|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Chausson awaria elektrobloku, solarów
PLopaPL - 2024-09-11, 20:37 Temat postu: Chausson awaria elektrobloku, solarów Dobry wieczór, po dziwnych przygodach z ładowarką CBE kamper poleciał na coroczny serwis. Przy okazji zgłosiłem parę usterek związanych z elektryką.
1. Będąc w Czarnogórze zauważyłem, że solary raz ładują a innym razem nie ładują akumulatora. Po powrocie w PL to samo.
2. Ładowarki 230/12 zarówno CBE oraz Victron Smart nie ładują akumulatora pokładowego - podłączone przez elektroblok.
3. Brak sygnału odpalenia samochodu na panelu sterowania, przez co nie działa m.in lodówka na 12v a antena satelitarna nie widzi zapłonu, z kolei ładowarka 12/12 redarc działa poprawnie.
Diagnoza od serwisu - solary uszkodzone od temperatury, uszkodzony elektroblok. To zrobią na gwarancji.
Solary były przyklejone do dachu. Przy odbiorze campera pytałem o temperaturę, czy się nie przegrzeją? "Nie ma strachu".
Dalsza diagnoza brzmiała - uszkodzony akumulator lifepo4, który kupiłem i zamontowałem poza serwisem. "Sprzęt jest niefirmowy no name", bo to koyosonic (polecony przez forumowiczów). Podobno akumulator uszkodziła ładowarka CBE ponieważ nie ma programu do lifepo4.
Podczas rozmowy telefonicznej przekazano mi, że serwis ładował akumulator dedykowaną ładowarką do lifepo4, ale nie trzyma on prądu. Tłumaczyłem sprzedawcy, że po wymianie akumulatora nie korzystałem z ładowarki CBE do ładowania akumulatora lifepo4, ma ona wyłącznik na przedniej ścianie, a przed wyjazdem do serwisu naładowałem również lifepo4 victronem bezpośrednio, czyli z pominięciem elektrobloku i zostawiłem odpalone wszystko na 12v na dwa dni, a aku nadal miał ponad 55% energii - stojąc pod wiatą. Pod drodze doładował się do 100%.
To tak w skrócie, teraz kilka pytań...
Czy możliwe jest, aby niededykowana ładowarka uszkodziła akumulator lifepo4? Akumulator przed wyjazdem działał dobrze, a teraz nie. Zaproponowano mi wymianę na żelowy 90ah, taki jak miałem fabrycznie. Jak teraz sprawdzić akumulator? Czy do ładowania akumulatora pokładowego przez elektroblok niezbędne jest podpięcie kabla sygnałowego (kable z ładowarki idą do elektrobloku, + - oraz sygnał ładowania), który w ładowarce CBE ma swój pin? Czy można podpiąć ładowarkę bezpośrednio z akumulatorem, aby pominąć sterowanie przez elektroblok?
Teraz tak się zastanawiam, że w sumie to nie mam pojęcia czy kiedykolwiek CBE ładowała poprawnie akumulator żelowy. Kamper praktycznie zawsze był odłączony od 230 - wystarczały solary.
rjas - 2024-09-12, 18:32
Niestety za dużo nie pomogę, ale piszesz że na gwarancji, więc rozumiem, że kamperek w miarę nowy. Mój 4-o latek, czyli podobnie. Ładowanie ze słupka ładowarką CBE - wiem, że nie ma dedykowanego programu do LiFePO4 ale ja nią ładuję swój 300A "składak" i nie widzę jakichś problemów. Jedyne co zauważyłem, to nominalnie jest 15A, ale BMS akumulatora pokazuje przeważnie nie więcej jak 10A.
Ciekawe jak to wygląda u Orkaa, bo u niego powinny być albo takie same albo podobne rozwiązania.
Panele elastyczne u mnie padły po dwóch latach.
Odnośnie pkt. 3 - pomiędzy fotelami kabiny, na podłodze jest taka duża plastikowa pokrywa na dwóch wkrętach. Pod nią jest bezpiecznik, taki duży, chyba 50A. To może być przyczyna braku wskazań na panelu.
Ładowarka Redarc - zakładam, że wiesz że ma dedykowany program do ładowania LiFePO4.
Powodzenia
PLopaPL - 2024-09-12, 21:24
rjas napisał/a: | Niestety za dużo nie pomogę, ale piszesz że na gwarancji, więc rozumiem, że kamperek w miarę nowy. Mój 4-o latek, czyli podobnie. Ładowanie ze słupka ładowarką CBE - wiem, że nie ma dedykowanego programu do LiFePO4 ale ja nią ładuję swój 300A "składak" i nie widzę jakichś problemów. Jedyne co zauważyłem, to nominalnie jest 15A, ale BMS akumulatora pokazuje przeważnie nie więcej jak 10A.
Ciekawe jak to wygląda u Orkaa, bo u niego powinny być albo takie same albo podobne rozwiązania.
Panele elastyczne u mnie padły po dwóch latach.
Odnośnie pkt. 3 - pomiędzy fotelami kabiny, na podłodze jest taka duża plastikowa pokrywa na dwóch wkrętach. Pod nią jest bezpiecznik, taki duży, chyba 50A. To może być przyczyna braku wskazań na panelu.
Ładowarka Redarc - zakładam, że wiesz że ma dedykowany program do ładowania LiFePO4.
Powodzenia |
Mógłbyś podrzucić zdjęcia tego składaka?
Odebrałem kampera z serwisu. Podsumowując, wymienione panele solarne na sztywne montowane na stelażu, wymieniony elektroblok. Walnięty akumulator lifepo4. Podobno był ładowany 24 h i nie przyjął prądu.
Obecnie włączenie choćby światła wyłączą cały układ, napięcie na akumulatorze spada do ok 10v. Oddając kampera, miałem nockę na dziko - wtedy akumulator działał. Gdy wróciłem do siebie, wyciągnąłem akumulator i podłączyłem do ładowania przez ładowarkę victron. Napięcie na aku skacze do 14,4-14,5 v, jednak akumulator skutecznie odmawia przyjęcia prądu - na aplikacji wskazania ładowania wynoszą 0 amper... Co może być walnięte w aku? Czy da radę go "wzbudzić"? Ktoś naprawia takie aku? Czy można w jakiś sposób zepsuć ten rodzaj akumulatora? Producent to Koyosonic - z polecenia z forum
orkaaa - 2024-09-12, 22:11
Energoblok 230 /12 normalnie ładuje każdy akumulator. U mnie jest ładowarka 10 A i na akumulatorze jest 10 A. Nie ma dedykowanej do lifepo4 tylko kwas i gel. Działa i na kwasie i na gel tylko na gel napięcie wyjściowe jest minimalnie wyższe.
Ponieważ ja nie mialem dedykowanej ładowarki z inteligentnego alternatora to kupiłem victrona smart dc dc 30 A . Na akumulatorze jest 30 A. Podczas jazdy lodówka bierze 10 A to na akumulator wchodzi 20 A . Wszystko mam opomiarowane oprócz bms i aplikacji mam TK 15 który dokładnie pokazuje jakie prądy wchodzą i wychodzą .
Akumulator : zdecydowanie polecam składanie. Bms jest do zabezpieczenia ogniw i sprawny bms nie puści prądu 24 v - jakieś bzdury opowiadają. Bms jest dedykowany na ilość ogniw, natężenie i napięcie prądu. Przy akumulatorze 12 v to napięcie jest na 12 v. I wszystkie zabezpieczenia suma i każdego ogniwa są na 12 v !!!!! Jak jest wyższe bms nie puszcza prądu tak jak w przypadku przeładowania. Poza tym skąd nagle w instalacji 12 v wzięło się 24 v ?????
Czy da się naprawić akumulator ? Tak . Wszystko zależy co się stało. Jeżeli nie ładuje a ogniwa są ok to coś jest z bms. Ale bez otwarcia nic nie wiemy jaki tam jest bms. Ja bym to rozłożył i wsadził inny nawet najprostszy bms o podobnych parametrach. Jak nie będzie ładować , to trzeba spróbować każde ogniwo osobno - ładowarką laboratoryjną gdzie ustawiasz np 3.50 v na ogniwo. Trzeba się dowiedzieć czy winny jest bms czy ogniwa. Jak bms to wstawiamy nowy. Jak ogniwa to …. Już nic nie da się zrobić ….można wykorzystać obudowę .
Solar. Sprawdź jaką masz instalację ? Jak i jakie idą kable i jaki jest regulator ? Chodzi o kable od regulatora do akumulatora . Jakiej mocy panele . Jeżeli coś jest zwalone w instalacji to będą kolejne problemy. To bardzo ważne !!! Sama zmiana paneli może jeszcze bardziej skomplikować sytuację .
Nie rozbierałem jeszcze oryginalnej instalacji ale w moim Chausonn z energobloku kable idą przez / tzw dwa separatory i bezpieczniki 50 A / do akumulatora . Jakiś przekaźnik jest także na panelu sterowania / tym w kamperze / Ten przekaźnik decyduje czy jest ładowanie np z alternatora lub z energobloku.
Gdzie byłeś na serwisie ???? To ważne pytanie bo ….. mam bardzo ciekawe doświadczenia.
PLopaPL - 2024-09-13, 08:03
orkaaa napisał/a: | Energoblok 230 /12 normalnie ładuje każdy akumulator. U mnie jest ładowarka 10 A i na akumulatorze jest 10 A. Nie ma dedykowanej do lifepo4 tylko kwas i gel. Działa i na kwasie i na gel tylko na gel napięcie wyjściowe jest minimalnie wyższe.
Ponieważ ja nie mialem dedykowanej ładowarki z inteligentnego alternatora to kupiłem victrona smart dc dc 30 A . Na akumulatorze jest 30 A. Podczas jazdy lodówka bierze 10 A to na akumulator wchodzi 20 A . Wszystko mam opomiarowane oprócz bms i aplikacji mam TK 15 który dokładnie pokazuje jakie prądy wchodzą i wychodzą .
Akumulator : zdecydowanie polecam składanie. Bms jest do zabezpieczenia ogniw i sprawny bms nie puści prądu 24 v - jakieś bzdury opowiadają. Bms jest dedykowany na ilość ogniw, natężenie i napięcie prądu. Przy akumulatorze 12 v to napięcie jest na 12 v. I wszystkie zabezpieczenia suma i każdego ogniwa są na 12 v !!!!! Jak jest wyższe bms nie puszcza prądu tak jak w przypadku przeładowania. Poza tym skąd nagle w instalacji 12 v wzięło się 24 v ?????
Czy da się naprawić akumulator ? Tak . Wszystko zależy co się stało. Jeżeli nie ładuje a ogniwa są ok to coś jest z bms. Ale bez otwarcia nic nie wiemy jaki tam jest bms. Ja bym to rozłożył i wsadził inny nawet najprostszy bms o podobnych parametrach. Jak nie będzie ładować , to trzeba spróbować każde ogniwo osobno - ładowarką laboratoryjną gdzie ustawiasz np 3.50 v na ogniwo. Trzeba się dowiedzieć czy winny jest bms czy ogniwa. Jak bms to wstawiamy nowy. Jak ogniwa to …. Już nic nie da się zrobić ….można wykorzystać obudowę .
Solar. Sprawdź jaką masz instalację ? Jak i jakie idą kable i jaki jest regulator ? Chodzi o kable od regulatora do akumulatora . Jakiej mocy panele . Jeżeli coś jest zwalone w instalacji to będą kolejne problemy. To bardzo ważne !!! Sama zmiana paneli może jeszcze bardziej skomplikować sytuację .
Nie rozbierałem jeszcze oryginalnej instalacji ale w moim Chausonn z energobloku kable idą przez / tzw dwa separatory i bezpieczniki 50 A / do akumulatora . Jakiś przekaźnik jest także na panelu sterowania / tym w kamperze / Ten przekaźnik decyduje czy jest ładowanie np z alternatora lub z energobloku.
Gdzie byłeś na serwisie ???? To ważne pytanie bo ….. mam bardzo ciekawe doświadczenia. |
Akumulator nie ładowali 24v tylko 24 godziny, w sensie dobę. Wszystkie ładowarki działają i dają napięcie na akumulator. Chodzi o to, że akumulator nie przyjmuje prądu - tak wynika z aplikacji victron gdy podłączyłem ładowarkę victrona 230/12 bezpośrednio po wyciągnięty z auta lifepo4. W serwisie ogromnie się do niego przyczepili, że to nieoryginalny. Wymiany dokonałem sam, tak samo jak sam zmieniłem program w redarcu oraz lumiax. Ta wymiana powinna się, ich zdaniem, zakończyć utratą gwarancji - jednak z uwagi na dobro klienta wymienili uszkodzony elektroblok oraz solary. Wszystko nawaliło, jak byłem na południu europy - akumulator był już zamontowany co najmniej 6 msc.
Pytanie moje zasadnicze, czy można specjalnie przeładować, rozładować czy w inny sposób zniszczyć ten rodzaj akumulatora? Mam dziwne wrażenie, że został specjalnie uszkodzony. W aż takie zbiegi okoliczności, to nie wierzę. Tym bardziej, że nockę wcześniej stałem na stacji paliw nockę i wszystko było ok. Aku działał, trzymał prąd jak zwykle. Przy odbiorze kampera już nie chce się naładować....
orkaaa - 2024-09-13, 08:37
Gdzie byłeś w serwisie ? Czy reszta instalacji przy nowym akumulatorze działa ??
Akumulator teoretycznie można zepsuć. Bms chroni akumulator i tam są specjalne zabezpieczenia przeciwko przeładowaniu.
Może zawiesił się bms . Miałem tak w jednym przypadku. Tylko aby to zdiagnozować to po pierwsze potrzeba danych tego akumulatora . Jaki bms ? Jaki system opomiarowania . Jakaś aplikacja czy TK 15. Co pojazuje ? Jak wygląda napięcie na poszczególnych ogniwach.
Jeśli nie ma aplikacji to trochę dupa bo dokąd nie otworzymy nic nie wiemy.
PLopaPL - 2024-09-13, 09:25
orkaaa napisał/a: | Gdzie byłeś w serwisie ? Czy reszta instalacji przy nowym akumulatorze działa ??
Akumulator teoretycznie można zepsuć. Bms chroni akumulator i tam są specjalne zabezpieczenia przeciwko przeładowaniu.
Może zawiesił się bms . Miałem tak w jednym przypadku. Tylko aby to zdiagnozować to po pierwsze potrzeba danych tego akumulatora . Jaki bms ? Jaki system opomiarowania . Jakaś aplikacja czy TK 15. Co pojazuje ? Jak wygląda napięcie na poszczególnych ogniwach.
Jeśli nie ma aplikacji to trochę dupa bo dokąd nie otworzymy nic nie wiemy. |
Reszta instalacji działa, przy innym akumulatorze wszystko jest w porządku.
Sprawdziłem rano napięcie na tym lifepo4. Jest 13,7, akumulator odpięty nieładowany przez noc. Przy podłączeniu obciążenia napięcie spada do 10-11v
Akumulator to Koyosonic: https://tokarex.erli.pl/produkt/akumulator-litowy-lifepo4-12v-150ah-bms-100a-do-kampera-lodzi-paneli-ups,135253446?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18815669037&gclid=CjwKCAjwxY-3BhAuEiwAu7Y6s9mxUgTwnjMApzlPWLFiOm0BtGjWr8QJ6BSB90S5gArgv-NF9CFEyRoCv98QAvD_BwE&gad_source=1&gbraid=0AAAAABvR-uzoffbuGmFKVSe0N_jyt_TmS
Reszty danych nie posiadam, raczej po otwarciu coś więcej będę wiedzieć. Ogólnie akumulator jest nowy, ma może z 7 msc. Problem tylko, że aby zmieścił się pod fotel musiałem obciąłem rączki boczne...
joko - 2024-09-13, 10:14
PLopaPL napisał/a: |
Obecnie włączenie choćby światła wyłączą cały układ, napięcie na akumulatorze spada do ok 10v. Oddając kampera, miałem nockę na dziko - wtedy akumulator działał. Gdy wróciłem do siebie, wyciągnąłem akumulator i podłączyłem do ładowania przez ładowarkę victron. Napięcie na aku skacze do 14,4-14,5 v, jednak akumulator skutecznie odmawia przyjęcia prądu - na aplikacji wskazania ładowania wynoszą 0 amper... Co może być walnięte w aku? Czy da radę go "wzbudzić"? Ktoś naprawia takie aku? Czy można w jakiś sposób zepsuć ten rodzaj akumulatora? Producent to Koyosonic - z polecenia z forum
.........
Sprawdziłem rano napięcie na tym lifepo4. Jest 13,7, akumulator odpięty nieładowany przez noc. Przy podłączeniu obciążenia napięcie spada do 10-11v |
BMS'y z funkcją sterowania przez aplikację mają możliwość osobnego załączenia i wyłączenia funkcji CHARGE i DISCHARGE i można je ustawić w taki tryb jaki występuje teraz u Ciebie , czyli że msz napięcie na klemach i możesz akumulator rozładowywać a nie da się go naładować (CHARGE-OFF, DISCHARGE-ON)
Nie znam tego konkretnie akumulatora i nie wiem czy da się go sterować przez aplikację , ale może być tak, że z jakiegoś powodu wszedł w tryb w którym funkcja ładowania została zablokowana.
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, to co napisałeś w ostatnim zacytowanym zdaniu, a mianowicie to, że na nieobciążonym aku masz 13,7V, a po podłączeniu obciążenia spada do 10V (Pytanie jak duże obciążenie ?)
To jest zachowanie pasujące bardziej do zasiarczonego kwasiaka niż do LiFePO4.
Napięcie 13,7V wskazuje na ponad 90% naładowania LiFePO4, a 10V to totalnie rozładowane ogniwa i w normalnym układzie nie ma możliwości aby napięcie spadało tak bardzo nawet przy 200A obciążenia.
Gdyby z kolei uszkodzone były ogniwa (spadła by im np. drastycznie pojemnosć) to po odłączeniu obciążenia napięcie "nie wstało" by ponownie .
Te objawy wskazują w/g mnie na jakieś uszkodzenie lub przestawienie się jakichś ustawień BMS'a.
Jest tam tego naprawdę dużo (napięcia i prądy progowe dla ładowania , rozładowania i wiele , wiele innych) i każde z tych parametrów przestawione na jakąś złą wartość może spowodować błędne działanie.
To jest właśnie najlepszy przykład tego o czym pisalem wielokrotnie przy dyskusjach o tym czy LiFePO4 lepiej robić samemu czy kupić gotowe.
Budując samemu z wykorzystaniem BMS'a z pełnym dostępem do parametrów już dawno wiedział byś co się stało i zapewne byłbyś w stanie problem usunąć przez zmianę błędnych ustawień, a tak to nie wiadomo co się dzieje.
Jeśli Twój BMS' nie ma dostępu to aku może skończyć na śmietniku pomimo, że może nie być uszkodzony, a jedynie źle ustawiony.
joko - 2024-09-13, 10:21
orkaaa napisał/a: |
Akumulator teoretycznie można zepsuć. Bms chroni akumulator i tam są specjalne zabezpieczenia przeciwko przeładowaniu.
Może zawiesił się bms . |
Dokładnie tak. Akumulator (czyt. jego BMS) mógł się albo zepsuć , albo zawiesić , albo tak jak wspomniałem powyżej przestawiły się jakieś nastawy w jego sofcie , pod wpływem np. jakichś skoków napięć, zwarć itp.
PLopaPL - 2024-09-13, 10:41
joko napisał/a: | orkaaa napisał/a: |
Akumulator teoretycznie można zepsuć. Bms chroni akumulator i tam są specjalne zabezpieczenia przeciwko przeładowaniu.
Może zawiesił się bms . |
Dokładnie tak. Akumulator (czyt. jego BMS) mógł się albo zepsuć , albo zawiesić , albo tak jak wspomniałem powyżej przestawiły się jakieś nastawy w jego sofcie , pod wpływem np. jakichś skoków napięć, zwarć itp. |
Po południu sprawdzę dokładnie te napięcia i dam znać. Czy bms można "przestawić" po otworzeniu akumulatora?
Czy mógł sam z siebie się przestawić? W noc przed oddaniem campera aku działał poprawnie, na serwisie stwierdzili że zepsuty....
orkaaa - 2024-09-13, 11:26
Czy ten akumulator jest na gwarancji ? Jeśli tak to lepiej odesłać do serwisu bo oni umieją i muszą coś z nim zrobić.
Aby naprawić samemu trzeba wiedzieć jak pracuje bsm. Jeśli jest aplikacja na telefon to tak jak pisze Joko trzeba sprawdzić czy ładowanie nie jest zablokowane. Wystarczy odblokować i powinno działać ale potrzebna jest wiedza.
Jeśli nie ma aplikacji to mamy problem bo jedyną możliwością sprawdzenia czy bms jest ok jest wsadzenie nowego i sprawdzenie czy akumulator działa.
Ale to jeżeli nie masz doświadczenia oznacza w praktyce budowę akumulatora od zera i wiedzy co, gdzie i w jakiej kolejności połączyć.
PLopaPL - 2024-09-13, 11:57
orkaaa napisał/a: | Czy ten akumulator jest na gwarancji ? Jeśli tak to lepiej odesłać do serwisu bo oni umieją i muszą coś z nim zrobić.
Aby naprawić samemu trzeba wiedzieć jak pracuje bsm. Jeśli jest aplikacja na telefon to tak jak pisze Joko trzeba sprawdzić czy ładowanie nie jest zablokowane. Wystarczy odblokować i powinno działać ale potrzebna jest wiedza.
Jeśli nie ma aplikacji to mamy problem bo jedyną możliwością sprawdzenia czy bms jest ok jest wsadzenie nowego i sprawdzenie czy akumulator działa.
Ale to jeżeli nie masz doświadczenia oznacza w praktyce budowę akumulatora od zera i wiedzy co, gdzie i w jakiej kolejności połączyć. |
Wolałbym uniknąć robienia tego samemu . Gwarancja na akumulator jest. Problem w tym, że musiałem akumulator trochę "skrócić" o poszerzenia dla uchwytów. Inaczej aku nie chciał się zmieścić. Czyli mam ingerencję w zewnętrzną część obudowy, czy to jednocześnie utrata gwarancji?
joko - 2024-09-13, 12:30
PLopaPL napisał/a: |
Wolałbym uniknąć robienia tego samemu . Gwarancja na akumulator jest. Problem w tym, że musiałem akumulator trochę "skrócić" o poszerzenia dla uchwytów. Inaczej aku nie chciał się zmieścić. Czyli mam ingerencję w zewnętrzną część obudowy, czy to jednocześnie utrata gwarancji? |
Jeśli jest gwarancja to trzeba spróbować.
To czy ingerencja w obudowę oznacza utratę gwarancji to zależy od tego co tę gwarancję ma uznać.
Jeśli będzie miał wolę gwarancję uznać to uzna, a jeśli nie to nic nie zrobisz bo prawo stoi za nim.
PLopaPL - 2024-09-13, 18:15
Zmierzyłem te napięcia.
Po cały dniu postoju akumulator miał 13,8 v. Podłączyłem przetwornicę którą załączyłem, napięcie spadło do 10,2 v. Później podłączyłem całą instalację i włączyłem oświetlenie plus wentylację od Webasto, napięcie spadło do 10,1 a nawet 9,99 v.
Teraz podłączyłem aku do ładowania bezpośrednio pod victrona. Napięcie na wyjściu ładowarki 14,2 v prąd 0,1A. Jak ustawiłem wysoki tryb regeneracji w ładowarce, napięcie na wyjściu 14,6 v a prąd ładowania wzrósł do 5A.
Co dalej?
orkaaa - 2024-09-13, 22:50
Czekaj do rana zobaczymy .
PLopaPL - 2024-09-14, 10:23
orkaaa napisał/a: | Czekaj do rana zobaczymy . |
Niestety nic się nie poprawiło. Wg aplikacji victrona ładowarka daje prąd gdy na akumulatorze pojawi się obciążenie, jednak akumulator sam w sobie nie ma prądu. Napięcie spada od razu do około 10 v.
orkaaa - 2024-09-14, 11:35
Oddaj na gwarancji. Jak nie będą chcieli gwarancyjnie zrobić to …. Trzeba go otworzyć. Kupić bms i podłączyć nowy bms. Bms dobrej firmy z Bluetooth i aplikacją to koszt około 300 -400 zł. Jeżeli ogniwa są ok to warto kupić bms i odnowić akumulator. Gdy zapadnie decyzja daj znać dostaniesz linki do bms i potem napiszę jak to złożyć.
orkaaa - 2024-09-14, 11:46
A jeszcze jedno, pewnie to nie ma znaczenia ale max prąd ładowania dla tego akumulatora to 30 A !!!! I gdybyś oddał do gwarancyjniej naprawy to może warto by nawet za dopłatą wsadzili lepszy bms. Parametry tego co teraz masz są bardzo słabe 30 / 100 A. Oczywiście bms zależy od jakości baterii ale przy 150 Ah sądzę że można tam wsadzić 50/ 150, albo nawet 200 A. Trzeba jednak znać parametry ogniw czyli max ich prądy ładowania i rozładowania. To bardzo ważne
Być może z tych ogniw da się więcej wycisnąć . 100 A to 1200 wat czyli w zasadzie tylko toster możesz podłączyć albo suszarkę 1000 wat . Ale już 2000 wat daje dużo większe możliwości wykorzystania tego akumulatora w przyszłości.
peja76 - 2024-09-14, 20:55
PLopaPL napisał/a: | Zmierzyłem te napięcia.
Po cały dniu postoju akumulator miał 13,8 v. Podłączyłem przetwornicę którą załączyłem, napięcie spadło do 10,2 v. Później podłączyłem całą instalację i włączyłem oświetlenie plus wentylację od Webasto, napięcie spadło do 10,1 a nawet 9,99 v.
Teraz podłączyłem aku do ładowania bezpośrednio pod victrona. Napięcie na wyjściu ładowarki 14,2 v prąd 0,1A. Jak ustawiłem wysoki tryb regeneracji w ładowarce, napięcie na wyjściu 14,6 v a prąd ładowania wzrósł do 5A.
Co dalej? |
Miałem takie same problemy z aku 120ah firmy Enerblock , pod obciążeniem napięcie spadało do 10v, jak był tylko obciążony TV, ładowaniem tel to śmigał, ale zachciało nam sie expresu i zaczeło się to co u ciebie, wytrzymał 4miesiące. Wysłałem na gwarancję i wymienili bez problemu. Ten co przysłali też coś nie chodził, jak właczyłem przetwornicę i express to w czasie parzenia kawy BMS(ponoć 150a) wyłączał przetwornicę. Jak dzwoniłem i mówiłem co się dzieje to nie dawali wiary, więc wsiadłem do kampera, przejechałm 300km i im udowodniłem, zwykły kwasiak dawał radę. Oddali kasę bez problemu, kupiłem Wamtechnik 200ah i jak narazie już 1,5 roku bez problemu.
Co do ładowania to był on ładowany ładowarkami Victrona sieciową i DCDC 30a.
przemo.d - 2024-09-15, 11:30
To dosyć łatwe nadal do zdiagnozowania. Ta bateria którą kolega kupił to szajs.. kto w ogóle mówi, że on ma jakiś BMS ? chyba Was ponosi..
To zwykły tani szajs wykonany z woreczków zgrzewanych /coś jak opakowania po czekoladzie..../ " Producent" ograniczył prąd do 30A ze względu na wykonanie pewnie...
Połączenie w środku jest szeregowe "te opakowania po czekoladach pozlepiane taśmami dwustronnymi kabelkami i innym gównolitem tworzą baterie. Połączenia szeregowe są a wiec jeden woreczek padł, przechodzi obecnie przez niego 1A czy to odbioru czy ładowania i jak wiadomo tyle przez całą baterie teraz przechodzi. Resztę rzeczy w kamperku popsuł osobiście się tym chwaląc kolega od tematu
Powodzenia.
joko - 2024-09-15, 13:10
przemo.d napisał/a: | To dosyć łatwe nadal do zdiagnozowania. Ta bateria którą kolega kupił to szajs.. kto w ogóle mówi, że on ma jakiś BMS ? chyba was ponosi.
To zwykły tani szajs wykonany z woreczków zgrzewanych /coś jak opakowania po czekoladzie..../ " Producent" ograniczył prąd do 30A ze względu na wykonanie pewnie...
Połączenie w środku jest szeregowe "te opakowania po czekoladach pozlepiane taśmami dwustronnymi kabelkami i innym gównolitem tworzą baterie. Połączenia szeregowe są a wiec jeden woreczek padł, przechodzi obecnie przez niego 1A czy to odbioru czy ładowania i jak wiadomo tyle przez całą baterie teraz przechodzi. Resztę rzeczy w kamperku popsuł osobiście się tym chwaląc kolega od tematu
Powodzenia. |
Może być i tak jak piszesz
Analizujemy problem przyjmując założenie że rzeczona bateryjka zrobiona jest zgodnie ze sztuką ..... a faktycznie znakomita większość "gotowców" to rzeźba w g..
PLopaPL - 2024-09-16, 08:02
przemo.d napisał/a: | To dosyć łatwe nadal do zdiagnozowania. Ta bateria którą kolega kupił to szajs.. kto w ogóle mówi, że on ma jakiś BMS ? chyba Was ponosi..
To zwykły tani szajs wykonany z woreczków zgrzewanych /coś jak opakowania po czekoladzie..../ " Producent" ograniczył prąd do 30A ze względu na wykonanie pewnie...
Połączenie w środku jest szeregowe "te opakowania po czekoladach pozlepiane taśmami dwustronnymi kabelkami i innym gównolitem tworzą baterie. Połączenia szeregowe są a wiec jeden woreczek padł, przechodzi obecnie przez niego 1A czy to odbioru czy ładowania i jak wiadomo tyle przez całą baterie teraz przechodzi. Resztę rzeczy w kamperku popsuł osobiście się tym chwaląc kolega od tematu
Powodzenia. |
Baterię wziąłem z polecenia z forum karawaningu. Jeżeli faktycznie akumulator ma tak słaby prąd ładowania, to być może został usmażony przez serwis podczas ich sprawdzania... Lub totalny zbieg okoliczności
Zastanawiam się też, co zepsułem swoim kamperze zmieniając akumulator na inny? To, że w solarach przyklejonych do dachu usmażyły się od temperatury - nie wydaje się być moją winą. To, że ładowarka 230v podłączona przez elektroblok do akumulatora nie ładowała akumulatora a bezpośrednio już tak, to raczej też nie moja wina. Winą moją jest to, że błędnie odpisałem fragment pierwszego postu, że niechcący zwarłem + i - przy zmianie ładowarki, co okazało się błędenym sformułowaniem, ponieważ dotknąłem kabel sygnałowy do + wychodzącego z ładowarki 230 i wtedy na panelu sterowania zabudowy zapaliła się informacja o ładowaniu akumulatora.
Finał jest taki, że wszystko zostało naprawione, a sprawny akumulator wrócił jako zepsuty...
Będą w serwisie dowiedziałem się, że Chausson w ogóle nie przewiduje akumulatorów lifepo4 w swoich zabudowach, jednak mogę za jedyne 13-15 tys zł. wymienić akumulator w serwisie - przy okazji wymienią też ładowarkę 230v, ładowarkę dc/dc oraz regulator mppt (te dwa ostatnie mają programy do ładowania lifepo4).
Spróbuję zareklamować ten co mam. Przy okazji, spróbuję skorzystać z wiedzy osób zgromadzonych na forum. Który akumulator lifepo4 pasujący pod siedzisko pasażera w fordzie transit warto zamontować?
PLopaPL - 2024-10-14, 17:27
Aktualizacja.
Wysłałem baterię do sprzedawcy... pod dwóch tygodniach nadal cisza, w międzyczasie dzwoniłem 3 razy dopytać o to. W piątek po południu minęło 14 dni od momentu odbioru reklamowanego akumulatora. Czy mogę uznać reklamację jako rozpatrzoną pozytywnie?
W jakim czasie powinienem dostać naprawiony bądź nowy akumulator?
|
|