Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Podłączenie wymiana solarów, regulatora i Lifepo4

rromanski5 - 2025-10-08, 20:28
Temat postu: Podłączenie wymiana solarów, regulatora i Lifepo4
Cześć potrzebuj pomocy w doradzeniu mi systemu fotowaltaiki do kampera. Posiadam kamper vana Citroena Jumpera 2.8 Hdi 2005 rok Possl 2win.

Obecnie mam zainstalowany na dachu panel 85w i sterownik pwm. Jest to podpięte pod wejście solar regler w elektrobloku ebl99. I akumulator 95ah Agm.
Dodatkowo akumulatory są połączone ze sobą przekaźnikiem HS Cargo 161059 aby ładowały się z alternatora 120a i z solara w drugą stronę.

Teraz jest to tak podłączone: solar-regulator -elektroblok ebl99 -agm95ah-hscargo 161059- rozruch(rozruch tez pod elektroblok na wejsciu starter battery)

Chcę to wszystko zamienić na nowszą technologię bo panel słaby i stary(ma 20 lat od nowości na aucie) a aku też już ledwo żyje.

Proszę o pomoc bo różnie piszą na forach.

Solara planuję wymienić na większego i dać regulator mppt victrona smart oczywiście w zależności od mocy panelów.

Akumulator agm 95ah zamienić na Lifepo4 firmy redodo 140ah H190 z bms 150A.Ten idealnie wchodzi pod siedzenie,ma dobrą cenę po zniżkach i opinie.
https://www.redodopower.d...EbTmjP7so6TnDxU

Do tego hs cargo chcę wymienić na cyrix Li-ct 12-12 120a (tak mi doradził jeden kapitan z pomorza, w moim kamperze może być bo to stare auto i nie trzeba ładowarki dc dc jak ma być budżetowo)-do potwierdzenia
https://mrkapitan.pl/pl/p/Separator-akumulatorow-Victron-Cyrix-Li-ct-1224-V-120-A-do-LiFePo4/107

Jak to podłączyć? Elektroblok ebl ma na wejściu tylko 15A i max panel jaki można w niego wpiąć to 220 w. Chciałbym coś większego lub nawet dwa panele a nawet trzy jak trzeba ze względu na miejsce? Jak radzicie?

Wiem że można ominąć elektroblok i podłączyć regulator bezpośrednio do akumulatora hotelowego ii do elektrobloku wejsciem „living area battery” i wtedy ebl będzie ładować tylko dwa aku jak będzie wpięty pod 230v (bo ma taką ładowarkę wbudowaną).Trzeba zmienić przełącznik na ebl z agm na gel. Teraz robi to również z solara który jest puszczony przez ebl99, dzięki hs cargo i chciałbym zachować w miarę możliwości.

Wtedy powinienem dać kolejność taką solar-rozłącznik-regulator-lifepo4-elektroblok- między aku hotel a rozruch cyrix li-ct 120a(alternator spokojnie da radę)? Do potwierdzenia lub proszę poprawcie mnie

Tak mi doradzono w jednej firmie. W innej mi poradzono żeby zamiast cyrixa dać orion tr(działa tylko na ładowaniu z alternatora a ja wolę w dwie strony)ale to jest drogie dziadowstwo i szczerze powiem że troszkę się zgubiłem.Przetwornicy nie potrzebuje mam wszystko na 12v i gaz. Nie ma co szaleć z urządzeniami bo miejsce mam bardzo ograniczone wady kampervana.

Budżet mam ograniczony ale wiadomo jak będzie trzeba wydać trochę więcej to dozbieram. .

Styl podróży to 3dni postoju jeden w trasie. Zapotrzebowanie lodówka kompresorowa 60w, telewizor 35w, gniazdka usb oko 150w max (ale to jak wszystkie działają a wiadomo że nie) i pompa wody 17w, światło 30w wszystkie zarówki.

Proszę pomóżcie w jakiej kolejności to podlaczyc i jaki sprzet wybrac jak bedzie docelowo Solar 220w lub jak wejdzie to chociaz 300w minimum.

Komplecik - 2025-10-08, 21:08

Bardzo dobrze policzyłeś zapotrzebowanie i teraz sobie odpowiedz jaki magazyn będzie najodpowiedniejszy, następnie co najszybciej naładuje lifepo4, jak to będziesz miał w głowie a potem na stole zabierzesz się za podłączanie, to czy użyjesz tańszych rozwiązań nie jest złe, ważne żeby szybko ładować i było gdzie jak najwięcej zgromadzić, ja dalej stoję na stanowisku że w pierwszej kolejności ok. Np cyrix + 300 lifepo4 a jeśli będzie kasa to panele. Ale dużo bo 200 to zawracanie dupy
:spoko

rromanski5 - 2025-10-08, 21:31

Komplecik napisał/a:
Bardzo dobrze policzyłeś zapotrzebowanie i teraz sobie odpowiedz jaki magazyn będzie najodpowiedniejszy, następnie co najszybciej naładuje lifepo4, jak to będziesz miał w głowie a potem na stole zabierzesz się za podłączanie, to czy użyjesz tańszych rozwiązań nie jest złe, ważne żeby szybko ładować i było gdzie jak najwięcej zgromadzić, ja dalej stoję na stanowisku że w pierwszej kolejności ok. Np cyrix + 300 lifepo4 a jeśli będzie kasa to panele. Ale dużo bo 200 to zawracanie dupy
:spoko


Akurat panele to nie jest jakis duży koszt.Panel 440 ostatnio w Leroy Merlin byl za 269 zł a sam cyrix to 395 zł lub drożej

Komplecik - 2025-10-08, 21:39

rromanski5 napisał/a:
Komplecik napisał/a:
Bardzo dobrze policzyłeś zapotrzebowanie i teraz sobie odpowiedz jaki magazyn będzie najodpowiedniejszy, następnie co najszybciej naładuje lifepo4, jak to będziesz miał w głowie a potem na stole zabierzesz się za podłączanie, to czy użyjesz tańszych rozwiązań nie jest złe, ważne żeby szybko ładować i było gdzie jak najwięcej zgromadzić, ja dalej stoję na stanowisku że w pierwszej kolejności ok. Np cyrix + 300 lifepo4 a jeśli będzie kasa to panele. Ale dużo bo 200 to zawracanie dupy
:spoko


Akurat panele to nie jest jakis duży koszt.Panel 440 ostatnio w Leroy Merlin byl za 269 zł a sam cyrix to 395 zł lub drożej

No tak, tylko nie o panele chodzi, to tylko kaprys, tu główna walka idzie gdzie to wsadzić by było tego jaknajwiecej, dzienne zapotrzebowanie o którym piszesz to jest prawie na tą 140dziestke a to nie jest mało, skup się na lifepo4 bo to jest priorytet później ładowanie szybkie a na końcu zabawkowe panele :)

Najlepiej co możesz zrobić to przeczytać wątek lifepo4 i tu otworzą się oczy o czym rozmawiamy, prądu i wody zawsze ci brakuje
:spoko

:ok
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=34002

AMIGO - 2025-10-09, 10:00

,Kompletne', konkretne, i prawie święte słowa :bigok :spoko
orkaaa - 2025-10-09, 15:57

Jak chce robić elektrykę musisz zrozumieć zasady. Po pierwsze czym ładujesz i co ładujesz. Chcesz ładować solarami ale piszesz jak najwięcej. Po co skoro nie masz w czym magazynować energii. 140 ah to nic. Zanim więc rozpoczniesz projekt to policz ile potrzeba Ci energii na dziko zimą czyli bez solara i alternatora. Wówczas będziesz wiedział jaki akumulator. Tak na marginesie teraz 280 ah na eve to całkowity koszt 1600 zł !!!!! Opowieści że Ci przetwornica nie potrzebna itd . Jak będziesz miał duży akumulator to zobaczysz że i przetwornica się przyda. Co do zasady solary łączy się bezpośrednio przez mppt z akumulatorem .
Bim - 2025-10-09, 18:23

orkaaa napisał/a:
Zanim więc rozpoczniesz projekt to policz ile potrzeba Ci energii na dziko zimą czyli bez solara i alternatora. Wówczas będziesz wiedział jaki akumulator.


Przepraszam z góry :haha: ale takie tłumaczenie to jak rozmowa z prawiczkiem ile potrwa stosunek przerywany w zimnej wodzie :diabelski_usmiech

Skwarek - 2025-10-09, 21:07

Już dawno, dawno temu chyba kolega Świstak pisał, że potrzeba dwa razy więcej solarów i akumulatorów niż wychodzi z obliczeń. :haha:
rromanski5 - 2025-10-18, 19:25

orkaaa napisał/a:
Jak chce robić elektrykę musisz zrozumieć zasady. Po pierwsze czym ładujesz i co ładujesz. Chcesz ładować solarami ale piszesz jak najwięcej. Po co skoro nie masz w czym magazynować energii. 140 ah to nic. Zanim więc rozpoczniesz projekt to policz ile potrzeba Ci energii na dziko zimą czyli bez solara i alternatora. Wówczas będziesz wiedział jaki akumulator. Tak na marginesie teraz 280 ah na eve to całkowity koszt 1600 zł !!!!! Opowieści że Ci przetwornica nie potrzebna itd . Jak będziesz miał duży akumulator to zobaczysz że i przetwornica się przyda. Co do zasady solary łączy się bezpośrednio przez mppt z akumulatorem .


Obliczylem i wychodzi ze powinienem miec akumulator 150 ah godzin. Serio przetwornica w zupelnosci mi nie jest potrzebna. Teraz tam jak podlaczyc lifepo4 do elektrobloku ebl99 kiedy regulator mppt idzie odrazu do lifepo4 omijac elektroblok. Zima nie uzytkuje kampera max do jesieni. Chce ladowac z solara,alternatora i slupka na kempingu.

rakro1 - 2025-10-18, 21:55

Kup jak najwięcej solarów. Tyle ile wejdzie na dach. Niezależnie od tego co potrzebujesz a zwłaszcza dlatego, że nie chcesz jeździć w zimie.
Do tego jak największej pojemności LiFePO i to chyba nawet ważniejsze niż solary.
Ja mam na dachu 600wat solarów i przenośne, na okoliczność parkowania w cieniu, pod drzewem dodatkowe 300wat. Aku 2x172 Ah. Mimo tego, bywa, że ważne jest doładowywanie z alternatora ale kompletnie nie potrzebujesz doładowywania solarami sprawnego akumulatora silnikowego.
Musisz mieć przetwornicę !!!
W przyszłości dowiesz się po co ale warto zaplanować dla niej miejsce blisko akumulatora pokładowego bo kable ją łączące muszą być jak najkrótsze ( i jak najgrubsze ).
Nie ograniczaj się na wstępie. Ja ładuję laptopy, używam airfryera, inni ekspres do kawy czy suszarkę do włosów.
Da się żyć bez 220 lub w ogóle bez prądu, przy lampie naftowej ale ważny jest komfort, zwł. przy dłuższych wyjazdach.
Masz już potężną wiedzę a teraz jeszcze posłuchaj nas troszkę ;)

Komplecik - 2025-10-18, 23:53

rakro1 napisał/a:
Kup jak najwięcej solarów. Tyle ile wejdzie na dach. Niezależnie od tego co potrzebujesz a zwłaszcza dlatego, że nie chcesz jeździć w zimie.

Ja to bym się zapytał o charakter podróżowania :szeroki_usmiech przemieszczajac się często solary to zbędny opór powietrza, ładowarka dcdc dobra by się przydała, no chyba że stoi tak jak Ty :szeroki_usmiech tygodniami w jednym miejscu fakt wtedy max solarów, zdaje się kol. podróżnik przemieszczający się :szeroki_usmiech
;)

joko - 2025-10-19, 10:40

Komplecik napisał/a:

Ja to bym się zapytał o charakter podróżowania :szeroki_usmiech .......


Święte słowa ..... ja bym jeszcze do tego zapytał o długość "sezonu" i ulubiony typ miejscówek.

To jest zasadnicza różnica, czy jeździ się tylko w sezonie letnim i zazwyczaj na południe , czy cały rok , a przy tym ulubionym miejscem postoju są zacienione i osłonięte miejscówki.

Każdy kamperuje trochę inaczej i ma w związku z tym trochę (a w skrajnych przypadkach drastycznie) różne potrzeby, oraz każdy ma swoje ograniczenia (techniczne, finansowe, wagowe, itp) .

Moje osobiste zdanie jest takie, że robiąc taką modyfikację "elektryki" , która nie jest zazwyczaj ani prosta ani tania, powinno się to robić z dużym marginesem na przyszłość.
Jeśli zrobisz to "na styk" to szybko okaże się za mało ....... a wtedy kolejna przeróbka i wymiana sprzętu :spoko

To co piszą Koledzy , że możliwie najwięcej LiFePO4 i ile wejdzie na dach PV, oraz obowiązkowo przetwornica (najlepiej działająca w układzie UPS) to ogólna , ale bardzo słuszna zasada, która oczywiście każdy musi dopasować do własnych ograniczeń (miejsca na dachu, zasobności portfela, czy DMC) :spoko

Komplecik - 2025-10-19, 13:49

joko napisał/a:

ile wejdzie na dach PV

Czyś ty Chłopie zwariował, nowiutki dach będziesz dziurawił :szeroki_usmiech
:ok
https://youtube.com/shorts/1aET7Wa8HVE?si=1S3AsAhRznFEZ6vv

:spoko :haha:

joko - 2025-10-19, 20:28

Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:

ile wejdzie na dach PV

Czyś ty Chłopie zwariował, nowiutki dach będziesz dziurawił :szeroki_usmiech
:ok
https://youtube.com/shorts/1aET7Wa8HVE?si=1S3AsAhRznFEZ6vv

:spoko :haha:


Ależ Robercie , przecież ja jestem właścicielem patentu na bezinwazyjny montaż paneli elastycznych na dachu kampera, więc żadnej dziurki w dachu nie będzie ...... nie będzie również śpików Sikaflexu :ok :spoko

1000Wp elastyków (5 paneli) już leży na regale i czeka , 4 pójdą na dach, a jeden do magazynu jakby coś się kiedyś zepsuło :bigok

rakro1 - 2025-10-19, 21:14

Szkoda, że te panele nie są zbyt piękne bo chciałoby się też boki obkleić :wyszczerzony:
Komplecik - 2025-10-20, 07:08

rakro1 napisał/a:
Szkoda, że te panele nie są zbyt piękne bo chciałoby się też boki obkleić :wyszczerzony:

:szeroki_usmiech Kupiłeś w Grecji parcele bez prądu? ;)

SlawekEwa - 2025-10-20, 10:20

joko napisał/a:


Ależ Robercie , przecież ja jestem właścicielem patentu na bezinwazyjny montaż paneli elastycznych na dachu kampera,

:niewiem

rromanski5 - 2025-10-23, 21:23

To teraz z innej beczki. Do jakiej prędkości wytrzymują klejone solary 130-140 kmh wytrzymają. Bo często podróżuję z taką prędkością busem.
SlawekEwa - 2025-10-23, 21:40

rromanski5 napisał/a:
Do jakiej prędkości wytrzymują klejone solary

To zależy czym przykleisz :bajer

rakro1 - Wczoraj 13:39

Możesz przykleić, nie odpadną.
Nie ma kto Ci odpisać bo wszyscy nie tak dawno przerabialiśmy te tematy na wszystkie strony i nie są już tak bardzo ciekawe :wyszczerzony:
Joko przedstawił fajny patent - przykleja folię na dachu a na niej panele elastyczne. Ma to taką zaletę, że w razie potrzeby demontażu folia łatwo daje się ściągnąć co z klejem staje się bardzo kłopotliwe.
Ja używałem bodajże Sikaflex 252 po wcześniejszym odtłuszczeniu powierzchni. Jest dosyć gęsty i trzeba się napracować aby rozprowadzić go równomiernie. No i chyba niedługo na klejenie będzie za zimno.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group