Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - Ogrzewanie z nawiewu kabiny

kaerha - 2022-11-05, 21:12
Temat postu: Ogrzewanie z nawiewu kabiny
Witam, tak mnie naszło przemyślenie. Mam kampera zbudowanego na dostawczaku z kontenerem (bez przejścia do kabiny, ale to w planach na wiosnę). I tak przechodząc jesienią z kabiny do kontenera - jest zimnawo, trzeba uruchamiać webasto i czekać parę minut aż się nagrzeje. Więc gdyby tak wpiąć się w nawiew z kabiny i poprowadzić (zaizolowaną?) rurę do kontenera gdzieś wiejącą od dołu. I po każdej jeździe - mam ciepełko zanim będę musiał włączać webasto. Z jednej strony - przecież mogę je włączyć jeszcze podczas jazdy, ale z drugiej strony - webasto bywa awaryjne, więc czemu by nie zrobić takiego właśnie dodatkowego ogrzewanka w razie problemów (które już z webasto miałem)?

Jak do tego podejść? Kwestia dobrania jakiegoś trójnika + rury + izolacji do rury, wywiercenia paru otworów, zaizolowania tego i tyle? Nie mam pojęcia jak się dobrać do nawiewu (Sprinter 2006 rok), ale to chyba nie powinno być zbyt skomplikowane?

Pozdrawiam!

Banan - 2022-11-05, 22:05

Ja mam fabrycznie w integrze wpiętą w układ chłodzenia auta dodatkową nagrzewnicę w części mieszkalnej (też Sprinter).
To nie jest skomplikowane, a działa doskonale, jest chyba lepszym rozwiązaniem, jak dodatkowa rura z wiatrem i co ważne - skuteczniejsza.
Już dawno było to stosowane np. w starych Żukach i Nysach TowOs ze ścianą grodziową :spoko

Zbigniew K - 2022-11-06, 20:01

Nie wspomnę że w Lublinach jest dalej to stosowane. Tył jest ogrzewany przez nagrzewnicę umieszczoną pod siedzeniem pasażera poprzez dziurę w ściance grodziowej.
kaerha - 2022-11-06, 21:33

W takim razie - widząc, że istnieje potencjalnie lepsze rozwiązanie, pytanie: czy macie może doświadczenie z taką przeróbką? Zakładam, że kupuję gdzieś takową nagrzewnicę do Sprintera, rozumiem, że muszę dobrać się do rurek z nagrzewnicy znajdującej się pod maską, dołączyć je i poprowadzić do nagrzewnicy w kontenerze. Jakieś specyficzne miejsce montażu, specyficzny punkt, w którym drugą nagrzewnicę "wpiąć"? Może macie jakiś materiał na YT, może być po ang? (Szukałem, i niestety nic). Albo czy jest coś, o czym powinienem wiedzieć biorąc się za to samemu? Może jest tutaj ktoś, kto takową przeróbkę robił?

Pozdrawiam, Marcin.

SlawekEwa - 2022-11-06, 22:05

Wpiąć tak jak "gazownicy" wpinają parownik LPG :bigok
Banan - 2022-11-06, 22:34

kaerha, Przecież montaż tego jest bananalnie prosty :diabelski_usmiech
Jedyne o czym trzeba pamiętać, to by nie pozajączkować zasilania z powrotem płynu chłodzącego.
Jak napisał Sławek, gazole tak samo podłączają parowniki ;)
Musisz sobie znaleźć dogodne miejsce na nagrzewnicę, np. TAKĄ dokupujesz zestaw montażowy którym wpinasz w obieg chłodzenia samochodu, przeciągasz węże (dedykowane) i po bólu :ok
Możesz sobie wstawić w kabinie sterownik wentylatora, nawet z termometrem :-P

PS
U mnie węże poprowadzone są z komory silnika do nagrzewnicy pod samochodem.
Pomógłbym Ci, ale nawet nie wiem skąd jesteś

kaerha - 2022-11-07, 20:25

Dziękuję za odpowiedzi :) Domyślam się, że nie jest to zbyt skomplikowane, po prostu będę prawdopodobnie robił to w drodze, więc nie chciałbym nic spiepszyć bo będzie zonk ;) Obecnie po ponad czteromiesięcznej budowie kampera już jestem w drodze :)
Meyer - 2022-11-07, 20:55

Nie wiem dokładnie jak w Sprinterze ale jeśli mogę Ci na coś zwrócić uwagę to na zapowietrzenie nagrzewnicy. Po uzupełnieniu płynu chłodniczego w najwyższych punktach zbiera się powietrze które trzeba odprowadzić. Oczywiście dodatkowa nagrzewnica i przewody wymuszają dolewkę płynu chłodniczego. Niby rzecz banalna ale jedna z listy do odkreślenia V.
andi at - 2022-11-09, 23:10

Meyer napisał/a:
Nie wiem dokładnie jak w Sprinterze ale jeśli mogę Ci na coś zwrócić uwagę to na zapowietrzenie nagrzewnicy. Po uzupełnieniu płynu chłodniczego w najwyższych punktach zbiera się powietrze które trzeba odprowadzić. Oczywiście dodatkowa nagrzewnica i przewody wymuszają dolewkę płynu chłodniczego. Niby rzecz banalna ale jedna z listy do odkreślenia V.


Prawdopodobnie i tak nie wie o czym piszesz . To jeden z tych co potem zrobią wpis JAK SIE BUDUJE KAMPERA . :spoko

kaerha - 2022-11-27, 17:02

Meyer napisał/a:
Nie wiem dokładnie jak w Sprinterze ale jeśli mogę Ci na coś zwrócić uwagę to na zapowietrzenie nagrzewnicy. Po uzupełnieniu płynu chłodniczego w najwyższych punktach zbiera się powietrze które trzeba odprowadzić. Oczywiście dodatkowa nagrzewnica i przewody wymuszają dolewkę płynu chłodniczego. Niby rzecz banalna ale jedna z listy do odkreślenia V.


Dziękuję bardzo :)

kaerha - 2022-11-27, 17:04

andi at napisał/a:
Meyer napisał/a:
Nie wiem dokładnie jak w Sprinterze ale jeśli mogę Ci na coś zwrócić uwagę to na zapowietrzenie nagrzewnicy. Po uzupełnieniu płynu chłodniczego w najwyższych punktach zbiera się powietrze które trzeba odprowadzić. Oczywiście dodatkowa nagrzewnica i przewody wymuszają dolewkę płynu chłodniczego. Niby rzecz banalna ale jedna z listy do odkreślenia V.


Prawdopodobnie i tak nie wie o czym piszesz . To jeden z tych co potem zrobią wpis JAK SIE BUDUJE KAMPERA . :spoko


Nie trafiłeś x2
Nie szkoda Ci czasu na docinki? ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group