|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
klimatyzacja i ogrzewanie - Montaż wymiennika ciepła w ogrzewaniu ALDE
Sewek - 2023-02-09, 11:31 Temat postu: Montaż wymiennika ciepła w ogrzewaniu ALDE Witam wszystkich,
W moim kamperze zainstalowane jest ogrzewanie Alde, ale wydaje mi się, że nie ma (dostępnego opcjonalnie) wymiennika ciepła pomiędzy nim a silnikiem. Chciałbym poprosić użytkowników kamperów z ogrzewaniem Alde o podpowiedź, gdzie u nich zamontowany jest taki wymiennik, a najlepiej podesłanie jakiś zdjęć. Chciałbym się zorientować, gdzie w układ jest wpięty ten wymiennik, oraz czy posiada jakieś dodatkowe pompki itp..
Chciałbym założyć wymiennik pierwotnie przeznaczony do domowych systemów ogrzewania, taki o mocy 5 kw, jego wymiary to ok. 25x10x7 cm, więc spokojnie to gdzieś zmieszczę. Dostępne są specjalne styropianowe "opakowania" takich wymienników, więc nawet pod podwoziem mogę to zamontować. Koszt takiego wymiennika to 350 - 500 zł, oryginał Alde kosztuje ponad 2500 zł, a widać, że to takie same urządzenie.
Z góry dziękuję za pomoc.
decumanus - 2023-02-09, 15:39
alde przewiduje takie rozwiązanie, tu masz katalog części
https://en.alde.se/our-products/?categories=heating-systems,engine-heat-exchanger
a poniżej schemat, dodatkowa pompka służy rozgrzewaniu silnika... jest tez sterowanie które zamyka otwiera ten dodatkowy obwód.
Oczywiście może ktoś dostarczy zdjęć gdzie DOKLADNIE jest to wpięte w silnik... ja wciąż się do tego przymierzam, ale mogę mieć łatwiej, bo mam oryginalne mokre webasto, wiec wykorzystam to podłączenie.
Z pewnością warto w miarę możliwości dobierać części na znanym portalu, kolanka np. mam silikonowe, bo gumowe dostępne w motoryzacji potrafią śmierdzieć, wiec w środku kampera to słabo montować te śmierdziele.
powodzenia
R
Sewek - 2023-02-09, 17:20
decumanus napisał/a: | alde przewiduje takie rozwiązanie, tu masz katalog części
https://en.alde.se/our-products/?categories=heating-systems,engine-heat-exchanger
a poniżej schemat, dodatkowa pompka służy rozgrzewaniu silnika... jest tez sterowanie które zamyka otwiera ten dodatkowy obwód.
Oczywiście może ktoś dostarczy zdjęć gdzie DOKLADNIE jest to wpięte w silnik... ja wciąż się do tego przymierzam, ale mogę mieć łatwiej, bo mam oryginalne mokre webasto, wiec wykorzystam to podłączenie.
Z pewnością warto w miarę możliwości dobierać części na znanym portalu, kolanka np. mam silikonowe, bo gumowe dostępne w motoryzacji potrafią śmierdzieć, wiec w środku kampera to słabo montować te śmierdziele.
powodzenia
R |
Super, o coś takiego mi chodziło. Dziękuję
Socale - 2023-02-09, 20:02
10 lat temu w moim pierszym kamperze jak robiłem rozpierduchę, też miałem zagadkę, w tym przypadku wymiennik był między fotelami, a zawór ręczny w skrzynce pod kierowcą. Tutaj znajdziesz jedno jedyne foto jakie mam:
https://www.camperteam.pl...t=14744&start=0
Sewek - 2023-02-10, 10:23
Dziękuję za podpowiedzi. Wydaje się, że montaż wymiennika nie powinien być trudny.
MOPAR - 2023-02-11, 21:18
Sewek czekam na uwagi i wnioski po montażu. Też rozważam montaż ale zauważyłem, że podczas jazdy nawet kiedy było ok -14 alde praktycznie się nie włączało. Wystarczyło grzanie z kabiny samochodu.
Sewek - 2023-02-11, 21:36
MOPAR napisał/a: | Sewek czekam na uwagi i wnioski po montażu. Też rozważam montaż ale zauważyłem, że podczas jazdy nawet kiedy było ok -14 alde praktycznie się nie włączało. Wystarczyło grzanie z kabiny samochodu. |
Jasne, trochę z tym pewnie zejdzie ponieważ muszę wszystko przemyśleć i rozplanować.
Sewek - 2025-02-04, 14:09
Trochę czasu minęło, ale udało mi się zamontować wymiennik ciepła. Jeszcze nie wypróbowałem go w czasie dłuższej jazdy, ale wydaje się, że wszystko będzie działać jak trzeba.
Wymiennik zamontowałem pod prawym fotelem, przewody puściłem pod podłogą i podłączyłem do trójników wpiętych do przewodów zasilającego i powrotnego nagrzewnicy. Od razu wymieniłem na nowy zawór ogrzewania, bo stary już nie był do końca sprawny. Nie zastosowałem żadnego osobnego zaworu do regulacji przepływu w dodatkowym układzie ponieważ wydaje mi się, że poprzez regulację ilości ciepłej wody trafiającej do nagrzewnicy (pokrętło ciepło - zimno na desce) będę mógł ustawić ilość ciepła trafiającego do wymiennika ciepła. Jeśli to nie będzie działać zgodnie z przewidywaniami, dołożę zwykły zawór kulowy przed wymiennikiem.
alinixhi - 2025-02-04, 21:20
Te wymienniki ciepła wpięte w instalacje ALDE to niby proste rozwiązania ale...jak to mówią mam i ja z tym że tego nie używam. Trzeba będzie w końcu zrobić test tego rozwiązania...u mnie wymiennik jest zainstalowany w pionie pod panelem sterowania ALDE...ma cztery przewody do cieczy czyli teoretycznie działa dwuobwodowo i w systemie chłodzenia silnika i w systemie grzania alde części mieszkalnej /na obwodzie chłodzenia silnika jest odcięcie zaworem kulowym plus do tego jest pompka która buczy po włączeniu przycisku sterowania oświetleniem...poprzedni właściciel coś kombinował i pod znakiem lampki nr 3 mam odpalenie pompki ..tu jednak znak zapytania czy mój wymiennik dogrzewa silnik- pomagając w czasie rozruchu ZIMNEGO SILNIKA wykorzystując do tego gorącą ciecz zgromadzoną w całym układzie grzania części mieszkalnej czy odwrotnie czyli ciecz z ciepłego silnika przechodzi przez szoferke potem przez wymiennik i grzeje w czasie jazdy nie tylko kabine kierowcy a całą powierzchnie kampera wykorzystując do tego grzejniki zabudowy....skłaniał bym sie raczej do tego że jednak dogrzewa zimny silnik choć magik handlarz w czasie zakupu twierdził że jest to dodatkowe ogrzewanie całego kampera w czasie jazdy...przetestuje na wiosne podczas pierwszego wyjazdu...dam znać bom sam ciekaw w którą strone to działa....
eMGie - 2025-02-05, 15:03
Ja miałem zamontowane identycznie jak Socale i też był do tego ręczny zawór kulowy, taki jak z marketu budowlanego. Wymiennik też podobny
MER-lin - 2025-02-05, 16:18
U mnie wymiennik ciepła był zamontowany w podłodze na początku zabudowy, zaraz za kabiną kierowcy. Posiadał odrębny zawór do wł/wył. układu. Rozwiązanie bardzo dobre, ponieważ w trakcie jazdy przekazuje ciepło z silnika do kaloryferów w zabudowie.
alinixhi - 2025-02-11, 10:18
Kilka słów o wymienniku ciepła dołączanym do systemu ALDE jako wyposażenie dodatkowe...wniknąłem za pomocą tłumacza w instrukcje KNAUSA i sprawa wygląda następująco ...Wymiennik ciepła działa w dwie strony tzn albo można podgrzać za jego pomocą wstępnie silnik i kabine kierowcy korzystając z ciepła ogrzanych kaloryferów i bojlera/wtedy włacza sie pompke obiegową pod deską rozdzielczą/ lub opcja odwrotna czyli wykorzystać można ciepły płyn chłodzący z nagrzanego silnika do nagrzania całej intalacji kaloryferowej kampera -w tym wypadku włączyć trzeba pompe obiegową która jest w szafie obok pieca...tak więc moja teoria o wymienniku ciepła działającym w jedną strone i mogącym dogrzać tylko silnik legła w gruzach....KUWA pomyśleć że już 30 lat temu szwedzi z ALDE mieli takie rozwiązania techniczne
|
|