|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
MERCEDES - Skrzynia 5 zamiast 4 w "kaczce"?
TomekW - 2009-06-06, 00:50 Temat postu: Skrzynia 5 zamiast 4 w "kaczce"? Temat powraca do mnie jak bumerang...
Coraz poważniej zastanawiam się nad wymianą w naszym kamperku (podwozie MB 307D) 4-biegowej skrzyni na 5-biegową. Nie chodzi mi bynajmniej o podniesienie prędkości, raczej o obniżenie obrotów (a co za tym idzie, zmniejszenie hałasu i zużycia paliwa).
Jak już zdążyłem się zorientować, w 307D były montowane 5-tki, ale bez nadbiegu (typ skrzyni G1/18-5/6,15 - ozn. konstrukcji 711.11). W poźniejszych 308D/310D zakładali skrzynie z nadbiegiem G1/18-5/4,69 - ozn. konstrukcji 711.1. Nasza 4-ka ma typ G1/17-4/4,62 - ozn. konstrukcji 711.200.
W związku z powyższym nasuwa się pytanie o kompatybilność tych skrzyni. Przypuszczam, że inna będzie długość (krótszy wał napędowy), ale co z mocowaniem do silnika? Nasz 2400D OM616 ma rozrusznik z przeciwnej strony, niż 2300D OM601 z 308-ki. Czy da się przełożyć obudowę sprzęgła? Samo sprzęgło powinno pasować, wg instrukcji ma ten sam typ.
Będę wdzięczny za wszelką pomoc!
Krzysztof - 2009-06-07, 11:06
Postaram się jak tylko znzjdę czas dokładnie opisać dokonanie takiej zmiany.
Zmieniać warto na 100% głośność 4-70km/h=5-90km/h[/fade]
Skorpion - 2009-06-07, 11:09
ja rowniez rozwarzam zamiane skrzyni biego z 4 na 5
martes - 2009-06-07, 11:18
Ja też o tym myślałem , doradzanio mi równięż zmianę mostu na szybszy , lub włożenie większego silnika ... Co o tym sądzicie ?
Skorpion - 2009-06-07, 11:48
znalazlem takowa na allego numer aukcji http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=648300777 w warszawie
martes - 2009-06-07, 11:53
Skorpion mogę polecić tę firmę kupiłem już kiedyś u nich tylny most do 208 i wszystko było super a most szybszy o 30 km ...
Skorpion - 2009-06-07, 11:55
a czy wal tez musialbym wymienic oraz most??
Krzysztof - 2009-06-07, 13:07
Przy wymianie skrzyni potrzebne będzie:
1. Wał - może być wymiana tylko przedniej części - łączenie ze skrzynią ( śruby trzeba wymienić na M 10 )
2. Podpora skrzyni wymaga przeróbek.
3. Obudowa sprzęgła pozostaje ze skrzyni czterobiegowej.
4. Tarcza sprzęgła pasuje, lecz może wystąpić głośna praca na wolnych obrotach. Wymiana tarczy na orginalną Mercedesa z pływającym wielowypustem w który wchodzi wałek sprzegłowy likwiduje tą dolegliwość.
5. Wybierak skrzyni biegów z drążkiem - do wymiany
6. Skrzynia biegów z nadbiegiem.
W razie niejasności dzwońcie 602 292 818.
Skorpion - 2009-06-07, 13:12
dzieki za informacje
TomekW - 2009-06-07, 19:18
Ode mnie też podziękowania! Nie pierwszy raz okazuje się,że pomoc z CT jest najszybsza i najskuteczniejsza
Jeszcze tylko jedno pytanie:
Krzysztof napisał/a: | Podpora skrzyni wymaga przeróbek. |
Jaki jest zakres tych przeróbek i czy wymaga to ingerencji w ramę?
Trochę się zmartwiłem tym sprzęgłem, dopiero wymieniałem cały komplet...
Krzysztof - 2009-06-07, 21:38
Po przesunięciu podpory z poduszką do tyłu,pierwszy otwór w podporze pasuje w drugi w
ramie, liczac od przodu pojazdu,pozostaje wywiercenie w ramie jednego otworu.
Tą samą czynność należy wykonać po drugiej stronie.
Wymiana dotyczy tylko tarczy (za tarczę w 2007 płaciłem 250zł.
TomekW - 2009-06-09, 19:28
Właśnie uczyniłem drugi krok w kierunku upgrade'u kamperka: zanabyłem odpowiednią skrzynię. Szukałem daleko, a znalazłem... 9 km od domu
Teraz kolej na mechanika. Mam umówionego speca od mercedesów, przełoży ją w przyszłym tygodniu.
Zastanawiam się nad jednym: czy przełożenie szybkościomierza będzie zgodne? Skrzynia najprawdopodobniej pochodzi z 410D, a one miały wolniejszy most...
Przy okazji zrobię jeszcze jeden drobiazg: automat światła wstecznego. Stare "kaczki" go nie miały, a światło włączało się... ręcznie!
EDIT: wskazania szybkościomierza powinny być OK, przekładnia napędzająca wałek szybkościomierza w każdej skrzyni jest taka sama, to licznik jest dedykowany do odpowiedniego przełożenia tylnego mostu (parametr podany na tarczy szybkościomierza).
Skorpion - 2009-06-09, 21:07
W moim kampiorku jest normalnie wlacznik cofania gdy wlaczam bieg to swieci siue swiatlo cofania .Ja dolozylem do kompletu zdublowane swiatla pozycja stop i kierunki.I chyba nie zdecyduje sie na wymiane skrzyni biegow .Choc znalazlem skrzynie "5" i calkowity koszt wymiany zamknol by sie w kwocie 2000zl czyli skrzynia,przystawka, przednia czesc walu,lewarek i mocowanie .Czas wymiany jeden dzien ale za ten koszt moge nabyc przedsionek wiec chyba zrezygnuje z wymiany skrzyni
TomekW - 2009-06-18, 21:33
Ogłaszam koniec akcji. Operacja się udała, pacjent czuje się dobrze!
A oto lista czynności:
- wymiana skrzyni z wybierakiem i dźwignią biegów
- przeróbka podpory skrzyni
- skrócenie przedniej części wału napędowego (nie udało się znaleźć odpowiedniej długości)
- wymiana linki szybkościomierza (najpierw muszę kupić)
Koszty:
- skrzynia biegów z wybierakiem: 1000 zł
- robocizna (w tym skrócenie wału i wymiana wężyków nadmiarowych wtrysków - przy okazji): 350 zł
- linka szybkościomierza - ? (ok. 50-70 zł)
Przydatność tej przeróbki wyjdzie w praniu (czyt. w trasie). Jak na razie poprawa jest zauważalna, ale nie zmierzona (nie działa szybkościomierz).
jacekiagatka - 2009-06-19, 01:37
wymieniałem w poprzednim kamperze, najpierw silnik na 3.o potem skrzynię biegów a potem.... odpadły mi koła drobiazg 4 razy
eler1 - 2009-06-19, 07:32
TomekW napisał/a: |
Przydatność tej przeróbki wyjdzie w praniu (czyt. w trasie). Jak na razie poprawa jest zauważalna, ale nie zmierzona (nie działa szybkościomierz). |
Można mierzyć nawigacją
TomekW - 2009-06-19, 10:25
jacekiagatka napisał/a: | wymieniałem w poprzednim kamperze, najpierw silnik na 3.o potem skrzynię biegów a potem.... odpadły mi koła drobiazg 4 razy |
Nie wytrzymały nadmiaru mocy?
Silnika nie mam zamiaru wymieniać, za duże koszty.
TomekW - 2009-06-27, 17:42
"Nowa" skrzynia przeszła właśnie chrzest bojowy na trasie Kraków-Pobierowo. A oto garść obserwacji autorstwa mojego brata, który właśnie "oblatuje" kamperka po przeróbce:
Wyraźnie poprawił się komfort jazdy (niższe obroty=mniejsza głośność). Maksymalna prędkość podróżna wzrosła z 85 do ok. 100 km/h. Co ciekawe, nie spadło zużycie paliwa: przy prędkości do 90 km/h utrzymuje się na poziomie 12l/100km, a przy 100 km/h wzrasta do ponad 14! Cóż, silnikowi wyraźnie brakuje mocy. Może pomogłaby wymiana wałka rozrządu na nowy typ (po modernizacji), wtedy moc wzrośnie z 65 do 72KM. Ale to już po sezonie, nie będzie czasu na rozgrzebywanie sprawnego silnika.
Przyzwyczajenia wymaga też inny schemat biegów z "jedynką" do tyłu.
ROBHEN - 2010-02-18, 17:17
Witam odgrzewam stary temat wymiany skrzyni z 4 na 5-ke. Wielu ludzi po zakupie starego typu kampera zastanawia się czy dało by się "tym" jechać szybciej, ciszej i ekonomiczniej? W związku z tym pozwolę sobie zacytować tu mój post jaki napisałem kiedyś na forum miłośników klasycznych mercedesów. "Witam. Pomysł by wymienić skrzynie na 5 to dobra metoda na szybkie "zarżnięcie" silnika bez wpływu na zmniejszenie zużycia paliwa. Powód - jazda np. 80 km/h na nadbiegu to o kilkaset obrotów na minute mniej niż na czwórce. Ale masa pojazdu i opór powietrza pozostaje taka sama więc silnik ma o wiele "ciężej", wiec i tak konsumuje więcej paliwa zużywając się przy tym o wiele szybciej. Po za tym silniki te mają o wiele lepszą sprawność na wyższych obrotach. Tak że nie tędy droga. Mam też Hymera z silnikiem 220 D a więc teoretycznie o 10 kM słabszy a buda ma 6.6 metra i przejechałem nim prawie całą Europe i wiem że jest w nim głośno ale "tak ma być". Dla lubiących cisze produkowano ten model z silnikiem benzynowym 230 który za przyjemność w miarę cichej jazdy spalał 15 - 20 l benzyny. A jak trochę zaoszczędzić? Odsyłam do mojego artykułu w sierpniowym numerze miesięcznika "Caravaning ekspert" dostępnego w empik-u i salonikach prasowych kolportera." Tyle mój stary post. A jeśli ktoś ma jakieś szczegółowe pytania chętnie odpowiem.
jokej84 - 2010-05-29, 15:53
No i niestety kolega ROBHEN ma rację taką operacją w bardzo szybkim tępie zabijemy serce naszego pojazdu poniewarz obroty silnika spadają na przy tej samej rrędkości dość znacznie a by utrzymać ją silnik musi się bardziej napocić wzrasta tęperatura w komorach spalania a co za tym idzie za małe luzy na zaworach spowodują ich wypalenie powoduje to także zapiekanie pierścieni w tłoku jak w przypadkach ekstremalnych przepalenie samych tłoków
Kolego TomekW nie zauwarzyłeś że na piątce trzeba głębiej wćiskać pedał żeby mersio jakoś jechał? Odradzam zmianę wałka rozrządu na ten od silnika z większą mocą nie jest to część typu plug&play
TomekW - 2010-05-30, 00:44
Kolego jokej84, pierwszy post na forum i od razu mentorski ton; nawet nie wiem, komu odpowiadam, bo nie raczyłeś się przedstawić. Poza tym polecam korepetycje z ortografii, albo włączenie korekty tekstu w przeglądarce, bo zęby wypadają i tęperatura w głowie się podnosi...
jokej84 napisał/a: | Kolego TomekW nie zauwarzyłeś że na piątce trzeba głębiej wćiskać pedał żeby mersio jakoś jechał? |
Pewnie, że zauważyłem, Dlatego piątki używam tylko podczas jazdy z górki na autostradzie, inne zastosowanie nie ma sensu.
jokej84 napisał/a: | Odradzam zmianę wałka rozrządu na ten od silnika z większą mocą nie jest to część typu plug&play |
Polemizowałbym. Mam zaufanego mechanika, który "zjadł zęby" na starych mercedesach, a swoją własną "kaczką" zwiedził Maroko. Wałek rozrządu to jedna z kilku drobnych modyfikacji tego silnika na początku jego produkcji. Inna sprawa, że jak na razie przeszła mi ochota do grzebania w silniku.
jokej84 - 2010-05-30, 12:20
Jeżeli się tyczy ortografii to nie jestem w tym orłem zawsze miałem problem z poprawnym pisaniem a piszę w Wordzie i dopiero kopiuję tutaj
Przedstawiłem się w odpowiednim dziale, więc proszę sobie zajrzeć w miejsce na forum gdzie są takie tematy
Na temat polemiki i mechaników to już wiele słyszałem poznałem nawet kiedyś takiego, co podobno tylko same mercedesy robił a nie wiedział ze kaczka ma 5 biegów. Tak jak pisałem ten wałek nie jest typu Plug&play jest tylko jedną z części wymienionych w czasie modernizacji tego silnika, ponieważ została zmieniona cała głowica a nie tylko sam wałek, ale skoro twój mechanik wie lepiej no to już inna sprawa
A czy po zmianie skrzyni zmieniłeś licznik kilometrów również czy nie
TomekW - 2010-05-30, 23:04
jokej84 napisał/a: | Przedstawiłem się w odpowiednim dziale, więc proszę sobie zajrzeć w miejsce na forum gdzie są takie tematy |
OK, zwracam honor . Poszedłem na skróty, bo na Twoim profilu jak byk stało: "postów:1". To musi być jakiś błąd forum, bo po kliknięciu "znajdź wszystkie posty jokej84" pokazuje się również ten w wątku powitalnym, a ilość postów dalej nie zgadza się o 1.
jokej84 napisał/a: | A czy po zmianie skrzyni zmieniłeś licznik kilometrów również czy nie |
Nie. Licznik jest ten sam i wskazuje dobrze, bo nie zmieniałem przełożenia tylnego mostu.
spawn66 - 2010-10-29, 16:57
Witam a ja zakladam cos takiego 3litry 174km skrzynia automat to juz druga przerobka perwsza zrobilem rok temu dmucha prawie 165 km a przy 130 km pali za 10 £ gazu
airgaston - 2010-12-10, 00:09
A ja mam 4 biegi i tak zostanie bo u mnie jest cicho i szybko bo mam benzynkę i szybką skrzynię.
makdrajwer - 2011-08-20, 17:13
No to teraz ja odgrzeje kotleta :
Mam 207D ze skrzynią 4 która wymaga wymiany. I teraz mam pytanie : po waszych dyskusjach raczej 5 nie będe wkładał i w związku z tym czy istnieje możliwość sprawdzenia ( np. po numerach ) czy skrzynia jest szybka czy wolna ? To samo dotyczy tylnego mostu. Chciałbym sprawdzić jaka jest u mnie bo przyjemna prędkość podróżna ( wg. gps ) to u mnie 70 km/h. Przy wyprzedzaniu dochodzi do 90 km/h i raczej to już koniec.
airgaston - 2011-08-21, 17:52
Poczytaj i dobierz
TomekW - 2011-08-21, 21:53
Chwila, moment. Jedyna dostępna "szybka" skrzynia to właśnie ta, która aktualnie pracuje w naszym kamperku: G1/18-5-4,69 (przełożenie "piątki" 0,806 = nadbieg). Wszystkie inne mają przełożenie najwyższego biegu (4 albo 5) o wartości 1 (bezpośrednie).
Wracając do zasadności montażu tej skrzyni w blaszance 207D zwracam uwagę, że to autko jest sporo lżejsze od naszego kamperka, a do tego nie stawia takich oporów aerodynamicznych, jak integral Hymera. Inna sprawa, że Mercedes nie stosował fabrycznie skrzyń z nadbiegiem do 207D i 307D, ani nawet w mocniejszych 309D. Takie były czasy, przypomnijcie sobie, ile osobówek z lat 70-tych i wczesnych 80-tych miało pięciobiegowe skrzynie (z nadbiegiem)?
Skorpion - 2011-08-22, 07:32
I tu sie z Toba nie zgodze,gdy odbieralem MB 207D w 82 roku z fabryki miala juz wlasnie zamontowana orginalnie skrzynie 5 biegowa,byla to wersia 6 osobowa plus przestrzen baga zowa.
TomekW - 2011-08-22, 13:06
Skorpion napisał/a: | gdy odbieralem MB 207D w 82 roku z fabryki miala juz wlasnie zamontowana orginalnie skrzynie 5 biegowa |
A jakie miała przełożenie "piątki"? Ja pisałem o skrzyniach z nadbiegiem (przełożenie "piątki" poniżej 1), a w 307D/407D były z "piątką" bezpośrednią i krócej zestopniowaną resztą biegów. ZTCW nadbieg pojawił się z modelami 208D/308D/310D, ale może były jakieś wersje przejściowe?
Skorpion - 2011-08-22, 13:15
Byla to piatka taka info podali w fabryce.Byly to pierwsze egzemplarze odbierane do polski.Tak jak i pierwsze autobusy przegubowe z silnikiem umieszczonym w naczepie czyli pchajace a nie takie jak byly produkowane w naszych fabrykach
TomekW - 2011-08-22, 16:16
Skorpion napisał/a: | Byla to piatka taka info podali w fabryce.Byly to pierwsze egzemplarze odbierane do polski. |
Ja nie twierdzę, że "piątek" w 207D/307D nie było. Przeglądnij tabelę wstawioną przez airgastona, tam w drugiej kolumnie jest skrzynia G1/18-5/6,15 (ozn. konstrukcji 711.11). Ma 5 biegów, ale "piątka" jest BEZPOŚREDNIA, czyli taka sama, jak "czwórka" w 4-biegowej. Auto z nią nie jest szybsze, trzeba tylko częściej mieszać biegami.
Skorpion - 2011-08-22, 17:10
to tyle latek minelo a juz nie pracuje w tej firmie od 92 roku i wiem ,ze tamte merce juz zostaly sprzedane na licytacji jakies 5-6 lat temu.Napewno byly szybsze niz normalnie na trasie mozna bylo pomykac 120km/h a silnik napewno byl 2,4 ale 53kW
makdrajwer - 2011-08-23, 09:00
airgaston napisał/a: | Poczytaj i dobierz |
Dzięki ! O to mi chodziło . A że zima niedaleko wiec będzie można coś grzebnąć.
|
|