| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Dethleffs - Panel wskaźników IT20
redspider - 2023-08-31, 13:09 Temat postu: Panel wskaźników IT20 Z racji na to ze jestem świeżo upieczonym posiadaczem kampera w zabudowie Dethleffs będę miał kilka pytań na kilka postów Pierwsze pytanie dotyczy panelu wskaźników IT 20. Jeden z przycisków zaznaczony na zdjęciu tak naprawdę nic nie robi a jedynie świeci non stop. Co ten przycisk powinien robić i ewentualnie jak jest to usterka to gdzie szukać przyczyny?
Banan - 2023-08-31, 15:52
Jest to włącznik zasilania z akumulatora, jeżeli świeci cały czas, to skleił Ci się przekaźnik.
Przełącznik obok jest do wskaźnika napięcia akumulatora pokładowego i rozruchowego, kolejny od poziomu wody czystej i szarej.
redspider - 2023-08-31, 16:37
Wszystkie inne przełączniki działają i tak mniej więcej wiem do czego służą właśnie chodzi mi o ten zaznaczony. Skoro przekaźnik się skleił to gdzie go szukać w którym miejscu czy pod tym panelem czy gdzieś tak jest on umiejscowiony
Banan - 2023-08-31, 17:53
| redspider napisał/a: | | gdzie go szukać |
Najlepiej, gdybyś miał instrukcję do swego kampera, tam są schematy...
Prawdopodobnie, masz u siebie blok zasilania, jeden z modeli EBL (i kilka cyfr po tym) i tam jest centrum sterowania światem
Na początek spróbuj odłączyć akumulator i zostawić na kilka godzin przy ustawieniu przełącznika w dolnym położeniu. Jak to nie pomoże, trzeba by odnaleźć ten blok i tam szukać przyczyny.
redspider - 2023-08-31, 18:06
Energoblock to EBL 20. Niestety nie mam instrukcji od kampera 🙁. Rozumiem ze aku jaki mam odłączyć to ten od części mieszkalnej?
Banan - 2023-08-31, 18:21
| redspider napisał/a: | | ten od części mieszkalnej? |
Dokładnie ten, odkręć klemy i zostaw na noc, może się odklei, jest szansa.
Jak nie puści, trzeba grzebnąć w EBL
Banan - 2023-08-31, 18:37
Jeszcze jedno: odkręć tablicę i sprawdź włącznik, on też lubi się kleić - jak jest na wsuwki (śrubki) rozłącz go i sprawdź, czy kontrolka zgaśnie.
redspider - 2023-08-31, 19:31
| Banan napisał/a: | | redspider napisał/a: | | ten od części mieszkalnej? |
Dokładnie ten, odkręć klemy i zostaw na noc, może się odklei, jest szansa.
Jak nie puści, trzeba grzebnąć w EBL |
Klemy zdjęte i czekam do jutra, panel zdejmę jutro jak będę podłączał akumulator.
redspider - 2023-09-05, 13:47
| Banan napisał/a: | Jeszcze jedno: odkręć tablicę i sprawdź włącznik, on też lubi się kleić - jak jest na wsuwki (śrubki) rozłącz go i sprawdź, czy kontrolka zgaśnie. |
Dopiero teraz mam czas odpisać.
Autko stało odpięte przez 2 dni i niestety nic to nie dało, odpięcie od włącznika nie gasi tej lampki i świeci się nadal.
Teraz przydał by się jakiś schemat elektryczny Energoblocka EBL 20. Może ktoś takowy posiada?
Banan - 2023-09-05, 15:00
| redspider napisał/a: | | eraz przydał by się jakiś schemat elektryczny Energoblocka EBL 20 |
Znależć ciężko będzie, ale możesz napisać do firmy, jak do tej pory nie było problemu, przysyłali.
Kiedyś był dział dowlnowad, ale nie działa
Link do nich: SCHAUDT
BikerB - 2023-09-05, 18:04
| Banan napisał/a: | | redspider napisał/a: | | eraz przydał by się jakiś schemat elektryczny Energoblocka EBL 20 |
Znależć ciężko będzie, /.../] |
https://www.camperteam.pl...26d162ae4b47dfb
Banan - 2023-09-05, 18:42
BikerB,
redspider - 2023-09-05, 23:08
Dziękuję, teraz będzie z czym walczyć a nie po omacku.
Spec121 - 2024-04-03, 15:49
redspider,
Witam, miał Pan problem z świecącym cały czas i nie dającym się wyłączyć zasilaniem 12v. Mam ten sam problem w ebl 99, nie można wyłączyć 12v. Prawdopodobnie sklejony przekaźnik. Jak Pan wybrnął z tej sytuacji? Co miało winę i czy udało się naprawić. Pozdrawiam i czekam niecierpliwie na odpowiedź.
redspider - 2024-05-29, 13:04
| Spec121 napisał/a: | redspider,
Witam, miał Pan problem z świecącym cały czas i nie dającym się wyłączyć zasilaniem 12v. Mam ten sam problem w ebl 99, nie można wyłączyć 12v. Prawdopodobnie sklejony przekaźnik. Jak Pan wybrnął z tej sytuacji? Co miało winę i czy udało się naprawić. Pozdrawiam i czekam niecierpliwie na odpowiedź. |
Problem jest ze mną nadal, przyczyna to przekaźnik z wystającą zieloną "końcówką", który jak przesunę ręcznie to napięcie jest odłączane i kontrolka z panelu gaśnie. Po kliknięciu przyciskiem na panelu słychać jak przekaźnik załącza 12v i kontrolka się zapala. Niestety działa tylko włączanie a nie działa wyłączanie i nie wiem gdzie takowy przekaźnik kupić, więc problem pozostał i nie wiem czy w czymś to szkodzi, podpinam się pod słupek działa, odpinam się działa. Jedyne co zrobiłem to jak montowałem panele to zrobiłem "hebel" którym odcinam akumulatory od energobloku.
Skwarek - 2024-05-29, 14:36
Jakie oznaczenia ma ten przekaźnik, producent, typ itp. ? Coś pewnie jest opisane.
joko - 2024-05-29, 23:06
Jak problem z samym przekaźnikiem , a przekaźnik z tych raczej nie najnowszych to zamiast szukać co to jest i gdzie to kupić, lepiej wywalić i założyć coś takiego :
https://allegro.pl/oferta/przekaznik-samochodowy-gniazdo-5pin-4120-12v-40a-12351581971
Wylutować stary, podlutować przewody od gniazdka , wpiąć nowy przekaźnik i gotowe.
W przekaźniku ważne jest napięcie przełączania i max. prąd jaki można przez niego przepuścić .
Ten z linku jest na 12V (czyli dobrze) i 40A (raczej wystarczy ) a to że ma inny układ wyprowadzeń nie ma znaczenia bo gniazdko jest na przewodach .
Skwarek - 2024-05-30, 08:07
Wydaje mi się, że nie jest to taki zwykły przekaźnik a mechaniczny przekaźnik bistabilny. Niewykluczone, że on jest OK a brak odpowiedniego impulsu przełączającego. Trzeba by go wyjąć i sprawdzić działanie.
coś w tym rodzaju:
redspider - 2024-05-31, 08:55
| joko napisał/a: | Jak problem z samym przekaźnikiem , a przekaźnik z tych raczej nie najnowszych to zamiast szukać co to jest i gdzie to kupić, lepiej wywalić i założyć coś takiego :
https://allegro.pl/oferta/przekaznik-samochodowy-gniazdo-5pin-4120-12v-40a-12351581971
Wylutować stary, podlutować przewody od gniazdka , wpiąć nowy przekaźnik i gotowe.
W przekaźniku ważne jest napięcie przełączania i max. prąd jaki można przez niego przepuścić .
Ten z linku jest na 12V (czyli dobrze) i 40A (raczej wystarczy ) a to że ma inny układ wyprowadzeń nie ma znaczenia bo gniazdko jest na przewodach . |
Wywalenie i wsadzenie czegokolwiek odpada. 12V się świeci ale wszystko inne jest sprawne a wstawianie czegoś ot tak może skończyć się tym że za szybko kamperem nie wyjadę.
Na zdjęciu poniżej tyle zostąło z opisów na przekaźniku.
Skwarek - 2024-06-01, 17:08
Tak jak przypuszczałem jest to przekaźnik bistabilny - zatrzaskowy krótki impuls go przełącza i tak zostaje. Jak w długopisie raz naciśniesz i wystaje, drugi raz naciśniesz to się chowa i tak w kółko. I nie jest potrzebny prąd stale by utrzymać go w którymkolwiek ze stanów.
Produkuje Gruner
Karta katalogowa do doboru
https://pdf.directindustry.com/pdf/gruner/relay-704/7279-454495.html
Ale jednak najpierw bym sprawdził bo może jest dobry i wymiana nic nie da bo to może brak impulsu przełączenia.
redspider - 2024-06-03, 23:20
przekaźnik działa tylko w jedną stronę czyli potrafi załączyć 12v ale już wyłączyć nie potrafi. Po otworzeniu obudowy przekaźnika w środku było niebiesko i nie pracował w ogóle. Po oczyszczeniu działa tylko załączanie, wyłączanie tylko mechanicznie. Nie mam pomysłu jak go sprawdzić tak by niczego nie uszkodzić podając napięcie nie tu gdzie trzeba.
Skwarek - 2024-06-04, 08:59
To, że zaśniedział nie dyskwalifikuje przekaźnika, po oczyszczeniu powinien działać. Te przekaźniki są trudne do zdobycia i to za niemałe pieniądze.
Jeśli chodzi o sprawdzenie.
Lepiej nie podawać napięcia w układzie, dlatego pisałem by ten przekaźnik wymontować i sprawdzić działanie na stole. Można też sprawdzić w układzie czy impuls włączenia i wyłączenia jest podawany na uzwojenie przekaźnika w chwili przełączania. Ale z tym może być kłopot bo impuls może trwać tylko 20ms a to jest nie do uchwycenia zwykłym miernikiem cyfrowym bo nie zdąży zareagować. Nie mając oscyloskopu można równolegle do uzwojenia podłączyć leda dostosowanego do 12V i obserwować czy mrugnie w każdej chwili przełączania. Jeśli mrugnie a nie przełączy to przekaźnik jest uszkodzony i trzeba go naprawić lub wymienić. Jeśli nie mrugnie czyli brak impulsu to wada jest w układzie i tam trzeba najpierw szukać przyczyny. Chodzi o to czy przy wyłączaniu też pojawia się impuls, czy jego brak nie powoduje braku zadziałania.
Trzeba pamiętać, że do swego działania ten przekaźnik nie potrzebuje ciągłego podawania prądu lecz impuls. Inaczej niż zwykły przekaźnik.
Nie wiem czy przy Twoim doświadczeniu dasz radę to zrobić więc lepiej może oddać do serwisu.
Powodzenia
hksnismo - 2024-06-14, 19:52
I have the same problem on my Fiat Ducato Rotec 2000
I will also check if the relay is stuck.
My 230v light on the panel also doesn't light up, when i use 230v.
But 230v is working in my car but with no light in panel.
Anyone have any suggestion for that problem?
Skwarek - 2024-06-15, 11:08
Jeśli wszystko działa lecz nie świeci tylko kontrolka to sprawdź obwód kontrolki.
|
|