Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?

drwoy - 2025-01-03, 08:30
Temat postu: LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
Pytanie do tych co już przerabiali. Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4. Czy powinien być o tej samej pojemności? Czy szybka ładowarka kampera "pociągnie" oba, czy trzeba będzie zmienić na inną?
Jaki zestaw paneli solarnych mógłby z taką instalacją współpracować (Moc)? A jaka przetwornica?
Ze względów wagowych chciałbym zamontować flexy, czy jednak pozostać przy sztywnych panelach?

Dobrze byłoby skorzystać z doświadczeń praktyków.

rjas - 2025-01-03, 08:53

Ja się wypowiem odnośnie paneli - zapomnij o flexach. Miałem w dwóch kamperach właśnie ze względu na wagę i tą są 2-3 lata pracy. Potem padają i musisz wymienić - więc kasa wydana 2 razy, niestety.
Flag - 2025-01-03, 09:33

Jak połączysz szeregowo to uzyskasz 24V - chyba tego nie chcesz, Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, a co do ładowarki to nikt nie ma kryształowej kuli, musisz zobaczyc jaką ma wydajność twoja konkretna ładowarka, co najwyzej bedzie wolniej ładować, podobnie z solarami. Ja mam 240Ah LiFePO i 345W Solarow i calkiem sie to u mnie sprawdza, auta uzywam CAŁY rok w roznych rejonach europy ( staram sie unikac południa w lecie). Dodam ze łądowarke mam 10A ale praktycznie nie używana bo akumulatory łądują się z solara lub alternatora.
krzlac - 2025-01-03, 10:09

[quote="Flag"]...Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze...[quote]

Szybko popraw.

krzlac - 2025-01-03, 10:11
Temat postu: Re: LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
drwoy napisał/a:
...Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4...


A nie masz innego zastosowania na ten 80 Ah. Wtedy do kampera wstawiłbyś jeden "godziwy"- taki 200-300Ah.

Skwarek - 2025-01-03, 10:13

Flag napisał/a:
....Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, ....


Chyba nie, przynajmniej ja nie znam takiej typowej sytuacji by w kamperze z instalacją 12V je tak łączyć.

Jak najbardziej możesz je połączyć równolegle i tylko tak, nie muszą być tej samej pojemności lecz w takim samym stanie naładowania w czasie ich fizycznego łączenia !!! (dokładnie te same napięcia)
Bo gdy jeden będzie pustawy a drugi naładowany to nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi.

Ładowarka pociągnie lecz będzie wolniej ładowała do pełna dwa akumulatory niż jeden. O ile wolniej? To zależy od dodatkowej pojemności.

:spoko

krzlac - 2025-01-03, 10:26

Skwarek napisał/a:
... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi...


Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.

Skwarek - 2025-01-03, 10:28

krzlac napisał/a:
Skwarek napisał/a:
... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi...


Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.

Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" :haha:

marcincin - 2025-01-03, 11:16

Skwarek napisał/a:
krzlac napisał/a:
Skwarek napisał/a:
... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi...


Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.

Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" :haha:


Jest też ryzyko, że BMS'y się nie dogadają i któryś z akumulatorów nie będzie działał. Krzlac dobrze radzi - znajdź nowe zastosowanie dla 80Ah i wstaw jeden 200-300Ah.

orkaaa - 2025-01-03, 13:35

Testowałem dwa aku jeden 200 Ah i drugi 100 Ah . Różne bms . Efekty -wszystko działa przy ładowaniu ze słupka, alternatora czy solara. Warunek połączenie równolegle- ja użyłem kabli 16 mm2 małe straty. Ale akumulatory są naładowane na full i razem się ładują i rozładowują. Plusy mam 300 Ah. Minusy trochę kabli i jeden akumulator na wierzchu. Stosuje to rozwiązanie tylko zimą …
Próbowałem też łączyć trzy 200 Ah 100 Ah i 100 Ah. Też działa tylko że ze względu na miejsce łączyłem je w łańcuch a nie wszystkie do jednego źródła.
Połączenie w łańcuch ma plusy bo kolejny akumulator otrzymuje prąd o natężeniu mniejszym. U mnie o połowę. Czyli da się ale trzeba wiedzieć jakie są ograniczenia i jakie są bms i ich max prądy ładowania i rozładowania.

MAZUREK - 2025-01-03, 13:42

Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy - stracone pieniądze, żywotność do 1 - 1,5 roku. Akumulator pokładowy tak jak radzą moi przedmówcy zdecydowanie kupić jeden o docelowej pojemności, absolutnie nie łączyłbym dwóch o różnych parametrach i wieku. Mam z tym bardzo złe doświadczenia (spalony kamper i prawie 3 lata oczekiwania na rozstrzygnięcie sądowe odszkodowawcze) :spoko
SlawekEwa - 2025-01-03, 14:15

MAZUREK napisał/a:
Mam z tym bardzo złe doświadczenia

Lechu tamte to były chyba jednak kwasiaki, przy LFP to tak nie działa :bajer

krzlac - 2025-01-03, 14:20

MAZUREK napisał/a:
Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy...


A moje pracują od 2014 roku i mają się dobrze. Muszę zaznaczyć, że nie są chińskie.

joko - 2025-01-03, 15:42

MAZUREK napisał/a:
Moje doświadczenia.....


W takim przypadku to chyba ich brak :spoko

Ja podobnie jak Krzlac używam wiele lat (w kilku aplikacjach) z tą różnicą , że moje chińskie (100Wp) i nigdy żadna sztuka nie zawiodła i trzymają parametry do dzisiaj.

Pisałem już o tym kilka razy w kilku wątkach ,że powodem uszkodzeń tych paneli nie jest jakaś ich wada konstrukcyjna tylko nieprawidłowy montaż.
Panele elastyczne są wykonane dokładnie z takich samych ogniw jak sztywne, a jedyna różnica w obudowie.
Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.

Nieprawidłowo przyklejone ulegają uszkodzeniom (mikropęknięciom) pod wpływem nierównego rozkładu naprężeń.

przemo.d - 2025-01-03, 15:43

Na pewno najlepszą opcją ktora będzie działać prawidłowo jest zrobienie/zakup nowego akumulatora o właściwej pojemności, to będzie pracowało długo i bezawaryjnie.
Mnie szkolono, że nie łączy się LFP Z BMS równolegle gdy producent nie przewiduje takiej możliwości mało tego jak przewiduje to w karcie katalogowej wskazane jest w tych bateriach ile sztuk ewentualnie można połączyć w takowy sposób...I wypadało by aby były podobnych parametrów czyli jak już to 2 identyczna jak tamtą 80 jeśli takie połączenie jest dopuszczalne.
Te baterie przy takim połączeniu i tak z czasem się "rozjadą" ponieważ te BMS nie mają ze sobą komunikacji to chyba zrozumiałe. :spoko

MAZUREK - 2025-01-05, 21:17

joko napisał/a:
Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.

Może jakieś wskazówki gdzie to znaleźć ? :roll:

Mazur - 2025-01-05, 22:05

MAZUREK napisał/a:
joko napisał/a:
Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.

Może jakieś wskazówki gdzie to znaleźć ? :roll:


Proszę : https://www.camperteam.pl...klejenie#835270

Skwarek - 2025-01-05, 22:19

Ja przyklejam panele elastycznie cienką dwustronną taśmą butylową i wszystko gra, panele świetnie działają i dość łatwo w razie czego zdemontować.
https://allegro.pl/oferta/illbruck-me403-20x1-5-25m-tasma-butylowa-dwustronn-9266667659

:spoko

SlawekEwa - 2025-01-05, 23:44

Ja miałem łatwiej, bo dach busa ma przetłoczenia i panel elastyczny 160 W jest przyklejony wzdłuż do "górek" siedmioma paskami taśmy dwustronnej 3M 20mm szerokości. Przy szybkości max silnika 3.0 nie odleciały i ładowanie :kciukgora
zbyszekwoj - 2025-01-08, 20:33

Myslę ,że zależy to też od temperatury. Moje obydwa walnęły w Maroku przy temp.do 40 st na slońcu. Jeden po 3 latach drugi po 3 miesiącach. :gwm

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group