Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Akumulatory

Campmar - 2010-11-18, 09:44
Temat postu: Akumulatory
Trzy tygodnie temu kupiłem w Niemczech kampera FIAT 1,9TD Fendt rocznik 1996.Pierwsza podróż testowa(2500km),pierwszy postój,podłaczamy się do 230V,wszystkie urzadzenia pracują ok.Następny parking jest bez kamperowych mediów,wskaźnik naładowania akumulatora (część mieszkalna) pokazuje maksa.Po 1,5godzinym użytkowaniu TRUMY,pompy wody,nagle przygasają światła,a elektrozawór spuszcza wodę z bojlera.Stan naładowania akumulatora zero (czerwony LED).Po krótkiej pracy silnika (15minut),stan naładowania akumulatora wraca do maksymalnego.Moja diagnoza,to kiepska jakość akumulatorów (do silnikowego też mam zastrzeżenia).Myślę,że słuszna??Ok w planach wymiana.Mówi się,że oba aku powinny mieć zbliżoną pojemność.Ten silnikowy to 84Ah,trochę mało jeżeli drugi miałby mieć tyle samo.Jakie pojemności wybrać?Myślę,że ten "mieszkalny" powinien być aku głębokiego rozładowania.Jeszcze jedno jakie prądy pownny być na standby. Panel radia zdjęty,alarmu nie mam,solar (tu prąd płynie w drugą stronę)
Aha jeszcze jedno,przed wyjazdem,przy domu stałem cały dzień podłączony do 230V,wskaźnik pokazywał tylko ładowanie aku mieszkalnego.Czyżby ten silnikowy nie potrzebował doładowania?Będę wdzięczny za pomoc.

roger - 2010-11-18, 09:51

Kolego Andrzej Elanko włożył kawał pracy w uporządkowanie tematów technicznych .... a Ty nawet nie zadałeś sobie trudu żeby tam zajrzeć .... ja wiem że tak prościej dostać gotowca ale cała wiedza której potrzebujesz i dużo więcej jest już dawno na forum omówiona o tutaj :

http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=8551

Campmar - 2010-11-18, 09:56

roger napisał/a:
Kolego Andrzej Elanko włożył kawał pracy w uporządkowanie tematów technicznych .... a Ty nawet nie zadałeś sobie trudu żeby tam zajrzeć .... ja wiem że tak prościej dostać gotowca ale cała wiedza której potrzebujesz i dużo więcej jest już dawno na forum omówiona o tutaj :

http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=8551


Dzięki kiedyś,kiedy nie było mi to potrzebne to przeglądałem ten post.Dzisiaj nie mogłem go odnaleźć,ale to prawda lepiej dostać gotowe danie.Człowiek jest coraz wygodniejszy.Na marginesie,każdy przypadek może być różny.Pozdrawiam

roger - 2010-11-18, 10:00

Tam masz opisane praktycznie wszystko co zwiazane z ładowaniem, Aku pokładowym, rozruchowym, żelówkach, regulatorach solarnych, energoblokach ....... poborach prądu, napięciach ładowania ..... etc

A tak na marginesie uwierz mi Twój przypadek i problem jest typowy .... ;)

pirat666 - 2010-11-18, 10:41

Adi napisał/a:
Campmar napisał/a:
(tu prąd płynie w drugą stronę)
Nie zrozumiałem ?? Z kabiny prąd płynie do akumulatora ?? To masz super, jak tego więcej popłynie to i dom zasilisz i sąsiadom sprzedasz :diabelski_usmiech ą Są tu jednak lepsi fizycy ode mnie ale mnie się wydaje, że zawsze płynie z "+" do "-"


Adi coś ty dziś nie w humorze :spoko

Koledze chodziło o solarki - jak nie ładują to pobierają prąd (... tu prąd płynie w drugą stronę ... ) po to są stosowane regulatory przy solarach aby tak się właśnie nie działo :ok

Campmar - 2010-11-18, 10:54

solarki - jak nie ładują to pobierają prąd (... tu prąd płynie w drugą stronę ... ) po to są stosowane regulatory przy solarach aby tak się właśnie nie działo :





Czyli pobór prądu tego akumulatora powinie być prawie zerowy?

Campmar - 2010-11-18, 11:00

pirat666 napisał/a:
solarki - jak nie ładują to pobierają prąd (... tu prąd płynie w drugą stronę ... ) po to są stosowane regulatory przy solarach aby tak się właśnie nie działo :ok



Czyli pobór tego prądu powinien być prawie zerowy?

kimtop - 2010-11-18, 11:27

Adi napisał/a:
,a do budy jak największy.


Tu się z Tobą nie zgodzę.
Po pierwsze- może nie wytrzymać tego alternator.
Po drugie -dobry aku 87ah spokojnie wytrzymuje 3-4 dni(w zależności od obciążenia)
Po trzecie -ten prąd trzeba wyprodukować.
Jeśli się nie podpina pod 230 to potrzeba kilku ładnych godzin jazdy.
Dlatego moim zdaniem lepiej szukać oszczędności w zużyciu prądu niż zwiększać pojemność aku.

roger - 2010-11-18, 11:32

kimtop napisał/a:
Dlatego moim zdaniem lepiej szukać oszczędności w zużyciu prądu niż zwiększać pojemność aku.


I to jest jedyna słuszna koncepcja ..... i ona jest dobra ta koncepcja Mareczku .... ;)

pirat666 - 2010-11-18, 11:35

Campmar napisał/a:
Czyli pobór tego prądu powinien być prawie zerowy?

Prawie bo to zależy już ile pobiera sam regulator - jeśli ma np wyświetlacz itp

I w 100% zgadzam się kimtop, lepiej szukać oszczędności w zużyciu niż pakować akumulatory.

Ja mam u siebie tylko 60Ah i taki sam rozruchowy, do tego solar około 75W i przez cały okres od czerwca (bo wtedy dopiero założyłem solar) do dziś nie podpinałem się jeszcze pod 230V a spędziliśmy między innymi 3 tygodnie niemal stacjonarnie i prądu nigdy nam nie brakowało. Inna sprawa, że nie zużywam go dużo bo tylko do pompek oświetlenia (diodowe) i czasem nawiew.

Campmar - 2010-11-18, 11:37

kimtop napisał/a:
Jeśli się nie podpina pod 230 to potrzeba kilku ładnych godzin jazdy


No właśnie,to by wskazywało,że akumulator jest do wymiany.
Co do pojemności to jestem podobnego zdania

Dziabong - 2010-11-18, 12:28

Campmar napisał/a:
kimtop napisał/a:
Jeśli się nie podpina pod 230 to potrzeba kilku ładnych godzin jazdy


No właśnie,to by wskazywało,że akumulator jest do wymiany.
Co do pojemności to jestem podobnego zdania


Tak naprawdę to jak akumulator gwałtownie się rozładował i równie szybko naładował to jest właściwy sygnał do jego wymiany.

kimtop - 2010-11-18, 12:40

Campmar,niewątpliwie akumulator masz do wymiany. :spoko
Camper Diem - 2010-11-18, 12:52

Campmar, niedawno kupowałem akumulatory i polecam rozważenie np. takiej oferty:

http://allegro.pl/akumula...1322864764.html

ja kupiłem 2x100Ah, bo użytkowanie jesien-zima-wiosna charakteryzuje się większym zużyciem i wolę mieć zapas prądu. w dodatku akumulatory AGM są głębokiego rozładowania, ale jeżeli będziesz je rozładowywał poniżej 50% pojemności to będą służyły zdecydowanie krócej niż wartości projektowane. reasumując- optymalnie mieć duże pojemności akumulatorów pokładowych AGM i zawsze pracować w "górnej połówce" pojemności.

jeśli będziesz szukał tańszych weź pod uwagę, że nie każdy akumulator opisywany jako głębokiego rozładowania jest AGM, w czym przodują wiodący producenci akumulatorów rozruchowych... aku AGM różnią się projektowanym okresem użytkowania oraz projektowaną ilością ładowań/rozładowań bez gwałtownej utraty pojemności :spoko

kimtop - 2010-11-18, 13:30

Jeśli byś decydował się na akumulator żelowy,zorientuj się najpierw ,czy twój energoblok jest przystosowany do ładowania takiego akumulatora
artanek - 2010-11-18, 14:04

Adi napisał/a:
Campmar napisał/a:
Myślę,że słuszna??

Słuszna - musisz jak najszybciej wymienić pokładowy - im większej pojemności tym lepiej. Moim zdaniem akumulatory AGM najlepsze.

Campmar napisał/a:
Mówi się,że oba aku powinny mieć zbliżoną pojemność

Po co? Dlaczego?? Do auta taki jak zaleca instrukcja obsługi,a do budy jak największy.

Campmar napisał/a:
Jeszcze jedno jakie prądy pownny być na standby
Najlepiej jak najmniejsze.

Campmar napisał/a:
(tu prąd płynie w drugą stronę)
Nie zrozumiałem ?? Z kabiny prąd płynie do akumulatora ?? To masz super, jak tego więcej popłynie to i dom zasilisz i sąsiadom sprzedasz :diabelski_usmiech ą Są tu jednak lepsi fizycy ode mnie ale mnie się wydaje, że zawsze płynie z "+" do "-"
No Adi widze że jednak myslisz jak człowiek z epoki starej elektroniki .To co podałes to fakt tylko umowny .Tak naprawde to juz dawno naukowcy udowodnili ze prąd idzie na odwrót .To tylko ciekawostka ale dokładnie pamiętam ten artykuł bo mnie zaskoczył.Inni naukowcy przyznali temu iodkryciu racje .To tak do zabawy bo mnie już nic nie obchodzi w która strone płyne .Nie jestem elektronem .
Tadeusz - 2010-11-18, 18:28

Adi napisał/a:
. Akumulator sam nie bierze powodując nadmierne obciążenie alternatora.


BIERZE!!!

Wcześniej pisałem o tym w długim poście o budowie i działaniu akumulatorów. Akumulator rozładowując się, drastycznie obniża swój opór wewnętrzny. Rozładowany ponad miarę, to znaczy poniżej 50% pojemności, lub, co gorsza do zera, może pobrać tak duży prąd, że alternator nie wyrobi. Jeszcze gorsza sytuacja może wystąpić, gdy akumulator uległ zniszczeniu na skutek wypłukania masy czynnej i osadzeniu jej na dnie cel. Jeśli jest jej tak dużo, że sięga płyt, to mamy rozładowanie zwarciowe.
Taki akumulator ma rezystancję wewnętrzną bliską zeru i nie radzę go ładować, szczególnie z alternatora.

Tadeusz - 2010-11-18, 18:49

Adasiu, nie przepraszaj i bierz jak najczęściej udział w dyskusjach, bo tylko wymieniając poglądy i dzieląc się posiadaną wiedzą możemy ją ciągle poszerzać. Wszyscy uczymy się od siebie nawzajem.
Każdy z nas może służyć Kolegom skrawkiem swej wiedzy. Jeśli nawet gdzieś pobłądzimy, to nic nie szkodzi. Przy okazji uzupełnimy swe wiadomości w temacie.

Co do akumulatorów - następuje szybki rozwój i w tej dziedzinie, ale ciągle pewne zasady niezmienne mają zastosowanie. Chodzi o zasady ładowania i rozładowania. Bez względu na typ akumulatora kwasowego i jego budowę tych zasad obejść się nie da. :) :spoko

Campmar - 2010-11-18, 19:36

[quote="affa"]Campmar, niedawno kupowałem akumulatory i polecam rozważenie np. takiej oferty:

Widzę,że to akumulatory żelowe,do tego potrzebna jest specjalna ładowarka,a ja nie wiem czy mój energoblok spełnia te wymagania.

Campmar - 2010-11-18, 19:38

kimtop napisał/a:
Jeśli byś decydował się na akumulator żelowy,zorientuj się najpierw ,czy twój energoblok jest przystosowany do ładowania takiego akumulatora


Tego nie wiem,mój energoblok podaje napięcie 13,8V

Camper Diem - 2010-11-18, 19:46

no to sprawdź czy masz przełącznik kwas-żel na energobloku :evil:
kimtop - 2010-11-18, 19:48

W energobloku jest przełącznik kwas/żel,który zmienia sposób ładowania.Nie wiem tylko czy jest tak w starszych kamperach
Campmar - 2010-11-18, 20:29

kimtop napisał/a:
W energobloku jest przełącznik kwas/żel,który zmienia sposób ładowania.Nie wiem tylko czy jest tak w starszych kamperach


affa napisał/a:
no to sprawdź czy masz przełącznik kwas-żel na energobloku


Takiego przełącznika brak.Myślę,że nie będę cudował i kupię akumulator VARTY (Hobby)
model E33

Krystian - 2010-11-18, 20:30

Ten przełącznik kwas/żel znajduje się przeważnie z tyłu energobloku.
Musisz odkręcić śrubki mocujące ten energoblok, wyjąć go i szukać tego przełącznika z tyłu.

Campmar - 2010-11-18, 20:32

dane akumulatora
Camper Diem - 2010-11-18, 20:33

jeszcze w grę wchodziłoby podłączenie regulatora ładowania, ale nie wiem czy będziesz chciał się w to bawić/inwestować...
Camper Diem - 2010-11-18, 20:35

agm, czyli absorbent glass mat- żel
Camper Diem - 2010-11-18, 20:47

Adi, nie wrzucajmy tutaj definicji akumulatorów, bo do niczego to nie doprowadzi

AGM określane są jako żelowe potocznie, ponieważ akumulatory AGM, VRLA oraz żelowe wymagają podobnego procesu ładowania, zupełnie innego niż zwykłe akumulatory kwasowe

Campmar - 2010-11-18, 21:09

Tak jak pisałem wcześniej zdecyduję się na akumulator Varty model Hobby.AKUMULATORY DO PRZYCZEP KEMPINGOWYCH, ŁODZI, INSTALACJI SOLARNYCH, MOBILNYCH SYSTEMÓW KIEROWANIA RUCHEM.SPECYFIKACJA:

*
napięcie: 12V
*
pojemność: 90 Ah
*
polaryzacja: P+
*
długość: 353 mm
*
szerokość: 175 mm
*
wysokość: 190 mm
*
gwarancja 24 miesięcy

Nie wiem co to jest polaryzacja P+

Ahmed - 2010-11-18, 21:13

prawy +
roger - 2010-11-18, 21:16

oskp napisał/a:
prawy +

;) Klemy z przodu .... ;)

Ahmed - 2010-11-18, 21:17

Myślałem , że to oczywiste :spoko
Campmar - 2010-11-18, 21:18

oskp napisał/a:
prawy +


Czy to ma jakieś znaczenie?Przecież można go obrócić o 180stopni

roger - 2010-11-18, 21:18

Jak kabelka starczy .... ;)
Campmar - 2010-11-18, 21:22

roger napisał/a:
Jak kabelka starczy


Jak obrócę to starczy,mowa oczywiście o akumulatorze pokładowym.

Campmar - 2010-11-18, 21:24

Adi napisał/a:
w samochodzie raczej nie, a w camperach raczej tak :-)))))))


Nie kumam jakie to ma znaczenie w przypadku aku pokładowego.Ważne aby plus do plus,minus do minusa

gino - 2010-11-18, 21:29

to zalezy od dlugosci i ulozenia przewodow plusa i minusa...

jesli przewod jest krotki, nie naciagniesz go na druga strone..

ja u siebie w camperku musze miec plus z prawej strony...odwrotnie nie mam jak zamontowac....

Campmar - 2010-11-18, 21:31

Ted69 napisał/a:
Nie wiem jak masz zamontowany pokladowy


U mnie stoi w jednej z szafek,wzdłuż.Teraz nie pamiętam czy + czy - do przodu.Obrócenie o 180 stopni zmienia tę pozycję.

roger - 2010-11-18, 21:33

Nie tylko to jest problemem co napisał Adam ... zgodnie ze sztuką przewody nie mogą być skrzyżowane .... bo to grozi zwarciem i pożarem ...... a nie da się od tak sobie zmienić ich połozenia ....

PS
Cały czas się dziwię że gadamy setny raz o tym samym ..... i przekonujemy siebie nawzajem do swoich racji ...... :bajer :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

Wiesz co zamontuj sobie ogniwo paliwowe i będziesz miał spokój .... ;)

Ahmed - 2010-11-18, 21:38

Ale przecież cena jest taka sama to po cholerę komplikować sobie życie ? :diabelski_usmiech
Campmar - 2010-11-18, 22:05

Jasne,po co ja drążę tę sprawę.Przy tej podaży,kupię taki jaki mi potrzeba
SlawekEwa - 2010-11-19, 19:56

Campmar napisał/a:
U mnie stoi w jednej z szafek,wzdłuż.Teraz nie pamiętam czy + czy - do przodu

Marku "+" masz z przodu. Nasz energoblok nie przełącznik na żelowy. :spoko

Campmar - 2010-11-20, 09:36

SlawekEwa napisał/a:
Marku "+" masz z przodu. Nasz energoblok nie przełącznik na żelowy.


Witam Sławku,wiem już sprawdziłem.Czasami człowiekowi nie chce się d ruszyć.Zresztą z tego co się dowiedziałem to przy najmniej VARTA odwrotnej polaryzacji nie produkuje.P+ stanowi jej 99% wytworów.

SlawekEwa - 2010-11-20, 15:24

Marku popatrz na coś takiego http://www.sklepy24.pl/ma...+traction+95751
Mam taki i jestem jak narazie zadowolony :lol:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group