Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Trzy główne rodzaje akumulatorów kwasowych.

Tadeusz - 2011-01-11, 23:35
Temat postu: Trzy główne rodzaje akumulatorów kwasowych.
Ponieważ niektórzy Koledzy zadają pytania o nowości w dziedzinie akumulatorów, to nie opisując wszystkich nowinek w budowie, podam główne cechy trzech typów akumulatorów kwasowych, różniących się budową ze względu na zastosowanie.
Ponieważ akumulatory głębokiego rozładowania nie nadają się do rozruchu, więc stosując je w części mieszkalnej pozbawiamy się możliwości ewentualnego użycia do rozruchu w razie awarii aku trakcyjnego.
Dlatego zwróćcie uwagę na trzeci typ akumulatorów, które istnieją od niedawna i są bardzo nowoczesne technologicznie. Ich główną zaletą jest osiągnięcie krytycznej wartości napięcia 10,5 V dopiero przy wyczerpaniu 75% pojemności. Rewelacja!

Akumulatory z uwagi na ich przeznaczenie i wykorzystanie można podzielić na:
a) rozruchowe - służą praktycznie do rozruchu silnika w samochodach, następnie za dostarczanie energii odpowiedzialny jest alternator. Ich konstrukcja jest tak zaprojektowana, żeby zapewnić duży prąd rozruchu, ale nie jest odporna na głębokie rozładowanie.
b) głębokiego rozładowania - nie mają dużych prądów rozruchowych, ale można z nich pobierać mniejszą energie przez dłuższy okres. Silnik elektryczny lub inny odbiornik pobiera wielokrotnie mniejszy prąd niż rozrusznik, ale ciągle przez kilkanaście godzin. Są to dwa zupełnie różne cykle pracy. Dlatego też do zasilania różnego rodzaju urządzeń elektrycznych, potrzebujemy akumulatora skonstruowanego specjalnie do takich zastosowań.
c) głębokiego rozładowania z możliwością rozruchu - charakteryzują się wysoką stabilnością mocy. Mają zastosowanie tam gdzie w energię trzeba zaopatrzyć wiele różnych odbiorników prądu przez dłuższy okres czasu.
Varta Energy i Delphi Freedom Marine to: separator kopertowy wyłożony włókniną (flizelina), która utrzymuje elektrolit. Grube płyty wykonane w technologii wapiennej z dodatkiem srebra, charakteryzują się wysoką wydajnością elektrochemiczną. Dzięki takiej konstrukcji można je głęboko rozładować do 25% pojemności znamionowej (do osiągnięcia napięcia10,5V) bez obawy o jego uszkodzenie.

Cechy:
- Stosunkowo duży prąd rozładowania, zatem można użyć do rozruchu
- Duża pojemność przy niewielkich rozmiarach
- Szybkie przyjmowanie ładunku, zawsze i szybko można doładować akumulator
- Niska oporność wewnętrzna gwarantuje niezawodne oddawanie skumulowanej energii
- Bezobsługowość: specjalne stopy gwarantują minimalne ubytki wody
- Niski poziom samorozładowania, wielomiesięczne przerwy sezonowe nie są żadnym problemem
- Szczelny – skonstruowany do zastosowań na wodzie, w razie wywrotki łodzi lub zanurzenia, środowisko naturalne nie zostanie skażone

Dla porównania - akumulatory dwóch pierwszych rodzajów uzyskują napięcie krytyczne 10,5 V przy rozładowaniu połowicznym, tj, 50%.

donald - 2011-01-12, 08:36

Tadeusz, google przy Tobie to cienki bolek...Dzieki. :bigok wlasnie sie przymierzam do wymiany aku pokladowych. :spoko :spoko
Tadeusz - 2011-01-12, 09:56

maluch napisał/a:
Co Tadziu o nim sądzisz ????


Najnowsze technologie czynią akumulatory cudami natury. ALE NIE DO KOŃCA.

Te akumulatory nie znoszą przeładowania. Ładować je musisz specjalnym prostownikiem, ze zmiennymi cyklami ładowania i abosolutnie nie dopuszczającym do przeładowania.
W tych akumulatorach przeładowanie powoduje zamianę żelu na wodę i jest to proces nie odwracalny.
Ale to jedyna wada.

Sprawdż jeszcze prąd rozładowania, bo dystrybutorzy nie podają. Chyba, że ma on służyć tylko i wyłącznie do części mieszkalnej.
Zakładam również, Bogusiu, że elektrownia w Twoim Chaussonie posiada przełączenie na ładowanie aku żelowych.
:) :spoko

Tadeusz - 2011-01-12, 16:12

maluch napisał/a:
zobaczymy na ile tan wystarczy ?????


Ten akumulator może wytrzymać nawet 10 lat jeśli ładowany będzie do maksymalnie 14,4 V (mierzone w czasie procesu ładowania). W zwykłym kwasowym analogiczny pomiar może sięgać 15,8 - 16,2 V.
Skoro masz prostownik do GEL to spoko. Może tylko poproś kogoś o sprawdzenie na miejscu jak masz ustawiony regler solara, aby nie przeładowywał.

Masz super akumulatorek na wiele lat. :wyszczerzony: :ok

DarekAvesta - 2011-01-12, 19:10

Hej!!
Jak to milo ze istnieje takie forum. Zajzalem aby poczytac o akumulatorach a znalazlem rozwiazanie mojego problemu z zamkami do drzwi zewnetrznych i doskonaly - moim zdaniem sklep internetowy Reimo. WIELKIE podziekowania dla Maluch-a za te linki.
pozdrawiam.

gregu - 2011-06-10, 10:10

a ja jeszcze o akumulatorach zelowych i AGM - drugiego i trzeciego typu:
http://www.varta-automoti...older_PL_01.pdf

od strony 18 ciekawe porownanie. plus tabelka na stronie 24.

arrtur - 2011-06-12, 17:53

witam,

obawiam sie tylko - z wlasnych doswiadczen - ze ciezko bedzie dowiedziec sie o jakim akumulatorze rozmawiamy ze sprzedawca...

do niedawana stosowalem akumulatory glebokiego rozladowania (nie wiedzialem ze mozna rozrozniac do rozruchu i bez rozruchu) firmy ZAP czy Schneider obecnie. Mialem je na zabudowie i na rozruszniku. Gosc w sklepieprzyfabrycznym mowil, ze moge je rozladowywac do zera !!! i nic im nie bedzie w przeciwienstwie do rozruchowego oraz maja wiecej cykli. O ile nie wiadomo. No i sobie uzywalem.
Nie polece bo mialem ich z 5 sztuk, maja gwarancje na 18 miesiecy i kazdy rozwalal sie w tej okolicy tj o ile chwile wczesniej to luz ze trzy wymienialem ale o ile chwile pozniej to kaplica kolejne kilka stow.
Pierwsze kupowalem z siedem lat temu.

Ostatnio - z rok temu - kupilem Bannery 3 szt. Jeden ktorego uzywam ma niby 100 ah przy jakims tam K a pada chyba szybciej niz tamte. Jak probowalem sie czegokolwiek dowiedziec o budowie czy wlasnie roznicy w stosunku do rozruchowego to nikt od sprzedawcy do dzialu technicznego przedstawiciela nie mial nic do powiedzenia.

Pisze to bo moze ktos planujac zakupy bedzie bral te marki pod uwage,poniewaz sa na pewno tansze niz inne. Poza teoria jest jeszce zycie i czlowiek, ktory nie koniecznei wie co sprzedaje bo w sumie to mu jest obojetne...

Moze jakis ranking czy chocby wymiana konkretnych doswiadczen z jakoscia w praktyce, cenami itd? Chetnie bym skorzystal bo za chwile bede kupowal kolejne dwie sztuki.

Powodzenia

maszakow - 2011-06-14, 19:56

ZAP nie był nigdy firmą wysokich lotów...no cóż albo się robi tanio albo dobrze :)
Gdzieś kiedyś czytałem o rankingu akumulatorów G.R. jakas niezależna firma (albo czasopismo) przeprowadziła testy. to była dość ciekawa lektura.
Kto będzie chciał kupić takowy na pewno powinin wygooglować co nieco hasłami "test akumulatorów żelowych" albo coś w tym stylu.

koder - 2014-04-22, 19:01

Tadeusz napisał/a:
Ponieważ akumulatory głębokiego rozładowania nie nadają się do rozruchu, więc stosując je w części mieszkalnej pozbawiamy się możliwości ewentualnego użycia do rozruchu w razie awarii aku trakcyjnego.

Trochę uprawiam archeologię, ale przywołałeś ten wątek obok i właśnie rzucił mi się w oczy ten drobiazg. Masz tutaj zapewne na myśli akumulator rozruchowy - akumulatorem trakcyjnym nazywa się zwykle akumulator przeznaczony do zasilania pojazdów elektrycznych (meleksów, itp). To są oczywiście akumulatory głębokiego rozładowania. Niby drobiazg, ale warto poprawić, żeby nie mieszać w głowie kolegom, którzy do tego wątku się dokopią w przyszłości.

Tadeusz - 2014-04-22, 20:40

koder napisał/a:
Masz tutaj zapewne na myśli akumulator rozruchowy


Oczywiście, że chodzi o rozruchowy. Użyłem niewłaściwego terminu.

Na szczęście z kontekstu wyraźnie wynika o jaki aku chodzi. :spoko

Bronek - 2014-04-22, 21:22

Temat stał mi sie bliski , jak zawsze gdy dojrzewa decyzja kolejnej wymiany. Tym razem dotyczy tzw rozrywkowego czyli kabinowego .
Wynika to, z montażu 200w 'elektrowni słonecznej."

Mam Banera chyba 65 Ah i widać ,że był chyba podmieniony przed sprzedażą , bo z lekka stareńki sie wydaje , lub zaniedbany . Po odłączeniu 230v, sama praca anteny satelitarnej sygnalizuje spadek napięcia poniżej krytycznego. A to kilkanaście wat.

Ze względu na gabaryty , wagę i możliwości- myślę o pojemności od 110Ah do 150 AH.

AGM , czy żel ????

Nie chce mi sie przeginać tym razem, i jedyna wątpliwość do zastosowania żelowego to czy moja ładowarka itd. nadaje się ?? BATTERY CHARGER NE186

To na koniec , ......myśle .... a to mnie męczy :(

koder - 2014-04-22, 21:38

Według instrukcji, algorytm 2 służy do ładowania żelówek.
Bronek - 2014-04-22, 21:58

koder napisał/a:
Według instrukcji, algorytm 2 służy do ładowania żelówek.

Dzięki, czytałem ale tak bez przekonania, te algorytmy zmienia się "pizdrykiem" S1 S2 .

Dla GEL oba of. Zobaczę co i gdzie , bo na razie to kieruje sie mocą ..... wsponień

Bronek - 2014-05-14, 09:29
Temat postu: Wymiana akumulatora kabinowego przy podłączonym solarze
Czy wymieniając akumulator kabinowy przy podłączonym solarze muszę go rozłączyć zasłonić ???
Przy pierwszym podłączeniu regulatora - wiadomo pierwej akumulator , by regulator rozpoznał z czym ma do czynienia .
Czy przy wymianie akumulatora , ta procedura jest konieczna . ???

koder - 2014-05-14, 09:45

W instrukcjach wielu regulatorów stoi, że nie mogą pracować bez akumulatora. Ja osobiście wypiąłbym bezpiecznik od solara, lub kable (jeśli są).
Bronek - 2014-05-14, 10:08

Bezpiecznik jest za regulatorem blisko klemy. Tak jak być powinno.

Rozpiąć ??? musiał bym na dachu - mam szeregowo panele i zostawiłem jedną złączkę bez dodatkowego izolowania , by rozpiąć . :roll: Zobaczę może łatwiej kabelek od regulatora wypiąć.

gregu - 2014-06-11, 10:14

to ja przwewrotnie:
jakiej pojemnosci akumulator zastosowac do panela 144Wh ? :)

zuzycie przez noc (lodowka) mam max 60Ah wiec zakladam, ze akumulator 115Ah powinien wystarczyc?
Mysle o Varcie AGM LAD 115
http://www.varta-automoti...gm/830-115-060/

Bronek - 2014-06-11, 10:43

Każdy możesz ( odpowiedź jeszcze bardziej przewrotna).

Naładujesz nim wszystko . Tylko na równiku szybciej , ustawiając pod katem do słońca też, mając napęd śledzący słońce jw.

Wszystko zależy od sposobu czerpania prądu . Czy ładujesz w dzień a czerpiesz w nocy , Czy na bieżąco, 12v czy przetwornica .

Ja bym do 150 AH montował . Większy możesz nie doładowywać . Szczególnie w mniej pogodne jesienne dni .
To na oko , fachowo się też da ale nigdy dokładnie . Warto przewymarować panel w naszych warunkach . Była kiedyś fajna seria artykułów w naszym czasopiśmie .
Z tego co pamietam akumulator uwzględniajacy wszystkie "marginesy" i rozsadek wagowo cenowy to ok 220 AH

gregu - 2014-06-11, 10:50

Bronek, rozsadek wagowo cenowy mozna rozumiec roznie:
AGMy Varty kosztuja:
115Ah to 210 €,
150 Ah to 300€,
260Ah to 530€

moje nocne zuzycie to ok 60Ah wiec biore dwukrotny zapas kupujac 115Ah...
moj kamperek to malenstwo ;) a moje kamperowanie to minimalizm ;) liczy sie bycie w ruchu, przebywanie poza, nie siedzenie w srodku ;)
TV nie ogladam nawet w domu ;)
Lodowka max 60W czerpie (nie nonstop) przez 24h, reszta jak pisalem pomijalna..
Gdyby nie fakt, ze moje dwie kwasowki po 75Ah nie chca wspolpracowac podlaczone rownolegle, nie zmienial bym nic. Ale ktorys pada i rozladowuje mi drugi.. tylko niestety nie wiem ktory.. nawet test obciazeniowy tego nie pokazal..

Bronek - 2014-06-11, 11:09

Ja mam 134 AH Gell waga to 42 kg.!! ( tez wymiary ważne !

panel 200 W ( 2x100W szeregowo). ładują błyskawicznie. 37V do 42 V na wyświetlaczy z racji szeregowego połaczenia od bladego świtu po 22.00 w nocy jak już księżyc świeci.

Myślę ,że słusznie robisz. Starczy że hej :kwiatek2

koder - 2014-06-11, 11:09

Ja kontrowersyjne chyba założyłbym 2 trojany 225AH/6V w szeregu. Cena za parę to 1100zł (270€) i masz 225AH/12V głębokiego rozładowania. No, chyba, że brak miejsca w środku.
gregu - 2014-06-11, 11:15

koder, napisz prosze w jezyku zrozumialmy laikowi ;)
Bronek - 2014-06-11, 11:21

Trojany , to trakcyjne ?? Ale myśl dobra . W końcu czy to ważne , kto te cele połaczy producent czy użytkownik 12v to 12v. Ciekawe jakie tot ma wymiary i wagę. Bo cena bardzo atrakcyjna. :idea:

+ do - itd jak bateryjki w pilocie :)

koder - 2014-06-11, 11:35

Kupiłbym dwa takie: http://allegro.pl/akumula...4303446687.html

To są akumulatory zwykle przeznaczone do wózków widłowych czy meleksów. Świetnie znoszą głębokie rozładowanie, mają 225AH pojemności (dla prądu 20H, czyli ~11A - dla mniejszego więcej). Łączymy je szeregowo, co da nam 12V (jedna klema do plusa akumulatora 1, minus 1 z plusem 2, klema minusowa do minusa 2).

Wymiary - 264 (dł) x 181 (szer) x 278 (wys)
Waga - 28 kg

Tutaj specyfikacja producenta.

Wada: przy intensywnym użytkowaniu trzeba raz na jakiś czas dolać wody destylowanej do celi.

gregu - 2014-06-11, 12:12

Trojan niestety mi do szafki nie wejdzie. Za wysoki. Poza tym u mnie juz nie sa tak atrakcyjne cenowo, m.in. po doliczeniu transportu.
No i czy ja naprawde potrzebuje tych 220Ah?

Bronek - 2014-06-11, 14:23

Nie . Do takiego solara wybierz ile wlezie czyli wszystko co wieksze od 80 AH
nikita55 - 2015-01-25, 16:27

Bronek napisał/a:
Temat stał mi sie bliski , jak zawsze gdy dojrzewa decyzja kolejnej wymiany. Tym razem dotyczy tzw rozrywkowego czyli kabinowego .
Wynika to, z montażu 200w 'elektrowni słonecznej."

Mam Banera chyba 65 Ah i widać ,że był chyba podmieniony przed sprzedażą , bo z lekka stareńki sie wydaje , lub zaniedbany . Po odłączeniu 230v, sama praca anteny satelitarnej sygnalizuje spadek napięcia poniżej krytycznego. A to kilkanaście wat.

Ze względu na gabaryty , wagę i możliwości- myślę o pojemności od 110Ah do 150 AH.

AGM , czy żel ????

Nie chce mi sie przeginać tym razem, i jedyna wątpliwość do zastosowania żelowego to czy moja ładowarka itd. nadaje się ?? BATTERY CHARGER NE186

Na tej ładowarce NE186 NORDELECTRONICA 300wat to fabrycznie montowane są 2x80AH GEL np w LEICA camperkach.

To na koniec , ......myśle .... a to mnie męczy :(

RVrider - 2015-02-23, 21:20

Dla tych którzy nie mają za dużo miejsca w kamperku ,potrzebują małych gabarytów, mocny i niezawodny aku ,który można zamontować nawet do góry nogami i w kabinie, bo nie wydziela żadnych gazów, mogę polecić baterię OPTIMA najlepiej niebieską .To klasa sama w sobie. Może nie mają zbyt dużo amperogodzin za to 3 razy szybciej się ładują od tradycyjnych aku a ich moc powala.Miałem taki żółty w terenówce ,w której jeździłem głównie na wyciągarce w terenie no i mogę powiedzieć o nim tylko WOW :wow Przesyłam link do pierwsze napotkanej aukcji , gdzie są opisane parametry i jest też filmik
http://allegro.pl/akumula...5105181149.html
:spoko

Wojciechu - 2015-02-23, 21:47

Mocno futurystyczny - jak i cena. Charakterystyka jednak super. Może faktycznie warto. Muszę poczytać - może w przyszłości - taki. Kto wie. Trzeba by doświadczeń jeszcze kilku kolegów, żeby przekonać "naród" :spoko

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group