Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Remontujemy kampera - Plan remontu elektryki

Gżegżółka - 2022-09-19, 14:51
Temat postu: Plan remontu elektryki
Jestem świeżo upieczonym posiadaczem kampera Font Vendome. Jeszcze go nie odebrałem, lecz już planuję pierwszą dużą przeróbkę.
Mogę prosić o spojrzenie czy nie palnąłem gdzieś głupoty?

Na razie ten kamper ma bardzo podstawową elektrykę:
* akumulatora brak (powiedziałem sprzedawcy, żeby sobie go zostawił)
* separatora akumulatorów brak (nie było)
* energoblok podpisany jako Font Vendome (muszę wyjąć i obejrzeć, może uda mi się go zidentyfikować)
* ładowarka AC->DC
* zewnętrzne wejście AC
* 2 skrzynki bezpieczników (AC i DC)
* odbiorniki (nic nadzwyczajnego, nie zamierzam ich ruszać, ale wspomnę że lodówka jest na gaz)

Ja zamierzam mieć elektrykę która pozwoli mi być możliwie niezależnym. Także zimą. I chcę pracować zdalnie. I skoro mam spory zapas ładowności, na dłuższe wyjazdy będę brał z domu ekspres do kawy.

Wymagania:
* LiFePo4 min. 160 Ah 12V (tak mi wyszło z bilansu)
* Przetwornica min. 1700W
* Ładowanie z alternatora min. 50A
* (opcjonalnie) solar
* (opcjonalnie) właściwie to podłączania do sieci AC nie planuję...ale jako opcję trzymam założenie automatycznego przełącznika sieci.

Plan (na razie bez schematów, dopóki nie znam energobloku):
Etap 1 (minimalna sprawna elektryka):
Przeciągnąć grubsze przewody na tył (tam jest cała elektryka), 25 mm² (będą używane równolegle z fabrycznymi których przekroju nie znam)
Założyć 2 akumulatory Volt 100Ah
Chińska ładowarka DC-DC 60A B2B1260 https://pl.aliexpress.com/item/1005002247676123.html
Czy mój energoblok wspiera LiFePo4? Stawiam, że nie. Będę musiał jeszcze wymyślić coś, by znać stan baterii. Kusi mnie kupienie chińskich ogniw i BMSa kompatybilnego z Home Assistant. Np. JK. Ten problem był by dobrze rozwiązany. I sam BMS pewnie lepszy niż od Volta. Ale nie znalazłem polecanych sprzedawców którzy by mieli magazyn w EU a na dostawę z Chin czekać nie mogę.
Czas na realizację: do 20 października
EDIT: zapomniałem wspomnieć. Myślę, że muszę coś zrobić z alternatorem bo fabryczny długo z takim obciążeniem nie wytrzyma.

Etap 2 (230V):
Przetwornica Azo Eco Mode Sinus 2 kW (ta która dostarcza ciągłe 2kW choć ma 4000W w nazwie)
Przeciągnięcie przewodu 1.5 mm² pod podłogą i dołożenie gniazdka w obudowie kanapy i bezpiecznika 10A AC dla niego.
Czas na realizację: do 20 października (tak samo jak etap 1)

Etap 3 (USB):
Teraz auto ma 1 gniazdko USB dość dokładnie na środku auta. Dla sprawnego ładowania laptopów chcę uniknąć użycia przetwornicy i zastosować USB PD. Brakuje też gniazdek przy łóżku...ale najpierw muszę obejrzeć którędy da się dobrze przeciągnąć kable.
2 gniazdka USB PD 100W do zasilania laptopów https://pl.aliexpress.com/item/1005004292313588.html
Przeciągnięcie przewodu 6 mm² pod podłogą do kanapy i bezpiecznika 20A DC dla niego.
Czas na realizację: jak będzie to będzie

Nie wiem, jak ładnie zabudować te gniazdka. Chętnie bym użył przedłużki USB z wyjściem do zabudowy...ale nie znalazłem modelu na 5A i wolę mieć mniej ładnie niż niebezpiecznie.

Etap 4 (solar, opcjonalny):
Nie wiem, czy jest mi potrzebny. Zwykle nie stoję dłużej w jednym miejscu, choć zdarzają się wyjątki...
Foto dachu (wiem, słabe, ale teraz tylko takie mam):

Przednia część dachu jest pusta, nie ma tam nic co by przeszkadzało w założeniu panelu. Z tyłu było by bardziej aerodynamicznie ale widzę tylko możliwość włożenia 130W.
Pomysł: włożyć duży panel wzdłuż, tak że zaczyna się z przodu i cześćowo zachodzi na tył (jest nad grzybkami wentylacyjnymi itp). Dzięki temu mogę zmieścić nawet największe łatwo dostępne panele (risen 590W). 1 duży panel wychodzi dużo taniej i prościej niż 2 małe. Ale zastanawiam się czy duży panel zamocowany w ten sposób dobrze zniesie jazdę z prędkością autostradową (nie zamierzam się ograniczać do 130 km/h....)...

Bim - 2022-09-19, 16:37

Załóż jeden duży masz relingi , nad daszkiem podnieś na wspornikach

Jam mam u siebie box i zmieścił się 320 na szerokości dachu ,zacznij od solara i przetwornicy, z gniazda 12v będzie dużo słabsze ładowanie

orkaaa - 2022-09-19, 22:15

Ambitny i realny plan. Akumulator minimum 200 ah. Nie wiem jakie dzienne zużycie planujesz ale dla mnie to bezpieczne minimum. Daje potencjał i szanse na użycie elektrycznych urządzeń.
Przetwornica 4000/2000 pełny sinus nie ma co oszczędzać.
Gniazda USB mają sens w różnych miejscach kampera przód i tył ale tylko do ładowania komórek czy tableta. Przy laptopie ja zastosowałem jednak małą przetwornicę 300/150 z wtykiem jak do zapalniczki. Gniazdo 10 A jak do zapalniczki.
Co do lifepo4- jeśli kupujesz gotowca to musisz sprawdzić parametry bms ile prądu przyjmuje i ile jest w stanie maksymalnie oddać. Dla mnie 100A wyjścia to absolutne minimum bo inaczej cały plan do d….. 100A to jakiej 1300 wat i nic mocniejszego nie pociągnie. I oczywiście automatyczne wyłącznik lifepo4 z całego układu. To na zimę gdyby bms nie miał odcięcia ładowania poniżej zera, ale też dla wygody i własnego bezpieczeństwa. Zreszta bezpieczniki założyłem i przy ładowarce dc dc i przy przetwornicy 4000/2000.
Solar ma sens gdy stoisz, podczas jazdy masz więcej prądu z alternatora.
Ładowarka dc dc u mnie konieczność -inteligenty alternator. Ja kupiłem victrona smart 30 A na Amazonie. Można regulować wszystkie parametry i jest w miarę kompaktowy. Cena zbliżona.

Przewody główne zasilanie i przetwornica minimum 16 mm. Ale jak dasz 25 mm będzie Ok. Warto także założyć przy akumulatorze jakiś dobry bocznik / miernik pojemności / aby wyświetlał podstawowe parametry napięcie, natężenie, prądy ładowania i rozładowania. To bardzo potem pomaga w późniejszej eksploatacji. Wiesz co się z prądem dzieje.

Gżegżółka - 2022-09-20, 15:28

Bim napisał/a:
Załóż jeden duży masz relingi , nad daszkiem podnieś na wspornikach

Jam mam u siebie box i zmieścił się 320 na szerokości dachu ,zacznij od solara i przetwornicy, z gniazda 12v będzie dużo słabsze ładowanie

Hmm....nie myślałem o oparciu panelu o relingi. Zamierzałem je usunąć bo nie spełniają żadnej funkcji a aerodynamicznie to masakra. Prawdopodobnie będzie kolidować z okienkiem z tyłu ale do sprawdzenia. Dzięki.

orkaaa napisał/a:

Gniazda USB mają sens w różnych miejscach kampera przód i tył ale tylko do ładowania komórek czy tableta. Przy laptopie ja zastosowałem jednak małą przetwornicę 300/150 z wtykiem jak do zapalniczki. Gniazdo 10 A jak do zapalniczki.

Dlaczego? Czy USB-PD się nie sprawdziło?

orkaaa napisał/a:
Co do lifepo4- jeśli kupujesz gotowca to musisz sprawdzić parametry bms ile prądu przyjmuje i ile jest w stanie maksymalnie oddać. Dla mnie 100A wyjścia to absolutne minimum bo inaczej cały plan do d….. 100A to jakiej 1300 wat i nic mocniejszego nie pociągnie.

Sprawdzam to. :) Niemniej dzięki za ostrzeżenie.
Ja celuję w min. 180A ciągłego rozładowania i 80A ładowania (przy czym to drugie w większości rozważanych akumulatorów jest wyraźnie wyższe).

orkaaa napisał/a:
Solar ma sens gdy stoisz, podczas jazdy masz więcej prądu z alternatora.

Zwłaszcza zimą. Właśnie dlatego zastanawiam się czy w ogóle go potrzebuję. Myślę, że warto pojeździć bez by się przekonać.

orkaaa napisał/a:
Ładowarka dc dc u mnie konieczność -inteligenty alternator. Ja kupiłem victrona smart 30 A na Amazonie. Można regulować wszystkie parametry i jest w miarę kompaktowy. Cena zbliżona.

Ja nie mam sprytnego alternatora...więc niby nie muszę...ale to jest jedyna droga która jest jednocześnie prosta i zawsze dobra.
Nie rozważałem Victrona 30A, za słaby. 50A to 3000 zł a 1000A to prawie 7000 zł. Ale 30A jednostki można zakładać równolegle... Nie sądziłem, że 2 szt 30A będą tańsze niż jedna 50A. A są. I dają możliwość rozbudowania do 90A za pół ceny ładowarki 100A. Wciąż 2 razy drożej (w przeliczeniu na amper) od Chiczyka ale może lepiej kupić coś sprawdzonego...

orkaaa napisał/a:
Warto także założyć przy akumulatorze jakiś dobry bocznik / miernik pojemności / aby wyświetlał podstawowe parametry napięcie, natężenie, prądy ładowania i rozładowania. To bardzo potem pomaga w późniejszej eksploatacji. Wiesz co się z prądem dzieje.

Dzięki, przyjrzę się temu w wolnej chwili.

Gżegżółka - 2022-09-22, 20:16

Kurczę...chyba źle spojrzałem i w sklepie gdzie chciałem kupić akumulatory, one są niedostępne. I cena była stara, teraz kosztują 500 zł/szt więcej niż liczyłem. Mogę kupić w PL aku nieznanej jakości, z BMSem który nie spełnia moich oczekiwań ale dostępne od ręki lub kupić w Chinach ogniwa rozsądnej jakości, dobry BMS i zaoszczędzić blisko 1000 zł....ale z dostawą za miesiąc - dwa. Ale ja za miesiąc będę na wczasach, potrzebuję aku wcześniej.

Więc postanowiłem kupić lub wypożyczyć jakiś akumulator tymczasowy, tylko na najbliższy wyjazd. Potem oddać lub odsprzedać. A docelowy kupić w Chinach.
Odezwałem się do znajomego z Vapcell, oni normalnie handlują małymi ogniwami ale właśnie nakłaniam ich do wejścia na rynek ogniw do instalacji słonecznych. Jak mi się uda go przekonać to kupię może nie najtaniej ale będę dokładnie wiedział co dostanę.

dulare - 2022-09-23, 20:12

Gżegżółka napisał/a:
[...]
Więc postanowiłem kupić lub wypożyczyć jakiś akumulator tymczasowy, tylko na najbliższy wyjazd. Potem oddać lub odsprzedać. A docelowy kupić w Chinach.
Odezwałem się do znajomego z Vapcell, oni normalnie handlują małymi ogniwami ale właśnie nakłaniam ich do wejścia na rynek ogniw do instalacji słonecznych. Jak mi się uda go przekonać to kupię może nie najtaniej ale będę dokładnie wiedział co dostanę.


Jak Ci po drodze do Krakowa, to mam w garażu żelowy 250 Ah - duży, ciężki, ale sprawny. Wyciągnąłem z kampera w sierpniu, jak zmieniałem na LiFePo4. Mogę pożyczyć. Gdybyś chciał sprawdzić wymiary, to takie coś:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/akumulator-divine-f4-gel-12v-250ah-2800wh-solar-i5838254306.html

Gżegżółka - 2022-09-26, 17:38

Piwko za ofertę nawet jeśli nie skorzystam, dzięki dulare!
Akurat w sobotę byłem w Krakowie ale nie zdążyłem zobaczyć wiadomości od Ciebie. :gwm
Muszę zobaczyć w kalendarz i dam Ci znać na priw czy i kiedy uda mi się podjechać.

Gżegżółka - 2022-09-26, 20:10

Niestety, nie wejdzei, zbyt długi.
dulare - 2022-09-27, 06:19

Gżegżółka napisał/a:
Niestety, nie wejdzei, zbyt długi.


Rozumiem, szkoda, niestety nie mam mniejszego pod ręką.

voice - 2022-10-04, 20:11

Będę miał lifepo4 na sprzedaż bms balanser podłączone i od wczoraj się testuje. Jak zainteresowany to odezwij się na priv, ewentualnie mogę ci pożyczyć EXIDE Sonnenschein 12V 70AH
Gżegżółka - 2022-10-05, 14:02

Kupiłem dziś tymczasowy aku od przyjaznego forumowicza. Jeśli chodzi o lifepo4 - PM poszedł.

A ogólnie to status remontu jest taki:
* tymczasowy aku jest, używany żelowy 80 Ah
* przetwornica AZO Eco Mode Sinus 2 KW jest w drodze (4 KW chwilowe, 2 ciągłe)
* zidentyfikowałem energoblok, nordelettronica NE274. Znalazłem dla niego instrukcję obsługi ale nie schemat połączeń. :(
* energoblok i 1 gniazdko zajmują średniej wielkości szafkę. Szkoda mi tej przestrzeni....może w przyszłości usunę ten energoblok. Ale nie teraz.
* mam dużo nieużywanych przewodów....trochę zaśmiecają instalację, ale na razie je zostawię, może się kiedyś przydadzą a na razie nie mam problemów z masą
* chyba zrezygnuję z pełnego schematu elektryki, śledzenie wszystkich przewodów to DUŻE zadanie
* ładowarkę mam też od nordelettronica, NE287. Jest kompatybilna z lifepo4 więc może jej nie będę usuwał.
* wolne chwile spędzam na czytaniu o bateriach i BMSach. :)

Track222 - 2022-10-05, 18:07

Gżegżółka napisał/a:
Kupiłem dziś tymczasowy aku od przyjaznego forumowicza. Jeśli chodzi o lifepo4 - PM poszedł.

A ogólnie to status remontu jest taki:
* tymczasowy aku jest, używany żelowy 80 Ah
* przetwornica AZO Eco Mode Sinus 2 KW jest w drodze (4 KW chwilowe, 2 ciągłe)
* zidentyfikowałem energoblok, nordelettronica NE274. Znalazłem dla niego instrukcję obsługi ale nie schemat połączeń. :(
* energoblok i 1 gniazdko zajmują średniej wielkości szafkę. Szkoda mi tej przestrzeni....może w przyszłości usunę ten energoblok. Ale nie teraz.
* mam dużo nieużywanych przewodów....trochę zaśmiecają instalację, ale na razie je zostawię, może się kiedyś przydadzą a na razie nie mam problemów z masą
* chyba zrezygnuję z pełnego schematu elektryki, śledzenie wszystkich przewodów to DUŻE zadanie
* ładowarkę mam też od nordelettronica, NE287. Jest kompatybilna z lifepo4 więc może jej nie będę usuwał.
* wolne chwile spędzam na czytaniu o bateriach i BMSach. :)


Kiedy będziesz miał czas na podróżowanie kamperem?

Gżegżółka - 2022-10-06, 00:10

Więcej czasu niż elektryka (z którą wiele się nie ruszyło) zajmują drobiazgi takie jak wąż do wody czy uchwyt do prysznica.
Jeszcze nawet testowej wycieczki nie było. :oops:
A test być musi bo za 3 tygodnie jedziemy do Hiszpanii....

Gżegżółka - 2022-10-08, 13:48

Przyszła przetwornica, mamy ładny dzień a ja mam trochę czasu, więc podłączyłem tymczasowy akumulator i wziąłem się za próbę zrozumienia jak dokładnie działa u mnie 230V, żeby móc podłączyć przetwornicę. Zacząłem od próby otwarcia skrzynki bezpieczników i poległem. Potrafię ją odkręcić, ale trzymają ją kable. Od przodu wydaje się jednolita, nie udało mi się znaleźć otwarcia.
Przychodzi mi do głowy tylko rozebranie szafki albo zniszczenie tego plastiku (i zakup nowej skrzynki)...musi był lepsze rozwiązanie. Jakieś sugestie?

Swoją drogą, nie mam wyłącznika głównego akumulatora. Kolejna rzecz do dodania....

BikerB - 2022-10-08, 17:18

wyjmujesz zaslepki i odkrecasz bloki
Gżegżółka - 2022-10-08, 21:02

Znaczy gdzieś z boku mają być zaślepki?
Przód wydeje mi się jednolity...próbowałem szukać łączenia przodu z jakąś puszką z tyłu robiąc fotki z boku, ale też nic nie znalazłem...

BikerB - 2022-10-09, 01:53

te trojkatne plastiki, ta skosna czesc to zaslepka jak ja wydlubiesz po spodem sa schowane 4 wkrety
Gżegżółka - 2022-10-11, 10:16

Dzięki BikerB.
Liczyłem na prostszą drogę, ale jak nie to nie. Wziąłem się w niedziele za rozbieranie tego....
Takie zaślepki są 4, ta najbardziej z prawej bardzo ciasno do boku auta. Zasłonięta przez ładowarkę - OK, ładowarkę usunąłem. Ale do śrub trójkąta się nie dostałem. Byłem na działce u teścia i brakło mi długiego wkrętaka żeby tam się dostać. :/
Trochę się zająłem śledzeniem kabli. Kilka oznaczyłem, ale bez rozebrania skrzynki bezpieczników za wiele nie zrobię. Sporo kabli idzie pod fabrycznymi plastikami, co znacznie utrudnia ich przśledzenie...najważniejsze dla mnie są teraz wyjście z zewnętrznego przyłącza 230 (na pewno którys kabel wychodzący spod plasiku) i połączenie z karoserią, którą idzie negatyw akumulatora rozruchowego (podejrzewam, że też jest pod plastikiem ale jeszcze nie jestem pewny).

W sumie jak na około dzień który mogłem spędzić....słabo. :(

BikerB - 2022-10-11, 11:59

innego rozwiazania nie chcialem proponowac bo ze zdjec slabo widac
generalnie to bezpieczniki siedza na listwie din wiec raczej na pewno da sie ten panel zdjac albo jest zakleszczony na bezpiecznikach albo sa jakies zatrzaski
problem taki ze mozna cos polamac

Gżegżółka - 2023-05-03, 11:17

No i projekt mnie przerósł. Przez zimę wszystkie części przyjechały, na moim biurku wszystko połączyłem...
Pogoda się poprawiła to wróciłem do auta i wymiękłem. W skrzynce bezpieczników za dużo się dzieje, żeby w ogóle dobrze do niej zajrzeć muszę poodpinać kable a obawiam się że nawet z fotkami tego potem nie złożę.
Potrzebuję pomocy elektryka.
Możecie polecić kogoś na górnym śląsku?...

Darek Szczecin - 2023-05-03, 12:42

Gżegżółka napisał/a:
No i projekt mnie przerósł. Przez zimę wszystkie części przyjechały, na moim biurku wszystko połączyłem...
Pogoda się poprawiła to wróciłem do auta i wymiękłem. W skrzynce bezpieczników za dużo się dzieje, żeby w ogóle dobrze do niej zajrzeć muszę poodpinać kable a obawiam się że nawet z fotkami tego potem nie złożę.
Potrzebuję pomocy elektryka.
Możecie polecić kogoś na górnym śląsku?...


Instalacja i skrzynki w twoim kamapie wygląda na typową bieda instalację jak to w większości fabrycznych kamperów, czyli prosta i nie rozbudowana, rozkminienie tej kablologi to żaden problem. Dla ułatwienia kup sobie lokalizator kabli, i krok po kroku wszystko namierzysz, przy rozbudowie elektryki część zabudowy trzeba będzie pewnie rozebrać , ale to też nie jest lot w kosmos, ktoś to składał wcześniej więc da się :spoko

orkaaa - 2023-05-03, 13:52

Sam wielokrotnie przerabiałem instalacje nie mając jakieś szczególnej wiedzy elektrycznej. Jeżeli złożyłeś instalacje na biurku to … kamper to zabawka. Z moich doświadczeń wynika że warto zrobić część instalacji na listwach plus i minus. Wówczas wszystko co idzie do i z akumulatora łatwo ogarnąć i łatwo potem rozbudować o kolejne elementy. Ja nie zrobiłem listwy i … zostały połączenia różnych urządzeń i kabli śrubami. Działa ale każda zmiana układu wymaga jego rozpięcia i ponownego skręcania. Przy listwie odkręcisz tylko jedno urządzenie/ moduł , parę kabli/ .
Darek Szczecin - 2023-05-04, 10:39

Dla ułatwienia dalszej rozbudowy elektryki dobrym rozwiązaniem jest stosowanie szkrzynek bezpiecznikowych z szyną ujemną, pozwala to na zabezpieczenie każdego obwodu bezpiecznikiem o wymaganym amperażu, oraz mają one wdudowane diody led informujące o przepalonym bezpieczniku. ostanio zastosowałem 2 szt takich skrzynek i trochę się rozpędziłem z elektryką :spoko , a to jeszcze nie koniec :szeroki_usmiech
Gżegżółka - 2023-05-08, 12:29

Ja teoretycznie mam dość wiedzy, ale ta plątanina mnie przerosła. Boję się, że jak to ruszę to już nie złożę do kupy.
Albo zamiast prostego odłąćzenia kilku przewodów i podłączenia kilku innych zrobi się z tego faktycznie kompletna wymiana wszystkiego z tyłu....a wiem, że nie mam dość energii by się za coś takiego brać...dlatego wolę się poddać i mieć coś skończone niż samemu dłubać dłużej niż to warte.

skrzychu - 2023-06-09, 23:22

Nie wiem ile chęci jeszcze masz do walki z elektroblokiem, ale jeśli chcesz zaoszczędzić miejsce to rozważ taki moduł jak na dole. Mały, wygodny i niedrogi.

Co prawda nie bardzo mam czas na dłubanie w samochodzie, ale merytorycznie zawsze mogę trochę pomóc. Jak masz pytania to zadzwoń - może coś wymyślimy :ok
Skąd dokładnie jesteś?


Gżegżółka - 2023-06-17, 18:04

Dzieki za chęć pomocy. Mieszkam w Chorzowie.

Ja w międzyczasie szukałem fachowca który się podejmie.
Po paru próbach znalazłem jednego, czekałem prawie miesiąc po czym mi powiedział żebym szukał kogoś innego bo on wciąż ma na placu te auta które miał gdy się widzieliśmy poprzednio. Ja natomiast dowiedziałem się, że istnieją sondy do miernika przebijające izolacje i zacząłem śledzić skąd prąd się bierze w skrzynce. Plan jest taki by jej wcale nie rozbierać lecz odciąć ją w całości od alternatora i podłączyć do mojego akumulatora (i ładowarki DC-DC).
W tym tygodniu doszły sondy, ja dziś miałem czas i znalazłem. (Za 3 próbą, najpierw odciąłem 2 kabie odprowadzające prąd ze skrzynki. Lekcja - najpierw odłączyć wszystkie bezpieczniki).
Lecz wciąż na skrzynce widzę 0.18V.
I trochę ręce mi opadły...jak mam to interpretować?

Gżegżółka - 2023-06-22, 10:31

Jakieś pomysły?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group