|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V
pawko13 - 2024-07-12, 09:11 Temat postu: lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V Szukałem, szukałem - może gdzieś ktoś, coś ale ja nic nie znalazłem.
Pacjent lodówka Thetford N3141 w zabudowie CI na Fordzie. Lodówka działa b.dobrze na 230V i na gazie.( są też wiatraczki) Na 12 V padaka. podejrzewam, że to z powodu zbyt niskiego napięcia przy pracy na alternatorze. Niestety ten model Forda ma "smart" alternator - "inteligentną " klemę. Po starcie silnika podaje 13- 13,5 V a później schodzi na 11,5 V. Trochę pomaga włączenie świateł mijania bo napięcie podnosi się do ok. 12-12,2 V. Wydaje mi się że to w dalszym ciągu za mało do poprawnego chłodzenia. Wypinałem też sterowanie BMS (czujnik IBS) z klemy - to zdecydowanie poprawia sytuację napięcia na lodówce (ok. 13V) , tylko nie wiem jaki będzie to miało wpływ na pozostałe układy auta. Zastanawiam się jak obejść tą inteligencję bez zbytniej ingerencji w elektronikę auta.Może ktoś ma jakieś doświadczenia i pomysły w tym temacie.
Skorpion - 2024-07-12, 10:27
https://www.kena.pl/pl/in...=3416&catId=123
pawko13 - 2024-07-12, 10:46
Dziękuje , ale :
Klameczka wymieniona bo się złamała - domyka się dobrze. NB w instrukcji drukowanej jest błąd położenia niebieskiej blokady. Na innych czynnika chłodzi nawet aż za dobrze.
2 razy miała taki odpał, że mrugały wszystkie diody i nie można jej było wyłączyć - dopiero bezpiecznik. (to się podobno zdarza w tym typie)
Błędy sprawdzone na początku działań - nic nie pokazuje.
Przez weekend spróbuje jeszcze jej zasymulować 12 V z zewnętrznego zasilania.
rakro1 - 2024-07-12, 11:01
A może spróbowałbyś na zasilaniu lodówki włączyć przetwornicę DC-DC i na wyjściu ustawić napięcie optymalne dla lodówki. Byłoby najprościej
pawko13 - 2024-07-12, 11:26
Dziękuję
o tym też myślę,
i znowu mam ale:
te zwykłe tanie DC-DC nie maja ograniczenia górnego napięcia na wyjściu a taka ze stabilizacją wyjścia to już ok. 1.000 zł.
no i moc powyżej 200 W
W kamperze mam osprzęt NORDELETTRONICA i oni też robią takie coś :
https://www.amazon.pl/Nor...aps%2C92&sr=8-2
tylko gdzie to wsadzić
juz nawet takiego fajnego znalazłem
https://suntrack.pl/konwertery-dc-dc-typu-buck-boost-25a-50a-100a/2644-ladowarka-euro-5-i-6-buck-boots-dc-dc-25a-1224v.html
tylko cena mnie zabiła.
ale jak nie znajdę innego wyjścia to chyba .....
pawko13 - 2024-07-12, 11:36
najśmieszniejsze jest to , że to auto nie ma typowego EB tylko zasilacz
https://www.nordelettroni..._NE287_2022.pdf
mam schemat instalacji , ale nic z niej nie wynika. Nawet nie wiem gdzie oni solar wpięli.
rakro1 - 2024-07-12, 12:41
To jakby nie moja branża ale mam w kamperze dwa takie urządzenia dla stabilizacji napięcia i na allegro były za kilkanaście pln a z AliExpres kupiłem po chyba 4pln. Na wyjściu ustawiłem napięcie potrzebne i działa. Ale to dotyczyło małego natężenia prądu a lodówka zapewne potrzebuję dużo więcej.
https://pl.aliexpress.com/item/1005005648819468.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.413.59901c24Yrflv6&gatewayAdapt=glo2pol
Mam takie ale u Ciebie chyba ten byłby za słaby. Ale szedłbym tym tropem.
pawko13 - 2024-07-12, 13:09
Dziekuję.
widziałem te u chińczyków tylko nigdzie nie moge doczytać jak z napięciem wyjściowy. Alternator po starcie podaje 13,5 V i powoli je zmniejsza ( tak działa BMS - szybko doładowuje aku, który sie trochę rozładował po staniu i rozruchu silnika) do 11,5 V - diesel nie potrzebuje prądu do pracy.
Usiłuje doczytać jak w tych tanich jest z napięciem wyjściowy ( bo jak widze reguluje sie je potencjometrem) Fajnie jak podajemy stale 11,5 V - ustawiam na 14,4 i jest super , ale jak podam 13,5 to ile wyjdzie - 17 V ? Musiałby być jakiś ogranicznik a w tych nie widzę , chyba że mają jakiś warystor ograniczający maxa , tylko one przeważnie są max 18 V - nie wiem ile wytrzyma grzałka. Pewnie tak ale jak to wpłynie na jej żywotność?
No i podstawowy problem moc. Grzałka wg tabliczki ma 205 W czyli min ok 17A - trochę to jest a dobrze mieć jeszcze troche zapasu
rakro1 - 2024-07-12, 16:14
Te moje na pewno nie przepuszczą dużej mocy. Może 2-3 ampery. U mnie chodziło na obniżenie tego co ma LiFePO ( np.14v ) do napięcia 12v. Po ustawieniu napięciu na wyjściu powinno być to co ustawiłem niezależnie od tego co na wejściu. Ale nie sprawdzałem. U Ciebie trzeba by taki, który podniesie napięcie z niższego i przetrawi prąd o natężeniu kilkunastu lub więcej amperów.
Muszą być takie.
Ale wieczorem może dołączą koledzy z branży elektronicznej i coś Ci zaproponują.
Ale to dziwne aby nowoczesna lodówka nie znała nowoczesnych alternatorów.
Może tą lodówkę powinien zasilać nie bezpośrednio alternator ale alternator poprzez baterią zabudowy, która powinna mieć wyższe napięcie niż 11v.
AndyS - 2024-07-12, 21:09
pawko13 napisał/a: | ...Może ktoś ma jakieś doświadczenia i pomysły w tym temacie. | Jak dasz radę ściągnąć z Niemiec (nie wysyłają do Polski) to TU masz specjalizowane urządzenie a i cena bardziej akceptowalna od Victrona.
Zupełnie budżetowo - to TAKA przetwornica powinna wystarczyć - ew. powiększyć radiator lub dać wentylatorek
TO też można adaptować.
mischka - 2024-07-13, 07:34
AndyS napisał/a: | Jak dasz radę ściągnąć z Niemiec (nie wysyłają do Polski) to TU masz specjalizowane urządzenie a i cena bardziej akceptowalna od Victrona. |
Jak Ci to pomoże tu jest firma która wysyła do Polski i jest nieco taniej:
https://www.campingwagner...nRoC-U4QAvD_BwE
AndyS - 2024-07-13, 14:05
mischka napisał/a: | Jak Ci to pomoże tu jest firma która wysyła do Polski i jest nieco taniej: |
pawko13 - 2024-07-13, 18:36
Dziękuje bardzo .
Zamówiłem na Amazonie
https://www.amazon.pl/dp/...product_details
Zobaczę jak to działa - zawsze mogę odesłać.
Znalazłem też innego Victrona
https://www.amazon.pl/Vic...0851TPKV7&psc=1
Są też tańsze ale bez obudowy (a chciałbym to zamontować w "dziurze" lodówki. np.:
https://www.amazon.pl/gp/...DN8Y5KAYV&psc=1
a żeby nie latać w kółko do przyłącza lodówki z miernikiem
https://www.amazon.pl/gp/...0?ie=UTF8&psc=1
Dojdzie to będę testował i dam znać co i jak.
Ten pierwszy pewnie idzie z Chin bo będzie po 2.08.
rakro1 - 2024-07-13, 20:20
No i wydaje się, że super kupiłeś. Ew. umieść go w przewiewnym miejscu lub nawet z możliwością dołożenia jakiegoś wiatraczka, gdyby się przegrzewał.
Po co miałbyś ew. odsyłać? Ma być ok.
pawko13 - 2024-08-08, 09:33
Douczyłem się , poćwiczyłem i to nie takie proste. Przetwornica DC (taka fajna malutka, mieści się w dziurze pod kratką) podpięta bezpośrednio pod lodówkę działa fajnie, podaje 13,8 V , ale nic za darmo przy napięciu wejściowym na poziomie 11 V ciągnie powyżej 20 A prądu i pali bezpiecznik – więc to odpada. Spadek napięcia pomiędzy EB a lodówka to ok. 1V – takie kable dali Włosi .
Ale doszedłem do wniosku , że to i tak daremna robota, ponieważ na podawanych przez „smart” alternator 11, 5 V pobór mocy na grzałce jest powyżej 200 W ( 203 -205), więc podbijanie napięcia nic nie da. Dziwi mnie tylko, że przy grzałce 240 W na 230 V chłodzi aż miło a nawet za bardzo. O gazie nie wspomnę. 30 kilka Wat robi potężną różnicę. Wiem, że najsłabiej chłodzi przy 12 V ale to strasznie duża różnica w działaniu. W poprzednich moich kamperkach też była różnica w chłodzeniu ale nie aż taka.
Chyba się z tym muszę pogodzić, że taki urok tej lodówki. Będę jeszcze ją ćwiczył przez weekend z wypiętą inteligentną klemą aku.
Przy okazji odkryłem, że ta włoska robota w ramach oszczędności nie ma przetwornicy DC DC , która jednakowoż przy układach „smart ładowania” powinna być i że skrzynka bezpieczników skrywa pod sobą energoblok.
Cztery lata nie miałem z tym problemu, ale jak już nie ma co ulepszyć to człek z nudów kombinuje. To se wymyśliłem, że wymienię mojego AGM na LiFePo, ale stwierdziłem że chyba muszę zacząć od strony ładowania.
Nabyłem więc sobie do testów Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) DC DC , tylko nie bardzo wiem gdzie go wpiąć w mój układ i jak ustawić : ładowanie czy zasilanie – muszę doczytać, chyba ze ktoś mi podpowie.
A jak postawię LiFePo to se wymienię lodówkę na kompresorową i będzie spokój , chyba że szybciej wymienię kampera bo też takie plany są
przemo.d - 2024-08-08, 18:23
Też mam CI horona z 2021 i lodówkę Thetford. Jestem w Grecji i temp. obecnie 36-38. Mam dużą załogę I dodatkowo małą lodowkę sprężarkowa Makity ale na napoje .
Miałem zamrożone obiady i ciągle dokupuje lody dla załogi, żadnych problemów z Threfordem nie mam tak na postoju jak i w czasie jazdy... nie mam także dodatkowych wentylatorów choć miałem plan zamontować ale dam sobie spokój bo daje radę jak widać bez zbędnego grzebania. Nadmienię, że raczej na kempingu nie stoję z podlaczonym 230V
Mam fabrycznie zamontowaną pod fotelem Dc-Dc 30A i bakterie Lifopo4
Pozdro i czep się raczej samej lodówki..
orkaaa - 2024-08-08, 19:53
Praca lodówki na grzałce / 12 lub 230 / zależy od prądu. O ile przy 230 v nie ma raczej problemu to ten może pojawic się przy 12 v. Winny inteligentny alternator. Jeśli nie ładuje alternator to lodówka nie ma prądu. Rozwiązaniem jest ładowarka dc dc . Bo dzięki niej mamy prąd z alternatora nawet gdy ten obniża ładowanie. Ładowarka musi mieć 30 A bo lodówka to 10 A i zostaje 20 A na ładowanie akumulatora pokładowego. Jeżeli ktoś ma opomiarowany lifepo4 to dokładnie to widać przy wyświetlaczu. Możesz wsadzić victrona 30 A i zobaczysz różnicę. Gdyby jednak lodówka dalej nie działała to coś musi być z grzałką .
rakro1 - 2024-08-08, 20:09
A może zasilać lodówkę 220 z przetwornicy włączonej na stałe?
Na pewno nic by się nie paliło bo natężenie prądu byłoby dużo niższe. Pytanie jakie straty prądu na przetwornicy.
przemo.d - 2024-08-08, 20:26
To można jeszcze prościej, poprostu włączyć ją na gaz i nic nie robić więcej ja tak poprzednim kamperkiem z 10 lat jeździłem bez problemów:) bo 12V zdechło a nie specjalnie chciało mi się lodówkę wyciągać i się zeszło...
rakro1 - 2024-08-08, 20:33
Ja, niestety tak podróżuję. Nie celowo tylko nie ustawiam automatycznego zasilania ( nie wiem dlaczego). W dodatku montując butlę gazową pod podłogą nie jestem pewny czy nie zdemontowałem oryginalnego duo control cs, które w razie wypadku odcinałoby dopływ gazu. Aż pójdę sprawdzić.
Ale jeżdżę na gazie nie celowo a przez roztargnienie. Może trzeba ustawiać automat i wbić to do głowy?
Tak czy owak te 12v powinno u Ciebie działać i trzeba to zrobić.
Trzymam kciuki.
rakro1 - 2024-08-08, 20:58
Na szczęście mam zamontowany ten duo control cs.
pawko13 - 2024-08-08, 21:09
Dziękuję. Na gazie to mi żona nie pozwoli jeździć, jak nie widzi to zostawiam, ale trzeba AES ręcznie sterować a mi się nie chce.
Testowałem dzisiaj troszkę. Jestem już prawie pewien, że to brak napięcia zasilającego z "mądrego " alternatora. Przy działającym systemie BMS na lodówce : 11,4 V; 15,7 A; 180,2 W. Na szynie CAN 11,7 V więc niewiele więcej.
Po odpięciu inteligentnej klemy na lodówce : 13,1 V; 18,3 A; 242,1 W , na szynie CAN 14,0 V.
Grzałka nominalnie 206 W . 60 W na pewno robi różnicę w wydajności grzałki. Akumulatory mam AGM więc troszkę większe ładowanie im nie zaszkodzi ( no chyba że się mylę i coś tam jeszcze wsadzili).
W moim egzemplarzu nie ma DC DC , tylko :
1. "energoblok" NE 196
2. panel sterujący NE274
3. ładowarka NE 287 17 A (sic!)
wszystko powyższe firmy Nordelettronica
ponadto
4. kontroler solara Vechline LM
5. dwa aku AGM
6. "mądry" alternator z BMS od Forda
wyłączenie klemy pomaga na lodówke , ale szkodzi na aku.
Jutro jadę w dłuższą trasę to będę testować.
Z DC DC mam tylko mały problem gdzie to wpiąć (ciężko o rozsądny schemat z NE) , chyba że na żywca równolegle z ładowarką do płyty NE 196 ( jak na poniższym obrazku)
Pozdrawiam
AndyS - 2024-08-08, 21:14
Może dodam takie swoje spostrzeżenie - mam stary, mały typ lodówki (Elektrolux) bez automatu i muszę ręcznie klawiszem przełączać na 12V. Był czas że na 230V i na gazie działała bardzo dobrze (dołożyłem wentylatorki) a na 12V słabo. Pomogła wymiana kabla i miejsca zasilającego z 12V - poprowadziłem bezpośrednio z akumulatora silnikowego grube przewody chyba 8mm i problem zniknął. Znaczy że producent oszczędzał na przewodach.
pawko13 - 2024-08-08, 21:39
[quote="przemo.d"]Też mam CI horona z 2021 i lodówkę Thetford. ...........l:
Mam fabrycznie zamontowaną pod fotelem Dc-Dc 30A...
Dziękuję , ja pod fotelem pasażera mam tylko ładowarke NE287. Masz tam dwie obok siebie ? mieszczą sie ?
Skwarek - 2024-08-08, 21:55
Gdy słabo chłodzi na 12V ale jednak chłodzi to najpewniej jak zauważył kol. AndyS jest słabe zasilanie.
Aby to sprawdzić to ustawić lodówkę na MAX i zmierzyć napięcie na zaciskach! grzałki 12V przy pracującym silniku. Gdy zbyt niskie to wtedy kopać w kabelkach, złączach, zaciskach zasilania i ewentualnie zwiększyć przekrój.
Grzałki 230V i 12V mają zbliżone moce i gdy dostają właściwe napięcie to działają podobnie. Aby to uzyskać to w grzałce 12V musi jednak płynąć prawie 20 razy większy prąd niż w tej na230V.
Może też być wadliwa masa (-), wystarczająca dla 230V przy ok 0,4A a słaba dla 12V dla ok 8A.
Często się skupiamy na plusie niedbale traktując masę.
przemo.d - 2024-08-09, 08:24
[quote="pawko13"] przemo.d napisał/a: | Też mam CI horona z 2021 i lodówkę Thetford. ...........l:
Mam fabrycznie zamontowaną pod fotelem Dc-Dc 30A...
Dziękuję , ja pod fotelem pasażera mam tylko ładowarke NE287. Masz tam dwie obok siebie ? mieszczą sie ? |
Uchwyt jest i nad ładowarka pokładową z tego co pamiętam.
Dwa urządzenia jedno nad drugim jest fabrycznie bez wysiłku kosteczki kabelki pasują im. Jak dokładałem panel i zmieniałem baterie to nurkowałem tam co by poprzełączac switche na "lithum" i pokładowa i DC-DC 30A ma taką opcję. Jak wrócę to zerknę Ci jakie u mnie graty konkretnie powkładali.
Dla AGM to kwas przecież w innej technilogii wykonany nap. 14-14.5V podczas pracy silnika to norma. Tu jest tylko praca cykliczna wiec bez tej klemy jest ok I z pomiarów Twoich wynika z 20% wzrost więc chyba będzie spoko bo chodzi o wydajność 12v jak rozumiem. Napisz jeszcze z ciekawości jak się pozbyć tej inteligencji alternatora:) bo może się przydać komuś
Ja miałem za to jedna baterie 100ah fabrycznie. Wymieniłem na 200ah Lifepo4, dokładka panela równolegle do fabryki co wiązało się z wymianą 10A fabrycznego regulatora w szafie na MPPT Victrona.
Dołożyłem przetwornice, monitor baterii wszystko już "niebieskie" co by na jednej aplikacji chodziło
Na 7kkm raz "zawiesił" mi się MPPT podczas długiej drogii 2500km zgasły lampeczki choć w aplikacji był widoczny nie reagował na komendy. Odłączenie baterii i paneli na chwilę +aktualizacja wskoczyła i nie douczylem sie, że ten regulator MPPT ma także do wyboru rodzaj akku. Był żel to przestawilem na smart Lifepo4 to się w nim nazywa i bangla całość .
Prądu mam ilości które nie są mi potrzebne choć dzikusa preferuję. Poprzednio miałem dużą lodówkę Dometic i miałem Fany zamontowane choć tylko na gazie pracowała bo chyba grzalka padła ale ta daje radę nawet w prawie 40 stopniach więc nie tykam co by nic nie zepsuć bo to pierwsza chodząca w auto dobrze , bo jak jest dobrze to nie poprawię pewnie ..
Jeszcze coś bo może błędy podstawowe robisz.. przed wyjazdem dzień wczesniej włączam lodówkę zawsze na 230v lub gaz I wkładam do niej graty to 12V tylko utrzymuje stan panujący a nie robi go ....
Pozdrawiam.
pawko13 - 2024-08-13, 10:46
Dziekuję za wszystkie podpowiedzi.
Przez weekend robiłem testy. Pojechałem sobie na Mazury ( 600 km) .
Wnioski (jakoś poukładane)
1. „jak się pozbyć tej inteligencji alternatora:) bo może się przydać komuś”
wyłączyć można w komputerze (najlepiej forscanem) albo „z buta”. Ja zrobiłem to drugie. Przy klemie jest kabelek trzeba go wypiąć i już nie ma mądrości. Zrobiłem sobie przełącznik ( idealnie wpasował się w osłone ręcznego) więc mogę sobie tym sterować bez nurkowania pod fotel. Po wyłączeniu BMS w samochodzie nie dzieje się nic, jedynie podobno sa błędy po podłączeniu komputera (ale jeszcze nie sprawdziłem).
Napięcie ładowania (pomiar na CAN) podniosło się z 11,4 V do +/- 14,2 V. Na lodówce 13,1 V / 18,3 A / 241 W.
2. ponieważ założyłem miernik na kabelki przy lodówce , sprawdziłem 2 (prostszy) pomysł na podbicie napięcia – włączenie świateł mijania .
efekt: szyna CN 12,5 V, lodówka 12,3 V / 17,1 A / 211 W
więc powinno wystarczyć. Z tymi światłami to już szybciej jeździłem ale nie miałem opomiarowanej lodówki.
I niby wszystko OK, powinno działać. Ale, zawsze musi być jakieś ale, po ok. 0,5 h jazdy zaczyna fiksować prąd, napięcie trzyma 12-13 V, ale amperarz i co za tym idzie moc grzałki zmienia się losowo od 4 do 10 A. Po wyłączeniu silnika, krótkiej przerwie – wszystko wraca do normy.
W nocy na 230 V wymroziło ja poniżej 0, a później w miarę jazdy rosła temperatura. Chwilowy spadek na wykresie to przełączenie gaz. W ciągu całego dnia dochodzi do 16 stopni.
Grzałka ma ok. 0,8 Ohma oporności. Ciekawostką jest też to że rurka rekuperatora i kominek są ciepłe. Włożyłem nawet latarkę do środka lodówki i nigdzie nie prześwituje.
Plan:
- sprawdzić czy oszukuje mnie chiński miernik czy elektronika lodówki ewentualnie EB.
- test grzałki bez elektroniki
- sprawdzenie wszystkich połączeń.
- ewentualne płytki sterujuacej.
Temat elektroniki poruszył marcincin w poście https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
Ale temat się zamroził
Nurtuje mnie jeszcze jeden problem. Wszyscy mówimy, że lodówka na 12 V słabo chłodzi, że to tylko podtrzymanie itd. Grzałka 230 V ma 240 W a na 12 V 205 W niby 15 % różnicy ale w sumie to niewiele, dodatkowo skraplacz lepiej chłodzony jest w czasie jazdy – więc skąd takie różnice w chłodzeniu ?
PS. Zawsze przed wyjazdem lodówka na full 230 V i pakowanko rzeczy z domowej lodówki (już wychłodzone).
Mam jeszcze dwa tygodnie do wyjazdu to będę szukał.
Skwarek - 2024-08-13, 13:22
pawko13 napisał/a: |
Nurtuje mnie jeszcze jeden problem. Wszyscy mówimy, że lodówka na 12 V słabo chłodzi, że to tylko podtrzymanie itd. Grzałka 230 V ma 240 W a na 12 V 205 W niby 15 % różnicy ale w sumie to niewiele, dodatkowo skraplacz lepiej chłodzony jest w czasie jazdy – więc skąd takie różnice w chłodzeniu ?
|
Powtarzam się
Dlatego zmierz napięcie na zaciskach grzałki 12V bo przy tej mocy płynie tam ~17A, sprawdź czy to prawda, czy nie ma np: 8V bo są spadki napięcia na przewodach i stykach, sprawdź też masę.
pawko13 - 2024-08-13, 13:32
Efekt poszukiwań :
- grzałka podpięta pod 12 V bezpośrednio : grzeje jak szalona i temp w lodówce spada.
- patrz : https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
lut nie trzyma, wszystko lata. Walczę dalej.
To co się grzeje to gniazdo bezpiecznika
Przy podaniu na wejściu płytki 12,5 V na stykach grzałki jest 11,5 V
Skwarek - 2024-08-13, 13:35
pawko13 napisał/a: |
Przy podaniu na wejściu płytki 12,5 V na stykach grzałki jest 11,5 V |
No to na stykach płytki masz już 17W straty.
Wyczyść styki od bezpiecznika (te wlutowane rurki) bo cyna mogła się wytopić od grzania się styku bezpiecznik-podstawka.
majsterus - 2024-08-13, 14:27
Standardowa usterka.
dolutować grube kable do płytki i wyciągnąć bezpiecznik poza płytkę. U siebie tak zrobiłem. W przypadku przepalenia łatwiejszy dostęp.
pawko13 - 2024-08-13, 15:51
Wyczyszczone, przelutowane , grzeje się jak czort.
Jutro zrobię jak radzi majsterus .
Dzięki.
pawko13 - 2024-08-13, 16:26
Jest to pomysł, ale po co tam bezpiecznik ( w naszym zastosowaniu) . 20 A bezpiecznik jest na zasilaniu lodówki w energobloku. Myślę , żeby go całkiem wywalić.
przemo.d - 2024-08-13, 17:11
Znalazłeś usterkę a więc lodówka
Fajnie, że nie pękasz
W bezpiecznikach jest także 20 A w sumie zasilanie przychodzi z tamtej strony wiec jak wywalisz nic się nie będzie działo a wkładają tą bidę bo nie wiadomo jak będzie wyglądał układ zasilania.
Dla potomnych przez kratkę do tej płytki się dostałeś czy jak ?
przemo.d - 2024-08-13, 17:13
z drugiej.
Wygląda całość jak to w kamperkach -> na niebezpieczne dziadostwo
pawko13 - 2024-08-14, 12:06
U mnie brakuje tego co na górze. Mam tylko zasilacz 230 i mniej kabli
pawko13 - 2024-08-14, 12:53
Walki z lodówką cd.
Płytka sterująca lodówki jest za dolna kratką w czarnym pudełku. Dostęp bez problemu. Wygrzewają sie styki bezpiecznika 20 A i z złącze kablowe do grzałki. U mnie podstawa bezpiecznika wytopiła prawie cały lut i była ruchoma.
Ponieważ całość zasilana jest przez zespół bezpieczników w enegobloku - osobny obwód na lodówkę 20 A - wywaliłem całkiem ten bezpiecznik, połączyłem styki i zrobiłem obejście niepotrzebnych ścieżek. Troszkę grzeje sie jeszcze ten przekaźnik , ale to już po weekendzie. Teraz próba w warunkach drogowych.
przemo.d - 2024-08-14, 18:51
Zaglądnę i ja, na blacie prawie 90kkm zobaczymy co tam słychać. Wstawie fotę. Właściciele tych lodówek wiszą Ci piwko Dobra robota.
Przesmaruj i wyczyść te styki prądowe jakąś pastą do akumulatorow lub wazelinką w tych kostkach od zasilania. Wurth ma taki czerwony smar do klem akumulatorów jak masz sklep gdzieś blisko. Poprawia połączenie nie ulenia i grzeje się tak później połączenie.
przemo.d - 2024-08-14, 19:44
u mnie po prawie 90kkm problem nie istnieje dlatego nie mam do niej pewnie uwag ...
majsterus - 2024-08-14, 23:11
No to wszystko przed Tobą...Thetford ma dziadowskie rozwiązanie z tym bezpiecznikiem, już to Niemce zauważyli
ja również
pawko13 - 2024-08-18, 18:01
Po weekendowych testach:
likwidacja bezpiecznika znacząco poprawiła prace lodówki na 12 V ale to nie koniec problemu. Bardzo mocno nagrzewa się przekaźnik mocy (T9GS1L14-12 ) i cała płytka. Również jedna nóżka na przekaźniku była luźna i poprawiałem lut (widać to na 4 zdjęciu)
I tu pierwsza ciekawostka:
Na Amazonie do kupienia za 180 zł i darmowa dostawa na początku września (od Chińczyka)
Hurtownia Mouser Electronics we Wrocławiu oferuje je po 15,57 zł + 80 zł za przesyłkę.
Za 2 tygodnie startuję na południe Włoch więc nie chciałem się już dalej bawić w wymianę przekaźnika, tym bardziej że nie wiem kiedy by dojechał. Nie będę ryzykował awarii w trasie i stresu czy coś się nie zapali. Nabyłem nowy sterownik (700 zł). Na razie wszystko działa OK. Nie chce mi się w 30 stopniach grzać silnika i sprawdzać empirycznie. Zobaczymy w tygodniu.
I jeszcze dwie ciekawostki :
- na starej płytce są dwa przekaźniki jeden chiński a drugi portugalski. Grzał się ten portugalski
- na nowej płytce nie ma już bezpiecznika
Dziękuję wszystkim za wskazówki i dobre słowo.
Dla potomnych dam info po testach drogowych.
rakro1 - 2024-08-18, 21:56
Trzymamy kciuki za udany, bez przygód wyjazd i szczęśliwy powrót
pawko13 - 2024-09-24, 12:46
Zgodnie z obietnicą krótka informacja po wyjeździe.
Przejechałem ok. 4.500 km i... lodówka działa. Nareszcie mogłem jechać bez włączonych na stałe świateł mijania.
co pomogło :
- nowa płytka sterująca lodówki bez bezpiecznika
- wyłącznik inteligentnej klemy (prezentowany we wcześniejszych postach). Wyłączenie klemy powoduje wzrost napięcia ładowania do poziomu 13,5 -14 V. Akumulatory AGM wytrzymują to bez problemu. Lodówka w czasie jazdy stabilnie trzyma ok. 4 stopni. Testowo dwa dni z "inteligentnum" alternatorem - lodówka podbija do 10- 13 stopni .
Wnioski :
- typowa niedoróbka producenta zabudowy
- wbrew ekologom wzrostu zużycia paliwa nie stwierdzono
- gdyby nie konieczność wymiany uszkodzonego sterownika koszt ulepszenia to mniej niż 10 zł.
Pozdrawiam
Pawel
Skorpion - 2024-09-24, 22:49
https://intercamp.pl/czesci-zamienne/czesci-lodowek-kempingowych/czesci-lodowki-thetford/3
|
|