Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Zamiana ładowarki z CB516 na Victron Blue smart

PLopaPL - 2024-07-19, 21:17
Temat postu: Zamiana ładowarki z CB516 na Victron Blue smart
Dobry wieczór.
Jakiś czas temu wymieniłem pokładowy akumulator z żelowego na lifepo4. Z akumulatora jestem ogromnie zadowolony. Coś mnie jednak podkusiło i postanowiłem wymienić ładowarkę 230/12 na taką, co obsługuje lifepo4. Wybór padł na victrona bale smart 12/30A. Podczas wymiany zauważyłem, że z CB516 w stronę 12v wychodzą 3 kable - gruby plus i minus oraz cienki biały. W jakieś instrukcji wyczytałem, że jest to kabel sygnałowy do podłączania pod inne urządzenia marki CBE. Pomyślałem, że najwyżej na panelu kontrolnym w kamperze nie pokarze podłączenia do 230. Faktycznie nie pokazuje. Odpalałem dzisiaj kampera i tutaj pojawia się problem.
Na panelu nie pokazuje ładowania akumulatora pokładowego, lodówka nie przełącza się na zasilanie 12v, antena satelitarna nie widzi zapłonu...

Na szybko sprawdziłem, że ja połączę ze sobą wychodzące z ładowarki 230/12 minus z sygnałem to zapala się kontrolka ładowania aku pokładowego, jak podłączę kabel sygnałowy do plusa to pojawia się informacja o podłączeniu kampera do 230.
Kable wychodzące z ładowarki idą do skrzynki bezpiecznikowej CBE DS300-TR2020

Czy ktoś spotkał się z takim problemem, czy można jakoś go rozwiązać? Kamper Chausson z 2022 roku.

przemo.d - 2024-07-19, 22:22

Ciężko zrozumieć 2 część:) łączysz +12v z minusem - to nie brzmi dobrze :haha:
Pierwsze to łatwizna. Odpioleś B+ sygnał z alternatora że pracuje silnik ...to takie 12V pojawiajace sie tam gdy ruszy alternator. To oznacza, że eletroblok może dopiąć baterie pokładową do rozruchowej i obie ładowane są oraz lodówka może przełączyć się na 12V a także sygnał, że awaryjnie należy schować antenę jakiś stopień bo ruszasz a zapomniaeś.. chyba proste i logiczne :spoko
B+ z alternatora to odpioles na tym kablu i nie przytykaj go gdzie popadnie! bo coś popsujesz.....
Niepotrzebne ruchy z tą ładowarką wykonałeś... Na lithum trzeba było przestawić switcha tylko i tyle, jak byś poszukał to w tak młodym aucie masz w tej fabrycznej ładowarce typ baterii "litum" u mnie w aucie z 2020 już jest taki wybór na "swich" i nawet fabrycznie DC-DC jest zamontowane także z wyborem rodzaju baterii. Nie masz fabrycznych instrukcji do gratów zabudowy ?
Jak nie znajdziesz do latarka w rękę i nurkujesz oglądając elektroblok, ładowarkę wokół, na pewno będą małe swiche z opis3m na boku jak je poustawiać dla jakiej baterii itd..
Ta pokladowa ładowarka jest spoko i w tych latach ma na bank wybór rodzaju baterii "lithum"na nic lepszego jej nie wymieniłeś....pozatym jak chcesz pozbyć się ładowania fabrycznego ? :idea

PLopaPL - 2024-07-20, 00:49

przemo.d napisał/a:
Ciężko zrozumieć 2 część:) łączysz +12v z minusem - to nie brzmi dobrze :haha:
Pierwsze to łatwizna. Odpioleś B+ sygnał z alternatora że pracuje silnik ...to takie 12V pojawiajace sie tam gdy ruszy alternator. To oznacza, że eletroblok może dopiąć baterie pokładową do rozruchowej i obie ładowane są oraz lodówka może przełączyć się na 12V a także sygnał, że awaryjnie należy schować antenę jakiś stopień bo ruszasz a zapomniaeś.. chyba proste i logiczne :spoko
B+ z alternatora to odpioles na tym kablu i nie przytykaj go gdzie popadnie! bo coś popsujesz.....
Niepotrzebne ruchy z tą ładowarką wykonałeś... Na lithum trzeba było przestawić switcha tylko i tyle, jak byś poszukał to w tak młodym aucie masz w tej fabrycznej ładowarce typ baterii "litum" u mnie w aucie z 2020 już jest taki wybór na "swich" i nawet fabrycznie DC-DC jest zamontowane także z wyborem rodzaju baterii. Nie masz fabrycznych instrukcji do gratów zabudowy ?
Jak nie znajdziesz do latarka w rękę i nurkujesz oglądając elektroblok, ładowarkę wokół, na pewno będą małe swiche z opis3m na boku jak je poustawiać dla jakiej baterii itd..
Ta pokladowa ładowarka jest spoko i w tych latach ma na bank wybór rodzaju baterii "lithum"na nic lepszego jej nie wymieniłeś....pozatym jak chcesz pozbyć się ładowania fabrycznego ? :idea


Źle się wyraziłem, nie połączyłem plusa z minusem, tylko plus do kabla sygnałowego a później minus do tego kabla. Pogrzebałem właśnie w instrukcjach, z ładowarki poza plusem i minusem wychodzi kabel plusowy będący sygnałem o ładowaniu akumulatora z sieci.

Natomiast do elektrobloku zamiast 3 kabli wchodzą już cztery. Czwarty ma kolor zielony i wg instrukcji jest to "+ input Signal contact key engine storting".
Na tym kablu nie mam zasialania po odpaleniu samochodu. Ładowanie odbywa się normalnie, tak przynajmniej wynika ze wskazań ładowarki Redarc DC/DC. Gdy w energobloku podam nie niego plus z innego źródła to sygnał się pojawia i zostaje do zgaszenia samochodu.. Kabel zielony ciągnie się aż pod fotel pasażera gdzie jest kostka i zamienia się w brązowy z żółtym paskiem znikając pod podłogą szoferki. Pytanie gdzie go dalej szukać?? Przez jaki bezpiecznik może to przechodzić?


Co do ładowarki AC/DC, to CB516 wg zapewnień ludzi z forum nie nadaje się do lifepo4, dlatego wymieniłem na inną. DC/DC oraz regulator MPPT mają dedykowany program do lifepo4 - zmieniłem zgodnie z instrukcjami ;)

przemo.d - 2024-07-20, 11:50

To z alternatora wyłazi takim cienkim kablem i pewnie ma gdzieś bezpiecznik który niechcący Ci się upalił.
B+ to powinno w aucie być wszędzie opisanew bezpiecznikach. A producent to nazwał sobie jak chciał tu musisz szukać. Powodzenia.

PLopaPL - 2024-07-20, 20:29

przemo.d napisał/a:
To z alternatora wyłazi takim cienkim kablem i pewnie ma gdzieś bezpiecznik który niechcący Ci się upalił.
B+ to powinno w aucie być wszędzie opisanew bezpiecznikach. A producent to nazwał sobie jak chciał tu musisz szukać. Powodzenia.


Czy możliwe jest, aby do prawidłowego odczytu odpalenia samochodu przez elektroblok potrzebny był sygnał z ładowarki 230?? Po podpięciu do gniazdka, mimo że na wskaźniku nie pali się kontrolka podpięcia do 230/ładowania aku, lodówka przełącza się na 230.

Kolejne pytanie. Orientuje się ktoś, czy B+ wyprowadzony pod fotel pasażera to inwencja Forda czy chasusson?

przemo.d - 2024-07-21, 10:44

Nie mieszaj z lodówką.. to osobne urządzenie :spoko ma 230V to wybiera to źródło a jak dostanie D+ to w automacie pracuje z 12V a jak nie ma prądu a ma gaz to gaz. Nie kombinuj za mocno tylko napraw D+ i wszystko wróci do normy . Wypadało by teraz zacząć od źródła... czyli czy po odpaleniu silnika na D+ alternatora pojawią się 12V i podążać dopiero dalej .
We wcześniejszych postach chodzi mi o sygnał D+ bo istnieje wyjście i B+ ale to Ciebie nie dotyczy, tego nie dałeś rady popsuc jeszcze :)

PLopaPL - 2024-07-23, 21:15

przemo.d napisał/a:
Nie mieszaj z lodówką.. to osobne urządzenie :spoko ma 230V to wybiera to źródło a jak dostanie D+ to w automacie pracuje z 12V a jak nie ma prądu a ma gaz to gaz. Nie kombinuj za mocno tylko napraw D+ i wszystko wróci do normy . Wypadało by teraz zacząć od źródła... czyli czy po odpaleniu silnika na D+ alternatora pojawią się 12V i podążać dopiero dalej .
We wcześniejszych postach chodzi mi o sygnał D+ bo istnieje wyjście i B+ ale to Ciebie nie dotyczy, tego nie dałeś rady popsuc jeszcze :)


Od razu popsułem. Z ostatniego wyjazdu wróciłem z dziwnie słabo naładowanym akumulatorem... Może wtedy już nie działało. Poza tym kilka msc wcześniej przepalał się bezpiecznik w elektrobloku odpowiedzialny za ładowanie drugiego akumulatora. Coś tam chłopaki w serwisie grzebali na przeglądzie.
O lodówkę dopytywałem z ciekawości ;) . Następne pytanie, czy ładowarka Redarc 12/12 jest również podłączona pod elektroblok? Czy działa osobno z pominięciem sterowania z elektor bloku?

Pytanie kolejne, czy sygnał z ładowarki CBE (biały kabel) jest niezbędny do ładowania akumulatora z 230v? Kable z ładowarki idą do elektrobloku i zapewne od niego dopiero w kierunku akumulatora. Pytam, ponieważ w aplikacji od victrona na wyjściu mam pokazane napięcie, natomiast prąd jest zawsze 0.0 A??? Ktoś ma doświadczenie z tą aplikacją?

PLopaPL - 2024-08-27, 20:11

przemo.d napisał/a:
Nie mieszaj z lodówką.. to osobne urządzenie :spoko ma 230V to wybiera to źródło a jak dostanie D+ to w automacie pracuje z 12V a jak nie ma prądu a ma gaz to gaz. Nie kombinuj za mocno tylko napraw D+ i wszystko wróci do normy . Wypadało by teraz zacząć od źródła... czyli czy po odpaleniu silnika na D+ alternatora pojawią się 12V i podążać dopiero dalej .
We wcześniejszych postach chodzi mi o sygnał D+ bo istnieje wyjście i B+ ale to Ciebie nie dotyczy, tego nie dałeś rady popsuc jeszcze :)


Sprawdziłem alternator, nie ma D+. Na zagranicznym forum wyczytałem, że fordy chyba od 2008 roku nie mają fizycznego D+, alternator współpracuje z CANem, a sygnał pracy silnika idzie masą. Czy ktoś ma wiedzę w tym zakresie? Gdzie szukać dalej braku informacji o odpaleniu silnika w energobloku?

Lodówka również nie działa na 12. Wydaje dźwięk ostrzegawczy o braku zasilania przy włączeniu na 12, automat nie przełącza na te zasilanie

marcincin - 2024-08-28, 07:20

PLopaPL napisał/a:

Co do ładowarki AC/DC, to CB516 wg zapewnień ludzi z forum nie nadaje się do lifepo4, dlatego wymieniłem na inną. DC/DC oraz regulator MPPT mają dedykowany program do lifepo4 - zmieniłem zgodnie z instrukcjami ;)


Od czterech lat moja oryginalna ładowarka CB516 ładuje akumulator LiFePO4 - ładuje akumulator do 95% pojemności - pozostałe 5% jest doładowywane w czasie jazdy w ciągu kilku minut. Uważam, że dedykowane ładowarki dla LiFePO4 nic nie wnoszą w naszym przypadku, a ładowanie aku nie na 100% pojemności ze słupka jest nawet zdrowsze dla kondycji aku.

krzlac - 2024-08-28, 08:51

marcincin napisał/a:
...dedykowane ładowarki dla LiFePO4 nic nie wnoszą...


Wnoszą możliwość szybszego ładowania jak zainstalujesz ładowarkę 50-100A.

marcincin - 2024-08-28, 09:22

krzlac napisał/a:
marcincin napisał/a:
...dedykowane ładowarki dla LiFePO4 nic nie wnoszą...


Wnoszą możliwość szybszego ładowania jak zainstalujesz ładowarkę 50-100A.


Widzę sens takiej ładowarki jeśli chciałbym szybko podładować akumulator mobilny - np do jakiegoś pływadła. Jaki jest sens szybszego ładowania akumulatora na stałe zabudowanego w kamperze (kamperze który jest podpięty do słupka)? Jeśli odpinam się od słupka to zazwyczaj ruszam w drogę i ładuje alternator. Chyba, że ktoś nie ma paneli PV i chce szybko zrobić zapas - ale wtedy wolałbym zainwestować w panale zamiast ładowarkę. Ja osobiście w zmianie ładowarki wymiernych plusów nie widzę - dla mnie szybsze ładowanie ze słupka nic nie wnosi - no może poza dodatkowo wydaną kasą.

orkaaa - 2024-08-28, 12:11

Potwierdzam ładowarka oryginalna daje 10 A. Przy normalnej eksploatacji całkowicie wystarcza bo oznacza że w 24 godziny naładujemy każdy !!!!! Nawet pusty akumulator.
Sens czegoś mocniejszego byłby tylko wówczas gdyby nagle z jakiejś przyczyny była potrzeba naładować akumulator powiedzmy 200 Ah w cztery godziny. Tylko że z moich doświadczeń / zimą gdy są największe niedobory prądu / oryginalna ładowarka całkowicie wystarczała i naładowała po jednej nocy akumulator mocno rozładowany. W plenerze korzystam raczej z ładowarki zewnętrznej 10 A aby naładować kolejny lifepo4 do silnika elektrycznego.

krzlac - 2024-08-28, 16:20

Używam ładowarki 50A jak stoję na dziko w cieniu i zaczyna np. po 4 dobach brakować prądu.
Wyciągam małą Hondę, podłączam do kampera i przez godzinę pyrkania ładuję 50 Ah, czyli dobowe zapotrzebowanie.

rigg - 2024-08-28, 21:32

Pozwolę się przykleić do posta. W moim Benimarze też mam CB516 gdzie jest wybór ładowania aku PB lub GEL czyli kwasiak lub żelowy. Obecnie mam dwa kwasiaki , ale jak umrą będę zmieniał na LifeP04. Zostawić ustawienie na kwas czy zmienić na żel?? Druga sprawa dotyczy Redarc, mam BCDC1240D w instrukcji wyczytałem, że tam również trzeba zmiany wprowadzić; "Aby wybrać profil Li, podłącz przewód POMARAŃCZOWY do przewodu ZIELONEGO (wyjście LED). Spowoduje to ustawienie ładowarki w trybie litowym." Ktoś to rozgryzał?
marcincin - 2024-08-29, 12:23

rigg napisał/a:
Pozwolę się przykleić do posta. W moim Benimarze też mam CB516 gdzie jest wybór ładowania aku PB lub GEL czyli kwasiak lub żelowy. Obecnie mam dwa kwasiaki , ale jak umrą będę zmieniał na LifeP04. Zostawić ustawienie na kwas czy zmienić na żel??


Ja przestawiłem na GEL - napięcia na ustawieniach GEL są bliższe napięć LiFePO4.

orkaaa - 2024-08-29, 17:12

Ja też na Gel od razu zmiana w lądowaniu trochę wyższe napięcie .
PLopaPL - 2024-09-03, 20:03

Podłączyłem zakupionego victrona. Mam jednak mały problem. Otóż nie ładuje akumulatora... Najprawdopodobniej brakuje w elektrobloku sygnału z oryginalnej ładowarki. Jak podpiąłem ładowarkę bezpośrednio do aku to wszystko działa. Pytanie, czy można zostawić ładowarkę podpięto bezpośrednio pod akumulator? Chodzi mi o to, czy nie potrzebne jest sterowanie ładowania z elektrobloku? Czy w takim ustawieniu może dojść do przeładowania akumulatora, np podczas ładowania ze słupka jak i solarów?
orkaaa - 2024-09-04, 12:46

Możesz zostawić. Jeżeli to lifepo4 to właściwie ustawiony bms pilnuje prądu ładowania. Prąd to prąd podczas jazdy masz alternator i solar. Na postoju może być 230 v i solar.
PLopaPL - 2024-09-06, 14:29

orkaaa napisał/a:
Możesz zostawić. Jeżeli to lifepo4 to właściwie ustawiony bms pilnuje prądu ładowania. Prąd to prąd podczas jazdy masz alternator i solar. Na postoju może być 230 v i solar.


Wróciłem do ładowarki CBE podpiętej w oryginalne przewody, czyli przez elektroblok. Mam wrażenie, że również nie ładuje akumulatora pokładowego.

orkaaa - 2024-09-06, 15:11

Co to znaczy mam wrażenie ? Fizyka na nauka ścisła albo ładuje -co widać na mierniku / aplikacji / albo nie.
alekug - 2024-09-08, 11:01

Witaj grupo !
Może w skrócie zobrazuję moją sytuację w moim kamperze a mianowicie;
Posiadam 4#100 Ah akumulatory
y AGM .Mam kampera z 2016 r oryginalną ładowarkę 16 A i dołożyłem 30 A z Victrona nie demontując oryginalnej .Ponadto dołożyłem jeszcze Oriona XS 50 A żeby mieć szybkie ładowanie z alternatora.Mam założoną klimatyzację 12 V energooszczędną od Marcina z ABeM oraz solary 920 A dlatego mam zapotrzebowanie na tak duży prąd.Chcialem całkowicie zrezygnować z AGM-ów i przejść bezpiecznie na Life PO4 .Moje pytanie o jakiej pojemności i ile zamontować LIFE PO4 i czy to będzie b :kwiatek2 ezpieczne dla mojego energobloku i czy zostawić oryginalną ładowarkę żeby mieć sterowanie lodówki i awaryjne wyłączenie anteny telewizyjnej

PLopaPL - 2024-09-09, 14:03

orkaaa napisał/a:
Co to znaczy mam wrażenie ? Fizyka na nauka ścisła albo ładuje -co widać na mierniku / aplikacji / albo nie.



Napięcie na akumulatorze nie wzrasta, a na wyjściu ładowarki na mierniku jest 14,5 v.

orkaaa - 2024-09-09, 14:26

Po pierwsze trzeba sprawdzić czy akumulator nie jest naładowany na full. W przypadku lifepo4 zwykle albo używamy miernika TK 15, junteka albo victrona lub dedykowanej aplikacji . I wówczas wiadomo czy ładuje i jakim prądem. To podstawa diagnostyki.
Napięcie na akumulatorze nie wzrasta gdy jest full. Pytanie jakie masz napięcie na akumulatorze ? Inna sprawa to testy innym źródłem prądu solar lub alternator - czy też nie ładuje ?

PLopaPL - 2024-09-10, 07:52

orkaaa napisał/a:
Po pierwsze trzeba sprawdzić czy akumulator nie jest naładowany na full. W przypadku lifepo4 zwykle albo używamy miernika TK 15, junteka albo victrona lub dedykowanej aplikacji . I wówczas wiadomo czy ładuje i jakim prądem. To podstawa diagnostyki.
Napięcie na akumulatorze nie wzrasta gdy jest full. Pytanie jakie masz napięcie na akumulatorze ? Inna sprawa to testy innym źródłem prądu solar lub alternator - czy też nie ładuje ?


Podłączałem pod ładowarkę CB516 zarówno akumulator żelowy jak i lifepo4. Akumulatory miały około 12,1v. Po podpięciu pod oryginalne kable które idą najpierw w kierunku elektrobloku, napięcie na akumulatorach nie wzrosło przez 12h. Po podpięciu bezpośrednio ładowarki czy to victroca czy cb516 pod akumulator napięcie wzrastało do wartości około 14,5v. W przypadku solara (po wyjechaniu spod wiaty) napięcie na akumulatorach wzrastało. Tak samo było pod odpaleniu samochodu. Z tym, że są małe problemy.
1. Elektroblok nie widzi odpalonego samochodu, ale ładowarka Redarc ładuje akumulator pokładowy.
2. Solary potrafią co jakiś czas nie ładować akumulatora pokładowego. Innym razem działają normalnie....


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group