|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Gruz Jumper de Bordo
Arkadyo - 2023-10-25, 12:52 Temat postu: Gruz Jumper de Bordo Stało się. Pierwsze wczasy hand made kamperem za mną... Co prawda do końca projektu jeszcze kawał roboty ale frajda z wyjazdów juz jest
Może od początku. Miało być tanio i dobrze. Napewno było tanio ale żeby było dobrze najlepiej byłoby kupić kolejną bazę. Niestety dwie bazy nie wchodziły w grę :P. Więc z tanio trzeba było zrobić dobrze.
Pacjent - Citroen Jumper 2003 polift w kolorze bordo z CR iveco 2.8 na pokładzie. Jak na rocznik całkiem fajny przebieg bo 260 tys km - kupiony od kumpla i serwisowany przez szwagra więc od strony mechanicznej bardzo cacy. Niestety nie można było powiedzieć tego o blacharce. Na szczęście podłoga i podłużnice zdrowe ale progi i ich okolica... O ludzie... flex i migomat śmigały dwa miesiące - popołudniami, bo robiłem to obok pracy zawodowej. Koszmar. Jak zwykle przy oględzinach nie wygladało to tak źle jak sie okazało po otwarciu pierwszego progu. Obie strony, wewnatrz i zewnatrz poszły do wymiany razem ze spodami tylnych drzwi bo pod listwami tez sie okazały zjedzone.
Arkadyo - 2023-10-25, 12:54
Po dwóch miechach lezenia pod cytryną było tak
Arkadyo - 2023-10-25, 12:55
Kolor mi nie leżał i "wpadł dodatkowy tydzień zabawy"
Arkadyo - 2023-10-25, 13:01
Ostatecznie padło na raptora "Africa Korps" na budzie i czarnego na zderzaki i listwy.
Mozna teraz jeździć po krzakach.
A to efekt końcowy.
jacek2214 - 2023-10-25, 16:58
A srodek jak wyglada.
Arkadyo - 2023-10-25, 17:19
Powoli wrzucę resztę fotek ale musze je wygrzebać bo wszystko zgrałem na pena i nie wiem którego
jacek2214 - 2023-10-25, 17:35
Ok,to czekamy.
Arkadyo - 2023-10-26, 13:31
Na początek wywalenie grodzi i podwójnej ławki w miejsce której poszedł fotel obrotowy od bodajże galaxy.
Następnie tymczasowa (jak najtańsza) zabudowa z płyty wiórowej oby tylko OSKP uznała go za specjalny kempingowy i następnie do rzeczoznawcy na wycenę pod akcyzę.
Arkadyo - 2023-10-26, 13:49
Po przejściu papierologii i w sumie niewielkiej akcyzie (lekko ponad 1200 zł) przyszedł czas na właściwą zabudowę i walkę o każdy centymetr. Brodzik kabiny zdecydowałem się osadzić niżej na podłodze zyskując tym sposobem 2 cm i możliwość stania pod prysznicem zupełnie wyprostowanym.
Łóżko z tyłu wpuściłem maksymalnie możliwie w ściany i wyszło ostatecznie 193 cm przy kabinie i 186 cm przy tylnych drzwiach - auto zwęża sie ku tyłowi. Szerokość 130 cm. Gdybym dał troche niżej łóżko pewnie jeszcze zerwałbym kilkanaście milimetrów ale wysokość łóżka ustalił zbiornik wody czystej na nadkolu. Zależało mi aby wygospodarować jak najwiekszą pojemność bagaznika bo będzie w nim jeździł m. in. 3,6 m ponton.
A 193 cm dla moich 183cm jest ok a i zona ma 10cm nadwyzki na łóżku.
Arkadyo - 2023-10-26, 14:23
Izolacja to 2 cm pianka kauczukowa na ściany a na słupki 6 mm z folią alu. Na to aluflox oraz sklejka 4mm. Na podłogę płyta PIR z alu plus sklejka 8mm. Kabina ze sklejki 16mm z brodzikiem o wymiarach 80x70.
Jak widac na fotkach za ciepłą wodę wodę odpowiada carver caskade 2 w tym na prysznic zewnętrzny który na obecnym wyjeździe robił za główny bo wiedziałem, że kabiny prysznicowej nie skończę - ogólnie miałem 5 tygodni na zabudowę i troche sie zajechałem. Wyszło to prawie 4 lmiechy po 12-14h dziennie a ostanie 5 tygodni z sobotami i niedzielami non stop.
Za dużo troche jak na mój pesel. Zaorałem sie totalnie.
Arkadyo - 2023-10-26, 14:33
I tak dalej...
Rudiger - 2023-10-26, 21:51
Masz tempo! Ale skompresowanie tego w tak krótkim czasie to jednak rzeźnia.
Fajnie wyszło. Nie myślałeś o wrzuceniu zbiorników pod spód? Po przeróbce ręcznego na linki powstają tam 2 wielkie komory na zbiorniki. Popatrz w wątek o Rolexie.
Kolor bordowy nie łuszczył się? Bo białe i niebieskie łuszczą się na tych modelach.
Arkadyo - 2023-10-27, 16:13
Rudiger napisał/a: | Masz tempo! Ale skompresowanie tego w tak krótkim czasie to jednak rzeźnia.
Fajnie wyszło. Nie myślałeś o wrzuceniu zbiorników pod spód? Po przeróbce ręcznego na linki powstają tam 2 wielkie komory na zbiorniki. Popatrz w wątek o Rolexie. |
Brałem to pod uwagę jednak chciałbym czasem zimą wyskoczyć na narty i nie bardzo miałem pomysł na niezamarzanie wody czystej. Do brudnej mam już zbiornik benzyny od bmw e36 - obecnie pojechałem z baniakiem 20 litrów pod zlewem bo nie zdązyłem z montazem pod autem a dokładnie tam gdzie piszesz zamierzam go posadzić oraz zabudować blachą do której wpuszczę wydech z webasto. Mam nadzieję, że to zabezpieczy przy kilku stopniach mrozu bo na jakies skarajnie niskie sie nie wybieram.
Cytat: | Kolor bordowy nie łuszczył się? Bo białe i niebieskie łuszczą się na tych modelach. |
Nie ale był koszmarnie zmatowiały i przy szlifowaniu okazało się, że zdarcie go dyskiem z papierem 80 to jakas masakra. W życiu nie widziałem tak cięzko schodzacego lakieru na aucie
Arkadyo - 2023-11-03, 09:06
Ostatnia porcja fotek pokazujacą w jakim stanie pojechał na pierwszy wyjazd.
Arkadyo - 2023-11-03, 09:08
I jeszcze taki widok
Arkadyo - 2023-11-03, 09:17
Jeszcze garść informacji technicznych:
Woda: Zbiornik 100 litrów profilowany na nadkole, ze zbiornika pompka wody 12V 17l/min, akumulator ciśnienia zawór zwrotny i dalej wyjście na podgrzewacz gazowy Carver 2 z rynku wtórnego (9 litrów 70 stopni) i wyjścia na 3 baterie - jedno przyłacze na zewnątrz ze słuchawką na szybkozłączkę oraz dwie w srodku - zlew i kabina prysznicowa, obecnie niegotowa. Całość instalacji 0,5". Jak widac na fotkach nie zdazyłem na wyjazd ze zbiornikiem wody szarej pod kamperem więc pod zlewem tymczasowo stanął zbiornik. Nie zdążyłem też podłaczyć czujników poziomu wody - w zbiorniku wody czystej został zamontowany ale nie podłączony a wody brudnej leży i czeka aż zamontuje pod spodem bak od bmw e 36 :P. Tyle o wodzie. Mocna pompka i cisnienie jak w domu na kranach. zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący rzeczą jest prysznic zewnętrzny z ciepłą wodą. Przyłącze kosztuje parę złotych ale warto... Jak jest ciepło i stoimy na uboczu - mega rozwiązanie.
Instalacja gazowa:
Butla z lekkiej stali 11kg pojemności z zaworem ograniczającym napełnianie do 80 % - ważna rzecz w gazie gdy zamierzamy sami go tankować. Do niej zawór z wężem i złaczem umozliwjacym napełnianie na stacjach lpg a z drugiej regulator cisnienia 30mbar do instalacji wewętrznej - u mnie dalej jest zawór trójdzielny a z niego jedna sciezka na kuchenkę, druga na podgrzewacz wody a trzecia na szybkozłaczkę gdzie po otworzeniu drzwi bocznych moge wpiąc drugą kuchenkę zewnętrzną i np usmażyć rybę poza kamperem. Jak jest ciepło to własciwie zewnatrzna kuchenka jest głównym blatem. I chyba tyle co do gazu.
Elektryka:
Dwie instalacje - 230V i 12V.
12V z akumulatora LiFePo4 125ah przez włącznik główny idzie na skrzynke bezpieczników i plus leci na poszczególne urządzenia a minus po budzie. Na 12 v chodzi pompka wody, sterowanie podgrzewacza wody, wyprowadziłem gniazdka 12V choc narazie nie wiem po co, i podwójne gniazda z szybkimi ładowarkami usb. Oczywiscie oswietlenie też jest na 12V - całość na ledach. 2 punkty świetlne w sypialni, i po listwie w łazience, nad zlewem oraz pod szafką na kuchenka gazową - obecnie nie ma ani szafki ani tym bardziej listwy . Jako ciekawostke dodam, że listwa nad zlewem działa dotykowo (tak on/off jak i sciemnianie) i miejsce sterowania podświetlane jest diodą. Niestety owady lubią do tego latać i załączyć światło w srodku nocy, co miało miejsce kilka razy wiecej niż granica mojego wkurwu... Muszę pomysleć nad zabezpieczeniem.
I najważniejsza rzecz na 12V - lodówka. Prawdziwa zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący, 4 szuflady w tym jedna to zamrażalnik. Kompresorowa produkcji polskiej ABEM serwis. Świetnie trzyma nastawione temperatury a prądu pije tak nikłe ilości... Nawet nie ma co porównywać do rozwiazan na zwykłej 230v z przetwornicą. Polecam każdemu - w porównaniu z absorpcyjnymi czy wspomnianym 230V na przetwornicy to przepaść. I zaznaczam, że nie mam z ABEM nic wspólnego. Poprostu rewelacyjne rozwiązanie, które hulało mi 12 dni w trasie przy niedziałających solarach (o czym później) i ładowane tylko z alternatora (przez separator) podczas codziennych przejazdów po 40-50km.
Dobra dalej - instalacja 230V. Gniazdo zewnetrzne 3 bolce przez skrzynkę w której znajduje sie wyłacznik róznicowo prądowy oraz za nim 2 bezpieczniki 10A - po jednym dla fazy i neutrala. Dalej wyprowadzone są 2 gniazdka i koniec połączenia - Gniazda 230v w kamperze są zrobione jako "wyspa", Tzn instalacja 230v wewnątrz zaczyna się od przewodu ze zwykłą wtyczką, którą mogę wpiąć w jedno z dwu wyzej wspominanych gniazdek - wtedy prąd płynie prosto ze słupka zewnętrznego na wewnetrzne gniazda a w drugie wolne gniazdo wpinam wtyczkę od "energobloku" - to ta biała skrzynka na zdjeciach. Energoblok to kilka funkcji w jednym pudle. Gdy jest zasilanie 230V na zewnętrznym słupku (np kemping) to wpiecie energobloku w 230v uruchamia prostownik i ładowanie aku hotelowego. Gdy nie ma zewnetrznego zasilania 230V to przepinam wtyczkę sieci 230V do energobloku - ma wyprowadzone 2 wyjścia 230V z wbudowanej przetwornicy 1,5 KW. Do tego energoblok ma wbudowany regulator mppt do ładowania aku z solarów.
Na dachu 2 solary po 375W jeden.
Niestety pospiech, grube zmęczenie, podparte razem moją ignorancją w temacie doprowadziły do uszkodzenia regulatora mppt i na wyjazd pojechałem bez pradu ze słonca - jak wspominałem na samym alternatorze bo na kempingi nie zagladałem więc ze słupka tez nie korzystałem - a cały osprzet kamperowy plus laptop i wieczorne filmy hulał cały czas.
Nie mozna odłaczać aku przy podpietych solarach i pracujacym regulatorze mppt. No ale jak człowiek sobie jebnie wyłącznik główny dla energobloku to o błąd nietrudno...
No ale jeszcze na głupotę lekarstwa nie wymyślono.
Co do energobloku to podobnie jak lodówka od firmy ABEM. Kolejny zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący kamperowy produkt bez chińszczyzny w środku.
I to chyba tyle co mi przyszło do głowy.
SlawekEwa - 2023-11-03, 20:32
Arkadyo napisał/a: | najważniejsza rzecz na 12V - lodówka. Prawdziwa zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący, 4 szuflady w tym jedna to zamrażalnik. Kompresorowa produkcji polskiej ABEM serwis. Świetnie trzyma nastawione temperatury a prądu pije tak nikłe ilości... Nawet nie ma co porównywać do rozwiazan na zwykłej 230v z przetwornicą. Polecam każdemu - w porównaniu z absorpcyjnymi czy wspomnianym 230V na przetwornicy to przepaść. |
Tak z ciekawości się zapytam: ile puszek piwa upchniesz w drzwiczki tej lodówki?
Janusszr - 2023-11-03, 21:38
SlawekEwa napisał/a: | Arkadyo napisał/a: | najważniejsza rzecz na 12V - lodówka. Prawdziwa zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący, 4 szuflady w tym jedna to zamrażalnik. Kompresorowa produkcji polskiej ABEM serwis. Świetnie trzyma nastawione temperatury a prądu pije tak nikłe ilości... Nawet nie ma co porównywać do rozwiazan na zwykłej 230v z przetwornicą. Polecam każdemu - w porównaniu z absorpcyjnymi czy wspomnianym 230V na przetwornicy to przepaść. |
Tak z ciekawości się zapytam: ile puszek piwa upchniesz w drzwiczki tej lodówki? |
Przecież odpowiedź jest Ci doskonale znana.
SlawekEwa - 2023-11-04, 08:35
Janusszr napisał/a: | Przecież odpowiedź jest Ci doskonale znana |
Czekam na cud
Arkadyo - 2023-11-06, 13:15
SlawekEwa napisał/a: | Arkadyo napisał/a: | najważniejsza rzecz na 12V - lodówka. Prawdziwa zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący, 4 szuflady w tym jedna to zamrażalnik. Kompresorowa produkcji polskiej ABEM serwis. Świetnie trzyma nastawione temperatury a prądu pije tak nikłe ilości... Nawet nie ma co porównywać do rozwiazan na zwykłej 230v z przetwornicą. Polecam każdemu - w porównaniu z absorpcyjnymi czy wspomnianym 230V na przetwornicy to przepaść. |
Tak z ciekawości się zapytam: ile puszek piwa upchniesz w drzwiczki tej lodówki? |
Oj tam oj tam... Przeciez piwo może leżeć :P
Próbowałem z przetwornicą i lodówką na 230 V od mpm - tym jednym z niewielu modeli co ma zamrażalnik w osobnej komorze i tym samym zupełnie fajnie trzyma temperaturę w tymże zamrażalniku. W słoneczne dni przy duzej mocy solarów lub aku rozwiazanie daje radę ale jak pochmurno...
SlawekEwa - 2023-11-06, 15:30
Arkadyo napisał/a: | Oj tam oj tam. |
To nie powielaj bzdur jakie to lodówki domowe na 230V z przetwornicą DC/AC są be, a ABEM produkuje rewelację montując kompresor na 12V DC. Tak montuje ,ale do zamrażarek na 230V z izolacją komory chłodniczej 3x grubszą od lodówki . Wstaw sobie do kampera zamrażarkę z outletu z 900 zeta przetwornicę DC/AC i sterownik 12V za 20 zeta i wtedy będziesz miał porównanie do tamtego produktu
Arkadyo - 2023-11-06, 17:28
SlawekEwa napisał/a: | Arkadyo napisał/a: | Oj tam oj tam. |
To nie powielaj bzdur jakie to lodówki domowe na 230V z przetwornicą DC/AC są be, a ABEM produkuje rewelację montując kompresor na 12V DC. Tak montuje ,ale do zamrażarek na 230V z izolacją komory chłodniczej 3x grubszą od lodówki . Wstaw sobie do kampera zamrażarkę z outletu z 900 zeta przetwornicę DC/AC i sterownik 12V za 20 zeta i wtedy będziesz miał porównanie do tamtego produktu |
Być może sobie kiedyś wstawię, może nawet sam sobie polutuje do niej miedziany wymiennik. Wyjazdy w róznych porach roku wszystko zweryfikują. Jakby nie patrzeć, ślubu z nią nie wziąłem.
Napewno trafią sie wyjazdy na które zabiorę wczesniej kupioną lodówkę na 230V. Najpierw jednak dam jej szanse latem na działce - jest nadzieja, że z osobnego zamrażalnika wyciągnę lody a nie budyń jak to wcześniej przy "integrach" bywało.
Czas pokaże co mi bardziej potrzebne - kilka litrów czy amperogodzin.
Janusszr - 2023-11-06, 17:57
Tutaj jest Sławku mowa o lodówce, nie zamrażarce. Jak zrobić z zamrażarki lodówko-zamrażarkę?
SlawekEwa - 2023-11-06, 21:27
Cytat: |
Tutaj jest Sławku mowa o lodówce, |
zrobionej zamrażarki
Janusszr - 2023-11-06, 22:19
SlawekEwa napisał/a: | Cytat: |
Tutaj jest Sławku mowa o lodówce, |
zrobionej zamrażarki |
bez zamrażalnika. Niezbyt szczęśliwe rozwiązanie.
mischka - 2023-11-07, 06:05
Janusszr napisał/a: | SlawekEwa napisał/a: | Cytat: |
Tutaj jest Sławku mowa o lodówce, |
zrobionej zamrażarki |
bez zamrażalnika. Niezbyt szczęśliwe rozwiązanie. |
Ta rozmowa trochę jak o kempingach we Włoszech. Nie czytamy ze zrozumieniem i komentujemy, a na pewno wszystko wiemy lepiej.
Sławek wie o czym pisze, Janusz nie wie co komentuje. Jeszcze trochę polityki i mamy jesień...
Rudiger - 2023-11-07, 22:13
Arkadyo, myślę że kluczem do sukcesu, że lodówka chodziła doładowywana tylko alternatorem, na w sumie krótkich dystansach, jest rodzaj aku. Twój jest w stanie łyknąć dużo prądu w krótkim czasie.
Ja ma kwasiaka i muszę trzymać pewien rygor jeśli chodzi o prąd ładowania - a więc dłużej ładować.
Mierzyłeś ile amper idzie z altka na aku? Przy na przykład mocniej wyładowanym aku?
Arkadyo - 2023-11-20, 11:45
Nie, nie mierzyłem. Pewnie dopiero na wiosnę przysiade do tematu pomiarów jak otworzy sie okienko wyjazdowe bo narazie pogoda taka, ze nawet webasto nie chce mi sie montować.
Janusszr - 2023-11-22, 09:21
SlawekEwa napisał/a: | Arkadyo napisał/a: | Oj tam oj tam. |
To nie powielaj bzdur jakie to lodówki domowe na 230V z przetwornicą DC/AC są be, a ABEM produkuje rewelację montując kompresor na 12V DC. Tak montuje ,ale do zamrażarek na 230V z izolacją komory chłodniczej 3x grubszą od lodówki . Wstaw sobie do kampera zamrażarkę z outletu z 900 zeta przetwornicę DC/AC i sterownik 12V za 20 zeta i wtedy będziesz miał porównanie do tamtego produktu |
Muszę przyznać Sławku, że źle zrozumiałem Twój wpis. Masz 100% racji.
Przyjmij w ramach rekompensaty za doznane krzywdy z mojej strony
SlawekEwa - 2023-11-22, 16:31
Janusszr napisał/a: | Muszę przyznać Sławku, że źle zrozumiałem Twój wpis |
Cieszy mnie, że są jeszcze ludki którzy przywracają wiarę w człowieka i za to dla Ciebie duże
mischka - 2023-11-22, 18:56
Janusszr, SlawekEwa, ot tak bo mi się podobało...
|
|