Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Energoblok

maszakow - 2009-12-10, 23:59
Temat postu: Energoblok
Czy ktoś może fachowym okiem spojrzeć i skomentowac poniższą ofertę ?
http://www.allegro.pl/ite..._automatic.html
czy to się nadaje do kontroli solara, Ile źródeł zasilania może kontrolować i co może być warte ?
z góry dzięki za opinię.

Świstak - 2009-12-11, 00:58

Jest to prostownik buforowy z kontrolą napięcia akumulatora. Nie ma nic wspólnego z solarem. Jako dodatek ma wbudowane kontrolki do wskaźnika, ale są to zwykłe diody i nic poza tym. . Maksymalny prąd ładowania to około 10 - 12 A. Nie wiem co za element zamontowany jest na radiatorze - jeśli tranzystor w układzie szeregowym - będzie sporo ciepła, jeśli tyrystor lub triak - w radiu będzie słychać buczenie. Jeśli szybki tranzystor kluczujący nowej generacji będzie fajnie (PWM) ale czy to będzie nowej generacji? Jak na Twoje uwarunkowania dość duże gabaryty i konieczność zapewnienia dobrej wentylacji.

Jeżeli ukłąd jest wyciągnięty z kampera może posiadać pomiar napięcia instalacji samochodowej i w wypadku wzrostu napięcia w tejże instalacji uruchamia się ładowanie aku nadwoziowego z instalacji samochodowej. Może taki układa posiadać, nie powiedziałem że posiada.

Podsumowując - niczego się nie dowiemy póki urządzenia nie ma w rękach... Cena jak za prostownik o tych parametrach umiarkowanie wysoka, ale jeśli zapewni pozostałe funkcje wymagane od tego typu urządzeń - cena do przyjęcia. Tyle że to cena wywoławcza....

Świstak - 2009-12-11, 00:59

A może taki ciekawy prostownik?
http://www.allegro.pl/ite...osc_zobacz.html

maszakow - 2009-12-13, 22:24

" NO Ładne cacko ..." świetnie się czyta cały ten opis, dopiero po 10 minutach wpadłem na to że ma tylko zasilanie z sieci. ale niezła zabawka.
Dzieki za informacje, mysle ze na wywoławczej sie skonczy...

Świstak - 2009-12-13, 22:34

Szukam więcej informacji i mam zamiar wpompować trochę logiki w jakiegoś atmelka który ze zwykłego prostownika czy też zasilacza impulsowego zrobi prawdziwy wielofunkcyjny energoblok. Ja potrzebuję na 24V więc na znalezienie fabrycznego nie mam szans, a gdy będzie na 24 wpisze się drugą opcję na 12V i gotowe. Już męczę ojca o fragmenty kodu które opracował. Pisze w assemblerze więc nie dość że bardzo oszczędnie to w dodatku niesamowicie dokładnie i bez ciągłego przerzucania rejestrów na stos. Do tego wyświetlacz graficzny od nokii i energoblok jak w autach za 500,000,- + VAT!!!
maszakow - 2009-12-14, 23:52

Świstak ubiegłeś mnie po przeczytaniu twojego posta pomyślałem o tym samym...
Bardzo dużo informacji jest w linku który mi podesłałeś - charakterystyki proste jak baranie rogi co prawda ale da się to rozpykać, potrzebna tylko wiedza o punktach zmiany :) . Mój ojciec robi elektronikę do latarek Ex - włącznie z ładowarkami...
Takie stare z nas byki ale ojcowie są niezastąpieni ... :ok

Świstak - 2009-12-15, 02:05

Żebyś wiedział. Mają dziadki cierpliwość. Oj mają.

Co do danych - wciąż brakuje kilku detali a charakterystyki są ciut zbyt pobieżne.

romgol - 2010-02-21, 21:23

Witam Koleżeństwo :spoko


Dołączę sie do tematu z swoim problemem
Mam dużą prośbę,może mi ktoś doradzić?. Kupiłem w grudniu Dethleffsa 91r na Ducato ,niestety z uszkodzonym energoblokiem ( Calira Elektroversorgungs EVS 15/12 automatic) .

Ponieważ przed 30 laty bawiłem się amatorsko elektroniką ,więc próbuję samodzielnie
zlokalizować uszkodzenie:
-Uszkodzone tyrystory 2N6507 szt 2 -znajdują się w stanie stałego przewodzienia
-Napięcie ,nastawa miernika prąd stały 11,5 V ,zmienny 22V - jest to normalne ??
Pytania;
-wygląda na brak sterowania bramek -jakie powinny być parametry?
-energoblok mam wymontowany ,odłączony od panela sterowania -czy powinien dzałać samodzielnie?
-gdzie szukać schematu elektroniki automatyki -na stronie producenta nieosiągalna ,
Google też nie pomogło.

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
Pozdrawiam Romek
-

kaimar - 2010-02-21, 22:15

tu masz parametry tyrystorów

Zastosowanie tyrystorów wskazuje ,że mozesz mieć do czynienia z przebiegiem po jednopołókowym wyprostowaniu lub czymś w tym rodzaju, dlatego miernik pokazuje cuda.

EVS 15/12 nie ruszy jak mu nie podasz plusa na styk 22 (złącze do panela). Jest to sygnał z wyłącznika na panelu.

romgol - 2010-02-22, 20:31

Dzięki Kaimar.
Czekam na zamówione tyrystory. Istotnie uszkodzony był jeden tyrystor ,i ładowarka podawała 5,5 V stałego napięcia a 11,5 zmiennego.
Natomiast drugi nie przewodził , więc próbowałem( widać zbyt nachalnie) go zmusić i w efekcie uległ uszkodzeniu i aktualnie jest na wyjściu 11.5 V .
Oczywiście automatyka nie działa.
Zastanawia mnie dlaczego napięcie jest zbyt niskie , nawet po zastąpieniu tyrystorów diodami-czy to o czymś świadczy?
Mam obawy że wymiana tyrystorów nie załatwi problemu,ale chyba muszę cierpliwie poczekać.
Pozdrawiam Romek

romgol - 2010-02-25, 20:53

Bogu dzięki - Wymiana tyrystorów rozwiązała problem ,energoblok działa ,wskażniki
naładowania baterii i zapełnienia zbiorników również .

Mam jeszcze pytanie -kilkakrotnie na forum czytałem że nie wolno uruchamiać silnika w trakcie działania energobloku -czyżby ( Calira Elektroversorgungs EVS 15/12 automatic )
nie była zabezpieczona przed przypadkowym włączeniem ???.

Teraz jeszcze problemy z ogrzewaniem i lodówką - a może tylko wystarczy się nauczyć?
Pozdrawiam Romek

Jerzy - 2010-02-25, 22:09

romgol napisał/a:

Mam jeszcze pytanie -kilkakrotnie na forum czytałem że nie wolno uruchamiać silnika w trakcie działania energobloku -czyżby ( Calira Elektroversorgungs EVS 15/12 automatic )
nie była zabezpieczona przed przypadkowym włączeniem ???.


W moim jest taki EVS. Kilka razy manewrowałem po placu ciągnąc podłączony kabel 230V i nic się nie wydarzyło...

roger - 2010-02-25, 22:12

romgol napisał/a:
Teraz jeszcze problemy z ogrzewaniem i lodówką - a może tylko wystarczy się nauczyć?
Pozdrawiam Romek


Poszukaj Romku na forum tematów obsługi tych urządzeń wszystko jest łopatologicznie opisane ... jak odpalić i co sprawdzać .... i odnośnie lodówki i pieca

Baal - 2010-02-25, 22:27

U mnie jest zamontowany przekaźnik sla40 czy jakoś tak i jak odpale silnik a energoblok jest włączony do 230v to natychmiast wywala bezpiecznik.Co ciekawe. Mam prostownik impulsowy którym zimą podładowywałem akumulatory w innych samochodach przez gniazdo zapalniczki.W kamperku przez zapalniczke nie ładuje. Czary jakieś?
roger - 2010-02-25, 22:35

Baal napisał/a:
Mam prostownik impulsowy którym zimą podładowywałem akumulatory w innych samochodach przez gniazdo zapalniczki.W kamperku przez zapalniczke nie ładuje. Czary jakieś?


I co działało w innych ..?. ;) ... to troszke ryzykowne , może i szybkie może wygodne ale ..... to złącze nie jest do takich celów przeznaczone ... ;)
W kampie nie działało na aku pokładowy znając życie na główny powinno ... ;) no przynajmniej teoretycznie

kaimar - 2010-02-25, 23:49

Na postoju, gdy kamper jest podłączony do 230V najpierw jest ładowany akumulator zabudowy, a po osiągnięciu wymaganego napięcia do akumulatora zabudowy jest podłączany równolegle akumulator samochodu poprzez przekaźnik w "energobloku". W przypadku pewnych urządzeń uruchomienie w tym momencie rozrusznika spowoduje przepływ prądu rozruchu, a mogą to być setki amper, zarówno z akumulatora samochodu jak i zabudowy, poprzez energoblok.Tak duży prąd ma prawo uszkodzić styki przekaźnika w energobloku lub przynajmniej spalić bezpiecznik.

Co do ładowania akumulatora przez gniazdo zapalniczki, to w wielu samochodach napięcie pojawia się w nim dopiero po włączeniu zapłonu. Przy takim rozwiązaniu nie da się ładować akumulator, bo po prostu nie ma połączenia z akumulatorem.

ARCADARKA - 2010-02-25, 23:53

jesteś pewien :-P to co naklikałeś :shock: to nie jest tak kulllllllllllllll :haha: :haha: :haha:
Baal - 2010-02-26, 12:25

kaimar napisał/a:
Na postoju, gdy kamper jest podłączony do 230V najpierw jest ładowany akumulator zabudowy, a po osiągnięciu wymaganego napięcia do akumulatora zabudowy jest podłączany równolegle akumulator samochodu poprzez przekaźnik w "energobloku". W przypadku pewnych urządzeń uruchomienie w tym momencie rozrusznika spowoduje przepływ prądu rozruchu, a mogą to być setki amper, zarówno z akumulatora samochodu jak i zabudowy, poprzez energoblok.Tak duży prąd ma prawo uszkodzić styki przekaźnika w energobloku lub przynajmniej spalić bezpiecznik.

Co do ładowania akumulatora przez gniazdo zapalniczki, to w wielu samochodach napięcie pojawia się w nim dopiero po włączeniu zapłonu. Przy takim rozwiązaniu nie da się ładować akumulator, bo po prostu nie ma połączenia z akumulatorem.

No u mnie jest coś skopane bo energoblok ładuje tylko aku pokładowy i oba są rozdzielone.Co do gniazda zapalniczki to jest ono cały czas pod napięciem.Poprzedni właściciel był chyba elektrykiem bo w sraczyku jest podłączona dioda do zasilania zaworu elektromagnetycznego.Podejrzewam równierz jakąś diode w układzie zapalniczki.

janusz - 2010-02-26, 13:20

Baal napisał/a:
No u mnie jest coś skopane bo energoblok ładuje tylko aku pokładowy i oba są rozdzielone.

To nie jest skopane, widać ten typ tak ma. U mnie też energoblok nie ładuje akumulatora samochodowego.

kimtop - 2010-02-26, 13:36

U mnie ładuje obydwa aku.równocześnie.
janusz - 2010-02-26, 13:48

kimtop napisał/a:
U mnie ładuje obydwa aku.równocześnie.

Bo twój nie jest leniwy :-P
A że tak przewrotnie zapytam, po co ładuje oba. Tylko proszę nie odpowiadać "po to żeby oba były naładowane" :haha:

kaimar - 2010-02-26, 17:13

ARCADARKA napisał/a:
jesteś pewien :-P to co naklikałeś :shock: to nie jest tak kulllllllllllllll


Nie rozumiem.

Jarosław69 - 2010-02-26, 17:40

Janusz w aucie stojącym np.dwa tygodnie w miejscu bez odpalania aku rozruchowy podtrzymuje wiele urządzeń.Jeśli nie będzie doładowywany to wiesz jaki będzie finał.Każde otwarcie drzwi szoferki,radio w szoferce,często radio z DVD (ja tak mam) i leci prądzik.Leci latem a co dopiero zimą.Z czasem bateria szybciej"siada" sama z siebie.
Ja miałem zawsze kampki z EBLem obsługującym obie baterie równocześnie.
A tak nawiasem mówiąc to zawsze syty lepiej się czuje niż głodny........ :wyszczerzony:

kimtop - 2010-02-26, 17:47

janusz napisał/a:
A że tak przewrotnie zapytam, po co ładuje oba.


Nie wiem :niewiem


Tak jest fabrycznie i bardzo mnie to cieszy ,szczególnie zimą :ok

kaimar - 2010-02-26, 17:50

Marku, a jakie masz ustrojstwo?
janusz - 2010-02-26, 18:35

Moim zdaniem są plusy dodatnie i plusy ujemne, to co pozostaje to kompromis.
Jarosław69, Tak jest jak piszesz akumulator jest rozładowywany i doładowywanie jego ma sens aby nie był rozładowany. Natomiast jeżeli samochód ma być odstawiony na zimę to najzdrowiej jest wymontować akumulatory, zabrać ze sobą np do sypialni i doładowywać co dwa miesiące, a więc tylko jeden raz w zimie. Akumulatory tak mają, że się zużywają i przy ładowaniu i przy rozładowywaniu. Ilość takich operacji jest ograniczona. Z tego punktu widzenia to doładowywanie nie ma sensu bo akumulatory w i tak nie eksploatowanym samochodzie zużywają się szybciej niż w sypialni pod łóżkiem :-P
Wracając do normalnej eksploatacji samochodu doładowywanie silnikowego nie zmieni nic. Chyba ze popełniłem jakiś błąd logiczny w moim rozumowaniu. :-P

kimtop - 2010-02-26, 18:37

Sięgnąłem do dokumentacji i wynika z niej ,że mam zamontowany Elekroblock EBL 99 G
firmy Schaudt GmBH.

Gdyby co służę instrukcją i schematem :spoko

Jarosław69 - 2010-02-26, 18:43

Janusz - ilu ludków tyle teorii.Kiedyś w aucie nie było "nic".
Teraz jest to napakowane elektroodbiorcami jak mały samolot.Wszystko zżera prąd.

A tak z innej beczki.
Czy te aku stojące w sypialni pod łóżkiem :hihi: to wzmacniają....napięcie?
:haha: :haha: :haha:

roger - 2010-02-26, 18:46

Jarosław69 napisał/a:
Czy te aku stojące w sypialni pod łóżkiem :hihi: to wzmacniają....napięcie?


Tak ale krokodylki trzeba podłączyć do Xxxxk ... ;) :bajer :haha: :haha: :haha:

kaimar - 2010-02-26, 18:58

kimtop napisał/a:
Gdyby co służę instrukcją i schematem


Dziękuję, posiadam takowe. Po pobieżnym przyglądnięciu się schematowi rzeczywiście oba akumulatory ładują się równolegle. W urządzeniach Caliry jest to jednak lepiej zrobione. Zaletą Twojeg ustrojstwa jest to że urządzenie ładujące (prostownik) jest osobnym ustrojstwem.

janusz - 2010-02-26, 19:02

Jarosław69 napisał/a:
to wzmacniają....napięcie?

Nie wiem ale obtdwa połączył bym szeregowo napięcie będzie jeszcze wyższe. :-P

Jarosław69 - 2010-02-26, 19:12

Taki kolo to chyba nie może mieć kataru?
romgol - 2010-02-26, 22:14

Nawiązując do filmiku- przed laty ,koledze przy naprawie auta , klucz upadł tak niefortunnie że zwarł akomulator ,skończyło się długim pobytem na oddziale okulistycznym.

Wasze wypowiedzi znacznie rozjaśniły moje wątpliwości ,co szczególnie jest pomocne w sytuacji braku instrukcji.
Pozdrawiam Romek

MAWI - 2010-04-11, 19:48
Temat postu: Energoblok
Witam,a może ma ktoś energoblok typu ebl 104.Mam z nim kłopot bo nie ładuje akumulatora rozruchowego.Zamontowany jest w hymerze 1997r na ducato.Może ktoś ma schemat.
Wiesiek

Kamperek - 2011-11-29, 09:26

Witam, mam gorącą prośbę o pomoc :stop:
Mam problem z przekaźnikiem uruchamiającym ( GRUNER 17061, 704M-R1A-B011, 6VDC T, 11R/11R, 40A/250 VAC, 06 01152) w ENERGOBLOKU EBL 99,
Przy załaczaniu nie podtrzymuje napięci i nie mam oświetlenia w całym kamperku :gwm .
Już go rozbieraliśmy i czyściliśmy z Arkadarkiem, ale to pomogło tylko na chwilkę, teraz już nie chce działać :placze2

kaimar - 2011-11-29, 09:53

Zadzwoń do mnie:
603786026

Roberto - 2014-02-11, 23:29

Chciałbym, o ile to możliwe, odgrzać temat i zapytać czy ma może ktoś schemat energobloku Calira LG 412-DS/I ?? Chcę się wpiąć z napięciem z regulatora od solara i nie pamiętam na który pin.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group