| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Fiat Ducato II 1.9td 90KM DHX dymi na jasno
gustuff - 2023-04-21, 14:21 Temat postu: Fiat Ducato II 1.9td 90KM DHX dymi na jasno Cześć!
Fiat Ducato II 1.9td 90KM, 140.000km
Po zakupie przejechałem jakieś 150km do domu i wydawało się wszystko OK, tak jak i podczas jazdy próbnej.
Następnie wymieniłem olej (Motul 8100 X-cess 5W-40) i filtr. Wlałem 5l i stan na bagnecie był idealnie między min i max.
Po niedługim czasie zacząłem obserwować dymienie w kolorze białym, siwym, może delikatnie niebieskawym - nie wiem jaki konkretnie, bo mam wrażenie, że za każdym razem inny. Ustalmy więc, że nieokreślony
Dymienie pojawia się różnie, zazwyczaj po odpaleniu (bez znaczenia czy zimny czy ciepły), czasami nie dymi po odpaleniu, czasami pod obciążeniem, a czasami nie. Czasami na postoju, czasami podczas jazdy.
Trochę posprawdzałem i oto jest lista obserwacji (oprócz dymienia) po przejechaniu jakichś 250km od wymiany:
1. pojawił się wyciek oleju z kolektora dolotowego
2. w rurach dolotu jest trochę oleju, ale chyba nie jest tego dużo jak na auto 20+ lat
3. wirnik turbo jest dosyć sztywny - od strony zimnej nie wyczuwam luzów (ani wzdłużny, ani osiowy)
4. pojawiła się kropla oleju na korku spustowym (ale może za słabo dokręciłem po wymianie, nie wiedziałem z jakim momentem na być dokręcony)
5. pojawiła się kropla/wyciek oleju na łączeniu wyjścia spalin z turbiny z przednią rurą wydechową
6. silnik wg mnie ładnie pracuje, nie zauważyłem problemów z brakiem mocy (oprócz tego, że generalnie ten silnik słaby jak na małego, ale jednak, kampera)
Podejrzewam, że przyczyną jest duże ciśnienie w skrzyni korbowej i dlatego puszcza olej przez dolot, i wydechem przez turbo.
Pytanie tylko co jest zatkane? Co sprawdzić? Czy i gdzie są w tym silniku jakieś separatory oleju, odmy?
Możecie mi pokazać na schematach lub opisowo podać, np. które rury odpiąć i sprawdzic? Gdzie jest odma, itd.
Inną przyczyną może być za dużo oleju, bo gdzieś widziałem (chyba w "Sam naprawiam"), że powinno być 4.5, a wlałem 5. Ale jest przecież między min i max no i 0.5l i tak by nie zrobiło różnicy, skoro między min i max jest 1l.
Chyba, że przy nalewaniu przytkało się coś w tej rurze wlewowej (na schemacie nr. 1)? Służy ona również jako odpowietrzenie skrzyni korbowej?
Sprawdzałem też zawór (na schemacie numer 9.) i był on całkowicie otwarty, byłem w stanie dmuchnąć swobodnie w obie strony.
Rozumiem, że on się przymyka przy podciśnieniu w dolocie (rurze wychodzącej z filtra powietrza)? Jaką pełni funkcję? Jak sprawdzić czy jest sprawny?
Na drugim schemacie zauważyłem złączkę nr. 6 - nie pamiętam, żebym miał coś takiego gdy wymieniałem filtr.
Jakie zadanie spełnia? Zastanawiam się czy jej brak nie jest przyczyną np. zbyt wysokiego ciśnienia oleju (ale wtedy kontrolka chyba też by się zaświeciła).
jacek2214 - 2023-04-21, 15:16
Ja olej mam zawsze na max, a jak wyglada filtr powietrza.
gustuff - 2023-04-21, 15:19
Filtr powietrza czysty i suchy. Max czyli ule wlewasz? 5.5l?
Waldek00x - 2023-04-21, 18:56
Moim zdaniem do tego silnika nie syntetyk ani półsyntetyk tylko mineralny to jest starsza jednostka i jest za rzadki ja do swego dziadka zalałem półsyntetyk i to samo miałem.Przeszedłem na mineralny i wszystko wróciło do normy , niech się jeszcze wypowie Gewer on ma dużą wiedzę.
MOTUL 8100 X-CESS 5W-40
motul.com
https://www.motul.com › products › 8100-x-cess-5w40
W 100% syntetyczny olej silnikowy do nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych również z bezpośrednim wtryskiem, także do nowoczesnych konstrukcji.
SlawekEwa - 2023-04-21, 19:50
| gustuff napisał/a: | Na drugim schemacie zauważyłem złączkę nr. 6 - nie pamiętam, żebym miał coś takiego gdy wymieniałem filtr.
Jakie zadanie spełnia? Zastanawiam się czy jej brak nie jest przyczyną np. zbyt wysokiego ciśnienia oleju (ale wtedy kontrolka chyba też by się |
Ten nr 6 to jest gwintowany króciec który trzyma chodnicę oleju nr 8 i na który nakręca się filtr oleju.
Z olejem koledzy mają racje.
gustuff - 2023-04-24, 19:59
| SlawekEwa napisał/a: | Ten nr 6 to jest gwintowany króciec który trzyma chodnicę oleju nr 8 i na który nakręca się filtr oleju.
Z olejem koledzy mają racje. |
Ah, oczywiście - jakąś zaćmę miałem. Myślałem, że ten króciec wystaje parę centymetrów z chłodniczki
Gewehr - 2023-04-24, 21:05
Olej 10w40. Olej po stronie gorącej, turbo do wymiany.
|
|