| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Alternator i ładowanie trzech akumulatorów.
kaerha - 2022-08-14, 10:37 Temat postu: Alternator i ładowanie trzech akumulatorów. Witam, mam zagadkę, która trochę mi sen z powiek spędza ostatnio:
W moim Sprinterze (2006 2.2 CDI ) padł ostatnio alternator (prawdopodobnie 90A - muszę sprawdzić, ja nie naprawiałem). Auto mam 3 miesiące, uszkodzony alternator jest Boscha, mechanik powiedział, że całkiem możliwe, że jest on od poczatku (nie mam pojęcia tutaj). Oprócz aku kwasowego-rozruchowego mam też 2x 100Ah AGM hotelowe, połączone równolegle, więc razem 200Ah. Pomiędzy te 3 aku wpięty jest separator (standardowo wg. zaleceń na schemacie producenta).
Tutaj jest zagwozdka - Czy jest prawdopodobne, że alternator padł ze względu na przeciążenie (prądowe) - ładując 3 aku na raz (plus cokolwiek potrzeba do pracy samochodu oczywiście). Nie mam pojęcia, czy 90A to jest "mało", "w sam raz", czy raczej "spokojnie wystarczy". Czasem doładowywałem na biegu jałowym podczas budowy kampera (który prawie już skończyłem). Czy może po prostu zbieg okoliczności - i padł "ze starości" już?
Czy potrzebuję większego alternatora, czy 90A spokojnie wystarczy na bezpieczne ładowanie, czy może jest jakiś ogranicznik prądu ładowania, który mógłbym wpiąć tak, by nie przekraczać tych 75% wydajności prądowej alternatora kosztem wolniejszego ładowania (i tak mam też solar)?
Dziękuję i pozdrawiam!
aviator - 2022-08-14, 21:14
W moim sprinterze fabrycznie jest zamontowany akumulator rozruchowy 12V / 100A według VIN kod wyposażenia EE8 do tego są dwa aku zabudowy po 100A ale ładuje je fabryczny alternator 14V / 180A kod M49
Wprawdzie auto trochę nowsze ale tez 2.2 cdi
andi at - 2022-08-15, 17:16
Gościu przerabia altki nawet do 320 tel. +48 856531431
kaerha - 2022-08-19, 12:04
Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah?
cebek - 2022-08-20, 07:05
| kaerha napisał/a: | | Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah? |
Miałem w t4 podobny układ i jakoś dawało radę. Kwestia czasu i głębokości rozładowania akumulatorów.
kaerha - 2022-08-20, 21:41
| cebek napisał/a: | | kaerha napisał/a: | | Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah? |
Miałem w t4 podobny układ i jakoś dawało radę. Kwestia czasu i głębokości rozładowania akumulatorów. |
Dzięki!
kaerha - 2022-08-22, 09:40
Wczoraj przetestowałem na "żywym organiźmie", ładuje bez problemu, alt 90A, aku 120Ah rozruchowy plus 2x100Ah AGM przez separator. W tym tygodniu będę miał miernik cęgowy, to pomierzę i podam wartości, może się komuś przyda
Dzięki za pomoc.
BikerB - 2022-08-22, 17:25
| kaerha napisał/a: | Wczoraj przetestowałem na "żywym organiźmie", ładuje bez problemu, alt 90A, aku 120Ah rozruchowy plus 2x100Ah AGM przez separator. W tym tygodniu będę miał miernik cęgowy, to pomierzę i podam wartości, może się komuś przyda
Dzięki za pomoc. |
no laduje laduje, co ma nie ladowac pytanie czy wytrzyma przy pustych bateriach 2 godziny obciazenia maksymalnego (jakby by z roku 1980 to by wytrzymal wtedy podawali jeszcze prawdziwe parametry)
BTW masz separator wiec najpierw laduje rozruchowy a dopiero potem nastepne baterie
kaerha - 2022-08-28, 21:33
Zmierzyłem z ciekawości amperomierzem cęgowym. 25A przez 5 min, potem już spadło do 10A przez jakieś 20 min i w dół do 5A i mniej z czasem. Napięcie początkowe na aku = 11.9V.
Świstak - 2022-08-29, 07:02
Zabójstwem dla każdego alternatora jest brud, kurz i długotrwała praca przy dużym obciążeniu (włączone światła, rozładowane akumulatory) na niskich obrotach silnika przy mało wydajnej własnej wentylacji.
kaerha - 2022-08-30, 11:49
Dziękuję panowie za pomoc i cenne rady! Pozdrawiam.
|
|