|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Problem z podłączeniem nowej lodówki
brombel123 - 2023-06-23, 09:35 Temat postu: Problem z podłączeniem nowej lodówki Witam.
Do tej pory używałem lodówki DOMETIC RM8501, która niestety uległa awarii. Kupiłem nową THETFORD N4100. Mam natomiast problem z podłączeniem bo, wtyczki do zasilania 230v są takie same natomiast do 12V z lodówki wychodzi (dodatkowy pomarańczowy przewód oznaczony silnik) z auta mam cztery przewody (dwa grubsze w których pojawia się napięcie po odpaleniu auta i dwa cieńsze w których 12v jest stale.
Myślicie ze wystarczy zmostkowac pomarańczowy z grubszym czerwonym?
Z góry ślicznie dziękuję za informację 😊
Banan - 2023-06-23, 23:30
brombel123 napisał/a: | Myślicie ze wystarczy zmostkowac pomarańczowy z grubszym czerwonym? |
Nie panie... pomarańczowy powinien być podłączony do (+) alternatora, to przewód sterujący przekaźnikiem. Po pojawieniu się na nim napięcia z altka, powinien załączyć nam przewody biały(-) i czerwony(+), które powinny być podłączone do aku rozruchowego.
Na czarnym(-) i fioletowym(+) powinno być podłączone napięcie na stałe do zasilania elektroniki, raczej z aku pokładowego.
Gdybyś sobie to zmostkował, po krótkim postoju już byś nie odpalił auta.
Edit:
Sprawdź jeszcze, czy na przewodach brązowym i niebieskim z aku jest napięcie przy wyłączonym silniku, jeżeli go niema, uruchom silnik. Gdy pojawi się napięcie przy uruchomionym silniku, możesz wtedy zmostkować pomarańczowy z czerwonym, bo ten przekaźnik sterujący masz prawdopodobnie w komorze silnika.
brombel123 - 2023-06-24, 11:56
Banan napisał/a: | brombel123 napisał/a: | Myślicie ze wystarczy zmostkowac pomarańczowy z grubszym czerwonym? |
Nie panie... pomarańczowy powinien być podłączony do (+) alternatora, to przewód sterujący przekaźnikiem. Po pojawieniu się na nim napięcia z altka, powinien załączyć nam przewody biały(-) i czerwony(+), które powinny być podłączone do aku rozruchowego.
Na czarnym(-) i fioletowym(+) powinno być podłączone napięcie na stałe do zasilania elektroniki, raczej z aku pokładowego.
Gdybyś sobie to zmostkował, po krótkim postoju już byś nie odpalił auta.
Edit:
Sprawdź jeszcze, czy na przewodach brązowym i niebieskim z aku jest napięcie przy wyłączonym silniku, jeżeli go niema, uruchom silnik. Gdy pojawi się napięcie przy uruchomionym silniku, możesz wtedy zmostkować pomarańczowy z czerwonym, bo ten przekaźnik sterujący masz prawdopodobnie w komorze silnika. |
... Wszystkie przewody 12v idą do baterii rozruchowej (lodówka na 12v ma pracować tylko w czasie jazdy) i tak jak piszesz dwa cienkie przewody to sterowanie lodówki i tam napięcie jest cały czas, natomiast na grubszym niebieskim i czerwonym napięcie pojawia się po uruchomieniu silnika. Pytałem czy mogę "wziąć" sygnał o odpalonym aucie z grubszego czerwonego przewodu 😊
Banan - 2023-06-24, 16:54
Cytat: | czy mogę "wziąć" sygnał o odpalonym aucie z grubszego czerwonego przewodu 😊 |
W tym układzie - śmiało
brombel123 - 2023-07-02, 17:17
Witam ponownie. Zmostkowalem przewód, na którym pojawia się 12v po odpaleniu z przewodem D+, ale lodówka dalej nie działa w trybie 12v.
Niestety wygląda na to że sytuacja z sygnałem D+ jest trochę bardziej skomplikowana, bo to może być tzw. aktywna masa
brombel123 - 2023-07-02, 17:19
Na szwedzkim foru kempingowym znalazłem poniższe informacje... Wklejam tłumaczenie z Google translator:W układzie elektrycznym samochodu zwykle znajduje się kabel, który dostarcza sygnał o nazwie D+, który służy do wskazania, kiedy alternator samochodu dostarcza zasilanie/ładuje. W przyczepie kempingowej D+ stosuje się na przykład w bloku elektrycznym do aktywacji przekaźników zasilania lodówki i połączenia akumulatora w salonie z akumulatorem rozruchowym/generatorem, gdy silnik pracuje. Gdy silnik nie pracuje, akumulatory nie są podłączone, więc zużycie energii w części mieszkalnej nie wyczerpuje akumulatora rozruchowego.
Tradycyjnie D+ znajdował się w kablu wychodzącym z alternatora i utrzymywał napięcie około +12 (do 14) woltów, gdy alternator ładował. W nowoczesnych autach z większą ilością elektroniki może to być inaczej podłączone, co może sprawiać problemy tym, którzy np. chcesz zainstalować ładowarkę DC/DC (wzmacniacz ładowania) i podłączyć do niej złącze D+.
W nowszych FIAT-ach, może w X250, ale na pewno w X290, sygnał D+ pochodzi z komputera sterującego samochodu i nie jest to +12 V, ale „aktywna masa”. Gdy ładowanie ma miejsce, sygnał jest uziemiony (tj. do akumulatora -), a gdy ładowanie nie ma miejsca, jest płynny. Czyli odwrotnie niż wcześniej, ale mimo to sygnał nadal nazywa się D+!
Aby „przekonwertować” sygnał na tradycyjny sygnał D+ o napięciu +12 woltów, konstruktor kampera mógł zamontować przekaźnik w skrzynce przyłączeniowej na dole słupka drzwi za siedzeniem pasażera (lub w innym miejscu), który następnie zasila blok elektryczny. Może się również zdarzyć, że konwersja odbywa się wewnętrznie w bloku elektrycznym. Z tym ostatnim mamy do czynienia w naszym aucie, które posiada Schaudt EBL 262-3. W jednym z kontaktów w tym bloku znajdziesz połączenia:
Wejście D+ = w naszym przypadku jest to sygnał z komputera sterującego samochodu, a zatem jest uziemiony, gdy wykryte zostanie ładowanie z generatora.
Punkt D+ = wyjście, sygnał przetworzony w bloku. Czyli + 12 V, gdy wejście D+ jest uziemione*.
Aby wynik był zgodny z oczekiwaniami, osoba, która zamierza podłączyć dowolny sprzęt do D+ w dość nowoczesnym samochodzie, ma wszelkie powody, aby uważać, gdzie odbywa się połączenie!
*) Aby to zadziałało, akumulator rozruchowy musi być nadal podłączony do EBL.
|
|