Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Przekaźnik, stycznik ? Przetwornica i 230 v

orkaaa - 2025-09-12, 13:48
Temat postu: Przekaźnik, stycznik ? Przetwornica i 230 v
Poszukuje przekaźnika automatycznego lub stycznika który ogarnie automatyczne przełączenie prądu słupek 230 i przetwornica. Chodzi o automatyczne odcięcie prądu z przetwornicy gdy pojawia się napięcie ze słupka. Moc 10 A.
Gdyby ktoś u siebie założył i działało to proszę o opis nazwę urządzenia.
Upraszczając dwa wejścia 230 v słupek i 230 v przetwornica i jedno wyjście 230 v .

joko - 2025-09-12, 14:31

To się nazywa "Automatyczny przełącznik źródła zasilania" i jest tego sporo na rynku. Nie podaję konkretnego linku , żeby nie sugerować jakiegoś konkretnego modelu. Poszukaj , na pewno znajdziesz.
Wybierz taki, który ma możliwie najkrótszy czas przełączania i taką obciążalność prądową jaką potrzebujesz.
Zazwyczaj są w obudowach z mocowaniem na listwę bezpiecznikową i to jest wygodne.
Zakładasz do skrzynki gdzie masz bezpiecznik od gniazda pod słupek i wpinasz pomiędzy ten bezpiecznik, a gniazdka 230V.
Wyjście z bezpiecznika głównego wpinasz do wejścia nr 1 (priorytetowe) przełącznika , do wejścia numer 2 wpinasz przetwornicę , a do wyjścia przełącznika podłączasz instalację 230V kampera.
Tutaj jedna istotna uwaga mianowicie jeśli masz lodówkę na gaz, 12V i 230V, oraz ładowarki akumulatorów zabudowy i rozruchu ich obwody 230V pozostaw po stronie bezpiecznika głównego , aby po włączeniu przetwornicy te urządzenia nie były nią zasilane .
Miałem takie rozwiązanie dawno temu , kiedy miałem jakąś prostą przetwornicę i działało to dobrze.
Teraz większość przetwornic z funkcją UPS ma taki przełącznik źródła wbudowany i ma wbudowaną również ładowarkę akumulatora .
Taka przetwornica ma WE 230V, WY 230V i przyłacza +/- do akumulatora .
Do wejścia wpinasz słupek , do wyjścia całą instalację (z pominięciem lodówki ), wywalasz ładowarkę akumulatora , wpinasz akumulator do przetwornicy i wszystko działa . Minimum kabli i pewność ciągłości zasilania . Wpinasz słupek zasilanie idzie z niego, akumulator się ładuje, odpinasz słupek zasilanie idzie z akumulatora.

orkaaa - 2025-09-12, 17:03

Dzięki Joko. Ja już wstępnie przejrzałem internet bo wiem czego szukam. Moja prośba wynika z praktyki. Ktoś ma i działa więc nie chce otwierać już raz otwartych drzwi. Przejrzałem nasze forum ale nie znalazłem prostego rozwiązania stąd moje pytanie.
przemo.d - 2025-09-12, 19:08

Żeby to zrobić potrzebujesz przekaźnik który ma cewkę na 230V i styki przełączne wraz z podstawką na listwę. Są takie z dodatkową dźwigienką mechaniczną tak awaryjnie, to tanie rzeczy. ..
Ja także już kiedyś tak przerobiłem sobie instalacje w przyczepie jeszcze wtedy, dziś nie podłączam 230V to nie ma potrzeby ;)

rigg - 2025-09-13, 02:32

Jestem świeżo po montażu ww styczników. Pomocny był pewien jutuber i po kilku korektach udało się wszystko poprawnie podłączyć. U mnie siedzi przetwornica 2000/4000 i po podłączeniu jej do "sieci kamperowej" mam prąd 220v tylko na gniazdach, lodówka i ładowarka są odłączone.
Po podłączeniu do słupka, prąd jest wszędzie. Na zdjęciach styczniki i bezpieczniki jak i schemat połączeń. W razie W podeślę linki, ale parametry gratów widać na zdjęciach.

orkaaa - 2025-09-13, 06:36

Rigg podeślij linki. I jeszcze jedno pytanie dlaczego lodówka nie jest włączona do tej sieci ? Chodzi o jej zasilanie z przetwornicy 230 v.
Komplecik - 2025-09-13, 07:44

Właśnie mam rozkminke czemu w poprzednim kamperze serwis odpiął lodówkę od przetwornicy przy mon APZ a w obecnym Elkamp zostawił lodówkę w oryginalne i podczas jazdy ustawiona na automat chłodzi się z przetwornicy a dcdc ładuje lifepo4,
Podołączenie dcdc też jest innaczej w poprzednim mijało energoblok a elkampowskie przechodzi przez energoblok,
Zadałem pytanie w elkampie czy to jest ok z tą lodówką wpietą w przetwornice stwierdził elektryk że oni tak robią bo podczas jazdy najbardziej efektywne chłodzenie jest na 230V lub gaz i trzeba pamiętać by sobie przełączać na lodówce wybór zasilania przy włączonej przetwornicy.
Pytanie do elkampu moje było dla tego gdyż po odpaleniu silnika na wskaźniku przez dłuższy czas pojawiało się zamiast ładowania lifepo4 pobór z niego i chciałem wiedzieć czy to jest ok, sytuacja stabilizowala się po kilku minutach chyba dcdc już się po tym czasie namyslił że może ładować, dalej to obserwuję i rozkminiam, zresztą jedni Fachowcy z drugimi mają się wymienić pytaniami w tej sprawie.
Jak większość ma to zainstalowane?

rigg - 2025-09-13, 08:35

orkaaa napisał/a:
Rigg podeślij linki. I jeszcze jedno pytanie dlaczego lodówka nie jest włączona do tej sieci ? Chodzi o jej zasilanie z przetwornicy 230 v.

Lodówka jest odłączona bo po co ma mi ciągnąć prąd z przetwornicy na postoju, skoro na gazie może chodzić. To samo jeśli chodzi o ładowarkę, podczas postoju nie musi 220v ładować 12v. Moja lodówka bardzo dobrze chłodzi podczas jazdy więc jest ustawiona na auto i nic nie muszę przełączać. Po podpięciu do słupka wszystko co jest na 220v jest podłączone i działa jak w standarcie.
stycznik1
stycznik2
bezpiecznik nadprądowy

Komplecik - 2025-09-13, 10:16

rigg napisał/a:
To samo jeśli chodzi o ładowarkę, podczas postoju nie musi 220v ładować standarcie.

No tak teraz zdaje się zatrybiłem, ładowanie przez energoblok podczas postoju z przetwornicy to niepotrzebne koło zrzerajace zgromadzony prąd w akumulatorze :roll:

joko - 2025-09-13, 10:16

orkaaa napisał/a:
dlaczego lodówka nie jest włączona do tej sieci ?


Dotyczy to tylko lodówek 3-zasilaniowych (gaz, 12V , 230V) . Jak ktoś ma sprężarkową tylko na 12V, to podpina bezpośrednio pod aku, a jak na 230V to wiadomo że musi być na wyjście tego przełącznika źródła zasilania podłączona.
Inna sprawa, że jak na pokładzie jest sprężarka na 230V to do tego dobrą praktyką jest podłączyć małą osobną przetwornicę tylko pod lodówkę . Podłączanie lodówki pobierającej non stop parę watów pod przetwornicę kilka tysięcy wat , jest bez sensu , bo taka przetwornica pobiera na jałowym więcej prądu niż sama lodówka :spoko

Posiadanie możliwości podłączenia lodówki absorpcyjnej pod 230V z przetwornicy ma sens tylko w sytuacji kiedy np. braknie nam gazu a stoimy na dziko , ale zamiast podłączać to permanentnie czy potrzeba czy nie, lepiej jest obwód 230V lodówki podłączyć przez dodatkowy przełacznik (np. ręczny typu sieć-agregat) i wybierać sobie czy chcemy mieć to zasilanie tylko z słupka czy z przetwornicy

orkaaa - 2025-09-13, 16:25

Dzięki . Tak myślałem że chodzi tylko o sensowne gospodarowanie energią . Lodówka u mnie absorpcyjna myślałem o kompresorowej ale wymiary nietypowe i koszt 10 tys. !!!! Pogięło ich !!!
AMIGO - 2025-09-13, 16:53

orkaaa napisał/a:
myślałem o kompresorowej ale wymiary nietypowe i koszt 10 tys. !!!!


Skąd się bierze taka cena? Z tego że ,,kamperowa'' :confused ??

orkaaa - 2025-09-14, 09:07

Rigg rozumiem że stycznik nr 1 jest tylko do odcinania prądu do lodówki. Natomiast podstawowy stycznik który rozwiązuje problem przetrawienia - 230 słupek to stycznik nr 2.
rigg - 2025-09-14, 10:41

orkaaa napisał/a:
Rigg rozumiem że stycznik nr 1 jest tylko do odcinania prądu do lodówki. Natomiast podstawowy stycznik który rozwiązuje problem przetrawienia - 230 słupek to stycznik nr 2.

Tak. Stycznik nr1 (ten mniejszy) jest tylko do odcięcia lodówki i ładowarki podczas pracy przetwornicy.

joko - 2025-09-14, 12:09

Rigg, tak z czystej ciekawości , po co ten drugi stycznik do odłączania ładowarki i lodówki ?
Skoro to ma działać tak jak piszesz , że lodówka i ładowarka mają mieć 230V tylko ze słupka, a wszystkie gniazdka i inne odbiorniki i ze słupka i z przetwornicy, to wystarczyło lodówkę i ładowarkę wpiąć przed przełącznik źródła i wszystko działało by jak trzeba.
Druga sprawa czemu jako przełącznik źródła użyłeś zwykłego przekaźnika ?
Do tego celu są dedykowane przełączniki, które przełączają szybciej i beziskrowo.

Tu przykładowy przełącznik źródła , który jest idealny do kampera :

https://allegro.pl/produkt/przelacznik-priorytetowy-priority-switch-nds-3de46c6f-6218-41b5-a46f-90205f8b1f0b?srsltid=AfmBOopGjzTLUYs--XmMBU0sRtqveF5X5G-yJsP1YezuXHpuSXKrr4iO&offerId=17618417875

Do IN podpinasz słupek , do OUT lodówkę i ładowarkę, do OUTPUT gniazdka i odbiorniki które mają mieć zasilanie i ze słupka i z przetwornicy , a do INVERTER wpinasz przetwornicę i temat ogarniety prosto, bezpiecznie i bez plątaniny kabli.

Jeśli trzeba na szynę bezpiecznikową to np. taki :

https://allegro.pl/oferta/automatyczny-mini-przelacznik-zasilania-ats-2p-fotowoltaika-siec-1-faz-63a-17763200405

Albo taki :
https://allegro.pl/oferta/automatyczny-przelacznik-zasilania-ats-63a-3ph-220v-17862270669

Jest tego zatrzęsienie na rynku w różnych cenach, ale na pewno każdy lepszy od zwykłego iskrzącego hebla :spoko


Gdybym nie miał ATS'a wbudowanego w inwerter i gdybym dzisiaj miał taką instalację robić, to kupił bym dwa takie : https://allegro.pl/oferta/automatyczny-mini-przelacznik-zasilania-ats-2p-fotowoltaika-siec-1-faz-63a-17763200405

i jednego użył jako właściwy przełacznik źródła (ustawiony w trybie AUTO) , a drugiego w trybie MANUAL użył do obwodu lodówki , aby mieć jednak możliwość podłączania jej do przetwornicy w sytuacjach szczególnych lub awaryjnych (np. brak gazu, uszkodzenie układu zasilania gazem, chęć zasilania lodówki z 230V w czasie jazdy itp.)
Obwód ładowarki w każdym przypadku musi być tylko ze słupka, bo zasilanie jej z przetwornicy podłączonej do akumulatora , który ma ładować to zapętlenie układu i nieudolna próba stworzenia perpetum mobile :ok

joko - 2025-09-14, 13:18

Komplecik napisał/a:


Zadałem pytanie w elkampie czy to jest ok z tą lodówką wpietą w przetwornice stwierdził elektryk że oni tak robią bo podczas jazdy najbardziej efektywne chłodzenie jest na 230V lub gaz i trzeba pamiętać by sobie przełączać na lodówce wybór zasilania przy włączonej przetwornicy.


W sumie ma to sens i też będzie działać, inna jest tylko klawiszologia , czyli o czym innym trzeba pamiętać i co innego włączyć aby uzyskać określony efekt.
W moim rozwiązaniu lodówka cały czas jest w trybie AUTO , a zasilanie z przetwornicy w czasie jazdy lub w sytuacji awaryjnej wybieram świadomie za pomocą jednego przełacznika.
Tutaj działa to standardowo cały czas , a jak byś chciał zrezygnować z zasilania z przetwornicy w czasie jazdy to albo wyłączasz samą przetwornicę , albo musisz gmerać w przełączniku trybów w lodówce (i potem pamiętać , aby wrócić do AUTO) .
Wszystko w sumie zależy od nawyków i przyzwyczajenia :spoko

Komplecik napisał/a:


Pytanie do elkampu moje było dla tego gdyż po odpaleniu silnika na wskaźniku przez dłuższy czas pojawiało się zamiast ładowania lifepo4 pobór z niego i chciałem wiedzieć czy to jest ok, sytuacja stabilizowala się po kilku minutach chyba dcdc już się po tym czasie namyslił że może ładować,


Tu masz rację . Rozmawialiśmy o tym kiedyś telefonicznie i mówiłeś mi że zamiast ładowania masz przez jakiś czas pobór i ja Ci wtedy powiedziałem, że tak na telefon i bez spojrzenia na instalację osobiście niewiele poradzę , bo nie wiem co i jak masz podłączone .
Jeśli jak się okazuje masz to tak podłączone, że przetwornica chodzi cały czas i na niej cały czas "wisi" lodówka , nawet na zapalonym silniku , to wiadomo skąd jest pobór .
Ładowarka DCDC nie startuje od razu , dlatego masz tę zwłokę kiedy pomimo zapalonego silnika dalej masz pobór a nie ładowanie.
Nie wiem jakie masz to DCDC, ale mam nadzieję że nie TECHTRON MR20 . Jeśli tak to wywal to od razu i kup coś porządnego , np Victrona.
Ja jak miałem MR20 to bym przez to gówno kampera spalił. Te ładowarki nie mają podstawowego zabezpieczenia przed nagłym odłaczeniem akumulatora i w momencie kiedy ładuje na full, a BMS odłączy akumulator to tam skacze napięcie , jest eksplozja , dym i smród. Oczywiście nie od razu i za pierwszym razem, ale jak się to zdarzy np. na autostradzie to w pory narobisz :szeroki_usmiech :spoko

orkaaa - 2025-09-14, 14:34

Mnie właśnie lodówka zmusiła do zmiany instalacji. Na gaz ok. Na 230 v w miarę ale 12 v to porażka. Jak dwa dni jechałem do Turcji przy 30 stopniach to się martwiłem czy to co było w środku przetrzyma. O napojach co powinny być zimne nawet nie wspomnę. I ponieważ kompresorowa dometic kosztuje 10600 zł to postanowiłem podłączyć lodówkę właśnie pod 230 z przetwornicy. Oczywiście główny wyłącznik prądu przy przetwornicy będzie ale dla pewności szukałem przełącznika ATS który będzie chronił przetwornice gdybym zapomniał ją odłączyć od sieci. Dzięki za podpowiedzi. Będę miał co robić w kamperze jak tylko części dojadą.
joko - 2025-09-14, 15:50

Tylko kup i zamontuj jakiś dedykowany do tego celu ATS, a nie rób rzeźby na tych przekaźnikach
marcincin - 2025-09-14, 19:28

Ja zdecydowałem się na zastosowanie ręcznego przełącznika źródła zasilania 1-0-2 – głównie dlatego, że w oryginalnej skrzynce miałem miejsce na dwupolowy przełącznik i nie chciałem dokładać osobnej skrzynki. Uznałem, że przy tak rzadkich operacjach, jak podłączanie do „słupka”, poradzę sobie z ręcznym przełączaniem.

U mnie zasilanie 12 V lodówki uszkodziło się jakiś czas temu (wypalił się bezpiecznik i coś jeszcze – naprawa ścieżek i wymiana gniazda bezpiecznika nie pomogły). Ponieważ nowy sterownik jest dość kosztowny, a tryb 12 V i tak działa średnio, odpuściłem naprawę i korzystam tylko z trybu 230 V/gaz.

Większą przetwornicę i akumulator 320 Ah zamontowałem w tym sezonie – m.in. właśnie ze względu na zasilanie lodówki. Po awarii 12 V, w czasie jazdy lodówka pracowała na gazie. Teraz mam możliwość wyboru pracy na gazie lub 230 V z przetwornicy.

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie sterownika, który będzie zarządzał dostawą 230 V do lodówki w zależności od sytuacji:

silnik pracuje lub jest podłączenie do „słupka” → lodówka dostaje 230 V,

silnik nie pracuje i nie ma „słupka” → 230 V odłączone.

Lodówka cały czas będzie w trybie AUTO – jeśli nie ma 230 V, przełączy się na gaz.

Planuję też dołożyć panele PV (w przyszłym sezonie). Wtedy sterownik mógłby dodatkowo uwzględniać bieżącą produkcję energii ze słońca i stan naładowania akumulatora. Przykładowo: jeśli akumulator jest naładowany do X%, a po włączeniu lodówki w trybie 230 V rozładowanie nie przekracza Y Ah → lodówka pracuje na 230 V; po przekroczeniu limitów → 230 V zostaje odcięte. Możliwe, że w docelowym rozwiązaniu zastosuję ATS.

Zanim jednak rozpocznę prace nad sterownikiem zasilania 230 V do lodówki, muszę przerobić obecny system – po wymianie akumulatora straciłem łączność z BMS-em. Aktualnie pracuję nad uruchomieniem komunikacji z JKBMS-em przez Bluetooth, w taki sam sposób jak miałem w starym akumulatorze. Udało mi się już połączyć z JKBMS-em – mam możliwość programowego odczytu wszystkich parametrów i sterowania przełącznikami (charge, discharge, …). Teraz pozostaje przekonwertować odczytywane dane z JK do formatu, którego używałem wcześniej. Zbliżają się jesienne wieczory, więc jest szansa na dokończenie teamtu.

rigg - 2025-09-15, 00:14

joko napisał/a:
Rigg, tak z czystej ciekawości , po co ten drugi stycznik do odłączania ładowarki i lodówki ?

Przeglądając youtuba przed wymianą aku natrafiłem na film gdzie koleś robił ww przeróbkę. Dość obrazowo i schematycznie wszystko pokazał, więc skorzystałem z gotowca, tym bardziej, że robił to na Benimarze. Nie jestem elektrykiem, coś tam sam potrafię zrobić, a że podano na tacy to skorzystałem. Póki co wszystko działa i spełnia moje oczekiwania. :spoko

orkaaa - 2025-09-27, 16:17

Zakończyłem projekt z sukcesem.
Wszystko działa tak jak planowałem. Celowo wprowadziłem zasilanie z przetwornicy przed energoblokiem aby w razie potrzeby móc podłączyć lodówkę pod 230 v. Na 12v chłodzi kiepsko. Dodatkowo gdybym chciał mam prąd we wszystkich gniazdach. Traktuje to rozwiązanie jako awaryjne .
Automatyczny przełącznik elektryczny Przełączniki bezprzerwowe 2P 63A TOQ6
https://a.aliexpress.com/_Ew9wKF4


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group