Klub mi³o¶ników turystyki kamperowej - CamperTeam

Motoryzacja - FSC Lublin ¯uk

Skorpion - 2025-03-20, 09:22
Temat postu: FSC Lublin ¯uk

FSC Lublin ¯uk – rodzina polskich samochodów dostawczych produkowana w FSC w Lublinie.

Opis pojazdu

Opracowany w 1956 roku na bazie samochodu FSO Warszawa mia³ wspólne z nim podwozie, silniki (poza silnikiem 4C90) i uk³ad jezdny. Rozwi±zanie to z jednej strony przyczyni³o siê do du¿ej popularno¶ci tego samochodu i jego niskiej ceny, z drugiej za¶ strony by³o powodem rozlicznych wad takich jak: niska trwa³o¶æ elementów zawieszenia przedniego,wysoko po³o¿ona skrzynia ³adunkowa,wysoko po³o¿ony ¶rodek ciê¿ko¶ci,zbyt ma³y rozstaw kó³,ograniczone mo¿liwo¶ci w zakresie wzrostu parametrów samochodu (szczególnie ³adowno¶ci).

Jednak¿e w okresie produkcji tego samochodu w FSC jego konstrukcja ulega³a unowocze¶nieniu (szczególnie w latach 70.), wprowadzono mocniejsze i oszczêdniejsze silniki, zmieniono skrzyniê biegów, unowocze¶niono wygl±d zewnêtrzny. Nastêpc± sta³ siê samochód dostawczy FS Lublin seryjnie produkowany od pa¼dziernika 1993 roku.

Konstruktorami pojazdu byli in¿ynierowie Stanis³aw Tañski oraz Roman Skwarek. Za wygl±d nadwozia odpowiedzialny by³ Julian Kamiñski. W szczytowych okresach produkowano 30 tysiêcy ¯uków rocznie. Samochód produkowany by³ zarówno na eksport, jak i na rynek krajowy. Nazwa samochodu wziê³a siê od pasiastego malowania ostatecznej wersji prototypu pojazdu. Zosta³a ona zaproponowana przez Juliana Kamiñskiego.

¯uk dostêpny by³ w ró¿nych wersjach nadwozia - pocz±wszy od nadwozia typu pick-up w pierwszym modelu A 03, poprzez nadwozia typu furgon i skrzyniowe, wersje do przewozu wiêkszej liczby osób (towos, mikrobus), po zabudowê specjalizowan± (samochody po¿arnicze, do przewozu pieczywa lub odzie¿y). Poszczególne wersje tworzone by³y w FSC lub przez przedsiêbiorstwa wykorzystuj±ce znaczny tabor ¯uków (np. PTHW). Produkcjê ¯uków zakoñczono 13 lutego 1998 roku. £±cznie wyprodukowano 587 500 sztuk wszystkich wersji tego modelu.

Historia pojazdu

¯uk A 03

W roku 1956 w lubelskiej Fabryce Samochodów Ciê¿arowych rozpoczêto prace nad nowym modelem, mia³ on zape³niæ lukê w polskim przemy¶le motoryzacyjnym. Projektem kierowa³ pocz±tkowo in¿. Roman Skwarek, a nastêpnie in¿. Stanis³aw Tañski. W krótkim czasie opracowano projekt samochodu dostawczego, w pracy pos³u¿ono siê podzespo³ami samochodu osobowego Warszawa M-20. Prototyp zosta³ ukoñczony w roku 1957, otrzyma³ on nazwê ¯uk A 03. Oficjalna prezentacja mia³a miejsce na Miêdzynarodowych Targach Poznañskich w roku 1958. W tym samym roku powsta³a seria 50 pojazdów (tzw. seria próbna). W 1959 r. samochód trafi³ do produkcji seryjnej, wtedy te¿ zakoñczono monta¿ Lublina 51.

Do napêdu u¿yto znanego z Warszawy M-20 dolnozaworowego silnika rzêdowego M-20. By³a to czterocylindrowa konstrukcja o pojemno¶ci 2120 cm³ i mocy maksymalnej 50 KM (38,2 kW). Napêd przenoszony by³ poprzez trzybiegow± skrzyniê biegów i jednoczê¶ciowy wa³ napêdowy na ko³a tylne. Nadwozie oparto na spawanej ramie pod³u¿nicowej. Z Warszawy zaadaptowano tak¿e instalacjê elektryczn± o napiêciu 12 V, tylny most, wa³ napêdowy, niezale¿ne zawieszenie przednie, oparte na dwóch wahaczach oraz hamulce bêbnowe. W samochodzie zastosowano tak¿e wzmocnione sprzêg³o cierne oraz tylne zawieszenie oparte na resorach piórowych z jedenastoma piórami.

Samochód posiada³ dwudrzwiowe nadwozie typu pick-up. Kabina pasa¿erska przystosowana by³a do przewozu dwóch osób. Powierzchnia przestrzeni ³adunkowej wynosi³a prawie 4 metry kwadratowe, pod³oga zosta³a wykonana z desek. Dostêp do ³adunku mo¿liwy by³ poprzez otwieran± tyln± ¶ciankê. Mo¿liwy by³ monta¿ brezentowej opoñczy na przystosowanych do tego pa³±kach.

¯uk A 03 móg³ rozpêdziæ siê do oko³o 90 km/h, zu¿ywaj±c przy tym ¶rednio 16 litrów benzyny na 100 kilometrów. Poziom produkcji szybko wzrasta³ - w 1959 roku powsta³o 1048 samochodów, w kolejnym 3144. W 1965 r. poziom produkcji wyniós³ ju¿ 8621 egzemplarzy. Eksport uruchomiono ju¿ rok po rozpoczêciu produkcji (1960). Do 1965 r. wyeksportowano prawie 2000 ¯uków A 03.

Dalsze modernizacje ¯uka

W latach 1958/1959 wykonano prototyp samochodu dostawczego o ³adowno¶ci 1500 kg, otrzyma³ on nazwê ¯uk A 08. Pojazd charakteryzowa³ siê wzmocnionym zawieszeniem, z ty³u resory piórowe zosta³y wsparte przez sprê¿yny ¶rubowe. W samochodzie zastosowano tak¿e bêd±cy wtedy w fazie testów silnik górnozaworowy S-21. Zmodyfikowano tak¿e szereg innych podzespo³ów. A 08 odziedziczy³ kabinê po poprzedniku, nowa by³a skrzynia ³adunkowa. Pojazd przy d³ugo¶ci 4500mm dysponowa³ przestrzeni± ³adunkow± o powierzchni 4,9m². Kolejny prototyp o oznaczeniu B-40 wykonano pod koniec 1963. Konstrukcyjnie nie ró¿ni³ siê od A 08, ca³kiem nowa by³a konstrukcja nadwozia. Stopniowo modernizowano produkowany wówczas model, A 03. Pierwsze zmiany, jakie wprowadzono, to m.in.: przeniesienie zawiasów drzwi przednich ze s³upka B na s³upek A, zwiêkszenie liczby piór resorów oraz wzmocnienie ogumienia.

Na pocz±tku lat 60. pojawi³o siê zapotrzebowanie samochód dostawczy o mniejszej ³adowno¶ci. FSC przygotowa³o z tego powodu wersjê furgon ¯uka - A 05. Zosta³ on zaprezentowany na XXXIV Miêdzynarodowych Targach Poznañskich w 1965 roku. Samochód charakteryzowa³ siê ³adowno¶ci± na poziomie 850 kg. Produkcjê uruchomiono w roku 1966.
W zwi±zku z zamówieniem egipskiego odbiorcy ¯uków na samochody ga¶nicze przygotowane na tamtejszy rynek opracowano wersjê specjaln± - A 14. Konstrukcja ³±czy³a w sobie elementy wersji A 03 oraz A 05. Samochód zosta³ wyposa¿ony w szafki na wê¿e t³oczne, ³awkê dla cz³onków za³ogi, schowek na wyposa¿enie motopompy oraz drzwi w obu ¶cianach bocznych. W samochodzie u¿yto motopompy typu M 800 E zasilanej dwusuwowym silnikiem S-15. Produkcjê tej odmiany rozpoczêto w roku 1966.

W 1967 roku przygotowano ¯uka z drewnian± skrzyni± ³adunkow±. Dostêpny by³ on z silnikiem dolnozaworowym (A 09) oraz górnozaworowym (A 11). W tej wersji ca³kowicie oddzielono kabinê kierowcy od skrzyni ³adunkowej o powierzchni 4,6m². Samochód charakteryzowa³ siê ³adowno¶ci± 950 kg oraz dopuszczaln± mas± ca³kowit± 2500kg.

Era ¯uka A 07

W 1968 roku rozpoczê³a siê produkcja wersji A 15. By³ to w zasadzie ¯uk A 14, model przeznaczony by³ jednak na rynek polski. W FSC planowano tak¿e wprowadzenie nastêpcy dla modelu A 05. W roku 1970 wdro¿ono do produkcji nowy model A 07. Samochód odró¿nia³ siê od poprzednika nowocze¶niejszym nadwoziem oraz praktycznymi rozwi±zaniami w kabinie pasa¿erskiej i przestrzeni ³adunkowej. Samochód wyposa¿ony zosta³ w silnik S-21, mog³o nim podró¿owaæ maksymalnie siedmiu pasa¿erów plus 350 kg baga¿u. ¯uk odniós³ sukces na rynku zagranicznym, du¿a czê¶æ z nowych samochodów trafia³a na eksport, od 1970 r. samochód eksportowano tak¿e w czê¶ciach. W 1970 roku wyprodukowano 100-tysiêcznego ¯uka; w tym¿e roku ca³kowita produkcja samochodu wynios³a 15 146 sztuk, z czego 6 244 sztuki wyeksportowano. W nastêpnym, 1971 roku, powsta³o 17 621 ¯uków, z czego 10 554 wys³ano za granicê. W 1973 roku do produkcji wprowadzono wersjê zmodernizowan± (oznaczana dodatkow± liter± M w nazwie), charakteryzowa³a siê ona now± ¶cian± przedni± kabiny oraz udoskonalonym systemem nawiewu. W 1973 roku wyprodukowano 25 731 egzemplarzy samochodu.

Ostatnie modernizacje

W 1972 roku zaprezentowano publiczno¶ci dwa modele koncepcyjne: A 18 (mikrobus) oraz R (wersja rolnicza). Odmiana rolnicza charakteryzowa³a siê d³u¿szym nadwoziem a w efekcie wiêkszymi mo¿liwo¶ciami przewozowymi. Wesz³a ona do produkcji pod koniec roku 1976 (oznaczenie A 16 B). Produkcja tej wersji odbywa³a siê w filii FSC zlokalizowanej w Wêgrowie. Samochód przystosowany by³ do ci±gniêcia przyczepy o masie do 725 kg. W 1974 roku przeprowadzono kolejn± modernizacjê, unowocze¶niono uk³ad hamulcowy, wprowadzaj±c uk³ad dwuobwodowy ze wspomaganiem. Kolejne zmiany nast±pi³y w 1975 roku. Zmodernizowano jednostkê napêdow±, instalacjê elektryczn± oraz nadwozie, d¼wigniê skrzyni biegów zamiast w kolumnie kierownicy umieszczono w pod³odze, wreszcie wycofano silnik M-20. Wersja po tej modernizacji nosi³a dodatkowe oznaczenie B (zamiast wcze¶niejszego M). W tym samym roku wprowadzono now± wersjê przygotowan± dla stra¿y po¿arnej - A 151 C. Tak¿e w 1975 roku osi±gniêto rekord produkcji ¯uków – powsta³o wówczas 31 613 samochodów, z czego 10 885 wyeksportowano.

W 1976 roku odbywa³y siê konsultacje z zarz±dem General Motors na temat udzielenia FSC licencji na produkcjê samochodów marki Bedford, takie rozwi±zanie mia³o rozwi±zaæ problem dotycz±cy znalezienia nastêpcy dla przestarza³ego ju¿ ¯uka. Rozmowy nie odnios³y jednak skutku, ¯uk produkowany by³ od tamtego czasu bez wiêkszych zmian do 1998 roku. W miêdzyczasie wprowadzono do palety silnikowej wysokoprê¿n± jednostkê 4C90. £±cznie wyprodukowano 587 500 ¯uków, ale ostatni egzemplarz ma numer seryjny 587 818, co mo¿e wskazywaæ na nieco wiêksz± ilo¶æ, ni¿ podaj± oficjalne ¼ród³a.

Kalendarium

1956 – w FSC w Lublinie pod kierownictwem in¿. Stanis³awa Tañskiego powstaje projekt. 1 maja 1958 – pokaz modelu A 03 (nadwozie pick-up).1958 – próbna seria 50 szt.24 lipca 1959 – rozpoczêcie produkcji seryjnej.1964 – wersja A 03 PTHW-2 Pieczywo (nadwozie furgon specjalizowane do przewozu produktów ¿ywno¶ciowych). 1965 – wersja A 05 (nadwozie furgon, silnik S-21). 1965 – wersja A 13 (wersja eksportowa z silnikiem S-21). 1965 – prototyp A 03 PTHW-2 Odzie¿ (nadwozie furgon specjalizowane do przewozu odzie¿y, silnik M-20). 1965 – prototyp A 08 PTHW-1 Pieczywo (nadwozie furgon specjalizowane do przewozu produktów ¿ywno¶ciowych na podwoziu prototypowej wersji A 08 z silnikiem S-21). 1966 – zmiana silnika z M-20 na S-21. 1966 – wersja A 14 (samochód po¿arniczy w wersji eksportowej). 1967 – modele A 09 (silnik dolnozaworowy M-20) i A 11 (silnik górnozaworowy S-21) z drewnian± skrzyni± ³adunkow±. 1968 – model A 15 (samochód po¿arniczy na rynek krajowy). 1970 – model A 07 (furgon towarowo-osobowy z silnikiem S-21). 1970 – rozpoczêcie monta¿u ¯uka w Egipcie w zak³adach ELTRAMCO z czê¶ci dostarczanych z Polski. Pojazd oferowany by³ tam pod nazw± ELTRAMCO Ramzes i montowany do lat 90. z licznymi modyfikacjami.1972 – model A 18 (dziesiêcioosobowy mikrobus) i R z d³u¿sz± kabin± i mniejsz± skrzyni± ³adunkow±. 1973 – wprowadzenie nowej kabiny kierowcy. Samochody z ni± mia³y dodatkow± literê M na koñcu nazwy typu.1974 – wprowadzono dwuobwodowy uk³ad hamulcowy ze wspomaganiem.1977 – model A 151 C (samochód po¿arniczy - wersja przystosowana do zamontowania na przednim zderzaku autopompy),– model A 16 B z d³u¿sz± kabin± dla 6 osób i mniejsz± skrzyni± ³adunkow± i przyczep± jednoosiow± D-17 o ³adowno¶ci 350 kg i skrzyni ³adunkowej o wymiarach 215 na 175cm. 1988 – Wprowadzenie do palety jednostek napêdowych wersji z silnikiem wysokoprê¿nym 4C90 Andoria o pojemno¶ci 2417cm³ i mocy 70KM. 1991 – Od tego roku ¯uk po zmianie nazwy fabryki wystêpowa³ pod mark± FS.1995 – Mitor-01, prototyp wersji szynowej (drezyny) bêd±cy rozwiniêciem koncepcji szynowej Warszawy M-20 i M-223 (pojemno¶æ: 14 pasa¿erów, prêdko¶æ maksymalna: 60km/h). 13 lutego 1998 – zaprzestanie produkcji po wyprodukowaniu 587 818 egzemplarzy.

¯uk w kulturze masowej

W filmie „Przyjêcie na dziesiêæ osób plus trzy” z 1973 kierownik Pi±tek (Leon Niemczyk) wiezie pracowników ¯ukiem A 03.

W trzecim odcinku serialu Zmiennicy Katarzyna Piórecka (Ewa B³aszczyk) prowadzi s³u¿bowego ¯uka A 07.

W serialu Egzorcysta Bogdan Boner je¼dzi jednym z egzemplarzy.

W filmie Zróbmy sobie wnuka, Kawa (Bart³omiej Topa) je¼dzi ¿ukiem A11.


Darson - 2025-03-20, 18:35

¯uk ¶wietlisty
SlawekEwa - 2025-03-20, 18:54

A to co "¯uk choinka" ? :opps:
Darson - 2025-03-20, 22:46

To siê nazywa "zaje...sty dizajn" Panie :bigok
Darson - 2025-03-21, 17:23

¯uk, a wygl±da jak kamper :lol:
¯uk - lep na dziewczyny :diabelski_usmiech

Darson - 2025-03-22, 07:39

Dziêki za piwo Skorpion 👍
I znowu ¯uk.
¯uk - Ghost Rider

Skorpion - 2025-03-22, 12:36

¯uk
Darson - 2025-03-23, 09:36

¯uk "o zachodzie s³oñca"
Skorpion na ¯uki- kampery jeszcze za wcze¶nie.
Budujemy napiêcie 😉
Browar za za³o¿enie strony :pifko

Cyryl - 2025-03-23, 18:36

Darson napisa³/a:
...Budujemy napiêcie 😉...


to ja trochê te¿ zbudujê napiêcie:
piszecie o danych technicznych, s± zdjêcia, wygl±d OK, ale czy pomy¶leli¶cie, ¿e kto¶ kiedy¶ musia³ czym¶ takim je¼dziæ?
nie na zloty, nie od okazji, ale na co dzieñ, bo miêdzy innych na tych pojazdach opiera³ siê polski transport.

kiedy¶ pracowa³em w SPTS, Spó³dzielnia Pracy Transportowo-Spedycyjna.
w pewnym okresie eksploatowano tam co¶ oko³o 100 takich pojazdów w prawdziwym transporcie.
prawdziwy transport to przyk³adowo: lodówki do Miechowa, a na powrocie przewody gumowe do pralek z Polaru z Wolbromia lub pralki do Gdañska, a na powrocie wizyty w oddzia³ach PSK (Polska Spedycja Krajowa), za powrót na pusto mandat karny, z Gdañska musia³y byæ co najmniej dwie piecz±tki z PSK po drodze o braku ³adunku powrotnego.

by³o to wczasach gdy akumulatory by³y bardzo niedoskona³e i zim± kierowcy zaczynali dzieñ pracy od zakrêcenia zaworów w ch³odnicy i bloku, nape³niaj±c wod± uk³ad ch³odzenia, a potem trzeba by³o rozejrzeæ siê za placowym z matk± (zespó³ akumulatorów), która po odpalaniu Starów i Jelczy mia³a taki spadek napiêcia, ¿e odpala³a ¯uki na 24V.

poniewa¿ tankowa³o siê na bazie i w spó³dzielniach o podobnym charakterze, ¯uki mia³y po dwa zbiorniki po 55l.

silniki sz³y do remontu jeszcze przed 100 000km,

co dwa lata skrzynia biegów i tylny most do regeneracji.

co roku wymiana opoñczy.

co dwa lata odbudowa skrzyni ³adunkowej.

co trzy lata odbudowa kabiny, która po prostu siê sypa³a.

sprzêg³o wymieniano tak czêsto jak amortyzatory, czy dzisiaj klocki hamulcowe.

aby mieæ mo¿liwo¶æ s³uchania radia pod mask± t± w kabinie, na drutach wieszano ukradzione z zak³adów pracy koce azbestowe.
no i wszechobecny autokit, bo kabina tak pracowa³a, ¿e pod szybami zawsze ciek³a woda.

norma zu¿ycia paliwa 13,5l/100km.
¿eby je¼dziæ w miarê szybko i oszczêdnie trzeba by³o zadrutowaæ ga¼nik.
dla m³odszych wyja¶niê, ¿e chodzi tu o wsadzenie cieniutkiego drutu w dyszê ga¼nika, aby zmniejszyæ przep³yw. przyspieszenie by³o gorsze, ale zu¿ycie mniejsze.
my z Wroc³awia mieli¶my ³atwiej, bo do ga¼ników Weber idealnie pasowa³y (ten sam gwint) dysze od kuchenek ze sklepu zak³adowego wroc³awskiego Wrozametu o dowolniej ¶rednicy.

tak wygl±da³a praca na co dzieñ kierowcy ¯uka w czasach PRL, gdy stanowi³y one o polskim transporcie, nie tylko dystrybucyjnym, ale dalekobie¿nym.

Darson - 2025-03-23, 23:08

Cyryl,
Cytat:
tak wygl±da³a praca na co dzieñ kierowcy ¯uka w czasach PRL, gdy stanowi³y one o polskim transporcie, nie tylko dystrybucyjnym, ale dalekobie¿nym.

znam te tematy 😉
W zak³adzie, w którym pracowa³em, w zimie, kierowcy Starów biegali z konewkami z gor±c± wod±, któr± przelewali ch³odnice.
A pó¼niej by³o zdejmowanie rury z filtra powietrza i przyk³adanie ... zapalonej gazety do ga¼nika, ¿eby w wci±gnê³o p³omieñ i silnik zapali³.
To by³y dopiero hece ! :bigok
Stary mia³y 2 miejsca w szoferce, a je¼dzi³o nas trzech - jeden siedzia³ na pokrywie silnika.
Takie by³y czasy.
Postkomuna.

Ale czy z tego powodu mamy skasowaæ to wszystko z pamiêci, zniszczyæ i zapomnieæ o tym ?
Czy nie lepiej powspominaæ z rozrzewnieniem ? 😥
😁
" To se ne vrati"

Darson - 2025-03-24, 11:16

¯uk - Black Panther
Edit: Mala doklejka

SlawekEwa - 2025-03-24, 11:39

Cyryl napisa³/a:
ale czy pomy¶leli¶cie, ¿e kto¶ kiedy¶ musia³ czym¶ takim je¼dziæ?

a czy pomy¶leli¶cie, ¿e kto¶ kiedy¶ musia³ co¶ takiego naprawiaæ w ASO PZM-ot.
W pocz±tkowych latach 80- tych wszystkie podzespo³y do remontu przechodzi³y weryfikacje zu¿ytych czê¶ci. Czê¶ci nowych na magazynie by³o pod sufit i magazynier, majstrowie ,kierownik nie dostawa³ premii jak powstawa³y "du¿e stany magazynowe" na koniec miesi±ca. Tak wiêc trzeba by³o z magazynu wypisywaæ do remontów jak najwiêcej czê¶ci niezale¿nie od wyniku weryfikacji. Z tego najwiêcej mieli po¿ytku okoliczni posiadacze ¯uków, Nys i Tarpanów :mrgreen:
Co bardziej "my¶l±cy" mechanicy pewn± ilo¶æ czê¶ci po pozytywnej weryfikacji odk³adali na "pó³eczkê" na gorsze czasy. I pod koniec lat 80-tych takie czasy nadesz³y :diabelski_usmiech i kto nie mia³ "zapasu" lata³ po z³omie, ¿eby co¶ wygrzebaæ do skoñczenia rozgrzebanej roboty./ praca by³a na akord i nikt z kierownictwa nie p³aka³ jak robol nie zarabia³ z powodu braku nowych czê¶ci/.

Darson - 2025-03-24, 12:38

SlawekEwa napisa³/a:

a czy pomy¶leli¶cie, ¿e kto¶ kiedy¶ musia³ co¶ takiego naprawiaæ
znasz z autopsji ? :bajer

Cytat:
Co bardziej "my¶l±cy" mechanicy pewn± ilo¶æ czê¶ci po pozytywnej weryfikacji odk³adali na "pó³eczkê" na gorsze czasy. I pod koniec lat *)-tych takie czasy nadesz³y

macza³e¶ w tym palce ? :chytry

SlawekEwa - 2025-03-24, 15:18

Darson napisa³/a:
znasz z autopsji ?

Oczywi¶cie - 10 lat pracowa³em w ASO PZM-ot .
Darson napisa³/a:
macza³e¶ w tym palce ?

Wyt³umacz - w czym? :niewiem

Darson - 2025-03-24, 18:34

W " odk³adaniu na pó³eczkê" :bajer
Cyryl - 2025-03-24, 19:09

SlawekEwa napisa³/a:
Cyryl napisa³/a:
ale czy pomy¶leli¶cie, ¿e kto¶ kiedy¶ musia³ czym¶ takim je¼dziæ?

a czy pomy¶leli¶cie, ¿e kto¶ kiedy¶ musia³ co¶ takiego naprawiaæ w ASO PZM-ot...


wszystkie naprawy dokonywano we w³asnym zakresie.
byli mechanicy od silników, skrzyñ biegów i mostów oraz innych, by³ kowal, blacharze lakiernicy, stolarnia itp.
nawet plandeki - opoñcze szy³o siê na zak³adzie.

nowe samochody dostawiali nieliczni, zas³u¿eni, a poniewa¿ by³a to spó³dzielnia, to mniej preferowano cz³onków PZPR i zwi±zkowców.
¶rednie pojazdy je¼dzi³y, a te starsze sta³y pod p³otem i stawa³y siê magazynami czê¶ci zamiennych, których zawsze brakowa³o.

gdy przyszed³ do pracy m³ody kierowca dostawa³ jedno takie auto z pod p³ota i czasem zajmowa³o miesi±c nim silnik odpali³.
musia³ wykazaæ siê nie tylko znajomo¶ci± napraw wszystko musia³ zrobiæ w³asnorêcznie, ale te¿ zaradno¶ci±, bo brakuj±ce czê¶ci musia³ wykrêciæ z innych pojazdów.
potem jak ju¿ taki pojazdem przejecha³ kilka tras, to znaczy, ¿e siê nadawa³ i dostawa³ lepsze auto.
po roku, dwóch nawet po zas³u¿onym, który dostawa³ nowy samochód.

natomiast co do tych czê¶ci pod sufit, ja tego nie do¶wiadczy³em.

w ka¿dej firmie transportowej by³o parê aut pod p³otem stoj±cych na brak czê¶ci, dotyczy³o to te¿ maszyn budowlanych. np. ³adowarek. mam do¶wiadczenie z ³adowarkami Fadroma.
nawet by³y przestoje w monta¿u ³adowarek z braku czê¶ci.

prawd± jest, ¿e jak przysz³y pierwsze autobusy IKARUS do wroc³awskiego MPK i trzeba by³o wymieniæ pasek klinowy alternatora, poniewa¿ by³ on ostatnim z 11 pasków, pozosta³e mechanicy ciêli no¿em i wymieniano wszystkie.
jednak bardzo szybko po wykryciu tego zabroniono takich praktyk.

SlawekEwa - 2025-03-24, 20:39

Cyryl napisa³/a:
wszystkie naprawy dokonywano we w³asnym zakresie.

gdzie tak by³o?
Cyryl napisa³/a:
natomiast co do tych czê¶ci pod sufit, ja tego nie do¶wiadczy³em.

bo nie pracowa³e¶ przy naprawach w porz±dnej firmie jakim wtedy by³ PZM-ot :bigok

Cyryl - 2025-03-25, 07:26

jak wczesniej pisa³em w SPTS Wroc³aw to tak spó³dzielnia transportowo-spedycyjna wtedy dysponuj±ca taborem ponad 300 samochodów, z czego ponad 100 ¯uków. by³a zrzeszona razem z innymi spó³dzielniami w Polsce i wszêdzie sytuacja by³± podobna.
tak samo wygl±da³o we wroc³awski PTHW (Przedsiêbiorstwo Handlu Wewnêtrznego), PKS i wiêkszo¶ci firm transportowych.

masz racjê ja nie pracowa³em w PZM-ot, choæ ten we Wroc³awiu mia³ i ma do dzisiaj OSK, nie wiem dlaczego istniej±, bo zdawalno¶æ maj± na poziomie 17%. warsztatów w tamtym okresie jednak nie pamiêtam.

ale we Wroc³awiu by³ Motozbyt, pó¼niej Polmozbyt i tu ju¿ orientowa³em siê jak tam siê sprawy mia³y.
kolega który pracowa³ tam jako mechanik, po zwolnieniu siê jeszcze przez 3 lata sprzedawa³ nowe czê¶ci, które rzekomo wymienia³ klientom.
jeszcze gorsze mam zdanie i to z w³asnego do¶wiadczenia na temat stacji obs³ugi samochodów JZS.

adaml61 - 2025-03-25, 08:05

Darson napisa³/a:
Cyryl,
Cytat:
tak wygl±da³a praca na co dzieñ kierowcy ¯uka w czasach PRL, gdy stanowi³y one o polskim transporcie, nie tylko dystrybucyjnym, ale dalekobie¿nym.

znam te tematy 😉
W zak³adzie, w którym pracowa³em, w zimie, kierowcy Starów biegali z konewkami z gor±c± wod±, któr± przelewali ch³odnice.
A pó¼niej by³o zdejmowanie rury z filtra powietrza i przyk³adanie ... zapalonej gazety do ga¼nika, ¿eby w wci±gnê³o p³omieñ i silnik zapali³.

😁
" To se ne vrati"
Na kopciucha ,tak pali³o siê Stara 28 , to by³ diesel , do ga¼nika jak by¶ przy³o¿y³ to by nie mia³ kto i czym jechaæ , tak by pierdykne³o .Jak by³y du¿e mrozy to na firmie by³ dy¿ur i wszystkie auta by³y sukcesywnie przepalane , aby nie ostyg³y .W drugiej po³owie lat 70 biegi z pod kierownicy przenosi³o siê w ¯uku w pod³ogê , zabieg polega³ na przykrêceni specjalnej d¼wigni do pod³ogi po uprzednim wycieciu otworu , obróceniu d¼wigienek wybieraka o 180° i za³o¿eniu skróconych ciêgien , w nowszych modelach przychodzi³a skrzynia z inn± pokryw± , i d¼wignia wychodzi³a ju¿ prosto z skrzyni .
Darson - 2025-03-25, 09:37

adaml61,
Cytat:
do ga¼nika jak by¶ przy³o¿y³ to by nie mia³ kto i czym jechaæ

To diesle nie maj± ga¼ników ? :shock: 🤔
I pewnie jeszcze mi powiesz, ¿e elektryczne równie¿ ? :chytry :haha:

Darson - 2025-03-25, 09:43

Kontynuuj±c temat ¯uka, podpory naszego transportu w latach 70-tych.
¯uk niskopod³ogowy

Kazik II - 2025-03-25, 10:55

adaml61 napisa³/a:
Na kopciucha ,tak pali³o siê Stara 28

Zwanego zreszt± pieszczotliwie "Gru¼likiem" :wyszczerzony: Mia³em kiedy¶ na prywatny u¿ytek i poranne odpalanie tego pojazdu zim± to by³a prawdziwa przygoda. 6 rano, czarna kawa, papierochy. Po tym przygotowaniu duchowym gazeta zapa³ki i do dzie³a! No i odpala kaszl±c, kopc±c i rzucaj±c bud± na wszystkie strony i maszyna chodzi i silnik gra! Dzisiaj to ¶mieszy ale wtedy jaka to by³a rado¶æ kiedy silnik w koñcu wyrówna³ i mo¿na by³o ruszaæ. :wyszczerzony:

Darson - 2025-03-28, 09:13

I kolejny wynalazek ¯uk-o podobny.
¯uk - wywrotka

Darson - 2025-03-29, 01:08

¯uk dzielny :paly
Darson - 2025-03-30, 12:21

¯uk Double Cab and light
Darson - 2025-03-31, 09:55

¯uk - TIR
MILU¦ - 2025-03-31, 19:26

Darson napisa³/a:
¯uk - TIR


Powtarzasz siê :-/

Darson - 2025-03-31, 19:32

Nie powtarzam siê .
To Skorpion wklei³ tamtego ¯uka. :-P

MILU¦ - 2025-03-31, 19:44

Darson napisa³/a:
Nie powtarzam siê .
To Skorpion wklei³ tamtego ¯uka. :-P


Czyli jeszcze gorzej.......ma³pujesz :diabelski_usmiech

Darson - 2025-03-31, 20:00

Zmieñ avatar. Bo jest sympatyczny :diabelski_usmiech
Darson - 2025-04-01, 00:18

¯uk - Przodownik
Rwaldi - 2025-04-01, 11:21

Na kopciucha ,tak pali³o siê Stara 28 , to by³ diesel , do ga¼nika jak by¶ przy³o¿y³ to by nie mia³ kto i czym jechaæ , tak by pierdykne³o .Jak by³y du¿e mrozy to na firmie by³ dy¿ur i wszystkie auta by³y sukcesywnie przepalane , aby nie ostyg³y .W drugiej po³owie lat 70 biegi z pod kierownicy przenosi³o siê w ¯uku w pod³ogê , zabieg polega³ na przykrêceni specjalnej d¼wigni do pod³ogi po uprzednim wycieciu otworu , obróceniu d¼wigienek wybieraka o 180° i za³o¿eniu skróconych ciêgien , w nowszych modelach przychodzi³a skrzynia z inn± pokryw± , i d¼wignia wychodzi³a ju¿ prosto z skrzyni .


To by³y piêkne i wspania³e czasy jak sie czyta te historyjki -bo sama prawda ( pracowa³em w PTS£-L±czno¶æ).
Jak jecha³o siê takim ¯ukiem i sta³a Milicja to nasuwa³o siê pytanie ile dzisiaj bêdzie mandat?, bo wiadome, ¿e zatrzymali, a wówczas ¿eby zarobiæ trzeba by³o je¼dziæ a nie staæ na warsztacie, a sam. jakie by³y to ka¿dy wie -( nowe tylko by³y sprawne)-a teraz do sedna - zatrzymuje mnie ,sprawdza dokumenty i karze wysi±¶æ z sam. obeszli¶my sam do oko³a nie doczepi³ siê i wsiad³ za kierownicê nie umia³ odpaliæ bo by³ ma³y knif-(dodatkowy klawisz na zap³on)- pokaza³em i odpali³ zacz±³ mieszaæ lewarkiem biegów jak ³y¿eczk± w cukiernicy "w³o¿y³ bieg zaci±gn±³ rêczny i próbowa³ ruszyæ auto zgas³o po chwili jeszcze raz i to samo -wysiad³ odda³ dokumenty i powiedzia³ wszystko oki - ku mojemu wielkiemu zdziwieniu bo wiedzia³em, ¿e rêczny nie dzia³a. Po chwili jak siê oddali³ spróbowa³em na jakiej zasadzie dzia³ ten rêczny jak mi silnik zgas³ to zaraz wiedzia³em, ¿e s± dwa biegi w³o¿one poczeka³em chwilê a¿ zatrzymaj± nastêpny sam. wzi±³em korbê bo to by³o nieodzowne wyposa¿enie ka¿dego ¯uka po³o¿y³em siê po auto i uderzy³em kilkakrotnie po wodzikach a¿ wybi³em biegi -auto by³o na luzie wsiad³em odpali³em o odjecha³em z u¶miechem bo kilka stówek zosta³o w kieszeni.

Darson - 2025-04-01, 12:35

Da siê bez marudzenia ?!

Da siê :bigok

Darson - 2025-04-02, 05:44

¯uk poz³acany
Darson - 2025-04-03, 00:41

¯uk - Czarna Mamba
Cyryl - 2025-04-03, 07:26

Rwaldi napisa³/a:
Na kopciucha ,tak pali³o siê Stara 28 , to by³ diesel , do ga¼nika jak by¶ przy³o¿y³ to by nie mia³ kto i czym jechaæ , tak by pierdykne³o .Jak by³y du¿e mrozy to na firmie by³ dy¿ur i wszystkie auta by³y sukcesywnie przepalane , aby nie ostyg³y...


w SPTS w ziemiê na noc traktor wje¿d¿a³ do zimowej myjki ogrzewanej. on zaci±ga³ ciê¿arowe, oprócz tego biega³ placowy z "matk±" i od niego odpala³y najpierw ciê¿arówki, potem ¯uki.

natomiast we wroc³awskim MPK w tym czasie, gdy temperatura w nocy spada³o do poni¿ej -17 autobusów w nocy nie gaszono.
faktem jest, ¿e zje¿d¿a³y oko³o pó³nocy, a wyje¿d¿a³y 4 rano.
ale przyjemnie by³o rano wsi±¶æ do ciep³ego autobusu z ciep³ym fotelem i kierownic±.

Darson - 2025-04-04, 00:31

¯uk- off-road
Darson - 2025-04-05, 04:45

¯uk - Route 66
Darson - 2025-04-06, 02:45

¯uk - Jagermeister ze spoilerem
Cyryl - 2025-04-06, 21:20

Co¶ takiego?
Darson - 2025-04-06, 21:28

Fajny 👍
Jakby¶ przyci±³, to by lepiej wygl±da³ 😉

Darson - 2025-04-07, 15:21

¯uk - fooodtruck z Bia³orusi
Darson - 2025-04-08, 03:48

¯uk - rajdowiec
Darson - 2025-04-09, 03:28

¯uk - holowanie
Darson - 2025-04-09, 03:42

Edit: Tu by³ zdublowany przez problemy z netem post, który usun±³em z obawy o zdrowie i dobre samopoczucie Pana S³awka ♥️
Pozdrawiam i ¿yczê du¿o zdrowia 👋

Darson - 2025-04-09, 03:43

Mam pytanie do kolegów ogl±daj±cych ten w±tek ...
CO WY TAM WIDZICIE ? 🤔
Czy tam s± jakie¶ ukryte percepcje podprogowe ? :shock:
Dlaczego niektóre tylko zdjêcia maj± prawie 100 pobrañ/ wy¶wietleñ a inne zero ?
Czy mo¿ecie mi to wyja¶niæ ? :bajer

Mo¿e to dobry pomys³ na biznes ?
Zdjêcie ¯uka w logo firmy :haha: :haha:

SlawekEwa - 2025-04-09, 14:10

Darson napisa³/a:
CO WY TAM WIDZICIE ?

Ja tu widzê dwa takie same posty :bajer i jaki¶ krzyk rozpaczliwy :diabelski_usmiech

AMIGO - 2025-04-09, 22:08

Darson napisa³/a:
Mam pytanie do kolegów ogl±daj±cych ten w±tek ...
CO WY TAM WIDZICIE ? 🤔
Czy tam s± jakie¶ ukryte percepcje podprogowe ?
Dlaczego niektóre tylko zdjêcia maj± prawie 100 pobrañ/ wy¶wietleñ a inne zero ?
Czy mo¿ecie mi to wyja¶niæ ?


:ok Jedne ¯uczki s± po prostu ciekawe :idea ,
do niektórych wersji jest trochê sentymentu (w ubieg³ym stuleciu taki przeszklony furgonik s³u¿y³ mi dzielnie m.in. jako autko rodzinne i do¶æ ciep³o go wspominam))),
a na inne patrzy siê jako na przyk³ady obrzydliwego druciarstwa i profanacji :diabelski_usmiech , no, ale ostatecznie to przecie¿ mia³o siê podobaæ g³ównie ich twórcom....
Mo¿e st±d te ró¿nice :?: :?:

Darson - 2025-04-10, 06:06

Ale dlaczego s± a¿ tak interesuj±ce, a inne ...wcale ?
To musi byæ oddzia³ywanie podprogowe.
Dzi¶
"¯uk - albo nie ¯uk ?
Oto jest pytanie"

SlawekEwa - 2025-04-10, 09:08

Darson napisa³/a:
¯uk - albo nie ¯uk ?

¯uk mia³ ró¿ne podró¿e technologiczne po ¶wiecie

Darson - 2025-04-10, 15:43

Ciekawe jest to, ¿e Egipcjanie potrafili unowocze¶niæ wygl±d zewnêtrzny auta o wiele bardziej, ni¿ nasze rodzime architekty i projektanty.
Patrz±c na ostatnie kadry, nie pozna³ bym, ¿e to jest ¯uk :shock:

Kazik II - 2025-04-10, 18:24

SlawekEwa napisa³/a:
Darson napisa³/a:
CO WY TAM WIDZICIE ?

Ja tu widzê dwa takie same posty :bajer i jaki¶ krzyk rozpaczliwy :diabelski_usmiech

Darson sam tam podrzuca klatki podprogowe z rozkraczon± Szapo³owsk± a potem udaje zdziwionego :haha: :haha:

Darson - 2025-04-10, 21:07

Kazik II,
Cytat:
rozkraczon± Szapo³owsk±
no to teraz dorobi³e¶ !
Wszyscy bêd± siê wpatrywaæ do bólu w te zdjêcia :haha:

Darson - 2025-04-11, 19:24

¯uk z OtoMoto
Darson - 2025-04-12, 04:10

¯uk - rastaman
Darson - 2025-04-12, 04:21

Jak to siê zaczê³o czyli jak FSC ¯uk zosta³ ¯ukiem
Darson - 2025-04-13, 00:10

¯uk - jaki¶ taki d³u¿szy mi siê wydaje 🤔
SlawekEwa - 2025-04-13, 08:28

Darson napisa³/a:
]¯uk - jaki¶ taki d³u¿szy mi siê wydaje

i masz racjê z akcentem na "mi siê wydaje" :haha:

Darson - 2025-04-13, 15:01

Ale zrobiony jest ³adnie, musisz przyznaæ. :)
Kto¶ siê napracowa³ maluj±c te czarne pasy na ¿ó³tym tle.

Darson - 2025-04-14, 00:16

¯uk á la Volkswagen
AMIGO - 2025-04-14, 15:04

I ca³kiem ³adnie to wysz³o :super
Darson - 2025-04-14, 16:10

Zgadzam siê. Z daleka wygl±da jak Volksvagen . :mrgreen:
mac - 2025-04-14, 20:21

¯uk
Darson - 2025-04-15, 04:44

Za piêknego ¯uka nale¿y siê piwo :pifko
Darson - 2025-04-15, 04:47

¯uk - foodtruck
MILU¦ - 2025-04-15, 06:47

¯uk autolaweta
MILU¦ - 2025-04-15, 06:53

¯uk partnership :diabelski_usmiech
Darson - 2025-04-15, 11:49

:shock: ciekawe, czy kto¶ tam le¿y ? :haha:
Kazik II - 2025-04-15, 12:13

Darson napisa³/a:
:shock: ciekawe, czy kto¶ tam le¿y ? :haha:

Pasa¿erów nie wolno przewoziæ na lawecie to czasowo przenie¶li klienta :aniolek do szoferki. :haha:

Darson - 2025-04-15, 22:13

SlawekEwa napisa³/a:
Darson napisa³/a:
]¯uk - jaki¶ taki d³u¿szy mi siê wydaje

i masz racjê z akcentem na "mi siê wydaje" :haha:


"model A 16 B z d³u¿sz± kabin± dla 6 osób i mniejsz± skrzyni± ³adunkow± i przyczep± jednoosiow± D-17 o ³adowno¶ci 350 kg i skrzyni ³adunkowej o wymiarach 215 na 175cm. "
:-P :-P :-P

SlawekEwa - 2025-04-16, 07:47

Darson napisa³/a:
model A 16 B z d³u¿sz± kabin± dla 6 osób i mniejsz± skrzyni± ³adunkow± i przyczep± jednoosiow± D-17 o ³adowno¶ci 350 kg i skrzyni ³adunkowej o wymiarach 215 na 175cm. "

i "co ma piernik do wiatraka" pokazujesz furgon i co¶ Ci siê "wydaje" , a piszesz o "rolniku" który ma takie same wymiary jak furgon :shock:

Darson - 2025-04-16, 13:56

Tamten ma siedzenia z ty³u. A nie pakê. Dlatego " wydaje siê d³u¿szy "
SlawekEwa - 2025-04-16, 16:46

Darson napisa³/a:
Tamten ma siedzenia z ty³u.

I przegrodê jako ciê¿arowy.

Darson - 2025-04-18, 05:21

Sk±d Ty to wszystko wiesz ? :shock: 🤔
Darson - 2025-04-18, 05:25

¯uk. Wygl±da jakby by³ ... przed³u¿any? :chytry
Czy tylko siê z³ama³ ? :haha:

SlawekEwa - 2025-04-18, 09:01

Darson napisa³/a:
Sk±d Ty to wszystko wiesz ?

Przez parê lat pe³ny etat w ASO PZMot - :bigok

Darson - 2025-04-21, 06:34

👍 SlawekEwa,
Cytat:
Przez parê lat pe³ny etat w ASO PZMot

Czyli "fachowiec starej daty" 😉

To teraz bêd± same "frykasy", je¶li kto¶ pamiêta jeszcze takie s³owo 😂

Kazik II - 2025-04-21, 18:09

Darson napisa³/a:
To teraz bêd± same "frykasy", je¶li kto¶ pamiêta jeszcze takie s³owo 😂

Pyta³em wnuka. Stwierdzi³, ¿e to pewnie nowy asortyment frytek w KFC :haha:

Darson - 2025-04-21, 22:15

Hehehe :haha:
Darson - 2025-04-22, 16:22

No to znowu "frykas" 😂
¯uk - kamper.
Czy to mo¿e byæ Rusland?

MILU¦ - 2025-04-22, 17:31

¯uk .....na czasie :rip
Darson - 2025-04-23, 18:34

:haha:
Widzê MILU¦, ¿e Ciê dopad³a jaka¶ handra

Bêdzie dobrze, wiosna, sezon siê zaczyna :bigok

Darson - 2025-04-23, 18:37

Kolejny ¯uko-kamper.
Chyba ten sam na obu zdjêciach .
Rejestracja EL . Kto¶ zna ?

Darson - 2025-04-24, 07:51

S±dz±c po ilo¶ci namiotów wokó³ ¯uka, na zdjêciu powy¿ej, to raczej by³ ewenement w tamtych czasach.
I oczywi¶cie dostêpny tylko dla zamo¿nych obywateli 😁

Darson - 2025-04-24, 08:00

Darson napisa³/a:
Czy to mo¿e byæ Rusland?


Zdaje siê, ¿e za nim stoi £ada.
A dalej to ju¿ chyba Volvo z dachem jak pagoda i to nie bardzo stare 🤔
Kolejna to Niwa, wiêc s±dzê, ¿e to Rusland.
Ewentualnie Bia³oru¶.

Darson - 2025-04-24, 18:27

¯uk - kamper.
S³owacja ? 🤔

Darson - 2025-04-25, 14:29

Kolejny ¯uko-kamper. Zaniedbany dosyæ.
Pewnie ju¿ go nie ma w¶ród ¿ywych


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group