|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
drwoy - 2025-01-03, 08:30 Temat postu: LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle? Pytanie do tych co już przerabiali. Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4. Czy powinien być o tej samej pojemności? Czy szybka ładowarka kampera "pociągnie" oba, czy trzeba będzie zmienić na inną?
Jaki zestaw paneli solarnych mógłby z taką instalacją współpracować (Moc)? A jaka przetwornica?
Ze względów wagowych chciałbym zamontować flexy, czy jednak pozostać przy sztywnych panelach?
Dobrze byłoby skorzystać z doświadczeń praktyków.
rjas - 2025-01-03, 08:53
Ja się wypowiem odnośnie paneli - zapomnij o flexach. Miałem w dwóch kamperach właśnie ze względu na wagę i tą są 2-3 lata pracy. Potem padają i musisz wymienić - więc kasa wydana 2 razy, niestety.
Flag - 2025-01-03, 09:33
Jak połączysz szeregowo to uzyskasz 24V - chyba tego nie chcesz, Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, a co do ładowarki to nikt nie ma kryształowej kuli, musisz zobaczyc jaką ma wydajność twoja konkretna ładowarka, co najwyzej bedzie wolniej ładować, podobnie z solarami. Ja mam 240Ah LiFePO i 345W Solarow i calkiem sie to u mnie sprawdza, auta uzywam CAŁY rok w roznych rejonach europy ( staram sie unikac południa w lecie). Dodam ze łądowarke mam 10A ale praktycznie nie używana bo akumulatory łądują się z solara lub alternatora.
krzlac - 2025-01-03, 10:09
[quote="Flag"]...Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze...[quote]
Szybko popraw.
krzlac - 2025-01-03, 10:11 Temat postu: Re: LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
drwoy napisał/a: | ...Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4... |
A nie masz innego zastosowania na ten 80 Ah. Wtedy do kampera wstawiłbyś jeden "godziwy"- taki 200-300Ah.
Skwarek - 2025-01-03, 10:13
Flag napisał/a: | ....Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, .... |
Chyba nie, przynajmniej ja nie znam takiej typowej sytuacji by w kamperze z instalacją 12V je tak łączyć.
Jak najbardziej możesz je połączyć równolegle i tylko tak, nie muszą być tej samej pojemności lecz w takim samym stanie naładowania w czasie ich fizycznego łączenia !!! (dokładnie te same napięcia)
Bo gdy jeden będzie pustawy a drugi naładowany to nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi.
Ładowarka pociągnie lecz będzie wolniej ładowała do pełna dwa akumulatory niż jeden. O ile wolniej? To zależy od dodatkowej pojemności.
krzlac - 2025-01-03, 10:26
Skwarek napisał/a: | ... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi... |
Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.
Skwarek - 2025-01-03, 10:28
krzlac napisał/a: | Skwarek napisał/a: | ... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi... |
Ciekawe jak by zareagowały BMS'y. |
Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem"
marcincin - 2025-01-03, 11:16
Skwarek napisał/a: | krzlac napisał/a: | Skwarek napisał/a: | ... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi... |
Ciekawe jak by zareagowały BMS'y. |
Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" |
Jest też ryzyko, że BMS'y się nie dogadają i któryś z akumulatorów nie będzie działał. Krzlac dobrze radzi - znajdź nowe zastosowanie dla 80Ah i wstaw jeden 200-300Ah.
orkaaa - 2025-01-03, 13:35
Testowałem dwa aku jeden 200 Ah i drugi 100 Ah . Różne bms . Efekty -wszystko działa przy ładowaniu ze słupka, alternatora czy solara. Warunek połączenie równolegle- ja użyłem kabli 16 mm2 małe straty. Ale akumulatory są naładowane na full i razem się ładują i rozładowują. Plusy mam 300 Ah. Minusy trochę kabli i jeden akumulator na wierzchu. Stosuje to rozwiązanie tylko zimą …
Próbowałem też łączyć trzy 200 Ah 100 Ah i 100 Ah. Też działa tylko że ze względu na miejsce łączyłem je w łańcuch a nie wszystkie do jednego źródła.
Połączenie w łańcuch ma plusy bo kolejny akumulator otrzymuje prąd o natężeniu mniejszym. U mnie o połowę. Czyli da się ale trzeba wiedzieć jakie są ograniczenia i jakie są bms i ich max prądy ładowania i rozładowania.
MAZUREK - 2025-01-03, 13:42
Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy - stracone pieniądze, żywotność do 1 - 1,5 roku. Akumulator pokładowy tak jak radzą moi przedmówcy zdecydowanie kupić jeden o docelowej pojemności, absolutnie nie łączyłbym dwóch o różnych parametrach i wieku. Mam z tym bardzo złe doświadczenia (spalony kamper i prawie 3 lata oczekiwania na rozstrzygnięcie sądowe odszkodowawcze)
SlawekEwa - 2025-01-03, 14:15
MAZUREK napisał/a: | Mam z tym bardzo złe doświadczenia |
Lechu tamte to były chyba jednak kwasiaki, przy LFP to tak nie działa
krzlac - 2025-01-03, 14:20
MAZUREK napisał/a: | Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy... |
A moje pracują od 2014 roku i mają się dobrze. Muszę zaznaczyć, że nie są chińskie.
joko - 2025-01-03, 15:42
MAZUREK napisał/a: | Moje doświadczenia..... |
W takim przypadku to chyba ich brak
Ja podobnie jak Krzlac używam wiele lat (w kilku aplikacjach) z tą różnicą , że moje chińskie (100Wp) i nigdy żadna sztuka nie zawiodła i trzymają parametry do dzisiaj.
Pisałem już o tym kilka razy w kilku wątkach ,że powodem uszkodzeń tych paneli nie jest jakaś ich wada konstrukcyjna tylko nieprawidłowy montaż.
Panele elastyczne są wykonane dokładnie z takich samych ogniw jak sztywne, a jedyna różnica w obudowie.
Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.
Nieprawidłowo przyklejone ulegają uszkodzeniom (mikropęknięciom) pod wpływem nierównego rozkładu naprężeń.
przemo.d - 2025-01-03, 15:43
Na pewno najlepszą opcją ktora będzie działać prawidłowo jest zrobienie/zakup nowego akumulatora o właściwej pojemności, to będzie pracowało długo i bezawaryjnie.
Mnie szkolono, że nie łączy się LFP Z BMS równolegle gdy producent nie przewiduje takiej możliwości mało tego jak przewiduje to w karcie katalogowej wskazane jest w tych bateriach ile sztuk ewentualnie można połączyć w takowy sposób...I wypadało by aby były podobnych parametrów czyli jak już to 2 identyczna jak tamtą 80 jeśli takie połączenie jest dopuszczalne.
Te baterie przy takim połączeniu i tak z czasem się "rozjadą" ponieważ te BMS nie mają ze sobą komunikacji to chyba zrozumiałe.
MAZUREK - 2025-01-05, 21:17
joko napisał/a: | Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.
|
Może jakieś wskazówki gdzie to znaleźć ?
Mazur - 2025-01-05, 22:05
MAZUREK napisał/a: | joko napisał/a: | Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.
|
Może jakieś wskazówki gdzie to znaleźć ? |
Proszę : https://www.camperteam.pl...klejenie#835270
Skwarek - 2025-01-05, 22:19
Ja przyklejam panele elastycznie cienką dwustronną taśmą butylową i wszystko gra, panele świetnie działają i dość łatwo w razie czego zdemontować.
https://allegro.pl/oferta/illbruck-me403-20x1-5-25m-tasma-butylowa-dwustronn-9266667659
SlawekEwa - 2025-01-05, 23:44
Ja miałem łatwiej, bo dach busa ma przetłoczenia i panel elastyczny 160 W jest przyklejony wzdłuż do "górek" siedmioma paskami taśmy dwustronnej 3M 20mm szerokości. Przy szybkości max silnika 3.0 nie odleciały i ładowanie
zbyszekwoj - 2025-01-08, 20:33
Myslę ,że zależy to też od temperatury. Moje obydwa walnęły w Maroku przy temp.do 40 st na slońcu. Jeden po 3 latach drugi po 3 miesiącach.
|
|