Budujemy kampera - Basetovan czyli Peugeot Boxer Max 3.0
Baset - 2022-11-29, 17:33 Temat postu: Basetovan czyli Peugeot Boxer Max 3.0Siema.
Ponad rok temu poczyniłem pierwszy wpis (witając sie) na tym forum. Plan był, aby wzorem innych na bierząco dokumentowac postepy budowy vana i prezentowac je tutaj.
Plany planami, życie życiem i tak dopiero po ponad roku coś tu napiszę i mam nadzieję że o pare spraw się dopytam.
Bus to jak w temacie, Peugeot Boxer L4H3 3.0 180km.
Na pokładzie raczej standart klima ( działa ok ) , elektryka szyb lusterek ( juz działa - wymiana panelu sterowania ) centralny zamek , kamera cofania (działa, ale h... to znaczy niewiele w niej widać ).
Kupiony w sumie na szybko i za szybko w stanie niejezdnym - uruchamiał sie na kilka sekund i gasł i leciutko przerysowany z jednej strony - innymi słowy tani, ale za to w złym stanie technicznym i blacharskim
Kupiony szybko aby zdążyć z rejestracja na kampera przed akcyzą i to sie udało.
Powoli zacząłem od ogarniania mechaniki i blacharki, przy czym słowo powoli - w tym przypadku nabiera nowego znaczenia, Po względnie szybkim doprowadzeniu go do stanu jeżdżącego drogą przez mekę okazał się blacharz i lakiernik - niby do roboty niewiele ale szło jak qr... w deszcz.
W skrócie - co zostało ogarnięte
- widoczne skutki obcierki zlikwidowane
- wymieniona szyna i wózki drzwi bocznych, ogarniety balagan z pod szyny
- wstawione 2 okna w części stolikowej orginalne fabryczne rozsuwane
- oryginalne webasto w fabryczne miejsce, rury "gorące" wprowadzone "na pakę" nie do obiegu sinika
- 2 x max fan na dachu
- 2 x 380W panele, regulator Victron 100/50, przetwornica Edecoa 5000/2500, aku na razie 2 x110AH Kwasiak , panele na stelażu z profili do fotowolataiki , z przody duży, chyba 80 lub 100 cm led bar - polecam
- lodówka domowa 230v najpłytsza jaka udało sie kupić ( 44,8cm )
- drzwi boczne rozsuwane elektrycznie na guzik i pilota
- klimatyzacja dometic freshwell 2500 pod ławeczką w części stolikowej
- zbiorniki wody czystej i brudnej po ok 100l podwieszone pod autem
- koło zapasowe na tylnych drzwiach
- pompa wody , zbiorniczek ciśnieniowy od jakiegoś hydroforu, prysznic zewnętrzny
- ciepła woda bierząca oparta na wymienniku płytowym podobnie jak u kolegi Ravena ( którego watek budowy jego kampera był dużą inspiracją od strony technicznej - masz głowę kolego!!) - grzanie wody działa nad podziw dobrze
- ogrzewanie - dwie nagrzewnice uniwersalne - jedna w podescie w części stolikowej, druga w garażu ( tu nieco gorzej z wydajnośćią, pewno strzeliłem babola przy planowaniu ale o tym kiedyś pożniej)
-miechy na tylnej osi
- całe kilometry kabli i przewodów rozciagnięte po aucie pod to co ma byc i co jeszcze przyjdzie do głowy
- izolacja armaflex jako pierwsza po całości scian i suficie w róznych grubościach, na to max ile sie da styroduru i na to alufox
- izolacja podłogi kantówki 3x5cm, alufox w "niziny" i 5cm styroduru, na to sklejka 6mm
Przez pandemię, co chwila jakies kwarantanny , no i pracę czas przeróbek wlókł sie niemiłosiernie, zarysował się kontur łazienki ze 3 razy przerabiany , poprawiany a i tak pierwszy wyjazd odbył sie bez niej - nie zdązyłem. Toaleta kasetowa półporcerlanka zakupiona, otwór pod kasetę wycięty, wentylatory z łazienki zamontowane, brodzik i reszta materiałów (zdecydowałem sie na płyty Vell ) zakupiona - zabrakło czasu.
Łozko standartowo z tyłu w poprzek auta na dośc sporej wysokości + materac 21cm - stopień do wchodzenia wchodzenia okazał sie niezbędny a i tak moja pchła do łózka brała rozbieg
Wysoko, ale w garażu mają sie zmieścić dwa składane elektryki ponton wędki i reszta która nie wejdzie z przodu. Na aneks kuchenny pomysł mam na przenośną kuchenke turystyczna na kartusze ze swoim stałym miejscem co da możliwośc jej wyjęcia i gotowania "na łonie natury" jak pogoda i okoliczności pozwolą.
zlew miał byc "hand made " ale ogladając 100 milionowy kolejny filmik o budowie vanów na znanym portalu filmowym trafiłem na to
https://www.ikea.com/pl/p...erdz-s99157501/ i chyba nie bedę wyważał otwartych drzwi...
Zabudowa części stolikowej to ZLP , drzwi rozsuwane dzięki usunieciu zamków linek itp dało sie tez dośc dobrze wyizolować ( armaflex + styrodur).
Takim niedokończonym wynalazkiem pojezdzilismy w wakacje - auto spisywało się bardzo dobrze, elektryka ciepła woda itp działala bardzo dobrze , lodówka z zamrażarką ( lód do whisky i wina ) mimo upalów dawała radę - moze to kwestia zasilania 230V- na dwa auta mielismy jedna lodówkę i wyjęcia jednego zimneg piwaa skutkowało natychmiastowym dokładaniem nastepnego) .
We wrześniu sporą część zabudowy usunąłem - trzeba wykonczyć ściany i sufit, zrobić aneks kuchenny i łazienkę, jakieś szafki - aczkolwiek tych ostatnich będzie u nas stosunkowo niedużo - auto bedzie uzywane głownie w wekendy, przedłuzone wekendy no i max 1 lub 2 x 7dni urlopu- praca nie pozwala na urlop dłuzszy niz 7 dni w "sezonie".
2. Mój bus jest bardzo twardy, mimo iz przód stoi wysoko tył jest i tak mega wysoko i jedzie cały czas " z górki " co utrudnia "poziomowanie" miechami na postoju - one tylko jeszcze go podnoszą . Chodzi mi po głowie wymiana podwónych resorów które posiadam na pojedyńcze pióro - żeby dupa usiadła - - ktoś coś ?? da się ?
3. Jak pisałem, aku to na razie 2 x 110AH kwasiaki. Czy w aplikacji regulatora Victron jest opcja ustawienian ładowania pod ten rodzaj aku ?? Ustawienie 12v znalazłem, niestety szkoły kończyłem w czasach gdzie jezykiem zachodnim był rosyjski i englisz nie bardzo
Całe lato prądu nigdy nie brakowało a teraz wiadomo - solary listopad - marzec to raczej atrapa tym bardziej że postój jest "z górki" w odwrotna stronę do słonca... Niemniej chciałbym prawidłowo je ladowac , prawdopodobnie waga zmusi mnie do wymiany i tak szybciej niz bym planował na Lifepo4... niemniej kwasiaki mogłyby jeszcze do czegoś posłużyć...
Gdyby ktoś mógł pomóc - poproszę.
Jeżeli bedą jakieś pytania - chętnie odpowiem.
Pozdrawiamjoko - 2022-11-29, 20:31 Temat postu: Re: Basetovan czyli Peugeot Boxer Max 3.0
Baset napisał/a:
2. Mój bus jest bardzo twardy, mimo iz przód stoi wysoko tył jest i tak mega wysoko i jedzie cały czas " z górki " co utrudnia "poziomowanie" miechami na postoju - one tylko jeszcze go podnoszą . Chodzi mi po głowie wymiana podwónych resorów które posiadam na pojedyńcze pióro - żeby dupa usiadła - - ktoś coś ?? da się ?
Da się.
W moim poprzednim kamperku (półintegra) miałem podobny problem. Chcąc wypoziomować pojazd na postoju i jednocześnie go utwardzić na poduchach , musiałem przód stawiać na najazdach, albo szukać takiej miejscówki , gdzie można było stanąć przodem pod górkę .
Temat rozwiązałem w ten sposób, że wymieniłem oryginalne resory na odpowiednio zmodyfikowane przez firmę, która zajmuje się regeneracją resorów (były miększe i inaczej wyprofilowane).
Musiałem też zmienić miechy na większe, mocniejsze i o większym skoku, bo przejęły one sporą cześć resorowania i w tych ,które miałem nie było już ani wyraźnego efektu utwardzenia na postoju, ani zakresu regulacji wysokości do poziomowania.decumanus - 2022-11-30, 12:35 Jest temat o poduchach i jest tam wszystko napisane.
Ja mając pojedyncze pióro 13mm w samochodzie L3H2 mogę wozić kremówki, a Raven22 w swoim L4H3 z również pojedynczym piórem ale 22mm liczy szklanki. Jeśli masz podwójne pióro jak najbardziej jedno wywal i będzie ok.
RSlawekEwa - 2022-11-30, 12:41
decumanus napisał/a:
Ja mając pojedyncze pióro 13mm w samochodzie L3H2 mogę wozić kremówki,
Ta grubość to mierzona przy jarzmach?reaven22 - 2022-11-30, 12:50
SlawekEwa napisał/a:
Ta grubość to mierzona przy jarzmach?
Tak.Baset - 2022-11-30, 14:35 No to w temacie resora wiem cos wiecej, pytanie czy wywalenie jednej lagi wiąże sie z koniecznością zakupu do tej operascji jeszcze czegoś ?? samych jarzm, srób, coś jeszcze??Baset - 2022-11-30, 20:04
decumanus napisał/a:
Jest temat o poduchach i jest tam wszystko napisane.R
Są. Nawet dwa. jeden ma 46 stron drugi 18, niemniej nikt nie opisywał wymiany resorów z podwójnych mega twardych na pojedyńczy.
Pytanie czy kupic pojedyńczy od wersji z takim własnie wychodzącym fabrycznie czy z mojego zdjąc jedną dolną lagę - tylko co w tym przypadku jeszcze trzeba dokupić .reaven22 - 2022-11-30, 23:09 Ja bym odjął jedno pióro, jeśli jarzma nie złapią to albo krótsze jarzma, albo wkładka zamiast usuniętego pióra, grubości tegoż.KASZUB - 2022-12-04, 08:57 Hej.
1)
Co do mocowania markizy to u mnie była walka w poprzednim. Jeśli masz markizę boczną albo wyspawaj mocowania sam wg wzoru. Najtańsza opcja.
A jak nie masz czasu to kup pod typ markizy. Ja tak poprzednio zrobiłem. Szukając w czeluściach neta gdzieś z Francji nabyłem. Za drobne 700 PLNów. Policzyłem jak już,z konta poszło. W euro wyglądało na tanie..
2)
Myślę,że dobrym rozwiązaniem może być Wymiana sprężyn na wyższe. Przod pójdzie wyraźnie do góry. Problem zniknie.
https://allegro.pl/oferta/sprezyna-zawieszenia-4026222-lesjofors-12519774964
Ostatnio jak kupowałem były po 240zl szt.Baset - 2022-12-04, 15:53
KASZUB napisał/a:
Hej.
1)
Co do mocowania markizy to u mnie była walka w poprzednim. Jeśli masz markizę boczną albo wyspawaj mocowania sam wg wzoru. Najtańsza opcja.
A jak nie masz czasu to kup pod typ markizy. Ja tak poprzednio zrobiłem. Szukając w czeluściach neta gdzieś z Francji nabyłem. Za drobne 700 PLNów. Policzyłem jak już,z konta poszło. W euro wyglądało na tanie..
Dziekuję za pomoc, ale chodzi mi o to czy do mocowania na scianie - nie na górnym narozniku - potrzebuję adapterów akcesoryjnych czy da się na tej lekko pochyłej przykrecić na fabrycznych ?? Chodzi mi o taki sposób montażu jak na tym czerwonym ( sorry za pozyczke zdjęcia), markiza jest elektryczna - nie wiem czy to bedzie miało znaczenie dla poprawnego otwierania /zamykaniadecumanus - 2022-12-04, 20:46 Mam L3H2 i montowałem na krawędzi, próbowałem zrobić to nie kupując dedykowanych aluminiowych profili i nie wyszło taniej, ale miałem juz zamontowane do grzybków profile pod PV - wyszlo w tej samej cenie, ale moze wygodniej.
Natomiast w twoim przypadku znów powołam się na relację z czyjejś budowy, niestety nie pamietam czyjej, jednakze on próbując tego samego co ty, zainstalował ścienną markizę do górne części nadwozia L3 i w efekcie otrzymał markize rozkładającą sę POZIOMO, raz że nikt nie mógł jej dosięgnąć, dwa że pewnie woda nie splywała... nie wiem czy miał okazję tego doświadczyć, bo zamocował takie trójkąty przywracające pionową płaszczyznę mocowania markizy...
RKASZUB - 2022-12-05, 11:39 Myślę że możesz na nich zamontować ale musiałbyś utrzymać je w linii poziomej. Czyli regulować na jakiś podkładkach u góry.reaven22 - 2022-12-05, 16:01
Baset napisał/a:
Dziekuję za pomoc, ale chodzi mi o to czy do mocowania na scianie - nie na górnym narozniku - potrzebuję adapterów akcesoryjnych czy da się na tej lekko pochyłej przykrecić na fabrycznych ?? Chodzi mi o taki sposób montażu jak na tym czerwonym ( sorry za pozyczke zdjęcia), markiza jest elektryczna - nie wiem czy to bedzie miało znaczenie dla poprawnego otwierania /zamykania
Mam zamontowaną fiamę, działa bez problemów.
sławek w. - 2022-12-05, 21:36 Możesz tak zrobić jak ja, tylko od środka wstaw wzmocnienia - w załączeniu zdjęcia. Próbowałem bezpośrednio, nie da się bo markiza jest mocno uniesiona do góry i nóżki nie sięgały podłoża, tak przynajmniej było w moim przypadku - markiza Omnistora.Baset - 2023-01-03, 19:55 Święta święta i po świetach a ja nadal nie zdecydowałem sie na żaden z adapterów bo po primo - sporo kasy a secundo- okazało się że są dwa rodzaje
- https://allegro.pl/oferta/adapter-do-markizy-pw1100-1500-fiat-ducato-dometic-11621523952# 3350 mm czyli jeden na całą długośc markizy , + taki że zabezpieczał by na całej długości przed sciekającą wodą tylko ta cena....
Nowy dylemat który sie narodził - ponieważ po 1-wszym sezonie uzytkowania postanowiłem dokonać kilku przeróbek, np. podnieść łożko, spora część zabudowy rozebrałem, za jednym zamachem postanowiłem wymienić też akumulatory z kwasowych na LiFePo4. Aku juz jest, 400AH i kombinuję jak połaczyć ładowanie od silnika. Max prąd ładowania to 50A więc cyrix sie nie nada, a nie wiem czym róznia sie te dwie ładowarki dc
Jedna jest "isolated" druga "non isolated" Czym to sie różni??
Ogólnie postępów prac praktycznie żadnych - zimno, potem choróbsko, potem zimno, potem kuna przeżarła przewody od webasto grr....
Skupiam sie teraz na dokupieniu brakujących części i układam plan w głowie jak to wszystko do kupy przed sezonem poskładać.reaven22 - 2023-01-04, 14:05
Baset napisał/a:
Jedna jest "isolated" druga "non isolated" Czym to sie różni??
Jeden ma wspólną masę dla obu akumulatorów, drugi ma osobne.Baset - 2023-01-04, 15:18
reaven22 napisał/a:
Baset napisał/a:
Jedna jest "isolated" druga "non isolated" Czym to sie różni??
Jeden ma wspólną masę dla obu akumulatorów, drugi ma osobne.
Qrcze jestes wielki
a aktóry jest który ???decumanus - 2023-01-05, 21:46 Tanszy - not-isolated ma wspolny minus, widac po 3 przylaczach kabli. Ten z osobnymi minusami jest uzywany w camperach z wlokna szklanego... Tobie pewnie wystarczy nieizolowany. Nie zeby jakas wielka różnica w cenie byla.
If your English is sufficient, U can watch this guy. https://youtu.be/dtUtyYMSkXY
R
Ten lepszy https://youtu.be/GP3nn_fM7o4Baset - 2023-01-06, 10:05 bardzo dziękuję za pomocBaset - 2023-01-16, 18:34 No i nowa zagwozdka
Wymiana aku kwas na lifepo spowodowała przeprojktowanie instalacji i sporo nowych przemyslen.
Do tej pory nie miałem głownego "Hebla" na wyjsciu z aku kwasowych hotelowych , teraz chce go zainstalować. Instrukcja montażu regulatora ładowania Victrona nakazuje najpierw podłączyć do niego skumulatory, potem dopiero solary, I teraz - jeżeli z jakiegoś powody wyłączę główny hebel od aku hotelowego to istnieje ryzyko spalenia regulatora.
Regulator victrona posiada w opcjach mozliwośc wyłaczenia ładowania, czyli np przed zimą wystarczy to kliknąć i nie ma obaw że uszkodzę aku ładując go w temperaturach minusowych. Czy ta sama opcja zabezpieczy regulator w przypadku załączenia hebla czyli fizycznego odcięcia aku od regulatora ??orkaaa - 2023-01-16, 21:20 Pierwsza sprawa to ładowanie lifepo4. Nie mogą być ładowane poniżej zera. Dobry bms z czujnikami temperatury odcina gdy temp w którymś miejscu spada poniżej zera. Ale warto z wielu powodów wsadzić do instalacji dwa porządne heble.
U mnie jeden z nich jest na plusie łączącym ładowarkę victrona smart Orion 30 dc dc z plusem lifepo4. To odcięcie mechaniczne. Można to zrobić aplikacją victrona, ale mechaniczny wyłącznik to pewność. Drugi hebel mam na plusie lifepo4 zabudowy. Odcina ładowanie / wszystkie źródła / i odbiorniki / wszystkie /. Ten drugi stosuje jak kamper dłużej stoi albo przerabiam instalację. To absolutne minimum bezpieczeństwa bo gdyby coś, to czym wyłączysz zasilanie ????
Inna sprawa to regulator ładowania solarów. U mnie jest połączony tylko do lifepo4 i nigdy nie było żadnych problemów przy używaniu hebla. Po prostu dostaje napięcie z akumulatora i tyle. Mam Mppt Tracera.Baset - 2023-01-17, 21:24 Orkaa podziekował serdecznie.
Jeszcze takie pytanko:
jeżeli instalacje mam ze wspólna masą to kupując Oriona "isolated" wejście i wyjście (-) łączę z masą samochodu ??
Pytam bo znalazłem promkę na Isolated ...orkaaa - 2023-01-17, 21:54 Izolowany ma dwa wejścia i dwa wyjścia. Minus i plus ciągniesz osobnymi przewodami z alternatora/ akumulatora samochodu / do ładowarki a z niej osobnymi do lifepo4.
Przy nie izolowanym minus wchodzi i wychodzi masą. Szczegółowe instrukcje montażowe i z grubościami kabli na stronie victrona.
I jeszcze jedno ważne. Te ładowarki się grzeją więc nie mogą być montowane w ciasnych zamkniętych szufladkach w pobliżu np ogrzewania. Muszą mieć dostęp powietrza do chłodzenia.Baset - 2023-01-18, 17:53
orkaaa napisał/a:
Izolowany ma dwa wejścia i dwa wyjścia. Minus i plus ciągniesz osobnymi przewodami z alternatora/ akumulatora samochodu / do ładowarki a z niej osobnymi do lifepo4.
No ok ale przecież (-) aku samochodowego i (-) aku zabudowy i tak są podłączonew do masy samochodu, wiec pytanie czy zamiast ciagnąć dodatkowe kable przez długośc auta mozna podłączyc oba te gniazda bezposrednio do masy ??
Ok nie ma tematu, błąd na stronie, non isolated jednak jest tańszy i taki zamówię decumanus - 2023-01-18, 18:57 No, ale czy zakup ładowarki B2B zamiast cyrixa li-ct jest w ogole uzasadniony? Oglądałem filmy gdzie tłumaczą że tam może duży prąd płynąć z alternatora i ten sie grzeje, że kable się mogą grzać.. (to chyba fałszywe założenie że instalacja na małych przekrojach). Rozumiem że alternator może szlag trafić, ale jak się o tym pamięta (żeby nie ładować aku na postoju) to ile jest w tym marketingu? bo coś podejrzanie dużo YTberów się nad tym rozwodzi zawsze proponując victrona.
RBaset - 2023-01-18, 20:45 hm tez wolałbym zakupić cyrixa ale - aku ma max prąd ładowania 50A, a alternator moze dac wiele więcej - więc chyba ładowarka DC-Dc to jedyne wyjście...orkaaa - 2023-01-19, 17:06 Hm Alternator daje więcej niż 50 A. Więc dla Ciebie dc dc ma obniżyć prąd do 30 A. Pierwszy chyba taki przypadek bo zwykle walczy się o to aby ładowanie było możliwie jak największym prądem. No cóż jest jeszcze jedno rozwiązanie ale wymagałoby przerobienia akumulatora. Wsadzasz większy bms. Swoją drogą ciekawe jaki ma prad rozładowania ten bms.decumanus - 2023-01-19, 19:38
Baset napisał/a:
hm tez wolałbym zakupić cyrixa ale - aku ma max prąd ładowania 50A, a alternator może dać wiele więcej - więc chyba ładowarka DC-Dc to jedyne wyjście...
ROZUMIEM, bms wyłączy ładowanie jak prąd przekroczy 50A. mam baterie od Świstaka, ale nie potrafię znaleźć info jaki prąd łyknie może trzeba by się przejść do samochodu. Ale zaś ten śnieg.
R
edit:Swistak odpisał, ze max 40 a najlepiej 30...wiec orion victrona podszedł jak ulał, już zamówiony nawet była promocja, pewnie będzie odświeżony model, bo widziałem na necie ze wersje bez bluetooth maja nieco inne obudowy.Baset - 2023-01-19, 22:01
orkaaa napisał/a:
Hm czegoś tu nie rozumiem. Alternator daje więcej niż 50 A. Ty chcesz więcej dlatego zamierzasz założyć victrona dc dc, który ładuje do 30 A. Gdzie sens?
Mój aku hotelowy mozna ładować prądem DO 50A, stad potrzeba ograniczenia prądu wytwarzanego przez alternator. Idealnie byłoby zakupić jakieś urządzenie ograniczjace prąd ładowania do stabilnych 45A, niestety nic takiego nie znalazłem, a poniewaz aku tani nie był nie chce go zabezpieczać jakąś tanią ładowarką DC-DC z Chin.
Victron robi najmocniejszą 30 A , drogo, ale chyba jedyna w tej chwili opcja..orkaaa - 2023-01-19, 22:09 Jasne. Jest jeszcze możliwość rozebrania akumulatora i wstawienia lepszego bms. Ale to inna bajka.Baset - 2023-01-19, 22:11
orkaaa napisał/a:
Jasne. Jest jeszcze możliwość rozebrania akumulatora i wstawienia lepszego bms. Ale to inna bajka.
Noo. tego nie ogarnę BikerB - 2023-01-19, 23:22
decumanus napisał/a:
Baset napisał/a:
hm tez wolałbym zakupić cyrixa ale - aku ma max prąd ładowania 50A, a alternator moze dac wiele więcej - więc chyba ładowarka DC-Dc to jedyne wyjście...
ROZUMIEM, bms wyłączy ładowanie jak prąd przekroczy 50A. mam baterie od Swistaka, ale nie potrafię znaleźć info jaki prąd łyknie moze trzeba by sie przejsc do samochodu. Ale zas ten snieg.
R
to jest wlasnie haczyk
jak ci BMS gwaltownie odetnie baterie przy 50A pobieranych z alternatora to naprawiasz alternator
jak bateria hotelowa jest dwa razy wieksza od baterii samochodu to B2B charger ma jak najbardziej sens wlasnie prze orgraniczenie pradu (pomijajac charakterystyke ladowania lifepo4 )
a jeszcze pytales jakos victron czy chiczyk, napisze tak te niebieskie oriony victrona sie nie psuja (czarne kiedys potrafily) nie policze bo duzo ich nie zakladamy ale na powiedzmy +/-60 sztuk przez kilka lat zadna nie wrocila (czgo nie mozna powiedziec np.multiplusach bo sie zdarzylo)decumanus - 2023-01-20, 11:50 Dzięki za odpowiedz , już straciłem nadzieje. Kupie zatem oriona. PozdrawiamBaset - 2023-01-20, 18:07 Ja równierz dziękuję, juz zamówiony
W ten wekend postaram sie przetestować - sprawdzić rzeczywistą pojemnośc aku 400AH Lifepo4,
Wnioski opiszę.orkaaa - 2023-01-20, 21:56 Pisz. Im więcej opinii tym lepiej. U mnie victron orion smart 30 - od roku super działa i rozwiązał wszystkie problemy z ładowaniem lifepo4.decumanus - 2023-01-23, 19:28 O!!! takie znalazlem... i to jest fajne!!!! kosztuje mniej, a robi za mppt i dc2dc w jednym, ma 30 amp, mozna dokupc BT... szal cial i uprzezy, sle prad w obie baterie, laduje rozruchowy z hotelowego,
LINK
a znalazlem na tym filmie
i tylko ma jedna wade dla mnie, max voltaz z solarow - 25V, wiec musialbym jeszcze solary zmienic na na 2 takie - znaleziony na szybko - max 23,65V NIECO DROGIE PANELE Z ALLE
co mysliscie? moge zrezygnowac z victrona, jeszcze nie wyslali... a ciekawa rzecz, kupilem w skylark w warszawie, a wysyla BoskiRydwan z krakowa... hmmm
SORRY ZA ZASMIECANIE WATKU
RBaset - 2023-01-23, 19:50 Może to i by była alternatywa - dla mnie za pózno bo dziś przyszła paczka z victronem.
Skylark spoko firma, brałem od nich okna dachowe, przez gapiostwo jedno wziałem "dymione" drugie transparentne, najmniejszego problemu z wymianą - dopłaciłem tylko za kuriera w 1 stronę.
Może nie mieli na stanie i wysyła inny dystrybutor??
No i pierwsze przemyslenia.
Przeprowadziłem test pojemności aku LIFEPO4 400AH w wekend. Nie do końca jestem zadowolony z wyników, ale o tym pozniej i szerzej .
Na razie ładuję go po teście ładowarką z mocą 15A już 18.5h i konca nie widać . fakt że w vanie raczej nigdy nie będzie rozładowany do zera ale ładowarka DC-DC 30A przy braku słońca tez bedzie miała długi czas ładowania... Ładowarki Victrona mozna łączyć, ale chyba na razie zostawie miejsce na drugą i zobaczymy jak to wyjdzie w praniu...decumanus - 2023-01-23, 20:21 w praniu może ci wyjść ze to 400 rzadko będzie nawet do polowy wyprane... może poza sezonem, przysypany śniegiem, zużyje prąd na jakie lusterko z androidem, - jak u mnie. Ale to nic złego, bo baterie się montuje na najgorszy scenariusz, a nie średnie zużycie.
ten Renogy jest tez w wersji 50A.. no ale za późno.
R
edit
REZYGNUJE z pomyslu wymiany
okazalo sie ze to przebrane myfriendy i maja mnostwo negatywnych opinii
https://www.trustpilot.com/review/renogy.com https://www.productreview.com.au/listings/renogy orkaaa - 2023-01-23, 21:39 Jak już naładujesz to pisz jakie wyniki i charakterystyka akumulatora oraz jaki osprzęt czyli BSM i balanser i jak testowałeś pojemność. Bo prawdziwe wyniki daje rozładowanie do odcięcia przez bms i ładowanie śledząc energię ładowania bocznikiem albo ładowanie na full i rozładowanie i liczenie energii sprzętem który przelicza obciążenie i godziny pracy albo bocznikiem. Zakup bocznika polecam będziesz dokładnie wiedział jakie prądy idą przez akumulator i ile naprawdę masz pojemności.decumanus - 2023-01-26, 16:03 Kupiłem jeszcze ładowarkę Blue Smart IP22, 12/30 A, potrzebuje doładować mocy do klimy 12v, jak będę stał przy słupku. Ona bierze z 50-60A. Rozmawiałem z panem z EcoSolar i doradził po prostu kupić dwie ładowarki - jakby była potrzeba większej mocy. Jest to tańsze rozwiązanie. Jedna może ładować tylko baterię - która wg niego ma jakiś tani chiński BMS skoro takie małe ładowanie dopuszcza, a jak bedzie potrzeba włączyć drugą. Po wyłączeniu klimy trzeba tą drugą wyłączyć, bo BMS odetnie ładowanie baterii, jako że to już 60A będzie.
Na razie kupiłem jedną, bo wiadomo że klimy będziemy używać od wielkiego dzwona, tuz przed spaniem, a jeśli przyjdzie potrzeba w środku dnia do obiadku się schłodzić, to przecież skoro jest ciepło, to słońce wali i solar dopomoże. Zobaczę czy będzie druga potrzebna, może lepiej dołożyć do większej baterii...
Ładowarka występuje w wersj z 1 i 3 wyjściami, w rozmowie ustaliłem że nie jest to żaden intelygenty menejdżment i połączyć hotelowego LFP z rozruchowym się nie da. wiec jedno wyjście poradzi.
Natomiast polecam ich gorąco, (reklama niesponsorowana) bo po pierwsze są oni jedynym serwisem Victrona na europę środkową, to jeszcze mają baardzo normalne ceny!!! dla porównania Orion-Tr Smart DC-DC12-30 w wersji izolowanej, ktorego kupilem promocyjnie w Skylark za 1300 (gdzie regularnie kosztuje 1650), w suntrack pl 1754,47, w ECOSOLAR 1410,81... a wspomniana ładowarkę 12/30 nabyłem za 945+24wysylka, podczas gdy we tych innych sklepach odpowiednio 1311.18 i promocyjnie 1030 (normalnie 1357)...
i kolejnym argumentem jest fakt ze maja te ladowarki na stanie, podczas gdy w skylark SPODZIEWANA DOSTAWA, DOSTĘPNY NA ZAMÓWIENIE lub PROSIMY O KONTAKT...
tyle w temacie zasilania LFP
R
ps. a maja je na stanie bo sprzedają dużo wojsku Baset - 2023-01-28, 19:54 Musiałem przetrawić co napisałeś.
Że ładowarki DC-Dc można łączyć piszą nawet na stronie Victrona. Ale że ładowarki 230v-12V też ?? Z elektryki ogarniam niewiele więcej niż kolory kabli a nie jest tak że podpiecie dwóch ładowarek sieciowych wywali bezpiecznik w przynajmniej jedej z nich ??
Z klimą racja. Dometic FW 2500 łyka ok 55A w trybie sprężania i ok 20-25 w trybie rozprężania.
Teoretycznie 200A powinno starczyć na ponad 3h, nam natomiast wystaczy 0.5-1h na schłodzenie wnętrza i ew drugie tyle w środku wyjatkowo upalnej nocy, tym bardzie iz część sypialną można oddzielic chocby kotarą . Inna sprawa że pewno drugi raz bym jej nie kupił - dwa maxfany ustawione jeden na wiew drugi na wywiew dają odczucie na tyle przyjemnego chłodku, że ... Może być tak że waga i tak zmusi do pozbycia się jej z auta - tanio kupiona więc pewnie problemu ze zbytem też nie będzie, a komus w ciepłych krajach pewnie bardziej się przyda.
Z testem aku musze sie wstrzymać. Aku przyszło niedoładowane, a moja universalna wszystkomająca ładowarka chyba nie ogarnia tak duzego aku- max prąd ładowania to 13.5V i pokazuje że aku full. Walczę z myslami czy zamawiac ładowarkę sieciową ale chyba się skuszę, bo do duzego słońca daleko....
Eco solar faktycznie ma te ładowarki sieciowe najtaniej, ale bocznik Victrona mają droższy i doliczją 25 cebulionów do wysyłki więc wychodzi faktycznie jeden pies...
Ok jednak sieciowe ładowarki victrona mozna łączyć - o ile gogle translator nie przekłamał
"Zsynchronizowane ładowanie równoległe
Zsynchronizuj do dziesięciu ładowarek w sieci VE.Smart, aby ładowały baterię tak, jakby były jedną
duża ładowarka. Ładowarki zsynchronizują między sobą algorytm ładowania. Przełączą się jednocześnie
z jednego stanu naładowania do drugiego, na przykład od masy do absorpcji.
Zsynchronizowane ładowanie równoległe ma kilka interesujących zalet:
- Nadmiarowość: jeśli jedna ładowarka zatrzyma się z jakiegokolwiek powodu, pozostałe ładowarki będą nadal działać.
- Elastyczność: po prostu dodaj ładowarkę do sieci, jeśli potrzebujesz więcej prądu."
I jeszcze jedna - dla mnie zaskakujaco ciekawa - informacja
Przetwornica Edecoa ma taki mały panelek podpinany na przewód sieciowy. Wyświetla stan aku ( nie do końca zgodnie) i myslałęm że taka jest jej jedyna funkcja. Potem wyczytałem iz mozna tym guziczkiem również ją włączać i wyłączać - sprawdziłem , oczywiście u mnie nie działa (
Już kombinowałem z poprowadzeniem przewodów do centum kierowania wszechświatem żeby tam ulukować włącznik . Okazało sie iz panel steruje załączaniem przetwornicy pod warunkiem iz rzeczona przetwornica jest WYŁĄCZONA fizycznym przyciskiem na swojej obudowie. Wtedy ten "zdalny" na paneliku działa decumanus - 2023-01-29, 15:51 Z moich doswiadczen wynika ze jeden maxxair daje radę, bo powietrze wpada przez zwykle przednie okno dachowe rozchodzac sie cudowna bryzą, jednakowoż w zeszłe wakacje kilka razy to nie dzialalo. Bylo tak cieplo, nawet noca, że nie dawało to żadnego wytchnienia. Ponadto mamy łóżko pietrowe i na dolna prycze wspomniana bryza nie dociera.
Jesienia zrobilem modyfikację i dokończyłem system rozprowadzania powietrza, oparty na wentylatorze z peugeota, reklamowanego przez Ravena22 i co prawda moja żona nie jest zadowolona, bo ów wentylator słyszy, to jednak efektem dodatkowym jest napływ świeżego powietrza przez te nawiewy, w czasie gdy uzywany tylko maxxaira w funkcji Out... I wtedy jest cicho.
Ale decyzja o klimie zapadla, bo klimat sie ociepla i chłodniej raczej nie bedzie.
RBaset - 2023-02-05, 19:25 Teraz o teście akumulatora
Kupiony już w Polscen z ogłoszenia w wydawałoby się dobrej, okazyjnej cenie.
Przyszedł w oryginalnym opakowanie w którym przychodzi z Chin tj w kartonie dośc dokładnie obłożonym pianką, niemniej przyszedł z uszkodzonym wyświetlaczem oraz ułamanym uszkiem od osłony bieguna ujemnego.Poza tym bez najmniejszej ryski czy wgniotki z napięciem 12.9V Wyświetlacz kosztuje kilkanascie zł na Ali, wziąłem na szybko w PL za bodaj 40zł
Na biegunie dodatnim ma napis max 100A
Na Andersonie max 50A
Co dziwne, bieguny maja malutkie gwinty M6
Ładowałem go uniwersalnym prostownikiem 15A z funkcja ładowania Lifepo4. Naładował się do 13,5V, po odłaczeniu prostownika po jakims czasie napiecie spadło do 13,4.
Dokupiłem ładowarkę Victrona 30A i po kilku ładnych godzinach zakończyła ladowanie z wynikiem ... 13.3V na biegunach i tak naładowany poddałem następującej próbie.
Obciązyłem go 4 żarówkami 12V 55W połączonymi z aku przewodami ok 1m długości. Przewody 2mm2
Temperatura testu ok 23stopnie
Przewody prowadzące do żarówek w trakcie testu lekko ciepłe - nie gorące, ale wyczuwalnie cieplejsze niż moje paluchy.
Pomiar pewnie bedzie obciażony sporymi błędami ale licząc z grubsza ( jeżeli się mylę proszę o korektę ) :
4x55W = 220W dzielone na 12V daje 18,33A
18,33A x 21 godzin obciążenia daje nam około 385AH
Ryzykując zakup przyjąłem że jeżeli będzie miał 250-280AH bedę zadowolony.BikerB - 2023-02-05, 21:46 [quote="Baset"]Teraz o teście akumulatora
Amumulator to LIFEPO4 400AH mniej wiecej taki https://pl.aliexpress.com/item/1005004634816824.html?src=criteo&albch=criteo_New&acnt=criteo-B4&albcp=232483&/.../
Mniej wiecej bo rózni sie wymiarami od tego na aukcji, nie jest taki "płaski"
Jego wymiary to dł 4120/ szer 2360/ wys 2360 wymiary /.../
quote]
no tak jakos duzy.... Baset - 2023-02-05, 22:02 racja mój błąd zaraz poprawięBaset - 2023-02-07, 21:40 Aku naładowane po teście ładowarką Victrona 30A .
Ładowałem na raty, ładowarka grzeje się dośc mocno więc wyłączałem żeby schłodzić, okazuje się że ten typ tak ma, ma byc ciepła
Rozłączyłem w fazie absorpcji, instrukcja wyswietlana przez ładowarke mówi że po zakończeniu cyklu "BULK" aku jest naładowane w 95%. Tak zostawiam.Baset - 2023-02-28, 21:24 A u mnie postój:((
Zimno, pada, wychodzenie z w miare ciepłego kamperka do " warsztatu" ( ok 30m ) i znów powrót przez zimne wywołuje notoryczne przeziębienia, więc uznałem że trzeba poczekac na w miare pogodę. Na razie czytam, szukam i... wydaje kase kupująć części:(
Adaptery markizy, dodatkowe ledowe oświetlenie naokoło auta , rury do poprowadzenia ogrzewania i nawiewu klimy, kolanka trójniki, wyloty powietrza, panel przełączników, skrzynka do elektryki, ładowarka dc-dc, ładowarka 230-12v, uchwyt tv, sprężyny dłuższe przód, pojedyńcze pióra tył, podejścia do zbiornika szarej, śrubki, wkręty , kleje, wymysliłem też wysuwaną "rampę" z garażu w celu łatwiejszego ładowania/rozładowania rowerów el które lekkie nie są, lampki do czytania do "sypialni", zawór el do spuszczania wody szarej, gniazdo zewnetrzne do 230V....
Sterta części rośnie, skończy sie pewno tak jak w zeszłym roku - sezon nie skończonym kamperkiem.
Muszę przerobić ogrzewanie - oparte jest na patencie Ravena czyli webasto mokre - wymiennik płytowy do ogrzewania ciepłej wody uzytkowej - 2x nagrzewnica i podłogówka. Ciepła woda działa super, podłoga też lecz przez puszczenie obiegu szeregowo płyn albo zbyt sie wychładza przed nagrzewnicami, albo powstał zbyt długi obieg i webasto działa na pół gwizdka, bo wężę niby gorące a z nagrzewnic ledwo letnie powietrze... Dobiorę się do najdalszego punktu obiegu i podłącze tam testowo dodatkową pompkę 12v z mercedesa żeby ulzyć tej od webasto, zobaczymy czy pomoże - jak nie to będzie trzeba pruć podłoge i przerobić na układ równoległy- nie mam innego pomysłu na sprawdzenie czy webasto chodzi na 100%
Chcę też założyć monitoring zewnętrzny - po 1 kamerze kopułowej z każdej strony z rejestratorem i z funkcją powiadomienia sms w przypadku wykrycia ruchu. Internet będzie z modemu na stałe w aucie, dodatkowe oswietlenie zewnetrzne chcę podłaczyc z możliwością włączania aplikacją Evelink z tel. Testowy układ złożony na stole działa , dodatkowo podepnę też mozliwośc zdalnego uruchamiania ogrzewania przez tel, oraz oświetlenie wnetrza sterowane zarówno włącznikami dodtykowymi jak i tel ( np z łózka ).
Pogoda potrzebna przede wszystkim do założenia markizy ( klej ) jak i dodatkowych przepustów przewodów na dach ( klej). Tymczasem zapowiadają nawet - 15 więc staram sie poukładać wszystko "w głowie" żeby potem nie tracić czasu juz na "móżdżenie".
Teraz pytanie
W trojaczkach montowaliście markizy w miejscach w których od wewnatrz są poprzeczne wzmocnienia dachu ?? Myślę oczywiście o montazu na boku pojazdu, nie na dachu od góry. Instrukcja podaje w cm od krawedzi markizy gdzie powinny być mocowania ale logika podpowiada że sama blacha chyba by sie zbyt wyginała...CustomVan - 2023-03-02, 13:31 Temat postu: Re: Basetovan czyli Peugeot Boxer Max 3.0
Baset napisał/a:
Siema.
Ponad rok temu poczyniłem pierwszy wpis (witając sie) na tym forum. Plan był, aby wzorem innych na bierząco dokumentowac postepy budowy vana i prezentowac je tutaj.
Plany planami, życie życiem i tak dopiero po ponad roku coś tu napiszę i mam nadzieję że o pare spraw się dopytam.
Bus to jak w temacie, Peugeot Boxer L4H3 3.0 180km.
Na pokładzie raczej standart klima ( działa ok ) , elektryka szyb lusterek ( juz działa - wymiana panelu sterowania ) centralny zamek , kamera cofania (działa, ale h... to znaczy niewiele w niej widać ).
Kupiony w sumie na szybko i za szybko w stanie niejezdnym - uruchamiał sie na kilka sekund i gasł i leciutko przerysowany z jednej strony - innymi słowy tani, ale za to w złym stanie technicznym i blacharskim
Kupiony szybko aby zdążyć z rejestracja na kampera przed akcyzą i to sie udało.
Powoli zacząłem od ogarniania mechaniki i blacharki, przy czym słowo powoli - w tym przypadku nabiera nowego znaczenia, Po względnie szybkim doprowadzeniu go do stanu jeżdżącego drogą przez mekę okazał się blacharz i lakiernik - niby do roboty niewiele ale szło jak qr... w deszcz.
W skrócie - co zostało ogarnięte
- widoczne skutki obcierki zlikwidowane
- wymieniona szyna i wózki drzwi bocznych, ogarniety balagan z pod szyny
- wstawione 2 okna w części stolikowej orginalne fabryczne rozsuwane
- oryginalne webasto w fabryczne miejsce, rury "gorące" wprowadzone "na pakę" nie do obiegu sinika
- 2 x max fan na dachu
- 2 x 380W panele, regulator Victron 100/50, przetwornica Edecoa 5000/2500, aku na razie 2 x110AH Kwasiak , panele na stelażu z profili do fotowolataiki , z przody duży, chyba 80 lub 100 cm led bar - polecam
- lodówka domowa 230v najpłytsza jaka udało sie kupić ( 44,8cm )
- drzwi boczne rozsuwane elektrycznie na guzik i pilota
- klimatyzacja dometic freshwell 2500 pod ławeczką w części stolikowej
- zbiorniki wody czystej i brudnej po ok 100l podwieszone pod autem
- koło zapasowe na tylnych drzwiach
- pompa wody , zbiorniczek ciśnieniowy od jakiegoś hydroforu, prysznic zewnętrzny
- ciepła woda bierząca oparta na wymienniku płytowym podobnie jak u kolegi Ravena ( którego watek budowy jego kampera był dużą inspiracją od strony technicznej - masz głowę kolego!!) - grzanie wody działa nad podziw dobrze
- ogrzewanie - dwie nagrzewnice uniwersalne - jedna w podescie w części stolikowej, druga w garażu ( tu nieco gorzej z wydajnośćią, pewno strzeliłem babola przy planowaniu ale o tym kiedyś pożniej)
-miechy na tylnej osi
- całe kilometry kabli i przewodów rozciagnięte po aucie pod to co ma byc i co jeszcze przyjdzie do głowy
- izolacja armaflex jako pierwsza po całości scian i suficie w róznych grubościach, na to max ile sie da styroduru i na to alufox
- izolacja podłogi kantówki 3x5cm, alufox w "niziny" i 5cm styroduru, na to sklejka 6mm
Przez pandemię, co chwila jakies kwarantanny , no i pracę czas przeróbek wlókł sie niemiłosiernie, zarysował się kontur łazienki ze 3 razy przerabiany , poprawiany a i tak pierwszy wyjazd odbył sie bez niej - nie zdązyłem. Toaleta kasetowa półporcerlanka zakupiona, otwór pod kasetę wycięty, wentylatory z łazienki zamontowane, brodzik i reszta materiałów (zdecydowałem sie na płyty Vell ) zakupiona - zabrakło czasu.
Łozko standartowo z tyłu w poprzek auta na dośc sporej wysokości + materac 21cm - stopień do wchodzenia wchodzenia okazał sie niezbędny a i tak moja pchła do łózka brała rozbieg
Wysoko, ale w garażu mają sie zmieścić dwa składane elektryki ponton wędki i reszta która nie wejdzie z przodu. Na aneks kuchenny pomysł mam na przenośną kuchenke turystyczna na kartusze ze swoim stałym miejscem co da możliwośc jej wyjęcia i gotowania "na łonie natury" jak pogoda i okoliczności pozwolą.
zlew miał byc "hand made " ale ogladając 100 milionowy kolejny filmik o budowie vanów na znanym portalu filmowym trafiłem na to
https://www.ikea.com/pl/p...erdz-s99157501/ i chyba nie bedę wyważał otwartych drzwi...
Zabudowa części stolikowej to ZLP , drzwi rozsuwane dzięki usunieciu zamków linek itp dało sie tez dośc dobrze wyizolować ( armaflex + styrodur).
Takim niedokończonym wynalazkiem pojezdzilismy w wakacje - auto spisywało się bardzo dobrze, elektryka ciepła woda itp działala bardzo dobrze , lodówka z zamrażarką ( lód do whisky i wina ) mimo upalów dawała radę - moze to kwestia zasilania 230V- na dwa auta mielismy jedna lodówkę i wyjęcia jednego zimneg piwaa skutkowało natychmiastowym dokładaniem nastepnego) .
We wrześniu sporą część zabudowy usunąłem - trzeba wykonczyć ściany i sufit, zrobić aneks kuchenny i łazienkę, jakieś szafki - aczkolwiek tych ostatnich będzie u nas stosunkowo niedużo - auto bedzie uzywane głownie w wekendy, przedłuzone wekendy no i max 1 lub 2 x 7dni urlopu- praca nie pozwala na urlop dłuzszy niz 7 dni w "sezonie".
2. Mój bus jest bardzo twardy, mimo iz przód stoi wysoko tył jest i tak mega wysoko i jedzie cały czas " z górki " co utrudnia "poziomowanie" miechami na postoju - one tylko jeszcze go podnoszą . Chodzi mi po głowie wymiana podwónych resorów które posiadam na pojedyńcze pióro - żeby dupa usiadła - - ktoś coś ?? da się ?
3. Jak pisałem, aku to na razie 2 x 110AH kwasiaki. Czy w aplikacji regulatora Victron jest opcja ustawienian ładowania pod ten rodzaj aku ?? Ustawienie 12v znalazłem, niestety szkoły kończyłem w czasach gdzie jezykiem zachodnim był rosyjski i englisz nie bardzo
Całe lato prądu nigdy nie brakowało a teraz wiadomo - solary listopad - marzec to raczej atrapa tym bardziej że postój jest "z górki" w odwrotna stronę do słonca... Niemniej chciałbym prawidłowo je ladowac , prawdopodobnie waga zmusi mnie do wymiany i tak szybciej niz bym planował na Lifepo4... niemniej kwasiaki mogłyby jeszcze do czegoś posłużyć...
Gdyby ktoś mógł pomóc - poproszę.
Jeżeli bedą jakieś pytania - chętnie odpowiem.
Pozdrawiam
Cześć, przeczytałem twój wpis, kwestia akumulatorów LiFePo4 zimą. Widzę że masz ochotę wymienić swoje kwasiarki na LiPo, akumulatory żelazowe nie Libią zimna tak więc zaparkowanie kampera z akumulatora w środku bez opieki i ogrzewania wiąże się z tym, że twój nowy aku może zostać rozsadzony przez mróz. Dla prawidłowego funkcjonowania LiPo akumulatorów temperatura nie powinna być niższa niż +5 stopni. Tak z doświadczenia postanowiłem napisać bo nie wszyscy o tym wiedzą a akumulatory LiPo są drogie więc szkoda by było, żeby się uszkodził. Robimy profesjonalne zabudowy kamperów i budujemy off grid-owe instalacje elektryczne w kamperach więc trochę doświadczenia mamy z LiPo. Poniżej załączam zdjęcie ogniw po zimie, które rozsadziło bo klient zapomniał wyjąć baterię z przyczepy. Pozdrowionka i nie zapomnij wyjąć swojego LiPo na zimę jak nie używasz kampera.SlawekEwa - 2023-03-02, 16:53 To miałem szczęście, że mój LiFePO4 cała zimę w aucie stoi sobie bezproblemowo Meyer - 2023-03-02, 18:34 Ten akumulator wygląda na przejedzonego nie na zmarzniętego Lipofe4 i BMS z czujnikiem temperatury zapobiegnie ładowaniu gdy Aku jest poniżej 5 stopni C.Baset - 2023-03-02, 21:26 wszechmocne internety mówią nchyba iz lifepo4 można uzytkowac w temp minusowych natomiast nie wolno ich ładować w tychźe...??mischka - 2023-03-04, 15:43 CustomVan, LiPo? bardzo niechlujna reklama, jak tak samo pracujecie to może lepiej nie korzystać z waszych usług .orkaaa - 2023-03-05, 16:24 Tak się zastanawiałem o co chodzi z tym rozwalonym akumulatorem a teraz już wiem -reklama. A tak poważnie tego typu wypowiedzi powinno się od razu usuwać. Są nieprawdziwe i szkodliwe. Ktoś zaczyna, chce kupić lifepo4 , szuka opinii a tu …jakiś majsterkowicz chce się dorobić na innych i pisze głupoty.
Dla tych, którzy mają wątpliwości poczytajcie metki ze swoich akumulatorów w jakich warunkach mogą być używane. Można też w internecie na stronach różnych producentów sprawdzić. Ładowanie powyżej zera. I tu uwaga dla wszystkich, którzy nie wiedzą jaki bms mają założony - warto założyć wyłącznik akumulatora, aby przypadkowo w przemarzniętym kamperze solar albo alternator nie zaczął ładować.
Ale rozładowanie możliwe jest nawet do minus -20. W praktyce to sytuacja rzadko spotykana, ale jak długo stoi zimą to najpierw musimy włączyć ogrzewanie aby temp akumulatora była na plusie a potem dopiero go ładujemy. Przy zimowych wypadach trzeba albo akumulator ustawić w miejscu, gdzie może korzystać z ogrzewania kampera albo postawić go na matach grzewczych. Niektóre bms mają nawet instalacje pod takie maty.prusiak - 2023-03-05, 17:10 Jak te ich "profesjonalne zabudowy" są tak profesjonalne jak ten akumulator to ja dziękuję... mischka - 2023-03-05, 17:28
orkaaa napisał/a:
Ale rozładowanie możliwe jest nawet do minus -20. W praktyce to sytuacja rzadko spotykana
Ty to wiesz, my to wiemy ale reklamodawca tak jakby nie kumaty.
Gdzie jest smok Baset - 2023-03-30, 21:28 Mały update dotyczący zawieszenia.
Jak pisałem mój zmeczony życiem boxerek jechał cały czas "z górki".
Powodowało to określone problemy z poziomowaniem na postoju - owszem mozna podkładac najazdy ale raz że to mało komfortowe, dwa, dodatkowa trudnośc w razie potrzeby szybkiej ewakuacji.
Zmieniłem przednie sprężyny ( przy okazji poduszki amorów, jakieś drążki itp) na polecane najdłuższe LESJÖFORS, oraz tylne pióra resora na pojedyńcze.
Efekt
- Przód podniósł sie o 1,5cm - czyli albo miałem już najdłuższe które trochę siadły albo miałem już wcześniej wymieniane sprężyny na ten średni rozmiar - w każdym razie wyglądają całkiem niezle.
- Tył - opadł o 8 cm i tu juz postęp jest znaczny - pomijając kwestię poprawy komfortu - koła przestały odrywać się od podłoża po byle hopce - podłoga auta jest juz prawie pozioma - brakuje jakies 2 cm . Poprzednio 1000 litrowy mauser wstawiony tuz przy tylnych drzwiach powodował obniżenie podłogi o ok 1,5cm , teraz moje wchodzące od tyłu 100kg powoduje odczuwalną pracę zawieszenia- wcześniej nawet nie drgnęło.
Dodam iż auto jest praktycznie wybebeszone do zera nie licząć podwieszonych pustych zbiorników na wodę czystą i szarą, więc mam nadzieję iż zabudowa obniży tył auta do poziomu minus, który już spokojnie podniosę do zera poduchami pneumatycznymi.
Pisałem wcześniej iż nie do końca jestem zadowolony z ogrzewania . Przypomnę - ogrzewanie oparte na webasto mokrym, bardzo podobnie jak u kolegi Ravena ( chylę czoła).
Ciepła woda uzytkowa z wymiennika płytowego , dwie nagrzewnice- jedna pod podestem za kierowcą , druga w bagażniku. O ile podgrzewanie wody uzytkowej działało rewelacyjnie, to z nagrzewnic leciało ledwo letnie powietrze, podłogówka działąła na tyle iż dało sie wyczuć ciepło przez sklejkę 6mm, ale z nagrzewnic słabo - przy - 10 max co udało sie osiagnąć w środku to 10-12 stopni na plusie przy webasto pracujacym prawie w tybie ciągłym.
Doszedłem gdzie popełniłem błąd . Ogrzewanie podłogowe oparłem na przewodzie elastycznym gumowym o śr wewnętrznej 16mm którego wyszło ponad 30m, dodatkowo połączyłem wszystko szeregowo . Nie działało więc zacząłem szukać problemu, zakupiłem pomkę na 12v i podłączyłem w najdalszym punkcie - zaczęło grzać. Widocznie pompka od webasto nie dawała rady przepchąć takiej ilości płynu, z tego co wyczytałem webasto mogło przełączać sie w tryb połowy mocy.
Zmieniłem układ na równoległy , podłogówkę zmieniłem na przewód policośtam o śr 8mm. 16 mm zostawiłem tylko na zasilanie wymiennika płytowego i nagrzewnic. Ponieważ zmieniłem równiez aku z 2x 100 ołów na 1 x 400 LIFEPO przebudowy wymagało równiez miejsce podłączenia aku no i samej nagrzewnicy - udało się to ogarnąc dziś ale nadszedł zmrok i... próba ogrzewania jutro. Mam nadzieje ze będzie ok.