Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - ogrzewanie Trumatic

jacekk - 2009-04-18, 20:57
Temat postu: ogrzewanie Trumatic
Posiadam zabudowe Dethfels z 1994 r i mam wspomniane ogrzewanie. Zabudowa na bazie ducato 1. Probowalem wlaczyc te ogrzewanie ale nie wiem zabardzo jak, dzisiaj nie wyszlo, podlaczylem butle z gazem odkrecilem zawor pod kuchenka z obrazkiem takiego "odkuzacza" nad piecykiem mam regulator tzn pokretlo i na gorze przelacznik w 3 pozycjach 1. od gory wyglada na sile dmochawy, nizej zaznaczone "kropka". 3 najnizej z literka "A". Tyle wiem o tych przyciskach!. Na obudowie jest pokretlo ze skala do 9. Czekalem okolo 10 min i nic wszystko poodkrecalem. ale nie wiem czy gaz sie zapala sam?,
PO wlaczeniu cos pykalo 3 min potem zapalila sie lampka czerwona na dole piecyka,,,,czekalem ale troche sie balem i wylaczylem///prosze o podpowiedz.
Moze cos trzeba jeszcze odkecic?
jak od poczatku to sie uruchamia? krok po kroku jak dla nowicjusza.
jak sprawdzic ze gaz sie spala?
Z gory dziekuje!!!

Sławek B - 2009-04-18, 21:26

jacekk napisał/a:
Na obudowie jest pokretlo ze skala do 9.


To pokrętło musisz przekręcić, wcisnąć w dół i przytrzymać przez ok 30 sek. Płomień palnika powinieneś zobaczyć w okienku piecyka.

jacekk - 2009-04-18, 21:37

prosze o podzielenie sie doswiadczeniami>>>>>>>>>
jacekk - 2009-04-18, 21:38

o ktorym pokretlnie mowisz? pogubilem sie.
Mirekmat - 2009-04-18, 22:05

Witam.
W związku z tym iż jest Pan poczatkującym kamperowcem i nie ma Pan zbytniego rozeznania w sprawach wyposażenia trudno jest coś doradzic na odległośc.Proponuje Panu udzielenie porady bezpośrednio na Pana pojeżdzie.W razie zainteresowania proszę o kontakt 694 553 878.Miłego wieczoru Mirek

wmaker - 2009-04-19, 19:57

Sławek B napisał/a:
jacekk napisał/a:
Na obudowie jest pokretlo ze skala do 9.


To pokrętło musisz przekręcić, wcisnąć w dół i przytrzymać przez ok 30 sek. Płomień palnika powinieneś zobaczyć w okienku piecyka.


Jeżeli zawór z odkurzaczem to zawór piecyka i reszta jest sprawna ta ww. rada powinna zadziałac. :idea

Jak nic więcej nie wykombinujesz to po spotkaniu z MIREKMATem będziesz wiedział wszystko ponieważ jest w tej dziedzinie ekspertem. :spoko

Powodzenia.

jacekk - 2009-04-19, 21:16

Dzieki Wam sie powiodlo Dziekuje!!!!!!!!!!!!
Wszystko OK, Ale moje pytania nie wyrazaja mojego poziomu znajomosci lecz nie chcialbym czegos na sile %popsuc%
Dzieki Wam udalo sie!!!!!!!!!!!! :spoko

jacekk - 2009-04-19, 21:19

Mirekmat, :mikolaj Jak nowiciusz jezdzi 15 lat to OK! Dzieki za Twoja Wyczerpujaca odp.
Pozdrowienia dla WETERANOW!

Mirekmat - 2009-04-21, 20:53

Witam.
Panie JackuK jestem tak niepojętny,że nie rozumiem za co dostałem podziękowania.Na wstępie prosi Pan,żeby tłumaczyć jak początkującemu/zrozumiałem,że nie miał Pan nic do czynienia z camperami/ a w ripoście wyjeżdża Pan z 15 latami jazdy tylko nie podał Pan czym.Chciałem pomóc a że mamy do czynienia z gazem i mając informację o początkującym użytkowniku sądziłem,że lepiej wyjaśnić na miejscu niż tłumaczyć na forum nie wiedząc na jakim etapie znajomości jest partner,Czy nie uważa Pan że jest to rozsądne?Życzę miłego wieczoru Mirek

SlawasCVCG - 2012-10-18, 13:25

Witam
Problem z iskrą w urządzeniu do ogrzewania Trumatic.

Na wstępie powiem, że przeczytałem wszystkie wątki zebrane przez Ele i Andrzeja (48a-ELANKO) i zamieszczone pod tytułem "Ogrzewanie kampera" i przy okazji pozwoliłem sobie skopiować schemat umieszczony poniżej, gdyż nie wiedziałem jak "cytować" obrazki umieszczone w innych wątkach.

Próbowałem odpalić ogrzewanie ale stanąłem na pierwszym problemie (mam nadzieję że to jedyny problem z tym urządzeniem) brak iskry w tym urządzeniu.
Moja Truma jest lustrzanym odbiciem załączonego poniżej obrazka.
Podłączyłem gaz i otworzyłem zawór do trumy, wymieniłem baterie na 2 nowe.
Przekręciłem pokrętło (1-10) na pozycję od 3-5 i wcisnąłem je w celu uzyskania zapłonu. Niestety nie słychać charakterystycznego "pstrykania" a tym bardziej nie widać zapłonu. Następnie zdemontowałem urządzenie iskrownika nr 15 ze schematu przeczyściłem styki dla pewności i dokonałem pomiaru napiecia. Na stykach łączących baterie z urządzeniem było 3,2 V natomiast na stykachy wychodzących do podwójnej wtyczki było ok. 2,5 V. Poza tym zmierzyłem napiecie na środkowym styku w urządzeniu masując go z baterią "-" i było ok. 1 V.

Moje pytania to do czego służą poszczególne przewody wychodzące z tego urzadzenia (15) ?
I czy pomiary które wykonałem pozwolą określić czy urządzenie to działa poprawnie ?
Oraz o czym informuję dioda ?
No i oczywiście pytanie zasadnicze dlaczego brak iskry ?

Nieznam się na zasadzie działania tego urzadzenia ale może osoba która zjadła na tym zęby coś poradzi.

Poza tym może ktoś posiada opis schematu umieszczonego poniżej


szadok - 2012-10-18, 17:07

SlawasCVCG napisał/a:
Witam
Problem z iskrą w urządzeniu do ogrzewania Trumatic.

Moje pytania to do czego służą poszczególne przewody wychodzące z tego urzadzenia (15) ?



Przewody te od podwójnej wtyczki idą do wyłącznika. W pozycji innej niż 0 przewody te są zwierane ze sobą.
Trzeci przewód - ten w środku urządzenia - idzie do iskrownika.

Zewrzyj te dwa przewody - trzeci zostaw podłączony. Jeśli generator będzie działał prawidłowo - powinien dać iskrę.
Wtedy będzie wiadome, że mikrostyk w zaworze gazowym jest uszkodzony, bądź uszkodzona jest krzywka na wyłączniku.
W czasie generowania impulsu dioda mignie.

Jeśli generator nie da iskry, to albo padnięty, albo iskrownik ma zbyt dużą przerwę od palnika (choć też powinno być cyknięcie generatora).

Yekater - 2012-10-18, 18:33

SlawasCVCG napisał/a:
Poza tym może ktoś posiada opis schematu umieszczonego poniżej
Obrazek

Instrukcja piecyka:
http://3271.file4u.pl/dow...w.file4u.pl.pdf

i jeszcze dodatkowe informacje: http://3271.file4u.pl/dow...w.file4u.pl.pdf instrukcja obcojęzyczna

http://3271.file4u.pl/dow...w.file4u.pl.pdf Truma instrukcja

http://3271.file4u.pl/dow...w.file4u.pl.pdf rysunek rozłożony

http://3271.file4u.pl/dow...w.file4u.pl.pdf rysunek rozłożony
http://3271.file4u.pl/dow...w.file4u.pl.pdf katalog Movera 2012

Rafał54 - 2012-10-26, 22:12

Witam!
Przeczytałem z zainteresowaniem problemy kolegów z ogrzewaniem, ale nie znalazłem odpowiedzi na mój problem.
W moim kamperku z zabudową Globetrotter A532 ogrzewanie przestało działać co może uniemożliwić nam następne jesienne wyjazdy . Czy może ktoś poradzić co zrobić z tą usterką.
Generator cyka, iskra jest widoczna w okienku, ale gaz nie zapala się. W ubiegłym roku też miałem ten problem i z wielką trudnością uruchomiłem ogrzewanie z tym że nie było regulacji temperatury . Palnik działał bez przerwy i nawet w chłodną noc, po pół godzinie nie dało się wytrzymać i ogrzewanie wyłączałem. W tym roku nawet w ten sposób nie mogliśmy skorzystać z ogrzewania i konieczny był wcześniejszy powrót z wyjazdu.
Pokrętło przyciskałem, ustawiałem w różnych położeniach i nic. Gaz oczywiście odkręcony.Generator iskry uruchamiam ręcznie ponieważ pokrętło regulacji nie włącza go.
Naprawiałem już różne rzeczy w przyczepach i kamperku, ale ogrzewanie nigdy zawodziło więc nie wiem od czego zacząć.
Proszę o pomoc
Pozdrawiam
Rafał

kaimar - 2012-10-26, 22:31

Rafał54 napisał/a:
więc nie wiem od czego zacząć.


Od wizyty u fachowca.

SlawasCVCG - 2012-11-19, 13:36

szadok napisał/a:
SlawasCVCG napisał/a:
Witam
Problem z iskrą w urządzeniu do ogrzewania Trumatic.

Moje pytania to do czego służą poszczególne przewody wychodzące z tego urzadzenia (15) ?



Przewody te od podwójnej wtyczki idą do wyłącznika. W pozycji innej niż 0 przewody te są zwierane ze sobą.
Trzeci przewód - ten w środku urządzenia - idzie do iskrownika.

Zewrzyj te dwa przewody - trzeci zostaw podłączony. Jeśli generator będzie działał prawidłowo - powinien dać iskrę.
Wtedy będzie wiadome, że mikrostyk w zaworze gazowym jest uszkodzony, bądź uszkodzona jest krzywka na wyłączniku.
W czasie generowania impulsu dioda mignie.

Jeśli generator nie da iskry, to albo padnięty, albo iskrownik ma zbyt dużą przerwę od palnika (choć też powinno być cyknięcie generatora).


W ubiegły piątek nareście mogłem wykorzystać w praktyce kolegi poradę i udało się odpalić piecyk poprzez zwarcie obu styków, więc albo mam uszkodzenie krzywki na włączniku lub przerwę na którymś przewodzie. Stawiam PIWO !!!

Jak już udało mi się uruchomić ogrzewanie to postanowiłem je przetestować szczególnie, że autem byłem w terenie a temperatura była ok. + 6 C. Ustawiłem na automat i na 5 pozycji regulator gazu po godzinie właściwie temperatura nic w środku się nie podniosła. Przestawiłem na max gaz i kolejną godzinę testowałem i za dużego przyrostu nie zauważyłem na wewnętrznym termometrze. Regulowałem prędkość nadmuchu na pozycji manual ale to też dużo nie zmieniło. Na wylotach powietrze było zaledwie letnie w przyległej do pieca łazience a w pozostałych praktycznie chłodne (kabina kierowcy i pod stolikiem). Mam małego camperka czyli szybko powinien się nagrzać (2 godz grzania to chyba powinna być sauna) według opisów innych użytkowników. "Obudowa pieca" nie nagrzała się na tyle by mogła poparzyć można było chwilę rękę przytrzymać na niej. Przez wizjer wydawało mi się że płomień gazowy nie zmienia się pomimo regulacji od pozycji 1-10. Więc albo regulator nie działa jak powinien a może dysza do przeczyszczenia/wymiany (tak jak zrobiłem w lodówce) ?
A może przyczyna jest jeszcze inna ale nie mam pojęcia.

szadok - 2012-11-19, 17:48

SlawasCVCG, dzięki za pifko :)
Po opisie wynikałoby, że pali Ci się tylko mały palnik (świeczka podtrzymująca), a duży palnik odpowiedzialny za właściwe grzanie nie zapala się.
Widzę trzy potencjalne możliwości niesprawności:
    * zabrudzony zawór (ta część odpowiedzialna za główny - duży palnik),
    * zapchana dysza dużego palnika (wymoczyć w nafcie i przedmuchać - nie gmerać drutem, bo rozkalibrujesz otwór)
    * nie działa termostat (kapilara - na rysunku nr 7) wraz z elementem wykonawczym znajdującym się w wyłączniku - mieszkiem rozszerzającym się pod wpływem temperatury.


Powodem nieprawidłowej pracy termostatu pieca może być zabrudzenie zaworu. Czasem uda się zawór odblokować bez rozbierania przez podlanie z góry paru kropel oleju (mniej więcej tam gdzie wchodzi pokrętło - ten drut). Polecam olej silikonowy - ładnie penetruje, jest łagodny dla uszczelek gumowych.
Jeśli podlanie olejem nie poskutkuje, to pozostanie rozebranie zaworu. Dobre wyczyszczenie, sprawdzenie i ew. wymiana oringów, przesmarowanie i złożenie. Wtedy należy też sprawdzić kapilarę (podgrzewając i sprawdzając czy mieszek w się rozszerza) jeśli się nie rozszerza, to znaczy, że kapilara jest nieszczelna i do wymiany... niestety razem z całym zaworem (sama kapilara jako część zamienna nie występuje).

Zacznij może od tego oleju. Jest najmniej inwazyjny, a przez wiele osób sprawdzony ;)

silny - 2012-11-19, 18:51

ja rozbieralem , roboty kupa , i powiem -

-nie bac sie , jak sie ma olej w glowie to proste

rozbieralem w przyczepie wiec podszedlem od dolu i wykrecilem caly piec, konstrukcja logiczna
w moim przypadku szczegolowe czyszczenie pomoglo.
zbiera sie tam masa brudu nie tylko na dyszach ale rownierz na doprowadzeniu powietrza
:spoko

Malefisto - 2012-12-29, 14:11

Mam piecyk truma s3002 z 2007 roku i u mnie występuje problem tego typu że po odpaleniu pieca i puszczeniu pokrętła piecyk gaśnie , nie ważne jak dług bym trzymał wciśnięte pokrętło.
Chciałem udać się z problemem do Mirka ale niestety nie urzęduje już w moich okolicach a nie znam tu żadnego serwisu.

W poprzednim kamperku miałem problem ze słabym grzaniem , rozebrałem piecy poczyściłem palniki i było dobrze , a tutaj nie wiem za co się zabrać , z tego co wiem to może to być problem z termoparą tylko jak to sprawdzić - naprawić.

Irel - 2012-12-29, 17:31

Malefisto napisał/a:
po odpaleniu pieca i puszczeniu pokrętła piecyk gaśnie , nie ważne jak dług bym trzymał wciśnięte pokrętło....
z tego co wiem to może to być problem z termoparą tylko jak to sprawdzić - naprawić.

Miałem podobny problem i tez myślałem że to termopara, a w serwisie okazało się, że wystarczyło piec wyczyścić.

szadok - 2012-12-29, 20:21

Malefisto, albo uszkodzona termopara, albo przesunięta, albo przewód od termopary do zaworu uszkodzony, albo uszkodzona (bądź zabrudzona) część zaworu z elektromagnesem.


Rozebrać piec, uważając, żeby nie uszkodzić kapilary termostatu. Sprawdzić, czy termopara się nie odkręciła i nie przesunęła.
Jeśli nie, to wymontować termoparę i zawór. Nad palnikiem (np. kuchenka gazowa) mocno podgrzać termoparę i nacisnąć zawór (w pozycji do odpalenia). Wyłączyć palnik i słuchać, czy w zaworze (przy stygnięciu termopary cyknie elektromagnes.
Termoparę można sprawdzić, czy po podgrzaniu jest napięcie - ale jakie - nie wiem chyba coś parędziesiąt mV- może ktoś inny powie dokładniej).
Tu ciut więcej o zasadzie działania termopary http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic437412.html
Jeśli napięcie jest, to albo elektrozaworek padnięty, albo zabrudzony. Może być, że gdzieś kabel od termopary się przetarł...
Jeśli termopara będzie OK, to można spróbować rozebrać zawór, wyczyścić, przesmarować. To jeszcze nikomu nie zaszkodziło (pod warunkiem dobrego złożenia :) )

Jeśli padła termopara, może uda się dobrać coś ze sprzętu AGD np. http://allegro.pl/termopa...2839144487.html

IAAN - 2013-04-08, 23:26

podłącze sie pod temat
mam piec truma sl 3002 i nie wiem bo brak mi tabliczki znamionowej na jakim cisnieniu gazu pracuje 30 czy 50 mbar
reduktor mam na 30 mbar obecnie na takim cisnieniu pracuje lodówka i kuchenka czy piec też będzie działał jesli nawet był wyprodukowany do zasilania 50 mbar
jakie będą objawy że cisnienie gazu dla pieca jest zamałe
czy po wymianie reduktora na 50 mbar będzie prawidłowo działała lodówka

kaimar - 2013-04-08, 23:45

Odpowiedź na pytanie na jakie ciśnienie gazu jest Trumatic C może dać oglądniecie zaworu gazowego na korpusie którego powinno być wybite oznaczenie ciśnienienia gazu.
IAAN - 2013-04-09, 08:29

właśnie nie ma nigdzie żadnego napisu
co będzie się działo z piecem jak ciśnienie będzie za małe jak to rozpoznać że jest za małe mam nowy zawór do pieca ale praca tego zaworu raczej nie zależy od ciśnienia gazu a został stary palnik i dysze

polaris20 - 2013-09-13, 00:25

Hej hoo pisze z parkingu pod Wiedniem. Temperatura nie rozpieszcza więc postanowiłem uruchomić piecyk. Wszystko ładnie działa jednak piecyk jak sie juz bardzo nagrzeje to gałsnie w nim ogień. Czerwona kontrolka w lewym dolnym rogu śiweci się. Domyśliłem się że musi być jakiś termostat który wyłacza piecyk. Problem w tym, że jak już zgaśnie to nie zapala się... Trzeba wykonać czynność ponownie. Miał ktoś podobny problem ?
IAAN - 2017-01-08, 14:56

Witajcie mam problem piecem Truma s3002 piec zbyt słabo się nagrzewa .
Po włączeniu zapala się świeczka i po przekręceniu pokrętła zapala się drugi palnik ale kręcąc od 1 do 10 nie widać różnicy w płomieniu dużego palnika .Rozebrałem górę zaworu i nie widać tam żadnych zablokowanych elementów zawór świeczki chodzi góra dół ,zawór drugiego palnika też nie jest zablokowany chodzi góra dół reaguje na ogrzewanie i oziembianie mieszka regulatora temperatury ale płomień drugiego palnika jest według mnie za mały nie zmienia się wraz ze zmiana nastawy na pokrętle .
Czy winna takiej sytuacji może być zabrudzona dysza palnika ,dyszy nie czyściłem gdyż musiał bym wyjąć piec z zabudowy od spodu nie można się do niej dostać piec jest na podwyższeniu w zabudowie od dołu pod podłogą nie wystaje palnik .
Czy czeka mnie wyjęcie pieca ,jeśli tak to czy można to zrobić bez demontażu komina z pieca

mmf - 2017-04-09, 21:03
Temat postu: truma 3002 iskrownik
Witam IAAN, może za późno odnalazłem Twoje zapytanie, tez miałem problem z trumą, iskrownik padł całkowicie i przy okazji zdjęcia obudowy zobaczyłem, że podstawa pieca jest troszkę skorodowana postanowiłem wyciągnąć wszystko. Porobiłem fotki tylko coś nie bardzo wiem jak je tu wkleić :(
Generalnie było dużo czyszczenia, akcja się powiodła i teraz działa znakomicie. Jedynie musiałem zainwestować w spray do sprawdzenia szczelności. Iskrownik zastąpiłem naszym krajowym zamiennikiem, który kosztował 20pln. Pasuje w miejsce oryginału, a dorobić musiałem osobny włącznik zapalarki.
Niestety zdjęcia dodały się w odwrotnej kolejności. Przepraszam, musi być kiedyś pierwszy raz...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group