|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Pytania w temacie ładowarki akumulatorów Victron czy Tracer
konczyna_17 - 2023-10-17, 10:51 Temat postu: Pytania w temacie ładowarki akumulatorów Victron czy Tracer Dzień dobry,
Na początek elementy:
PANELE: chcę zamontować 4 takie panele: https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-bateria-sloneczna-180w-12v-mono-13857777337 chcę je połączyć szeregowo i równolegle. Wyjdzie mniej więcej 44V i 17A
AKUMULATOR: 2 x https://mc-sklep.pl/akumulator-litowy-kon-tec-lifepo4-100ah-12v-bms-11-2kg-komunikacja-bezprzewodowa-nowosc-2023-5-lat-gwarancji-p-1479.html
ŁADOWARKA: tutaj nie wiem.
1. czy wybrać https://allegro.pl/oferta/victron-energy-regulator-blue-solar-mppt-100-50a-14326550183 czy może https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-mppt-tracer-5415an-50a-13986139574
2.Tracer posiada ochronę przed rozładowaniem akumulatorów, ale czy to w ogóle do czegoś potrzebne jeśli już same akumulatory mają zabezpieczenie? Zmniejszę sobie tylko maksymalne obciążenie do 50A jeśli instalację puszczę przez tracera.
3. Czy jedna i druga ładowarka wystarczy dla 4 paneli?
4. Jak liczone jest to 50A w tracerze? Mogę dostarczać jednocześnie 50A z solarów i pobierać 50A na odbiornikach?
Proszę o podpowiedź co do wszystkich 4 pytań. Z góry dziękuję.
BikerB - 2023-10-20, 20:08
zasadniczo to sie nie znam na systemach solarnych
ale
panele lepiej laczyc wylacznie szeregowo (do max.dozwolonego napiecia kontrolera Vivtron ma 100V a tracer chyba nawet wiecej) bo jak spada oswietlenie to spada napiecie pojedynczych cel a kontoler z reguly wymaga do pracy napiecia wejsciowego = Vbat+kilka voltow
kontroler mppt (tak naprawde jest to przetwornica o zmiennym napueciu wejsciowycm)
musi wytrzymac natezenie pradu I[A]= moc[W]/napiecie[V]
przy czym liczy sie napiecie na WYJSCIU czyli bedzie to jakies 13-14 V
zreszta producenci podaja moc kontrolera
znalazlem .victron ma 700W czyli 50 A*14V=700W
etc.
nie podlaczaj obciazen przez tracera bo primo 50A to jest nic a zabezpiecznie przed rozladowaniem jest warte smiechu bo to musi zalatwic bms kontolujacy pojedyncze ogniwa baterii
no i to 100Ah bateria i 700W (50A) na dachu? ma to sens? IMVHO nie
w sloneczne lato straczy polowa tych paneli
a w ponura zime i tak pradu w akumulatorze zabraknie
jesli juz to 200Ah bateria 700W w panelach i mona wstawic slabszego victtrona (limituje moc paneli do swojej maksymalnej)
rakro1 - 2023-10-20, 22:06
Bardzo dobry pomysł na połączenie paneli. Mam podobnie a doradzali mi znawcy tematu.
Za duże napięcie w instalacji jest niebezpieczne a z kolei takie natężenie jak zamierzasz powoduje lepszą wydajność układu.
Szukając regulatora ładowania u Victrona nie znalazłem możliwości ustawienia rodzaju akumulatora ładowanego. Być może byłoby to możliwe wchodząc w ustawienia parametrów ale nie byłem pewny czy dam radę.
Kupiłem Volta 60A - wbrew krytykantom - sprawuje się świetnie, mogłem ustawić baterię ładowaną na LiFePO i mają też świetny serwis bo z powodu drobnych wątpliwości odsyłałem za pośrednictwem sklepu Hermes Plus w Gliwicach ( reklama bo zasługują i mogę ich polecić).
Gruby przewód ładowania do aku , blisko aku bezpiecznik Bezpiecznik automatyczny WEFA BZ60A 100 A 12-48 V
Regulator ładowania dobierasz do mocy prądu z paneli. Teoretycznej mocy nigdy nie osiągniesz ale u Ciebie to 44 x 17. Dla instalacji 12v w aucie regulator powinien móc dać prąd o natężeniu 44 x 17/ 12 = 62 A. Jeśli Victron ładuje prądem max 50A to nie wykorzysta ew. maksymalnej mocy. Podobnie Tracer.
Możesz pobierać tyle ile piszesz, te 50A ale większość z nas odbiorniki podłączamy nie do wyjścia na odbiorniki w regulatorze o bezpośrednio do akumulatora. U mnie to gniazdo jest wolne ( bo w Volcie, na który namawiam też jest ) ale może kiedyś się do czegoś przyda.
To tak chaotycznie, na szybko. Są tu na forum eksperci i może coś napiszą ale plan masz porządny. Ja mam aku 2x 172 Ah a na dachu 4x150 wat elastyczne Activesol i jest pięknie.
Pozdrawiam.
|
|