Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Akumulator hotelowy lifepo4 a ładowanie z alternatora, w T4.

oldboy - 2025-02-02, 13:42
Temat postu: Akumulator hotelowy lifepo4 a ładowanie z alternatora, w T4.
Cześć.
Mój obecny hotelowy kwas umiera po niecałych dwóch latach pracy, więc rozglądam się za lifepo. Do tej pory ładowanie z altka szło przez separator(12.8-13.3v) i z paneli 18v, 2x 100w przez pwm. Nie wiem jak to do konca poukładać.
Bateria ma mieć 280Ah, pod siedzeniem kierowcy powinna wejść. Planowo robię sam, ogniwa calt, bms JK 200A, nie planuję używać nawet 50A na raz.
Z racji że mam przetwornicę 1000W(teoretycznie 500W ma dawać bez problemu) to myślałem o takim rozwiązaniu jak:
AKu rozruchowy- separator-przetwornica-ładowarka sieciowa podlifepo4 10lub20A-aku hotel. Ma to szansę działać czy nie dziadować i dołożyć do dc-dc? Ładowarkę sieciową i tak chcę kupić pod słupek.
Druga sprawa to solary i pwm. Nie mam tam ustawienia pod lifepo4 tylko zamknięty, żel lub kwas. Mogę tylko ustawić wysokość napięcia do jakiego ma ładować pwm. Można go dalej używać pod lifepo4 czy muszę dać jakiś mppt? Instalację mam tak puszczoną, że mogę ładować albo najpierw hotel albo rozruch.
Co do dc-dc to nie wiem jeszcze do końca jaki mam alternator(90-120A) więc nie wim jaki do końca mógł by być mocny ten stepup, tak by nie zajechać alternatora i czy wogóle jest tam możliwość ustawienia prądu ładowania maksymalnego, czy jak kupię np 40A to tak będzię ciągnął.
Pacjent to VW T4 2.4D

Adampio - 2025-02-02, 14:34

Śledzik, bo na razie rozknimiam teoretycznie zasilanie aku LFP i mam taki sam pojazd.
Mój Mv z '95 2.4D, fabrycznie bez instalacji drugiego aku, alternator miał 120A

adaml61 - 2025-02-02, 15:40

Po prostu podmień akumulator i wszystko , resztę załatwi BMS akumulatora , najwyżej będzie niedoładowany .
oldboy - 2025-02-02, 15:50

To że będzie niedoładowany na fula nie martwi mnie zbytnio bo chcę mieć 280Ah. Martwi mnie to co może się stać jak po rozładowaniu mocnym hotelowego odpalę auto. Rozumiem, że w bms mogę ustawić niższy prąd ładowania, powiedzmy 20A, tylko czy to po prostu nie będzie mi wyłączało ładowania gdy prąd popłynie >20A a nie go ograniczało? Czy dobrze rozumiem, że bms nie ogranicza prądu ładowania tylko nie pozwala na za duży?
adaml61 - 2025-02-02, 16:35

Aku można ładować połową pojemności , w bms ustawiasz parametry . Osobiście mam ustawiony wysoki prąd po to aby nie było sytuacji że gdy alternator da 100A , bms odetnie ładowanie i alternator spalony , jeżdze tak 4 lat ,podmieniony kwasiak na li , Jak będziesz wybierał BMS odpuść sobie Daly , własnie wymieniłem na JK ,Daly zgubił BT i mimo wymiany na inny moduł BT nie działał , dopiero zaprogramowanie z pozycji komputera przez kabel zaczął działać . To nie tylko moje zdanie odnośnie Daly
orkaaa - 2025-02-02, 17:10

Dużo wątków. Po pierwsze jak sam składasz to poczytaj wątek lifepo4 w zabudowie. Baterie dzisiaj najlepsze to eve 280 i jkbms - 200 A. Do tego TK 15 i masz akumulator.
Ważne aby przewody do akumulatora i innych urządzeń gdzie płynie duży prąd były odpowiednio grube nawet 25 m2. Po pierwsze straty minimalne i nic się nie spali.
Alternator i dc dc . Co do ładowania lifepo4 to są dwa ograniczenia. Pierwsze max prąd baterii. Przy specyfikacji baterii jest to pisane ile C . Zwykle duże baterie np 280 Ah mają około 1/2 C czyli max około 100 A. Inna sprawa to prąd zalecany i ten nas bardziej interesuje.
Drugie ograniczenie ma bms - max prąd ładowania i rozładowania. Przy dużym aku warto kupić 100 A ładowania lub więcej i rozładowania 200A. Chyba że planujesz klimatyzację z akumulatora to 300 A. Bms nie ogranicza ale odcina prąd po przekroczeniu parametrów .
Jeżeli masz bms np 50 A a alternator daje 60 A to nic nie naładujesz bo bms będzie odcinał . Wówczas kupujesz dc dc - np 30 A i będziesz miał prąd ograniczony do 30 A. Można też prąd ograniczyć w inny sposób ale o tym także w wątku o lifepo4.

Co do solara czy ładowarki 230/12 to musisz się zastanowić ile paneli chcesz mieć na dachu !! Dziś norma to 400 wat. Jedno okno dzielone fabrycznie na dwa. Dlaczego to ważne jak będziesz mieć dachu 400 wat to musisz mieć regulator 30 A . Najlepszy mppt. Victron, tracer - te polecam.
Ładowarka 230/12 konieczna bo czymś musisz naładować ten akumulator. Fajnie jakby miała z 30 A to wtedy szybko ładuje. Ja mam oryginalną 10 A ale kamper stoi pod domem i mnie się nie spieszy.
Buduj i pytaj - coś doradzimy.

Adampio - 2025-02-02, 18:14

@orkaaa czy BMSy w gotowych aku LFP sa jakoś programowalne?
Np w rakich 100Ah od MajFirendów?

oldboy - 2025-02-02, 19:01

orkaaa,
Tego tk 15 nie brałem pod uwagę, czy sam aplikacja bms nie wystarczy do monitorowania baterii?
Co do ogniw to eve jak najbardziej mam na oku, ale znalazłem też calt w dobrej cenie a to teoretycznie półka wyżej. Bms wybrałem z JK 200A bo jak pisałem nie planuję dużych poborów, 280tka tylko dlatego że chcę mieć zapas Ah.
Przyznaję, że nie rozumiem do końca co decyduje o tym ile A podaje alternator. Z tego co czytałem to lifepo4 potrafi pobierać do 1C prądu a jak pisałem mój altek to najprawdopodobniej 90A, może 120A i tyle. Podczas jazdy światła, wentylator, dmuchawa i lodówka absorpcyjna już swoje wezmą. Napięcie się obniży mocno to raz a dwa to nie wiem czy alternator ma jakieś ograniczenie powyżej którego nie poda więcej niż ma w papierach czy go szybko zajadę nadmiernym zapotrzebowaniem? Ograniczenie prądu ładowania wydaje się rozsądne choćby też z tej racji że obecna instalacja rozruchowy-separator- hotelowy jest na 16mm2 bo nie planowałem więcej jak 80A. Coś też tu czytałem o ograniczaniu prądu linką o odpowiedniej długości, ale jakoś średnio to do mnie przemawiało.
Co do solarów to tu nie ma co myśeś bo mam dwa panele po 100W i więcej juz nie wejdzie. Są nisko nap i pwm dawał sobie z nimi rady bez problemu. To taki dodatek co dawał mi powiedzmy te 5-8A i na więcej nie liczę. Myśłałem po prost by tu ograniczyć w pwm maksymalne napięcie do jakiego ma ładować ale tu pojawia się też inna rozkmina. Niby panele nie powinny pracować gdy są podłączone do sterownika ale ten nie jest już podłączony do aku. Co w sytuacji gdy BMS odetnie ładowanie bo bedzie aku na full? Niby mam podłączone jakieś termometry, usb czy czujnik gazu co coś tam zawsze biorą... może za dużo myśle ;)

orkaaa - 2025-02-02, 19:12

Trudno powiedzieć. Dobre bms mają Bluetooth po którym łącząc się z bms można ustawić wiele parametrów. To dla tych którzy wiedzą co chcą zmienić i dlaczego. Dla zwykłych użytkowników jest ustawienie standard dla np lifepo4 gdzie wstawiamy tylko pojemność i ilość baterii / 4-8-16/. Dobre bms mają także dwa albo trzy czujniki temp i czuwają aby nie ładować gdy temp spadnie poniżej zera . W praktyce ustawia się na plus 2-5 stopni.
W tanich akumulatorach stosuje się proste bms bez funkcji Bluetooth i tym samym bez możliwości ustawienia parametrów. Bms pracuje na takich parametrach jakie ma w opisie. Co ma który akumulator masz w jego opisie. Jak nie wiesz jak interpretować daj link to poczytamy. Generalnie 100 Ah przy lifepo4 to marnowanie pieniędzy za niewiele więcej kupisz 280 Ah z lepszymi parametrami. 100 Ah zwykle mają prąd ładowania około 20 A i trzeba ograniczać im natężenie. Są super na ponton do silników elektrycznych ale nie jako hotelowy do kampera. Chociaż pewnie wielu powie że ma 100 Ah i im wystarczy. Są i tacy co kwasy mają i żyją super. Wszystko zależy od potrzebnego prądu a jak polubisz prąd okazuje się że zawsze akumulator mogłyby być większy.

oldboy - 2025-02-02, 19:38

https://www.youtube.com/watch?v=ZnZzrO66Qzk
Ciekawe rozwiązanie od Vadima przemawiające za uczciwą ładowarką 230v.

Adampio - 2025-02-02, 19:47

Ja w busie jako hotelowy mam 74Ah, zwykly rozruchowy, ale ukraiński i starcza aż nadto. Do robionego na razie awatarowego L300 rozważam LFP 100Ah, bo można wyczaić za 600 PLNów oraz jest bardzo lekki, przez co przyda się też do wielu innych rzeczy, np do silnej lampy LEDowej albo ładowania elektronarzedzi, bo lubię majsterkować, a nie mam żadnego miejsca gdzie bym mógł się podpiąć pod prąd.
Poprzednik miał w L300 kwasowy 80Ah i też mu starczało (pompka do wody, wiatrak do Trumy, światelka i ladowanie telefonu). Ja mam prawie zawsze pod ręką lampe gazową do wieczornych posiedzeń
No i żadnych solarów 😉

oldboy - 2025-02-02, 20:02

Mój hotelowy to jest autopart galaxy 105Ah. Do tej pory, ponad rok, służył dzielnie choć też wiele z niego nie korzystałem. Głównie trumatic, lampki, usb rzadko zostawiałem lodówkę na 12v. Tyle zę ostatnio coś zaczął szybo tracić napięcie i jak teraz go naładowałem prostownikiem to dwie cele mam z padniętym elektrolitem . Coś tam się podniosły ale gdy reszta już na zielono to one są dalej na czerwono. Mam jeszcze gwarancję ale jakoś nie wierzę że nie odpiszą iż to moja wina bo to czy tamto. Aku jest zabezpieczone przed nadmernym rozładowaniem przez moduł odcinający chyba przy 11.5v, deep cycle, typowy kamperowy a jednak lipa. Cenowo to tylko ~600zł i było by pewnie znowu ze 2 lata spokoju, ale jakoś mnie to zniechęciło trochę i szukam lepszego rozwiązania.
Skwarek - 2025-02-02, 21:35

oldboy napisał/a:
To że będzie niedoładowany na fula nie martwi mnie zbytnio bo chcę mieć 280Ah. Martwi mnie to co może się stać jak po rozładowaniu mocnym hotelowego odpalę auto. Rozumiem, że w bms mogę ustawić niższy prąd ładowania, powiedzmy 20A, tylko czy to po prostu nie będzie mi wyłączało ładowania gdy prąd popłynie >20A a nie go ograniczało? Czy dobrze rozumiem, że bms nie ogranicza prądu ładowania tylko nie pozwala na za duży?


Tak bms wyłącza ładowanie po przekroczeniu ustawionego prądu ale za znacznym opóźnieniem rzędu kilkunastu sekund i po jakimś czasie włącza po czym cykl się powtarza i tak w kółko powstaje prądowa czkawka chyba, że upali bezpiecznik od ładowania. Z tego między innymi powodu stosuje się ładowarki DC-DC.

adaml61 - 2025-02-03, 00:06

oldboy napisał/a:
Cenowo to tylko ~600zł i było by pewnie znowu ze 2 lata spokoju
I za 2 lata znowu 600 , tu wydasz raz i zapomnisz o akumulatorze , wymieniałem 2 razy kwasiaki 200Ah i wtedy był by prawie LI , drugie stabilność prądu . Przy kwasiaku spada sukcesywnie napięcie w pewnym momencie elektronika zaczyna głupieć , miałem tak z lodówką , niby prąd był a wystartować nie chciała , z Trumą też , odkąd mam Li nic takiego się nie dzieje .
oldboy - 2025-02-08, 18:41

Takie dc/dc mi wpadły w oko
https://pl.aliexpress.com/item/1005007475282300.html?spm=a2g0o.cart.0.0.2761452cb3QQre&mp=1&gatewayAdapt=glo2pol
Prosta ładowarka, mało danych jak to ładuje. Cena super ,20A
jest i 30A

https://pl.aliexpress.com/item/1005007473591958.html?spm=a2g0o.cart.0.0.1d95452coyYvBK&mp=1&gatewayAdapt=glo2pol
Tu już pokazane że jest cc/cv, kabelek po stacyjce.

JEśli ktoś ma jakieś doświadczenie lub przwemyślenia na te ustrojstwa to poprosze o info.

oldboy - 2025-02-19, 19:23

Dotarły do mnie EVE 280Ah. Teraz pytanie o balansowanie, to wstępne. Wszystkie ogniwa mają równiusieńko 3,291V. Zostawię je do jutra co by się ogrzały do temp pokojowej i z tego co wyczytałem to nie muszę koniecznie ich ładować pojedynczo tylko jak V sie zgadzają to mogę je spiąć równolegle i zostawić tak na 24h. Po tym złożyć już do kupy, zaprogramować bms i naładować już ładowarką. Po tym muszę znowu je rozebrać i połączyć równolegle same ogniwa na 24h i juz po tym ostatecznie poskładać w szereg z BMSem?
Artur.Dell - 2025-02-19, 22:29

Dobrze zrobić jeszcze top balans.
oldboy - 2025-02-20, 06:07

Problem jest taki, iz nie posiadam zasilacza i chcialem to balansowanie zostawic bmsowi. Myslalem nad ustawieniem bms by ladowal do 14.4 i pozwolic mu sie balansowac az bede widzial ze wszystkie ogniwa maja te 3.6V. Po tym ustawil bym juz odciecie ladowania na powiedzmy 14.2V
Artur.Dell - 2025-02-20, 06:17

Top balans powinien się odbywać przy równoległym połączeniu ogniw i ładowaniu napięciem 3.65V aż do całkowitego naładowania. Bez zasilacza laboratoryjnego się nie obejdzie. Sam BMS tego nie ogarnie i pozostaną różnice w stopniu naładowania poszczególnych ogniw.
oldboy - 2025-02-20, 08:39

Dzięki. Muszę to jeszcze przemyśleć, bo nie mam jakiś innych zastosowań dla takiego zasilacza. Najtańszy 10A to jakieś 200zł. Z drugiej str. czy aktywny BMS nie jest właśnie od tego by mierzyć V na poszczególnych ogniwach i dążyć do tego co by je wyrównać? Czy jak ustawię nawet to 14.6V w pierwszym ładowaniu to nie uzyskam 3.65 na poszczególnych ogniwach? Po tym mógł bym właśnie znowu je połączyć równolegle na te 24h co powinno je wyrónać.
orkaaa - 2025-02-20, 11:00

Dobry bms ogranie balans do trzeciego miejsca po przecinku. Więc Twój pomysł na ogniwa jest ok. Czyli spinasz równolegle a potem składasz szeregowo i podpinasz bms. Trzeba na nim ustawić wszystkie parametry czyli max napięcie na ogniwie i start balansera oraz różnice ogniw do której ma balansować.
Oczywiście zasilacz laboratoryjny zrobi to lepiej ale ….jesli ogniwa są dobre to nie ma to większego znaczenia dla ich pracy, sprawności czy żywotności. Oczywiście pewnie znajdą się fachowcy co powiedzą tylko top balans i ściskanie. Tak mają racje co do zasady tylko jak to różnica czy akumulator będzie pracował 15 czy 17 lat ? Za 10 lat wymienimy te super lifepo4 na coś nowego mniejszego, z większą pojemnością itd .

krzlac - 2025-02-20, 13:56

orkaaa napisał/a:
...Oczywiście pewnie znajdą się fachowcy co powiedzą tylko top balans...


Nie mogę zrozumieć tego parcia na top balans. Dobre ogniwa mają na początku napięcia równe.
Podczas eksploatacji baterii napięcie ogniw wielokrotnie się "rozjeżdża" i wielokrotnie się wyrównuje za sprawą balansera w BMS. To proces ciągły i tak ma być i o to chodzi.

oldboy - 2025-05-04, 19:28

Cześć.
Aku już od dłuższego czasu jeździ w teczce i spisuje się super. Dla szukających podobnego rozwiązania w T4:
*bateria 280Ah wchodzi pod siedzenie, ale raz, że na leżąco a dwa, że musiałem lekko podpiłować w konstrukcji siedzenia. Nic wielkiego, ale "od tak" mi nie wszedł. Obudowa zrobiona samemu, bms inside. Pospinałem to na 25mm, teraz brał bym spawalnicze, było by łatwiej.
* ładowarka dc/dc Szwengao 20A, tylko lekko ciepła przy pracy, bezobsługowa, malutka. Dla mnie bomba. Przed nią stary separator co puszcza prąd z rozruchowego tylko gdy jest ładowany, ucina poniżej 12.8V
* alternator siedział jakiś dziwny 50 czy 60A i po obciążeniu dc/dc i dmuchawami już mocno słabnął więc wymieniłem na 90A. Ten już utrzymuje nieźle V, jak co to spokojnie dołożę na nim jeszcze jedno dc/dc 20A.
*Monitoruję to z tego dodatkowego wyswietlacza co do jk można dokupić i wydaje się że daje radę, jednocześnie jest wyłącznikiem całej baterii.
*pwm standardowo mam ustawiony na ładowanie rozruchowego, ale dałem mu pare godzin popracować z lifepo i spokojnie pchał w niuego koło 5A na ustawieniu jako kwasiak.
Dzięki wszystkim za rady przy budowie :pifko

AMIGO - 2025-05-05, 15:59

oldboy napisał/a:
Cześć.
Aku już od dłuższego czasu jeździ w teczce i spisuje się super. Dla szukających podobnego rozwiązania w T4:


:pifko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group