|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Podwozia - technika i eksploatacja - Opony Continental VancoCamper 215/75 R16 C
Janusszr - 2024-08-12, 10:52 Temat postu: Opony Continental VancoCamper 215/75 R16 C Pytanie do posiadaczy tych opon. Chciałbym takie zakupić, ale pojawiły się wątpliwości.
Do jakiego ciśnienia można pompować te opony? Jest to wytłoczone na oponie. Mam jedną taką starą z 2010r i pisze na niej -75PSI. Wg producenta kampera w tylnej osi ma być ciśnienie 80PSI. Obecnie mam opony Barum i na oponie pisze 86PSI. Może w tych nowszej produkcji continentala ciśnienie dopuszczalne jest już wyższe?
przemo.d - 2024-08-13, 17:14
ciśnienie max dla Continental
przemo.d - 2024-08-13, 17:16
rozmiar : Made in Czech Republic
Janusszr - 2024-08-13, 21:18
przemo.d napisał/a: | ciśnienie max dla Continental |
Konkretnie dla tego rozmiaru ze zdjęcia.
Wymiar jak w tytule wątku można pompować niestety tylko do 75 PSI, czyli 5,18bara.
przemo.d - 2024-08-14, 18:42
Janusszr napisał/a: | przemo.d napisał/a: | ciśnienie max dla Continental |
Konkretnie dla tego rozmiaru ze zdjęcia.
Wymiar jak w tytule wątku można pompować niestety tylko do 75 PSI, czyli 5,18bara. |
Pewnie różnica pomiędzy C a CP to nie tylko znaczek na oponie... Co chyba jest oczywiste. Jak widać niektórzy myślą jak zawsze, że oszukali system
Janusszr - 2024-08-14, 21:17
przemo.d napisał/a: |
Pewnie różnica pomiędzy C a CP to nie tylko znaczek na oponie... Co chyba jest oczywiste. Jak widać niektórzy myślą jak zawsze, że oszukali system |
Nie rozumiem Twoich wywodów.
Co ma oznaczenie na oponie C i CP do ciśnienia jakie można zastosować w danej oponie.?
Jeżeli producent pojazdu zaleca ciśnienie 5,5ba, a w oponę można dmuchnąć tylko 5, to znaczek na oponie C, czy CP nie zmieni jej parametrów.
przemo.d - 2024-08-14, 21:41
Czego nie rozumiesz?
To inna opona C a CP dlatego można do CP bić wyższe ciśnienie, ma pewnie mocniejszy kord, więcej drutu itd.
Większość kamperow ma na tylnej osi 5 czy 5.5 bara mój także...
Janusszr - 2024-08-14, 21:51
przemo.d napisał/a: | Czego nie rozumiesz?
To inna opona C a CP dlatego można do CP bić wyższe ciśnienie, ma pewnie mocniejszy kord, więcej drutu itd.
Większość kamperow ma na tylnej osi 5 czy 5.5 bara mój także... |
Mijasz się z prawdą. Każda opona ma wytłoczoną wartość ciśnienia do jakiego można ją pompować. Oznaczenia C i CP nie mają tutaj żadnego znaczenia, jeżeli mówimy o ciśnieniu, a nie o krawężnikach, dziurach w jezdni itp.
Jeżeli na oponie z oznaczeniem CP jest wytłoczone max.ciśnienie 75PSI to można wtedy to ciśnienie przekraczać, bo opona ma więcej drutu? Wprowadzasz Kolego ludzi w bląd.
Pytanie było takie proste. Do jakiego ciśnienia można pompować konkretną oponę firmy Continental, czyli Continental VancoCamper 215/75 R16 C, a nie pierwszą z brzegu również tej firmy.
Komplecik - 2024-08-15, 21:10
przemo.d napisał/a: | Janusszr napisał/a: | przemo.d napisał/a: | ciśnienie max dla Continental |
Konkretnie dla tego rozmiaru ze zdjęcia.
Wymiar jak w tytule wątku można pompować niestety tylko do 75 PSI, czyli 5,18bara. |
Pewnie różnica pomiędzy C a CP to nie tylko znaczek na oponie... Co chyba jest oczywiste. Jak widać niektórzy myślą jak zawsze, że oszukali system |
Te te te Halo halo
My zwyczajnie po taniości nie Hymera mi ino rimorkami ci
Komplecik - 2024-08-15, 21:12
Ku... Dziś. ,, Sailany,, szły jak traktor po szutrach i górkach Desznickich
Janusszr - 2024-08-15, 21:59
To super Kompleciku. Cieszę się razem z Tobą. Ja zamówiłem prawie takie same jak miałem do tej pory. Zamówiłem Barum vanis 3. Prawie takie same, bo na kołach jeszcze mam Barum vanis 2. Po 9+ latach eksploatacji mają jeszcze 7,5mm bieżnika, zero spękań. Tylko ten ich wiek.
Barum vanis 3 można pompować do 5,9bara. Pod tym względem są chyba jednym z liderów na rynku opon.
mischka - 2024-08-17, 19:48
Janusszr napisał/a: | Po 9+ latach eksploatacji mają jeszcze 7,5mm bieżnika, zero spękań. |
jak to się przekłada na przejechane kilometry?
Janusszr - 2024-08-19, 13:34
Okazało się, że Oponeo wprowadziło mnie w bląd. Barum Vanis 3 można pompować tylko do 5,25bara. Potrzebuję 5,5 bara. Dotychczasowe Barum Vanis 2 wytrzymywały 5,9 bara. Wymieniam więc na Continental ContiVanContact 215/75 R16C o indeksie nośności 121/119RC. W te można dmuchnąć 5,75 bara. Podobno można. Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę.
zbyszekwoj - 2024-08-19, 18:24
Janusszr napisał/a: | Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
Zanim zapłacisz to dowiedz sie ,ze te opony są do . Bedziesz się slizgał na trawie, po najmniejszym deszczyku nie wyjedziesz z kempingu.
Track222 - 2024-08-19, 18:49
Janusszr napisał/a: | Okazało się, że Oponeo wprowadziło mnie w bląd. Barum Vanis 3 można pompować tylko do 5,25bara. Potrzebuję 5,5 bara. Dotychczasowe Barum Vanis 2 wytrzymywały 5,9 bara. Wymieniam więc na Continental ContiVanContact 215/75 R16C o indeksie nośności 121/119RC. W te można dmuchnąć 5,75 bara. Podobno można. Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
5,25 bara, a 5,5 bara, to taka wielka różnica? Potrzebuję 5,5 bara - nie bardzo rozumiem.
Janusszr - 2024-08-19, 19:48
zbyszekwoj napisał/a: | Janusszr napisał/a: | Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
Zanim zapłacisz to dowiedz sie ,ze te opony są do . Bedziesz się slizgał na trawie, po najmniejszym deszczyku nie wyjedziesz z kempingu. |
Używałeś tych konkretnych, czy to opinia na podstawie - jedna baba baba drugiej babie powiedziała
Sześć sezonów używam letnich Barum vanis 2 i nie narzekałem ani razu na mokrą trawę.
Janusszr - 2024-08-19, 20:22
Track222 napisał/a: |
5,25 bara, a 5,5 bara, to taka wielka różnica? Potrzebuję 5,5 bara - nie bardzo rozumiem. |
Ja również nie rozumiem
Niemniej ze względu na indeks nośności 121/119 zdecydowałem się na te opony. Mam bardzo obciążoną tylną oś. Taki urok mojego kamperka. Bardzo długi zwis.
Lubię mieć zapas bezpieczeństwa.
przemo.d - 2024-08-19, 21:03
Janusz i ja Ci coś napisze bardzo dobry wybór będziesz zachwycony.
Będzie różnica względem poprzednich w 3 rzeczach : cicho, stabilnie i bardzo przyczepnie na mokrym. Ja biję 5Bar na przód i 5.5 na tył / rampa skuter i półintegra ponad 7 metrów..
W poprzedniej alkowie co na pusto ważyła 3450, jak na wakacje leciałem pewnie pod 5 , przejechałem na dokładnie Twoim rozmiarze z 50kkm w 4 latka i przy sprzedaży kupujący nie miał uwag wręcz stwierdził, że opony są w doskonałym stanie tak obiektywnie to nie było się do czego przyczepić, mam kontakt z człowiekiem i lata na nich dalej.
Michelin Camping za to wcześniej w 5 roku eksploatacji cały popękał wzdłużnie do rantu felgi..pomimo, że bieżnika miał z 70% . W Vitku przelatuje na Conti wielosezonie komplecie z 100kkm, 2 komplet kończę fakt, że w 2 latka max.
Auto ma kontakt z nawierzchnią tylko poprzez oponę /wielkość przylegania 4 opon to kartka A4/, dla mnie za duże ryzyko na eksperymenty z wynalazkami , drogi pojazd, wiozę rodzinę, jadę odpoczywać-> sorki Panowie ale Chiński to ja mogę sobie papier kupić a nie opony. Biednych nie stać na kupowanie tanich rzeczy
Janusszr - 2024-08-19, 21:29
przemo.d napisał/a: |
Będzie różnica względem poprzednich w 3 rzeczach : cicho, stabilnie i bardzo przyczepnie na mokrym. Ja biję 5Bar na przód i 5.5 na tył / rampa skuter i półintegra ponad 7 metrów..
|
Dzięki za duchowe wsparcie
Z poprzednich Barum Vanis 2 byłem bardzo zadowolony. Przejechałem ponad 50.000, a poprzedni właściciel pewnie drugie tyle. Tutaj wg etykiety mam lepsze parametry od Barum. Barum to budżetówka Continentala.
joko - 2024-08-19, 21:48 Temat postu: Re: Opony Continental VancoCamper 215/75 R16 C
Janusszr napisał/a: | Wg producenta kampera w tylnej osi ma być ciśnienie 80PSI. |
Zalecenia producenta kampera odnośnie ciśnienia w oponach mają sens wyłącznie w odniesieniu do konkretnego modelu opony , a nie podane w sposób ogólny.
To jakie ciśnienie powinno być w oponie przy określonym obciążeniu zależy od jej konkretnej konstrukcji i wynikających z tego określonych parametrów , a nie od tego do jakiego samochodu jest zamontowana.
Jeśli na oponie producent podaje maksymalne dopuszczalne ciśnienie dajmy na to 70PSI i podaje że jej maksymalne dopuszczalne obciążenie to powiedzmy 1250kg , to oznacza ni mniej ni więcej jak to , że deklaruje iż przy tym obciążeniu i tym ciśnieniu opona będzie pracowała w optymalnych warunkach , będzie miała optymalne ugięcie , a bieżnik będzie zużywał się równomiernie.
Każdą oponę powinno się pompować zgodnie z zaleceniem jej producenta , a nie producenta samochodu do którego jest zamontowana !
Przykładowo Michelin Agilis nabity do zalecanego przez producenta ciśnienia wygląda jakby był nie dopompowany ....... ale tak ma być , bo taka jest ta konkretna konstrukcja i w takim stanie opona ma najlepszą przyczepność , a bieżnik zużywa się równomiernie
Jeśli producent Twojego Janusz kampera zaleca 80PSI to zapewne jest to prawda ....... ale jedynie w odniesieniu do opon na których od tego producenta wyjechał
Mogę sobie wyobrazić sytuację kiedy jakaś marka wypuszcza oponę która jest na tyle wzmocniona i sztywna sama z siebie, że do uzyskania prawidłowej geometrii i optymalnego styku z nawierzchnią będzie wymagała jedynie ciśnienia powiedzmy 40PSI ....... i co, będziesz taką oponę na siłę dobijał do 80PSI bo producent kampera tak zaleca ?!?
Janusszr - 2024-08-19, 22:13
Tak jest w teorii Joko. Opisałeś przypadek dla opony zimnej. Ciśnienie zawsze idzie w parze z indeksem nośności. W realu z każdym przejechanym kilometrem, z każdą zmianą temperatury powietrza itd., parametry opony zmieniają się. Dlatego tak ważnym jest ten margines bezpieczeństwa, którego nie miałbym pozostając przy oponach Barum Vanis 3. Chcąc uzyskać nośność 1250kg, musiałbym napompować ją do ciśnienia 5,25bara, czyli na maksa dla tej opony.
Po przejechaniu kilkudziesięciu km w upale, po rozgrzanym asfalcie, z maksymalnym obciążeniem, jakie miałbym ciśnienie? Czy ta opona nadal zapewniałaby mi bezpieczeństwo?
Pewnie wielu z Was odpowie, że tym by się nie przejmowali, bo taką oponę rozerwie przy 10barach. Przy 10 barach w laboratorium, a nie na bułgarskich dupkach.
Ja dmucham na zimne
Opony zamówione, jutro dostawa
joko - 2024-08-19, 23:05
Janusszr napisał/a: | TOpisałeś przypadek dla opony zimnej |
A jaką oponę pompujesz ? ..... normalne że dla zimnej. Parametry podawane przez producenta jak nośność czy max. ciśnienie do jakiego można oponę pompować to parametry statyczne , bo innych zwyczajnie nie da się określić.
Margines bezpieczeństwa o którym piszesz jest już uwzględniony w tych parametrach które podaje producent. Normalne, że ciśnienie rośnie wraz z temperaturą , chwilowym naprężeniem przy najeżdżaniu na przeszkody , itd, ale przecież to ciśnienie które jest napisane na opinie to nie jest to maksymalne jakie opona wytrzyma , tylko maksymalne do jakiego producent zaleca pompować (stojący samochód , zimna opona) .
Oponę dobierasz do samochodu pod względem nośności , a nie ciśnienia (bo to wynika już z konkretnego typu opony)
Jak dmuchasz na zimne i chcesz mieć bezpiecznie to przewymiaruj oponę pod względem nośności , a nie trzymaj się kurczowo zaleceń producenta kampera odnośnie ciśnienia , bo te odnoszą się wyłącznie do opon na których kamper wyjechał z fabryki .
Jeśli kupisz i założysz oponę o takiej konstrukcji w której producent zaleca przy obciążeniu Twojego kampera ciśnienie np. 60PSI, a Ty nabijesz ją do 80PSI to nie będzie to ani komfortowe, ani tym bardziej bezpieczne. I odwrotnie jeśli będzie to opona która powinna być nabita to np. 90PSI, a Ty zgodnie z zaleceniem producenta kampera, którego tak kurczowo się trzymasz , nabijesz 80PSI, to będziesz jeździł na kapciu , opona będzie się grzała i szybciej zużywała ...... to też nie będzie bezpieczne.
Jeszcze raz: oponę dobierasz pod względem nośności (jeśli chcesz aby było bezpiecznie to z marginesem ) i pompujesz zgodnie z zaleceniem producenta opony ........ a zalecenia producenta kampera masz w ..." poważaniu"
Janusszr - 2024-08-20, 07:16
Napisałem wyraźnie, że indeks nośności opony idzie w parze z jej maksymalnym ciśnieniem. Tego się trzymam i takie obecnie zakupiłem opony. W którym momencie popełniłem błąd? Przy pierwszym zakupie, bo sprzedawca wprowadził mnie w błąd.
PS. A gdzie znajdę zalecenia producenta opon dotyczące ciśnienia? Nawet w kartach informacyjnych danych opon tego nie ma. Jedyna podana wartość, to ciśnienie max. wytłoczone na oponie.
Czy tego mamy się trzymać?
113/111-4,75Bara
116/114-5,25Bara
121/119-5,75Bara
Janusszr - 2024-08-21, 08:44
joko napisał/a: |
Jeszcze raz: oponę dobierasz pod względem nośności (jeśli chcesz aby było bezpiecznie to z marginesem ) i pompujesz zgodnie z zaleceniem producenta opony ........ a zalecenia producenta kampera masz w ..." poważaniu" |
Jestem w kropce w związku z tym Twoim wpisem. Ratuj joko!!!!!!!!!!
Właśnie otrzymałem zamówione opony. Producent kampera zaleca przy pełnym obciążeniu ciśnienie przód -3,5bara, tył 5,5bara. Producent opon wytłoczył duży, samotny napis 5,75bara. Przy indeksie nośności 121(1450kg) jest napis max. inflation pressure single 644kpa(93PSI).
Które zalecenia producenta kampera mam mieć w "poważaniu"? Ciśnienie w przednich oponach, tylnych, czy w oponach obu osi i dmuchnąć w każdą z opon wg Twoich wskazówek 6,44bara, czy tylko 5,75 i mieć flaka?
A może jeżeli obciążenie przodu kampera to tylko 1750kg, to dobrać opony z mniejszym indeksem nośności? Pomimo zaleceń, aby wszystkie opony miały te same parametry, tzn. były takie same?
I jeszcze dodatkowe pytanie.
Te Twoje zalecenia dotyczą tylko opon do kamperów, czy do wszystkich pojazdów korzystających z pneumatycznego ogumienia?
Pytam bo w osobówce mam zalecenie 1,9-2,2 bara, a na opnie jest do 3,5bara.
zbyszekwoj - 2024-08-21, 10:52
Janusszr napisał/a: | zbyszekwoj napisał/a: | Janusszr napisał/a: | Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
Zanim zapłacisz to dowiedz sie ,ze te opony są do . Bedziesz się slizgał na trawie, po najmniejszym deszczyku nie wyjedziesz z kempingu. |
Używałeś tych konkretnych, czy to opinia na podstawie - jedna baba baba drugiej babie powiedziała
Sześć sezonów używam letnich Barum vanis 2 i nie narzekałem ani razu na mokrą trawę. |
Jak bym nie używał to bym się nie odzywał. Potem miałem Michaliny, obecnie vredsteiny całoroczne bo Holendrzy mnie namówili i są ok.
Janusszr - 2024-08-21, 11:54
zbyszekwoj napisał/a: | Janusszr napisał/a: | zbyszekwoj napisał/a: | Janusszr napisał/a: | Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
Zanim zapłacisz to dowiedz sie ,ze te opony są do . Bedziesz się slizgał na trawie, po najmniejszym deszczyku nie wyjedziesz z kempingu. |
Używałeś tych konkretnych, czy to opinia na podstawie - jedna baba baba drugiej babie powiedziała
Sześć sezonów używam letnich Barum vanis 2 i nie narzekałem ani razu na mokrą trawę. |
Jak bym nie używał to bym się nie odzywał. Potem miałem Michaliny, obecnie vredsteiny całoroczne bo Holendrzy mnie namówili i są ok. |
Szacunek w takim razie za odwagę. Nie wszyscy potrafią przyznać się do porażki
peja76 - 2024-08-21, 12:57
zbyszekwoj napisał/a: | Janusszr napisał/a: | Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
Zanim zapłacisz to dowiedz sie ,ze te opony są do . Bedziesz się slizgał na trawie, po najmniejszym deszczyku nie wyjedziesz z kempingu. |
Ja już ich nie kupię, co do śligania to pełna zgoda jak popda to zawsze mamy takie głupie uczucie, czy wyjedziemy no i flaszka jezdzi z nami, bo za flaszkę zawsze ktoś pomoże
Janusszr - 2024-08-21, 13:52
Peja76,
piszesz o tych oponach - Continental ContiVanContact 215/75 R16C 121/119RC, czy tych z tytułu wątka?
peja76 - 2024-08-21, 16:02
Continental ContiVanContact 215/75 R16C 121/119RC
tylko moje rozmiar 235/65 r16c, bardzo ciche, na asfalcie fajnie jadą, ale wiedż na mokrą trawę, to koniec
Janusszr - 2024-08-21, 16:27
peja76 napisał/a: |
bardzo ciche, na asfalcie fajnie jadą |
Dzięki Peja.
To jest dla mnie wyznacznikiem. Już lubię te opony. Mokra trawa? Dawałem sobie radę na Barum vanis 2, to i tutaj nie powinno być problemu. Te same opony w różnych autach mogą inaczej zachowywać się.
mischka - 2024-08-21, 19:01
peja76 napisał/a: | ale wiedż na mokrą trawę, to koniec |
łańcuchy bywają pomocne
przemo.d - 2024-08-21, 20:07
peja76 napisał/a: | zbyszekwoj napisał/a: | Janusszr napisał/a: | Sprawdzę przy odbiorze zanim zapłacę. |
Zanim zapłacisz to dowiedz sie ,ze te opony są do . Bedziesz się slizgał na trawie, po najmniejszym deszczyku nie wyjedziesz z kempingu. |
Ja już ich nie kupię, co do śligania to pełna zgoda jak popda to zawsze mamy takie głupie uczucie, czy wyjedziemy no i flaszka jezdzi z nami, bo za flaszkę zawsze ktoś pomoże
|
Peja tu żadne opony by w twoim przypadku nie pomogły... chyba, że jakieś terenowe simexy
Wielki caamperek jak mój, tył siadł, przód lekki i mocy koń- to koniec
Ja podjazdu do wiaty nie kostkowalem i pod górkę po mokrej trawie zawsze wjeżdżam, parę razy było ciężko szczególnie wczesną wiosną ale zawsze daje rade jakoś. I to czy to Conti, Michelin to zawsze było to samo najgorszy był ten poprzepdni bieżnik Michelin to pamiętam dobrze a wszystkie te nowsze bieżniki radzą sobie podobnie. Wiadomo o jak jest, ciężki z tyłu lekki przód to i cudów nie ma i nie będzie po wymianie opon, tu napęd inny by trza zastosować jak ktoś do wody albo lasu chce tym jeździć.. Ja nie mam problemu stanąć 50 m od wody
przemo.d - 2024-08-21, 20:22
Na piaskowy parking także wjeżdżam i wyjeżdżam bez stresu
Komplecik - 2024-08-21, 20:25
[quote="Janusszr"] peja76 napisał/a: |
Te same opony w różnych autach mogą inaczej zachowywać się. |
To znaczy że jak, śliskie to śliskie i tyle
Janusszr - 2024-08-21, 20:51
[quote="Komplecik"] Janusszr napisał/a: | peja76 napisał/a: |
Te same opony w różnych autach mogą inaczej zachowywać się. |
To znaczy że jak, śliskie to śliskie i tyle |
A pomyśl trochę
Przemo to wyjaśnił. U mnie jest podobnie. Odciążony mocno przód. I odwrotnie. Większy nacisk na przód i samochód inaczej zachowuje się.
Przy tylnym napędzie Kompleciku może być wcale nie ślisko.
Komplecik - 2024-08-21, 21:34
[quote="Janusszr"] Komplecik napisał/a: | Janusszr napisał/a: | peja76 napisał/a: |
Te same opony w różnych autach mogą inaczej zachowywać się. |
To znaczy że jak, śliskie to śliskie i tyle |
A pomyśl trochę
Przemo to wyjaśnił. U mnie jest podobnie. Odciążony mocno przód. I odwrotnie. Większy nacisk na przód i samochód inaczej zachowuje się.
Przy tylnym napędzie Kompleciku może być wcale nie ślisko.
|
To znaczy będziesz z wagą po kamperze chodził i aptekę uprawiał,
Janusszr - 2024-08-21, 21:35
przemo.d napisał/a: |
Peja tu żadne opony by w twoim przypadku nie pomogły... chyba, że jakieś terenowe simexy
|
Terenówki są oki pod warunkiem, że nie zerwiemy przyczepności. Po utracie przyczepności na miękkim wystarczy chwilka i siedzimy zakopani po oś.
peja76 - 2024-08-21, 21:48
OOOOOOO przepraszam moi drodzy ale na poprzednich Kormoranach to ja nie po takich łączkach jezdził. Ta fotka to z maja tamtego roku, pierwszy wyjazd na tych oponach i zaraz takie cuda, były by Kormorany bym wyjechał. Zdjęcie żona zrobiła jak było już drugie podejście, pierwsze to z parceli nie mogłem wyjechać
Kormorany były zimowe ale jezdziłem cały rok, super sie zachowywały, latem jak i zimą, ładnie drapały a te to się ślizgają, pewnie na zimę takie kupię i już zostawię jako całoroczne
235/65R16C Kormoran VANPRO WINTER
Janusszr - 2024-08-21, 22:48
Widzę, że wielu z Was preferuje jazdę po podmokłych łąkach, ugorach, piaszczystych plażach..... Ja preferuję trakty utwardzone
Podejrzany teren omijam. Jak do tej pory skutecznie.
joko - 2024-08-23, 11:40
Janusszr napisał/a: | joko napisał/a: |
Jeszcze raz: oponę dobierasz pod względem nośności (jeśli chcesz aby było bezpiecznie to z marginesem ) i pompujesz zgodnie z zaleceniem producenta opony ........ a zalecenia producenta kampera masz w ..." poważaniu" |
Jestem w kropce w związku z tym Twoim wpisem. Ratuj joko!!!!!!!!!!
Właśnie otrzymałem zamówione opony. Producent kampera zaleca przy pełnym obciążeniu ciśnienie przód -3,5bara, tył 5,5bara. Producent opon wytłoczył duży, samotny napis 5,75bara. Przy indeksie nośności 121(1450kg) jest napis max. inflation pressure single 644kpa(93PSI).
Które zalecenia producenta kampera mam mieć w "poważaniu"? Ciśnienie w przednich oponach, tylnych, czy w oponach obu osi i dmuchnąć w każdą z opon wg Twoich wskazówek 6,44bara, czy tylko 5,75 i mieć flaka?
A może jeżeli obciążenie przodu kampera to tylko 1750kg, to dobrać opony z mniejszym indeksem nośności? Pomimo zaleceń, aby wszystkie opony miały te same parametry, tzn. były takie same?
I jeszcze dodatkowe pytanie.
Te Twoje zalecenia dotyczą tylko opon do kamperów, czy do wszystkich pojazdów korzystających z pneumatycznego ogumienia?
Pytam bo w osobówce mam zalecenie 1,9-2,2 bara, a na opnie jest do 3,5bara. |
Albo udajesz wariata ..... albo próbujesz zrobić go ze mnie
Stwierdzenie " pompujesz zgodnie z zaleceniem producenta opony" nie oznacza , że bez względu na okoliczności pompujesz do tego co jest napisane na oponie , a jedynie że nie powinieneś tej wartości przekraczać.
Jeśli producent opony prawidłowo podał parametry swojego produktu, to tak jak napisałem wcześniej , przy granicznym dopuszczalnym obciążeniu i ciśnieniu takim jak podane na oponie , powinna ona jeszcze "trzymać fason" , czyli być ugięta do poziomu w którym bieżnik pracuje prawidłowo .
Jeśli obciążenie jest dużo niższe to chyba normalne , że pompujesz mniej
joko - 2024-08-23, 12:19
Janusszr napisał/a: |
Czy tego mamy się trzymać?
113/111-4,75Bara
116/114-5,25Bara
121/119-5,75Bara |
Są to wartości graniczne dla jakiegoś konkretnego modelu (modeli) opon a nie wartości uniwersalne, podobnie jak te zalecenia producenta kampera , które dotyczą opon na jakich pojazd wyjechał z fabryki (a nie każdych kolejnych jakie będą na niego zakładane)
Mój kamper też ma podobne zalecenia co do ciśnienia jak Twój, ale przykładowo teraz założyłem opony , które dobrałem prawidłowo pod względem nośności , ale ciśnienie graniczne mają dużo niższe od zalecanego przez producenta kampera (bo tylko 4,5Bara).
Do kampera który waży w chwili obecnej załadowany na podróż 3500kg (+ pewna nieduża wartość ) nabiłem przód 3,7 a tył 4.0 i jest to ciśnienie optymalne.
Poziom ugięcia opony jest idealny , samochód toczy się lekko a jednocześnie komfortowo (na ile Ducato może takie być )
Dokładnie to miałem na myśli pisząc wcześniej , że opony dobieramy pod względem nośności , pompujemy zgodnie z zaleceniem producenta opony (do poziomu adekwatnego do konkretnego obciążenia, ale nie więcej niż dopuszczalne), a zalecenia producenta kampera traktujemy jako odnoszące się do opon na których wyjechał z fabryki.
Różne opony maja różną budowę , zrobione są z różnych materiałów i mają różne parametry. Przy konkretnym obciążeniu wymagają różnych ciśnień , dlatego wcześniej napisałem, że szukając opon patrzymy bardziej na nośność niż to do jakiego ciśnienia trzeba ja pompować.
Osobiście uważam , że opona która przy danym obciążeniu wymaga niższego ciśnienia jest lepsza , bo jest na pewno bardziej komfortowa i wytrzymalsza (czyli bezpieczniejsza)
Opona którą trzeba nabijać do wysokich ciśnień, aby utrzymała ciężar pojazdu i się nie odkształcała jest konstrukcyjnie słabsza i pracuje w dużo cięższych warunkach.
Janusszr - 2024-08-23, 12:20
Nie można przekraczać wartości(obciążenia, ciśnienia, prędkości) podanych przez producenta opon. Należy trzymać się wytycznych producenta pojazdu i wg tego dobierać opony.
Tak trudno to pojąć?
Kupiłem kampera na starych, kilkuletnich oponach, tzw. budżetowych. Przejechałem na nich ok. 50.000km przez pięć lat. Bieżnika zostało ok.7,5mm-tył i 5,5mm-przód, równo zużyte, bez śladów ząbkowania. Pompowane wg. zaleceń producenta auta. Skąd mam wiedzieć na jakich oponach wyjechał kamper w fabryki? Często opony o tej samej nazwie, wymiarach występują w kilku wariantach nośności, ciśnienia.
PS. Faktycznie, robiłem żarty z Twoich teorii. Przepraszam.
W skeczu kabaretu Paranienormalni, Mariolka nasypała sobie soli, czy pieprzu na oko
Nikt mnie do tego nie namówi, aby opony pompować wg własnego uznania.
Janusszr - 2024-08-23, 13:49
joko napisał/a: |
Poziom ugięcia opony jest idealny , samochód toczy się lekko a jednocześnie komfortowo (na ile Ducato może takie być )
|
A jaki jest poziom ugięcia podczas jazdy np. przy 120km/h. Również idealny? Widzisz to? Opona nie przesuwa się po feldze, np. podczas gwałtownego hamowania?
Twój kamper, Twoje opony..........
Poprawiłeś zalecenia producenta auta o 1,5 bara. Z zalecanych 5,5 na 4 bary.
mischka - 2024-08-23, 18:25
Janusszr napisał/a: | Poprawiłeś zalecenia producenta auta o 1,5 bara. Z zalecanych 5,5 na 4 bary. |
Tzn. że co... pójdzie do piekła
Komplecik - 2024-08-23, 19:01
joko napisał/a: |
Mój kamper też ma podobne zalecenia . |
joko naprawdę masz Sailumy
Dajesz przykład jak można w rozsądnej cenie mieć przyjemność zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący soczyste że mam takie nie wspomnę nawet zdjęcie obok parameter bogaty , joko leżą na tej feldze jak pupcia niemowlaka nie wiem czy zauważyłeś te bogate wzmocnienia boczne,
10 oplotów czyli czyli sporo , ciekawe które top, mają tyle
Janusszr - 2024-08-23, 20:05
KOMPLECIK
Ile faktycznie jest warstw wzmacniających i jakie to są warstwy( z czego wykonane) pisze na oponie. Zapodaj fotkę. Policzymy razem Nie daję więcej jak 7 może 8.
10PR to jest odpowiednik dawnych 10 warstw(płótna?)
Najważniejsze, że spełniły Twoje oczekiwania i że forum nie umiera
Komplecik - 2024-08-23, 21:10
Janusszr napisał/a: | KOMPLECIK
Ile faktycznie jest warstw wzmacniających i jakie to są warstwy( z czego wykonane) pisze na oponie. Zapodaj fotkę. Policzymy razem Nie daję więcej jak 7 może 8.
10PR to jest odpowiednik dawnych 10 warstw(płótna?)
Najważniejsze, że spełniły Twoje oczekiwania. |
cieszę się jak dziecko
joko - 2024-08-23, 21:38
Janusszr napisał/a: | Skąd mam wiedzieć na jakich oponach wyjechał kamper w fabryki? |
Ale naprawdę Janusz nie jest Ci ta wiedza do niczego potrzebna
Janusszr napisał/a: |
PS. Faktycznie, robiłem żarty z Twoich teorii. Przepraszam.
|
Luzik
Jakbyśmy Wszyscy mieli takie samo zdanie w każdym temacie to nie było by o czym pisać ..... a jakbyśmy się nawzajem nie podpuszczali to mało komu pisać by się chciało
Komplecik - 2024-08-23, 21:57
joko napisał/a: | jakbyśmy się nawzajem nie podpuszczali to mało komu pisać by się chciało |
O przepraszam ja wszystko na poważnie
joko - 2024-08-23, 22:24
Komplecik napisał/a: | joko napisał/a: | jakbyśmy się nawzajem nie podpuszczali to mało komu pisać by się chciało |
O przepraszam ja wszystko na poważnie |
Taaaa ....
Komplecik - 2024-08-23, 22:52
joko napisał/a: | Komplecik napisał/a: | joko napisał/a: | jakbyśmy się nawzajem nie podpuszczali to mało komu pisać by się chciało |
O przepraszam ja wszystko na poważnie |
Taaaa .... |
Serio
Rav - 2024-08-25, 17:32
Poruszę dwie kwestie:
1. Jako były użytkownik Continentali - potwierdzam, że są ciche na asfalcie, ale na trawie już kiepsko. Wiele razy musiałem z rozpędu wskakiwać w najazdy, jak była choćby rosa. Miałem dość tego, że zawsze musiałem kombinować nawet na kempingach (nie wszystkie są utwardzone). Przy manewrach zawsze wzrastało ryzyko, że się zagrzebię (choćby w piasku).
2. Co do ciśnień. Jak kupowałem Micheliny to miałem podobną obawę - producent kampera pisze o 5,5 bara, a oznaczenie na oponie max. 5,00 bara (wyrażone w PSI), a jednocześnie dedykowane niby do kampera. Napisałem w tej sprawie do Michelina. Odpisali, że jeśli na oponie jest znaczek kampera (a u mnie jest), to można pompować o 15% powyżej ciśnienia wskazanego na oponie i jest to absolutnie zgodne z deklaracją producenta (także w odniesieniu do ewentualnej gwarancji).
Janusszr - 2024-08-25, 17:56
Nie korzystam z najazdów, na asfalcie continentale są ciche, to idealne do moich oczekiwań.
Bardzo nie poważne są te tłumaczenia Michelina. Znaczek kampera udało im się zamieścić na oponie, ale zmienić wartość ciśnienia, to już było ponad ich możliwości? Ściema i tyle.
W oponeo facet tak bardzo chciał mi wcisnąć opony Barum, że zawyżył ciśnienie o 0,7 bara. Dałem się skusić. Nagrywają rozmowy, to jak zareklamowałem te Barumy, to w ramach zadość uczynienia obniżyli mi cenę za Continentale.
Komplecik - 2024-08-25, 19:14
Są twarde i śliskie
Janusszr - 2024-08-25, 19:50
Komplecik napisał/a: | Są twarde i śliskie |
Wspaniale! O takie mi właśnie chodziło.
Nie po to wywaliłem tyle kasy, aby mieć opony miętkie i nie śliskie
Kiedyś, za komuny, ciotka przysłała mi z USA buty, na b. miękkiej podeszwie. Rewelka, takie były wygodne. Wybrałem się w nich do miasta. Wróciłem praktycznie boso. Miękka podeszwa starła się do skarpet Po jednym wyjściu
Komplecik - 2024-08-25, 20:26
Janusszr napisał/a: |
Kiedyś, za komuny, ciotka przysłała mi z USA buty, na b. miękkiej podeszwie. Rewelka, takie były wygodne. Wybrałem się w nich do miasta. Wróciłem praktycznie boso. |
Rav - 2024-08-26, 09:04
Janusszr napisał/a: |
Bardzo nie poważne są te tłumaczenia Michelina. Znaczek kampera udało im się zamieścić na oponie, ale zmienić wartość ciśnienia, to już było ponad ich możliwości? Ściema i tyle.
|
Widzę, że kupiłeś Continentale i tak ma zostać. Nieważne co kto napisze.
Co do Michelina, wyobraź sobie, że gdyby napisali od razu 5,75 to użytkownicy np. przeładowanych na tylnej osi dostawczaków od razu pompowaliby pod korek.
A jako wisienkę na torcie, podam info, że na Conti miałem dokładnie takie samo oznaczenie, tj. 5,0 + znaczek kampera i były to opony od producenta kampera. Widać też wszyscy są niepoważni. Napisz im proszę wyjaśnienia w tej kwestii, bowiem najwyraźniej błądzą.
Poza tym jest coś takiego jak karta techniczna - tam masz opisane co i jak.
Janusszr - 2024-08-26, 09:21
Każdy kot chwali swoje parchy
Dwa razy strzeliła mi opona w przyczepce tzw. dłużycowej. Dlatego dmucham na zimne i wolę mieć 1 bar zapasu, niż jeździć na ciśnieniu granicznym, lub poniżej tego ciśnienia.
Kamper mój ma długi zwis, plus dochodzi mocno obciążona platforma, to opony muszą być wyjątkowo mocne.
Rav,
podaj proszę linki do kart technicznych opon o których piszesz.
Komplecik - 2024-08-26, 11:14
Rav napisał/a: | Widać też wszyscy są niepoważni. Napisz im proszę wyjaśnienia w tej kwestii, bowiem najwyraźniej błądzą. |
Nie wiadomo kto błądzi, większość raczej zachowuje się racjonalnie
Miałem jezdzilem na tych kont i cp. były bardzo ale to bardzo śliskie i mega twarde, wyjątkowo nie dla mnie, jeśli ktoś tak lubi ok.
Janusszr - 2024-08-26, 11:39
Ja czekam na linki od Kolegi Rav. Będzie można porównać jak mają się oznaczenia na oponie z kartą techniczną danej opony.
joko - 2024-08-26, 11:41
Komplecik napisał/a: |
Miałem jezdzilem na tych kont i cp. były bardzo ale to bardzo śliskie i mega twarde, wyjątkowo nie dla mnie, jeśli ktoś tak lubi ok.
|
Ja kampera miałem fabrycznie na conti i po dwóch latach wymieniłem na miśki.
Też potwierdzam że conti nie nadają się do kampera bo twarde i śliskie. To są super gumy , ale do samochodów sportowych (oczywiście nie w tym konkretnie modelu ), ale wymagają solidnego nagrzania aby można było na nich jeździć. Od lat używam conti w 911'tkach właśnie ze względu na to , że są to gumy twarde i wytrzymałe i można w nich upalać na torze cały dzień (w przeciwieństwie do miśków , które potrafią się zetrzeć po 2-3 godzinach).
Conti trzymają super ..... ale muszą być wcześniej dobrze rozgrzane ...... a tego w kamperze nie da się zrobić
Na tych continentalach co miałem fabrycznie w Vetce to pamiętam że miałem problem wyjechać z kempingu w Zwierzyńcu po porannej rosie ..... a jak wiadomo kemping w Zwierzyńcu jest raczej płaski
Drugą taką akcję miałem w Bieszczadach , kemping Wetlinka (chyba ....taki poziomowy przy wejściu na szlak ) ..... mało co ciągnika nie trzeba było wzywać
Po tym incydencie wywaliłem to w diabły i założyłem miśki ..... było trochę lepiej
Robert, w tych Sailunach co poleciłeś to kamperek idzie jak w papućkach
Ostatecznie dałem 3,8 przód i 4,2 tył i teraz jest tip-top .
Zobaczymy jak spiszą się w dłuższej trasie i jaką to będzie miało realną żywotność, ale jak będą się szybko ścierać to za tę kasę to se co roku kupię nowy zestaw
Janusszr - 2024-08-26, 11:47
[quote="Komplecik"] Rav napisał/a: |
Miałem jezdzilem na tych kont i cp. były bardzo ale to bardzo śliskie i mega twarde, wyjątkowo nie dla mnie, jeśli ktoś tak lubi ok.
|
Kompleciku, w jakich latach używałeś te opony jeżeli można tak nieśmiało spytać?
Ja kupiłem te opony dla jasności - ContiVanContact 100 215/75 R16 C 121/119. Czy właśnie takie miałeś, czy te z tytułu wątka ?
Opony Continental VancoCamper 215/75 R16 C wprowadzono do produkcji w 2006
Opony ContiVanContact 100 215/75 R16 C wprowadzono do produkcji w 2019
Janusszr - 2024-08-26, 12:05
joko napisał/a: |
Ja kampera miałem fabrycznie na conti i po dwóch latach wymieniłem na miśki.
|
Dziwne, że Continental jeszcze nie splajtował.........
Strasznymi pechowcami jesteście, albo ja jestem takim szczęściarzem. Nigdy, przenigdy nie miałem problemu z mokrą trawą.
Pewnie, teraz będę już miał problemy i będę gryzł trawę ze złości... , chociaż Barum vanis 2 to również Continental i na mokrej trawie dawał radę, a ze starości guma ma konsystencję twardego plastiku.
Barumy doczekały się starości, bo taki skąpy jestem i opony wymieniam co kilka lat
Rav - 2024-08-26, 13:44
Janusszr napisał/a: | Ja czekam na linki od Kolegi Rav. Będzie można porównać jak mają się oznaczenia na oponie z kartą techniczną danej opony. |
To się Janusz nie doczekasz. Dostałem to na maila, jak zgłosiłem zastrzeżenia mailowo do ich działu obsługi klienta. Pamiętam, że CP to skrót od Camping Pneu, co ma oznaczać dostosowanie kordu opony do wyższych ciśnień, aby się nie odkształcała - stąd te 15% (moje michały mają chyba na boku 4,75 bar [oczywiście wyrażone w PSI - żebyś się przypadkiem o to nie przyczepił] + rzeczone 15% daje właśnie 5,5 bar) - upewnię się przy okazji.
W każdym razie, temat został przeze mnie rozkminiony i zamknięty. Doktoratu z tego robić nie zamierzam. Pytałem, bo zależało mi na bezpieczeństwie (muszę mieć z tyłu 5,5 bo inaczej opona od razu widać, że jest niedopompowana). Co ustaliłem przekazałem.
Chcesz zgłębić temat: dzwoń i pisz (do którego producenta sobie życzysz), choć nie wiem po co, skoro i tak kupiłeś/kupujesz Conti?
Janusszr - 2024-08-26, 14:34
Rav.
Podejrzewałem, że się nie doczekam, bo nie podają wszystkich danych. Ja rozmawiałem na ten temat z Continentalem(mają przedstawicielstwo w Polsce), jak gość z Oponeo wprowadził mnie w błąd. Na oponach podawane są dwa ciśnienia. Nominalne (zalecane) i maksymalne. Często jest tak, że nominalne pokrywa się z maksymalnym i tego należy się trzymać(nie przekraczać, mniej może być). Oznaczenie CP, to podwyższona odporność na odkształcenia podczas dłuższego postoju pojazdu, a nie dopuszczenie o ileś tam % wyższych ciśnień. To jest po prostu nieprawda.
Piszesz, że bezpieczeństwo ponad wszystko, a dałeś się tak zmanipulować. Ale doktoratu nie masz zamiaru pisać. Ja również z tego rezygnuję
Rav - 2024-08-26, 15:01
Janusszr napisał/a: | Rav.
Oznaczenie CP, to podwyższona odporność na odkształcenia podczas dłuższego postoju pojazdu, a nie dopuszczenie o ileś tam % wyższych ciśnień. To jest po prostu nieprawda.
Piszesz, że bezpieczeństwo ponad wszystko, a dałeś się tak zmanipulować. Ale doktoratu nie masz zamiaru pisać |
Oczywiście, że nie zamierzam. W moim, analizowanym przypadku to CP, to było 15% z limitem 5,5 bar. Czy to automat do wszystkich marek? Nie wiem, bo pisałem o Michelinie. W ich ocenie, znaczek kampera na boku opony dopuszcza wyższe ciśnienie robocze opony: tylko tyle i aż tyle.
Czy dałem się zmanipulować? W mojej ocenie nie. Skoro rozmawiam z przedstawicielem producenta, który coś deklaruje i przesyła info na maila (dodatkowo pamiętam, że deklarował, że jest to info ogólnodostępne i nawigował mnie do strony www, ale teraz, po takim upływie czasu nie odtworzę).
Michały są głośniejsze od Conti, ale o niebo lepiej sprawdzają się w deszczu, na piasku, czy trawie. Ot, moja ocena i utwierdzenie w słuszności wyboru.
Szukaj dalej opon z oznaczeniem dopuszczalnego ciśnienia 5,5 bara do kampera. Jak znajdziesz - podziel się informacją (jak ja szukałem to wszystko na boku opony miało przedział 4,75 - 5,00 bar).
Janusszr - 2024-08-26, 17:23
Również miałem kłopot ze znalezieniem odpowiednich opon, jeżeli chodzi o ciśnienie. Dopiero w bezpośredniej rozmowie z Continentalem zwrócono mi uwagę na te opony:
ContiVanContact 100 215/75 R16 C
Ciśnienie nominalne 5,75bara
Ciśnienie maksymalne 6,44bara
Nie posiadają magicznego napisu -CP
Nigdy nie przypuszczałem, że znalezienie odpowiednich opon do mojego kampera zajmie mi tyle czasu.
Komplecik - 2024-08-26, 18:50
Janusszr napisał/a: |
Nie posiadają magicznego napisu -CP
. |
Toś przegroł Chłopie nima cp nima jazdy
99,9% dostawczaków jeździ na normalnych C i jeżdżą i dają radę, opamiętajcie się bo zakrawa to na paranoję
Jak bym nie jeździł i wciskał mi ktoś taki kit to może może bym to łykał jak młody pelikan, ale jeździłem i stałem na deszczu po nogach a z łąki traktor mnie wyciągał tak że proszę nie wciskajcie mi tego czego wcisnąć na 100% się nie da,
kupujcie co chcecie tylko proszę nie opowiadajcie że chwyciliscie..... za nogi, przejedzie jeden z drugim kilometrów kilka to się dowiesz co to za rarytasy, wszyscy których znam a jeździli na tych gumkach delikatnie mówiąc nie byli zachwyceni, najbardziej nadają się do stania na parkingu w słońcu bo się nie odksztalcaja, ja mniej więcej jeżdżę więc kupuje do jazdy nie stania. Te które kupiłem mają 1400 na koło i spoko można je pchać do 5,75, ale pewnie są podobne o podobnych parametrach za roztropne nie bajajskie pieniądze, mnie się bieżnik podobał naślafowały miśki za 2.5 raza tyle tyle że bieżnik w sailanach bardziej mi leży
Janusszr - 2024-08-26, 20:09
Komplecik,
chyba nie zrozumiałeś tego co napisałem , albo ja Ciebie nie pojmuję
Nie ma CP, jest super jazda. CP to chyba do stania, a ja parkuję nie na najazdach, tylko na podnośnikach, jak ma to być dłuższy postój na krzywym. Po zimowym postoju nigdy mi się opony nie odkształciły, a nie stawiam auta na kołkach. CP to chwyt reklamowy.
Założyłem ten wątek z pytaniem o ciśnienie w konkretnych oponach, a nie o walorach jazdy po trawie i błocie oraz ich cenie.
Niemniej jak napisałem kilka postów wyżej;
każdy kot swoje parchy chwali
Komplecik - 2024-08-26, 21:10
Janusszr napisał/a: |
każdy kot swoje parchy chwali |
Ja nie chwalę tego co kupiłem tylko zastanawiam się jak można się omamić bzdetami, jak się dobrze poszuka można równie dobre opony kupić w jeszcze niżej cenie, a jak ktoś się chwoli niewiadomo czym a ja wiem że to pyta to żałość ogromna mnie bierze i nie wiem jak mam do tego podchodzić patrzeć z politowaniem na nabitego w konia czy zwrócić delikatnie uwagę, ale widzę że to nie zawsze pomaga więc dobitnie może pomoże , nie daj się robić kol w uj.. Za swoje pieniądze
Bo nie dość że sobie robisz krzywdę to jeszcze kto inny to poczyta i kupi se napisy zamiast towaru
Te się nadają na italie w super ciepłe lato taka jest moja opinia po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów bo szkoda było wypiepszyć
Nie obraź się że tak ciut ostrzej pisze to dla tego że można wiele lepiej wybrać za wiele mniejsze pieniądze o wiele lepszych parametrach gdzie nie trzeba z aptekarska dokladnoscia szukac powietrza w powietrzu
Janusszr - 2024-08-26, 21:29
Komplecik,
nie musisz mnie uświadamiać w sprawie opon. Mam za sobą okres jazdy na rolniczych kartoflakach, które montowałem do osobówek. Tak, tak. Opony od siewników montowałem i byłem w siódmym niebie, że udało mi się takie kupić. Na tylnych kołach w Tarpanie, Żuku miałem opony od ciągnika rolniczego. Szczytem szczęścia było uciułanie kilkudziesięciu dolarów i zakup opon w Pewexie
Więc daruj sobie Skąpy dwa razy traci
Spytałem tylko w pierwszym poście o ciśnienie w konkretnych oponach i zaczęło się jak zwykle tutaj na forum
Powtarzam. Pytałem tylko o ciśnienie w danej oponie, a nie o kształt bieżnika czy cenę
Wycofuję się z dalszej dyskusji w tym temacie.
Komplecik - 2024-08-26, 22:03
Nie wycofuj się to tylko dyskusja każdy wyciąga jakieś wnioski za dyskusje
Janusszr - 2024-08-26, 22:08
do lustra nie będę pił
W tym temacie, to z mojej strony koniec. Zakładam nowy
Komplecik - 2024-08-29, 06:51
Janusszr napisał/a: | :pifko do lustra nie będę pił
W tym temacie, to z mojej strony koniec. Zakładam nowy |
Janusszr cóż można Ciebie tylko przeprosić i upomnieć siebie po co się wtrącam, będziesz jeździł
Janusszr - 2024-08-29, 08:14
Przemiły Kompleciku.
Fajny taki miły koniec dyskusji
|
|