Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

pneumatyczne zawieszenia, bagażniki i przyczepy - Przyczepa do przewozu małego auta.

ZbigStan - 2025-05-29, 08:41
Temat postu: Przyczepa do przewozu małego auta.
Podczas podróży spotykam kolegów, którzy za kamperem ciągną przyczepę z małym autem osobowym. Temat zainteresował mnie teraz, gdy coraz więcej krajów wprowadza ograniczenia wolnego kamperowania. Stanie na kempingu oddalonym od plaży i atrakcji turystycznych, bez możliwości przemieszczania się i zwiedzania jest dla mnie mało atrakcyjne. Rower czy skuter nie rozwiązuje dojazdu do odległych miejsc.
Proszę o opinię kolegów doświadczonych w podróżach takimi zestawami. Pozdrawiam.

mischka - 2025-05-29, 08:58

Często widzę takie zestawy ale dla mnie to trochę bez sensu. Chyba lepiej jechać wygodnie w osobówce i ciągnąć za sobą przyczepę kempingową.
Andrzej 73 - 2025-05-29, 10:59

Skuter w garażu jest dużo lepszym rozwiązaniem. :spoko
Kazik II - 2025-05-29, 11:20

mischka napisał/a:
Często widzę takie zestawy ale dla mnie to trochę bez sensu. Chyba lepiej jechać wygodnie w osobówce i ciągnąć za sobą przyczepę kempingową.

Też się takiemu rozwiązaniu trochę dziwię. Traci się przez to zasadniczą przewagę kampera nad zestawem osobówka-przyczepa. Czyli łatwość zatrzymania się w dowolnym miejscu, łatwość wycofania się i ogólnie swoboda manewrowania. A na kempingu po prostu stajemy na stanowisku i mieszkamy - co w przypadku zestawu wymaga więcej zabawy. Dochodzą problemy z wagą zestawu, zapewne kat "B" nie wystarczy, dochodzą większe opłaty za autostrady etc. Nie wiadomo też jak będą liczyć na kempingu: opłaty za kampera czy zestaw auto + przyczepa kempingowa na ogół są prawie albo takie same. A za taki zestaw kamper + auto na przyczepie to już zapewne mogą policzyć sporo więcej. Oczywiście każdy sobie jeździ jak chce, ale dla mnie to bez sensu. Jeśli już chcemy być mobilni to skuter w garażu albo na rampie.

DI STEFANO - 2025-05-29, 15:14

Od ponad 12 lat jeżdzę z małym samochodem na haku i chwalę sobie. :szeroki_usmiech Nie straszny mi deszcz, zimno, mróz.
Ostatnio od dwóch lat ciągnę najnowszy produkt przemysłu motoryzacyjnego p[owiązanego z HONDĄ czyli najnowszą wersję taksówki z Delhi.
DMC zestawu zwiększa się do 4250 kg a uprawnienia pozostają podstawowe więc nadwaga i mandaty oraz inne restrykcje mi nie grożą.
Prowadzenie i manewry mam dawno opanowane, prędkości przelotowej nie zmniejszam gdyż nawet camper solo może jechać tylko 80 km/h.
Opłaty e-toll standart ale to tylko małe pieniądze czyli grosze, autostradami poruszam się rzadko, gdyż nawet solo jazda nimi to wg mnie bezsens ekonomiczno - turystyczny.
Na kempingach zależnie od interpretacji jest lub nie ma opłaty dodatkowej za dodatkowy samochód.
Za przyczepę nie pobrano mi ani razu gdyż jest z kategorii lekka jednoosiowa.
Gdy auto nie zjeżdza z przyczepy opłat nie ma.
Najważniejsze, że mam powiększone DMC bez zmiany moich uprawnień ani w dokumentacji campera.
Przewożony przeze mnie samochód ma wagę 330 kg a ładowność przyczepy 620 kg
więc mam dodatkowe 300 kg doładowania.
Jazda mini samochodem, szczególnie poza granicami kraju jest o wiele bezpieczniejsza i wygodniejsza niż skuterem, co niejednokrotnie doświadczyłem.
Nie namawiam do mojej formy podróżowania, choć coraz więcej camperowców wybiera ciąganie przyczepy z uwagi na coraz większe egzekwowanie przestrzegania wagi zapisanej w dowodzie rejestracyjnym campera oraz przyznanych indywidualnych uprawnień określponych w prawie jazdy.

joko - 2025-05-29, 15:49
Temat postu: Re: Przyczepa do przewozu małego auta.
ZbigStan napisał/a:
Stanie na kempingu oddalonym od plaży i atrakcji turystycznych, bez możliwości przemieszczania się i zwiedzania jest dla mnie mało atrakcyjne. Rower czy skuter nie rozwiązuje dojazdu do odległych miejsc.


To gdzie Ty chcesz zostawiać kampera , że dla Ciebie rowerem czy skuterem na plażę jest za daleko ?

Też kiedyś kombinowałem jak ogarnąć lokalną mobilność podczas podróży kamperem i przerabiałem różne opcje, ale finalnie dla mnie najlepszą opcją okazał się porządny rower elektryczny.
Tutaj koledzy polecają skuter i jak Im się sprawdza to ok, ale mnie się nie sprawdził (większy, cięższy i o bardziej ograniczonym zakresie wykorzystania).
Samochód osobowy ciągnięty za kamperem może wygląda fajnie, ale funkcjonalnie jest to nieporozumienie.
Jak mam ciągnąć za kamperem przyczepę z samochodem osobowym i ponosić wszystkie niedogodności z tym związane to wolę osobówką ciągnąć przyczepę kempingową . To daje większą wygodę bytowania i większą wygodę poruszania się lokalnie , przy takiej samej gorszej wygodzie podróżowania.
Korzystanie z takiej dodatkowej osobówki będzie raczej okazjonalne , bo w większości przypadków do każdego interesującego nas miejsca dojeżdżamy bezpośrednio kamperem , albo przynajmniej mamy te miejsca w bliskim zasięgu, więc wożenie grata aby go sporadycznie używać jest mało praktyczne.

Tam gdzie kamperem dojechać się nie da , albo tam gdzie nie można go nigdzie bezpiecznie postawić , to ja się zwyczajnie kamperem nie pcham. Turystyka to nie tylko karawaning i zawsze można pojechać albo polecieć do hotelu , pensjonatu, czy jakiejś agroturystyki :spoko

Ja na brak infrastrukty , albo możliwości bytowania na dziko w miejscach które koniecznie chcę odwiedzić mam jeszcze inny sposób , który dla własnych potrzeb nazwałem sobie "kamperowaniem hybrydowym" :haha: :spoko
Mianowicie tam gdzie nie ma ani możliwości ustawienia się na dziko w dogodnym miejscu (np. blisko plazy, czy innej atrakcji turystycznej) , ani nie ma odpowiedniej infrastruktury karawaningowej , szukam hotelu, pensjonatu i temu podobnych , które posiadają własne miejsca parkingowe na których zmieści się kamper.
Jak rezerwuje hotel to informuję zawsze, że przyjadę kamperem i muszę mieć możliwość go bezpiecznie zaparkować i jeszcze nie zdarzyło mi się aby mi ktoś odmówił (no chyba , że faktycznie nie mają swojego parkingu, albo mają tylko niski podziemny).

Dla przykładu ostatnio podczas objazdówki kamperem po Kaszubach byłem 3 dni w Hotelu Notera w Borach Tucholskich nad jeziorem Charzykowskim. Zadzwoniłem do nich dzień wcześniej , zarezerwowałem pokój i jakieś zabiegi w spa dla żony i jak powiedziałem że będę nie osobówką a kamperem to miła pani powiedziała , że nie ma problemu parking jest duży i na pewno miejsce się znajdzie, a jakby był problem na tym dla osobówek to mają jeszcze dwa miejsca pod autokary i jedno na pewno będzie wolne.
Ostatecznie stanąłem na tym dla osobówek bo było luźno i miałem miejsce bezpośrednio przy chodniku, tak że przez cały pobyt miałem wygodny dostęp do rowerów :spoko

joko - 2025-05-29, 16:15

Jeśli już miałbym koniecznie ciągać za sobą jakieś autko , to było by to cos w stylu ELECTRORIDE Futuri 3 lub Futuri 4 (tzw. czterokołowce lekkie) i nie na normalnej przyczepie tylko na takiej krótkiej do wożenia rowerów lub motocykli (ustawione bokiem).
W takim krótkim zestawie to jeszcze może miało by to sens, natomiast z normalną przyczepą to tak jak wyżej pisałem, wolał bym zamienić kampera na przyczepę kempingową , a jeszcze lepiej na kempingową naczepę podpiętą do np. pickupa z "siodłem" :spoko

ZbigStan - 2025-05-29, 19:30

Dziękuję za Wasze opinie. Najbardziej zależy mi na podzieleni się doświadczeniami kolegów podróżujących z przyczepką i małym samochodem. Opinię na temat przydatności roweru mam bo od wielu lat go zabieram, a ostatnio przesiadłem się na elektryka. Dziękuję DI STEFANO za podzielenie się doświadczeniami, proszę jeszcze o markę samochodu i przyczepki. Proszę o dalsze wpisy od osób podróżujących takimi zestawami.
przemo.d - 2025-05-29, 22:03

Ciężko będzie bo na tyle lat 1 raz widzialem takowy zestaw :)
Te wszystkie wyroby samochodo-podobne, plastikowe "szajsy" microcary, Axam, trójkołowce czy jak by tego nie zwał to ani to bezpieczniejsze od skutera ani szybsze / bo to skuter tylko cięższy/ na głowę nie pada to jedyny +.... reszta same wady..
Nie nazywajmy samochodem czegoś co jest kosiarką do trawy :haha: obudowaną plastikiem !
Z najwiekszych wad to ma wszystkie jakie ma samochód względem motocykla :spoko szczególnie tam gdzie ciepło i kasku nie potrzeba :lol:
Zaczynało się jak większość od przyczepy kempingowej, już widzę te uliczki w Grecji czy IT jak się pomyliłeś i widzisz, że nie wleziesz .... pozostaje tyłowanie z tą przyczepką ;) czysta przyjemność w takiej wąskiej uliczce a z przodu auta migające długimi po bokach poparkowane samochody jak zwykle, że kamperek ledwo się miesci a Ty tyłujesz i oczywiście masz dookoła pełno fanów myślących / gdzie ten d.... wjechał /
Jak już to są kamperki które posiadają stosowny garaż na choćby takiego Smarta :bajer to już choć trochę przypomina samochód :) I chcecie postawić to na kempingu jak rozumiem i autem zwiedzać .. eee to nie dla mnie :mrgreen:
PS.
strasznie bojaźliwi się robicie :spoko

Andrzej 73 - 2025-05-29, 22:47

Może taki mały elektryk?

https://pl.aliexpress.com/item/1005007660833829.html?src=google&pdp_npi=4%40dis!PLN!29208.19!29208.19!!!!!%40!12000044225456452!ppc!!!&src=google&albch=shopping&acnt=708-803-3821&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=pl1005007660833829&ds_e_product_merchant_id=445717188&ds_e_product_country=PL&ds_e_product_language=pl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=19735245762&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1&gad_campaignid=19735247190&gbraid=0AAAAAD6I-hFOkO8xOg-K7gGmhXJO5JbGT&gclid=CjwKCAjwi-DBBhA5EiwAXOHsGeqR7TJt6hN1SUeozaHmURpb0_cT3Vtpb1sklSdUZtkB2fS7VS1xGRoCqWMQAvD_BwE

SlawekEwa - 2025-05-29, 22:48

Andrzej 73 napisał/a:
Może taki mały elektryk?

Ta witryna jest nieosiągalna

peja76 - 2025-05-29, 22:50

My mamy skutera na trzech kołach :wyszczerzony: którego ciągniemy za kamperem w przyczepce, w wielkanoc zabraliśmy go pierwszy raz na wyjazd, nie było to zagranicą ale w Pl, Kotlina kłodzka, na dłuższy wyjazd wydaje nam się że ok, kamper stał na polu a my jeździliśmy, trochę czuliśmy się jak byśmy byli z przyczepą kempingową :haha:
Za dwa tygodnie jak wszystko będzie ok to jedziemy na Chorwację takim zestawem, a może z lawetą :roll: i tam zobaczymy jak to się sprawdzi ;)
Co do manewrów i jazdą z lawetą to nie ma problemu, ja nie raz w Pl jade kamperem z lawetą i to taką 4.5m, cała aluminiowa waga 470kg dwu ośka, autka jakie na niej wiozę to jakieś mały Yaris, Aygo x, Mini...... kampera mam 170km długi 7.40m, nic nie czuć, spalanie nawet mniejsze, bo jak jade z lawetą to na autostradzie max 90km/h a bez lawety 120....km/h :diabelski_usmiech z lawetą max 10l bez lawety max 12l
Laweta jedzie pięknie za kamperem, nawet mam wrażenie że lepiej prowadzi się kampera z lawetą jak z tą przyczepką , w zakrętach ładnie nadchodzi ponieważ kamper na długi tył, manewry cofania też ok, gorzej jest gdzies stanąć, tylko na miescach do TIR :wyszczerzony: no i trzeba mieć dobrą kamerę, bo w lusterkach za dużo nie widać :bajer
:spoko

Andrzej 73 - 2025-05-29, 22:52

SlawekEwa napisał/a:
Andrzej 73 napisał/a:
Może taki mały elektryk?

Ta witryna jest nieosiągalna


Poprawiłem :spoko

Kazik II - 2025-05-29, 23:15

Andrzej 73 napisał/a:
Może taki mały elektryk?

"Hybrydowy, profesjonalny, inteligentny, samochód elektryczny słoneczny" Uff, to już wszystko czy coś przeoczyłem? Wprawdzie nie wiem co to jest "profesjonalny" samochód, ale chyba albo elektryczny albo hybrydowy. :shock:
Aaa, no i sensacyjna okazja: 1% taniej :haha:

Kazik II - 2025-05-29, 23:19

peja76 napisał/a:
spalanie nawet mniejsze, bo jak jade z lawetą to na autostradzie max 90km/h a bez lawety 120....km/h :diabelski_usmiech z lawetą max 10l bez lawety max 12l

A nie lepiej bez lawety jechać 150 - to jeszcze więcej zaoszczędzisz z lawetą :haha: :haha:

Andrzej 73 - 2025-05-29, 23:54

Kazik II napisał/a:
Andrzej 73 napisał/a:
Może taki mały elektryk?

"Hybrydowy, profesjonalny, inteligentny, samochód elektryczny słoneczny" Uff, to już wszystko czy coś przeoczyłem? Wprawdzie nie wiem co to jest "profesjonalny" samochód, ale chyba albo elektryczny albo hybrydowy. :shock:
Aaa, no i sensacyjna okazja: 1% taniej :haha:


A co Tobie się w tym nie podoba?
Jest mały , mało waży 370 kg , zasięg do 200 km , więc o co chodzi? Bo nie kumam???
:spoko

Kazik II - 2025-05-31, 14:52

Andrzej 73 napisał/a:
A co Tobie się w tym nie podoba?
Jest mały , mało waży 370 kg , zasięg do 200 km , więc o co chodzi? Bo nie kumam???
:spoko

Zartuję sobie nie z samochodu ale z opisu. I tej promocji 1% taniej :wyszczerzony:
Więcej poczucia humoru :spoko

Andrzej 73 - 2025-05-31, 22:12

Kazik II napisał/a:
Zartuję sobie nie z samochodu ale z opisu. I tej promocji 1% taniej
Więcej poczucia humoru

Kaziu , to przecie chiński portal. Musi być coś gratis. Raz mniej , a raz więcej.

Co do samego wożenia pojazdu czterokołowego za kamperem , to ma to sens gdy zamieszkamy w nim na stałe, :spoko

Janusszr - 2025-06-01, 08:52

Andrzej 73 napisał/a:

Co do samego wożenia pojazdu czterokołowego za kamperem , to ma to sens gdy zamieszkamy w nim na stałe, :spoko

, albo boimy się, że nam obwód brzucha zmniejszy się :haha: :haha: :haha:

LukF - 2025-06-01, 09:42

Kazik II napisał/a:
peja76 napisał/a:
spalanie nawet mniejsze, bo jak jade z lawetą to na autostradzie max 90km/h a bez lawety 120....km/h :diabelski_usmiech z lawetą max 10l bez lawety max 12l

A nie lepiej bez lawety jechać 150 - to jeszcze więcej zaoszczędzisz z lawetą :haha: :haha:


Kaziczku,
Czy mówiłem Ci, że kocham te Twoje komentarze? :haha:

ZbigStan - 2025-06-01, 18:04

Temat meandruje, a ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać. Pozdrawiam.
papamila - 2025-06-01, 18:37

ZbigStan napisał/a:
ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać

Do prowadzenia wystarczy kąt. B .
Ad. opłaty w kraju, niestety e-TOLL, Zakładasz konto i je zasilasz, uruchamiasz przejazd w aplikacji. Samo pobiera z prepaidowej, nie są to jakieś wielkie pieniądze,

mischka - 2025-06-01, 19:01

ZbigStan napisał/a:
jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać. Pozdrawiam.

https://camprest.com/pl/blog/porady/oplaty-drogowe-przyczepa-kempingowa-po-europie

rakro1 - 2025-06-01, 19:06

Zbyszku, fajny temat👋.
Faktycznie można zastanowić się nad zestawem fajne, komfortowe auto 4x4 plus przyczepą.
A pytanie moje takie - ile może ważyć konstrukcja haka, czyli o ile zwiększy się masa własna kampera?
Zwłaszcza, że np. mój, 7,40, ma lekką konstrukcję podtrzymującą garaż.
Podłużnice kończą się tuż za tylnym kołem.

DI STEFANO - 2025-06-01, 19:09

papamila napisał/a:
ZbigStan napisał/a:
ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać

Do prowadzenia wystarczy kąt. B .
Ad. opłaty w kraju, niestety e-TOLL, Zakładasz konto i je zasilasz, uruchamiasz przejazd w aplikacji. Samo pobiera z prepaidowej, nie są to jakieś wielkie pieniądze,


Potwierdzam słowa Darka.
Jadac z Łodzi do Małego Paluszka ( nie autostrada) przez Barwinek koszt e-toll to 10 do 15 złocisty,
Jadąc z Wielkopolski (przez Śląsk itd) koszt e-toll 25 - 35 złocisty w tym zdecydowana większość opłat kasują na terenie Wielkopolski..
Słowacja "ziobro" opłat jak również przez Węgry.
W spalaniu nie zauważyłem dużych różnic gdyż ciągnę przyczepy dobrze dobrane do przewożonego sprzętu.
W przeszłości zdarzały się "przepadły" wynikające ze złego doboru przyczep tzn.ich z szerokości i wysokości oraz wyważenia w linii osi przyczepy.

DI STEFANO - 2025-06-01, 19:36

ZbigStan napisał/a:
Temat meandruje, a ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać. Pozdrawiam.


Przyczepa przyczepie nie jest jednaka.
Z doświadczenia radzę za nabyć coś firmowego ale nie to co stoi przed marketami.
Jedno pewne jest, że sa kiepsko wykonane ( materiały poza gatunkowe),nie trzymają "karosy" mają tendencję
" myszkowania" nawet przy niewielkiej prędkości.
Zaliczyłem też przypadek gdy w nowej przyczepie ( zamówionej w firmie) będąc poza granicami kraju podczas jazdy złamał się dyszel.
Okazało się, że firma dyszle zamawiała na Ukrainie. Z Ukrainy brali też opony, które po zrobieniu jednej wyprawy ok.6000 km nadawały się do wymiany.
Przyczepę gwarancyjnie pożegnałem, oczywiście firmę - znaną na rynku - także.
Nieodwołalnie.
Teraz używam dwie przyczepy (jedna spec.dla mikrocara), druga cargo innej firmy i czuję profesjonalizm w ich wykonaniu.
Niestety z wiadomych powodów nazwę firmy nie mogę podać, ale łatwo można ją ustalić w necie.

przemo.d - 2025-06-01, 20:37

rakro1 napisał/a:
Zbyszku, fajny temat👋.
Faktycznie można zastanowić się nad zestawem fajne, komfortowe auto 4x4 plus przyczepą.
A pytanie moje takie - ile może ważyć konstrukcja haka, czyli o ile zwiększy się masa własna kampera?
Zwłaszcza, że np. mój, 7,40, ma lekką konstrukcję podtrzymującą garaż.
Podłużnice kończą się tuż za tylnym kołem.

I ja już poznałem odpowiedzi jak chciałem rampę zamontować a to ta sama konstrukcja więc zerkaj na foty kamperek ponad 7 metrów i odległość od koła spora..
Dokręca się najpierw takie wielkie blachy do ramy auta, śrubami na przestrzał z tulejkami co by nie zgnieść ramy, do tego takie 2 ceowniki z poprzeczkami. U mnie rampa taka składana ale oczywiście mógł by być hak :) myślę, że całość spokojnie około 100kg może ważyć. Rampa to Alu więc lekka ale te mocowania to kawał mela ;)

DI STEFANO - 2025-06-01, 22:23

przemo.d napisał/a:
rakro1 napisał/a:
Zbyszku, fajny temat👋.
Faktycznie można zastanowić się nad zestawem fajne, komfortowe auto 4x4 plus przyczepą.
A pytanie moje takie - ile może ważyć konstrukcja haka, czyli o ile zwiększy się masa własna kampera?
Zwłaszcza, że np. mój, 7,40, ma lekką konstrukcję podtrzymującą garaż.
Podłużnice kończą się tuż za tylnym kołem.

I ja już poznałem odpowiedzi jak chciałem rampę zamontować a to ta sama konstrukcja więc zerkaj na foty kamperek ponad 7 metrów i odległość od koła spora..
Dokręca się najpierw takie wielkie blachy do ramy auta, śrubami na przestrzał z tulejkami co by nie zgnieść ramy, do tego takie 2 ceowniki z poprzeczkami. U mnie rampa taka składana ale oczywiście mógł by być hak :) myślę, że całość spokojnie około 100kg może ważyć. Rampa to Alu więc lekka ale te mocowania to kawał mela ;)


Miałem podobne rozwiązanie i podzielam spostrzeżenia Kolegi.
Kilka lat temu założono mi przez serwis platformę Sawiko do przewozu skutera.
Problem zauważyłem gdy kilka razy przewiozłem niezbyt ciężki skuter, pomimo, iż miałem mocowanie przedłużone do zasadniczej ramy (mam AL-KO) to zauważyłem przesunięcie ok. 5 mm w pionie.
Po tych ustaleniach definitywnie odpuściłem przewożenie skutera na platformie i mocno się zastanawiam przed założeniem bagażnika rowerowego na hak holowniczy w celu wożenia dwóch elektryków.
Przewóz lekkich zwykłych rowerów może byłby bez problemów możliwym choć takiej 100 % pewności nie mam. gdyż odległość od zasadniczej ramy do tyłu campera to grubo ponad dwa metry.

przemo.d - 2025-06-01, 23:27

Te "ceowniki" poskecane do tych masywnych blach (grubość blach to z 1cm) każdy 6 śrubami nie są mocowane już nigdzie do podłogi kamperka / bo tam w aucie już do końca nic masywnego nie ma :shock: / a więc to jest takie sprężyste w miejscu rampy/haka.
Skuter 125 waga chyba 110 kg + sup czasem także tam jedzie i 10kkm już zrobił, raczej trzyma się to kupy .
Ale do haka to ja bym proponował przyczepę taką na 2 osiach co by nie bujała hakiem góra/dół. Te przyczepki z 4 kolami co same stoją :spoko nie gniotą tak na kule haka. Bo ten hak/platformą to straszna dźwignia jest, jak duży kamperek, w poziomie to spokojnie da radę tylko góra dół może matrwić.
Ale tak szczerze to lawety z jakimś samochodem to ja bym się nie odważył kamperkiem 2kkm ciągnąć
poleciał bym tym samochodem poprostu do hotelu :spoko

Cyryl - 2025-06-02, 07:10

ZbigStan napisał/a:
Temat meandruje, a ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać. Pozdrawiam.


tutaj musisz się zagłębić w temat, bo w wielu krajach bywa różnie.
np. w Niemczech opłaty drogowe są dla pojazdów i zespołów pojazdów powyżej 12t DMC.
u nas już od 3,5t DMC.

najbardziej wiarygodne informacje uzyskasz w stowarzyszeniach przewoźników drogowych.

Spax - 2025-06-02, 09:08

Cyryl napisał/a:
ZbigStan napisał/a:
Temat meandruje, a ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać. Pozdrawiam.


tutaj musisz się zagłębić w temat, bo w wielu krajach bywa różnie.
np. w Niemczech opłaty drogowe są dla pojazdów i zespołów pojazdów powyżej 12t DMC.
u nas już od 3,5t DMC.

najbardziej wiarygodne informacje uzyskasz w stowarzyszeniach przewoźników drogowych.


To w Niemczech:
https://www.toll-collect....fe_07_2024.html
https://www.adac.de/news/...-ab-3-5-tonnen/

DI STEFANO - 2025-06-02, 13:03

:stop:
Cyryl napisał/a:
ZbigStan napisał/a:
Temat meandruje, a ja chciałbym uzyskać jeszcze kilka informacji. Jadę z przyczepką, zestaw nie przekracza 4250kg, jakie opłaty ponoszę w kraju i zagranicą, jak je uiszczać. Pozdrawiam.


tutaj musisz się zagłębić w temat, bo w wielu krajach bywa różnie.
np. w Niemczech opłaty drogowe są dla pojazdów i zespołów pojazdów powyżej 12t DMC.
u nas już od 3,5t DMC.

najbardziej wiarygodne informacje uzyskasz w stowarzyszeniach przewoźników drogowych.



Potwierdzam,
trochę to kłopotliwe w planowaniu podróży ale wiedzy nigdy za dużo. :spoko

Cyryl - 2025-06-02, 17:17

Spax napisał/a:
To w Niemczech:
https://www.toll-collect....fe_07_2024.html
https://www.adac.de/news/...-ab-3-5-tonnen/


no widzisz, jak wypadłem z transportu międzynarodowego, to już przestałem śledzić zmiany.

dzięki za info.

papamila - 2025-06-02, 21:49

Pytałem w ADAC o opłaty za kampera z przyczepą (akurat lekką)
i odpowiedzieli że owszem opłaty pow 3,5t są ale liczy się DMC holownika,
A dodatkowo maut nie dotyczy kamperów a dostawczaków i ciężarówek


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group