Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Truma Combi 6E - błąd W401H - pomysły ?

FOCUS - 2023-01-28, 20:33
Temat postu: Truma Combi 6E - błąd W401H - pomysły ?
Koledzy mam problem i proszę o poradę / pomoc bo już sam nie wiem czy coś źle robię czy serwis się szykuje i wydatki :-/

Truma Combi6E - oczywiście chwilę po gwarancji i zaczynają się problemy - takie moje szczęście.
Wywala błąd W401H.
Z opisu kodów błędu - ogrzewanie z pustym zbiornikiem wody, wyłączyć odczekać aż ostygnie napełnić wodą...

u mnie wygląda to tak, że woda jest ( nie ma mowy o zapowietrzeniu itd ).
Piec na trybie letnim - grzanie wody tylko - działa poprawnie.
Jak dochodzi ogrzewanie kampera to chodzi 10 minut, wywala błąd przestaje grzać tylko wentylator chodzi. Po 15 minutach błąd znika piec startuje i znowu wszystko chodzi 10 minut i wywala błąd i tak w koło.

Twardy reset nie pomaga nic.

Czy ktoś z Was miał podobny problem ? jakieś pomysły ? czy serwis tylko pozostaje ?
Na wyjeździe w ubiegły weekend kamper niedogrzany był przez taką przerywaną pracę a wyjazd na ferie z taką praca pieca staje się zagrożony :(

Socale - 2023-01-28, 20:41

Focusie, nastaw ogrzewanie kampera na temperaturę o 3...5 stopni wyższą niż jest w kamperze i stopniowo w czasie go rozgrzewaj.
Chodzi o to że jak ustawisz temperaturę żądaną np 22stC, to piec w tym otoczeniu startuje i stopniowo zwiększa moc by po minucie dwóch osiągnąć pełną moc płomienia a celem testu jest nie dopuszczenie do włączenia się maksymalnej mocy.
Wyłącz na pulpicie sterującym Trumą, funkcję ogrzewania wody.

FOCUS - 2023-01-28, 20:52

Socale napisał/a:
Focusie, nastaw ogrzewanie kampera na temperaturę o 3...5 stopni wyższą niż jest w kamperze i stopniowo w czasie go rozgrzewaj.
Chodzi o to że jak ustawisz temperaturę żądaną np 22stC, to piec w tym otoczeniu startuje i stopniowo zwiększa moc by po minucie dwóch osiągnąć pełną moc płomienia a celem testu jest nie dopuszczenie do włączenia się maksymalnej mocy.
Wyłącz na pulpicie sterującym Trumą, funkcję ogrzewania wody.


Ok. Jutro w ten sposób spróbuję.
Jeśli dobrze rozumie to jak jest zimny i zadamy 22 stopnie to rusza pełną mocą i wtedy może ten błąd wywalać ?

z drugiej strony to na wyjeździe kamper był ogrzany a błąd cały czas wywalało.

Socale - 2023-01-28, 21:02

Nie bez znaczenia jest interpretacja tego komunikatu, otóż E oznacza błąd/error.
Natomiast W oznacza ostrzeżenie/warning.
Dlatego Truma startuje ale by nie narobić szkód musi się wyłączać.
Sam błąd wywołujący to ostrzeżenie może wynikać z braku odpowiedzi czujnika wody w bojlerze lub załączone ogrzewanie wody w trybie Eco, Normal, Booster - najlepiej wyłączyć całkiem lub tylko Eco, wówczas woda ogrzewana jest "przy okazji" podczas ogrzewania kampera.
.
.
.
FOCUS napisał/a:
...
Jeśli dobrze rozumie to jak jest zimny i zadamy 22 stopnie to rusza pełną mocą i wtedy może ten błąd wywalać ?

z drugiej strony to na wyjeździe kamper był ogrzany a błąd cały czas wywalało.

Truma gdy ma osiągnąć żądaną temperaturę o kilka...naście stopni wyższą od aktualnej, to po włączeniu ona sobie stopniuje w górę nawiew i płomień, w ostatnim etapie osiągania pelnej mocy grzewczej, wentylator wyraźnie załącza się na najwyższy poziom i po chwili słychać odpalenie najmocniejszej części palnika - to jest moja interpretacja dźwięków z Trumy jakie są mi znane.
.
Edit:
Oczywiście moje rady i zachowanie Trumy po tych zabiegach mają na celu dojście diagnostyczne do przyczyn a nie do usunięcia usterki.

FOCUS - 2023-01-28, 21:11

Socale napisał/a:
Nie bez znaczenia jest interpretacja tego komunikatu, otóż E oznacza błąd/error.
Natomiast W oznacza ostrzeżenie/warning.
Dlatego Truma startuje ale by nie narobić szkód musi się wyłączać.
Sam błąd wywołujący to ostrzeżenie może wynikać z braku odpowiedzi czujnika wody w bojlerze lub załączone ogrzewanie wody w trybie Eco, Normal, Booster - najlepiej wyłączyć całkiem lub tylko Eco, wówczas woda ogrzewana jest "przy okazji" podczas ogrzewania kampera.


Ok. ale na samym ogrzewaniu też błąd wywala - ogrzewanie wody wyłączone całkowicie - taką opcję też przerabiałem.
w zimie tego nie używam bo tak czy siak woda się grzeje od ogrzewania kampera.

faktem jest że jak już odpalam piec do ustawiam na 20. czyli staruje z zimnego i od razu zadane ma 20 stopni.

ubiegłą zimę co weekend jeździłem praktycznie to nawet grzania nie wygaszałem tylko zostawiałem 5-7 stopni i cały czas kamper był "wygrzany". w tym roku mniej wyjazdów i pozrzucałem całą wodę itd i wygasiłem wszystko.

Socale - 2023-01-28, 21:21

Sorry że zadam głupie pytanie.
Jak włączyłeś pompę wody, to przepuściłeś powietrze z instalacji ze strony wody zimnej i ciepłej?
Sprawdź jeszcze zawór bezpieczeństwa/spustowy z bojlera.

FOCUS - 2023-01-28, 21:27

Socale napisał/a:
Sorry że zadam głupie pytanie.
Jak włączyłeś pompę wody, to przepuściłeś powietrze z instalacji ze strony wody zimnej i ciepłej?
Sprawdź jeszcze zawór bezpieczeństwa/spustowy z bojlera.


zawór / frostcontrol zamknięty, woda najpierw na kranach na ciepłą - wypełniło bojler potem dopiero woda poszła z kranów, potem przelew dość spory na ustawieniach ciepła / zimna .
nie ma opcji zapowietrzenia itd jak pisałem.

pompa nabiła ciśnienie i się wyłączyła - tutaj wszystko jak należy jest ;)

FOCUS - 2023-01-29, 17:14

Socale napisał/a:
Focusie, nastaw ogrzewanie kampera na temperaturę o 3...5 stopni wyższą niż jest w kamperze i stopniowo w czasie go rozgrzewaj.
Chodzi o to że jak ustawisz temperaturę żądaną np 22stC, to piec w tym otoczeniu startuje i stopniowo zwiększa moc by po minucie dwóch osiągnąć pełną moc płomienia a celem testu jest nie dopuszczenie do włączenia się maksymalnej mocy.
Wyłącz na pulpicie sterującym Trumą, funkcję ogrzewania wody.


posiedziałem dziś przy tym i wygląda to tak:
na 5 stopni grzeje i nie wywala błędu - nadmuch na ECO.
po osiągnięciu zadanej temperatury 5 nie wywaliło błędu - zadałem 10 i również po osiągnięciu nie wywaliło błędu.
zadałem 15 i wywaliło błąd i zabawa jak było wcześniej po 15 minutach błąd się kasuje i piec kolejne 10 pracuje normalnie potem wywala błąd.
woda gorąca, wszystko inne działa.

jakieś inne pomysły czy walić na serwis ?
tak posprawdzałem i w okresie gwarancji miałem 2 razy ten błąd i zgłaszałem go do dilera więc jutro chyba poruszę ten temat bo widać coś kiedyś się w tym temacie działo ale nie na taką skalę ( wywaliło błąd - sam się kasował i piec pracował normalnie ) - teraz już nie ma normalnej pracy pieca.

Socale - 2023-01-30, 09:31

Qrde nie mam pomysła.
Powiedz, jak ustawiłeś na 15, to czy piec zaraz "przyśpieszył" na to żądanie?
Czy błąd się pokazał w chwili odpalenia większego płomienia?

Cyryl - 2023-01-30, 10:20

Focus zadzwoń do takiego gościa od ogrzewań bardziej na ON, ale jest uczynny - Sakowicz 601748306 ma warsztat na Swojcu koło Orlena.
Kena nie naprawia bo nie ma elektryka, zostaje tylko Nachtmann, ale on jest drogi.

FOCUS - 2023-01-30, 11:21

Socale napisał/a:
Qrde nie mam pomysła.
Powiedz, jak ustawiłeś na 15, to czy piec zaraz "przyśpieszył" na to żądanie?
Czy błąd się pokazał w chwili odpalenia większego płomienia?


Po zadaniu na 15 stopni przyspieszył po około 1-2 minut pochodził 10 minut na przyspieszonym i wywaliło błąd...

to wygląda jakby on się przegrzewał - tzn. jak idzie na niskich temperaturach to nie wali na pełnej mocy, jak już zada się wyższa temperaturę to chodzi ale 10 minut i wywala błąd.
tak jakby osiągał jakąś graniczną temperaturę pieca .
wyloty wszystkie otwarte w kamperze, komin sprawdzałem pobór powietrza nie wygląda, żeby coś ograniczało.

FOCUS - 2023-01-30, 11:22

Cyryl napisał/a:
Focus zadzwoń do takiego gościa od ogrzewań bardziej na ON, ale jest uczynny - Sakowicz 601748306 ma warsztat na Swojcu koło Orlena.
Kena nie naprawia bo nie ma elektryka, zostaje tylko Nachtmann, ale on jest drogi.


Dzięki za informację.
Co do Nachtmanna to sobie daruję.
widzę że jeszcze ProCamp na Krotoszyńskiej też niby serwis Trumy ma .
muszę podzwonić podpytać, ja mogę pojechać i dalej do kogoś tylko żeby to ogarnąć .

Socale - 2023-01-30, 15:57

No cóż, gdybym miał urządzenie w ręku, zacząłbym od czujników/bezpieczników termicznych bimetalicznych bo one się chwilę po ostygnięciu z powrotem same załączają. Są średnicy 20, 50groszy
Potem czepiłbym się kształtu/jakości płomienia.

FOCUS - 2023-01-30, 16:38

Dzięki za pomoc, jutro odstawiam na serwis i zobaczymy co będzie :-/
maszakow - 2023-01-31, 18:38

Witam,
Moim zdaniem Socale ma rację jeśli tam są takie zabezpieczenia jak na zdjęciu - bimetale. Może to być również jakikolwiek inny termistor który pilnuje temperatury. Mógł dostać po du... głowie i stracić parametry. albo jest gdzieś w miejscu w którym nie powinno go być - za nisko... odpadł przesunął się ??
to łatwo doestępny element trzeba tylko wiedzieć jaki prąd dopuszczalny przez niego ma iść i na jaką temperaturę ma działać.

Socale - 2023-01-31, 20:09

Zatem uzupełnię Ciebie Twoim postem, sądzę że jest wartościowy, szczególnie gry Truma zostanie naprawiona i omówiona przez serwisanta.
https://www.camperteam.pl...p=917824#917824

maszakow - 2023-02-02, 21:00

pierwszy post pisałem z głowy.... Drugi w drugim temacie dużo później jak przeczytałem druugi temat i postanowiłem zanurkować w dostępną mi "literaturę". a tam było coś co bardziej przypominało kształtem obudowę TO-126 tranzystora niż taką pigułkę bimetalu (nota bene takie są w pralkach używane :) )


a może coś takiego jest tam zastosowane

Socale - 2023-02-02, 22:34

maszakow napisał/a:
...
a może coś takiego jest tam zastosowane

Być może tak, ale to jest bezpiecznik termiczny zdolny przewodzić do 250V i prąd do 10A w temparaturze do 75stC.
Jeśli jest zastosowany, to jego ponowne zadziałanie jest nie możliwe = przerwa na stałę w zabezpieczanym obwodzie, nie załączy się po ostygnięciu.
W tym temacie/przypadku mamy do czynienia z jakąś cyklicznością.

FOCUS - 2023-02-06, 14:59

temat wygląda tak, że do wymiany cała płyta sterująca.
gdzieś coś jest nie hallo ale nie do końca wiadomo :-/
osprzęt - czujniki, wiązki, zbiornik, element grzejny ok.

kimtop - 2023-02-06, 20:17

Kilka lat temu naprawiał mi elektronikę pieca gościu z Wrocławia.Tel.506101789
FOCUS - 2023-02-17, 19:23

temat ogarnięty, piec pracuje jak trzeba. skończyło się wymianą elektroniki - płyty sterującej.
dzięki wszystkim za pomoc i aktywność w temacie.

Socale - 2023-02-17, 20:01

A na starej płycie, pewnie jakiś drobiazg siedzi i dlatego nie działała :gwm
Przyślij mi starą w celach diagnostycznych, jak uda mi się naprawić to odeślę Ci naprawioną za free - bo to dla wiedzy potomnej :idea jak się nie uda to i tak utylizacja.
.
Edit: 19-20 marca będę we Wrocławiu, jest to potencjalna chwila na spotkanie, zwrot, omówienie uszkodzenia :bigok

FOCUS - 2023-02-17, 22:44

Socale napisał/a:
A na starej płycie, pewnie jakiś drobiazg siedzi i dlatego nie działała :gwm
Przyślij mi starą w celach diagnostycznych, jak uda mi się naprawić to odeślę Ci naprawioną za free - bo to dla wiedzy potomnej :idea jak się nie uda to i tak utylizacja.
.
Edit: 19-20 marca będę we Wrocławiu, jest to potencjalna chwila na spotkanie, zwrot, omówienie uszkodzenia :bigok


oddałem na podobnych zasadach do znajomego także nie wykonamy takiego manewru.
no chyba, że nic nie znajdzie albo się podda i to wróci do mnie to wtedy podeślę.

Socale - 2023-02-18, 09:21

Aha, no w porządku. Ufam że wie jak do tego podejść i nie pogorszy stanu.
Zdradź nam, ile kosztowało Cię ożywienie Trumy?

FOCUS - 2023-02-18, 13:31

Socale napisał/a:
Aha, no w porządku. Ufam że wie jak do tego podejść i nie pogorszy stanu.
Zdradź nam, ile kosztowało Cię ożywienie Trumy?


2300 zł.

Voku - 2023-02-27, 16:34

Szukam schematu elektroniki Płytki Truma Combi 6 gazowa, ewentualnie może ktoś wie za co odpowiada ta wtyczka lub piny w niej.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group