Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - LiFePo4 i kilka dodatkowych pytań. Proszę o poradę.

konczyna_17 - 2023-03-08, 13:48
Temat postu: LiFePo4 i kilka dodatkowych pytań. Proszę o poradę.
Dzień dobry,
chciałbym prosić o poradę osoby które mają już jakieś doświadczenia z LiFePo4.
Planuję zakup LiFePo4 który chciałbym umieścić pod fotelem. Miejsca mam mało więc w grę wchodzą tylko pojemności 100-125Ah.
Przejrzałem oferty, oceny i zastanawiam się nad:
- Kon-Tec 100Ah (na plus komunikacja bluetooth; dobre opinie o firmie; max temperatura przechowywania 60°C; minusem jest pojemność)
- Green cell 125Ah (na plus pojemność; na minus niska temperatura przechowywania 45°C - na południu gdzie aku będzie użytkowany to może być problem)
- Enerblock 100Ah (na plus ładownie przy 50°C i przechowywanie 55°C; minusem jest pojemność)
- R-LIT BB (na plus komunikacja bluetooth; wysoka temperatura rozładowywania 60°C, ale temperatura przechowywania to 35°C - więc czegoś tu nie rozumiem; na minus zalecany prąd ładowania i ciągły prąd rozładowania 50A - generalnie odczytuję to tak, że mamy super akumulator ale musisz się z nim jak z jajkiem obchodzić)

1. Czy możecie mi doradzić co byście wybrali? Przeczytałem cały wątek, ale mimo wszystko chciałbym prosić o opinię.
2. Zastanawiam się też czy aku nie umieścić w schowku na butle gazowe. Mam miejsce na dwie a używam jednej. Wówczas mógłbym tam włożyć większą pojemność. Tylko jakoś nie leży mi tamta lokalizacja. Może to jednak dobre rozwiązanie? Miejsce pod fotelami też może być rozwojowe. Gdyby okazało się, że 100Ah czy 125Ah to za mało to mogę dokupić drugi taki sam pod drugi fotel.
3. Lodówkę chcę podłączyć z pominięciem energobloku. Tak aby możliwe było jej zasilanie nawet gdy całe zasilanie w domu jest odcięte. Czy ma sens stosowanie dodatkowego zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem AKU czy sam BMS w aku wystarczy i można na nim polegać?
4. Zastanawiam się czy kupić amperomierz tego typu https://allegro.pl/oferta/amperomierz-woltomierz-100v-50a-prad-satly-dc-12762181387?fromVariant=12762154209 Nie wiem tylko jak on zachowuje się podczas ładowania/rozładowywania. Pokazuje tylko przepływ prądu w jednym kierunku, w oba kierunki z ujemną wartością czy w oba ale trzeba zgadywać w którą stronę?

Z góry dziękuję za podpowiedzi.

orkaaa - 2023-03-08, 14:29

Zanim zdecydujesz się na jakikolwiek akumulator lifepo4 poczytaj wątki dotyczące jego eksploatacji. Zasilanie i ich rodzaje oraz urządzenia współpracujące, odległość od źródeł zasilania i grubość kabli, możliwość odcięcia od ładowania, czy monitorowanie pracy akumulatora.
W skrócie lifepo4 aby dobrze pracował potrzebuje określonego ładowania i nie wszystkie standardowe urządzenia to zapewniają. Jego umiejscowienie jest kluczowe. Musi być ciepło inaczej zimą albo zniszczysz akumulator albo nie naładujesz. To co proponujesz amperomierz to nic nie warty śmieć. Aby monitorować stan aku polecam jakiś bocznik np TK 15.
Nie kupujesz pod wymiar tylko pod Twoje potrzeby energetyczne. Musisz wiedzieć ile potrzeba Ci prądu, czym i w jakim czasie chcesz naładować i jakim prądem rozładowywać. Z doświadczenia wiem, że lepiej dołożyć do 200 Ah i kupić mocniejszy bms czyli np 100/ 200 A niż potem mieć problemy z ładowaniem bms 5o A. Na wyjściu z kolei 50 czy nawet 100 A w zasadzie niewiele daje. Podsumowując kup 200 Ah z mocnym bms a nigdy nie będziesz żałował. Albo zbuduj wówczas możesz prawie wszystko.

konczyna_17 - 2023-03-08, 14:58

Dziękuję za odpowiedź.
Kwestie poboczne jak grubość kabli, odległości itp. mam już wykonane. Grubości są odpowiednie do obciążenia. Zabezpieczenia też. W kwestii monitoringu docelowo napiszę własną aplikację na smartfona która fanie to ogarnie. Amperomierz który podesłałem to tylko tymczasowe rozwiązanie. Nawet jeśli przekłamuje o 15% to jakoś to przeżyję. To ma być tylko wskaźnik orientacyjny. Zdaję sobie sprawę, że jeśli profesjonalne urządzenie kosztuje 500zł to coś za 40zł nie będzie tym samym. Chciałem tylko wiedzieć jak ono działa. Na TK15 zwyczajnie szkoda mi pieniędzy ponieważ jak pisałem docelowo chcę to inaczej rozwiązać. Zima jak pisałem - także mnie nie interesuje. Kamper nigdy nie będzie eksploatowany zimą, jestem tego pewny. Bardziej martwię się wysokimi temperaturami.

Cytat:
Nie kupujesz pod wymiar tylko pod Twoje potrzeby energetyczne. Musisz wiedzieć ile potrzeba Ci prądu, czym i w jakim czasie chcesz naładować i jakim prądem rozładowywać.


Pełna zgoda, tylko nie wiem jakie są moje potrzeby energetyczne. I tu jest problem. Problem mam także z miejscem. Jeśli chciałbym 200Ah to w grę wchodzi tylko miejsce na butlę lub 2x100 czy nawet 2x125h pod fotelami.

kimtop - 2023-03-08, 15:59

Ja mam 280Ah i mieści się pod fotelem.Ale sam zbudowałem
papamila - 2023-03-08, 16:11

konczyna_17 napisał/a:
czy aku nie umieścić w schowku na butle gazowe.

wspomniałeś że będzie tam jedna butla
wybacz ale to jeden z głupszych pomysłów :zastrzelic

konczyna_17 - 2023-03-08, 16:59

Sam mówiłem, że niespecjalnie pasuje mi to miejsce i osobiście preferuję trzymać aku bezpośrednio nad bakiem z 70 litrami oleju napędowego :)
Komplecik - 2023-03-08, 18:02

Jakie konkretnie zastosowaliście elementy do budowy lifepo4
1.ogniwa/ lub gotowy aku lifepo4
2.BMS
3.obudowa
4.klemy
5.wyświetlacz poziomu naładowania
6.ładowarka z alternatora DC/DC
7.ładowarka sieciowa AC/DC
?

orkaaa - 2023-03-08, 19:32

Wracając do głównego wątku i pytań. Sam budowałem i stosowałem różne bms i balansery i kilka razy zmieniałem i jedne i drugie/ albo nie działały prawidłowo albo rosło zapotrzebowanie na prąd / . Oprócz ogniw podstawą jest bms. Nie wiem co wstawiają w gotowe akumulatory ale konieczne jest sprawdzenie parametrów o których już pisałem. Jeżeli nie będzie 50 A wejścia i co najmniej 150 wyjścia to ….szkoda kupować. Dlaczego? Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Przez dwa lata jeździłem z kwasowym i zero urządzeń elektrycznych poza ładowarką do laptopa. Ale okazało się suszarka do włosów jest konieczna a ładowarka to minimum 1200 wat więc decyzja o budowie lifepo4. Na szczęście kupiłem ogniwa 200 Ah / dziś pewnie kupiłbym 280/ potem były eksperymenty z różnymi bms i jak już wszystko było Ok to mój bms miał tylko 100 A wyjścia . Na suszarkę Ok ale na airfryera 1400 wat już nie. W międzyczasem kupiłem przetwornicę 2000/ 4000 i zmieniłem bms na 200 A wyjścia i teraz jest Ok. Tak pewnie wygląda apetyt elektryczny wielu użytkowników. Więc warto na początku dać zapas aby później nie żałować że gdybyśmy dołożyli 200 zł to byłby zapas.
Co to Tk 15 albo innych droższych. Tk nigdy mnie nie zawiódł a pokazuje najważniejsze dane. Aplikacje czasami wariowały i gdyby nie TK 15 nie wiedziałbym ile jest w akumulatorze.
Miejsce najlepiej jak najbliżej alternatora / pod siedzeniem / ale widziałem tez fajne konstrukcje gdy akumulator siedział w jakiejś szafce.

MirekSz - 2023-03-14, 22:11

Ja bez problemu włożyłem pod fotel Ducato 150 Ah Volt Polska https://voltpolska.pl/akumulatory-i-prostowniki/akumulator-lifepo4-12v-150ah-150a-bms.html . Położyłem go na boku
Ma mniejsze wymiary niż w innych firmach dla tej pojemności. Pracuje od zeszłego roku, jak na razie wszystko ok, prądu mam aż nadto
Dzięki aplikacji łączącej się z aku przez blue tooth można na bieżąco śledzić stan naładowania, pobierany prąd, temperaturę celi, prąd ładowania .

Komplecik - 2023-03-20, 22:34

Chciałbym zapytać, w moim lifepo4 zauważyłem dziwny objaw nie tak w samym akumulatorze jak w aplikacji, ładowanie z gniazda 230 wskazania ok, ładowanie z solar ok, po odpaleniu samochodu i ładowaniu z alternatora w aplikacji pokazuje ujemne wartości ładowania, zamiast 14A w +plusie mam w - minusie, waty podobnie, ubywa podczas ładowania pojemność akumulatora, wszystkie urządzenia wyłączone.


???

yamah - 2023-03-21, 08:32

Komplecik napisał/a:
Chciałbym zapytać, w moim lifepo4 zauważyłem dziwny objaw

Poszedłem sprawdzić i nie ma się co zamartwiać gdyż u mnie podobnie :bajer

Komplecik - 2023-03-21, 10:06

yamah napisał/a:
Komplecik napisał/a:
Chciałbym zapytać, w moim lifepo4 zauważyłem dziwny objaw

Poszedłem sprawdzić i nie ma się co zamartwiać gdyż u mnie podobnie :bajer


Niby się nie martwię, jednak o coś chodzi, jedziesz 10h kamperem i z aku znika 140ah pojemności

cebek - 2023-03-21, 10:49

A przewód plusowy od alternatora jest wpięty przed czy za BMSem ? No chyba że to akumulator w zwykłej obudowie i nie można inaczej podpiąć przewodów. ?
kaimar - 2023-03-21, 11:30

Zamiast aplikacji ze słonikiem spróbuj aplikacji Liontron
Komplecik - 2023-03-21, 14:17

Najprawdopodobniej alternator widzi lifepo4 w pełni naładowany a zbyt inteligentny uklad odcina ladowanie i głupieje, po włączeniu świateł mijania układ się stabilizuje ładowanie wraca do wartości około 6A
Komplecik - 2023-03-21, 14:29

kaimar napisał/a:
Zamiast aplikacji ze słonikiem spróbuj aplikacji Liontron
spróbuję


Mam pytanie w Roller ach są fabrycznie montowane ładowarki nordelettronica ja mam model 287 17A, widziałem 40A nordelettronica model 325 DC/DC do lifepo4
? są może 40A sieciowo/alternatorowe ładowarki nordelettronica łącząc 2 ładowarki w jedno ala elektroblok?

yamah - 2023-03-21, 16:21

Komplecik napisał/a:
Najprawdopodobniej alternator widzi lifepo4 w pełni naładowany a zbyt inteligentny uklad odcina ladowanie i głupieje, po włączeniu świateł mijania układ się stabilizuje ładowanie wraca do wartości około 6A

Włączyłem nawiew,światła mijania i nadal :shock:
to samo na wyświetlaczu zabudowy pokazuje

Komplecik - 2023-03-21, 16:54

cebek napisał/a:
A przewód plusowy od alternatora jest wpięty przed czy za BMSem ? No chyba że to akumulator w zwykłej obudowie i nie można inaczej podpiąć przewodów. ?
przewodami z BMS nie da się pomieszać, BMS w Aku gwarancja.
orkaaa - 2023-03-21, 19:24

Jeżeli Ci podczas jazdy nie ładuje to.
1. Nie dochodzi prąd do akumulatora, gdzieś jest słabe złącze itd .
2. Może także nie ładować gdy nie ma obciążenia. Można włączyć lodówkę i będzie widać czy ładuje czy nie.
3. Masz inteligentny alternator / jak prąd znika podczas jazdy / tzn że lodówka bierze prąd ale alternator nie ładuje ponieważ na full naładowany jest samochodowy. Wówczas prad ładowania spada do 11 V i koniec ładowania. Wówczas konieczna jest ładowarka dc dc z możliwością dostosowania ustawień pracy / głównie napięcia prądu / przy którym ładowarka rozpoczyna pracę.

yamah - 2023-03-21, 19:49

orkaaa napisał/a:
Jeżeli Ci podczas jazdy nie ładuje to.

Sprawa wyjaśniona :idea lodówka pobierała prąd..po przełączeniu na gaz, alternator pokazał ładowanie około 5A :bigok
orkaaa.. łyknij sobie z pianką :pifko :spoko

Komplecik - 2023-03-21, 19:54

orkaaa napisał/a:

3. Masz inteligentny alternator /

Przypuszczam że może tak być, najprawdopodobniej będzie trzeba go oszukać i będzie połowiczny sukces, lub zastosować ładowarkę z alternatora dc/dc na tyle mocna ile pozwoli alternator. Teraz marne te prądy ładowania solar to 6A sieciowa ładowarka 14A, alternator na razie nie chce współpracować, :-/

semow - 2023-03-29, 07:03

Cześć,
mam również parę pytań odnośnie akumulatora lifepo4, dlatego pozwolę sobie podpiąć się pod wątek. Samochód nissan primastar 2.0 115 km, alternator 150A, akumulator kwasowo-ołowiowy 80 aH.

Chciałbym podłączyć aku 100 Ah w układzie ładowania z trzech źródeł: alternatora, solarów i gniazda CEE 230 v. O ile dwie ostatnie opcje są dla mnie jasne:
1) Solary - regulator mppt - akumulator
2) gniazdo cee - ładowarka sieciowa - akumulator

to w przypadku ładowania z alternatora mam niejasność. Mogę podłączyć hotelowy do rozruchowego (kwasiaka) za pomocą Cyrixa li-ct, ale jeśli dobrze rozumiem, to nie posiada on ograniczenia prądu ładowania - do tego Victron poleca Oriona (który swoje kosztuje).

Firma Techtron oferuje z kolei układ ładowania MR20 https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html który ogranicza prąd ładowania, ale wyłącza ładowanie dopiero przy napięciu akumulatora rozruchowego 11.2 V - czyli bardzo niskim. Co prawda powinien ładować dopiero po uruchomieniu silnika, ale czy będzie to wystarczające aby ochronić akumulator rozruchowy przed rozładowaniem? Wydaje mi się że tak, ale tego nie jestem pewien.

No i konkretne pytanie: czy do ładowania z alternatora wystarczy układ MR20, czy jednak potrzebny będzie znacznie droższy zestaw Cyrix li-lt + Orion?

orkaaa - 2023-03-29, 07:52

Po pierwsze czy alternator inteligentny bo te są problemem.
Po drugie jaki prąd jest w stanie przyjąć lifepo4. czyli wejście BMS.
Po trzecie konsekwencje jeżeli BSM ma 100 A a Twój alternator daje stałe 150 A to nie naładujesz bo BSM będzie odcinał.
Wówczas potrzebna jest np ładowarki dc dc . Oriona polecam i to 30 A. Jeżeli masz np lodówkę która bierze 10 A to czystego prądu zostaje 20 A. To oznacza że 100 Ah będziesz ładował jadąc samochodem 5 godzin. Mniejszy Orion 20 A oznacza ładowanie przez 10 godzin. Orion ma też przewagę że wszystkie parametry możesz ustawić. Można tez kupić dc dc większej mocy na Ali ale nie mam z nimi doświadczenia. I przy instalacji dc dc trzeba ustawić ja w miejscu gdzie jest dopływ powietrza bo bardzo się grzeje.

semow - 2023-03-29, 10:11

Alternator - mogę się jedynie domyślać sądząc po typie akumulatora i tym, że konstrukcja silnika 2.0 dci 115 km jest wiekowa, auto 2012 r. - powinien być umiarkowanie inteligentny, natomiast akumulator który przykładowo bym brał na hotelowy - ma w specyfikacji podany maksymalny prąd ładowania 50 A. Rozumiem, że Techtron będzie ograniczał tak czy inaczej ten prąd do 20 A.

Orion ma możliwość regulacji ustawień przez BT, czy poza większym prądem coś jeszcze wnosi ponad to co daje Techtron?

Komplecik - 2023-03-29, 18:33

semow napisał/a:

Firma Techtron oferuje z kolei układ ładowania MR20 https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html


Zastanawiam się nad kupnem tego Techtrona mówią że współpracuje z nowszymi alternatorami, trochę małej mocy.

https://youtu.be/xCn1G5N7TD0
:spoko

orkaaa - 2023-03-29, 20:25

Sprzęt nie dobieramy bo taniej tylko pod potrzeby. Co ma Orion 30 A .
1. W praktyce dwa razy większy prąd ładowania czyli ładuje dwa razy szybciej.
2. Gdyby alternator nie doładowywał można zmienić mu ustawienia i będzie podnosił napięcie.
Tyle i aż tyle. Wszystko zależy od tego ile prądu potrzebujemy, jaki mamy akumulator, jak i czym ładujemy. Dla mnie lifepo4 aby wykorzystać jego możliwości musi mieć co najmniej 200 Ah a to trzeba czymś ładować. Przy wyjazdach na dziko zostają albo mocne solary / niestety w naszym klimacie czasami zawodzą/ albo alternator i ładowarka dc dc.

TECHTRON - 2023-03-30, 11:05

semow napisał/a:

Firma Techtron oferuje z kolei układ ładowania MR20 https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html który ogranicza prąd ładowania, ale wyłącza ładowanie dopiero przy napięciu akumulatora rozruchowego 11.2 V - czyli bardzo niskim. Co prawda powinien ładować dopiero po uruchomieniu silnika, ale czy będzie to wystarczające aby ochronić akumulator rozruchowy przed rozładowaniem? Wydaje mi się że tak, ale tego nie jestem pewien.


Pozwolę sobie odpowiedzieć w tym temacie - dostałem linka.

Zgodnie z opisem na stronie układ MR20 ładuje akumulator dodatkowy w momencie, kiedy na jego wejściu sterującym CTRL pojawi się napięcie - a więc po przekręceniu stacyjki.

To ładowanie trwa do momentu kiedy napięcie będzie na tym złączu - brak napięcia = brak ładowania.

Dodatkowo cytując opis:

Dochodzimy do ważnej funkcji modułu MR, wystarczy że napięcie w takich okolicznościach obniży się poniżej 11.7V to układ rozpocznie ograniczać prąd ładowania akumulatora dodatkowego do kilku A, a w przypadku obniżenia znacznie napięcia poniżej 11.4V do kilkuset mA.
Po osiągnięciu napięcia poniżej 11.2V moduł całkowicie przerywa ładowanie pobierając jedynie prąd na własne potrzeby (poniżej 0.02A)

Czyli do napięcia ok 11.7V prąd ładowania jest maksymalny
Pomiędzy 11.7V - 11.4V prąd jest ograniczany do kilku A
Poniżej 11.4V prąd wynosi kilkaset mA
Przy napięciu 11.2V prąd jest zerowy.

I to się dzieje w przypadku gdy nadal na złączu CTRL jest napięcie (np włączony zapłon).

Taka logika działania została zastosowana gdyż na przewodach pojawiają się spadki napięcia.
W przypadku gdy na alternatorze byłoby np 12.4V - spadek napięcia (np 0.5V) dałoby nam napięcie 11.9V przy pracującym silniku.

Załączam wykres, gdzie jest napięcie ze stacyjki oraz napięcie mierzone bezpośrednio przy module (długość przewodu 5mb, 10mm2).
Widać jaki jest spadek napięcia i właśnie po to jest opcja ograniczenia ładowania przy uruchomionym zapłonie, ale bardzo niskim napięciu.
Na wykresie jest małe przesunięcie czasowe, aby było widać różnicę.


Można też obejrzeć film
https://youtu.be/ZYYbQAYsSFk

TECHTRON - 2023-03-30, 11:11

orkaaa napisał/a:
Sprzęt nie dobieramy bo taniej tylko pod potrzeby. Co ma Orion 30 A .
1. W praktyce dwa razy większy prąd ładowania czyli ładuje dwa razy szybciej.
2. Gdyby alternator nie doładowywał można zmienić mu ustawienia i będzie podnosił napięcie.
Tyle i aż tyle.


Jeżeli odnosi się Pan do modułu MR20 to.
1. W praktyce to nie jest 2x więcej tylko 0,5 x więcej.
Dodatkowo Orion posiada pasywne chłodzenie i przy jego nagrzaniu prąd będzie ograniczany.

Więc ładowanie nie jest też dwa razy szybsze.

Można zastosować 2xMR20 i będzie 40A w niższej cenie.

2. Moduł MR też podnosi napięcie, z 12V zrobi 14V.

Więc, jeżeli ten wpis odnosi się do MR20 to może jednak warto zapoznać się z tym układem dokładniej.

orkaaa - 2023-03-30, 12:11

Pozwolę się nie zgodzić. Jeżeli założymy o czym już pisałem, że Orion daje 30 A ale lodówka bierze 10 A zostaje czystego prądu 20 A. Mam sprawdzałem doświadczalnie takie są wyniki bez względu na temp Oriona.
Jeżeli Techtron daje 20 A i odejmiemy od tego 10 A na lodówkę pozostaje 10 A. Matematyka nauka ścisła. 20 A to jest dwa razy więcej niż 10 A.

Sugerując ładowarkę większej mocy piszę z doświadczenia znając możliwości ładowania lifepo4 z alternatora. Im większy akumulator tym musi mieć zapewnione lepsze ładowanie: dc dc, solar lub ładowarka sieciowa. W praktyce największym problemem jest ładowanie w trasie. Gdy jesteśmy zdani na słońce lub alternator. Stąd sugestią dla osób które planują zakup lub budowę lifeopo4 aby dostosowały osprzęt do zapotrzebowania na prąd i wielkość lifepo4.

Oczywiście możemy łączyć ładowarki i wówczas 2x Techtron da w praktyce 20 A, a 2x Orion 40 A.

Komplecik - 2023-03-30, 12:45

orkaaa napisał/a:


Oczywiście możemy łączyć ładowarki i wówczas 2x Techtron da w praktyce 20 A, a 2x Orion 40 A.

Przy 2 MR20 i lodówce 10A zostaje nie 20A a 30A :szeroki_usmiech dwa Oriony mogą być za duże dla naszych altków :spoko

orkaaa - 2023-03-30, 13:15

Dzięki Komplecik. Faktycznie dwa Techtron 40 - 10 = 30 A a dwa Oriony 60 - 10 = 50 A.
I na koniec jeszcze raz,?niech każdy kupuje sprzęt pod własne potrzeby mając świadomość jego możliwości i ograniczeń.

Komplecik - 2023-03-30, 17:44

orkaaa napisał/a:
Dzięki Komplecik. Faktycznie dwa Techtron 40 - 10 = 30 A a dwa Oriony 60 - 10 = 50 A.
I na koniec jeszcze raz,?niech każdy kupuje sprzęt pod własne potrzeby mając świadomość jego możliwości i ograniczeń.

Coś Ty tak tylko zagaiłem ;)
Mam jeszcze pytanie bo widzę że masz wiedzę i doświadczenie w tej materii
Jeśli podłącze dc dc to jak się ma sprawa fabrycznej ładowarki czy ja mam wypiąć z niej ładowanie akumulatora samochodowego jak to rozwiązać? Najlepiej zadzwoń do mnie ;) proszę

TECHTRON - 2023-03-31, 07:13

orkaaa napisał/a:
Faktycznie dwa Techtron 40 - 10 = 30 A a dwa Oriony 60 - 10 = 50 A.


Ale Pan tak na serio?
Idąc Pana tokiem rozumowania to można wykorzystać 1 układ 50A:
https://techtron.pl/p2939,ladowarka-dodatkowego-akumulatora-12v-50a-odc-tbs-electronics.html

i bije on MR20 oraz Oriona jako pojedynczy układ.

Przecież to są inne ceny.

Dwie sztuki MR20 (czyli 40A) to koszt ok 1100zł, jedna sztuka Orion 30A to ok 1200-1300zł.


Nasz produkt to alternatywa w dobrej cenie o niezłych parametrach oraz dobrej funkcjonalności.
Projekt i złożenie w Polsce.

Komplecik - 2023-03-31, 08:41

TECHTRON napisał/a:

Dwie sztuki MR20, Orion 30A


Mam pytanie i prośbę, może udało by się zamieścić schemat podłączenia ładowarek dcdc w układzie kamperowym wraz z zabezpieczeniami ułatwi montaż

reaven22 - 2023-03-31, 14:46

Chińczyk robi takie cuda w bardziej sprzyjających cenach:

https://pl.aliexpress.com/item/1005002247676123.html

WaldekR - 2023-03-31, 15:46

reaven22 napisał/a:
Chińczyk robi takie cuda w bardziej sprzyjających cenach:

https://pl.aliexpress.com/item/1005002247676123.html


1100-1200 a 946


Przy takiej różnicy to chyba bym się nie zdecydował.
Ryzyko oclenia i 0 gwarancji.

Ale każdy wybiera co woli.

orkaaa - 2023-03-31, 18:44

Schemat połączenia jest na victronenergy.pl . Połączenie proste z aku samochodowego ciągniemy plus do plusa ładowarki wejście a minus do minusa. Potem z plusa ładowarki wyjście do plusa aku pokładowego. I minus do minusa. Na plusie przed ładowarka można wsadzić bezpiecznik albo wyłącznik heblowy. Ważna rzecz to kable / grubość/ muszą być dostosowane do odległości od akumulatora pokładowego.

Ja nie zmieniałem nic na oryginalnym połączeniu / alternatora / do akumulatora pokładowego. Po prostu puściłem przez ładowarkę kolejne zasilanie. I …. Pozytywne zaskoczenie. Alternator dopóki nie naładuje samochodowego daje 60 A więc przy bms wejścia 100 A korzystam z całej mocy alternatora. Jak alternator naładuje cały samochodowy to „inteligentny „ odcina ładowanie samochodowego i wtedy zaczyna pracować ładowarka.

I tu uwaga dla wszystkich którzy kupują gotowe lifepo4 sprawdzajcie jaki jest prąd wejścia na bms, aby nie było płaczu, że alternator nie ładuje. Gdy bms ma np 50 A a alternator daje stałe 60 A to ładowania nie będzie. I wówczas ładowarka jest stosowana aby ograniczyć natężenie do np 30 A.

Która lepsza ? Wszystko zależy od potrzeb i kasy. Jeżeli komuś jest potrzebne np 50 A może chiński / no mamę/ pół darmo albo inne koszt około 2500 zł. Jeżeli komuś wystarczy 30 A lub 20 A to może kupić coś o połowę taniej. Z doświadczenia powiem tak przy inteligentnym alternatorze koniecznie trzeba kupić ładowarkę ze możliwością zmiany parametrów startu i odcięcia. Fabryczne ustawienia nie zawsze będą działać i trzeba ładowarkę dostosować do własnych potrzeb i obciążeń alternatora.

Komplecik - 2023-03-31, 21:13

orkaaa napisał/a:
Schemat połączenia jest na victronenergy.pl .

Widziałem

Jest zasada i mówię to do siebie Hopie jak się nie znasz dej se spokuj jedź do serwisu kamperowego niech ogarną, :spoko

Jestem podobnie zagubiony :oops:

Komplecik - 2023-04-02, 15:40

Odpaliłem Forda obroty 2000, włączyłem co się da w samochodzie, ładowanie wskoczyło na 40A
Jeśli dołożę MR20 będę miał ładowanie 60A?

TECHTRON - 2023-04-04, 08:19

reaven22 napisał/a:
Chińczyk robi takie cuda w bardziej sprzyjających cenach:

https://pl.aliexpress.com/item/1005002247676123.html


Fajnie tak porównywać.

Gdyby nie podatki to nasz układ były też tani.
(23% Vat, dochodowy, składka zdrowotna, opłaty środowiskowe).
Do tego gwarancja na produkt, czy nawet podstawowe wsparcie techniczne.

TECHTRON - 2023-04-04, 08:21

Komplecik napisał/a:
Odpaliłem Forda obroty 2000, włączyłem co się da w samochodzie, ładowanie wskoczyło na 40A
Jeśli dołożę MR20 będę miał ładowanie 60A?


Ładowanie bezpośrednio z alternatora + układ MR20 z tego samego źródła?

Nie może.
Gdyby to był moduł PV + MR to by prądy się sumowały.

Komplecik - 2023-04-05, 13:20

Przyszły klocki układanki ;)
goreip - 2023-04-15, 13:04

Witam, czy ktos moze poradzic jak doladowywac uklad 24Voltowy Lifepo4, innym aku 12Voltowym ale rowniez LifePo4. Do auta mam juz system 12voltowy i bateria ma 280 AH. Ale teraz instaluje 24V na lodzi do silnika elektrycznego. Chcial bym w jakis sposob wykorzystac tez te280 AH 12V. Na lodz zakupil bym tylko 100AH 24V. Dwa takie aku daly by ,i juz niezaleznosc plywania przez caly dzien bez odpalania silnika spalinowego . Nie wiem czy Cyrix Li czy moze Orion Dc-Dc 12/24 zalatwil by mi ta sprawe.
papamila - 2023-04-15, 16:54

przetwornica 12/24,
jak długo pochodzi to nie wiem

orkaaa - 2023-04-15, 18:00

Przetwornica tylko dobrej firmy na duże moce bo zakładam że na tej łodzi potrzebujesz dobrego natężenia.
goreip - 2023-04-15, 18:57

sorry, troche chyba niekumam tych elektronow ktore przplywaja. Dlaczego 12/24 ma byc duzej mocy? silnik bedzie bezposrednio zasilany z ukladu 24v. Nie zalezy mi aby w tym czasie gdy silnik bedzie chodzil , jednoczesnie 12V doladowywalo 24V ( na 100% rekompensowalo 24). Stane np, na kotwicy, lub zaczne plynac na spalinowce - niech sobie powoli te 12V doladowywuje straty w 24V. Czy dobze rozumuje? jesli uzyje slabszego 12/24 DC-DC np 10A, to zamiast 2 godziny bedzie doladowywal drugie aku 4 godziny. Ja mam nadzije ze ta 100 tka mi starczy, ale chcial by miec wiekszy bufor bo i tak na pokladzie mam 280 AH ready to uzytku.
papamila - 2023-04-15, 19:27

aku 12V nie bedzie doładowywal aku 24V,!!!
podpowiadałem zastosowanie przetwornicy DC/DC z 12V na 24V aby 'sposobem" wykorzystac prad z aku 12V
Zasada podobna do użycia przetwornicy DC/AC aby za pomoca aku 12V móc skorzystac z urządzeń zasilanych pradem 235V

moim zdaniem to najprostsze rozwiązanie,
inne to niezbyt fortunne użycie odpowiedniej przetwornicy 12V DC/AC i pod to podłączyć dedykowaną ładowarkę 24V dla LiFePo4

goreip - 2023-04-15, 20:22

ja sobie zdaje sprawe ze to musi byc dc-dc np. ( chyba ) Orion-Tr Smart 12/24 . Ale nie musi to byc b.mocna. Oczwywiscie, najlepiej miec mocna -tylko wszystko z moca to idzie w gore "price". :(
papamila - 2023-04-15, 20:38

musisz określić jak duże masz zapotrzebowanie?,
jeśli odbiorniki potrzebuja do 400W to Orion powinien podołać.
Pisze to po matematyce bo praktycznego doświadczenia z takim układem nie miałem🤥

sorry, (nie zaglądając do kieszeni) ale patrzac na twoje zakupy LiPo tu 280Ah, tam 280Ah to są juz konkretne kwoty i 200-300 zł w prawo czy w lewo...

orkaaa - 2023-04-15, 21:42

Aby Ci coś doradzić to musisz precyzyjnie opisać cały układ elektryczny. Np parametry akumulatora i jego bms , jaka jest moc silnika, czy chcesz ładować ten mniejszy z tego większego podczas pracy itd. Jaki bms tego drugiego. Czy pracowałeś już z tym akumulatorem i silnikiem? Elektryka to matematyka i wszystko musi się zgadzać.
goreip - 2023-04-16, 10:20

Panowie, mi chodzi tylko o doladowywanie ukladu 24v przez 12v. Nie wnikajmy o max pobor mocy, bo to nie jest istotne dla mnie. Z pierwszych info wiem ,ze najlepsze rozwiazanie to przetwornice 100A Buck-Boost DC-DC converte (3 modele: 25A, 50A i 100A). Z moca idzie cena. Ale sa one programywalne. Lub buddzetowo -Orion IP67 12/24-np 50 (1200W). Ale trzeba wtedy zabezpieczyc rozladowywany akumulator.
Oczywiscie - majac moc duza, jest sie bardziej niezaleznym.Tyko jak wspominam - silnik elektryczny zaburtowy jest mocny, ale: uzywany nie caly czas,i w wiekszosc pewnie na pol gwizdka. Wiec nie ma sensu kupowac sprzet , ktory ma mi uzupelniac na bierzaco uklad 24 voltowy. Ja potrzebuje tez caly czas miec 12v na echosady i silnik dziobowy ( dopoki nie zamienie obecnego 12v na 24v). Czy znacie inne rozwiazanie /tansze ktore by zastapily np. https://www.ecosolar.pl/1...dcdc-p-942.html Tak na marginesie,pod wrazenie jestem pomocy od firmy ecosolar. Nie dosyc , ze wczoraj wieczorem dostalem odpowiedz -SOBOTA ( i nastepnei re-odpowiedz), to jeszce dostalem wyczerpujace wskazowki. W innej firmie - "niech Pan kupi najpierw " to "bedziemy rozmawiac".

DK-Tadeusz - 2023-04-16, 12:06

goreip napisał/a:
. Czy znacie inne rozwiazanie /tansze ktore by zastapily np. https://www.ecosolar.pl/1...dcdc-p-942.html ".


Ja mam takistep-up z Ebay/ali. https://www.ebay.com/itm/...ABk9SR5L_xJrxYQ

Moj nie ma ograniczenia prądu, wiec mam kilka żarówek do tego i git.

orkaaa - 2023-04-16, 12:52

Ponawiam pytanie. Moc jest najważniejsza. Czy chcesz na tym silniku tylko manewrować czy pływać. Ja mam malutki zaburtowy do kajaka 700 wat i do tego aku z BSM 100 A . To absolutne minimum aby układ pracował. Teraz pytanie do Ciebie moc silnika, czyli ile potrzeba Ci prądu. I wcześniejsze pytanie czy pływałeś już na tym silniku i akumulatorze ?


Teraz przetwornica. Jeśli chcesz doładowywać z tych 280 Ah ten mały 100 Ah to nie ma drogi na skróty. Ponieważ nadal nie wiemy, czy ma to być doładowanie w czasie spoczynku / moc mniej ważna / czy podczas pracy / im większa moc tym lepiej .
I trzecie pytanie bms tych akumulatorów prad wejścia i wyjścia. Jeśli np przy tej setce masz wejście 50 A to i przetwornicę musisz kupić o mocy nie większej niż 50 A . Inaczej bms odetnie ładowanie.
Co do konkretów trudno doradzić jak nie wiadomo jakie masz parametry silnika i akumulatorów. Być może zwykły Orion wystarczy. To co pokazuje Tadeusz to przetwornica ale malutkiej mocy. W Twoim przypadku raczej nic nie da.

goreip - 2023-04-16, 13:25

jesli chodzi o szczegoly: zamowilem nowa lodz aluminiowa, i jeszcze nie weim czy dziobowke wezme ze starej - Caymana 12V kotwica, czy nie. Ale pewnie wktrotce bede chcial lepszy silnik, a one juz w wiekszosci sa na 24V. Ale napewno nie pobieraja tyle mocy co elektryk z tylu. Tu chyba bede rozgladal sie za https://www.sonarsklep.pl...5-0-p-2064.html . Ale tak jak nadmienialem - 100 AH 24V w Lifepo4 - to jest duzo. Porownywalny do tego drugiego 280 12 V. Wiec mi wystarczy aby byl doladowywany w czasie spoczynku i w czasie plywania , ale nie musi to byc na fulla. Trzeba pamietac ze jest jeszcze Merkury z tylu i jego tez moge uzywac. Ale przy keji prad za darmo, a poza tym - ochrona natury, wiec lepiej plywac jak najwiecej na elektryku. A poniewaz z kampera moge dorzucic 280AH do bilansu. To czemu tego nie zrobic. Pozniej tez 24V moge wrzucic w druga strone - do kampera. Teoretycznie - bo od 1.5 roku przerabiam T6ke, i jakos powolnie mi to idzie. No ale, chceci sa i moze cos wymyslew te wakacje.
goreip - 2023-04-16, 13:31

aho : bateria 280AH to https://pl.aliexpress.com/item/1005001728906345.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.35.62311c24q5b0fZ&gatewayAdapt=glo2pol
BMS - kupiony odpowiedni do tej baterii. Pewnie z pradem wyjsciwym nie bedzie problemu.
100AH 24 V - moze ten https://pl.aliexpress.com/item/1005003742224306.html?spm=a2g0o.productlist.main.15.b9b9732c8gTbqR&algo_pvid=9ac85475-e6a7-425c-bc0e-2391113fbc06&algo_exp_id=9ac85475-e6a7-425c-bc0e-2391113fbc06-7&pdp_npi=3%40dis%21CHF%21668.12%21417.3%21%21%21%21%21%40212272e216816482762995682d071b%2112000027007673157%21sea%21PL%21112281126&curPageLogUid=Skha0UFse2Yz

orkaaa - 2023-04-16, 14:33

No to jasne. Na wskazanym linku do 100 AH 24v Masz wejście max 50 A i wyjście 100 A. Czyli sprawa prosta prad ładowania musi być mniejszy niż 50 A . Szukaj więc przetwornicy 12/24 o mocy np 40 A albo 30 A. Szału nie będzie ale jak zepniesz jeden z drugim za pomocą przetwornicy będzie ładowało na bieżąco.
Ja w kamperze używam victrona i jestem zadowolony ale są też inni producenci.

goreip - 2023-04-16, 14:43

raczej mocniejsza 24V 50A to trudno znalezc.To jest odpowiednik 100A 12V. Lfepo4 przyjmuja i oddaja bardzo duzy prad z tego co czytalem. Wiec super na lodz czy do kampera. Moze pomysle o jakims AC do auta.
orkaaa - 2023-04-16, 15:20

Mocniejsza 12/24 niż 50 A nie może być bo bms nie puści. Może być np Victron Orion-Tr Smart 12/24-15A (360W) niet-geïsoleerd https://www.amazon.pl/dp/...0J6QMN4WQF76V0E
Albo kupić od razu inny sprzęt około 30-40 A.
Zalety Orion 15 A do ładowania stacjonarnego całkowicie wystarczy ale przy ładowaniu podczas pracy mocy za dużo nie ma / tylko 360 W/ Jeśli więc chcesz ładować podczas eksploatacji to potrzeba mocniejszej ładowarki.

semow - 2023-04-17, 16:51

orkaaa napisał/a:
Sprzęt nie dobieramy bo taniej tylko pod potrzeby. Co ma Orion 30 A .
1. W praktyce dwa razy większy prąd ładowania czyli ładuje dwa razy szybciej.
2. Gdyby alternator nie doładowywał można zmienić mu ustawienia i będzie podnosił napięcie.
Tyle i aż tyle. Wszystko zależy od tego ile prądu potrzebujemy, jaki mamy akumulator, jak i czym ładujemy. Dla mnie lifepo4 aby wykorzystać jego możliwości musi mieć co najmniej 200 Ah a to trzeba czymś ładować. Przy wyjazdach na dziko zostają albo mocne solary / niestety w naszym klimacie czasami zawodzą/ albo alternator i ładowarka dc dc.


Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Odkopałem się właśnie z prac ociepleniowych i wracam do elektryki - trzeba pod to układ zabudowy przygotować.

W międzyczasie trafiłem na dobrą okazję na lifepo4 200 Ah greencell, więc tym bardziej mam na uwadze duży prąd ładowania.

Na marginesie pozostawię rozwiązania z Ali i ładowanie bezpośrednio z alternatora. Widzę więc trzy opcje:

1. Orion TR smart + cyrix + MPPT. 30A i łącznie to duużo wyjdzie :(

2. 2x Techtron + MPPT. 40A i powinno zmieścić się w 1500 zł. Ewentualnie mogę spróbować zacząć z jednym MR20 i zobaczyć jak będzie wyglądało ładowanie.

3. Renogy 50A https://www.renogy.com/dc...rger-with-mppt/ - zamyka się w 1200 zł i, co nie bez znaczenia, upraszcza układ.

Czy są jakieś wady tego trzeciego rozwiązania?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group