Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?

Andrzej R. - 2024-10-18, 11:35
Temat postu: Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?
W ostatnio zakupionym kamperze, przygotowany do jazdy ma pomiędzy poduchą a osią około 2-3 cm prześwitu, podczas jazdy ewidentnie czuję za lekki tył /trzęsie, skacze na nierównościach/ czy montaż poduszek pomoże w takim wypadku. Przy okazji jest to mój trzeci kamper, poprzednie miały 6m i ważyły więcej niż ten 6,30 :) . W jednym z nich były poduszki ale zauważyłem ich działanie tylko podczas pełnego ładunku. może ktoś ma więcej doświadczenia i mógłby się nim podzielić.
Skwarek - 2024-10-18, 13:32

Najpierw sprawdź amortyzatory.

:spoko

Andrzej R. - 2024-10-18, 13:42

sprawdzone są ok. luzów brak.
SlawekEwa - 2024-10-18, 13:45

Andrzej R. napisał/a:
sprawdzone są ok. luzów brak.

jak trzymają ?

joko - 2024-10-18, 13:47

Tak, te poduchy które dokłada się do istniejącego zawieszenia działają tylko przy odpowiednio dużym obciążeniu i po to one są. Mają również inne zastosowanie jak utwardzanie zawieszenia na postoju czy poziomowanie w lekkim zakresie, ale nie o to rozumiem pytasz.
Gdybyś wymienił resory na słabsze (lub wywalił je w ogóle) i większą część resorowania przejęły by poduchy to wtedy poczuł byś ich działania już przy niższym obciążeniu, ale nie robi się takich rzeczy.
Te poduchy to nie jest to samo co zawieszenie pneumatyczne :spoko

Skwarek - 2024-10-18, 15:30

Napisałem o amortyzatorach bo miałem podobne objawy w kamperze, brak luzów, wykresy tłumienia na stacji diagnostycznej były idealne a jadąc po bruku tragedia. Wszystko sprawdziłem, resory, mocowanie budy do ramy i inne rzeczy. Pomogła wymiana amortyzatorów na nowe markowe. Od tej pory mam spokój z tyłem samochodu. No i czy nie za duże ciśnienie w oponach.

:spoko

Andrzej R. - 2024-10-19, 08:26

Skwarek napisał/a:
Napisałem o amortyzatorach bo miałem podobne objawy w kamperze, brak luzów, wykresy tłumienia na stacji diagnostycznej były idealne a jadąc po bruku tragedia. Wszystko sprawdziłem, resory, mocowanie budy do ramy i inne rzeczy. Pomogła wymiana amortyzatorów na nowe markowe. Od tej pory mam spokój z tyłem samochodu. No i czy nie za duże ciśnienie w oponach.

:spoko
Identycznie na stacji też wykresy ok. Jeśli Ducato to możesz podać markę tych amortyzatorów ?,
Cyryl - 2024-10-19, 08:33
Temat postu: Re: Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?
Andrzej R. napisał/a:
...W jednym z nich były poduszki ale zauważyłem ich działanie tylko podczas pełnego ładunku. może ktoś ma więcej doświadczenia i mógłby się nim podzielić.


nie wiem jaki to kamper, ale większość powiedzmy młodszych niż 15 lat kamperów o długości +6,5m, ma masę własną na poziomie 3t, więc w większości wypadków jazda nawet na pusto jest jazdą z prawie pełnym ładunkiem.

Skwarek - 2024-10-19, 09:32

Andrzej R. napisał/a:
Skwarek napisał/a:
Napisałem o amortyzatorach bo miałem podobne objawy w kamperze, brak luzów, wykresy tłumienia na stacji diagnostycznej były idealne a jadąc po bruku tragedia. Wszystko sprawdziłem, resory, mocowanie budy do ramy i inne rzeczy. Pomogła wymiana amortyzatorów na nowe markowe. Od tej pory mam spokój z tyłem samochodu. No i czy nie za duże ciśnienie w oponach.

:spoko
Identycznie na stacji też wykresy ok. Jeśli Ducato to możesz podać markę tych amortyzatorów ?,


Nie Ducato ale to były amortyzatory firmy Kayaba.

orkaaa - 2024-10-19, 11:43

Panowie nie wiem co tam kto ma na tyle / amortyzatory / . Jedno pióro które mam w swoim nigdy nie spowoduje że będzie komfortowo. Tył zawsze będzie przy nierównej nawierzchni przenosił wszystkie nierówności bo co ma amortyzować / jedno pióro / ??? Poduchy nic w tej sprawie nie zmienią bo tylko usztywnią zawieszenie. Kamper to nie osobówka tylko dostawczak !!!! Poduchy są super do stabilizacji jak pisał Joko i co było już poruszane na forum w wielu wątkach, ale nie spowodują że będzie mniej trzęsło.
Cyryl - 2024-10-20, 09:32

orkaaa napisał/a:
...bo co ma amortyzować / jedno pióro / ???...


amortyzator

SlawekEwa - 2024-10-20, 10:24

orkaaa napisał/a:
Poduchy nic w tej sprawie nie zmienią bo tylko usztywnią zawieszenie.

Poduchy jak sama nazwa wskazuje to nie dębowy klocek, który podkładało się w Żuku między resory, a ramę jak trzeba było załadować 3-4 tony blachy lub piasku :bigok

Cyryl - 2024-10-20, 17:24

podstawową różnicą między zawieszeniem mechanicznym i pneumatycznym jest to, że zawieszenie mechaniczne jest pasywne, znaczy to, że element sprężysty (resor czy sprężyna) ma jedną charakterystykę ugięcia.
w zawieszeniu pneumatycznym regulowanym, mamy możliwość regulacji charakterystyki regulując ciśnienie w poduszkach. takie zawieszenie nazywa się półaktywnym lub semiaktywnym.

w pełni aktywne zawieszenie to takie gdzie charakterystyką elementów sprężystych (pneumatycznych lub hydraulicznych) steruje układ elektroniczny w zależności od wielu rzeczy od prędkości, przez nawierzchnię, szybkość, sposób jazdy na obciążeniu kończąc.

dodam jeszcze z transportu.
gdy w połowie lat '90-tych zaczęły wchodzić na nasz rynek naczepy z zawieszeniem pneumatycznym, na niektórych zleceniach transportowych szczególnie wrażliwych ładunków dodawano: "wymagana naczepa z zawieszeniem pneumatycznym".

joko - 2024-10-20, 18:54

Cyryl napisał/a:
podstawową różnicą między zawieszeniem mechanicznym i pneumatycznym jest to, że zawieszenie mechaniczne jest pasywne, znaczy to, że element sprężysty (resor czy sprężyna) ma jedną charakterystykę ugięcia.
w zawieszeniu pneumatycznym regulowanym, mamy możliwość regulacji charakterystyki regulując ciśnienie w poduszkach. takie zawieszenie nazywa się półaktywnym lub semiaktywnym.

w pełni aktywne zawieszenie to takie gdzie charakterystyką elementów sprężystych (pneumatycznych lub hydraulicznych) steruje układ elektroniczny w zależności od wielu rzeczy od prędkości, przez nawierzchnię, szybkość, sposób jazdy na obciążeniu kończąc.

dodam jeszcze z transportu.
gdy w połowie lat '90-tych zaczęły wchodzić na nasz rynek naczepy z zawieszeniem pneumatycznym, na niektórych zleceniach transportowych szczególnie wrażliwych ładunków dodawano: "wymagana naczepa z zawieszeniem pneumatycznym".


Wszystko fajnie ...... tylko nie na temat :-P
Twój wykład Cyrylu dotyczy zawieszeń pneumatycznych i ich rodzajów, a dołożenie poduszek do tylnej belki w kamperze nie powoduje , że jego zawieszenie staje się cokolwiek pneumatyczne i tu jest podstawowy problem.
A i owszem, że dopompowanie poduch zmienia charakterystyke tylnego zawiasu , ale tylko w jednym kierunku i w bardzo ograniczonym zakresie.
Efekt po napompowaniu jest taki, jakbyś dołożył dodatkowe pióro do resora, albo założył twardsze sprężyny. Jesli zrobisz cos takiego bez zwiększania obciążenia, to zawias będzie twardszy i mniej komfortowy, a przy zwiększonym obciążeniu będzie się zachowywał tak jak bez poduch z mniejszym obciążeniem.
Wobec powyższego odpowiedź na zadane w temacie watku pytanie " Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?" , odpowiedź brzmi TAK, tylko na przeciążenie i nie ma mowy o jakiekolwiek poprawie komfortu w żadnym przypadku, a jedynie o zachowaniu co najwyżej dotychczasowego komfortu przy przeciążeniu :spoko

joko - 2024-10-20, 19:22
Temat postu: Re: Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?
Andrzej R. napisał/a:
W ostatnio zakupionym kamperze, przygotowany do jazdy ma pomiędzy poduchą a osią około 2-3 cm prześwitu, podczas jazdy ewidentnie czuję za lekki tył /trzęsie, skacze na nierównościach/ czy montaż poduszek pomoże w takim wypadku.


Nie wiem czy ja Ciebie dobrze rozumiem, ale skoro przy obciążonym kamperze masz wrażenie jakbyś miał za lekki tył i kamper podskakuje na nierównościach to po mojemu resory masz za twarde , a nie za miękkie do obciążenia , więc w Twoim przypadku dołożenie poduch całą sytuację jeszcze pogorszy a nie poprawi (utwardzisz zawieszenie jeszcze bardziej).

Uściślij może co rozumiesz przez "trzęsie, skacze" ?
Jeśli chodzi o sytuację w której zawieszenie zwyczajnie nie tłumi nierówności i "odbija" się od nich , jakby był za twardy i jedyne tłumienie pochodził od opon, to tak jak piszę, masz za twarde resory.
Jeśli natomiast mówimy o kołysaniu, bujaniu się pojazdu, odrywaniu kół od nawierzchni i wpadaniu zawieszenia w harmonicznme wibracje po wjechaniu np. do dziury , to problem po stronie amorków (nie tłumią wibracji w kierunku rozprężania się resorów)

Poduchy mają sens tylko w sytuacji, gdyby przy obciążeniu zawieszenie nadmiernie "siadało" i pracowało by na końcu swojego zakresu, lub gdybyś odczuwał nadmierne kołysanie się nadwozia na boki np. przy pokonywaniu zakrętów.

Kazik II - 2024-10-20, 19:24

Chyba trochę zapominamy o innym aspekcie (był już chyba poruszany na CT). Przeciętnie ducato furgon ma masę własną trochę powyżej 2 ton. A kamper cca o 1 tonę więcej. Resory dostawczego ducato (i innych dostawczaków) są obciążone maksymalnie tylko "w pracy" pod ładunkiem. A pozostały czas o tę 1 tonę mniej. Nie słyszałem, aby producent podwozi dokładał mocniejsze resory pod kampery. Więc resory kampera są prawie maksymalnie obciążone przez cały swój żywot czy stoją czy jeżdżą. A jest przecież w technologii i fizyce pojęcie zmęczenia materiału, które zapewne dotyczy i stali resorowej. Stąd częsty widok starszych kamperów mocno siedzących "na tyłku". A poduszki zabezpieczają kampera przed tym problemem.
joko - 2024-10-20, 20:13

Kazik II napisał/a:
Chyba trochę zapominamy o innym aspekcie (był już chyba poruszany na CT). Przeciętnie ducato furgon ma masę własną trochę powyżej 2 ton. A kamper cca o 1 tonę więcej. Resory dostawczego ducato (i innych dostawczaków) są obciążone maksymalnie tylko "w pracy" pod ładunkiem. A pozostały czas o tę 1 tonę mniej. Nie słyszałem, aby producent podwozi dokładał mocniejsze resory pod kampery. Więc resory kampera są prawie maksymalnie obciążone przez cały swój żywot czy stoją czy jeżdżą. A jest przecież w technologii i fizyce pojęcie zmęczenia materiału, które zapewne dotyczy i stali resorowej. Stąd częsty widok starszych kamperów mocno siedzących "na tyłku". A poduszki zabezpieczają kampera przed tym problemem.


W tym wątku dyskutujemy o przypadku jego autora, a Ten napisał m.in: "ewidentnie czuję za lekki tył", co po mojemu ewidentnie wskazuje, że resory z tyłu ma nie dociążone , a nie przeciążone, a to z kolei wskazuje na to iż fabrycznie musiał mieć zamontowane resory mocniejsze od tych montowanych w lżejszych dostawczakach.
Ten sam przypadek mam w mojej starej Mobilvettcie . Od nowości ma tył wyraźnie podniesiony względem przodu i pomimo tego, iż zdarzało mi się ważyć pod 4t, to po przejechaniu ponad 100tys km i 12 lat uzytkowania wrażenie lekkiego tyłu nie ustąpiło do dzisiaj.
Te resory z pewnością nie są takie same jak te montowane do dostawczaka.

przemo.d - 2024-10-20, 20:34

Ja bym dopytał gdzie autor widzi te 2-3 cm luzu wiec raczej ten resory są mocno zglebione /wyprostowane lub przegięte nawet/ "Poducha" to po motoryzacyjnemu o odbojnik chodzi pewnie .... można się tylko domyślać.
A więc zakres pracy resora to te 2-3 cm, tak się domyślam :spoko trochę bidnie. Jak podłożysz poduszki to wstanie na 10-15 i będzie lepiej .....
Dziś montują w nowszych konstrukcjach GFK resory i nawet bez poduszek jest o niebo lepiej niż kiedyś
:spoko

joko - 2024-10-20, 22:51

Póki autor się nie określi to możemy sobie gdybać .
Generalnie temat jest prosty , a możliwości są dwie. Albo resor jest za twardy , albo za miękki.
W obu przypadkach będzie niski komfort resorowania.
W pierwszym przypadku poduchy nie pomogą (a wręcz mogą zaszkodzić) , w drugim jak najbardziej pomogą .

Meyer - 2024-10-21, 06:56

Zwiększanie masy nieresorowanej prowadzi do zwiększenia rezonansu. Zwiększony rezonans ograniczamy zwiększając siłę tłumienia. Im cięższy resor, poduszka, belka tym ważniejszy sprawny amortyzator.
Dla użytkowników podwozi Iveco dostępne są różne warianty drążków stabilizatora poprzecznego. Jeśli podniesiony środek ciężkości i masa powoduje nadmierne kołysanie można zastosować grubszą wersję.

Cyryl - 2024-10-21, 14:03

Meyer napisał/a:
Zwiększanie masy nieresorowanej prowadzi do zwiększenia rezonansu. Zwiększony rezonans ograniczamy zwiększając siłę tłumienia. Im cięższy resor, poduszka, belka tym ważniejszy sprawny amortyzator...


dlatego też w niektórych samochodach, np. Alfa Romeo 75 tarcze hamulce są nie przy kole, ale przy osi pojazdu.
ten samochód ma z przodu silnik, a z tyłu skrzynię biegów zintegrowane z mechanizmem różnicowym tylnym - układ transaxle.
zapewnia to idealny rozkład masy.

co do poduszek: gdy jeżdżę po wyboistych drogach spuszczam ciśnienie w poduszkach do 1,5-2, gdy jadę autostradą lub drogą szybciej pompuję do 2,5-3.

Andrzej R. - 2024-10-22, 09:32

przemo.d napisał/a:
Ja bym dopytał gdzie autor widzi te 2-3 cm luzu wiec raczej ten resory są mocno zglebione /wyprostowane lub przegięte nawet/ "Poducha" to po motoryzacyjnemu o odbojnik chodzi pewnie .... można się tylko domyślać.
A więc zakres pracy resora to te 2-3 cm, tak się domyślam :spoko trochę bidnie. Jak podłożysz poduszki to wstanie na 10-15 i będzie lepiej .....
Dziś montują w nowszych konstrukcjach GFK resory i nawet bez poduszek jest o niebo lepiej niż kiedyś
:spoko

No może 3-4 cm jest pomiędzy odbojnikiem a resorem, samochód nie załadowany ciężkimi rzeczami w garażu aczkolwiek z zapasem wody i zbiornikiem paliwa ale to akurat jest z przodu. Jeszcze jedna sprawa to kwestia sugestii, po kilku dniach i trochę przejechanych km. jest lepiej :) , może za mocno porównywałem z poprzednimi kamperami w których tył był bardziej obciążony. Muszę dołożyć chyba balast jak na jachcie :) . Pozdrawiam i dziękuję za Wasze odpowiedzi.

SlawekEwa - 2024-10-23, 21:00

Tak mi stoi od dawna /auto/ :diabelski_usmiech montować poduszki , czy jeszcze zaczekać aż opadnie :chytry .
joko - 2024-10-24, 00:51

SlawekEwa napisał/a:
Tak mi stoi od dawna /auto/ :diabelski_usmiech montować poduszki , czy jeszcze zaczekać aż opadnie :chytry .


Całkiem Ci jeszcze Sławku stoi, zwłaszcza zważywszy na to że od dawna jak piszesz :szeroki_usmiech

Mówią wszak , że poduchy warto założyć , właśnie po to aby nie opadł , ale jeśli bez nich nie masz problemów ani z trakcją, ani z "erekcją" to pewnie była by to sztuka dla sztuki :spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group