|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Ładowanie akumulatora rozruchowego z akumulatora pokładowego
matmax - 2024-10-08, 16:51 Temat postu: Ładowanie akumulatora rozruchowego z akumulatora pokładowego Cześć,
najkrócej jak potrafię... Kamper stoi w słońcu. Akumulator pokładowy naładowany do pełna z panela słonecznego. Akumulator rozruchowy wręcz przeciwnie. Nic go nie ładuje w trakcie postoju a jest taka potrzeba.
Czy jest urządzenie które pozwala ładować akumulator rozruchowy od akumulatora pokładowego kiedy ten jest już naładowany ?
Oczywiście przeszukałem internet ale albo źle szukam albo czegoś takiego nie ma.
Akumulator pokładowy mam 12v 100Ah. Solar 200W. Sterownik Victron.
Pomożecie ?
krzlac - 2024-10-08, 17:12
Są regulatory do solarów, które małym prądem podładowują też akumulator startowy np. Votronic MPP Duo Digital.
MILUŚ - 2024-10-08, 17:31
Ja już w drugim kamperze zamontowałem z przodu na podszybiu przenośny solar 20W podłączony do zapalniczki . Nigdy nie zdarzyło mi się rozładowanie aku rozruchowego
Jedyny problem jaki jest to potrzeba odśnieżania w zimie przedniej szyby na przeciw solara
YAN - 2024-10-08, 18:05
MILUŚ napisał/a: | Ja już w drugim kamperze zamontowałem z przodu na podszybiu przenośny solar 20W podłączony do zapalniczki . Nigdy nie zdarzyło mi się rozładowanie aku rozruchowego
Jedyny problem jaki jest to potrzeba odśnieżania w zimie przedniej szyby na przeciw solara |
Gdzie tego szukać dasz jakiś link.
MILUŚ - 2024-10-08, 18:49
Kupiłem to na All..o ponad 10 lat temu......
O takiej mocy jak moja teraz nie znajduję
Tutaj coś podobnego :
https://allegro.pl/oferta/bateria-sloneczna-ladowarka-solarna-12v-2-4w-solar-kable-do-akumulatora-9794604477?reco_id=bd5fa269-8594-11ef-92e7-3a8364a81ce6&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017
Andrzej 73 - 2024-10-08, 18:58
matmax napisał/a: | Akumulator pokładowy mam 12v 100Ah. Solar 200W. Sterownik Victron.
|
Pytanie czy regulator ma wyjście na dodatkowe ładowanie?
matmax - 2024-10-08, 19:06
krzlac napisał/a: | Są regulatory do solarów, które małym prądem podładowują też akumulator startowy np. Votronic MPP Duo Digital. |
Dziękuję za odpowiedź.
Nie wiedziałem o takim rozwiązaniu. Mam kontroler Victrona MPPT, wydałem sporo grosza
Szukam rozwiązania które rozbuduje to co już mam )))
Czytałem o separatorach akumulatorów, o balanserach ... ale to w dalszym ciągu nie to.
MILUŚ napisał/a: | Ja już w drugim kamperze zamontowałem z przodu na podszybiu przenośny solar 20W podłączony do zapalniczki . Nigdy nie zdarzyło mi się rozładowanie aku rozruchowego |
Całkiem dobry pomysł Genialny w swojej prostocie. Ale jednak podszybie wolał bym mieć wolne
Szukam jakiegoś modułu. Jakiejś ładowarki którą można ładować kaumulator od akumulatora.
rakro1 - 2024-10-08, 19:29
A po co doładowywać akumulator rozruchowy? Albo gdzieś prąd ucieka i się rozładowuje albo się zestarzał i trzeba go wymienić.
orkaaa - 2024-10-08, 19:49
Rako - trafił w sedno. Nigdy nie doładowywałem akumulatora samochodowego w kamperze. Jeździ po trasie więc sam się ładuje z alternatora. Gdy przestanie oddawać prąd to znak że trzeba wymienić. Czas akumulatorów 15 letnich minęły raz na zawsze. Akumulator trzyma 4 -5 lat i do wyrzucenia a nie ładowania.
Jeżeli chcesz zrezygnować z akumulatora to są tzw superkondensatory ….. ale to już inna sprawa.
adaml61 - 2024-10-08, 20:20
Zamontuj Cyrixa albo chiński odpowiednik za 50żł(mam i działa nie gorzej od cyrixa , też miałem ) , działa w dwie strony .
Skwarek - 2024-10-08, 20:59
rakro1 napisał/a: | A po co doładowywać akumulator rozruchowy? Albo gdzieś prąd ucieka i się rozładowuje albo się zestarzał i trzeba go wymienić. |
Normalnie nie trzeba doładowywać ale gdy stoi zimą ze trzy - cztery miesiące to często nie jest zbyt naładowany. Radio mimo wyłączenia coś tam pobiera, czasem zostawi się ładowarkę telefonu w gnieździe zapalniczki a komputer samochodu też ma jakieś życie wewnętrzne, alarm i to wszystko coś tam pomalutku ciągnie z akumulatora gdy nie ma odłącznika masy lub zdjętej klemy. Czasem zapomni się to wyłączyć.
W poprzednim kamperze założyłem diodę 1A (Schottky’ego) i szeregowy odpowiedni opornik jakieś 100-150ohm od plusa akumulatora zabudowy do samochodowego i minimalnym prądem był podładowywany bo solar coś tam zawsze pracował. To wystarczało by uzupełnić małym prądem.
Gewehr - 2024-10-08, 21:55
Dioda schottkiego wpięta pomiędzy akumulatory. Na jej linii przekaźnik NC sterowany sygnałem rozrusznika. To rozwiązanie, można stosować gdy mamy ladowarkę DC-DC
Skwarek - 2024-10-08, 22:02
Gewehr napisał/a: | Dioda schottkiego wpięta pomiędzy akumulatory. Na jej linii przekaźnik NC sterowany sygnałem rozrusznika. To rozwiązanie, można stosować gdy mamy ladowarkę DC-DC |
Dioda i opornik ograniczający prąd maksymalny! do około 0,1-0,15 A a było to w starym kamperze gdzie były dwa akumulatory ołowiowe i w zimie to się sprawdzało bez przekaźnika. Taka kroplówka dla rozruchowego
matmax - 2024-10-09, 01:44
adaml61 napisał/a: | Zamontuj Cyrixa albo chiński odpowiednik za 50żł(mam i działa nie gorzej od cyrixa , też miałem ) , działa w dwie strony . |
Fajne urządzenie, poczytałem o nim. Jednak zwieranie akumulatorów to nie to czego szukam. Tu trzeba grube przewody do łączenia jednego z drugim. Mimo to bardzo dziękuję za poradę, moja wiedza rośnie ))
Andrzej 73 napisał/a: | Pytanie czy regulator ma wyjście na dodatkowe ładowanie? |
Nie. Mój regulator to Victron MPPT taki: KLIK
Skwarek napisał/a: | Normalnie nie trzeba doładowywać ale gdy stoi zimą ze trzy - cztery miesiące to często nie jest zbyt naładowany. Radio mimo wyłączenia coś tam pobiera, czasem zostawi się ładowarkę telefonu w gnieździe zapalniczki a komputer samochodu też ma jakieś życie wewnętrzne, alarm i to wszystko coś tam pomalutku ciągnie z akumulatora gdy nie ma odłącznika masy lub zdjętej klemy. Czasem zapomni się to wyłączyć.
W poprzednim kamperze założyłem diodę 1A (Schottky’ego) i szeregowy odpowiedni opornik jakieś 100-150ohm od plusa akumulatora zabudowy do samochodowego i minimalnym prądem był podładowywany bo solar coś tam zawsze pracował. To wystarczało by uzupełnić małym prądem. |
Właśnie o coś takiego mi chodzi... "kroplówka". Takie ładowanie 1A może 2A. Jeżeli istnieje coś takiego to właśnie chcę to znaleźć
Zastanawiam się jeszcze nad podłączeniem drugiego modułu MPPT do solara i podpięcie go bezpośrednio pod akumulator rozruchowy. Tylko pytanie czy jeden solar może być podpięty równolegle do dwóch kontrolerów MPPT ?
Speedo - 2024-10-09, 06:47
matmax napisał/a: | Zastanawiam się jeszcze nad podłączeniem drugiego modułu MPPT do solara |
Zamiast takich rzeźb choinkowych nie lepiej duoracerka z chin za jakieś marne 400 wstawić? https://www.epever.com/pr...-battery/?_gl=1*8cvhzp*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIjYbE4r6AiQMVA52DBx1NODhkEAAYASAAEgKu5vD_BwE
MILUŚ - 2024-10-09, 11:08
To jednak przy proponowanych powyżej wodotryskach mój solarek jest najprostszym , najtańszym i najszybszym rozwiązaniem
Kazik II - 2024-10-09, 12:35
W moim regulatorze Volt MPPT jest oddzielne wyjście na bezpośrednie zasilanie urządzeń pokładowych z pominięciem akumulatora pokładowego - styki 5 i 6. Właściwie to wyjście to jest w praktyce zbędne, bo przecież i tak cała instalacja instalacja 12 V jest podłączona do aku pokładowego. Ale mam wątpliwość czy po podłączeniu tego wyjścia do aku rozruchowego w chwili rozruchu nagle rozrusznik nie "zassie" prądu z regulatora i czym by się to skończyło. Zwłaszcza przy słabo naładowanym akumulatorze rozruchowym. Oczywiście na wszelki wypadek można dodać w szereg bezpiecznik, ale zanim ten się przepali to i tak chwilowo może być kiepsko.
orkaaa - 2024-10-09, 13:12
Dyskusja akademicka się rozwija. Akumulator samochodowy nie potrzebuje doładowania. Czy ktoś w osobówkach instaluje solary albo coś innego do ładowania ? Nie . Jeżeli akumulator jest sprawny to wystarczy alternator !!!! Jeśli mamy problem z aku samochodowym to albo stary i na złom albo alternator nie ładuje i trzeba naprawić alternator a nie wymyślać jak ładować 1 A. Ten akumulator jest nam potrzebny tylko przy rozruchu !!!
Kazik II - 2024-10-09, 13:27
Miałeś chyba na myśli akumulator rozruchowy. A co do sedna to zasadniczo tak, w typowych sytuacjach nie potrzebuje. Ale są wyjątki - jak tu właśnie ten opisywany, Kamper stoi miesiącami. Zasadniczo najlepiej byłoby co jakiś czas wsiąść i pojeździć. Ale jak się komu nie chce albo zapada w sen zimowy? Jeśli ktoś ma domek to no problem. Co jakiś czas podłącza sobie ładowanie zewnętrzne. Ale jeśli właściciel mieszka "na mieście" a kamper stoi na parkingu? I nie tylko, żona ma swoje autko i robi nim przeciętnie 30 km tygodniowo (do psiapsiółek i do fryzjera). Więcej kręci rozrusznikiem niż jeździ. Taki akumulator wymaga podładowania od czasu do czasu.
Gewehr - 2024-10-09, 14:01
orkaaa napisał/a: | Czy ktoś w osobówkach instaluje solary |
Tak. Np. Audi
W kamperach prąd spoczynkowy dochodzi nawet do 0.5A
Czyli miesiąc i po akumulatorze.
Radio, alarm, gps, komputery, czy pomiar napięcia w elektrobloku to wszystko potrzebuję napięcia i powoli drenuje aku. Albo na dłuższy postuj doładowujemy, albo klema zdjęta. Innej rady nie ma
bert - 2024-10-09, 23:10 Temat postu: Re: Ładowanie akumulatora rozruchowego z akumulatora pokłado
matmax napisał/a: | Cześć,
najkrócej jak potrafię... Kamper stoi w słońcu. Akumulator pokładowy naładowany do pełna z panela słonecznego. Akumulator rozruchowy wręcz przeciwnie. Nic go nie ładuje w trakcie postoju a jest taka potrzeba.
Czy jest urządzenie które pozwala ładować akumulator rozruchowy od akumulatora pokładowego kiedy ten jest już naładowany ?
Oczywiście przeszukałem internet ale albo źle szukam albo czegoś takiego nie ma.
Akumulator pokładowy mam 12v 100Ah. Solar 200W. Sterownik Victron.
Pomożecie ? |
podepnij solar pod aku podwozia, przecież przy stosownym napięciu będzie ładował i hotelowy. Nie ma co cudować.
matmax - 2024-10-11, 22:48
bert napisał/a: | podepnij solar pod aku podwozia, przecież przy stosownym napięciu będzie ładował i hotelowy. Nie ma co cudować. |
W zasadzie to nie jest głupi pomysł. Przecież rozruchowy mogę mieć spięty z pokładowym. Tylko czy różnica w pojemnościach i latach nie stanowi tu problemu ?
Pokładowy mam nówkę 95Ah. Rozruchowy ma ze dwa lata i nominalnie 72Ah.
---------
Generalnie dziękuję wszystkim za rady, nie spodziewałem się takiego odzewu
Jak zdecyduję się na któreś z rozwiązań to je tu opiszę dla potomnych
Raz jeszcze bardzo dziękuję.
AMIGO - 2024-10-11, 22:56
Gewehr napisał/a: |
W kamperach prąd spoczynkowy dochodzi nawet do 0.5A
Czyli miesiąc i po akumulatorze.
Radio, alarm, gps, komputery, czy pomiar napięcia w elektrobloku to wszystko potrzebuję napięcia i powoli drenuje aku. Albo na dłuższy postuj doładowujemy, albo klema zdjęta. Innej rady nie ma |
Mój przyszły ,,Tramper" co prawda kamperem nie był, nie jest, i nigdy nie będzie, nie posiada energobloku, ale możliwa sytuacja z prądem z Twojego opisu wypisz, wymaluj, jak niedawno u mnie
Po zakupie od handlarza zaparkowałem swoją już puszkę w podziemnym garażu, gdzie sobie spokojnie stała. Czasami tylko zakłócałem nieco jej spokój ale jeżdżone nie było. Tak minął miesiąc, może półtora i gdy odwiedziłem ją po raz kolejny to okazało się że auto nie reaguje na pilota. Pierwsza na liście podejrzanych była oczywiście bateria w pilocie, ale tak dobrze nie było. Aku rozruchowy wyzionął ducha. Jako że chciałem na co dzień mieć dostęp do tylnej części auta, to jedyne z zamkiem na kluczyk drzwi kierowcy są przy ścianie.....
Niewykluczone, że po uzbrojeniu dachu w różne wynalazki autko będzie musiało zamieszkać na ulicy i już wcześniej przeglądałem forum oraz obserwowałem okolicę z myślą o czymś nieskomplikowanym co podtrzymywałoby funkcje życiowe akumulatora. Po tej ,,przygodzie" temat zyskał na znaczeniu i na pewno coś będzie zmajstrowane. Co to będzie, jeszcze nie jest ostatecznie postanowione; dwa osobne panele, może jeden na obydwa akumulatory, a może właśnie składany panel za przednią szybą na zimę dla rozruchowego... Wiosna pokaże.
Tak czy inaczej, dla auta używanego zimą sporadycznie, bez stałego dostępu do żródełka mocy elektrycznej, coś jednak wypada zmontować aby póżniej nie kombinować.
U mnie w pobliżu stoi sobie kamperek na leciwym Fordzie zawsze z rozłożonym panelem za przednią szybą i to mu w zupełności wystarcza, również do tego, aby czasami w zimie się gdzieś ruszyć.
Już dawno temu zwróciłem na niego uwagę m.in. przez ten panel właśnie.
Rozwiązanie proste, tanie, skuteczne, chroni podszybie przed kochanym słoneczkiem, no i jest lekkie...
Darson - 2024-10-30, 08:00
Cytat: | mój solarek jest najprostszym , najtańszym i najszybszym rozwiązaniem |
Miluś, nie każde auto ma podłączone bezpośrednio wejście na zapalniczkę.
Raczej te starsze. Nowsze mają przekaźnik, który działa dopiero po przekręceniu kluczyka.
Trzeba by dłubać w instalacji.
Kupiłem takie małe panele, sprawdzały się świetnie w pierwszym.
Aż mi solar pokrzywiło od słońca 😂
W McLouisie to nie działa.
Cytat: |
podepnij solar pod aku podwozia, przecież przy stosownym napięciu będzie ładował i hotelowy. Niema co cudować. |
Trzeba tego pilnować. Albo jakiś przekaźnik albo wajcha ręczna. Raz mi się zapomniało odłączyć i zagotowało mi akku rozruchowe 😁
Ale do startu takie połączenie jest super. Ktoś gdzieś o tym pisał.
SlawekEwa - 2024-10-30, 09:59
Darson napisał/a: | Albo jakiś przekaźnik albo wajcha ręczna. |
Cyrix-ct
https://www.ceneo.pl/1178...OHbS3lIfak1iZnl
Darson - 2024-10-30, 18:31
Czy Cyrix i jemu podobne odcinają ładowanie, gdy zadana jako chroniona bateria jest pełna ? Czy tylko działają przy rozładowaniu baterii i odłączają baterie od siebie ? Bo to jest główna ich funkcja.
Gewehr - 2024-10-30, 18:46
Cyrixa nie zastosujemy przy lifepo4, bo będzie pomijał dc-dc
SlawekEwa - 2024-10-30, 20:36
Gewehr napisał/a: | Cyrixa nie zastosujemy przy lifepo4, bo będzie pomijał dc-dc |
nie mam dc-dc i Cyrix 4 lata działa super
pokładowy -kwas , zabudowa LiFePO4
Gewehr - 2024-10-30, 20:59
Ja do lifepo4 nie stosuje Cyrixa. Nawet tego, który jest do litowych. Zbyt duże ryzyko spalenia stojanu w altku na postoju.
Rozładuj mocniej lifepo4 i odpal silnik na wolnych obrotach. Sprawdź po 15 minutach temperaturę alternatora
Nie warto oszczędzać. Teraz Oriona XS 50A można kupić w ludzkiej cenie. Masz bezpieczeństwo, podgląd w aplikacji i możliwość konfiguracji pod siebie. Cyrix̌ tylko zwiera bez możliwość regulacji natężenia. Oczywiście do wszelkich kwasiaków i agm, jak najbardziej się nadaje i nie warto tam dawać dc-dc
SlawekEwa - 2024-10-30, 23:02
Gewehr napisał/a: | Rozładuj mocniej lifepo4 i odpal silnik na wolnych obrotach. |
U mnie BMS nie puści więcej jak 50A.
Gewehr - 2024-10-31, 06:39
Pewnie masz starą "setkę". Przy większej pojemności i mocniejszym BMSie będą już problemy.
SlawekEwa - 2024-10-31, 08:03
Gewehr napisał/a: | Pewnie masz starą "setkę". |
125Ah Green Cell- wiek 4 lata, z outletu
peja76 - 2024-11-11, 19:14
Panowie, mam problem z ładowaniem aku zabudowy, jesteśmy na wyjeżdzie i okazało się że nie ma ładowania podczas jazdy aku zabudowy. Ale od początku, w sobotę wyjechaliśmy z domu około 300km, staneliśmy do niedzieli i już coś mi nie pasowało bo nie wszystkie kropki paliły się na pulpicie, w niedzielę przejechaliśmy około 50km w 2h i też nic nie drgneły, dziś 25km w 1h i też nic, jak zacząłem sprawdzać aku miernikiem to dziś miał 11v i wkońcu pojechaliśmy na pole kempingowe, po drodze jeszcze sprawdzałem cały czas w miarę możliwości ładowanie, wedle miernika 14,6/14,8 na aku auta a zabudowy ani drgnełą a nawet spadało bo truma włączona. Wywaliłem szybko akumulator zabudowy żeby dostać sie do ładowarki i sprawdziłem napięcie na zaciskach (zdjęcia) na wejściu tak jak pisałem 14,6v/14,8v (Wtyczka na dole ładowarki) na wyjściu tak jak ma aku zabudowy czyli około 11v (górna wtyczka) Czy idzie jakoś sprawdzić tą ładowarkę czy jest dobra? czy raczej nadeje się do wymiany? Jak już okaże się że jest do wymiany to czy mogę zastosować Victrona DC-DC?
Ps Mam jeszcze dodatkowy aku taki jak ja to mówię do zabawy LifePo4, jest on typowo do expresu, TV, rutera, kamery i czujnika gazu, tu wszystko śmiga jak powinno, po 1h jazdy aku 100% naładowany, jak ruszaliśmy za każdym razem miał 80% pojemności, ale on ma ładowanie bezpośrednio z alternatora, przez DC-DC Victrona, taka oddzielna instalacja.
orkaaa - 2024-11-11, 20:23
Ewidentnie problem ładowarki. Czy warto to naprawiać trudno powiedzieć.
Aby Ci coś doradzić trzeba wiedzieć jaki alternator / czy inteligentny / Jaki akumulator pokładowy ? Dlaczego była tam ładowarka akumulatora / fabryczna czy ktoś ją wsadzał . Jaka jest jej moc !!!! Jak sprawa pilna to wsadź w to miejsce victrona dc dc i powinno działać. Swoją drogą napisz jakiej mocy jest ten victron .
peja76 - 2024-11-11, 21:01
Ja mam Forda 2021r zabudowa Rimor, alternator inteligentny, akumulator mam w luku na zewnatrz, wszystko w tym luku jest fabryczne i nikt tam nic nie przerabiał. Porobiłem teraz na szybko zdjęcia. Sprawa dość pilna bo my co weekend gdzieś się szlajamy
Ładowarkę do lifePo4 mam Victrona DC-DC 30A Akumulator 200ah, ale żeby nie mylić, to do tej drugiej instalacji którą sobie sam zrobiłem/wymyśliłem i ona śmiga bez problemu
przemo.d - 2024-11-11, 22:25
peja76 napisał/a: | Panowie, mam problem z ładowaniem aku zabudowy, jesteśmy na wyjeżdzie i okazało się że nie ma ładowania podczas jazdy aku zabudowy. Ale od początku, w sobotę wyjechaliśmy z domu około 300km, staneliśmy do niedzieli i już coś mi nie pasowało bo nie wszystkie kropki paliły się na pulpicie, w niedzielę przejechaliśmy około 50km w 2h i też nic nie drgneły, dziś 25km w 1h i też nic, jak zacząłem sprawdzać aku miernikiem to dziś miał 11v i wkońcu pojechaliśmy na pole kempingowe, po drodze jeszcze sprawdzałem cały czas w miarę możliwości ładowanie, wedle miernika 14,6/14,8 na aku auta a zabudowy ani drgnełą a nawet spadało bo truma włączona. Wywaliłem szybko akumulator zabudowy żeby dostać sie do ładowarki i sprawdziłem napięcie na zaciskach (zdjęcia) na wejściu tak jak pisałem 14,6v/14,8v (Wtyczka na dole ładowarki) na wyjściu tak jak ma aku zabudowy czyli około 11v (górna wtyczka) Czy idzie jakoś sprawdzić tą ładowarkę czy jest dobra? czy raczej nadeje się do wymiany? Jak już okaże się że jest do wymiany to czy mogę zastosować Victrona DC-DC?
Ps Mam jeszcze dodatkowy aku taki jak ja to mówię do zabawy LifePo4, jest on typowo do expresu, TV, rutera, kamery i czujnika gazu, tu wszystko śmiga jak powinno, po 1h jazdy aku 100% naładowany, jak ruszaliśmy za każdym razem miał 80% pojemności, ale on ma ładowanie bezpośrednio z alternatora, przez DC-DC Victrona, taka oddzielna instalacja. |
Ustalmy na początek, że to nie jest żadna ładowarka tylko urządzenie które spina jak dostanie sygnał pracy z alternatora: akumulator rozruchowy z baterią zabudowy ... Nie działa bo pewnie nie dostaje tego sygnału .
peja76 - 2024-11-11, 22:45
Ustalmy na początek, że to nie jest żadna ładowarka tylko urządzenie które spina jak dostanie sygnał pracy z alternatora: akumulator rozruchowy z baterią zabudowy ... Nie działa bo pewnie nie dostaje tego sygnału .[/quote]
Też tak móż być, myślisz że ten czerwony kabel u góry z lewej strony będzie dawał impuls? Teraz i jutro nic nie zrobię, najszybciej w Środę, sprawdzę czy dochodzi tam jakieś napięcie, jak nie to będę szukać dalej. Jak nie będzie dochodzić napięcie to spróbuję dać z zewnątrz, czy lepiej nie grzebać?
przemo.d - 2024-11-11, 23:33
Na dole masz IN czyli wejście z alternatora a na górze wyjścia czyli baterie: motor bateria chyba wiadomo i aux batery to zabudowa, minusy są polaczone a wiec pomiety. Sygnały wchodzą na tą 6 pinową kostkę i raczej na 6 lub 2- sygnał startu. To ma jakiś algorytm ładowania a więc można nazwać to także ładowarką
To ma jakieś diody i w instrukcji jest opis co oznacza kolor itd. Poszukaj i popatrz najpierw
Gewehr - 2024-11-12, 06:56
Sprawdź, czy na 6 pinie masz plus po odpaleniu. Jak nie, to podaj go z ktoregoś plusa i sprawdź czy ładowarka ruszy.
peja76 - 2024-11-12, 18:43
Więc sytuacja wygląda tak, na 6 pinie niema nic, jak podam plus też nic się nie dzieje, dziś przejechaliśmy około 320km i po około 2.5 godzinach jazdy nic, aku hotelowy 12.5v a ładowanie w aucie 14.6v Jak wyjeżdżałem z Park45 to aku hotelowy miał ponad 13v ale to świeżo rozłączony kamper z słupka. Po przyjezdzie do domu czyli jakies jeszcze 3h aku hotelowy 13.2v Jednak ładuje ta franca ale po dość długim czasie, pewno priorytet to aku auta a dopiero potem hotelowy. Będę musiał wymienic tą ładowarkę, bo takie rozwiązanie mnie nie interesuje. Kable 12mm2,wymieniać na grubsze? Ładowarkę bym chciał victrona DC-DC 30A
Gewehr - 2024-11-12, 19:50
Daj Oriona XS 50A. Jest mniejszy, ma większe ładowanie i mniej się grzeje od 30A. Przewody bym wymienił na 25mm2. Aby zmieścić 25mm2 w terminal, trzeba wyjąć kilka żył z przewodu. Niestety gniazdo jest troszkę zbyt małe:( Ale grubszy przewód pozwoli sprawniej przenieść prąd.
peja76 - 2024-11-12, 21:00
Gewehr napisał/a: | Daj Oriona XS 50A. Jest mniejszy, ma większe ładowanie i mniej się grzeje od 30A. Przewody bym wymienił na 25mm2. Aby zmieścić 25mm2 w terminal, trzeba wyjąć kilka żył z przewodu. Niestety gniazdo jest troszkę zbyt małe:( Ale grubszy przewód pozwoli sprawniej przenieść prąd. |
Dobry plan, tak zrobię, dzięki
Darson - 2024-11-13, 18:30
Nie ma kabli 12 mm2
Są 10mm2 albo 16mm2.
Jeśli masz 10mm2 to podmiana na 16mm2 w zupełności Ci wystarczy.
Nie wiem, jaką masz odległość pomiędzy urządzeniami ? Ale dla długości 2m przewodu można przepchnąć 90A
Tu jest kalkulator:
https://lumier.pl/kalkulator/
peja76 - 2024-11-13, 19:25
Nie ma kabli 12 mm2
Są 10mm2 albo 16mm2.
Może masz rację, zmylił mnie napisy na kablach 12mm dcdc
Darson - 2024-11-14, 08:10
Może gdzieś chińczyki tłuką jakieś dziwne kable ? 🤔
Ale bardziej mi to wygląda na 12V DCDC 😉
Co nie zmienia faktu, że 16mm2 obsługuje takie prądy, bo to było clou mojej wypowiedzi 😉
peja76 - 2024-12-01, 20:57
Ładowarka DC-DC 50a zamontowana Sprzęt pierwsza klasa, pierwszy wyjazd za nami i wydaje Mi się że wszystko teraz będzie ok. Staliśmy od Soboty 14h do niedzieli popołudniu, o 7h w niedzielę Miernik energi pokazywał 87% sprawności akumulatora, o godzinie 11h 100% (solary zrobiły robotę a z słońcem szału nie było).
Teraz aku jest dałodowany jak sie należy, ta ładowarka orginalna to szmelc Podejrzewam że Akumulator jeszcze nigdy nie był tak poprawnie i na 100% naładowany jak teraz. Na Aku pisze że max ładowanie 30a ale Ja zrobiłem 20a, jak będzie potrzeba to się zrobi więcej. Jak dam radę jutro wkleję fotki jak to zamontowałem.
Po ponad godzinie jazdy stan akumulatora jak na zdjęciach
przemo.d - 2024-12-01, 21:53
Peja wyszło Ci, na fajnych gratach to i bangla nie wywalaj starych co byś miał co zamontować przy sprzedaży:)
peja76 - 2024-12-02, 09:16
przemo.d napisał/a: | nie wywalaj starych co byś miał co zamontować przy sprzedaży:) |
Taki jest plan
YAN - 2025-04-10, 16:00
Tu jest o ładowaniu żeby nie zakładać nowego tematu zapytam - czy ładowarką sieciowa dedykowaną do LiFePO4 14,6V20A mogę ładować aku żelowe 120Ah ?
SlawekEwa - 2025-04-10, 20:58
YAN napisał/a: | czy ładowarką sieciowa dedykowaną do LiFePO4 14,6V20A mogę ładować aku żelowe 120Ah ? |
Ja ładuję kwasiaka przez Cyrixa
robba - 2025-04-11, 11:35
YAN napisał/a: | Tu jest o ładowaniu żeby nie zakładać nowego tematu zapytam - czy ładowarką sieciowa dedykowaną do LiFePO4 14,6V20A mogę ładować aku żelowe 120Ah ? |
problemem w ładowaniu żelowych jest maksymalne napięcie. wynika to z tego że nie możemy dopuścić do "gazowania" w akumulatorze, co jest normalne w zwykłym aku.
Więc dlatego akumulatory żelowe po przekroczeniu napięcia dopuszczalnego mogą się uszkodzić (gaz utknie w żelu). Napięcie maksymalne masz na aku wypisane. Najczesciej jest to 13,8 albo 14V, bardzo rzadko wyższe. Więc musiałbyś pilnować żeby nie przekroczyło podczas ładowania napięcia maksymalnego.
Natomiast jeśli chodzi o prąd to 20A to prawie prąd 5cio godzinny. Zapewne dopuszczalny, ale też warto by sprawdzić czy to jest dopuszczalny prąd ładowania.
podsumowując: ja nie ładowałbym tym jesli napięcie jest wyższe ze względu na możliwość niedopilnowania co oznacza uszkodzony aku
mozesz włączyć w linie jakis dodatkowy moduł stabilizacji pradu/napięcia (o ile Twoja ładowarka nie próbuje być smart - wtedy może być problem że nie widzi aku bezpośrednio....
YAN - 2025-04-11, 17:03
@ robba - dziękuje za wyczerpującą odpowiedz.
|
|