Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Zawias w Ducato

joko - 2024-07-13, 17:02
Temat postu: Zawias w Ducato
Szukam jakiegoś sensownego rozwiązania , które poprawiło by kulturę pracy zawieszenia w Ducato.
Przy okazji przerabiania mojego starego kamperka do wersji na prund , chciałem zrobić porządny remont, a przy okazji jakiś mod zawieszenia , aby dało sobie radę z mocniejszym i sprawniejszym napędem.
Na spalinie autko zrobiło 90tys km i amorki są z pewnością do wymiany , ale założenie nowych zgodnie z VIN, nawet dobrej marki, nie poprawi fatalnego działania całego zwieszenia.
Przy okazji wymiany amorków wymienię oczywiście wszystkie gumy, tuleje, końcówki drążka, łączniki stabilizatora , łożyska kolumny i co tam jeszcze trzeba , ale to też nie rozwiąże problemu, bo w ten sposób mogę co najwyżej doprowadzić całość do stanu fabrycznego, który też pozostawia wiele do życzenia (mój nowy kamper też na podwoziu Ducato jeździ tylko trochę lepiej od starego i to tylko dlatego, że ma mały przebieg)

Dostawczak Opel Movano, który ma na liczniku już ponad 200tys.km jest nieporównywalnie bardziej komfortowy i stabilny i zastanawiam się z jakiego powodu ?
Konstrukcja zarówno przedniego jak i tylnego zawieszenia jest w podwoziach Opel/Renault praktycznie identyczna jak w Ducato. Z przodu McPherson, wahacz i stabilizotor z łacznikami , a z tyłu sztywna belka podparta na resorach piórowych , amorki i stabilizator z łącznikami.
Wiadomo, że nie są to idealne kopie i oba zawieszenia różnią się pewnie trochę wymiarami, osiami obrotu, zakresami ruchu itp., ale nie to jest chyba powodem że jedno działa super a drugie nie. Jedyna różnica w konstrukcji jaką zauważam, to sposób zamocowania tylnych amortyzatorów (w Ducato za belką pochylone do tyłu w Oplu przed belką pochylone do przodu) , ale to też raczej mało znacząca różnica.

Elementami , które w/g mnie najbardziej wpływają na charakterystykę działania zawieszenia są elementy resorujące (sprężyny, pióra) , oraz amortyzatory , więc nasuwa się pytanie czym różnią się te zamontowane w Ducato od tych z Opla ?

Jeśli np. amortyzatory różnią się jakoś znacznie charakterystyką działania , twardością, tłumieniem, to pytanie czy do Ducato można gdzieś dostać takie, które będą takie jak te z Opla ?
Do samochodów terenowych jest spory wybór amortyzatorów o zmiennych parametrach, które można sobie ustawiać w/g własnego uznania i takie z pewnością by się w kamperze sprawdziły, ale dedykowanych do Ducato nie znalazłem .

Pytania szczególnie do Tych, którzy mają jakieś praktycznie doświadczenie z zawieszeniami lub Tych, którzy robili już jakieś mody w swoich kamperkach i mogli by polecić jakieś konkretne rozwiązania.

Zalezy mi na charakterystyce możliwie najbardziej komfortowej, nie sportowej , czyli maksymalne możliwe tłumienie i wybieranie nierówności i nie przenoszenie drgań na zabudowę.

Andrzej 73 - 2024-07-14, 08:25

Przerób na zawieszenie pneumatyczne ze sterowaniem elektronicznym. Będzie można ustawiać na tryb sportowy i komfortowy. Nic jak dotąd nie jest lepsze. Dukato ma w oryginale takie zawieszenie.
joko - 2024-07-14, 15:48

Andrzej 73 napisał/a:
Dukato ma w oryginale takie zawieszenie.


Sama pneumatyka bez resorów ..... i na przód i tył ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group