Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - Śruby, wkręty - nierdzewka czy ocynk

sapero - 2022-07-26, 07:28
Temat postu: Śruby, wkręty - nierdzewka czy ocynk
Na zewnątrz samochodu (okna dachowe, mocowanie solarów) używam śrub/wkrętów z nierdzewki. Wiadomo, woda, brud, ocynk szybko by skorodował.

Zastanawiam się jednak z jakiego materiału śrub użyć do mocowania listewek do profili samochodu? Niby wewnątrz, ale jak to w aucie, zawsze jakaś wilgoć może się wdać. Wystarczy ocynk, czy jednak dla bezpieczeństwa nierdzewka. Chcę użyć nitonakrętek sześciokątnych, więc jeśli użyję ocynku i mi zacznie gnić, to wymiana może być mocno kłopotliwa.

A co z mocowaniami typowo wewnątrz zabudowy (meble, ściany wewnętrzne, itp) ? Tam już zupełnie wystarczy ocynk, czy jednak z jakiego powodu też nierdzewka ?

Janusszr - 2022-07-26, 15:58

Z pewnością nierdzewka Ciebie nie zrujnuje.
CezaryGM - 2022-08-04, 14:39

od wilgoci też może skorodować, więc brałbym nierdzewkę
decumanus - 2022-08-04, 22:23

Nierdzewka sie przeciez gryzie z ocynkiem...
http://www.stalenierdzewn...tala-nierdzewna
Hustawka mi z tego powodu rdzewieje...
R

Janusszr - 2022-08-04, 23:36

decumanus napisał/a:
Nierdzewka sie przeciez gryzie z ocynkiem...
http://www.stalenierdzewn...tala-nierdzewna
Hustawka mi z tego powodu rdzewieje...
R

Jestem zaskoczony tą wiadomością. Mam od czterech lat platformę do przewozu rowerów i silnika zaburtowego wykonaną ze stali ocynkowanej i nierdzewki. Nierdzewka jest połączona z ocynkowaną ramą kampera, śrubami galwanizowanymi cynkiem. Oprócz tego mam taki chytry wózek również z ocynku i nierdzewki do wodowania pontonu. Zero ( no prawie zero) korozjizji, a przecież trudno sobie wyobrazić bardziej agresywne środowisko jak woda morska.
Z pewnością jakaś mikro korozja występuje, ale nie wpływa na cechy użytkowe moich konstrukcji.

decumanus - 2022-08-05, 15:11

ja byłem zaskoczony jak mi zaczęło rdzewieć, zacząłem sie martwic swoimi nierdzewnymi śrubami wkręconymi w zwykle nitonakretki na dachu (markiza). Może nie ma się czym martwić...
co prawda na łańcuchu huśtawki jest tylko mała nierdzewna śrubka (podobno wielkość ma znaczenie) ale z drugiej strony układ jest nie narażony na sól...
W każdym bądź razie, lepiej być świadomym i ewentualnie doglądać .
R

Skwarek - 2022-08-05, 20:47

Takie połączenie wytrzyma lata ale jest kwestia czy otwór na śrubę był wywiercony po galwanizacji czy przed. Jeśli tam brak ocynku to sprawa zdumiewająco szybkiej korozji się wyjaśnia.
Mam mieszane odczucia do stosowania śrub nierdzewnych, zacierają się i po pewnym czasie walcząc z nakrętką można tylko ukręcić śrubę. Wiem są specjalne pasty do smarowania przy przykręcaniu ale kto to robi ;)
Wkręty do drewna są OK.
:spoko

Artix - 2022-12-30, 11:58

A jak radzicie sobie z odkręcaniem starych skorodowanych wkrętów na zewnątrz które rdzewieją pod listwami maskującymi?
Często joz prawie bez łebków 😉

Skwarek - 2022-12-30, 13:10

Artix napisał/a:
A jak radzicie sobie z odkręcaniem starych skorodowanych wkrętów na zewnątrz które rdzewieją pod listwami maskującymi?
Często joz prawie bez łebków 😉


Jak nie ma łebków to jest pół roboty mniej, gdy są to próbuję odkręcić, gdy się ukręcą to nie jest źle. Później zdejmuję odkręcany element i usuwam reszki urwanych śrub. Niektóre odkręcam szczypcami, czasem można naciąć pod płaski śrubokręt, niektóre obcinam. Często zardzewiały wkręt tkwi w zgniłym elemencie, więc trzeba go naprawić, wymienić.

Odkręcanie, demontaż to nie problem, trudno jest zdobyć odpowiednie wkręty do listew z dość grubą śrubą i małym łebkiem tak by nie kolidowała z plastikowym klinem. A o takich nierdzewnych to chyba trzeba zapomnieć.
Kiedyś tokarką zmniejszałem łebki nierdzewnych ;)

:spoko

Artix - 2022-12-30, 23:31

Skwarek napisał/a:
Artix napisał/a:
A jak radzicie sobie z odkręcaniem starych skorodowanych wkrętów na zewnątrz które rdzewieją pod listwami maskującymi?
Często joz prawie bez łebków 😉


Jak nie ma łebków to jest pół roboty mniej, gdy są to próbuję odkręcić, gdy się ukręcą to nie jest źle. Później zdejmuję odkręcany element i usuwam reszki urwanych śrub. Niektóre odkręcam szczypcami, czasem można naciąć pod płaski śrubokręt, niektóre obcinam. Często zardzewiały wkręt tkwi w zgniłym elemencie, więc trzeba go naprawić, wymienić.

Odkręcanie, demontaż to nie problem, trudno jest zdobyć odpowiednie wkręty do listew z dość grubą śrubą i małym łebkiem tak by nie kolidowała z plastikowym klinem. A o takich nierdzewnych to chyba trzeba zapomnieć.
Kiedyś tokarką zmniejszałem łebki nierdzewnych ;)


:spoko


Tak też zamierzam zrobić w miejscach w których listwy będę demontował, gorzej z dachowymi. Coś będę musiał wymyślić.

Skwarek - 2022-12-31, 10:12

Artix napisał/a:

Tak też zamierzam zrobić w miejscach w których listwy będę demontował, gorzej z dachowymi. Coś będę musiał wymyślić.


Ale listwy dachowe robi się tak jak inne tyle tylko, że potrzebna jest drabina ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group