Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - No i problem, chyba ***** trafił bojler !

krynia i stan - 2010-03-30, 19:01
Temat postu: No i problem, chyba ***** trafił bojler !
Dzisiaj chciałem sprawdzić działanie części wodno-kanalizacyjnej w kamperku który kupiliśmy w zimę i zonk ! Cieknie woda z bojlera, i jak dla mnie wygląda na rozdęty :evil: .
Przy zakupie nie było jak sprawdzić i uwierzyłem na słowo :gwm .
Nigdy wcześniej czegoś takiego nie oglądałem więc proszę Was, zerknijcie na fotki, czy cos z tego da rade zrobić czy tylko wymiana ?

gino - 2010-03-30, 19:12

wspolczuje...
a sprawdziles reszte instalacji wodnej? krany, pompe ??
bo..to co pokazales...nie wrozy nic dobrego... :evil:

krynia i stan - 2010-03-30, 19:16

Sprawdzałem, reszta wygląda na sprawne, w każdym razie wycieków poza tymi nie ma i jest przepływ wody.
gino - 2010-03-30, 19:19

to troche szczescie...w nieszczesciu...

a piec odpala? bo..chyba mozna kupic sam zbiornik..
jesli reszta jest sprawna...

uderz z pytaniem..do ktoregos z naszych ''camper-serwisantow'' ...na pewno pomoga...

MILUŚ - 2010-03-30, 19:28

krynia i stan napisał/a:
Sprawdzałem, reszta wygląda na sprawne, w każdym razie wycieków poza tymi nie ma i jest przepływ wody.


Spojnie - sprawa wygląda na zdjęciach co prawda poważnie ale myślę ,że pokrywa bojlera jest do uratowania .Jeśli dobrze widzę pokrywa jest uszczelniana zapięciem .
Więc jeśli uda Ci się wyrównać powierzchnię styku , może dorobić nową uszczelkę, jesteś w stanie przy małym wysiłku naprawic pokrywę bojlera :ok

PZDR>MILUŚ :spoko

krynia i stan - 2010-03-30, 19:48

Cytat:
a piec odpala? bo..chyba mozna kupic sam zbiornik..


Piec działa, nie wiem w jaki sposób działa bojler, czy ma własne grzanie gazowe czy to tylko zbiornik wody a grzanie jej jest w piecu (może gadam głupoty :oops: ale tak by sugerowało Twoje pytanie o działanie pieca).
Na razie zostawiłem bo jutro z rana jadę na warsztat robić rozrząd i resztę pasków , filtrów itd.

AUTOJUR - 2010-03-30, 19:53

Pod kociołkiem jest osobny palnik ,jeśli wszystko działa poszukaj starego wachowca od lutowania :spoko
gino - 2010-03-30, 20:13

AUTOJUR dobrze radzi...
tak czy inaczej..calosc musisz zdemontowac..
rozebrac..i pewnie zbiornik da sie uratowac... :)
ale..troszke pracy Cie czeka..
i...muisz sie spieszyc..sezon juz...tuż tuż

jacekiagatka - 2010-03-30, 20:24

miałem kiedyś podobne zdarzenie, czeka cię lutowanie zbiornika i po sprawie :spoko
krynia i stan - 2010-03-30, 20:31

Dzięki, wlaliście trochę otuchy w moje serce :heart: :dzieki .
Jeśli to będzie tylko lutowanie to to nie będzie źle, sam potrafię to robić nie najgorzej :)

PS;
Palnika pod bojlerem nie odpalałem, czy da radę go uruchomić bez wody ?

roger - 2010-03-30, 21:31

Kolego nie ma tragedii ...młotek w rękę warsztacik co spawa nierdzewkę bo uszczelka nie załatwi sprawy to trzeba obspawać na łaczeniu i będzie OK
Wyjmij kocioł i działaj ...;)

papciosmurf - 2010-03-30, 22:05

krynia i stan napisał/a:
Dzięki, wlaliście trochę otuchy w moje serce
Przyjacielu w Peżocie i Bracie w Adriatiku :wyszczerzony:

Jak trzeba to własnymi deklami się podzielimy :bigok

Tadeusz - 2010-03-31, 06:59

roger napisał/a:
Kolego nie ma tragedii ...młotek w rękę warsztacik co spawa nierdzewkę bo uszczelka nie załatwi sprawy to trzeba obspawać na łaczeniu i będzie OK
Wyjmij kocioł i działaj ...;)



Roger mądrze prawi, jak zwykle.
Należy obspawać dekiel migomatem drutem nierdzewnym. Najlepiej w fachowym warsztacie. Drobna robótka. :wyszczerzony: :ok

kimtop - 2010-03-31, 07:58

Tadeusz napisał/a:
Należy obspawać dekiel migomatem drutem nierdzewnym.


No i sprawdzić ciśnieniowo przed zamontowaniem :spoko

roger - 2010-03-31, 08:38

A tak na marginesie odnośnie tych kociołków....

W zeszłym roku urwałem króciec od wyjścia wody ciepłej oczywiście przez swoja nieuwagę podczas demontażu kotła - nie należny go podważać oddziaływując na tenże króciec !!!! to po pierwsze a po drugie przećwiczyłem niby mały a duży problem którym okazało się powtórne przymocowanie kawałka rurki do kawałka blachy ..... ;)
Kochani żadne lutowania, lutospawania czy tym podobne rzeczy ..... żadne serwisy lodówkowo-chłodnicze etc ..... tylko warsztaty spawające nierdzewkę ale i tu jest kłopot bo trzeba cholernie dokładnie oczyścić pozostałości oryginalne i dopiero wtedy spawać aby połączenie było szczelne. Jak zauważył KIMTOP zbiorniczek musi wytrzymać ciśnienie w zależności od modelu od 1 do 2 czasem i ponad 2 bar-y.... ;)

czupur - 2010-03-31, 10:50

kolego widzę, że cieknie także z miejsca doprowadzenia wody do kociołka, jest to taki dekielek z dwoma rurkami, jedna doprowadza wodę, a w drugiej jest czujnik termostatu, ma on uszczelkę gumową i jest dociągany na dwie śrubki, jeżeli się mocno zdeformował trudno go będzie wyprostować, w najgorszym razie gdy silikon nie pomoże tez trzeba pospawać i nie zapominać o spuszczeniu wody najlepij odkręcając przewód od dopływu wody do bojlerka
krynia i stan - 2010-03-31, 18:32

No tak, tak tez pisałem, cieknie chyba tylko z tamtąd, tzn na kociołku bo jeszcze jest to plastykowe "nie wiadomo co" na dolocie pompy (wygląda jak filtr) i toto ma odłamany jeden zatrzask i z tego tez jest wyciek.
czupur - 2010-03-31, 21:31

czy cieknie górą zobaczysz pewnie po odwróceniu kociołka do góry nogami, ty masz dekielek bez rurek, odkręć te dwie nakrętki wyciągnij dekielek i zobacz czy się nie wykrzywił, możliwe że tylko uszczelka poszła, po odkręceniu dekielka zobaczysz kociołek od środka, możesz go oczyścić z osadu (przepłukać), nie wiem co to za plastik bo ja mam pompe zanurzeniową w kanistrze
czupur - 2010-03-31, 21:36

mój kociołek jest półokrągły na górze, a ściągacz nie łączy góry kociołka z dołem(te części są pewnie zgrzewane) tylko mocuje kociołek w metalowej obudowie na dole której jest palnik
krynia i stan - 2010-04-01, 06:33

Dzisiaj go może wyjmę, to zobaczę jak jest u mnie. Dam tu znać jak się sprawy potoczyły.
Yans - 2010-04-01, 19:50

Tadeusz napisał/a:
roger napisał/a:
Kolego nie ma tragedii ...młotek w rękę warsztacik co spawa nierdzewkę bo uszczelka nie załatwi sprawy to trzeba obspawać na łaczeniu i będzie OK
Wyjmij kocioł i działaj ...;)



Roger mądrze prawi, jak zwykle.
Należy obspawać dekiel migomatem drutem nierdzewnym. Najlepiej w fachowym warsztacie. Drobna robótka. :wyszczerzony: :ok


Jeżeli to rzeczywiście nierdzewka (raczej kwasówka) ,co możesz sprawdzić magnesem, to staraj się znależć warsztat z TIG-iem. Do cienkich blach wymagających niskich temperatur łączenia i dużej szczelności , a zarazem wysokiej czystości migomat może okazać się nietrafiony. Postaraj się ,aby fachowiec podczas spawania wpuszczał Argon do środka. To daje prawie idealne łączenie ( Hel to 100% ,ale jest drogi) . Na co dzień walczę z różnymi stalami kwasowymi. Dlatego wiem ,jak ważny jest w takim spawaniu gaz osłonowy.
A swoją drogą mamy żywy przykład na siły natury. Życzę powodzenia... :spoko

krynia i stan - 2010-04-02, 20:08

Zbiornik połatany i szczelny, ale instalacji na razie nie mogę sprawdzić bo kamper został na warsztacie, zdemontowałem amortyzatory z tyłu a nowe okazało się że nie pasują, i teraz szukam dobrych :) .
MAWI - 2010-04-02, 22:13

Witam wszystkich,moje pytanie brzmi.Przed kociołkiem mam zamontowany taki zawór elektryczny,na elektrozawór.Poprzedni właściciel mówił ,że to działa tak ,że jak temperatura spadnie poniżej +4,to sama woda zleci i po problemie .Ja zauważyłem że jak wymieniałem bezpieczniki,więc na chwile brakło prądu woda zaczeła tym zaworem wyciekac pod kampera.Kampera mam pierwszy rok brak mi doświadczenia .Czy ktoś ma takie coś i czy wieżyc Niemcowi z tym zabezpieczeniem mrozowym.Nie chciałbym tak skończyć jak "krynia i stan"
Wiesiek

WINNICZKI - 2010-04-02, 22:16

krynia i stan napisał/a:
Zbiornik połatany i szczelny, ale instalacji na razie nie mogę sprawdzić bo kamper został na warsztacie, zdemontowałem amortyzatory z tyłu a nowe okazało się że nie pasują, i teraz szukam dobrych :) .
Po świętach zapytam,możliwe,że będę miał dostęp do nowych do tego typu kamperka.
janusz - 2010-04-02, 22:22

MAWI44 napisał/a:
Czy ktoś ma takie coś i czy wieżyc Niemcowi

Mam takiego dzynksa i działa.

krynia i stan - 2010-04-02, 23:43

Cytat:
Po świętach zapytam,możliwe,że będę miał dostęp do nowych do tego typu kamperka.


Dzięki, fajnie :)
bardzo chętnie skorzystam o ile do tego czasu sam czegoś nie znajdę.

papamila - 2010-04-03, 08:51

MAWI44 napisał/a:
jak temperatura spadnie poniżej +4,to sama woda zleci i po problemie .Ja zauważyłem że jak wymieniałem bezpieczniki,więc na chwile brakło prądu woda zaczeła tym zaworem wyciekac pod kampera

MAWI44
jest prawidłowo, to tak ma działać.
Elektrozawór pozostaje zamkniety jak jest pod napięciem.
Jak go braknie (rozładowanie akumulatora, wywalony bezpiecznik )to się otwiera
i wyrzuca wodę aby chronić przed rozsadzeniem.

krynia i stan - 2010-04-09, 22:07

No to kociołek założony , wszystko działa i nie cieknie :)
Resory też są na miejscu, dzięki wydatnej pomocy Skorpiona , stawiam piwo :) puki co na razie wirtualne.

koko - 2010-04-11, 12:08

Przy sprawdzaniu magnesem czy nierdzewka czy kwasówka (to jest to samo)nic się nie sprawdzi ponieważ Nikiel jest przyciągany tak jak żelazo
Yans - 2010-04-11, 12:31

koko napisał/a:
nierdzewka czy kwasówka (to jest to samo)

Sądzę,że się mylisz. Spróbuj nierdzewkę potraktować kwasem... :diabelski_usmiech
Myslę ,że podczas spawania też odczujesz różnicę. A i po tym procesie samo czyszczenie antoxem daje różne efekty...
A w tamtym poście chodziło mi bardziej o sprawdzenie ,czy aby bojler nie ma stali czarnej w swoim składzie...Co ma znaczenie przy udziale gazów ochronnych przy połączeniu... To ważne jest szczególnie przy zagrożeniu bakteryjnym...Stale nierdzewne (304 ) mają inną wytrzymałość kwasową i temperaturową niż kwasowe ( 316 ) . Producenci mają to na uwadze. Bojler to specyficzne urządzenie. Jego zła obsługa czy naprawa może nas kosztować zdrowie. Często spotykam się z lekceważeniem prawidłowego technologicznie procesu wytwarzania , czy naprawy. :spoko

koko - 2010-04-11, 20:41

Stal nierdzewna to stal chromowo niklowa tak samo stal tak zwana kwasoodporną w 100%nie isnieje czy widziałeś kiedyś kwas w naczyniu ze stali istnieją stale nierdzewne o specjalnym przeznaczeniu n,p na wodę morską czy słodką.
Stal to związek żelaza z węglem a o przeznaczeniu decyduje jej skład oraz dodatki i sposób obróbki
Tak więc w każdym takim naczyniu podstawa to jak ty to zwierz czarne żelazo piszę to nie żeby się wymądrzać ale dla czystości tematu.NIkiel jest Feromagnetyczny t,j wyjątek w metalach nieżelaznych i przyciąga go magnes

Yans - 2010-04-11, 20:53

koko napisał/a:
czy widziałeś kiedyś kwas w naczyniu ze stali

Tak. W naczyniu ze stali mieszamy różnego rodzaje substancje pochodne kwasów biorące udział w uzdatnianiu wody. A pracuje głównie ze stalą 316 . I możesz wierzyć,lub nie. Magnes na nią nie działa... :spoko

koko - 2010-04-12, 16:21

Co to są pochodne kwasów ???nie znam takiego określenia.jaki mają PH??? kończe dyskusję mieszaj dalej nie znam i nigdy nie spotkałem się z takim oznaczeniem stali a długie lata byłem szefem narzędziowni KONIEC
maszakow - 2010-04-13, 15:10

KOGUT napisał/a:
Stal nierdzewna - kwasoodporna typu 316
Typ 316 posiada doskonalą wytrzymałość na pełzanie w podwyższonych temperaturach.

Rzekłeś. ja bym dodał że nawet 316L.
tylko oc to jest ta odporność na pełzanie i do czego nam to ? :-P
koko - to że się nie spotkałeś to nie znaczy że nie istnieje. Narzędzi z tytanu lub wolframu pewnie też nie robiłeś. Stal kwasoodporna na narzędzia się nie nadaje - zbyt szybko pęka :)

janusz - 2010-04-13, 15:17

maszakow napisał/a:
Stal kwasoodporna na narzędzia się nie nadaje - zbyt szybko pęka :)
Ale nie pełza, bo jest bardzo odporna na pełzanie. :-P
Nie wiemy jak w temperaturze pokojowej, czyli normalnej dla naszych kamperków jej odporność na pełzanie wygląda. Myślę jednak, że jest wystarczająco odporna i na narzędzia do kamperowania nadaje się wyśmienicie. :-P

Yans - 2010-04-13, 17:44

Stal kwasoodporna (kwasówka) – stal odporna na działanie kwasów o mniejszej mocy od kwasu siarkowego. Kwasoodporność uzyskuje się dzięki stabilizacji austenitu w normalnych warunkach, co można uzyskać dzięki wysokim zawartościom chromu (17–20%) i niklu (8-14%), oraz innych dodatków stopowych, takich jak mangan, tytan, molibden i miedź. Stale kwasoodporne stosowane są po polerowaniu. Jako że w wysokich temperaturach dodatki stopowe mają tendencję do łączenia się z węglem tworząc twarde węgliki, po spawaniu elementów wykonanych ze stali kwasoodpornych wymagana jest ich obróbka cieplna.

Polska Norma PN-XX/H-86020 podaje szereg stali kwasoodpornych, między innymi oznaczane symbolami 0H18N9, 1H18N12T, H17N13M2T, OH13N28M3TCu, 0H22N24M4TCu.

Stale kwasoodporne wykorzystuje się do budowy zbiorników kwasów oraz instalacji przemysłowych, do ich produkcji i dystrybucji, oraz innych instalacji zawierających kwasy, np. w przemyśle farbiarskim, przy produkcji nawozów sztucznych itp.

W celu zapobieżenia tworzeniu się węglików dodaje się tytan (T w oznaczeniu gatunku stali). Proces ten nazywa się stabilizacją, a takie stale - stabilizowanymi.
Przykładowe stale kwasoodporne [edytuj]

* AISI 304 - Najpopularniejszy materiał nierdzewny (tzw. [nierdzewka]), o dobrej odporności na korozję w różnych mediach, dobrze spawalny. Stosowane w urządzeniach przemysłu spożywczego i chemicznego oraz na części wymagające głębokiego tłoczenia, odporne na korozję w środowisku atmosferycznym, wody naturalnej, roztworów alkalicznych, niektórych kwasów organicznych i nieorganicznych. Stosowany, gdy nie ma dużego zagrożenia ze strony działania kwasów. Skład chemiczny: C < 0,03%; Si < 1,0%; Mn < 2,0%; P < 0,045%; S < 0,015%; N < 0,011%; Cr = 18,0%-20,0%; Ni = 10,0%-12,0%
* AISI 321 - Podobny do AISI 304 z dodatkiem tytanu. Wykazuje dużą odporność na korozję międzykrystaliczną. Może być stosowany w zakresie temperatur od 450 - 800°C. Stosowane na wymienniki ciepła, w elementach narażonych na działanie agresywnych środków konserwujących, na urządzenia pracujące w temperaturze 200°C. Skład chemiczny: C < 0,08%; Si < 1,0%; Mn < 2,0%; P < 0,045%; S < 0,015%; Cr = 17,0%-19,0%; Ni = 9,0%-12,0%; Ti < 0,07%.
* AISI 316, 316L, 316 Ti - Najpopularniejszy materiał kwasoodporny (tzw. [kwasówka]). Materiał o podwyższonej odporności na korozję w środowiskach agresywnych. Możliwość pracy w temperaturze 300/400°C. Zastosowanie: przemysł chemiczny, farmaceutyczny, tekstylny, spożywczy, do wyrobu celulozy, farb. Stale z dodatkiem molibdenu, przez to bardziej odporne na korozję wżerową w środowisku z jonami chlorkowymi. Skład chemiczny gatunku AISI 316: C < 0,07%; Si < 1,0%; Mn < 2,0%; P < 0,045%; S < 0,015%; N < 0,011%; Cr = 16,5%-18,5%; Mo = 2,0%-2,5%; Ni = 10,0%-13,0%. Skład chemiczny gatunku AISI 316L: C < 0,03%; Si < 1,0%; Mn < 2,0%; P < 0,045%; S < 0,015%; N < 0,011%; Cr = 16,5%-18,5%; Mo = 2,0%-2,5%; Ni = 10,0%-13,0%. Skład chemiczny gatunku AISI 316 Ti: C < 0,08%; Si < 1,0%; Mn < 2,0%; P < 0,045%; S < 0,015%; Cr = 16,5%-18,5%; Mo = 2,0%-2,5%; Ni = 10,5%-13,5%; Ti < 0,7%.

krynia i stan - 2010-04-13, 19:21

No dobra , ale co z tego wynika dla zwykłego śmiertelnika takiego jak my ?
Nazwa stal kwasoodporna jest zwyczajowa i jest to bardziej eufemizm, nie ma stali całkiem odpornej na działanie kwasów mineralnych (wyjątek to stężony kwas siarkowy i po rozcieńczeniu też reaguje), jest tylko zwiększona odporność a właściwie to dłuższy czas przebiegu reakcji w porównywalnych warunkach w stosunku do zwykłej stali).
A dla nas zwykłych zjadaczy chleba cenną właściwością tych gatunków stali jest ich wysoka odporność na korozję, niestety odbywa się to kosztem wysokiej ceny i kłopotliwej obróbki.

Yans - 2010-04-13, 20:02

krynia i stan napisał/a:
No dobra , ale co z tego wynika dla zwykłego śmiertelnika takiego jak my ?
Wbrew pozorom sporo. Pisząc odpowiedz na Twój post chciałem uczulić na prawidłowość technologiczną naprawy bojlera. Często w pracy spotykam się fuszerką . Bojler jest obiektem zainteresowania bakterii. Dlatego spawanie bojlera ze stali nierdzewnej,czy też kwasowej musi być przeprowadzane zgodnie z procedurą. Stal kwasową trzeba spawać inaczej. Koniecznością jest całkowita ochrona gazami nieaktywnymi typu argon lub hel .Często spotykam się z lekceważeniem tych procedur. A w miejscu spawania powstają wykwity podobne do grzybów. Tam mnożą się bakterie. I to wszystko.
krynia i stan - 2010-04-14, 11:36

I teraz wszystko jasne :spoko
Rubitek - 2011-08-04, 22:04

Niedawno mój bojler też odmówił posłuszeństwa. Po włączeniu słychać było klik elektrozaworu i odpalanie palnika, po czym po chwili zapalała się czerwona dioda z błędem. Wody pełno, akumulator naładowany, gazu full.
Strachu miałem co nie miara, by rozebrać bojler.
Po wyjęciu go z pod łóżka, odkręciliśmy z kumplem boczną ściankę i wyciągneliśmy palnik. Okazało się że zatkała się dysza od pyłu z palnika.
Cały bojler jest z kwasówki, jednak na palniku i w obudowie "kociołka" / bojler wygląda jak dwa garnki jeden w drugim a pomiędzy nimi umieszczony jest otwarty palnik ze zdjęcia/ pełno było białego pyłu. Po wyczyszczeniu stalową szczotką, przetkaniu mikro drucikiem dyszy, i złożeniu bojler grzeje jak smok.

Dopisałem moją uwagę by była zrozumiała prostota i budowa bojlera. Zdjęcie zrobione komórką.

Brat - 2011-12-01, 10:07

I tu piwo DUŻE dla Donalda, co to mi PW pomógł, żeby mi szlag nie trafił bojlera !

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group