|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Czy można wyeliminować akumulator z zabudowy?
TomaszG - 2025-03-03, 08:27 Temat postu: Czy można wyeliminować akumulator z zabudowy? Dzień dobry. jak to zrobić najprościej ? kamper podpinany pod 230 V tylko, żadnego stania na dziko. Ducato 1.9 d 1991r.
SlawekEwa - 2025-03-03, 16:51
TomaszG napisał/a: | Dzień dobry. jak to zrobić najprościej |
Rozumiem, że lodówka w podróży tylko na gazie , kibelk eko , ogrzewanie konwersją itd.
maro88pl - 2025-03-03, 16:54
SlawekEwa napisał/a: | TomaszG napisał/a: | Dzień dobry. jak to zrobić najprościej |
Rozumiem, że lodówka w podróży tylko na gazie , kibelk eko , ogrzewanie konwersją itd. |
Kibelek akurat - tak jak w starszych kamperach / przyczepach - może być z pompką ręczną
joko - 2025-03-03, 16:58 Temat postu: Re: Czy można wyeliminować akumulator z zabudowy?
TomaszG napisał/a: | jak to zrobić najprościej ? |
Najprościej będzie tego nie robić
Kazik II - 2025-03-03, 18:08
Tzn. ma sobie stać na działce podłączony na stałe do 230v czy tak od słupka do słupka na kempingu? Większość stałych urządzeń w kamperze działa na 12v Więc w drugim przypadku poza słupkiem nie będą działać.
Wojadżer - 2025-03-03, 19:35
Teraz nawet w domu sporo oświetlenia jest niskoprądowe. Ale gdyby chcieć bez aku to na pewno się da - w końcu kiedyś tak z przyczepą się jeździło. Pompa do wody czy sterowanie ogrzewania można by na transformatorze zrobić. Lodówka w trakcie jazdy na 12v z samochodu tylko po zapłonie. Poza tym gniazdka zasadniczo 230 jak w domu i już. Z pewnością uprości to instalację radykalnie i koszty też zbije. Tylko to świadome, całkowite uzależnienie się od słupka. A za niego też się zwykle płaci na kempingu. Ja bym tak nie robił.
Kazik II - 2025-03-03, 23:16
Chociaż tak patrząc na stan instalacji w okolicy energobloku zastanawiałbym się nad wyrzuceniem akumulatora razem z całą tą instalacją
TomaszG - 2025-03-04, 12:36
Dzięki za porady, nie to było moim zamysłem o czym koledzy piszą, chociaż, owszem pojazd służy do przemieszczania się po kempingach i polach namiotowych z prądem i jakimś zapleczem sanitarnym, Dzisiejsza infrastruktura przydrożna na to także pozwala. Ot, proste pytanie, jaki "transformator " najlepszy/ chodzi o moc/ do zasilenia oświetlenia led wewnąrz i pompki wodny wraz z pompką WC. Bo pozostać chcę przy 12 v .
Kazik II - 2025-03-04, 13:29
TomaszG napisał/a: | Ot, proste pytanie, jaki "transformator " | Sam transformator nie wystarczy bo musi być prąd stały. Ale na zdjęciu obok akumulatora widać skrzynkę - prawdopodobnie energobloku. Więc chyba jest jest tam prostownik zasilający instalację 12v. Do obsługi oświetlenia LED, pompki itd. z pewnością wystarczy. No i trzeba by zrobić porządek z tą plątaniną kabli, bo to kwestia bezpieczeństwa.
TomaszG - 2025-03-04, 13:57
Kazik II napisał/a: | TomaszG napisał/a: | Ot, proste pytanie, jaki "transformator " | Sam transformator nie wystarczy bo musi być prąd stały. Ale na zdjęciu obok akumulatora widać skrzynkę - prawdopodobnie energobloku. Więc chyba jest jest tam prostownik zasilający instalację 12v. Do obsługi oświetlenia LED, pompki itd. z pewnością wystarczy. No i trzeba by zrobić porządek z tą plątaniną kabli, bo to kwestia bezpieczeństwa. |
Dziękuję, owszem, jest tak jak na foto, tylko brak napięcia 12 v wewnątrz. 230 V po podpięciu pod słupek jest w gniazdkach. Jak podmienię inny akumulator, wszystko działa, pytanie więc jest, co zamiast akumulatora trzeba , by nadal było 12 v do zasilania oświetlenia i pompek. Co muszę "zewrzeć ", że tak napiszę , by wyeliminować ten akumulator?. Cały czas otwieram otwarte drzwi, wiem, wymiana aku załatwia sprawę, ale nurtuje mnie ta myśl , jak inaczej zrobić?.
Darson - 2025-03-04, 18:16
Chcesz zasilać się z transformatora, który pracuje "ze słupka" ?
Czy z alternatora, gdy silnik pracuje ?
Bo innej możliwości nie ma, skoro chcesz wyrzucić akumulator mieszkalny.
Instalacja 12V powinna również działać gdy jesteś podłączony. Nie tylko gniazda 230 V.
Sprawdź bezpieczniki może ?
Kazik II - 2025-03-04, 18:33
TomaszG napisał/a: | Dziękuję, owszem, jest tak jak na foto, tylko brak napięcia 12 v wewnątrz. 230 V po podpięciu pod słupek jest w gniazdkach. Jak podmienię inny akumulator, wszystko działa, pytanie więc jest, co zamiast akumulatora trzeba , by nadal było 12 v do zasilania oświetlenia i pompek. Co muszę "zewrzeć ", że tak napiszę , by wyeliminować ten akumulator?. Cały czas otwieram otwarte drzwi, wiem, wymiana aku załatwia sprawę, ale nurtuje mnie ta myśl , jak inaczej zrobić?. |
Coś tu się w tym wszystkim nie zgadza. Co znaczy "jak podmienię akumulator wszystko działa"? Prostownik w energobloku jest podłączony do akumulatora a to razem jest podłączone do instalacji 12V przez bezpieczniki. Tak jest w każdym kamperze - nawet starym. Jeśli u Ciebie dzieje się jakoś inaczej, to znaczy że z instalacją 12 V jest coś pokopane.
Janusszr - 2025-03-04, 18:52
TomaszG napisał/a: |
Jak podmienię inny akumulator, wszystko działa, pytanie więc jest, co zamiast akumulatora trzeba , by nadal było 12 v do zasilania oświetlenia i pompek. Co muszę "zewrzeć ", że tak napiszę , by wyeliminować ten akumulator?. |
Chcesz zjeść i jednocześnie mieć ciastko. W miejsce akumulatora można zastosować np. agregat prądotwórczy
Piszesz "co muszę zewrzeć". A może Ci chodzi o to, jak wykorzystać w miejsce akumulatora pokładowego, akumulator rozruchowy?
Darson - 2025-03-04, 18:53
Wynika z tego że ma uszkodzony akku?
Bo gdy podmieni, to działa .
Chce wyeliminować baterię z części mieszkalnej, ale mieć napięcie na instalacji mieszkalnej.
Czyli alternator i duuuużo paliwa.
I można stać nawet tydzień
Że też wcześniej nikt tego nie wymyślił
Poczekajmy, może jeszcze coś napisze
Janusszr - 2025-03-04, 18:59
Darson napisał/a: |
I można stać nawet tydzień
: |
A dwa tygodnie?
joko - 2025-03-04, 20:37
TomaszG napisał/a: | brak napięcia 12 v wewnątrz. 230 V po podpięciu pod słupek jest w gniazdkach. Jak podmienię inny akumulator, wszystko działa, pytanie więc jest, co zamiast akumulatora trzeba , by nadal było 12 v do zasilania oświetlenia i pompek. Co muszę "zewrzeć ", że tak napiszę , by wyeliminować ten akumulator?. Cały czas otwieram otwarte drzwi, wiem, wymiana aku załatwia sprawę, ale nurtuje mnie ta myśl , jak inaczej zrobić?. |
Jak chcesz mieć 12V DC przy zasilaniu z 230V AC, ale bez akumulatora, to musisz wymienić ładowarkę którą masz na 12-to voltowy zasilacz o mocy odpowiedniej do odbiorników jakie chcesz używać.
Ładowarka którą masz teraz służy do ładowania akumulatora , a nie zasilania odbiorników i najpewniej po prostu nie podaje napięcia na wyjście kiedy nie wykrywa na nim obciążenia. Każdy prostownik , nawet stary zawsze ma jakąś automatykę (choćby starą analogową) , która steruje procesem ładowania i robi to zazwyczaj na podstawie napięcia akumulatora.
To proste , nie ma napięcia (albo jest zbyt niskie) , nie ma ładowania i napięcia na wyjściu ładowarki
Nie bardzo rozumiem , czemu ma służyć to pozbycie się akumulatora ?
Jeśli stary jest uszkodzony ,a nie chcesz inwestować w nowy to jedynie wymiana ładowarki na zasilacz , ale to też koszty. Jesli chodzi o usunięcie ciężkiego klocka i zmniejszenie masy to tak samo usuń ładowarkę wstaw zasilacz ...... albo zamiast starego ciężkiego akumulatora wsadź jakiś mały i lekki (np. 5-10Ah AGM lub LiFePO4) , który będzie pełnił rolę obciążenia dla ładowarki .
TomaszG - 2025-03-05, 11:53
Ok, dzięuję za informacje i opinie, teraz muszę zanurkować w kable i wymontować to całe ustrojstwo , i poszukać miejsca gdzie wpiąć się z zasilaczem. Tak , to prawda, że nie podaje napięcia bo aku totalnie rozładowany ten co na foto. Cały temat wziął się też stąd, że w sytuacji gdy mamy np zwarcie nagłe w akumulatorze, jakiś wybuch/ przenośnia oczywiście/ , gdzieś na kempingu, to jesteśmy bez napięcia 12 v własnie. Pozostaje tylko lampka nocna wpięta w gniazdko 230V zanim kupimy nowy aku. No nic, jeszcze raz dziękuję.
Kazik II - 2025-03-05, 12:12
TomaszG napisał/a: | Ok, dzięuję za informacje i opinie, teraz muszę zanurkować w kable i wymontować to całe ustrojstwo , i poszukać miejsca gdzie wpiąć się z zasilaczem |
A nie prościej włożyć niewielki akumulator zamiast kloca? Choćby jakaś taniocha 40 Ah. Ładowarka będzie czytać napięcie, będziesz miał 12V z dotychczasowego układu i problem z głowy, skoro nie potrzebujesz dużo prądu z akumulatora.
majsterus - 2025-03-05, 20:10
A po jakimś czasie pojawia się delikwent z postem.... Poprzedni właściciel usunął akumulator i zrobił pajęczynę w elektryce.... i następuje odkręcanie tematu
Wszelkiego typu przeróbki tego typu tylko szkodzą...i są przyczyną obniżenia ceny przy sprzedaży pojazdu.
Osobiście nie jestem zwolennikiem takich ingerencji, ponieważ jeżeli coś się usuwa to trzeba dać substytut, a nie liczyć na gniazdko w prądem, bo na parkingu na autostradzie gniazdka nie znajdziesz.
przemo.d - 2025-03-05, 20:18
Zawsze największą wadą używanego pojazdu jest jego poprzedni właściciel I jego pomysły
Da się ten beznadziejny pomysł wykonać ale nie mam sumienia aby podpowiadać takiemu druciarstwu.
Za mała bateryjka to także problem bo trochę prąd ładowania trza by ograniczyć inaczej te pewnie z 15A zabije szybko małego kwasa, już nie wspomnę co było by po uruchomieniu motorowni .
Niezależność zdawało się, że jest warta każdych pieniędzy ale nie dla wszystkich jak widać:)
TomaszG - 2025-03-06, 07:59
przemo.d napisał/a: |
Niezależność zdawało się, że jest warta każdych pieniędzy ale nie dla wszystkich jak widać:) |
Heh, może jestem z tych , co to lubią minimalizm? Są tacy co całe elektownie wiatrowo-słoneczne montują plus zestawy aku i szacun, wówczas duzo informacji i pytań można znależć w sieci, a mnie zaciekawił temat własnie odwrotny, ot i tyle. Pozdrawiam
TomaszG - 2025-03-09, 17:34
Darson napisał/a: | Wynika z tego że ma uszkodzony akku?
Bo gdy podmieni, to działa .
Chce wyeliminować baterię z części mieszkalnej, ale mieć napięcie na instalacji mieszkalnej.
Czyli alternator i duuuużo paliwa.
I można stać nawet tydzień
Że też wcześniej nikt tego nie wymyślił
Poczekajmy, może jeszcze coś napisze |
A no napiszę, , właśnie dokładnie o to mi chodzi, z tym, że bez duuużo paliwa, wątpię, by komuś się to podobało, jednak klekot mimimo miłego dla ucha brzmienia, może być denerwujący na dłuuugo. Ale serio, w trzecim zdaniu Kolegi jest tzw qlou.
Darson - 2025-03-10, 18:00
TomaszG, czekamy więc na postępy i rozwinięcie tematu.
Koledzy podpowiedzieli tyle, na ile mogli.
Reszta należy do Ciebie 😉
Powodzenia
TomaszG - 2025-03-13, 12:14
Ok, na pewno dam coś znac, jednak mało konkretów otrzymałem, ogólnikowo tylko ,że się da i można ale po co?. Heh, no nic to. . W wątku o EBL 99 , kolega też zarzucił pomysłem ,co by wywalić ustrojstwo i wstawić prostownik, więc ktośtam gdzieś boryka się z tym dylematem.
Mikesz - 2025-03-13, 18:50
TomaszG napisał/a: | Ok, na pewno dam coś znac, jednak mało konkretów otrzymałem, ogólnikowo tylko ,że się da i można ale po co?. Heh, no nic to. . W wątku o EBL 99 , kolega też zarzucił pomysłem ,co by wywalić ustrojstwo i wstawić prostownik, więc ktośtam gdzieś boryka się z tym dylematem. |
Pododawaj wszystkie odbiorniki względem prądu pobieranego ,jaki prąd ci wyjdzie plus 20 procent i kup transformator toroidalny z napięciem na wyjsciu ok 12v masz tu wzory do obliczenia tego napiecia.
Na kondensatorze filtrującym (nieobciążonym) będziesz miał:
Uc=Umax-Ud=Usk*1.41-Ud - dla układu z dzielonym uzwojeniem i dwoma diodami
Uc=Umax-2*Ud=Usk*1.41-2*Ud - dla układu Graetza.
Ud - spadek napięcia na diodzie prostowniczej
Najprosciej ;13V×√2=18,33V Zkondensatorem.
Umax, Usk - wartości szczytowa i skuteczna z transformatora
Przy obciążeniu pojawi się na kondensatorze składowa zmienna wynikająca z rozładowywania kondensatora przez obciążenie i okresowe doładowywanie z prostownika.
Uc - napięcie wyjściowe
1.41 czyli pierwiastek z 2 wynika ze stosunku wartości maksymalnej przebiegu (amplitudy) do wartości skutecznej przebiegu. Dla sinusoidy wynosi własnie \/2.
TomaszG - 2025-03-14, 08:14
O,super, jest konkret, kilka kaw , zarwane noce i obliczę!. Serio, dzięki!
|
|