|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Rzetelne informacje techniczne bez bajerowania - Lifepo4 -300Ah -opinia i o 250 Ah
chemik - 2023-05-23, 11:53 Temat postu: Lifepo4 -300Ah -opinia i o 250 Ah Dzień dobry!
co sądzicie o tym:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-300ah-ladowarka-12258977734#
i o tym:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-do-kampera-12v-250ah-lifepo4-litowy-lfp-12973830103 ?
Banan - 2023-05-23, 13:14
Pierwszy wygląda na hand made, a obydwa kosztują worek talarów, choć pochodzą z tego samego źródełka - CN
Tu masz do nabycia od sprawdzonego dostawcy za prawie połowę tej ceny. Kupiłem już u niego dla kolegi, jedyna wada... trzeba długo czekać, bo płynie statkiem 2 do 3 miesięcy. Ale warto było. Za 200Ah zapłaciłem 1 900 PLNów. 300Ah z ładowarką i wyświetlaczem w podsumowaniu wychodzi 3 038,42zł, można taniej, bez ładowarki i wyświetlacza.
chemik - 2023-05-23, 14:32
piękna rzecz, niestety tak długo nie mogę czekać .... dzieki za odpowiedź.
a ktoś ma opinię o tym:
https://allegro.pl/oferta/lekki-i-wydajny-akumulator-lifepo4-200ah-12v-12292749678?bi_s=ads&bi_m=leftpanel&bi_c=OTY3Njg2OGMtYzI5Ni00MjRlLWE2MDEtYmRkMzc5Njc0NzAyAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=a7a85302-b117-40e6-ab07-5d42be918d80
rjas - 2023-05-23, 16:47
Fakt, kupa pieniędzy. Mnie 300Ah składane we własnym zakresie jesienią tamtego roku wyszło 4500. Dlaczego we własnym zakresie ? Ponieważ wymiary miejsca pod fotelem pasażera i oczekiwania w stosunku do BMS. W związku z tym ten drugi dla mnie bezużyteczny bo 50cm się nie zmieści, a 35 już i owszem. BMS - 150A prąd rozładowania mógłby być na granicy moich potrzeb, a tak kupiłem BMS z prądem rozładowania do 250A (przewymiarowany) i wszystko działa jak należy.
Komplecik - 2023-05-23, 18:03
Jak chcesz z gwarancją i miłą obsługą bms według życzeń polecam Pana Adama działa a Pan odbiera telefon i służy porada bo tam sporo gratów do tego trzeba
https://akumulatory-litowe.pl/kontakt
orkaaa - 2023-05-23, 19:59
Już było w wielu wątkach. W lifepo4 oprócz pojemności równie ważne są parametry bms. Prąd ładowania i rozładowania. Jeśli np prad ładowania to 50 A to mamy problem bo alternator daje 60 A i nie będzie ładowania. Tak samo z prądem rozładowania. 100 A umożliwi nam max obciążenie 1400 wat. Zanim więc kupimy coś na szybko warto określić swoje energetyczne potrzeby. Aby coś doradzić trzeba znać potrzeby a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu.
Komplecik - 2023-05-23, 21:20
orkaaa napisał/a: | a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. |
Żeby składać trzeba się na tym znać, tak na moje oko 80% ludków tu na forum nie ma o tym bladego pojęcia i co by nie mówić ma wywalone nie chce się doktoryzować, dobrym rozwiązaniem było by coś takiego jak, opis podstawowego układu lifepo4 z niezbędnym minimum do średnio zaawansowanego kampera wraz z Mało kumający sprawy elektryczne użytkownikiem tego kampera
Wersja nie edytowalna zrozumiała jak chłopu rola zrób to i to pamiętaj o tym i o tym kup to i to i amen.
Jeśli ktoś będzie chciał wskoczyć na wyższy pziom ok twiera wątek i prowadzi E-laboratorium. Tak bym to widział
Robert-4 - 2023-05-26, 10:41
Komplecik napisał/a: | orkaaa napisał/a: | a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. |
Żeby składać trzeba się na tym znać, tak na moje oko 80% ludków tu na forum nie ma o tym bladego pojęcia i co by nie mówić ma wywalone nie chce się doktoryzować, dobrym rozwiązaniem było by coś takiego jak, opis podstawowego układu lifepo4 z niezbędnym minimum do średnio zaawansowanego kampera wraz z Mało kumający sprawy elektryczne użytkownikiem tego kampera
Wersja nie edytowalna zrozumiała jak chłopu rola zrób to i to pamiętaj o tym i o tym kup to i to i amen.
Jeśli ktoś będzie chciał wskoczyć na wyższy pziom ok twiera wątek i prowadzi E-laboratorium. Tak bym to widział |
I za to się należy
Komplecik - 2023-05-26, 15:08
Robert-4 napisał/a: | Komplecik napisał/a: | orkaaa napisał/a: | a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. |
Żeby składać trzeba się na tym znać, tak na moje oko 80% ludków tu na forum nie ma o tym bladego pojęcia i co by nie mówić ma wywalone nie chce się doktoryzować, dobrym rozwiązaniem było by coś takiego jak, opis podstawowego układu lifepo4 z niezbędnym minimum do średnio zaawansowanego kampera wraz z Mało kumający sprawy elektryczne użytkownikiem tego kampera
Wersja nie edytowalna zrozumiała jak chłopu rola zrób to i to pamiętaj o tym i o tym kup to i to i amen.
Jeśli ktoś będzie chciał wskoczyć na wyższy pziom ok twiera wątek i prowadzi E-laboratorium. Tak bym to widział |
I za to się należy |
No ale jak innaczej wiem to z własnego podwórka im prościej tym lepiej, tak by było akurat ni za mało a za dużo broń Boże, ci co kombinują mają nie potrzebne problemy, takich Świstaków jest na forum 3 no dobra może 10 a reszta patrzy się na to jak szpok w i mija. .... Szerokim łukiem
Tak że niech chiper znawcy wyklują to Cuś zjadliwego dla 90% zapodają i wszyscy się będziemy cieszyć z tego dzieła jakże prostego/przydatnego.
Czy to jest dobre łeb mieć zabitym milionem rozwiązań problemów by móc odpocząć, no jak ktoś lubi i go to cieczy ok, Jo nie, mam na to W.....
orkaaa - 2023-05-26, 18:37
Aby zatem wyjaśnić prosto.
Akumulatory lifepo4 dają dużo większe możliwości niż tradycyjne ołowiowe. Ich zaletą jest dużo niższa waga, możliwość korzystania z pełnego prądu aż do końca baterii i dużo większa żywotność. Ponieważ waga jest dużo niższa można budować baterie o pojemności 200-300 Ah które i tak będą dużo lżejsze i wydajniejsze niż ołowiane.
Wady albo problemy. Cena. Są dużo droższe, nawet te składane w Chinach. Trzeba pamiętać / chyba że mamy bms z czujnikami temp/ że nie można ich ładować gdy temperatura jest poniżej zera. Wymagają osprzętu elektronicznego / bms balanser/ który steruje pracą akumulatora i od których zależy jego wydajność.
Bms steruje ładowaniem i rozładowaniem akumulatora. Musi go mieć każdy akumulator. I tu ważne. Zawsze jest opisany prąd ładowania i rozładowania. Podawany jest w amperach. Co to oznacza? Jeżeli mamy np prąd ładowania 2O A to znaczy że maksymalny prąd ładowarki czy alternatora to 20 A. I tu pojawia się problem bo nasz alternator daje np 60 A. Wówczas nie naładujemy takiego akumulatora bo bms będzie odcinał ładowanie.
Dlatego kupując gotowy akumulator oprócz pojemności musimy szukać takich modeli które mają prąd ładowania powyżej 60 A. Super gdyby to było 100 A. Nie kupujemy niczego co ma prąd ładowania bms 20, 30, 40, czy 50A.
Prąd rozładowania bms . Od niego zależy jaką moc możemy z akumulatora uzyskać. Jeśli mamy drobne urządzenia do 1000 wat to 100A wystarczy. Ale jeżeli chcemy używać przetwornicy np 2000/4000 i podłączyć np suszarkę czy inne urządzenia o dużej mocy powyżej 1000 wat to koniecznie szukamy akumulatora z bms 200 i więcej.
Pojemność im więcej tym lepiej prądu nigdy za dużo. Nie zawsze rzeczywista pojemność jest taka jak deklarowana. Dla mnie sens wymiany zaczyna się od 200 Ah. Zwykle mniejsze pojemności 100 Ah mają dużo niższe parametry bms i nie zaspokoją naszych potrzeb.
Bms - zwykle te bardziej inteligentne mają czujniki które same pilnują czy temp ładowania nie jest poniżej zera. Mają także funkcje monitorowania stanu akumulatora więc wiemy jaką mamy pojemność i jakie prądy przechodzą aktualnie. Niestety przy lifepo4 wszystkie kamperowe wyświetlacze pojemności akumulatora są całkowicie nieprzydatne ponieważ pokazują tylko napięcie.
Ilość cykli. Każdy lifepo4 ma opisaną tzw ilość cykli czyli możliwości kompletnego rozładowania i naładowania. Upraszczając. Kupujemy akumulatory które mają powyżej 4000 cykli. Inne np 2000 to zwykle baterie z odzysku i regeneracji.
Firma. Wszystkie produkty są Chin. I tu nie ma reguły bo nie wiemy jakie ogniwa zostały zastosowane i jaki bms użyty. Warto kupować te z inteligentnym bms i funkcją Bluetooth bo jest nadzieją że skoro lepszy bms wsadzili to i baterie/ cele/ będą lepszej jakości.
Podsumowując najlepiej kupować 200 Ah i więcej oraz o parametrach bms które wynoszą 100 A prąd ładowania i 200 A rozładowania.
WaldekR - 2023-05-27, 08:37
Prosto i konkretnie.
Komplecik - 2023-05-27, 08:57
WaldekR napisał/a: | Prosto i konkretnie. |
Tak, akumulator lifepo4 mamy ogarnięty, teraz skrótowy opis urządzeń wspólpracujacych, czytelnie opisany schemat i mamy to
Warta piwa prawda?
orkaaa - 2023-05-27, 12:19
Zasilanie.
Alternator. Przy starych alternatorach nie ma problemu/ jeżeli bms akumulatora jest większy niż prąd A z alternatora/.Przy nowych inteligentnych które dostosowują przesyłany prąd do stanu naładowania aku samochodowego i zapotrzebowania na energię w samochodzie, będą problemy. Po naładowaniu samochodowego natężenie i napięcie prądu spada i nie będzie ładowania. Wówczas zakładamy ładowarkę dc dc o mocy 30 A w górę. To 30 jest niezbędne ponieważ około 10 A pobiera podczas jazdy lodówka. Ja używam Oriona smart 30 A victrona.
https://amzn.eu/d/59jjmLY
Przy instalacji trzeba pamiętać aby kable z alternatora / aku samochodowy/ były grube / 16 mm2 lub więcej/. Jeśli kupimy dcdc izolowane to upraszczając kabel plus z alternatora/ klema plus aku samochodowego/ łączymy z wejściem plus ładowarki dcdc i do plusa lifepo4 . Z minusem podobnie. Warto na plusie przed ładowarką wsadzić hebel odcinający.
Ładowarka 230/12 v energoblok i solar. Można nic nie zmieniać albo jeżeli jest możliwość przełączenia na wyższe napięcie 14.2 v to należy przełączyć. Ładowarka w energobloku czasami ma możliwość przestawienia podobnie jak regulator napięcia przy solarze. Najniższe napięcie ładowania ma ołów, potem gell a najwyższe lifepo4. Zwykle ładowarki w energobloku mają 10 A więc ładowanie pustego akumulatora 200 Ah trwa ….. 20 godzin. Przy solarach jest podobnie. Jeśli na dachu mamy 200 wat to latem w super słońcu uzyskamy dziennie max około 60-70 Ah.
Wszystkie połączenia idą na klemy akumulatora chyba że z akumulatora wyprowadzimy grube przewody na szyny / plus minus / . W przeciwnym przypadku przy klemach na śruby skręcamy wszystkie plusy i wszystkie minusy zasilania i odbiorników.
Odbiorniki. Dotychczasową instalacje 12 v nie ruszamy. Nic nie trzeba robić . Zwykle nową instalacją jest przetwornica 12/230. Jej moc mierzymy w watach i dobieramy do planowanych odbiorników na 230v. Najlepiej kupić pełny sinus / nie będzie problemów - prąd jak w gniazdkach domowych. Moc podawana jest w dwóch parametrach np 2000/4000. 2000 oznacza że przetwornica wytworzy prąd do obsługi urządzeń do 2000 wat pracy ciągłej. 4000 wat to max prąd chwilowy. Nas interesuje pierwszy parametr. Słaba suszarka do włosów ma 1200 wat ale są np airfryery o mocy 1400 czy 1500 wat . Lepiej kupić trochę na zapas bo moc pracujących urządzeń się sumuje.
Przetwornicę łączymy bezpośrednio na klemy plus, minus na grubych kablach / 20 mm2/.
Jeżeli planujemy więcej urządzeń na 230 v lodówka, klima, gniazdka to trzeba od przetwornicy zrobić osobną instalację dla tych urządzeń. Proste rozwiązanie to domowy przedłużacz.
Monitoring. Bardzo ważna sprawa. Lifepo4 nie da się monitorować urządzeniami kampera. One są dostosowane do aku kwas lub gell i pokazują napięcie. W oparciu o spadek napięcia oceniają poziom rozładowania akumulatora. Problem w tym że lifeopo4 prawie do końca utrzymuje napięcie i wskazania kamperowych wyświetlaczy są błędne.
Monitorować można na dwa sposoby. Albo mamy bms z Bluetooth i wówczas aplikacja zwykle pokazuje stan naładowania i płynące prądy. Piszę zwykle bo spotkałem się z bms gdzie w pewnym momencie Bluetooth pokazywał błędne dane.
Innym pewnym rozwiązaniem monitorowania jest instalacja tzw bocznika który liczy dokładnie wszystkie prądy i pokazuje na wyświetlaczu najważniejsze dane w tym te dotyczące poziomu naładowania akumulatora i płynących prądów. Ja stosuję TK 15.
https://a.aliexpress.com/_EHAMt85
Moc bocznika trzeba dostosować do mocy prądu wyjścia bms. Jeżeli planujemy np przetwornicę 2000 wat to bocznik 350 A.
Instalacja bocznika. I tu musimy trochę ingerować w dotychczasowy układ klem akumulatora. Bocznik łączymy z minusem akumulatora /jeden koniec / a drugi łączymy do klemy minus / oryginalnej/.
W praktyce kupujemy jedną klemę minus z krótkim grubym kablem / 20 mm2/ którym łączymy minus akumulatora , bocznik z oryginalną klemą minus i z wszystkim co do niej podłączone.
Bocznik ma dwa końce / dwie śruby / i trzeba pilnować który ma być od strony akumulatora / oznaczenie B- / a który od oryginalnej klemy do której mamy dopięte wszystkie minusy zasilania i odbiorników / oznaczenie P-./
Bocznik ma także mały kabelek plus łączymy z plusem klemy lifepo4 oraz kabel wyświetlacza można kupić dłuższy 3m .
Podsumowanie. Gotowy lifepo4 można założyć samemu i nic nie zmieniać gdy mamy zwykły alternator a bms lifepo4 jest przystosowany do pojęcia takich prądów jak on podaje.
W innych przypadkach instalacje nieco trzeba przerobić. Najbardziej pracochłonne jest założenie ładowarki dc dc bo trzeba pociągnąć dwa kable od alternatora / akumulatora samochodowego/ do dc dc i potem do lifepo4.
SlawekEwa - 2023-05-27, 13:48
orkaaa napisał/a: | oraz kabel wyświetlacza można kupić dłuższy 3m |
i 5m i 8 m
marcincin - 2023-05-27, 19:29
Ogólnie zgadzam się z tym, co napisał kolega orkaaa, ale nie zgadzam się z uproszczeniami:
orkaaa napisał/a: |
Podsumowanie. Gotowy lifepo4 można założyć samemu i nic nie zmieniać gdy mamy zwykły alternator a bms lifepo4 jest przystosowany do podjęcia takich prądów jak on podaje.p
|
Powinno się jeszcze dodać, że instalacja elektryczna zabudowy jest przystosowana do podjęcia takich prądów jakie generuje alternator. Większość instalacji kamperowych jest zabezpieczona głównym bezpiecznikiem o wartości 50A. Jeśli alternator będzie w stanie oddać 60A (a LiFePe4 chętnie je skonsumuje w całości) to bezpiecznik będzie się notorycznie przepalał. Jeśli np. alternator odda 50A, bezpiecznik wytrzyma, ale reszta instalacji może pracować na wartości granicznych natężenia prądu - pewne elementy mogą zacząć się nadmiernie nagrzewać, co może różnie się skończyć.
orkaaa napisał/a: |
W innych przypadkach instalacje nieco trzeba przerobić. Najbardziej pracochłonne jest założenie ładowarki dc dc bo trzeba pociągnąć dwa kable od alternatora / akumulatora samochodowego/ do dc dc i potem do lifepo4. |
Jeśli ktoś literalnie potraktuje to co jest napisane wyżej (a ma to być prosta instrukcja dla ludzi "mniej wtajemniczonych") to może się skończyć tym, że ktoś zainstaluje ładowarkę dc dc w układzie równoległym do oryginalnej instalacji ładującej akumulator pokładowy z alternatora - co z kolei może różnie się zakończyć dla instalacji samochodowej jak i samej ładowarki dc dc.
Prawidłowa instalacja ładowarki dc dc niesie za sobą także pewne konsekwencje - bez zmiany instalacji lodówka w trybie 12V jest zasilana z ładowarki dc dc, a nie bezpośrednio z alternatora. Jeśli lodówka pobiera np. 15A i są włączone inne odbiorniki to może okazać się, że w czasie jazdy akumulator LiFePo4 jest rozładowywany (a nie ładowany), ponieważ moc ładowarki jest niewystarczająca - znam takie przypadki.
Komplecik - 2023-05-27, 22:35
marcincin napisał/a: |
Prawidłowa instalacja ładowarki dc dc niesie za sobą także pewne konsekwencje - bez zmiany instalacji lodówka w trybie 12V jest zasilana z ładowarki dc dc, a nie bezpośrednio z alternatora. Jeśli lodówka pobiera np. 15A i są włączone inne odbiorniki to może okazać się, że w czasie jazdy akumulator LiFePo4 jest rozładowywany (a nie ładowany), ponieważ moc ładowarki jest niewystarczająca - znam takie przypadki. |
Jest wiele zależności urządzeń, jeśli nie wiemy jak to spiąć i pomierzyć powinien się tym zająć serwis najlepiej kamperowy.
Świstak - 2023-05-28, 10:19
Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... Nie bezpośrednio do autora wątku (do którego mam ogromny szacunek za ogromną wiedzę i niespotykaną wręcz życzliwość), ale do kolejnych pokoleń czytających.
Miałem do czynienia z kilkudziesięcioma instalacjami wykorzystującymi zarówno nowe jak i stare akumulatory i oto kilka wniosków:
1. Jeśli nie znasz prawa Ohma - nie rób samemu przeróbek bo spalisz alternator, instalację auta, BMS lub całego kampera.
2. Jeśli masz tendencję do "testowania" urządzeń poprzez podmianę oprogramowania a nie znasz prawa Ohma - odpuść sobie bo spalisz akumulator, okablowanie lub całego kampera.
3. Jeśli nie wiesz co ci jest potrzebne i ile - odpuść samodzielne prace bo coś spalisz - oby nie była to Twoja rodzina w czasie snu.
4. Jeśli mylisz ampery z woltami - odpuść samodzielne przeróbki bo nie zrobisz tego dobrze i trwale, a koszt naprawy Twoich błędów może być liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.
5. Jeśli już ktoś mający odpowiednią wiedzę zainstalował jakieś urządzenie i dał na to gwarancję - nie zmieniaj konfiguracji, parametrów i nie wgrywaj magicznego oprogramowania. Jeśli jednak to zrobisz - nie dzwoń do dostawcy w sobotę o drugiej w nocy że brakuje Ci prądu albo coś się sfajczyło i dostawca ma natychmiast przyjechać do Ciebie do Hiszpanii, bo przecież zapłaciłeś mu za zestaw o wydajności 100A a po podłączeniu farelki i suszarki przestał działać.
6. Pamiętaj również że Twoje potrzeby energetyczne systematycznie się zwiększają, a odpowiedzialne za dostarczanie energii urządzenia się starzeją i ich wydajność z czasem maleje. Pojęcie przewymiarowania zasobów energetycznych właściwie nie istnieje, natomiast niedoszacowanie zapotrzebowania i zasobów wcześniej czy później musi skończyć się tym że zostaniesz bez prądu. I to zapewne wtedy gdy będzie to najbardziej dokuczliwe.
Podsumowując - najpierw bilans energetyczny i jasne określenie potrzeb.
Poradników na forum jest już co najmniej kilka ale wcześniej czy później giną w natłoku mniej lub bardziej rzeczowych dywagacji. Wiem że przeszukiwanie forum może być frustrujące prawie tak bardzo jak próby jego uporządkowania.
Komplecik - 2023-05-28, 18:57
Świstak napisał/a: | Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... . |
Świstaku o taką poradę właśnie chodziło i z nią trzeba się pogodzić,
nie znasz się (jeden/drugi) jedź do dobrego serwisu który to już przerabiał niejednokrotnie, niech zrobią i uświadomią co możesz a czego absolutnie nie wolno.
przemo.d - 2023-06-02, 21:47
Brawo "Świstak" wreście prawdę niewygodną ktoś napisał.
Nie da się napisać "prostego" poradnika ...bo to nie jest proste..
Choć jak wiadomo "każdy Polak" to elektryk dla tego są takie dyskusje.
Ja dodam, że 100Ah to 100Ah nie ważne czy to AGM czy Lifepo4 a były tu już różne opinie na ten temat..
Jak wymieniacie /nadal nie wiem po co / 100Ah Kwasa na 100Ah Lifepo4 to wcale więcej pradu nie macie choć pewnie są tacy co twierdzą inaczej
Co do wad i zalet było już o tym sporo. W zasadzie z jednym się zgadzam , im więcej Ah tym lepiej.
Pozdrawiam.
Komplecik - 2023-06-02, 22:20
przemo.d napisał/a: | Brawo "Świstak" wreście prawdę niewygodną ktoś napisał.
Nie da się napisać "prostego" poradnika ...bo to nie jest proste..
Choć jak wiadomo "każdy Polak" to elektryk dla tego są takie dyskusje.
Ja dodam, że 100Ah to 100Ah nie ważne czy to AGM czy Lifepo4 a były tu już różne opinie na ten temat..
Jak wymieniacie /nadal nie wiem po co / 100Ah Kwasa na 100Ah Lifepo4 to wcale więcej pradu nie macie choć pewnie są tacy co twierdzą inaczej
Co do wad i zalet było już o tym sporo. W zasadzie z jednym się zgadzam , im więcej Ah tym lepiej.
Pozdrawiam. |
Bo to podobno o to chodzi w tych akumulatorach lifepo4, mój nowy AGM po ponad roku miał 30% pojemność.
jak je zapiąć by to działało to fakt ciężka historia dla laica
https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ
przemo.d - 2023-06-02, 23:45
https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ[/quote]
I co niby zalinkowaleś ?
"Znafce" internetowego porównującego używane baterie widać na filmie date np. 18r 11 tydzien produkcji do nowej LFP...
Wypadało by pomyśleć jeszcze co jest celem krecenia takich filmów...
Komplecik - 2023-06-03, 08:01
przemo.d napisał/a: | i co niby zalinkowaleś ? |
O sorki na to nie zwróciłem uwagi, może masz rację nie ma co popadać w zachwyty, niech się wypowiedzą kilkuletni użytkownicy tego sprzętu
jachu - 2023-06-09, 00:22
Cytat: |
"Znafce" internetowego porównującego używane baterie widać na filmie date np. 18r 11 tydzien produkcji do nowej LFP...
Wypadało by pomyśleć jeszcze co jest celem krecenia takich filmów... |
Nie obrazal bym czlowieka nie znajac go . Jesli tego czlowieka uwazasz za "znafce" to napisz co i jak , jakies porownania , jakis post w temacie konkretny , jakis film nagraj. Bo poki co jestes pustostanem obrazajacym innych. Nie , ze bronie Roberta Mazurka , ale nie lubie jak ktos kogos obraza a sam nie ma argumentow ani nic nie daje w danym temacie, albo udaje ze jest znawca tematu.
andrzej627 - 2023-10-27, 20:23
orkaaa napisał/a: | Trzeba pamiętać / chyba że mamy bms z czujnikami temp/ że nie można ich ładować gdy temperatura jest poniżej zera. |
Co sądzisz o takim rozwiązaniu?
Cytat: | Automatyczny system podgrzewania akumulatora
Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) ładowane w ujemnej temperaturze mogą ulec uszkodzeniu. Aby temu zapobiec należy zastosować BMS z opcją blokowania ładowania w temperaturze <0C.
Aby mieć jednak stały dostęp do energii podczas niskich temperatur, poszlilśmy krok dalej i zastosowaliśmy w akumulatorach serii LTHIUM EXTREME automatyczny system podgrzewania ogniw.
W momencie , w którym BMS odnotuje ujemną temperaturę wewnątrz akumulatora, energia z ładowarki zostanie przekierowana na maty grzewcze celem podniesienia temperatury powyżej 0C.
W chwili gdy temperatura osiągnie wymagalny poziom, BMS automatycznie przekieruje energię z powrotem na ogniwa celem ich naładowania. |
Źródło: Seria JLFP - LITHIUM EXTREME
orkaaa - 2023-10-27, 20:45
Wszystko zależy od bms. Ponieważ ja sam składałem lifepo4 i kilka razy wymieniałem bms dostosowując go do większego apetytu na energię … to mój obecny bms ma funkcję podgrzewania. Tzn jeżeli temp spada może automatycznie włączyć się funkcja podgrzewania. Ale …. Trzeba kupić maty grzewcze i obłożyć nimi akumulator. Więc wybrałem prostsze rozwiązanie. Akumulator jest pod siedzeniem pasażera i jest cały izolowany styropianem, alufixem i co tam miałem pod ręką. Dodatkowo na duże mrozy doprowadzam do niego ciepłe powietrze … rurą do odkurzacza bezpośrednio z najbliższego nawiewu. W ubiegłym roku -25 przez trzy noce i … temp nigdy nie spadła /3 czujniki temp / poniżej 3 stopni. Więc mata nie jest potrzebna.
joko - 2023-10-27, 22:37
Jednego nie rozumiem i wytłumaczcie mi proszę, po co ładować LiFePO4 poniżej zera i kiedy taka sytuacja może mieć w ogóle miejsce ?
Jeśli jest mróz to zazwyczaj kamper stoi sobie nie używany i nie ma potrzeby ładować akumulatora. Jeśli ktoś używa kampera na mrozie to raczej go ogrzewa i w środku temperatura poniżej zera nie spada, bo kamper w którym w środku panuje mróz jest nie do użytku.
Jak w środku jest mróz to nie może być wody bo zamarznie i rozwali instalację . Jak nie ma wody to nie działa kibelek. Jak nie ma kibelka to nie ma kampera ......... i można by tak w koło
Z tego co wiem to LiFePO4 nie mogą być też ani ładowane , ani rozładowywane w próżni , bo dochodzi w niej do eksplozji ogniw . Jest to o tyle istotna wada, że uniemożliwia korzystanie z tego typu akumulatorów na księżycu , zwłaszcza po jego ciemnej stronie , bo tam nie dość że próżnia to jeszcze -273st C
Brat - 2023-10-28, 10:07
Cytat: | jeśli nie znasz prawa Ohma | Szacun za profesjonalne i - co nie bez znaczenia - grzeczne powiedzenie niektórym przemądrzałym (ale także - znacznie przeszacowującym swoje umiejętności) by nie próbowali robić rzeczy na których się nie znają, bo "szwagier zrobił i wszystko działa" ...
Komplecik - 2023-10-28, 16:38
Świstak napisał/a: | Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... Nie bezpośrednio do autora wątku (do którego mam ogromny szacunek za ogromną wiedzę i niespotykaną wręcz życzliwość), ale do kolejnych pokoleń czytających.
Miałem do czynienia z kilkudziesięcioma instalacjami wykorzystującymi zarówno nowe jak i stare akumulatory i oto kilka wniosków:
1. Jeśli nie znasz prawa Ohma - nie rób samemu przeróbek bo spalisz alternator, instalację auta, BMS lub całego kampera.
2. Jeśli masz tendencję do "testowania" urządzeń poprzez podmianę oprogramowania a nie znasz prawa Ohma - odpuść sobie bo spalisz akumulator, okablowanie lub całego kampera.
3. Jeśli nie wiesz co ci jest potrzebne i ile - odpuść samodzielne prace bo coś spalisz - oby nie była to Twoja rodzina w czasie snu.
4. Jeśli mylisz ampery z woltami - odpuść samodzielne przeróbki bo nie zrobisz tego dobrze i trwale, a koszt naprawy Twoich błędów może być liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.
5. Jeśli już ktoś mający odpowiednią wiedzę zainstalował jakieś urządzenie i dał na to gwarancję - nie zmieniaj konfiguracji, parametrów i nie wgrywaj magicznego oprogramowania. Jeśli jednak to zrobisz - nie dzwoń do dostawcy w sobotę o drugiej w nocy że brakuje Ci prądu albo coś się sfajczyło i dostawca ma natychmiast przyjechać do Ciebie do Hiszpanii, bo przecież zapłaciłeś mu za zestaw o wydajności 100A a po podłączeniu farelki i suszarki przestał działać.
6. Pamiętaj również że Twoje potrzeby energetyczne systematycznie się zwiększają, a odpowiedzialne za dostarczanie energii urządzenia się starzeją i ich wydajność z czasem maleje. Pojęcie przewymiarowania zasobów energetycznych właściwie nie istnieje, natomiast niedoszacowanie zapotrzebowania i zasobów wcześniej czy później musi skończyć się tym że zostaniesz bez prądu. I to zapewne wtedy gdy będzie to najbardziej dokuczliwe.
Podsumowując - najpierw bilans energetyczny i jasne określenie potrzeb.
Poradników na forum jest już co najmniej kilka ale wcześniej czy później giną w natłoku mniej lub bardziej rzeczowych dywagacji. Wiem że przeszukiwanie forum może być frustrujące prawie tak bardzo jak próby jego uporządkowania. |
Faktycznie można to cytować bez końca.
nie chwaląc się jestem w tej grupie nie kombinujac wybrałem SERWISANTA a i to nie obyło się bez problemów
Kamperek - 2023-10-29, 11:58
Czy ktoś z forumowiczów zakładał taki akumulator w pobliżu Warszawy?
Jak tak to proszę bardzo o polecenie Firmy montującej akumulatory Lifepo4.
Miałem sam zakładać, ale boję się że będzie o czym zapewniał Świstak.
wiesiek t - 2023-11-01, 15:02
Romek spokojnie podłączaj plus do plusa minus do minusa i do przodu. Nie wiem jaki miałeś dotychczas ale to jest akumulator bardziej inteligentny od tych wszystkich poprzednich nie da się rozładować nie da się przeładować nie da się ładować w minusowych temperaturach. Możesz poobserwować na początek napięcie żeby się mieściło między 12 a 14 v dokładniejsze dane masz w instrukcji cześć
|
|