Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Wiosna idzie, czas pogrzebać przy gazie....

Świstak - 2011-02-18, 11:29
Temat postu: Wiosna idzie, czas pogrzebać przy gazie....
Z racji nadchodzącej wiosny oraz uszkodzonego webasta (nie pytajcie co się stało bo zabiję tego ..... Pana który się do tego przyczynił) zainteresowałem się problemem LPG. Problemem który mnie męczy od dawna, bo gazu się boję. Może nie tyle boję się gazu, co cenników osprzętu dla kamperków. Tak więc problem pierwszy - ogrzewanie.

Truma którą posiadam jest ciut mało wydajna jak na Milkę, tak więc rozpocząłem poszukiwania dodatkowego ogrzewania. Do tej pory wspomagałem się webastem, ale .... Tak więc rozważam dwie koncepcje:
1. Zamontowanie miniaturowego junkersa
2. Zamontowania dodatkowego ogrzewacza z zamkniętą komosą spalania.

Z wielu przyczyn preferuję junkers, choć muszę dokładnie wymierzyć czy starczy mi na niego miejsca. Wiem że w pierwszej chwili brzmi to dość dziwnie - kaloryfery w kamperze, ale dorosłem do tej decyzji. Gdy oglądałem przeróbkę angielskiego piętrusa na szpital dla niepełnosprawnego dziecka - dziwiłem się pomysłowi junkersa, jednak czas pokazał że po odpowiednim przygotowaniu jest to bardzo dobre rozwiązanie. Szczególnie gdy nabierze się doświadczenia z rurkami PEX-AL-PEX i zaufania do ich trwałości i odporności na wibracje. Dodatkowym argumentem jest też możliwość podgrzewania CWU poprzez spiralę. Jedyne wady to konieczność stosowania energochlonnej pompki obiegowej oraz moje niechęć do montowania tego ustrojstwa wewnątrz Milki.

Pałętając się jednak po allegro w poszukiwaniu łączek, zaworków i redukcji LPG natknąłem się na ogrzewacz z zamkniętą komorą spalania który może być przydatny dla kolegów przerabiających busy na kamprey. Cena nie jest niska, ale to i tak ciekawa alterneatywa...
http://allegro.pl/ogrzewa...1462924038.html

Świstak - 2011-02-18, 11:35

Wracając jednak do tematu złączek i przejściówek.... Mam kilka źródeł gazu: dwie butle 11kg i zbiornik samochodowy z elektrozaworem. Poszukiwałem trójników i zaworów przełączających. Udało mi się znaleźć w dość rozsądnych cenach.... Trójniki fi6 lub fi 8 z beczułkami to wydatek rzędu 25 -30 złotych http://allegro.pl/g6-troj...1466317724.html
Świstak - 2011-02-18, 11:38

później jednak znalazłem trójnik w Duni.... I tu się zdziwiłem. Kosztował ... Mniej!!!

http://allegro.pl/trojnik...1468097166.html

Ceny zaworów czy rurek Fi8 w Duni są już jednak normalne, czyli z kosmosu....

Jednak moje lenistwo skierowało mnie w stronę elektrozawórów (tańsze i nie trzeba wyłazić z wyra żeby wyłączyć dopływ gazu). I tu moje pytanie - Czy elektrozawór (przeznaczony przecież do przekazywania LPG w fazie ciekłej) podłączony w układzie fazy lotnej nie zmniejszy zbytnio przepływy gazu???

(na zdjęciu poniżej elektrozawór z filtrem i przyłączami fi6, w cenie 25 złotych. W podobnej cenie są dostępne elektrozawory fi8)

TomekW - 2011-02-18, 11:59

Ośmielę się przypomnieć, że już kiedyś ten temat "przerabialiśmy":
http://www.camperteam.pl/...er=asc&start=30
Trochę się zdezaktualizował, bo ogrzewacze BETA już nie są w PL dostępne, ale te z TERM-GAZ-u już tak:
http://www.termgaz.pl/tpl...rzewanie-01.pdf

Świstak - 2011-02-18, 12:02

Tomku, pamiętałem że to przerabialiśmy, ale nie mogłem znaleźć. Dzięki.
janusz - 2011-02-18, 12:16

Świstak napisał/a:
Wiem że w pierwszej chwili brzmi to dość dziwnie - kaloryfery w kamperze, ale dorosłem do tej decyzji.

Areczku ależ kaloryfery ALDE stosuje od dawna. A tu przykład rozwiązania, może i twojego.
http://caravaning.re.pl/artykul/532.html problemu.

Świstak - 2011-02-18, 12:18

Czas na opisanie problemu drugiego... A mianowicie problemu połączenia kilku źródeł gazu. Od kilku dni toczy się batalia wokół projektu Łosia, jednak atmosfera w wątku zrobiła się mało merytoryczna, więc spróbuję jeszcze raz.

Mam trzy źródła gazu: dwie butle LPG i zbiornik samochodowy z przerobioną rurką pobierającą gaz nie z dna zbiornika lecz ze szczytu (faza lotna). Zbiornik ma fabrycznie wbudowany elektrozawór i wyjście na rurkę miedzianą fi 6. Przy pomocy przejściówki przechodzę z fi6 na fi8

Świstak - 2011-02-18, 12:25

janusz napisał/a:
Świstak napisał/a:
Wiem że w pierwszej chwili brzmi to dość dziwnie - kaloryfery w kamperze, ale dorosłem do tej decyzji.

Areczku ależ kaloryfery ALDE stosuje od dawna. A tu przykład rozwiązania, może i twojego.
http://caravaning.re.pl/artykul/532.html problemu.


O widzisz..... Dla mnie jednak za mała moc...

janusz - 2011-02-18, 12:28

Świstak napisał/a:
O widzisz..... Dla mnie jednak za mała moc...

Miałem na myśli kaloryfery nie piec. :spoko

Świstak - 2011-02-18, 12:30

Z zakupioną redukcją butli 3kg na 11kg (cena 8 - 10 złotych) udałem się do spawacza, który na mosiądz wspawał mi w ową redukcję kawałek rurki fi8 (koszt porównywalny z jednym piwem) którą podłączyłem do przejściówki 8/6 mm. Teraz miałem już rurkę od zbiornika gazu zakończoną identycznie jak zwykła butla 11kg. Mogę więc przyłączyć zwykły reduktor gazu 30 mbar.
Świstak - 2011-02-18, 12:42

Tak więc mam już trzy punkty do których mogę podłączyć ów nieszczęsny reduktor. Gaz ma jednak to do siebie, że kończy się wtedy gdy nie trzeba. Dobrze by więc było gdyby były dwa lub trzy reduktory. Jest jednak problem - gdy zakręcę butlę z gazem nic się nie stanie. Zbiornik również ma elektrozawór, ale co będzie gdy odkręcę reduktor od butli i pojadę wymienić butlę, a w tym samym czasie żoneczka będzie chciała gotować lub grzać??? Ano trzeba będzie podać gaz na magistralę z drugiej butli. Wtedy gaz może się cofnąć i zacznie wypływać z reduktora. Niedobrze.... Trzeba więc zamontować dodatkowe zaworki między magistralą a elastycznym wężykiem. Najlepiej z wykorzystaniem trójników łączących rurki miedziane i mechanicznie przymocowanych do ściany. A gdyby zamiast zaworków - elektrozaworki??? Obawiam się tylko o ich przepustowość po zredukowanym ciśnieniu. Obawiam się że będą zbytnio dławić....
Świstak - 2011-02-18, 12:46

janusz napisał/a:
Świstak napisał/a:
O widzisz..... Dla mnie jednak za mała moc...

Miałem na myśli kaloryfery nie piec. :spoko


Ja myślałem o takich zwykłych kaloryferach.... Domowych.....

łoś - 2011-02-18, 13:10

Świstak napisał/a:
Z zakupioną redukcją butli 3kg na 11kg (cena 8 - 10 złotych) udałem się do spawacza, który na mosiądz wspawał mi w ową redukcję kawałek rurki fi8 (koszt porównywalny z jednym piwem) którą podłączyłem do przejściówki 8/6 mm.

Może jakieś foto :spoko

Świstak - 2011-02-18, 13:12

Niestety, Milka daleko, a zdjęć wcześniej nie zrobiłem.
janusz - 2011-02-18, 13:57

Świstak napisał/a:
A gdyby zamiast zaworków - elektrozaworki???

Elektro-zaworki smakowite robione są do instalacji LPG można byłoby coś dobrać.
Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby zastosować taki zespolony zawór używany w instalacjach campingowych. Dostępne są zestawy po dwa, trzy, cztery itd zaworów jako jeden element rozdzielający gaz do pieca, kuchenki, lodówki ogrzewacza wody. Można byłoby zapuścić to w drugą stronę i przyłączyć 3-4 reduktory do jednej magistrali albo toto przykręcić do jednego reduktora, najlepiej takiego co pozwala jeździć z odkręconym zaworem butli gazowej, a butle podłączać elastycznym przewodem. Takim jak stosuje się w teraźniejszych kamperach.
U mnie w samochodzie jest reduktor przymocowany do ściany a butla podłączona jest przez elastyczny przewód i zawór taki z guziczkiem do naciskania. Stosując typowe elementy nie trzeba rzeźbić nic w instalacji. A może reduktor Duomatic Trumy rozwiązałby problem.
http://www.southdownsmoto..._changeover.php

Tutaj było trochę. http://www.camperteam.pl/...258893b2ef6535c

Świstak - 2011-02-18, 14:47

Taki zestaw zaworków ręczych byłby najciekawszy. Co do propozycji z linku... na dole strony jest taki dopisek: Update: Sorry, we are no longer able to supply this part. :mikolaj
Świstak - 2011-02-18, 15:13

Ale na allegro w Duni są dostępne za 299 złotych... http://allegro.pl/duomati...1463494593.html

Co prawda z opisu nic nie zrozumiałem (pogański język) więc nie wiem jak to działa..... Ale jeśli działa tak jak myślę że działa - rozwiąże to wszystkie moje problemy. Dzięki!!!

Skorpion - 2011-02-18, 15:18

Podobne ustroistwo mam u siebie gdy brakuje gazu w jedej buti automatycznie uruchamiany jest pobor gazu z drugiej i zarazem sygnalizacja czerwona dioda,ze jest to rezerwa
Świstak - 2011-02-18, 15:26

Czyli są dwa elektrozawory???? I można odkręcić butlę bez ryzyka wycieku gazu z nieprzykręconego reduktora???
Skorpion - 2011-02-18, 15:36

Ja ma podlaczone dwie butle i obie sa odkrecone , nigdy nie probowalem podlaczyc jednej.
janusz - 2011-02-18, 15:56

Świstak napisał/a:
Update: Sorry, we are no longer able to supply this part.

Bo teraz to oni zrobili coś nowszego, połączyli Duomatic z Secumatic i wyszedł im jakiś taki stwór Duocontrol co to nawet odcina gaz przy krasztescie.
http://www.truma.com/int/...ocontrol-cs.php

Camper Diem - 2011-02-18, 16:46

Janusz, po drodze jeszcze był DuoComfort czyli Secumotion na dwie butle, ale bez tego czujnika wypadkowego i ja to właśnie mam. I jest to super sprawa, tylko że kiedyś budziłem się w nocy kiedy się gaz w butli kończył, a teraz się budzę jak się kończy w obydwu podłączonych ;)
janusz - 2011-02-18, 20:17

affa napisał/a:
tylko że kiedyś budziłem się w nocy kiedy się gaz w butli kończył, a teraz się budzę jak się kończy w obydwu podłączonych ;)

Czyli dwa razy rzadziej. :-P

Tadeusz - 2011-02-18, 20:36

affa napisał/a:
kiedyś budziłem się w nocy kiedy się gaz w butli kończył, a teraz się budzę jak się kończy w obydwu podłączonych


Aż prosi się o podłączenie trzech. :ok

WINNICZKI - 2011-02-18, 21:09

Mam dodatkowy koc,nie wstaję :bajer tylko śpie do rana i przekładam reduktor na nową butlę :spoko
andreas p - 2011-02-19, 07:16

affa napisał/a:
kiedyś budziłem się w nocy kiedy się gaz w butli kończył, a teraz się budzę jak się kończy w obydwu podłączonych ;)


Biedne dzieciaki tak dlugo musza czakac az Tata wstanie :haha: :haha: :haha:

janusz - 2011-02-19, 10:05

Optymalnie byłoby cztery butle i na wyjeździe w ogóle nie wychodzić z łózka, nawet przez dwa tygodnie. :spoko
StasioiJola - 2011-02-19, 10:08

To lepiej podpiąć pod instalację gazową lub zbiornik LPG 20000 l na stałe i w ogóle nie wychodzić z kamperka!!!!!!!!!! :haha: :spoko
Świstak - 2011-02-19, 10:17

No dobra, przekonaliście mnie. Likwiduję butle i zostaje tylko zbiornik 70l. W miejscu gdzie były butle robię większą klapę bagażnika.
StasioiJola - 2011-02-19, 10:25

No i dobrze Arku - więcej piwek się zmieści i nie będzie zagrożeń wybuchowych!!!! :szeroki_usmiech :spoko

PS. U nas w schowku na butle leży jakiś podwójny zawór na dwie butle, jak byłby Ci potrzebny to możemy Ci go sprezentować, bo u nas jest teraz normalny reduktor na 1 butlę!! :bigok

małyb-c - 2011-02-19, 11:48

Truma robi jeszcze TRIOMATIC , jak nazwa wskazuje z trzema zaworami . Można to czasami kupić za niewielkie pieniądze na ebay.de :spoko
Edi_Solo - 2011-02-19, 12:06

Świstak napisał/a:
Ale na allegro w Duni są dostępne za 299 złotych... Co prawda z opisu nic nie zrozumiałem (pogański język) więc nie wiem jak to działa.....


Przetłumaczyć możesz sobie na tej stronie: http://translate.google.pl/

Poniżej przetłumaczony tekst:

L DUOMATIC Plus
DUOMATIC L Plus niezawodnych dostaw gazu jest jeszcze łatwiejsze i bardziej komfortowe. Regulator ciśnienia gazu zestaw z automatycznym i zdalnego wyświetlania dwucylindrowy gazowni.

* Jak jego poprzednik Triomatic jest automatyczne przełączanie pracy pustą butelkę na butelce rezerwy
* Z kontrolera przełącznika, aby określić, który z dwóch butli gazowych, cylinder operacyjnych i rezerwy, tj. Pierwsze butelki, z których gaz jest brane
* Dla bieżącego cylindra, automatyczne przełączanie na cylinder rezerwy bez przerw w dostawach gazu
* Usunięte poprzez włączenie przełącznika, sterownik
* Oba kontrolery są połączone 40 cm długości wąż gazu, pozwala to na max. Odległość między dwoma butli gazowych do 65 cm - z dodatkowym zestaw rozszerzony
* Dla każdej z 30 mbar lub 50 mbar dostępny gazowych
* Zapewnia stałe ciśnienie gazu (30 lub 50 mbar), niezależnie od tego, która z butli gazowych, cylinder pracy
* Miara
* Łatwa instalacja
* Kg Nadaje się do wszystkich komercyjnych butli gazowych 3-33
* Na obu regulatorów ciśnienia, czujnik ciśnienia ze zintegrowanym kontrolerem oblodzenia (lód-Ex) przymocowane
* Na klawiaturze może być między "tryb lato" i "zima" jest zaznaczona (na zimę, jak lód-Ex dodał przełącznik)
* Na panelu sterowania zdalnego jest pokazywana przez dwie lampki, która może być usunięta zarówno z butli gazowych - jeden z dwóch zgaśnie wtedy odpowiednich butla jest pusta (w zależności od stanowiska kontrolera przełącznika)


DUOMATIC L Plus może być stosowany w skrzyniach, które są dostępne z wnętrza pojazdu. Kolokacji w pojazdach w zamkniętych pomieszczeniach (budżet), domy i łodzie mogą być DUOMATIC L Plus nie są używane.

Zestaw składa się z centralnego regulatora z manometrem i kontrolera przełącznika i przewód gazowy. Oba kontrolery są podłączone do czujnika ciśnienia i regulator odladzania uwagę ausgestattet.Bitte ice-Ex, że wąż gazowy W 40 w 8 lub 10 mm w zależności od połączenia rury gazowej nie jest wliczone w cenę i można zamówić osobno.

L DUOMATIC Plus

* 30 lub 50 mbar centralnego regulatora
* 100 lub 220 mbar przełączający
* 12 V napięciem
* 20 mA Pobór prądu w trybie "summer"
* 620 mA prądu w 'zima'
* 1,5 kg / h Przepływ
* H.4 terminal wyjścia sterującego (odpowiednik ¼ "po lewej stronie)
* 1 bezpiecznik

Dla różnych portów na butle gazowe, Truma DUOMATIC L pozytywnych w następujących wersjach:

* Wersja "DE": 30 lub 50 mbar - DE, BE, NL, AT, PL, FIN

janusz - 2011-02-19, 12:14

Świstak napisał/a:
No dobra, przekonaliście mnie. Likwiduję butle i zostaje tylko zbiornik 70l. W miejscu gdzie były butle robię większą klapę bagażnika.

Arku idź za ciosem i zamontuj dwie butle, milka jet duża pomieści. Butle mają elektrozawory więc z połączeniem nie będzie problemu.
Na pytanie a po co dwie odpowiem przed zadaniem tego pytania.
Zasilając instalacje z butli 11 kg można obudzić się w nocy i gdy zajdzie potrzeba wymienić na drugą. Można też załadować pustą 11 na bagażnik skutera/roweru i pognać do najbliższego gazownika i wymienić. Jak braknie w zbiorniku to niestety trzeba ruszyć Milkę z miejsca i pojechać na stację gdzie sprzedają gaz. Dwie butle znacznie zmniejszyłyby stres. Zawsze druga butla pełna.
Tak miałem w Uazie z dwoma zbiornikami paliwa i było to jedno z lepszych rozwiązań w tym samochodzie.

Świstak - 2011-02-19, 12:25

Właśnie takie było założenie żeby w razie czego dowieźć w butli. Albo w dwóch.... A w Smołdzinie już skuterkiem po gaz jeździłem.....
tolo61 - 2011-02-19, 13:50

Arku...
Ja mam u siebie butle LPG na ok 50l / w schowku butla 3kg na wszelki wypadek , jak do tej pory nigdy nie używana /
Od elektrozaworu przy zbiorniku , takiego jak do aut, idzie idzie rurka na jej końcu jest redukcja.
Redukcja jest połączona z drugą redukcją.
Każda z tych redukcji jest tak zrobiona że można do niej podłączyć butlę gazową od 1-11kg.
To tak na wszelki wypadek.
A do tych redukcji, jest podłączony regulator ciśnienia , z niego wężykiem giętkim idzie wszystko do stałej rurki,rozprowadzającej gaz po kamperku .
Redukcje miałem dorabiane u ślusarza .
:spoko
http://www.camperteam.pl/...ghlight=#193044

maszakow - 2011-02-19, 14:39

Tadeusz - 2,3 pięć ... a wkrótce za kamperkiem będziemy ciągnęłi cysternę na haku. :-P :diabelski_usmiech . A może od razu lepiej przerobić małą cysternę na motorhome ?
A wracając do tematu - Pamiętam że chyba rok temu rozglądałem się za innymi grzejnikami LPG z zamkniętą komorą spalania aby zobaczyć czy da się drogą trumę czymś innym zastąpić - i gdzieś takie grzejniki za ok 900 PLN wyczaiłem. jak odnajdę notki to pokażę.

WINNICZKI - 2011-02-19, 15:27

Świstak, zamontuj sobie taj jak niektórzy koledzy np.70l zbiornik na LPG. Zatankujesz przed sezonem,zawsze masz możliwość sprawdzenia ile jeszcze masz gazu.Jak mało to co kawałek drogi masz stację i możesz do tankować ile chcesz,i po kłopocie :spoko
relabi - 2011-02-19, 18:20

Arek,u ciebie można wszystko zmieścić, mi zamontowali Duocontrol cs fajna to rzecz i praktyczna bo może być jedna butla lub 2 równocześnie z możliwością używania wedle życzenia,pokazuje ile gazu itd...,problemem jest że w typowej skrzynce gazowej w kamperze zostawili tak mało miejsca jak by tych systemów nikt nie montował lub ich nie produkowano, trzeba zawsze mieć butle bez kołnierza bo jest problem z podłączeniem do instalacji a szczególnie w zimie(propan),ale to rozwiązanie polecam.
Świstak - 2011-02-20, 00:06

Mam zamontowaną butlę 70, ale z lenistwa jej jeszcze nie podłączyłem. Mam pospawane redukcje, brakowało mi tylko przejściówki 6/8 mm i przyłącza do tankowania. Nie zrobiłem tego z lenistwa i braku czasu.... Teraz po awarii webasta muszę się nastawić na ogrzewanie gazem i stąd moje rozważania. Zastanawiam się jednak kiedy wyjadę w tym sezonie. Facet miał przywieźć wczoraj skrzynię biegów po przeróbkach, zamontować ją i uruchomić. Teraz nie odbiera telefonów. Wracając do tematu - mam sporo miejsca, więc w bagażniku zrobiłem dwie wentylowane skrzynie - w jednej mam zbiornik 70, a w drugiej dwie butle 11 kg. Teraz jednak zastanawiam się co bardziej potrzebne - 2 butle 11 czy łatwy dostęp do bagażnika z zewnątrz? Może jednak zlikwiduję skrzynię, a rezerwową butlę będę woził gdzie indziej i w razie "W" postawię w bagażniku i podłączę (odkręcę reduktor od przejściówki do butli 70-tki i podłączę do 11 - ki). Ale z drugiej strony - skoro już mam skrzynię i wystarczy dokompletować duomatic - może się pokusić.

No nic. Ważne że dzięki Wam znaleźliśmy rozwiązanie problemu technicznego za co serdecznie wszystkim dziękuję!


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group