Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - VW California - zamiana kwasa na LiFePO4

marcincin - 2024-08-27, 11:47
Temat postu: VW California - zamiana kwasa na LiFePO4
Koledzy, z którymi ostatnio wybrałem się na rowerowe enduro, zakupili Californie (zjechały się trzy sztuki w jedno miejsce) - ebików było kilka, więc pojawił się problem ładowania (koledzy jeszcze nie mają instalacji PV) - aku szybko zastrajkowały. Przyjrzałem się ich instalacjom - nowe Californie mają biedne 75Ah w kwasie. Doradziłem wymianę kwasa na LiFePO4 (a najlepiej dwa, pod dwa siedzenia) i oczywiście instalację PV. Poczytałem trochę i mam wątpliwość czy wymiana plug&play zadziała. Doczytałem, że nowe Californie w czasie jazdy ładują akumulator do 80% - reszta tylko przy hamowaniu. Jest też specjalna funkcja dostępna na panelu - fast charge - obawiam się, że energoblok Californi ocena poziom naładowania aku na podstawie napięcia "kwasa" i nie będzie to działało dla LiFePO4 ze względu na wyższy napięcie i inną charakterystykę rozładowania. Koledzy mieszkają daleko i nie mam gdzie pooglądać bliżej tej instalacji - gdzie znajduje się przekaźnik/cytrix czy inne ustrojstwo spinające instalację samochodową z zabudową i czy da się bez utraty gwarancji dołożyć przetwornicę DC-DC. W serwisie VW oczywiście nic nie kumają, VW ciągle siedzi w technologiach kwasowych. Czy ktoś dotykał tego tematu?
reaven22 - 2024-08-27, 15:01

Chyba zostają boostery DC-DC,
Robi to Victron, są bardzo dobre, trochę kosztują. Korzystałem z modułów 20 i 30A, można je łączyć równolegle aby mieć większy prąd ładowania.
https://motocar-gdansk.erli.pl/produkt/victron-ladowarka-orion-tr-smart-12-12-v-30a-dc-dc,182475206

Obecnie u siebie testuje chińskie boostery 60A, mam 2szt równolegle z ładowaniem 120A z alternatora.
https://pl.aliexpress.com/item/1005002807553861.html

przemmko - 2024-08-27, 17:18

Tu nie ma co zgadywać , w GC integracja elektryki zabudowy z samochodem jest znacznie większa niż typowym kamperze, ponadto aku zabudowy jest pod maską, co powoduje trudność w modernizacji. Prosta podmiana istniejącego aku na LFP4 to proszenie się o kłopoty i utrata gwarancji. Jest też opcja, że modernizację zrobi certyfikowany partner (nie wiem czy jest taki w PL, w DE na pewno są) to gwarancja będzie, tylko to szalony koszt.

Innym rozwiązaniem jest dołożenie dodatkowego aku i instalacji obok istniejącej, jest wiele rozwiązań, najprostsze (najtańsze ) to bezpośrednie spięcie i odpowiednie sparametryzowanie BMSa, przetwornice DC-DC, do przeprogramowania modułów i podmiany gratów na te do LFP4, wszystko zależy od tego jak koszernie i mocno miałoby być zintegrowane z GC.

Proponuje podesłać koledze linki do forum m.in GC, gdzie LFP4 - to chyba najczęściej podejmowany temat, np:

LFP1

LFP2


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group