Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - LiFePO4 + BMS Daly - dziwny problem

rjas - 2023-12-10, 14:42
Temat postu: LiFePO4 + BMS Daly - dziwny problem
Witam wszystkich,

Sytuacja wygląda następująco - ponad rok temu poskładałem sobie akumulator z klocków - 304Ah z BMS-em Daly 250A. Do tej pory wszystko działało perfekcyjnie, bez najmniejszych problemów. Ostatni tydzień przyd odstawieniem do garażu pracowało ogrzewanie Eberspacher + oświetlenie. Chciałem go rozładować do około 50% tak żeby sobie przezimował bez mojej atencji. Zaglądam jednego dnia do kamperka, a tu całkowita ciemność. Patrzę na wskazania BMS i widok jak na załączonym obrazku :shock: . Oprócz tego widzę, że cele się rozjechały. Zastanawia mnie wskazanie, że zostało jeszcze 61% pojemności, a napięcie spadło do 11,3V. Kilkukrotnie w ciągu roku rozładowywałem go do kilkunastu procent żeby sprawdzić jego zachowanie i nie było żadnych problemów.
W trakcie kilku ostatnich wyjazdów zauważyłem jeszcze lekko nietypowe zachowanie elektryki:
1. przy włączonej przetwornicy 2500/5000 i ekspresie do kawy (1300W) widać było jak telewizor bardzo przygasa w trakcie robienia kawy, czasem nawet się wyłączając,
2. w chwili odpalenia ekspresu, kontrolka na panelu w kamperze informująca o niskim napięciu aku pokładowego zaczynała mrugać i tak do momentu odpalenia silnika,
Takich objawów wcześniej nie było i teraz zastanawiam się czy to BMS padł czy jakiś inny powód ? I teraz jak sprawdzić czy BMS działa prawidłowo ?

Pozdrawiam

orkaaa - 2023-12-10, 16:07

Dlaczego rozładował się akumulator trudno powiedzieć. Wystarczy małe obciążenie 2-3 A jakiś odbiornik i kilkanaście dni i wyciągnie akumulator. To normalne.

Bms przy samorozładowania akumulatora a nawet przy jego normalnej eksploatacji czasami wariują i nie pokazują rzeczywistego stanu naładowania akumulatora. Miałem różne bms i Daly i JBD ….. i tylko jeden JBD pokazywał prawdę. Ten który teraz używam JBD 200 A też się rozjeżdża i dlatego używam też TK 15 - ten przy normalnej pracy nigdy mnie nie okłamał .

Cele się rozjechały bo bms nie działa. Ja stosuje zawsze dodatkowy balanser 5 A.

Spadek napięcia przy dużym obciążeniu i częściowo rozładowanym akumulatorze jest normalnym zachowaniem. Jeśli masz 300 Ah to taka sytuacja przy full naładowaniu nie powinna nigdy się zdarzyć. Ale gdy zostało Ci np 70 Ah i obciążasz go sprzętem np 1500 wat to spada napięcie i to znacznie. Czasami bms nawet odetnie na chwile prąd.

Aby sprawdzić bms trzeba ładować lifepo4. I obserwować wskazania bms. Jeżeli bms jest ok to pokaże nam prąd ładowania, balansowanie ogniw i czas do pełnego naładowania . Ładujemy w temp powyżej zera.

rakro1 - 2023-12-10, 16:46

Zanim doczytałem do końca o problemie kolegi już miałem myśl, że może kolega orkaaa włączy się i coś mądrego podpowie. I co okazuje się ?? Już jest na stanowisku więc piwo zasłużone poleciało.
A piszą niektórzy, słabego ducha, że Forum umiera :rip :?: :bukiet:

Komplecik - 2023-12-10, 19:45

rakro1 napisał/a:
.
A piszą niektórzy, słabego ducha, że Forum umiera :rip :?: :bukiet:

No :szeroki_usmiech temat Robsona dzisiaj podniósł statystyki z 10 postów w sumie na całym forum poszło, także jest dobrze, duch optymizmu powrócił ;) :spoko

A propos rozjezdzajacych się ogniw, słyszę że to nie odosobniony przypadek, mogą być też ogniwa różnej jakość i one nie równo się rozładowują, tak powiadają, ja jednak nie jestem specjalistą.
;)

rakro1 - 2023-12-10, 19:52

Każdy coś podpowie. Problem może uda się rozwiązać i będzie git !!
No i Forum ożywia się.

rjas - 2023-12-10, 20:11

Nie będę ukrywał, że liczyłem na to iż Orkaa coś napisze, no i nie myliłem się :) Piwko musi być :ok

Nie ukrywam że chciałem aku szybko "wydoić" żebym nie musiał co chwilę sprawdzać ile jeszcze zostało do założonych 50% i przy włączonym Eberspacherze włączyłem chyba całe możliwe oświetlenie, czyli obciążenie było spore, ale nie wiem ile amper. To co mnie najbardziej dziwi to te pozostałe 61% pojemności (czyli 187A z 304A) i 11,3V - tego nie umiem sobie wyjaśnić. Tak jak pisałem - przy testach, nawet przy pozostałej pojemności, chyba najniżej 17% napięcie pokazywane przez BMS oscylowało koło 13V, ale faktem jest, że wtedy obciążenie ciągłe nie było tak duże.
Teraz aku w garażu i ładuję go, co prawda mam tylko te ładowarki do podtrzymywania aku przez zimę które dają max. 4A, ale widać, że coś się dzieje i cele się schodzą.
Nie pamiętam jak się nazywa to ustrojstwo podłączane do aku żeby go wydoić i sprawdzić jego rzeczywistą pojemność, ale pożyczę i podłączę stałym obciążeniem 10A i zobaczymy co się będzie działo.

Cholera, najgorzej jak nie wiesz co się tak na prawdę dzieje, ale o tyle dobrze, że mam 4 miesiące na testy.
W każdym razie dzięki za podpowiedź :ok

rjas - 2023-12-10, 20:14

rakro1 napisał/a:
Każdy coś podpowie. Problem może uda się rozwiązać i będzie git !!
No i Forum ożywia się.


Nie ukrywam, że na to liczę :szeroki_usmiech

orkaaa - 2023-12-10, 20:39

To „coś „do pomiarów pojemności nazywa się np DL24 150W 20A DC moc USB Tester.
Takiego używałem do mierzenia rzeczywistej pojemności lifepo4. Można też użyć bocznika np TK 15 . Zasada prosta ładujemy na full i czekamy aż nam bms odłączy prąd. Przy TK 15 można obciążać do granic bms bo to bocznik.
W przypadku DL 24 jego max obciążenie to 150 w. Więc długo trwa rozładowanie.

Robię tak raz na rok aby w razie czego skalibrować pojemność akumulatora. W przypadku 200 Ah po dwóch latach było 199.5 Ah ale przy drugim akumulatorze 100 Ah - rzeczywista pojemność nowych ogniw wyniosła 92 Ah.

kimtop - 2023-12-10, 20:44

Ja zamontowałem w kabinie kamperka takie coś https://pl.aliexpress.com/item/32703947698.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.44.57591c24YyxZ8n&gatewayAdapt=glo2pol i bardzo rzadko spoglądam na telefon żeby sprawdzić stan akumulatora
orkaaa - 2023-12-10, 20:59

To coś w kabinie to właśnie TK 15. Moim zdaniem /a używałem trzech takich /bardzo dobry i praktyczny bocznik. Jak się go skalibruje to wszystkie niezbędne informacje mamy na bieżąco bez komórek i aplikacji. Prosty i funkcjonalny wyświetlacz.
rjas - 2023-12-11, 12:27

Tak, myślałem o DL24 i tego używałem żeby sprawdzić rzeczywistą pojemność aku.
rjas - 2024-01-04, 21:21

Mały update sytuacji - kilkukrotnie ładowałem aku 10A ładowarką dedykowaną do LiFePO4 i rozładowywałem DL24 obciążeniem 10A i zachowuje się jak najbardziej normalnie. Gdzieś na facebook'u byłem w kontakcie z jakimś magikiem i twierdził, że nie zgrałem BMS z aku, cokolwiek to znaczy. Na razie nie miałem czasu się z nim skontaktować więc pewnie następny update w jakiejś niedalekiej przyszłości.
przemo.d - 2024-01-04, 23:34

Tylko z opisu problemem jest duże obciążenie a nie 10A. Połączenie jest szeregowe ogniw w środku a wiec to rodzaj łańcuszka... Cała bateria poda tyle na wyjście ile najsłabsze z ogniw! Tak jest w połączeniach szeregowych że jedno ogniwo załatwia całą baterie.
Rozładowana bateria / technologia nie ma znaczenia / jest niemierzalna!
Ładujesz na full i może do pojedynczych ogniw masz tam dostęp od góry miernikiem ? (To było by idealnie ) Olej ten Chiński BMS ..I te jego wskazania. To wszystko co on pokazuje jest z dużym opóźnieniem. A może po prostu czegoś nie wyłączyłeś zostawiając kamperka /np. Przetwornica pracowała w czuwaniu..itd./ te układy Bluetooth także rozładowują baterie podczas bezczynności...
Podłączasz obciążenie na fulla z tym expresem razem i zmierz miernikiem napięcie na poszczególnych bateryjkach względem czasu. To bedzie chwilą prawdy. Jak byś miał czym to obciażnica (to jest taki rezystor nastawny z miernikami wskazówkowym, bo są szybkie ) na wyjście i do takiej wielkiej baterii to z 300A na 15s by wypadało zapodać. Ale tak domowym sposobem z jedną bateryjka dasz radę :spoko
Ja rozumiem, że chciałeś jej zrobić dobrze i pozostawić na zimowanie naładowaną na 50% ale musiał byś odłączyć albo przynajmniej sprawdzić poziom upływności prądu względem kamperka i dochodzi problem gadżetów które tam w niej są pomontowane... one będą ją ciągle wykańczały niestety :stop:
Powodzenia.

robba - 2024-01-05, 09:59

rjas napisał/a:
Mały update sytuacji - kilkukrotnie ładowałem aku 10A ładowarką dedykowaną do LiFePO4 i rozładowywałem DL24 obciążeniem 10A i zachowuje się jak najbardziej normalnie. Gdzieś na facebook'u byłem w kontakcie z jakimś magikiem i twierdził, że nie zgrałem BMS z aku, cokolwiek to znaczy. Na razie nie miałem czasu się z nim skontaktować więc pewnie następny update w jakiejś niedalekiej przyszłości.


trochę masz te ogniwka rozjechane.
musiałbyś zrobić wyrównanie, czyli podłączyć je równolegle i rozładować do dolnego napięcia
i naładować do maksymalnego a potem ewentualnie rozładować każde oddzielnie z pomiarem pojemności i znów naładować je równolegle. Niestety, trochę sprzętu trzeba by mieć albo
sobie takie stanowisko zrobić, bo jednak prądy musiałyby być rzedu 100A a i odbiór to jakiś rezystor lub grzałka, żeby rozładowywać z konkretnym prądem przy napięciu 3,6V....

Albo znależć kogoś kto ma taki sprzęt i Tobie wyrówna te ogniwa i posprawdza.
niewykluczone że jak balanser nie daje rady to dochodzi do przekroczenia maksymalnego napięcia odrobinę i to ogniwo może przez ten czas zrobiło się słabsze....

rjas napisał/a:
..... To co mnie najbardziej dziwi to te pozostałe 61% pojemności (czyli 187A z 304A) i 11,3V - tego nie umiem sobie wyjaśnić. Tak jak pisałem - przy testach, nawet przy pozostałej pojemności, chyba najniżej 17% napięcie pokazywane przez BMS oscylowało koło 13V, ale faktem jest, że wtedy obciążenie ciągłe nie było tak duże.......

jesli dobrze Cie zrozumiałem w tym opisie to pomimo że aku ma jeszcze 61% wg BMS to się wyłączył - czy tak?
Może to być to spowodowane szybszym rozładowaniem jednego z ogniw.
jeśli będziesz mieć nawet dobre napięcie na wyjściu a jedno z ogniw spadnie do minimum to BMS musi odłączyć cały aku. Pokazuje że jeszcze jest pojemnośc, bo coś w pozostałych ogniwach (a nawet dużo) zostało, ale musiał odciąć. inna rzecz, że jakby miał "mądrzejsze" oprogramowanie to powinno wyświetlić uwagę że jedno ogniwo jest do bani.
Ale jest też szansa że nie jest ono uszkodzony tylko przez byle jakie balansowanie
(tak jak pisze Orkaa sam BMS ma za słaby prąd balansowania przy dużych prądach ładowania i rozładowania) co może skutkować właśnie rozjechaniem się ilości zgromadzonej energii mędzy ogniwami.
proponowałbym procedurę wyrównania ogniw, która właściwie powinna być zrobiona przed złożeniem baterii akumulatorów....

TomekR - 2024-01-13, 21:21

Wypowiem się jako człowiek ogarniający flotę 33 wózków widłowych pracujących na LiFePO4.
Wszystko w opisie wskazuje na słabej jakości BMS.
Do dnia dzisiejszego nie jestem w stanie pojąć dlaczego tanie chińskie BMS (a taki pewnie posiadasz) sugerują SOC na podstawie ogniwa z najwyższym napięciem. Moim zdaniem Chińczycy coś skasztanili w sofcie, lub używają leżaków magazynowych układów które "prawie pasowały" do specyfikacji ale ostatecznie jej nie spełniały.
Tutaj masz przykład z mojej pracy, aku 24V

Tabela napięć:


Słaby BMS ma prąd balansujący rzędu 100mA, taki prąd jest wystarczający gdy akumulator pracuje przy stałym obciążeniu w krótkim okresie czasu, jeżeli pobieramy znaczne ilości energii a ładowanie nie jest regularne potrzeba prądu sporo większego, w okolicy 1A. Moim zdaniem Twoje problemy wynikają z rozbalansowania pakietu. Rozwiązaniem jest rozbiórka akumulatora i balansowanie go "od zewnątrz". Ostrzegam, jeżeli nie masz o tym pojęcia to nie bierz się za to, technologia ma możliwości bardzo duże, ale niesie za sobą równie duże ryzyko pożaru.

P.S. z ciekawości wrzuciłem w google model BMS który podałeś i .... Z przerażeniem stwierdzam że to ten sam, którego odczyty widzisz na moich zdjęciach. Czerwone dziadostwo... Jeżeli mam rację, to wywal to w cholerę...

P.S. 2 piszę z telefonu, po odświeżeniu załadowały się fotki z pierwszego posta, to ten sam BMS.
Nie szukaj rozwiązania, to gówniany BMS, daje uciąć prawą łapę przy samej dupie.
Jeżeli będziesz bardzo zdeterminowany do walki z tym g... to na dniach mam dostać software i interfejs do tego szitu. Soft mogę udostępnić, interfejs to zwykły uart z tego co się dowiedziałem, więc do ogarnięcia nawet w warunkach amatorskich, aczkolwiek nie spodziewam się by można było zrobić z tego mercedesa, ew. zmiana progów może trochę pomóc.

rjas - 2024-01-15, 17:49

Napięcie na poszczególnych celach było podobne, niestety nie zrobiłem zdjęcia więc dokładnie nie pamiętam, w każdym razie BMS nie pokazywał żadnego błędu odnośnie którejś z cel.
Miałem nadzieję, że obędzie się bez zakupu zasilacza regulowanego do jak to niektórzy nazywają "top balansu", no ale cóż jakoś to udźwignę :) , no i dokupię dodatkowy balanser (nie Smart), zakładam, że 1A wystarczy, jak TomekR sugeruje.
Jeśli chodzi o BMS Daly to fakt, słyszałem bardzo różne opinie, ale też słyszałem, że te 250A są lepsze jakościowo niż te słabsze. Dam mu jeszcze szansę :) bo trochę szkoda wywalić do kosza 800zł.

Robba - odnośnie rozładowania do dolnego napięcia. Zakładam, że jeśli rozładuję przy podłączeniu szeregowym z podłączonym BMS przy użyciu DL24 (bo też nie mam nic innego do tego celu) powinno zadziałać no i potem zasilaczem regulowanym do górnego napięcia każdą celę z osobna.

Biorąc pod uwagę wszystkie komentarze i to co znalazłem na grupach na Facebook'u to wygląda na to, że moim błędem był brak top balansu.
Dzięki za komentarze :)

orkaaa - 2024-01-15, 18:59

Balanser 5A np

5A 5,5a aktywny korektor balansowy Lifepo4 / Lipo/ LTO bateria wyrównanie energii
4S 5S
https://a.aliexpress.com/_EuXEk4z

Gdzieś widziałem takie od razu z obudową.

robba - 2024-01-15, 19:57

rjas napisał/a:
....

Robba - odnośnie rozładowania do dolnego napięcia. Zakładam, że jeśli rozładuję przy podłączeniu szeregowym z podłączonym BMS przy użyciu DL24 (bo też nie mam nic innego do tego celu) powinno zadziałać no i potem zasilaczem regulowanym do górnego napięcia każdą celę z osobna. ....)


nie robiłbym tego w sposób - każda cela z osobna (ew. tylko w celu sprawdzenia pojemności)
na początek naładuj i rozładuj w normalnym układzie i sprawdz jakie są napięcia na którym wyjściu balansera przy rozładowanym i naładowanym. zapisz to sobie też na ogniwach.
sprawdz te napięcia miernikiem, nie polegaj tylko na pomiarach BMSa.
0. możesz rozładować częściowo w szeregowym, tak żeby cele miały podobne napięcie,
ale nie wiem czy się to Tobie uda
1. rozłączyć poszczególne cele i połączyć je równolegle
2. rozładować do napięcia blisko minimalnego w połączeniu równoległym
3. naładować do pełna (napięcia maksymalnego) w połaczeniu równoległym
4. już właściwei dalej to testy - rozłaczyć z jednej strony połaczenie równoległe i
rozłądować do prawie minimalnego każde oddzielnie żeby sprawdzić pojemność każdego z nich (musiałbyś się zaopatrzyc w kulombometr lub w inny sposób zmierzyć energię oddaną)
5. jeśli pojemności znacznie się różnią to powtórzyłbym ładowanie/rozładowanie/naładowanie równoległe i test pojemności.jesli nadal byłaby różnica to wiesz które ogniwo niedomaga. Ewentualnie możesz je wtedy spróbować doładować oddzielnie przy napięciu maksymalnym, może odzyskasz trochę pojemności. To ogniwo które bedzie wymagało wyzszego napięcia lub dłuzszego ładowania w celu uzyskania pojemności możesz podłączyć do BMSa w miejscu w szeregu gdzie zanotowałeś najwyższe napięcie....
ale jeśli pojemność lub inne parametry znacznie odbiegną od pozostałych to pozostaje wymiana celi, o ile dostaniesz taką samą... tu już będą trochę schody

PS. ogniwa ładowane równolegle przetrzymuj trochę dlużej pod zasilaniem (z napięciem prawie maksymalnym ogniwa) niż wynikało by to z obliczeń co najmniej o 50% czasu. tylko musisz być pewien że nie przekroczysz napięcia maksymalnego. Najlepiej ładować przetwornicą o ustawianym napięciu maksymalnym i ustawianym prądzie maksymalnym
dobrym objawem będzie gdy zbliżenie się do napięcia maksymalnego spowoduje wyrażny spadek prądu... w przeciwnym wypadku sprawdziłbym miernik....

PS 2. prawie maksymalne i prawie minimalne wiem że to mało precyzyjne określenie... :) wszystko zależy jak dokładny masz miernik. dałbym około + i - 0,05V od grancznych wartości, ale jeśli nie jesteś pewein swojego miernika lub zobaczysz że pomimo osiągnięcia napięcia prąd jet duży to zweryfikowałbym wskazania miernika... Trzeba pamiętać że ogólnie dostępne mierniki są raczej dalekie w dokładności od laboratoryjnych... ;)

orkaaa - 2024-01-15, 20:57

Jeżeli faktycznie jest tak że są znaczne różnice na ogniwach to po pierwsze balans. Można to zrobić łącząc ogniwa równolegle. Różnica potencjałów powinna się wyrównać.
Można też próbować każde ogniwo z osobna ale to długi proces i trzeba mieć ładowarkę laboratoryjną.
Balanser aktywny 5A osobny ja używam firmy Heltec.

rjas - 2024-01-16, 17:10

No nic Panowie, widzę że będę musiał jeszcze powalczyć i się podoktoryzować no i wydać parę groszy.
Zobaczymy co mi z tego wyjdzie :) Na razie wielkie dzięki za podpowiedzi.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group