Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - jazda z podłączoną butlą gazową

janusz - 2009-04-16, 10:16

U nas, w naszym kraju?
Gdzie nie ma obowiązku badania instalacji gazu domowego.
Gdzie ustawodawca nie wie co to kamper a już całkiem nie wie jak go ugryźć?
Musi, jeżeli takie coś było, być to wymysł jakiegoś policjanta.
A co z lodówką w przyczepie, ma się popsuć jedzonko bo policjant nie pozwoli chłodzić w czasie jazdy pifka. Lodówka w cycepce rzadko z 12 V działa.
A odpowiadając na pytanie Czy ktoś z Was o takim zakazie słyszał?
Ja nie słyszałem.

Kamperfan - 2009-04-16, 10:19

W instrukcji lodówki RM6360(L) zamontowanej w moim kamerze producent "Elektrolux" zamieścił informację, że dopuszcza się jazdę z zasilaniem na gaz we wszystkich krajach z wyjątkiem Francji i Australii :shock: . Natomiast bezwzględny zakaz dotyczy używania lodówki na gaz przy tankowaniu na stacjach paliw.
ARCADARKA - 2009-04-16, 10:58
Temat postu: ARCADARKA
Witam
Wtrącę swoje trzy grosze ,nie ma żadnej ustawy apropo sprawdzania instalacji gazowej , ale chodzi o nasze bezpieczeństwo Regulator SecuMotion dla ciśnienia 30mb , dla ciśnienia 50 mb owiewka dla ogrzewania

i nie kombinujcie :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

IAAN - 2009-04-16, 11:15

u mnie można jechac z włączonym ogrzewaniem gazowym płomień nie gasnie sprawdzone ,słyszałem ze niemcy zakazują podpietej butli gazowej w czasie jazdy ,a lodówka to raczej na 12v gdy jadę
ARCADARKA - 2009-04-16, 12:26
Temat postu: ARCADARKA
z system SecuMotion , można jeździć z włączoną butlą , po całej Europie
kaimar - 2009-04-16, 13:06

ARCADARKA napisał/a:
z system SecuMotion , można jeździć z włączoną butlą , po całej Europie

W nowszych kamperach od paru lat takie ustrojstwo jest montowane. Też mam coś takiego u siebie i informację w instrukcji ,że dzięki SecuMotion mogę jeździć z włączonym gazem. Ale proszę o wyjaśnienie co takiego robi ( tzn. jaka jest zasada działania) SecuMotion , że można jeździć z włączonym gazem?

ARCADARKA - 2009-04-16, 13:32
Temat postu: ARCADARKA
w razie spadku ciśnienia gazu w obwodzie ,,, nieszczelność ,, gaz zostaje automatycznie wyłączony :kwiatki:

jeszcze dość istotne dla tego systemu jest konieczny Wąż wysokociśnieniowy z zabezpieczeniem przed pęknięciami

wmaker - 2009-04-16, 19:57

ARCADARCA skonsultuj z MIREKMATem czy aby SECUMOTION jest potrzebny (praktycznie i/lub przepisowo) w przypadku zasilania instalacji ze zbiornika LPG z wielozaworem bo chyba już u nas czytałem że wielozawór właśnie odcina ponadmiarowy wypływ gazu .
baja02 - 2009-04-16, 20:44

To jakieś nieporozumienie! Ja mam ziornik gazu 40 l ( oryginalny był 90 l) montowany pod podwoziem, mam aktualny TUV gazowy. Na zbiorniku jest zawór odcinający przepływ gazu przy jego zwiększonym wypływie. Podczas jazdy lodówka zawsze pracuje na gazie i jest OK.
ROBRE - 2009-04-16, 21:13

ja niby w swoim tez mam zamontowany gas... (i chyba GPL)tylko ze ani nie wiem czy dziala....ani nie wiem jak dziala....ani nie wiem czego jeszcze nie wiem a wiedziec powinienem ;-))
pozdrawiam

ROBRE - 2009-04-17, 20:24

Cytat:
baja02 i ROBRE piszą, że mają zbiorniki gazowe do napędzania samochodów i przy nich lodówki działają.



ja mam diselka nie benzyne...
a gaz zalozyl poprzedni wlasciciel zeby nie latac z butlami ;-)
tylko ze nie wiem czy to wszystko dziala a tak pozalaczac to troche strach ze pierdyknie ;-))

ROBRE - 2009-04-17, 22:19

jeszcze nigdy nie widzialem zeby we Wloszech policja wazyla kamper....
zreszta w Niemczech i Austrii tez nie....
tam sciagaja tylko busy i ciezarowki na wage....
przynajmiej tak mysle ;-)

ROBRE - 2009-05-10, 23:52

pomyslalem ze wstawie fotke jak wyglada u mnie takie GPL kamperowe.....

ja mam tak w miare fajnie nawet bo moge uzywac z butli GPL kampera lub z butli gazowej turystycznej .
moj szwagier ma tylko GPL kamperowy bez mozliwosci podlaczenia butli i wlasnie sie dowiedzial ze nie robia tu po 10 latach przegladu tylko trzeba zmienic butle ...

a ja wlasnie sie dzis dowiedzialem ze musze miec redukcje do butli ktora sobie przywiozlem z Polski bo skonczylem stara butle turystyczna i nijak nie szlo podlaczyc tej Polskiej :haha:

i chcialbym tez spytac.... co to sa te 30 mbar i 50 mbar... i ewentualnie jaki mam sobie kupic regulator do kampera i butli turystycznej (11kg) ktora chcialbym uzywac do grila gazowego i/lub do instalacji kampera ???
co prawda mam mozliwosc podlaczenia do instalacji GPL samochodu ( bo jest tam i wejscie i wyjscie w jednym zalezy od regulacji wyjsc)ale nie chcialbym cos sknocic i wyleciec w powietrze a za bardzo sie na tym nie znam chociaz jestem w miare "kumaty";-)

Rockers - 2009-05-11, 11:28

:chacha2 :chacha2 nie wiem jak innych ale powyższe zdjęcia mnie przeraziły, butla gazowa na zewnątrz samochodu, a dokładniej pisząc pod nim przyklejona na jakąś piankę pewnie montażową, na dokładkę bardzo blisko pewnie w czasie jazdy bardzo gorącego tłumika. Jeżdżę już dość długo i dość dużo i niestety biorąc pod uwagę polskie drogi i to co czasem na nich leży bałbym się że nagle coś na drodze uderzy w zbiornik i jeśli go nie uszkodzi to spowoduje że się odkleji a wtedy tez nie wiem czym to się może skończyć, może jakiś kamień uderzyć w ten zegar na butli też nie wiem jak może na to zareagować. Ja poprostu bał bym się z czymś takim jeździć to jak bomba podklejona pod samochodem, tak mnie się wydaje, ciekawe co inni o tym myślą ??
Rockers - 2009-05-11, 11:35

Ja też się zastanawiałem jak to jest z tymi barami czy są butle o różnych ciśnieniach, czy cóś :?: ale podłączyłem u mnie normalną 11 kg butlę ( choć musiałem poprosić o taką bez kołnierza bo inaczej pierścień mocujący który nakłada się od góry kiepsko by trzymał ) i wszystko działa więc narazie przestałem się tym przejmować ale cały czas się nat tym zastanawiam. Jak kupiłem camperka był bez butli, ja jedną w domciu miałem i pasowała więc założyłem, mam nadzieję że wszystko jest ok :diabelski_usmiech
papamila - 2009-05-11, 12:41

Rockers napisał/a:
jak to jest z tymi barami czy są butle o różnych ciśnieniach

W butlach powinno być jednakowe ciśnienie
ROBRE napisał/a:
co to sa te 30 mbar i 50 mbar..

te rózne bar-y to określają pod jakim ciśnieniem roboczym powinny pracować
urzadzenia gazowe zamontowane w aucie

Aulos - 2009-05-11, 12:56

Rockers napisał/a:
Ja też się zastanawiałem jak to jest z tymi barami czy są butle o różnych ciśnieniach

O tym jakie masz ciśnienie w instalacji decyduje reduktor, nie butla. Różnica, jak pisał Papamila, ma znaczenie dla urządzeń, które będą pracowały na gaz. Jeżeli nie zmieniałeś reduktora i nie wprowadzałeś innych przeróbek instalacji, ciśnienie powinno być OK.

ROBRE - 2009-05-11, 13:32

znaczy ze jezeli dam reduktor za maly (np30bar zamiast 50bar) to co najwyzej bede mial male cisnienie gazu w kuchence ?

i jeszcze czy to znaczy ze na kazdym urzadzeniu dzialajacym na gaz musi/powinno byc napisane ile dane uzadzenie potrzebuje barow ??

a do Rockersa..... nie jestem taki pewien czy ta butla trzyma sie tylko na piance pod podloga kampera.... i mysle rowniez ze to jest pewniejsze niz 11kg butla wsadzona rowniez prawie w tej samej okolicy tylko ze z boku (zawsze ktos moze w nas wjechac wlasnie z tej strony )
mysle ze taka butla podwieszona musi/powinna miec jakies zawory bezpieczenstwa i co tam jeszcze maja wszystkie te instalacje gazowe montowane w samochodach osobowych

pozdrawiam

Rockers - 2009-05-11, 15:36

Reduktora nie zmieniałem więc pewnie dlatego jest wszystko ok dzięki Papamila i Aulos.
Co do butli pod samochodem to mimo wszystko nie wygląda to bezpiecznie i myślę że ona narażona jest nie tylko na wypadek ale rónież na wszystko co jest pod samochodem np kamienie, krawężniki itp a jak np samochodzik się trochę zakopie w polu lub na łące on dość sporo wystaje obawiam się iż jest znacznie bardziej narażony na uszkodzenia niż ten schowany w szawce w kamperze to tak jak człowiek który siedzi wewnątrz bo tam jest bezpieczniej zawsze karoseria czy choćby drzewo z szafek w jakiś sposób dodatkowo osłania i zmniejsza impet uderzenia, natomiast jaka kolwiek nieszczelność w samochodzie jest niebezpieczna, ale będąc przy gorącym tłumiku chyba nie nikt nie zdąży zareagować, w środku w kamperze dużo osób ma czujki.
No nie chce się wymądrzać ale poprostu taka jest moja opinia każdy może mieć swoją :mrgreen: :aniolek

roger - 2009-05-11, 17:33

Jezu kolego ROBRE..... nie obraź się ale tą "rzeźbę" można pokazywać jako zdjęcia obrazujące to czego nie wolno robić !!!
Podjedź z tym do jakiegoś gazownika i zrób coś z tym bo to po prostu niebezpieczne , to ze masz na butli wielozawór to nie wszystko..... samo mocowanie tej butli , miejsce ..... to horror Ten samochód nie zostanie dopuszczony do ruchu i nie przejdzie żadnego badania technicznego...... no chyba że diagnostą będzie Stevie Wonder... ;) i do tego dobrze opłacony

Chyba życie ci nie miłe, a przecież jest takie piękne.... :spoko :idea

Aulos - 2009-05-11, 18:39

ROBRE napisał/a:
i jeszcze czy to znaczy ze na kazdym urzadzeniu dzialajacym na gaz musi/powinno byc napisane ile dane uzadzenie potrzebuje barow ??

Tak, każde urządzenie powinno mieć tabliczkę znamionową (naklejkę) i jedną z wartości tam wpisanych powinno być ciśnienie robocze dla tego urządzenia.

Cytat:

znaczy ze jezeli dam reduktor za maly (np30bar zamiast 50bar) to co najwyzej bede mial male cisnienie gazu w kuchence ?

Nie jestem pewny, ale chyba w kuchence może pomóc wymiana dysz. Ale kuchenka nie jest najwrażliwszym urządzeniem zasilanym gazem. Możesz mieć problemy z lodówką, bojlerem czy ogrzewaniem.

ROBRE - 2009-05-11, 19:56

wiecie....
ja tej butli nie wstawialem ani jej nie uzywalem.
dopiero nie dawno zrozumialem co tam mam ale nie zebym sie tym przejal jakos zbytnio.
wczesniej uzywalem gazu z butli 5kg. ktory sie niespodziewanie :gwm skonczyl ale
mysle ze ten kto to montowal mial jakies pojecie o tym i pewnie sa tutaj jakies normy montazu instalacji gpl. kamper przeglad przeszedl w zeszlym roku i nikt nic nie mowil o butli i przeszlo wszystko bezproblemowo (znaczy musialem zrobic hamulce ;) )
moze ten zbiornik jest oslona drugiego zbiornika. wiem bo kiedys mialem BMW 745i a w bagazniku wieeeeelki zbiornik GPL ktory byl oslona dla drugiego zbiornika...
ale jesli koledzy fachowcy odradzaja jego uzytkowanie to ja.....hmmm...spuszcze gaz powolutku i zostawie zbiornik pusty....w koncu mam rodzine :wyszczerzony:

pozdrawiam i dziekuje za rady (zawsze mile widziane) :gwm

Aulos - 2009-05-11, 20:34

Nie sądzę, aby ten zbiornik mocowany był na piankę montażową. Pianka miała pewnie służyć do unieruchomienia zbiornika, odizolowania od podłogi, być może wytłumienia niepożądanych odgłosów ...itp. Nawet Włosi, którzy mają nieco swobodne podejście do przepisów, nie zamocowaliby sobie bomby w samochodzie przeznaczonym do rekreacji całej rodziny. :czacha Ale faktycznie widok tego zbiornika jest - delikatnie mówiąc - niepokojący. :wow

P.S.
Nie obraź się, ale gdybyśmy mieli jechać razem w karawanie, to wolałbym jechać przed Tobą. :ok

Rockers - 2009-05-11, 20:51

Myślę że w tej butli już nie ma żadnej osłony, z tego co widzę jest to butla w kształcie koła montowana (jak np w moim pucie) w miejsce koła zapasowego. Ale przyjżawszy się rzeczywiście stwierdzam iż tak jak w bagażniku może mieć ona mocowanie w środku a pianka amortyzuje drgania i niepożądane odgłosy, ale co do miejsca mocowania butli i jej sąsiedztwa zdania nie zmienie ja bym jej gazem nie napełniał, tylko zmienił jej miejsce na bardziej bezpieczne. :bigok
ROBRE - 2009-05-11, 21:06

Aulos napisał/a:
P.S.
Nie obraź się, ale gdybyśmy mieli jechać razem w karawanie, to wolałbym jechać przed Tobą. :ok


to wiem na pewno... i nie tylko z powodu butli.... trzeba dodac jeszcze ilosc spalin wydalanych z tlumika :-P

Krystian - 2009-05-11, 22:06

Czy słyszał ktoś o wybuchu zbiornika samochodowego LPG?
Ja nie słyszałem. Nie mówię, że coś takiego nie może się przydarzyć.
Natomiast, co jakiś czas słyszę o wybuchu butli 11kg

Aulos - 2009-05-11, 23:31

Krystian napisał/a:
Czy słyszał ktoś o wybuchu zbiornika samochodowego LPG?

Ja słyszałem, na szczęście dla ludzi, samochód eksplodował w trakcie postoju bez ludzi w środku.

relabi - 2009-05-11, 23:35

Jesli mozna;Robre nie martw sie tym, jak cos trzyma tyle czasu to i bedzie trzymac,a to ze nie kiedy cos lezy na drodze to utwierdza tylko fakt ze niema nic wiecznego, powodzenia
Rockers - 2009-05-12, 12:32

Już nieraz słyszałem o takich wybuchach a to co w pare minut znalazłem w necie
http://www.wiadomosci24.p...f2a60c9d885469a
http://www.wiadomosci24.p...f2a60c9d885469a
http://www.youtube.com/watch?v=zLij5Wpv0qU

bonusik - 2009-05-12, 14:09

Miałem dośc wątpliwą przyjemnośc być świadkiem pożaru "Poldka" z instalacją gazową.
Akurat pożar powstał nie w wyniku zwarcia czy nieszczelności tylko zwykłego kretyńskiego podpalenia. :-/
Była niemała panika na parkingu,ludziska bali się wybuchu butli z gazem :roll:
I zamiast eksplozji zaczął się palić gaz uchodzący z głównego zaworu.Słup ognia był chyba na 3 metry..
Sąsiednie autka niestety mocno się nadpaliły niestety,"Poldek" doszczętnie.
No i warto się zastanowić czemu nie wybuchła butla skoro był taki ogień :?: :roll:

Dziabong - 2009-05-12, 14:15

bonusik napisał/a:
Miałem dośc wątpliwą przyjemnośc być świadkiem pożaru "Poldka" z instalacją gazową.
Akurat pożar powstał nie w wyniku zwarcia czy nieszczelności tylko zwykłego kretyńskiego podpalenia. :-/
Była niemała panika na parkingu,ludziska bali się wybuchu butli z gazem :roll:
I zamiast eksplozji zaczął się palić gaz uchodzący z głównego zaworu.Słup ognia był chyba na 3 metry..
Sąsiednie autka niestety mocno się nadpaliły niestety,"Poldek" doszczętnie.
No i warto się zastanowić czemu nie wybuchła butla skoro był taki ogień :?: :roll:

Ponieważ ścianki tej butli są znacznie grubsze niż ścianki zbiorników paliwa. Przestrzelenie takiej butli też nie powoduje wybuchu; tak jest tylko na filmach.

ROBRE - 2009-05-12, 14:16

dzieki rockers...
uspokaja mnie fakt ze we wszystkich 3 przypadkach butle byly w bagaznikach ,w 2 przypadkach na dodatek w garazu a i tak obylo sie bez ofiar smiertelnych....;-)

pozdrawiam

bonusik - 2009-05-12, 14:18

Więc potwierdza się teoria,że wybucha nie sama butla ale zgromadzony gaz,czy to w pomieszczeniu zamknietym czy chociażby w bagazniku(chociaż to już jest mniej prawdopodobne) :roll:
Rockers - 2009-05-12, 14:44

Z tego co ja słyszałem wybucha gaz w postaci gazowej czyli lotnej, jeżeli butla jest pełna gazu płynnego ponoć jest małe prawdopodobieństwo wybuchu, dlatego eksperci jak kiedyś słyszałem nie radzą jeździć z prawie pustą butlą bo powstałe tam opary sa najbardziej wybuchowe ;) a co do wypadków to oby jeśli mają się zdarzyć zawsze zdarzały się jak nas tam nie ma :diabelski_usmiech
ROBRE - 2009-05-12, 21:19

a ja sie jeszcze chcialbym spytac jaka jest roznica jak na reduktorze jest napisane 1,5 kg/h a 1,0kg/h....czy to sa kilogramy na godzine i chodzi o zuzycie ?? i jak sie to odnosi do uzadzen w uzytkowych (grill, kuchenka, lodowka, itp....)
pozdrawiam

andreas p - 2009-09-07, 14:55

Mili koledzy podaje najnowsze wiadomosci z Niemiec. :idea: Podczas kontroli kamperow na drogach niemieckich jakie dokonuje policja sa sprawdzane botle z gazem. :chacha2 NIE MOZE BYC PODLACZONA BUTLA GAZOWA DO INSTALACJI PODCZAS JAZDY. Butla ma byc odlaczona i zabezpeczony zawor kapturem. Takie sa wymogi w niemczech. :evil: Wiec jak tu jedziemy to sie odlaczymy od instalacji a w ten sposob zostanie nam pare € ( 35) w kieszeni. :lol: Pozdrawiam
StasioiJola - 2009-09-07, 15:18

A żeby ich!!!!!! :gwm :gwm :gwm
andreas p - 2009-09-07, 15:21

No wlasnie wczoraj w telewizji byl na ten temat relacja. :evil:
ARCADARKA - 2009-09-07, 15:46
Temat postu: ARCADARKA
WITAJ :mrgreen:
Wydaje mi się , że cosik pokręciłeś z tym gazem :shock: , ja natomiast wiem że , jeżeli w kamperze jak i również w przyczepie kampingowej posiadasz reduktor secumation to te niemieckie policjanty mogą wiesz co, :evil: ,,,,,,,,,,, jak złapią z odkręconym reduktorem gazu, :haha: oj lepiej się dowiedz bo straszysz naszych kolegów :evil: :evil:
pozdrawiam cieplusio ;)

andreas p - 2009-09-07, 15:54

Nie strasze tylko tak jest.BUTLA odlaczona od instalacji w czasie jazdy . :(
ARCADARKA - 2009-09-07, 16:06
Temat postu: ARCADARKA
jesteś na miejscu :mrgreen: , może to nowe przepisy :shock: ,ale cosik mi się wieżyć nie chce :haha: :haha:
to moje zdanko i obym się nie mylił , aż to sprawdzę :-P
pozdrawiam :bigok

prezesuu - 2009-09-07, 19:38

DuoComfort spełnia wszystkie wymagania obowiązujących przepisów umożliwiając ogrzewanie podczas jazdy.

Zgodny z normą EN 13786

Tak piszą na przykład na tej stronie: http://www.truma.com.pl/?1,1,2,0,17,53
i co na to niemiaszki?

DAKOTA - 2009-09-07, 20:22

Witam
kolego andreas P.

dzwonili w kosciele ale w ktorym???

Masz czesciowo racje : w krajach niemieckojezycznych wyszedl taki prikaz ze trzeba miec ta czapke na butli ale , tylko na rezerwowej butli jezeli takowa wozisz ze soba.Dotyczy takze transportu butli np. ze sklepu , lub stacji do domu lub campera czyli w trakcie przewozu butla musi miec kape, ale butla podlaczona do sprawnej instalacji gazowej moze byc nawet uzywana (naturalnie z zabezpieczajacym ventylem)podczas jazdy , i tu Prezesuu ma racje

prosze ponizej poczytac ,jako ze jestes z Bad Driburg nie powinienes miec problemu z, jak to niektorzy nazywaja jezykiem karabinow maszynowych


to tylko przetlumacze Einzige Ausnahme in Europa: Frankreich verbietet dies generell.


[b]wyzej i nizej zamieszczone opisy nie obowiazuja we Francji.Tam jest generalnie zabronione uzywanie gazu podczas jazdy.
[/b]



pozdrawiam
DAKOTA


Tak piszą na przykład na tej stronie: http://www.truma.com.pl/?1,1,2,0,17,53
i co na to niemiaszki?[/quote]

Dürfen Gasgeräte während der Fahrt betrieben werden?

Neufahrzeuge müssen seit 2006 mit einer Sicherung gegen ausströmendes Gas bei ei­nem Leitungsabriss ausgerüstet sein, wenn während der Fahrt Gasgeräte betrieben werden sollen. Das Gasregelsystem Secumo­tion von Truma ist mit einer solchen Sicherung ausgestattet. Wird ein Fahrzeug ohne Schlauchsicherung produziert, so dürfen die Gasgeräte an Bord nicht verwendet werden. Im Gaskasten muss dies auch durch einen Hinweis dokumentiert werden. Fahrzeuge, die vor 2006 zugelassen wurden, genießen Bestandsschutz. Sie dürfen während der Fahrt zum Beispiel beheizt werden. Einzige Ausnahme in Europa: Frankreich verbietet dies generell.


Wie viel Gas darf an Bord eines Gespanns mitgeführt werden?

Kleinere Mengen von Flüssiggas dürfen außerhalb des Gaskastens mitgeführt werden, oh­ne den Anforderungen für einen Gefahrguttransport zu un­terliegen. Dies ist allerdings nur erlaubt, wenn bestimmte Transporthinweise beachtet wer­den. So dürfen die Flaschen nur mit aufgesetztem Ventilschutz transportiert werden. Die Flaschenventile müssen fest verschlossen sein. Beim Transport von vollen und leeren Flaschen muss eine ausreichende Belüftung des Laderaums gegeben sein. Alle Flaschen sind gegen Verrutschen, Um- und Herabfallen zu sichern. Beim Be- und Entladen besteht in der Nähe und in den Fahrzeugen Rauchverbot. Es wird empfohlen, auch während der Fahrt das Rauchen im Fahrzeug zu unterlassen. Der Um­gang mit Feuer und offe­nem Licht ist verboten.

Marek - 2009-09-07, 21:27

Maciek, ale poszwargotałeś , rozumiem ,że jak mam trumatic duo i zawór typu secumotion to mieszczę się w przepisach + butle BP nie szpanuję , ale z takim zestawem jeżdżę od dwu lat (też na promie i nikt się nie czepia), Dla osobistego bezpieczeństwa mam czujnik gazu ułożony jak najniżej, qwiec osobiście o co chodzi,
Marek

DAKOTA - 2009-09-07, 21:49

witam
masz racje te nowsze samochody od 2006 maja to wszystko, co potrzeba,jest jeszcze problem drugiej(zapasowej butli jezeli jest nie podlaczona szerogowo czy jak tam to nazwac).Zapasowa butla wedlug niemieckich przepisow musi miec taki czerwony kapturek na caly zawor zakladany do transportu.

pozdrawiam
DAKOTA

ps. plany znowu przesuniete ale juz w piatek jade mozemy sie spikac gdzies po drodze w sobote bede cos kolo Wenecji, niedz. Rimini







Marek napisał/a:
Maciek, ale poszwargotałeś , rozumiem ,że jak mam trumatic duo i zawór typu secumotion to mieszczę się w przepisach + butle BP nie szpanuję , ale z takim zestawem jeżdżę od dwu lat (też na promie i nikt się nie czepia), Dla osobistego bezpieczeństwa mam czujnik gazu ułożony jak najniżej, qwiec osobiście o co chodzi,
Marek

Rockers - 2009-09-07, 22:31

Czy z tych tekstów wynika że pojazdy dopuszczone przed 2006 rokiem mogą mie podłączone butle ??
pirat666 - 2009-09-08, 10:46

A ja mam pytanie gdzie się można zaopatrzyć w taki zawór ? albo gdzie go szukać w aucie - czy powinien być zaraz przy butli ?
Jeśli tak to takiego nie mam :(

ARCADARKA - 2009-09-08, 11:43
Temat postu: ARCADARKA
WITAJ
te systemy reduktorów dotyczą tylko ciśnienia 30 mb
pozdrowionka :bigok

pirat666 - 2009-09-08, 12:49

Cytat:
ciśnienia 30 mb

Czyli jak wezmę butle z BP to muszę taki reduktor kupić ?
Teraz mam jakąś niemiecką butle jeszcze ale wygląda tak jak ta z BP tylko bez kołnierza.

ARCADARKA - 2009-09-08, 14:17
Temat postu: ARCADARKA
pirat666 napisał/a:
Cytat:
ciśnienia 30 mb

Czyli jak wezmę butle z BP to muszę taki reduktor kupić ?
Teraz mam jakąś niemiecką butle jeszcze ale wygląda tak jak ta z BP tylko bez kołnierza.


:shock: :shock:
proszę nie ruszj reduktora :-P musisz mieć wszystkie urządzenia gazowe na 30 mb jet to do zrobienia , ale się nie opłaca :haha: :haha: :haha:

andreas p - 2009-09-08, 15:02

Oj Dakota mieszasz kolegom w glowach. Ty sie dogadasz ,albo bedziesz dyskutowal zakladam ze znasz jezyk, ale nie wszyscy go znaja. Dla policji niemieckiej jest jasne Butla odlaczona kropka. Stary czy nowy model Takie sa zasady transportu gazu. Obcokrajowcy sa latwym kaskiem ,wiec wiemy jak sie konczy.Pozdrawiam
pirat666 - 2009-09-08, 15:19

Czyli mogę bez problemów używać takich wymiennych butli 11kg ?
Czy do tego trzeba coś zmieniać

andreas p - 2009-09-08, 15:46

Mozesz tylko na terenie Niemiec odlaczaj od instalacji podczas jazdy .Pozdrawiam
DAKOTA - 2009-09-08, 19:23
Temat postu: Gazowanie
andreas p napisał/a:
Mozesz tylko na terenie Niemiec odlaczaj od instalacji podczas jazdy .Pozdrawiam


witam

lub wydrukuj sobie to co wkleilem i podam jeszcze link do strony i nic nie gadaj policaistrowi tylko daj przeczytac.

Ja wiem ze wykorzystuja obcych ,ale mimo wszystko trzeba sie bronic.
tu wklejam wsio co dotyczy gazu jakie normy i tak dalej ,kiedys ktos pisal ze kolega z niemiec bedzie na zlocie i zrobi przeglad gazowy.
Jezeli ma uprawnienia i wystawi zertyfikat ze gaz -anlaga odpowiada normie

EN 1949 i pokazesz ten wydruk to nie powinno byc problemow
normy te dotycza caledo niemieckiego regiony
tu jeszcze link do strony

http://www.campingforum.a...read.php?t=4617


pozdrawiam
DAKOTA

Informationen zu Gasnormen sowie zur Gasprüfung für Campingfahrzeuge in Österreich:


(Stand 11/2007, inkl. neue Regelung EN 1949 / G 607 neu bzw. G 107)




Hintergrund der Euronorm 1949

Europaweit gab es in der Vergangenheit unterschiedlichste Vorschriften bezüglich Aufbau, Betrieb und Wartung von Gasanlagen in Camping-fahrzeugen.
So waren in Österreich und Deutschland Anlagen mit einem Betriebsdruck von 50mbar üblich. In anderen Europäischen Ländern 27-30mbar.
Auch der genaue Aufbau und die Ausstattung von Gasanlagen (z.B. Schlauch- oder Rohrleitungen, Entlüftungen usw.) waren sehr unterschiedlich.
Aufgrund dieser Tatsache wurde für den gesammten EU Raum eine einheitliche Norm für den Aufbau, Betrieb und Wartung von Gasanlagen in Campingfahrzeugen erarbeitet.

Seit 1. Jänner 2006 gelten die Bestimmungen der EN1949, die den Aufbau, die Erfordernisse und die Überprüfung von Gasanlagen in Wohnwagen, wohnwagenähnlichen Aufbauten und Reisemobilen regeln.
Weiters hat jedes Land entsprechende Prüfrichtlinien für Gasanlagen erlassen (z.B. G-107, G-607 usw.)
Diese Vorschriften sind für den ganzen EU Raum gültig und sind von den einzelnen EU Staaten in Gesetzform umzusetzen.


Welche Änderungen bringt die EN 1949 für Gasanlagen in Österreich:

Neuanlagen: Seit 1. Jänner 2006 müssen alle Neufahrzeuge (Reisemobile und Wohnwagen) die in Österreich (sowie auch im sonstigen EU Raum) zum Verkehr zugelassen werden sollen, ausnahmslos diese 1949 erfüllen. Es ist bei Neuanlagen nur noch ein Betriebsdruck von 30mbar zulässig.

Altanlagen: Für Anlagen die vor diesem Zeitpunkt in Installiert wurden gilt Bestandschutz und diese dürfen weiterhin in Betrieb bleiben. Der vom Hersteller vorgegebene Betriebsdruck ist einzuhalten. Es wird aber ausdrücklich darauf hingewiesen, dass Mischanlagen (30mbar & 50mbar) nicht zulässig sind.

Ausnahme: Installation eines zugelassenen Vordruckreglers (z.B. Truma VDR). Dies ist in die Gasanlagenbescheinigung einzutragen. Einschränkungen gibt es beim Betrieb von Gasanlagen während der Fahrt. Hier kommt der Grundsatz der "Einhaltung des derzeit höchsten technologischen Standard" zum Tragen
Die Prüfrichtlinien G 107 bzw. G 607 gelten sowohl für Neu- als auch für Altanlagen und diese sind entsprechend dieser Richtlinien zu überprüfen.

Geltungsbereich dieser Vorschriften:
Als Campingfahrzeuge gelten in der Praxis alle Wohnwagenanhänger, Reisemobile sowie wohnwagenähnliche Auf- oder Einbauten in Fahrzeugen die zu Wohnzwecken dienen.

Sonderfälle:
Mobilheime:fallen nur dann in den Geltungsbereich der ÖNORM EN 1949, wenn eine Herstellerbescheinigung nach EN 1949 vorliegt. Ansonsten gelten diese als Ferienhaus und unterliegen den Vorschriften und Normen die für Gasanlagen in Gebäuden gelten.

Gewerblich genützte Fahrzeuge (z.B. Grillstationen, Marktstände usw.): Ausdrücklich nicht unter die Vorschriften der ÖNORM EN1949 fallen alle Fahrzeuge und Anhänger mit gewerblicher Nutzung. Für diese gelten andere bzw. weiterführende Normen, Vorschriften und Prüfrichtlinien (z.B. Gewerbeordnung, Arbeitnehmerschutzvorschriften, AUVA Richtlinien usw.).


Die geltenden Bestimmungen im Detail:
ÖNORM EN 1949: ist die Einbauvorschrift für den Errichter der Gasanlage (im ganzen EU Raum gültig)

G 107:ist die Prüfrichtlinie für den Gassachkundigen in Österreich (praktisch ident mit der G 607neu) nach der die Gasprüfung durchgeführt wird (z.B. Wer darf prüfen, wie wird geprüft, was wird geprüft usw.)

G 607 (neu):ist die Prüfrichtlinie für den Gassachkundigen (z.B. Deutschland und vielen anderen EU Ländern) nach der die Gasprüfung durchgeführt wird (z.B. Wer darf prüfen, wie wird geprüft, was wird geprüft usw.)


ÖNORM EN 1949*:
Regelt die genauen Einbauvorschriften für Gasanlagen in Campingfahrzeugen und gibt die Details für den Gasanlagenerrichter (=z.B. Fahrzeughersteller, aber auch z.B. ein Selbstausbauer) sowie für die Anforderungen an die verwendeten Gasteile (Regler, Schlauch usw.) vor.
Die Einhaltung dieser Errichtungsnorm muss mit einer Erstabnahmebescheinigung (z.B. Prüfbescheinigung nach G 107 oder gelbe Gasanlagenbescheinigung des DVFG) nachgewiesen werden.
Als Nachweis dient die Gasanlagenbescheinigung des Errichters der Gasanlage. In der Praxis wurde bereits von den meisten Herstellern, jede neue Gasanlage in den letzten fünf Jahren nach EN1949 verbaut, also sollte es bei Neufahrzeugen aus dem EU Raum keine großen Probleme geben. (Vorsicht bei Importen aus Drittländern !!)
Seit 1. Jänner 2006 müssen alle in Österreich neu zugelassenen Fahrzeuge (auch importierte Gebrauchtwagen, die im Ausland schon Zugelassen waren) bei der erstmaligen Zulassung in Österreich eine EN 1949 Gasanlagenbestätigung beibringen. Dies kann vor allem bei älteren Fahrzeugen (Bj 2000 und älter) fallweise problematisch sein, da diese teilweise die geforderten Vorschriften nicht erfüllen (können). Daher sollte dies vor dem Import unbedingt abgeklärt werden.

Falls keine EN 1949 Bestätigung durch den Hersteller vorliegt muss zur Vorlage bei der Typisierungsstelle eine Erstabnahme durch einen Gassachkundigen nach G107 bzw. G 607 (neuester Stand ) vorgenommen werden.Dafür wird eine Prüfbescheinigung nach ÖNORM EN 1949* ausgestellt.
Achtung: nur ein Gassachkundiger mit entsprechender Ausbildung (z.B. nach G 107 oder G 607) ist zum Ausstellen dieser Erstabnahme berechtigt. Diese muss auf einem Originalvordruck erfolgen und mit einer DVFG oder ÖVFG Plakette bestätigt werden. Erst dann kann das Fahrzeug in Österreich zugelassen werden.

Weitere ÖNORMEN* die ebenfalls die Errichtungvorschriften der Gasanlage betreffen und entsprechend berücksichtigt werden müssen:
ÖNORM EN 1645 (diverse Zuladungsvorschriften)
ÖNORM EN 1646 & EN 1647 (Gesundheit & Sicherheit in bewohnbaren Fahrzeugen, insbesondere die Belüftungsvorschriften f. den Betrieb von Gasgeräten)
ÖNORM EN 1648 ( Elektrische Anlagen in bewohnbaren Fahrzeugen),
Diese Normen, sowie (je nach Ausführung der Gasanlage) alle eventuell weitere zur ordnungsgemäßen Errichtung notwendige ÖNORMEN*, sind beim Errichten der Gasanlage zu berücksichtigen bzw. einzuhalten. Weiters sind diese bei der wiederkehrenden Gasprüfung auf Einhaltung zu überprüfen.


Nachdem oft angefragt hier die Erklärung zum Unterschied zwischen Prüfrichtlinie G607 und G107:

Die beiden Prüfrichtlinien sind inhaltlich fast ident, der eigentliche Unterschied besteht in der Ausbildung der Prüfpersonen:

Die G-607 Prüfberechtigung (inkl. Prüfernummer) erhält man nach Besuch eines Ausbildungskurses und der anschließenden positiven Abschlussprüfung beim DVFG . Um zu diesem Kurs zugelassen zu werden muss man gewisse Auflagen erfüllen (z.B. Berufsausbildung, Langjährige entspr. fachbezogene Tätigkeit im Unternehmen usw.) . Nach dem positiven Prüfungsabschluss kann man beim DVFG um die Europaweit gültige Prüfnummer ansuchen. Änderungen in den gelben DVFG Bescheinigungen sowie die Erstausstellung von Anlagenprüfbescheinigungen dürfen nur von diesen G-607 geprüften Sachkundigen mit Prüfnummer durchgeführt werden.

Die G-107 Prüfberechtigung erhält man nach dem Besuch eines Fachlehrganges im Rahmen eines Tageskurses. Der Prüfer darf Gasanlagen nach G-107 prüfen und Prüfbescheinigungen nach G-107 ausstellen.

Beide Prüfvarianten sind EU weit gültig und zulässig!!
Viele Fachbetriebe haben Sachkundige die nach beiden Richtlinien ausgebildet wurden und können auch beide Prüfplaketten vergeben .

weitere Infos zum Thema: >>Hier<<



Wiederkehrende Überprüfungen der Gasanlage nach Prüfrichtlinie* G 107 bzw. G 607 (Auszugsweise):

1. Die Überprüfung der Gasanlage hat spätestens 2 Jahre nach der Erstabnahme (durch den Hersteller oder Errichter) der Gasanlage zu Erfolgen und ist in weiterer Folge alle 2 Jahre durchzuführen. Dies ist im Moment (wie etwas weiter unten erklärt) für die §57a Überprüfung noch nicht zwingend vorgeschrieben. Jedoch wird in einem eventuellen Schadensfall jedes Campingfahrzeug sehr wohl auf die Einhaltung der ÖNORM EN 1949* bzw. Prüfung nach landesspezifischen Prüfrichtlinie* (in Österreich z.B. G 107 aber auch G 607 ist gültig) inkl. Plakette überprüft. Viele Gassachkundige können beide Prüfplaketten (je nach Kundenwunsch) vergeben.



2. Die Überprüfung hat nach der länderspezifischen PRÜFRICHTLINIE* (z.B. G107 für Österreich oder z.B. G 607 Deutschland bzw. EU-Raum usw.) und muss in eine Gasanlagenbestätigung bzw. Prüfbescheinigung einzutragen werden. In dieser Prüfbescheinigung werden gewisse Grunddaten der Gasanlage angeführt:

Folgende Mindestangaben müssen enthalten sein:
Eindeutige Fahrzeugindentifizierung (z.B. Kennzeichen oder Fahrgestell Nr.)
Betriebsdruck der Gasanlage (30mbar oder 50mbar)
Art und Type der verbauten Gasgeräte,
Datum der Gasprüfung,
Gültigkeitsdauer der Prüfbescheinigung,
Name des Prüfers inkl. Sachkundigennummer

weitere Angaben sind selbstverständlich möglich. Diese Bescheinigung ist im Fahrzeug mitzuführen und Kontrollorganen auf Verlangen vorzuweisen. Der Betriebsdruck der Gasanlage muss klar und unverwischbar gekennzeichnet sein z.B. durch Aufkleber (siehe Bilder)

3. Die Überprüfung hat durch entsprechend geschulte und berechtigte Sachkundige (z.B. nach G 607 bzw. G 107 Prüfrichtlinie*) zu erfolgen und ist in die Gasanlagenbestätigung ( z.B. gelbes DVFG Prüfheft) oder in eine Prüfbescheinigung nach G107 einzutragen. Es wird eine Prüfplakette mit Jahreszahl vergeben und an gut sichtbarer Stelle aufgeklebt.

4. Mischanlagen (30mbar und 50mbar) Geräte sind ausdrücklich nicht erlaubt.

Ausnahme: Wenn in eine bestehende 50mbar Anlage ein 30mbar Gerät nachgerüstet wird und dafür zusätzlich ein Vordruckregler nach EG (90/396/EWG) z.B. TRUMA Vordruckregler VDR installiert wird. Ein entsprechender Eintrag in die Gasanlagenbescheinigung ist vorzunehmen.
5. Für die ordnungsgemäße und rechtzeitige Durchführung der Gasüberprüfung ist der Fahrzeughalter verantwortlich!!

* ÖNORMEN und Prüfrichtlinien: Dies ist eine Zusammenfassung aller grundlegenden Teile der geltenden Rechtsvorschriften und Normvorgaben ohne Gewähr für Vollständigkeit, da keine der strengen Urheberrechte von Normen und Richtlinien verletzt werden durften !
Für alle Interessierten gibt es nachfolgende Links, für den Bezug der vollständigen Prüfrichtlinien, Vorschriften und Normen:
ÖNORM EN 1949: www.on-norm.atoderhttp://www.beuth.de
Prüfrichtlinie G107: www.ovgw.at/gas/services/shop/details?uid=7103
Prüfrichtlinie G607:www.dvgw.org/service/

Pickerlüberprüfung §57a und die Gasprüfung (Stand 07/2007)
Die Gasanlagen Prüfrichtlinie ÖVGW G-107 (für Österreich) ist wie geplant im Jänner 2007 in Kraft getreten. Jedoch wurde von Seiten des Verkehrsministeriums (BMVIT) bis dato noch keine Durchführungsverordnung beschlossen die diese Prüfrichtlinie in die Prüf- und Begutachtungsstellenverordnung (PBStV) aufnimmt. Dies ist laut Auskunft des Ministeriums erst bei einer der nächsten Novellen vorgesehen. Bis dahin gilt vorerst noch der Erlass des BMVIT vom 05.12.2005 der hier Auszugsweise zitiert wird:
„Anlage 6 der PBStV, Position 7.12. Prüfung der Gasanlage Aus dem Mängelkatalog zur Prüf- und Begutachtungsstellenverordnung geht derzeit nicht klar hervor, ob Gasanlagen in Wohnwägen und Wohnmobilen, welche nicht zum Antrieb dieser Fahrzeuge dienen (Gasanlagen für Kühlung, Heizung, Licht etc.) im Rahmen der wiederkehrenden Begutachtung zu überprüfen sind. Punkt 7 der Anlage 6 der PBStV spricht von „sonstigen Einrichtungen, sofern vorgeschrieben“. Daher sind darunter nur solche Gasanlagen zu verstehen, die für den Antrieb vorgesehen sind. Bei solchen ist nach den Anweisungen der PBStV vorzugehen. Für die Prüfung von anderen Gasanlagen (zum Kochen, Kühlen, Heizen,...) gibt es derzeit keine Vorschriften. Wenn diese Gasanlagen offensichtliche Mängel aufweisen, soll dieser Mangel im Prüfbericht nicht unter „Beurteilung“, sondern unter „Bemerkung“ in Form des Hinweises „Empfehlung für den Benutzer“ eingefügt werden. In dieser Empfehlung sollte der Mangel kurz beschrieben werden.“

Dies bedeutet, dass im Moment bei der Überprüfung §57a lt. Auskunft des BMVIT eine Gasprüfung noch nicht zwingend erforderlich ist. Da die ÖNORM EN 1949 aber eine schon gültige Euronorm ist und nur noch die Aufnahme in den Prüfungskatalog der §57a Prüfordnung ausständig ist, kann die Gasprüfung von der Prüfwerkstatt aber sehr wohl verlangt werden (muss aber noch nicht verlangt werden = Ermessenssache des Prüforganes*)

*Rechtliche Erklärung:
Der Passus: "Für die Prüfung von anderen Gasanlagen (zum Kochen, Kühlen, Heizen,...) gibt es derzeit keine Vorschriften."ist mit dem Inkrafttreten der G-107 Prüfrichtlinie nun nicht mehr gültig und so liegt es derzeit eben im Ermessen der Prüfwerkstatt ob man die § 57a Plakette auch ohne Gasprüfung bekommt. Obwohl die Gasprüfung noch nicht im Prüfkatalog für die §57a Überprüfung enthalten ist, kann sich der Prüfer auf die schon Europaweit (also auch in Österreich) gültige Euronorm berufen, da es ja schon die dazugehörige österreichische Prüfrichtlinie (G107) gibt.
Bei jeder Einzelgenehmigung (= erstmaliges in den Verkehr bringen) muss laut BMVIT jedoch immer eine Gasprüfung bzw. Gasbescheinigung nach EN 1949 vorgelegt werden, da es sich um eine Neuzulassung handelt und für diese seit 01.01.2006 diese Unterlagen beizubringen sind.

Weitere Infos zur § 57a Überprüfung: www.bmvit.gv.at

weitere Infos zum Thema Gasanlage >>Hier<<


Hier ein Link des ÖCC zu den Gasüberprüfungs-Anbietern in Österreich :
http://olga.pixelpoint.at..../1345.3dak.pdf

pirat666 - 2009-09-09, 09:59

Piwko stawiam za ten pościk Dakota

Z językiem nasza załoga sobie poradzi ale jak coś jest zebrane w kupie i można się odnieść bezpośrednio to zawsze dużo wygodniej.

andreas p - 2009-09-09, 19:18

Witam Dakota,

awiec, po urzyciu podaneco przez ciebie linku jest to polaczenie z Forum, awiec nie jest to potparte przepisami. Informacja jest z FORUM. Ale Forum to nie Przepis i nie ma paragrafu. Awiec, jest to nie na 100 % pewne. Po mojej reszerszy, te podane w tym przez ciebje poleconym linku, dotycza tylko informacji, czyli normy Europejskie, (EN Europäische Norm) które zajmuja sie zasadami podlanczanie i badaniami technicznymi. Tam nie jest napisane nic o podlonczeniach w czasie jazd. Piszesz w poscie ze obowiazuja czerwone kapturki w czasie transportu ze sklepu do domu. A jak jedziesz w droge to nie transport? Niewprowadzaj kolegów w blad, piszac w obcym jezyku... a w to miejsce podaj lepjej paragraf a nie tylko wyciag z norm europejskich. mam wrazenie, ze sprzedajesz wetyle.
Niezawsze duzo napisane jest cos warte. Ja podalem tylko informacje podana przez policje w niemczech w reportarzu policyjny. A zrobilem to aby uchronic naszych kolegów z CT przed niemilymi niespodziankami. 3-maj sie

DAKOTA - 2009-09-09, 22:04

Witam Andreas

to jest skopiowane slowo w slowo z wyciagow o normach ,masz podany numer normy i jest dokladnie wszystko opisane , masz racje to jest na naszym austriackim forum, nikt by tego w taki zrozumialy sposob nie opisywal i nie wprowadzal ludzi w blad.A czy informacja do dogadania sie przy kontroli nie wystarczy??? tam jest dokladnie wszystko napisane .
Jezeli chodzi o podlaczenia butli gazowych w czasie jazdy nie jest to zabronione bo nigdzie w informacjach oficjalnych nie jest ujete ,a jezeli nie jest ujete to automatycznie i nie moze byc egzeqowane, to chyba normalka. Jezeli ja bym mial taka kontrole i nie mogl sie dogadac a pan policjant by sie upieral to wyciagam papier niech przeczyta co mam napisane , a jezeli zada cos wiecej to niech i on pokaze na pismie co i jak jest z jazda z podlaczona butla.Co do kapturkow to tam nic nie pisze , bo u nas to jest normale ze transportujesz butle z kapturkiem, jezeli takowego nie masz (przy kontroli zostaniesz ukarany ) , nawet w sklepie " Hornbach", Bau Max , lub w rozlewni gazu "FLAGA nie wymienia ci butli bez kapturka , sam to juz przerabialem.
W tym linku masz podane tez adresy do norm europejscich ,ale za wydruk normy trzeba placic jezeli ci to potrzebne to zaplac i sobie wydrukuj.
Ta Informacje na forum pozbieral dla nas kolega siedzacy w tym zawodowo (urzednik).
Schurian Christian
Sachverständiger für Wohnwagen, Reisemobile und
Gasanlagen in Campingfahrzeugen -

(Sadownie zaprzysiezony rzeczoznawca w dziedzinie przyczep campingowych ,Camperowi instalacji gazowych w pojazdach campingowych)

Jezeli jedziesz w droge i masz dwie butle jedna jest podlaczona wiec na niej nie potrzeba kapturka , a na rezerwowej jest potrzebny .Jezeli jedziesz w droge i masz obydwie butle podlaczone (mam na mysli ten Zawór przełączający DuoComfort) to nie potrzebujesz kapturka bo i jak go zalozysz.
Piszesz o wprowadzaniu w blad, kolego ja podparlem swoje wypowiedzi linkiem z bardzo dokladnym opisem i dodatkowymi przekierowaniami do stron z normami EU, z kolei ty co uslyszales i zdazyles zrozumiec.
Czytajac twoja terazniejsza wypowiedz dochodze do wniosku ze sam tego nie przeczytales co wkleilem tylko podeslales komus do przetlumaczenia i ten ktos w bardzo duzym skrocie powiedzial ci o co chodzi, nie analizujac i nie za bardzo dokladnie czytajac.
Jak juz napisalem wczesniej, na zlocie ma byc ktos kto robi przeglady gazowe, mysle ze wtedy sie wypowie dokladnie co wie, jezeli ma jakiekolwiek szkolenia i uprawnienia, a nie ze tylko umie to zrobic.

A z kolei jezeli bedzie jakis formuowicz ktory za jazde z podlaczona butla zostanie ukarany na terenie raichu lub w austrii majac sprawdzona instalacje gazowa przez autoryzowanego gazownika i ten wydruk ktory podlaczylem do wczesniejszego postu, niech nie placi , watpie czy ktorys z kontrolujacych policjantow bedzie zadzieral z sadowym rzeczoznawca.

pozdrawiam
DAKOTA

Ps.Cenie Twoje zaangazowanie i troske o kolegow z CT ,ale nie zawsze to wychodzi tak jakby sie chcialo.(mnie tez nie zawsze wychodzi)
Jakby cos, poruszymy ten lub inny temat przy nastepnym spotkaniu na wegierskich termalach


andreas p napisał/a:
Witam Dakota,

awiec, po urzyciu podaneco przez ciebie linku jest to polaczenie z Forum, awiec nie jest to potparte przepisami. Informacja jest z FORUM. Ale Forum to nie Przepis i nie ma paragrafu. Awiec, jest to nie na 100 % pewne. Po mojej reszerszy, te podane w tym przez ciebje poleconym linku, dotycza tylko informacji, czyli normy Europejskie, (EN Europäische Norm) które zajmuja sie zasadami podlanczanie i badaniami technicznymi. Tam nie jest napisane nic o podlonczeniach w czasie jazd. Piszesz w poscie ze obowiazuja czerwone kapturki w czasie transportu ze sklepu do domu. A jak jedziesz w droge to nie transport? Niewprowadzaj kolegów w blad, piszac w obcym jezyku... a w to miejsce podaj lepjej paragraf a nie tylko wyciag z norm europejskich. mam wrazenie, ze sprzedajesz wetyle.
Niezawsze duzo napisane jest cos warte. Ja podalem tylko informacje podana przez policje w niemczech w reportarzu policyjny. A zrobilem to aby uchronic naszych kolegów z CT przed niemilymi niespodziankami. 3-maj sie

andreas p - 2009-09-10, 14:37

Witam Dakota milo sie z toba pisze wiec podaje Ci i wszystkim zainteresowanym link do relacji TV www.kabeleins.de rubryka auto a potem video wywolac.film WOHNMOBILKONTROLE. Pozdrawiam
DAKOTA - 2009-09-11, 08:00

witam

po powrocie do austrii zobacze, teraz jestem na urlopie .Sciaganie danych w Itali troche kosztuje wiec sie z tym powstrzymym.
pozdrawiam
serdecznie
DAKOTA

darek 61 - 2009-09-11, 10:26

Piszecie o kapturkach,a chciałbym zauważyć że tylko butle tak zwane bez kołnierza mają możliwość nakręcenia osłony zaworu.Butle z kołnierzem,których jest zdecydowanie więcej nie mają możliwości nakręcenia(brak gwintu).To samo dotyczy butli kompozytowych.Myślę że w butlach z kołnierzem to właśnie kołnierz jest ochroną zaworu i dlatego producent takich butli nie przewiduje innych zabezpieczeń.Zanim przeszedłem na butle kompozytowe starałem się przy wymianie wybierać butle bez kołnierza bo zawsze było więcej miejsca,i można było coś więcej na te butle nawciskać,ale nie zawsze takie butle były i brałem z kołnierzem. Tak po prawdzie to ze względu bezpieczeństwa w luku gazowym powinny być TYLKO butle.Sam wiem że żeby przełączyć butle zawsze muszę coś wyjąć.Przy butach kompozytowych wystarczy tylko wcisnąć rękę,ale i tak przeważnie coś leży na butach i najpierw trzeba to wyjąć.
POZDRAWIAM :spoko

DAKOTA - 2009-09-13, 09:40

Witam Andreas

Zalazlem neta i poogladalem film
Po pierwsze mnie nie musiales udawadniac istnienia filmu niemcy robia te filmy I puszczaja co roku .
Ale jak juz poogladalem taka mala recenzja, zatrzymani to tylko zagraniczni turysci , takiemu to latwiej cos wmowic (I tu masz racje z Twoja sugestia ze chodzi ci o ostrzezenie CT formuowiczow)
Ale tez moge napisac ze nie kazdy z Camperowcow da sobie cos wmowic nawet przez policje .Na filmie zostal zatrzymany jeden niemiec , jego wypowiedzi zostaly mocno pociete przez rezysera, ale tak dla dokladnosci w 3 min,37 sekund jest rozmowa tego wlasnie delikwenta z pania policjantka :
Jego pytanie zostalo wyciete, z odpowiedzi mozna sie domyslic co zadal, ;;; gdzie to pisze , dlaczego tak jest?a pani odpowiada;Es ist aber so -- BO TO TAK JEST .Nikt z kontrolujacych nie powolywal sie na zadna ustawe (bo takowej nie ma), to ze biegaja tam z katalogiem mandatow nie znaczy ze ktokolwiec zapalcil kare wlasnie za podlaczona butle, poza anglikiem za przeciazenie.
Ale wracajac do tematu ,jak juz wczesniej pisalem jezeli producent camperow I urzadzen gazowych pozwala na uzywanie swojego produktu w trakcie jazdy , I nie ma ustawy zmieniajacej to pozwolenie –to jest pozwolone .Tematem tym zajelo sie zaraz ADAC I OEAMTC sa to powazne kluby I ich wypowiedzi sa wiazace pozwole sobie jeszcze I ten link podac
http://www.firmenpresse.de/pressinfo117670.html
http://www.campingfuehrer...nfo-kabel-1.php
Der ADAC rät Campern, das Flaschenventil vor jeder Fahrt zuzudrehen, wenn kein Gas benötigt wird. Das Entfernen des Schlauches ist jedoch weder vorgeschrieben noch droht hier ein Bußgeld.
Adac radzi camperowcom zamkniecie wentyla doplywu gazu przed jazda jezeli gaz nie jest potrzebny .Odkrecanie wezyka podlaczonego do butli nie jest nigdzie nakazane i nie moze byc karane.
Jak juz pisalem we wczesniejszym poscie;

Voraussetzung ist jedoch, dass die Gasanlage den gesetzlichen Anforde-rungen (z.B. DVGW Arbeitsblatt G 607 oder der EN 1949) genügt und über eine gültige Prüfung verfügt.
Wszystko to dotyczy istalacji gazowych ktore odpowiadaja przepisom zawartych w DVGW Arbeitsblatt G 607 oder der EN 1949 i maja wazny przeglad instalacji gazowej.
Koniec cytatu i tlumaczen.
Jezeli sa jeszce jakies watpliwosci , a CT wspoldziala z PTTCC , to mysle ze nie ma problemu jezeli Szefostwo napisze kilka zapytan jako Oficjalne Stowarzyszenie do odpowiednich instytucji ,dystrybutorow i producentow camperowych urzadzen gazowych o wyjasnienie tego zagadnienia.
Pozdrawiam DAKOTA

jacek_1970 - 2016-06-12, 13:14

konczy mi sie waznosc DVFG, raczej nie planuje jezdzic w tym roku za granicę, rozumiem ze to w PL nie obowiazuje i nikt mi sie nie przyczepi?
izola - 2016-06-12, 17:57

jeździsz w PL to cię obowiązują tylko polskie przepisy i paragrafy , więc nie strachaj się , jako prywatny użytkownik i nie członek tego DVFG stowarzyszenia ...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group