Klub mi³o¶ników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Spust p³ynu ch³odniczego

jolka.g - 2023-03-20, 14:54
Temat postu: Spust p³ynu ch³odniczego
Chcê wymieniæ p³yn w ch³odnicy, zdj±³em os³onê doln± i nie widzê ¿adnego korka itp. Czy kto¶ mo¿e doradziæ?
Janusszr - 2023-03-20, 15:40

W wielu silnikach nale¿y od³±czyæ doln± rurê od ch³odnicy.
Rumburak - 2023-03-20, 19:10

Ostatnio tego korka szuka³em w silniku 2.8idtd. Znajduje siê, patrz±c od ty³u silnika, kilka cm wy¿ej i kilka cm w lewo od czujnika ci¶nienia oleju. Z czujnika ci¶nienia oleju odchodzi zasilanie olejowe do turbosprê¿arki. U mnie jest to ¶ruba na imbus.
Podejrzewam, ¿e wszystkie silniki z rodziny 8140.xx taki korek maj±???

jolka.g - 2023-03-20, 20:07

Hmmm… czyli muszê znale¼æ czujnik ci¶nienia oleju! Nowe wyzwanie…
Rozumiem, ¿e znów mam siê wczo³gaæ pod auto i…???

Gewehr - 2023-03-20, 20:52

Je¶li piszemy tu o Ducato II, to korek spustowy w ch³odnicy jest na jej prawej stronie. Na wysoko¶ci klimatyzatora, od strony silnika, za grubymi przewodami rozrusznika. Sam blok nie posiada korka spustowego.
Rumburak - 2023-03-20, 21:14

O ten korek spustowy w bloku pyta³em siê w warsztacie specjalizuj±cym siê w dostawczakach. Dosta³em tam odpowied¼, ¿e jak chce spu¶ciæ wodê z bloku to muszê odkrêciæ pompê wody i ¿e korka do spustu p³ynu ch³odniczego nie ma. Silnik mam wyjêty z auta wiêc jak odkreci³em pompê to od ¶rodka bloku widaæ wkrêcon± ¶rubê/korek, o którym wspomina³em wy¿ej.
Brak takiego korka jest w tym silniku nielogiczne, bo samo odkrecenie dolnej rury ch³odnicy nie spowoduje spuszczenie ca³ego p³ynu.

jolka.g - 2023-03-21, 08:25

No to sobie darujê! To nie operacja „na le¿±co”….
Gewehr - 2023-03-21, 08:42

To jest za¶lepka technologiczna. Na z³o¿onym silniku, jej nie odkrêcisz. Zas³ania j± rura wodna i dodatkowo jest wklejona. Plyn siê zlewa tylko ch³odnic±.
Rumburak - 2023-03-21, 10:45

Na zielono zaznaczy³em na sta³e wklejon± za¶lepkê. Korek do spuszczania p³ynu ch³odz±cego znajduje siê w czerwonym kó³ku. Na Twoim zdjêciu tego korka nie ma, u mnie jest z podk³adk± miedzian± i zabezpieczonym gwintem bia³ym lepkim uszczelniaczem.
Przejrza³em kilkana¶cie zdjêæ silników 8140.xx i po³owa z nich mia³a ten korek.
Gewehr jak ju¿ siê uaktywni³e¶ :) to wyja¶nij mi co siê osadzi³o w moim uk³adzie ch³odz±cym. Kupi³em silnik na SWAPa 2.8idtd, przed kupnem odpalony, zlany p³yn ch³odz±cy. Po wymontowaniu silnika i zapakowaniu na przyczepê z rury wodnej polecia³ bia³o-¿ó³tawy "majonez" i no i lekka konsternacja. Podejrzenie: olej w uk³adzie ch³odz±cym. Najpierw pod ci¶nieniem i temperatur± 100 st. sprawdzi³em ch³odnicê oleju. Wysz³o, ¿e szczelna. No to g³owica do góry. ¯adnych niepokoj±cych oznak, oprócz dziwnego osadu - skrystalizowany ró¿owy osad, który zalega³ w miejscach "ch³odniejszych" w bloku silnika, g³owicy oraz w okolicach termostatu i wyj¶ciu z pompy wodnej. Co¶ na kszta³t pozlepianych kawa³ków zmielonej ró¿owej ¶wieczki. Z bloku silnika zla³em p³yn z bia³ymi glutami. Przep³uka³em blok wod±, któr± zla³em do wiadra z glutami. No i to wszystko siê nie pomiesza³o tylko rozwarstwi³o w wiadrze.
Czy jest to efekt mieszania ró¿nych p³ynów ch³odz±cych? Czy mo¿e co¶ innego, bo na olej, maj±c na uwadze kolor, to nie wygl±da.

kimtop - 2023-03-21, 11:19

Czy to nie resztki uszczelniacza uk³adu ch³odzenia?
Rumburak - 2023-03-21, 11:47

Tych glutów w bloku by³o pó³ na pó³ z ró¿owym p³ynem ch³odz±cym, albo i wiêcej. Nie wiem ile leje siê uszczelniacza, ale tej papki by³o naprawdê du¿o.
Kawa³ki ró¿owego osadu próbowa³em rozpu¶ciæ w occie w wysokiej temperaturze, benzynie ekstrakcyjnej, rozpuszczalniku uniwersalnym. Efekty w rozpuszczaniu mizerne.

Gewehr - 2023-03-21, 12:07

Uszczelniacz
Rumburak - 2023-03-22, 11:22

Tak dla przestrogi wstawiam zdjêcia z "cudownego" dzia³ania uszczelniacza uk³adu ch³odzenia.
Na zdjêciach widoczny jest: termostat, blok silnika i wylot z pompy wody.

SlawekEwa - 2023-03-22, 13:41

Rumburak napisa³/a:
Tak dla przestrogi wstawiam zdjêcia z "cudownego" dzia³ania uszczelniacza uk³adu ch³odzenia.

Jak to mówi± "co za du¿o to i ¶winia nie chce" :bajer

kimtop - 2023-03-22, 17:41

Mia³ uszczelniæ i uszczelni³ :diabelski_usmiech
Waldek00x - 2023-03-22, 17:45

To chyba ten silnik trochu siê przegrzewa³
Rumburak - 2023-03-22, 23:06

Na pewno na zdrowiu mu siê nie polepszy³o.
Odpali³ przy -3stopniach przy od³±czonej ¶wiecy p³omieniowej bez zbêdnej zw³oki. Pomiar ci¶nienia sprê¿ania +/- 30atm i to z dodatkowymi 2....3 cm szesciennymi objêto¶ci komory spalania (taki dosta³em adapter wtryskiwacza do pomiaru), wa³ek rozrz±du nie wytarty, g³adz cylindrów w super stanie, powierzchnia bloku i g³owicy bez w¿erów... Jak na przesz³o 20 lat jest dobrze.

SlawekEwa - 2023-03-23, 07:37

Rumburak napisa³/a:
Odpali³ przy -3stopniach przy od³±czonej ¶wiecy p³omieniowej bez zbêdnej zw³oki

I bêdzie tak odpala³ do - 5 stopni. Jak nie planujesz jazd w ¶rodku zimy to nie zawracaj sobie g³owy instalacj± p³omieniówki, sterownika do niej i wtryskiwacza.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group