Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - GAZ Propan-butan

janusz - 2007-01-18, 21:41
Temat postu: GAZ Propan-butan
Co do wyposażenia auta mam taki własny patent pod samochodem zamontowałem butlę gazową od typowej instalacji gazowej LPG. Wlew do napełniania umieściłem w boku auta. W firmie montującej instalacje LPG usunięto z wielozaworu rurkę, przez którą pobierany jest płynny gaz z butli, teraz pobierany jest gaz z góry zbiornika to znaczy gaz w stanie lotnym i przez reduktory takie od butli domowej kierowany do odbiorników gazu. Zbiornik ma 60 l. Co przy 80% napełnieniu jest i tak więcej niż dwie 11 kilogramowe butle domowe i można dotankować w każdej stacji benzynowej sprzedającej LPG.

Jestem ciekaw jak dajecie sobie radę z gazem podczas wyjazdu za granicę, z tego co się orientuję polskich butli tam nie napełniają.

eler1 - 2007-01-28, 16:06

Przymierzam się do założenia butli od samochodu 65l do której wchodzi około 52l gazu, ale z braku czasu pewnie trochę wody upłynie.
Na dzień dzisiejszy znalazłem w mojej okolicy dwie firmy które sprowadzają w zwykłych butlach 11kg czysty propan tylko jest tam 10kg propanu, a cena pozostaje bez zmian czyli 36zł lub w drugim punkcie 2 zł więcej i to rozwiązanie musi mi na razie wystarczyć co w zimie jest super opcją bo gaz nie zamarza i pełne wykorzystanie 10kg propanu który jest czystszy i kaloryczniejszy oraz mniej zapachowy przy spalaniu na kuchni. :mrgreen: :mrgreen:

slaw - 2007-01-31, 14:47

A co z legalizacją butli samochodowych. Zakładacie nowe czy używane?
janusz - 2007-01-31, 14:54

kupiłem na szrocie roczną z papierami. To i tak nie podlega badaniu przy przeglądzie. Pewnie będą kłopoty gdy wprowadzą badania gazu w pojazdach turystycznych. Na razie nie ma takiego obowiązku u nas. To musi dyrektywa unijna zrobić.
duni - 2007-02-13, 22:37

Na stacjach BP jest czysty butan w nowych plastikowych butlach 11kg.

nA ZIMOWE WYJAZDY ZAGRANICZNE NAJLEPIEJ ZAOPATRZYĆ SIĘ W ZESTAW REDUKTORÓW do butli-można kupić w movera www.elcamp.pl i w razie potrzeby kupić calą butlę -we Włoszech zapłaciłem za napelnioną 25 euro.

eler1 - 2007-02-14, 22:14

duni napisał/a:
Na stacjach BP jest czysty butan w nowych plastikowych butlach 11kg.
tak w kwili ścisłości to czysty propan, a nie butan :chytry
Paweł P. - 2007-02-14, 22:18

Panowie, panowie.... ważne że by być czysty. A czy to propan czy metan, czy etyl to już panie po wydechu stwierdzą. :dewil :box
duni - 2007-02-14, 22:19

eler1 napisał/a:
duni napisał/a:
Na stacjach BP jest czysty butan w nowych plastikowych butlach 11kg.
tak w kwili ścisłości to czysty propan, a nie butan :chytry



Oczywiście, przepraszam za pomyłkę

Sławek B - 2007-02-20, 13:01
Temat postu: Przegląd instalacji gazowej
Witam,
Czy ktoś wie gdzie w naszym kraju można zrobić przegląd instalacji gaszowej i otrzymać stosowyny certyfikat honorowany w Europie?

Jacek M - 2007-02-20, 14:57

Sławek B napisał/a:
Czy ktoś wie gdzie w naszym kraju można zrobić przegląd instalacji gaszowej i otrzymać stosowyny certyfikat honorowany w Europie?

Sławku, obawiam się, że póki co z tematem bladziutko...
Poczytaj ten wątek, http://www.campery.pl/for...k=p&id=6&id2=36
moze kol. Mirek Ci pomoże ;-)
A jakbys coś się dowiedział to napisz i dla nas :ok

Sławek B - 2007-02-21, 13:10

Witam,
Pod podanym wyżej linkiem jest post od Mirka (z numerami telefonów i adresem mailowym). Rozmawiałem z nim. Wygląda na to, że wykonuje On stosowne przeglądy i wystawia dokumenty honorowane w Europie.

janusz - 2007-03-01, 21:35

sasquatch napisał/a:
Czy używacie czujników tlenku węgla - takich elektronicznych?

Elektroniczne czujniki instalował u siebie "Kamperfan" i dużo o tym wie ale niestety nie odzywa się do nas :pad:

sasquatch - 2007-03-01, 23:12

Sorki za rozpoczynanie tematu - szczerze - przeglądałem wszystkie wątki i nie wiem jak umknęło to mojej uwadze. To wiosna :ok

Jak czegoś wiecej się dowiem to dam znać - moja małżonka jest uczulona na tym punkcie.

paf - 2007-03-01, 23:14

sasquatch, spoko, od tego jesteśmy żeby pilnować porządku prawa i sprawiedliwości :)

wklejam twojego posta bo może ktoś nie trafi na tamtego


sasquatch napisał/a:

Witam
Chciałbym się zapytać czy i jak często kontrolujecie instalację gazową i odprowadzenia splain (tych od ogrzewania i bojlera) w Waszych pojazdach.

No i podstawowe pytanie gdzie takie przeglądy robicie - interesuje mnie przede wszystkim Warszawa.

Czy używacie czujników tlenku węgla - takich elektronicznych?

Jakieś inne zabezpieczenia gazowe?

Pozdrawiam.

Jasiek - 2007-04-27, 23:09

sasquatch napisał/a:

Witam
Chciałbym się zapytać czy i jak często kontrolujecie instalację gazową i odprowadzenia splain (tych od ogrzewania i bojlera) w Waszych pojazdach.

No i podstawowe pytanie gdzie takie przeglądy robicie - interesuje mnie przede wszystkim Warszawa.

Czy używacie czujników tlenku węgla - takich elektronicznych?

Jakieś inne zabezpieczenia gazowe?

Pozdrawiam.
[/quote]

Hej!

mam trzy czujniki:

dwa firmy ams:

czerwony do gazu http://www.ams-messtechni...arngeraete.html

i zolty do CO2, ale go niestety juz w tej formie nie produkuja.


Ten na CO2,to chyba raczej nie jest taki potrzebny,ale na wyciek gazu cos powinno byc,ja go mam zamonontowany przy ogrzewaniu!

Oprocz tego kupilem w zeszlym roku czujnik na gaz paralizujacy (narcose gas)

Firmy thitronik, model GAS plug:

http://www.thitronik-auto...downloads1.html

Dobre testy, prosty w obsludze,wkladamy do gniazda zapalniczki...to trza miec,licho nie spi,szkoda zdrowia i autka,u mnie na szczescie nie zadzialalo,ale znam gostka,ktoremu juz we Francji pobyt uratowalo

sasquatch - 2007-04-28, 00:00

Tak długo nie było odpowiedzi że wybrałem jakiś i zainstalowałem. Oczywiście miałem problem bo jeden gaz lzejszy a drugi cięży - ponieważ spimy zawsze w alkowie to jest zamontowany na poziomie łóżka alkowy - tyle że blisko pieca.

Mam nadzieję że nigdy nie zapiszczy :-) - oczywiście kontroluję go co jakiś czas gazem z zapalniczki - by sprawdzić jego poprawnośc działania.

Pozdrowienia.

eeik - 2007-04-28, 08:06

Też musze zakupić ten czujniczek.
Bo kiedys zamarznę , ze strachu nie włączam ogrzewania na noc.

janusz - 2007-04-28, 12:59

eeik napisał/a:
ze strachu nie włączam ogrzewania na noc

Czemu?
Taki piec Trumy w kamperku jest bezpieczny. Ogień pali się w zamkniętej przestrzeni i nie ma styczności z powietrzem z środka samochodu. Powietrze do spalania pobierane jest z pod samochodu a spaliny usuwane są kominem nad dach. Piec od dołu od podwozia samochodu jest otwarty więc ewentualne wycieki gazu i tak pod samochód a nie do wnętrza.

hubert - 2007-04-29, 21:24

To ja jeszcze wrócę do tematu czujników, bo szperając w necie akurat trafiłem.
W Polsce producentem jest np. firma Satel - są to czujniki serii DG-1 w tym:
    DG-1 CO na tlenek węgla
    DG-1 LPG na propan butan
    DG-1 ME na metan (ta się chyba nie przyda w kamperze ;-) )
    DG-1 TCM na gazy usypiające - nie bardzo wiem jakie inne poza chloroformem.

Koszt każdego z nich to około 180 zł brutto.
Specyfikację i instrukcję montażu zbiorczą dla wszystkich można ściągnąć stąd (PDF): http://www.satel.pl/pliki/download.php?file_id=252

Przy okazji podzielę się tym co przeczytałem w specyfikacji:
Cytat:
Czujki DG-1 testowane są w procesie produkcji specjalnymi mieszankami gazów. Nie można testować we własnym zakresie działania czujki (np. gazem z zapalniczki), gdyż
grozi to uszkodzeniem sensora.


i jeszcze o wyborze miejsca montażu:
Cytat:
Ze względu na specyfikę gazów, które mają być wykrywane, czujki DG-1 TCM oraz DG-1 LPG należy montować nisko tuż przy podłodze, czujkę DG-1 ME wysoko, tuż pod sufitem, natomiast czujkę DG-1 CO na wysokości około 1,5 metra.

eeik - 2007-04-30, 17:16

Janusz :) ))
Idzie mi coraz lepiej z tym ogrzewaniem w czasie snu :) ))

Jacek M - 2007-05-01, 00:13

Jeszcze kilka dni takiej :zimno temperatury i pójdzie Ci całkiem dobrze :)
Jak tam wyjazd?

eeik - 2007-05-02, 20:57

JacekM no właśnie - było tak zimno, :zimno że obawy jakoś zniknęły . :chacha2


Wyjazd świetnie tylko szkoda , że wracać musieliśmy dzisiaj :( .
Jak będę mieć więcej czasu wkleję foty.

Mirekmat - 2007-05-07, 21:50

Wracając do wątku butli gazu na gaz LPG.Nieprawidłowo zamontowana może stwarzać zagrożenie nie tylko dla montującego ale również dla jego otoczenia na kempingu.Ma to swoje dobre i złe strony.JeZeli korzystamy z kampera tylko w dni z temp.plusową to wszystko gra co się dzieje w ujemnych temperaturach?Proban butan i jak ktoś dodał etyl metyl gra jednak rolę.Czysty propan używamy w temp. ujemnych do minus 42stp.zachowuje on fazę lotną/używany jest w tej postaci w karawaningu/natomiast butan w temp.0 iponiżej jest dla kamperowców martwy tzn nie podlega odparowaniu i faktycznie jest tylko płynem wypełniającym nasze zbiorniki.Moje prywatne zdanie na temat czujników wykrywających gaz jest dosyć sceptyczne.Większość ma zakres działania do 1,5metra no więc gdzie go umieścić?Jeżeli gaz jest cięższy od powietrza to logika mówi żeby go umieścić przy podłodze ale znowu w którym miejscu,przy zaworeach,przy piecu przy bojlerze a może za lodówką?No może za dużo się rozpisałem.Pozdrawiam
EwaMarek - 2007-08-13, 17:44

odnowie temat

po pwrocie z 2 tyg urlopu mam dosyć butli 11kg - tam chyba śmieci tankują a nie gaz zużyłem 2 szt na kuchnie , bojler i ogrzewanie bo nad możem było zimno.

to troche dużo :gwm

chciałem założyć zbiornik na lpg ok 60l ale u nas nie wiedzą jak się zabrać.

co dokładnie musze kupić żeby założyć gaz?

zbiornik.......... czujnik ilości ....... podłączenie do instalacji???

eeik - 2007-08-13, 18:21

A nie myślałeś o BP light ?

Nam jedna butla starczyła na 3 tyg. w Norwegii, lodówka non stop, bojer i takie tam.
Ogrzewanie nie było potrzebne.

wmich - 2007-08-13, 19:57

A propo bepieczeństwa :czacha - czytałem że zawory stosowane przez BP light nie mają atestacji do stosowania w kamperze - mam nadzieję że chodzi o używanie gazu w czasie jazdy.
Czy ktoś ma na ten temat wiedzę.

Marcin T - 2007-08-13, 19:58

EwaMarek, a nie myślałeś o ogrzewaniu elektrycznym np. Ultraheat? Jeżeli się już gdzieś płaci za prąd to po co zużywać gaz.
EwaMarek - 2007-08-13, 20:36

elektryczne założe, już testowałem z panelami ale wole założyć grzałke w obudowe piecyka. a do kabiny kierowcy panele. 2 termostaty na kabine i kemping. Normalnie luksus. ale ja stosuje gaz i 230v w lodówce razem - lepszy efekt oraz gaz i12v podczas jazdy.

potrzebuje miejsca bagazowego więc pomysł z butlą podspodem miał być odpowiednim rozwiązaniem, no i taniej w eksploatacji.

janusz - 2007-08-13, 22:06

Z tą butlą LPG to nie jest wielki problem zamontować. Taka była w moim aucie. Butla była kupiona na szrocie z samochodu do rozbiórki. Miała rok. Dokupiłem do niej nowy wielozawór, tak to się nazywa, to jest ten mosiężny grzyb nałożony na butlę. Usunąłem z niego tylko rurkę którą pobierany jest gaz płynny z dna butli. Reszta była oryginalna bez żadnych najmniejszych przeróbek. Typowa butla LPG jest homologowana do użytku w samochodzie i tak skonstruowana żeby eksploatacja jej była bezpieczna. Mój wielozawór miał elektryczne sterowanie, wyłącznikiem z wnętrza samochodu mogłem zamknąć dopływ gazu. wylot gazu z butli podłączony był przewodem takim od LPG z reduktorami, odległość była około 3-4 metrów.
Cała instalacja znajdowała się pod samochodem więc nie było problemu ze zbieraniem się gazu w zakamarkach. Od reduktorów dalsza instalacja była typowa dla pojazdów kempingowych. Teraz zrobił bym tylko małą modernizację, reduktor(y) zamontował bym przy samej butli, odpadł by dodatkowo odcinek przewodu z dużym ciśnieniem gazu.
Inna sprawa to legalność takiej instalacji. Mogły by być kłopoty z otrzymaniem pozytywnego wyniku badania przez specjalistę od gazu. Ja jednak twierdzę że taka instalacja jest bezpieczniejsza od butli domowych wożonych w samochodzie. Z kilku względów. Najczęściej żeby zaopatrzyć się w gaz z butlą 11 litrów wymieniamy całą butlę. nigdy nie mamy pewności czy stan techniczny takiej butli i zaworu jest nienaganny, jak była transportowana, użytkowania itp. Butla domowa nie ma raczej atestu do używania w ruchu drogowym. I najbardziej zawodna sprawa butlę wymienia normalny użytkownik, rzadko fachowiec od gazu, trzeba odpowiednio podłączyć reduktor, przykręcić nie za mocno i nie za słabo. Zwrócić uwagę na uszczelkę. Butla LPG w konstrukcji wielozaworu na takie urządzenie które powoduje że w wypadku rozszczelnienia instalacji gaz wypływa bardzo po woli, ze zwykłej butli gaz wydostaje się gwałtownie bez żadnych ograniczeń. Jeszcze jedna sprawa w pojeździe 11 kilówka przywiązana jest przeważnie paskiem, co to za montaż, to się trzęsie, porusza względem otoczenia. Butla LPG zamontowana na stałe nie ma takich wad. Raz zamontowana i podłączona pod okiem fachowca pozostaje na swoim miejscu, napełniana jest przez osobę z uprawnieniami. Same zalety.

wmich - 2007-08-15, 07:43

A jak i głównie gdzie do butli zamontowanej na stałe można zatankować czysty propan :?:
Mirekmat - 2007-08-15, 16:23

Witam.
Odpowiedż dla Wmich; nigdzie.Z tego co wiem czysty propan sprzedaje Schell/butle stalowe-normalne gdzie pasuje reduktor od pojazdu/oraz BP kompozytowe z własnym reduktorem ale jest jedno ale.Redukuje ciśnienie gazu do 37mbarów i tutaj mam pytanie; jak to się ma do "starej" generacji odbiorników gazu pracujących na ciśnieniu 50mbar i jak to się ma do nowych odbiorników z ciśnieniem roboczym 30mbar?Na Polskie warunki to żadna różnica ale ciśnie się pytanie; to dlaczego zrobili takie zróżnicowanie/30 mbar,50mbar co tu jest na rzeczy?/producenci chyba coś w tym jest?Miłego dnia Mirek

EwaMarek - 2007-08-16, 22:02

byłem się pytać u gościa od lpg

zbiornik mi założy i nie będzie odcinał rurki, bo twierdzi że to zły pomysł.

mam tylko problem. chciałem założyc jescze wyście zew na np gril gazowy lub kuchenke ale gość nie ma złączek nie wspomne o gnieździe do zamontowania na kamperze.

ma ktoś może takie gniazdo, co tam są za złączki, zawory czy szybkozłączka??? gdzie to kupić? elcamp ma coś takiego ale za 250zł samogniazdo!!!

może lepiej instalacje zostawić dla kampera a inne urzadzenia zewnętrzne z butli turystycznej ciągnąć?

czym bardziej usprawniam kampera tym więcej problemów, nie wspomne o kosztach :-(

janusz - 2007-08-16, 22:09

EwaMarek napisał/a:
nie będzie odcinał rurki, bo twierdzi że to zły pomysł.

Coś z tą rurką musi zrobić " bo tak se ne da" bo z butli będzie wypływał gaz w postaci płynu. Tam nie trzeba nic ucinać tylko wykręcić. Ta rurka to taka jak w syfonie do wody sodowej sięga dna i wypływa z syfonu woda a nie gaz. Jeżeli rurka miała by zostać to trzeba by było jeszcze parownik do odparowania tego gazu płynnego żeby zamienił się w fazę gazową.

EwaMarek - 2007-08-18, 21:39

a czu rurki w takiej instalacji mogą być miedziane? czy tylko stalowe, jeśli tak to gdzie kupić?
HENRYCZEK - 2014-04-11, 10:32

Mam pytanie związane z niskim ciśnieniem gazu.Po okresie zimowym,próba odpalenia kuchenki i lodówki nie powiodła się,a dokładnie to lodówka ani dychu a w kuchence jeden palnik wystartował ale płomień bardzo mały,(malutki)
Butla jest pełna,guziki na reduktorze naciskałem i nic.W nocy była temperatura 4 st,czy to możme być przmyczyną?
Instalacja gazowa ma 2 lata,wszystko było nowe.

EwaMarek - 2014-04-11, 18:14

zapodaj fotki reduktora
jakie jest ciśnienie z niego a jakie wymaga instalacja?

maszakow - 2014-04-11, 23:43

Wstrząśnij butlę.
podłącz coś BEZPOŚREDNIO do butli (palnik grzejnik, kuchenkę turystyczną) i sprawdź działanie.
Może coś zasyfiło instalację.

janusz - 2014-04-11, 23:51

HENRYCZEK napisał/a:
W nocy była temperatura 4 st,czy to możme być przmyczyną?

Może, jeżeli jednocześnie butla jest pełna to może być przyczyna. Weź na noc butle do domu i spróbuj na następny dzień. Przed podłączeniem odkręć na ułamek sekundy zawór nie podłączonej butli.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group