|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Podwozia - technika i eksploatacja - Jaki kamper 3,5 pociągnie przyczepę z DMC np. 2,5 T?
TomekWaw - 2009-09-08, 18:26 Temat postu: Jaki kamper 3,5 pociągnie przyczepę z DMC np. 2,5 T? Dzień dobry wszystkim,
Czy istnieją kampery o DMC do 3,5 tony, których homologacja uwzględnia
możliwość ciągnięcia przyczepy hamowanej o DMC do 2,5 T, tzn.: do których
można zamonotować hak który taką przyczepę legalnie pociągnie?
Interesuje mnie zwłaszcza czy istnieją takie 4 osobowe, w zabudowie typu alkowa.
Jeżeli jak, to jakie, jakich szukać, jak rozpoznać?
Czy musza być na bliźniakach, czy po czymś innym można je rozpoznać..
nie wiem może np. muszą mieć min. 160 KM albo coś takiego?
Z góry dziękuję za wskazówki.
eler1 - 2009-09-08, 20:20
Musisz szukać podwozia o takim uciągu bo zabudowa to już całkiem inna sprawa.
Nowe ducato ma max 2,5T masz tu katalog http://www.fiat.pl/katalo..._techniczny.pdf
znalazłem w transitach występuje 6t zespołu pojazdów w poprzednim modelu
TomekWaw - 2009-09-08, 22:08
Ale czy to zasada?
Bo niestety w katalogach firm produkujących kampery b. sporadycznie podawana
jest maksymalna masa przyczepy. Raz udało mi się coś takiego znaleźć (ale niestety
już nie pamiętam co to była za firma) i we wszystkich modelach które mnie interesowały
masa przyczepy wynosiła (tylko) 2000 kg.
Czy możecie sprawdzić w swoich dowodach rejestracyjnych co macie wpisane
w z tyłu w rubryce O.1, ewentualnie F.3 jeżeli też jest wypełnione?
(chodzi o kampery z F.2 =< 3500 kg )
janusz - 2009-09-08, 22:28
W Fordzie Rimor Katamarano 8 mam 1800kg.
eler1 - 2009-09-09, 10:19
Moim zdaniem na uciąg ma wpływ konstrukcja dodatkowej ramy oraz moc silnika.
I tak biorąc na logikę musi być raczej krótki widziałem kiedyś na fordzie transicie na bliźniakach coś takiego i bardzo mnie to dziwiło co on taki krótki teraz się domyślam o co biega bo miał też hak.
TomekWaw napisał/a: | Bo niestety w katalogach firm produkujących kampery b. sporadycznie podawana
jest maksymalna masa przyczepy. | bo nie każdy kamper ma możliwość zamontowania haka zgodnie z homologacją
dominik - 2009-09-10, 20:20
silnik 2,5 td O.1 1500kg
Sławek HORA - 2009-09-10, 20:50
Do ciągnięcia przyczepy o dużej masie bardziej nadaje się samochód z tylnym napędem.
Przedni napęd powoduje jakby rozrywanie całego samochodu.Ponadto w pzednim napędzie w geometrii zawiszenia ustawiana jest rozbieżność kół które w momencie napędu ustawiają się zbieżnie co powoduje przy dużym obciążeniu przyczepą przyśpiszone zużycie układu zawieszenia i kierowniczego. Przy doborze silnika uwagę raczej zwróciłbym na moment obrotowy niż moc, aby nie zachodziła potrzeba częstej zmiany bieow.
ZetKa - 2009-09-11, 21:36
U mnie Hymer Starline na podwoziu Sprintera ma DMC przyczepy 2000 kg.
Ahmed - 2009-09-11, 21:44
Odpowiedz jest prosta , taki który jest homologowany do ciągnięcia takiej przyczepy
IAAN - 2009-10-01, 23:56
a ja mam 2200kg ,mam i sam w to nie wierzę
maszakow - 2009-10-06, 23:16
TOmekWaW - troche poza tematem..ale rozumiem że masz kategorię E by ciągać takie przyczepy...?
TomekWaw - 2009-10-07, 02:17
Bardzo poza tematem, ale mam.
JaroW - 2009-10-07, 09:29
TomekWaw napisał/a: | Czy istnieją kampery o DMC do 3,5 tony, których homologacja uwzględnia
możliwość ciągnięcia przyczepy hamowanej o DMC do 2,5 T, tzn.: do których
można zamonotować hak który taką przyczepę legalnie pociągnie? |
nie ma takiego camperka do 3,5t
Świstak - 2009-10-07, 10:21
Mam ducato wywrotkę o dmc 3500 i hak 2000. Przypuszczam że ograniczenie wynika z konstrukcji ramy.
Pewnie znajdzie się możliwość zamontowania haka i odpowiedzniej homologacji, na 2500 ale pytanie co na to układ napędowy. I kto się pod tym podbije (diagnosta). Problem nasilił się po kilku wypadkach laweciarzy.
Do tego dochodzi wciąż nierozwiązana kwestia prawa jazdy. Stanowiska różnych osób są różne. Jedni twierdzą że masa pojazdu decyduje o wymaganym prawie jazdy, inni z kolei że masa zestawu (B+E czy C+E).
Sam jestem ciekaw aktualnych rozstrygnięć prawnych, a nie mam czasu szukać.
Zgodnie z kodeksem - B+E nie pozwala dołączyć do kampera o DMC 3500 żadnej przyczepki....
Art. 88.
1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.
2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:
1. kategorii A - motocyklem;
2. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;
3. kategorii B:
a. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
b. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
c. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
...
10. kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą;
A wracając do tematu - znam kamper który może pociągnąć znacznie więcej niż 2,5 tony. I to zgodnie z prawem.....
TomekWaw - 2009-10-07, 12:47
JaroW napisał/a: | TomekWaw napisał/a: | Czy istnieją kampery o DMC do 3,5 tony, których homologacja uwzględnia
możliwość ciągnięcia przyczepy hamowanej o DMC do 2,5 T, tzn.: do których
można zamonotować hak który taką przyczepę legalnie pociągnie? |
nie ma takiego camperka do 3,5t |
Dethleffs Globtrotter L.
TomekWaw - 2009-10-07, 12:54
Świstak napisał/a: | Zgodnie z kodeksem - B+E nie pozwala dołączyć do kampera o DMC 3500 żadnej przyczepki.... |
A mogłbyś przytoczyć jakiś zapis, który to potwierdza?
Bo ten który przeczytałeś, bynajmniej.
Cytat: | A wracając do tematu - znam kamper który może pociągnąć znacznie więcej niż 2,5 tony. I to zgodnie z prawem..... |
Nie każ się prosić Jaki?
Świstak - 2009-10-07, 14:22
Milka 1 i wszystkie jej następne wersje....
Osobiście bałbym się troszkę jeździć kamperkiem ze zbyt ciężką przyczepą. Taki zestaw wymaga napiętej uwagi. Przez pierwsze 200 kilometrów da się to zrobić, ale gdy dzieci z tyłu zaczynają marudzić a z boku wieje mocny wiatr.... Pojawia się zmęczenie i irytacja. A wtedy taki zestaw ze zmęczonym kierowcą to jak torpeda z odbezpieczonym zapalnikem. Absolutnie nie próbuję ubliżać Twym umiejętnościom, ale to ciężkie zadanie. Dlatego też wydaje mi się że dać się da, ale czy to będzie sprawiać przyjemność? To już raczej kara...
Ustawa znana jako Kodeks Ruchu Drogowego.
Art. 88. ust. 2 pkt. 3 lit. b) mówi:
"pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,"
Prawo jazdy kat. B+E daje możliwość ciągnięcia przyczepy powyżej 750 kg o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zestawu (samochód + przyczepa) nie przekracza 3500 kg. W przypadku kampera o dmc 3500 kg i przyczepy o dmc 2500 łączna dopuszczalna masa całkwita wynosi 6 ton. I wymagane jest prawo jazdy kat C1+E.
Podkreślam że jest to jedna z intepretacji. Spotkałem się też z innymi i nie wiem które są obowiązujące. Dla mnie jest to w sumie bez znaczenia, bo B+E dostałem gratis gdy robiłem C+E, ale ciekawi mnie to zagadnienie.
TomekWaw - 2009-10-07, 15:22
Świstak napisał/a: | Milka 1 i wszystkie jej następne wersje....
Osobiście bałbym się troszkę jeździć kamperkiem ze zbyt ciężką przyczepą. Taki zestaw wymaga napiętej uwagi. Przez pierwsze 200 kilometrów da się to zrobić, ale gdy dzieci z tyłu zaczynają marudzić a z boku wieje mocny wiatr.... Pojawia się zmęczenie i irytacja. A wtedy taki zestaw ze zmęczonym kierowcą to jak torpeda z odbezpieczonym zapalnikem. Absolutnie nie próbuję ubliżać Twym umiejętnościom, ale to ciężkie zadanie. Dlatego też wydaje mi się że dać się da, ale czy to będzie sprawiać przyjemność? To już raczej kara... |
Dzięki za te przemyślenia, ale może wyjaśnię że tu nie chodzi o przyjemność
czy podróże z dziećmi, bo owej przyczepie ma jechać samochód sportowy.
Świstak napisał/a: | Ustawa znana jako Kodeks Ruchu Drogowego.
Art. 88. ust. 2 pkt. 3 lit. b) mówi:
"pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t," |
To dotyczy prawa jazdy kategorii B.
Posiadając kategorię B możesz ciągnąć dowolną przyczepę o ile DMC przyczepy
nie przekracza DMC ciągnika ORAZ jeżeli zestaw nie przekracza 3,5 t.
Trzeba w tym miejscu dodać że istnieje wyjątek, gdy posiadając kat. B możesz
kierować zestawem przekraczającym 3,5 t, otóż możesz autem DMC 3500 ciągnąc
przyczepkę lekką (DMC do 750 kg) i wówczas zestaw ma do 4250 kg.
Natomiast kategoria B+E umożliwia ciągnięcie DOWOLNEJ przyczepy w rozumieniu
ustawy o ruchu drogowym, pojazdem na kat. B, czyli o DMC do 3,5 t.
W ustawie w innym miejscu jest jednakże warunek, że rzeczywista masa
przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy ciągnika. Czyli teoretycznie
możesz ciągnąć autem ważącym 3500 kg - przyczepę o masie 3499 kg,
i - żeby nie było wątpliwości - zestaw ma prawie 7 t, a wciąż jest na kategorię B+E !
Oczywiście to tylko teoretycznie, bo maksymalna dopuszczalna masa przyczepy
jest zapisana w homologacji auta, a tym samym w jego dowodzie rejestracyjnym,
a jeżeli nie masa przyczepy, to przynajmniej masa zestawu. W praktyce się
rzadko zdarza, by dopuszczalna masa zestawu dla auta 3,5 t wynosiła 7 t.
Ale 6 t (3500+2500), to już dość popularne w autach dostawczych.
I taki kampera własnie szukałem w tym wątku.
Świstak - 2009-10-07, 20:44
Skoro tak mówisz to tak jest.
Co do ciągnięcia ciężkiej przyczepy i samochodu na niej - i tak jestem zdania że do takiego zestawu lepsze byłoby podwozie ciężarówki i hamulce przyczepy zasilane z samochodu. Łącznie z ABS. Może warto pomyśleć o czymś takim. Temat bardzo modny w Ameryce, u nas.... Europa to inny kontynent, inne uwarunkowania i inne tradycje. Również inne silniki inne moce i inna cena paliwa.
Gdzieś na allegro widziałem iveco z kompletnym warsztatem i garażem oraz wydzieloną częścią socjalną. Nie pamiętam tylko rozmiarów garażu, bo to zdaje się była jakaś ekipa gokartowców. Jeśli priorytetem ma być wożenie auta - może coś takiego?
maszakow - 2009-10-07, 21:51
Tomek ma rację - trzeba dokładnie doczytać ustawę. Taka sieczka jest na forach że historia ludzie się o to pałują - a tymczasem wystarczy zestawić sobie teksty i artykuły i wszystko się klaruje. Tylko u nas
CO do 4.25t i przyczepy lekkiej - dodam tylko ze to wynika z Art.88 pkt 3 podpunkt 3 ustawy - czyli kawałek dalej Arku.
"3. Prawo jazdy:
[...] 3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką"
NIgdy nie miałem takich potrzeb na E i na początku zwątpiłem w to 7 ton ale jak doczytałem wszystko w kupie to sprawa jest jasna.
Art. 62 mówi że DMC przyczepy nie może przekraczać DMC pojazdu, a Art.88 pkt2, podpunkt 10 mówi że masz prawo coś takiego holować. tak więc de facto 6999 kg to max masa zestawu.
Art.88 pkt2, podpunkt 3b mówi że na SAMEJ kategorii B masz prawo holować przyczepę Większą niż 750kg ALE: DMCprzyczepy<DMC Pojazdu oraz całość < 3,5t. Zasadniczo więc dotyczy to osobówek.
MAsz piwo TomekWaW kończymy offtopy
Marek - 2009-10-07, 23:10
Pasjonują mnie Wasze wypowiedzi , ale sprowadzając sprawę na ziemię mój problem polega na tym ,że posiadając prawo z kategorią B praktycznie jadąc camperem o DMC do 3, 5 T chcę ciągnąc lekką przyczepkę ze skuterem o łącznej masie około 450 kg to nie mogę, a np. jadąc z Wrocławia do Niemiec 170 km - Tam to można pomóżcie w interpretacji.Wiem ,że życie sobie + świadomość........ = nie zawsze odpowiedzialność.
Mare k
Świstak - 2009-10-07, 23:50
Zapytałem dziś kolegę - policjanta o poradę. Odpowiedział że Wy macie rację. Na to drugi że wręcz odwrotnie... Zostawiłem ich czytających zawzięcie kodeksy - byli na innych szkoleniach. Okazuje się że w przepisach namieszała Konwencja Wiedeńska o ruchu drogowym i Dyrektywa Unii Europejskiej 91/439/CEE z 29.07.1991....
Link do jednej z interpretacji:
http://www.v10.pl/prawo/C...250,kg,356.html
a tu do pełniejszej uwzględniającej również Dyrektywę UE
http://www.pzmtravel.com....ojazdu,420.html
Wygląda na to że zbyt dawno byłem na szkoleniu. Aż strach wyjechać na miesięczne wakacje. Po powrocie może się okazać że kierownicę trzeba przekładać.
Świstak - 2009-10-07, 23:53
Marek napisał/a: | lekką przyczepkę ze skuterem o łącznej masie około 450 kg |
Wygląda na to że możesz, pod warunkiem że w dowodzie przyczepy DMC jest 750kg lub mniej.
Oraz pod warunkiem że policjanci na których trafisz byli na szkoleniu uwzględniającym przypisy Dyrektywy Unii Europejskiej 91/439/CEE z 29.07.1991
TomekWaw - 2009-10-08, 03:24
Marek napisał/a: | Pasjonują mnie Wasze wypowiedzi , ale sprowadzając sprawę na ziemię mój problem polega na tym ,że posiadając prawo z kategorią B praktycznie jadąc camperem o DMC do 3, 5 T chcę ciągnąc lekką przyczepkę ze skuterem o łącznej masie około 450 kg to nie mogę |
Możesz, o ile w dowodzie rej. tej przyczepki DMC =< 750 kg.
W Polsce - na podstawie Ustawy prawo o ruchu drogowym.
W krajach UE też, na podstawie 91/439/CEE.
Jeżeli jakiś policjant będzie twierdził inaczej, to pozwól mu się przekonać w sądzie
że słabo zna przepisy. Ale w drogówce raczej je znają, chyba że jakiś młodziak.
JaroW - 2009-10-08, 09:12
TomekWaw napisał/a: | JaroW napisał/a: | TomekWaw napisał/a: | Czy istnieją kampery o DMC do 3,5 tony, których homologacja uwzględnia
możliwość ciągnięcia przyczepy hamowanej o DMC do 2,5 T, tzn.: do których
można zamonotować hak który taką przyczepę legalnie pociągnie? |
nie ma takiego camperka do 3,5t |
Dethleffs Globtrotter L. |
pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
czyli nie ma
Marek - 2009-10-08, 09:30
Dzięki
To chyba zaryzykuję , czyli zainwestuję w przyczepkę gdyż jest coraz więcej miast w Europie gdzie campery do "centrum miasta różnie definiowanego przez władze lokalne nie wpuszczają" a skuter umożliwi przemieszczanie.
Marek
papamila - 2009-10-08, 11:24
Marek napisał/a: | zainwestuję w przyczepkę |
Wiesz Marku,
też mi długo chodziło po głowie takie rozwiązanie
ostatecznie poległo
na rzecz rampy do skutera.
moja argumentacja:
przyczepka + hak+pieczątki to 2500-3000zł
oraz kłopoty z każdym manewrem do tyłu
za to porządna rampa, demontowalna, a właściwie unoszona do pionu
to koszt ok 1500-1800 zł
no i brak problemów z manewrowaniem
i coś takiego zastosuję u siebie
OMEGA - 2009-10-08, 12:08
Należy do tego dodać , ciągnąć przyczepkę
tz. 3500 kg DMC kamperka + DMC przyczepki automatycznie przechodzi się w wyższą taryfę opłat autostradowych i to znacznie podnosi koszta wyjazdu.
Papamila ma rację jeżeli to możliwe lepiej zainwestować w porządną rampę niż w przyczepkę.
TomekWaw - 2009-10-08, 12:32
JaroW napisał/a: | TomekWaw napisał/a: | JaroW napisał/a: | TomekWaw napisał/a: | Czy istnieją kampery o DMC do 3,5 tony, których homologacja uwzględnia
możliwość ciągnięcia przyczepy hamowanej o DMC do 2,5 T, tzn.: do których
można zamonotować hak który taką przyczepę legalnie pociągnie? |
nie ma takiego camperka do 3,5t |
Dethleffs Globtrotter L. |
pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
czyli nie ma |
A jednak jest. Moje pytanie nie było w żaden sposób związane z kategoriami prawa
jazdy, które w niewyjaśniony dla mnie sposób stały się głównym tematem tego watku..
antwad - 2009-10-08, 19:22
papamila napisał/a: | Marek napisał/a: | zainwestuję w przyczepkę |
Wiesz Marku,
też mi długo chodziło po głowie takie rozwiązanie
ostatecznie poległo
na rzecz rampy do skutera.
moja argumentacja:
przyczepka + hak+pieczątki to 2500-3000zł
oraz kłopoty z każdym manewrem do tyłu
za to porządna rampa, demontowalna, a właściwie unoszona do pionu
to koszt ok 1500-1800 zł
no i brak problemów z manewrowaniem
i coś takiego zastosuję u siebie |
A nie "przekroczysz" magicznych literek DMC?
To rozwiązanie, o którym wspomina Marek pozwala uciec ograniczeniu wagowemu.
papamila - 2009-10-08, 19:54
antwad napisał/a: | A nie "przekroczysz" magicznych literek DMC? |
na szczęście mam mały zapas "ładownosci"
bowiem kamper "soute' waży 2850 przy DMC 3500
a rampa i skuter poniżej 100kg
na długośći też będzie przyzwoicie bo ok 7,30m
koko - 2009-10-08, 22:18
Skuter 140 kg rampa minimum60 to razem 200 znam ten bul niech sie odezwie ten
któremu zważyli campera
wiesia zdzisław - 2009-10-09, 19:47
Przejechałem w ten sposób kilkanaście tyś. km. Skuter najbardziej przydatny do zwiedzania najblizszej okolicy i przywożenia piwa.
wiesia zdzisław - 2009-10-09, 21:05
Moja ostatnia wyprawa trwała 6 tygodni, tak że czas miałem.
wiesia zdzisław - 2009-10-09, 21:13
Pamiętam, pamiętam pragnę przekazać wiedzę którą dysponuję szerszemu gronu kamperowiczów.
|
|