Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Skrzynia biegów

janusz - 2007-02-09, 10:41
Temat postu: Skrzynia biegów
W moim samochodzie kiedy jeszcze był skrzyniowy, występowały problemy z wyłączaniem 5 biegu i włączaniem 2. Za kłopoty z drugim biegiem odpowiedzialny był synchronizator.
Postanowiłem zrobić z tym porządek.
Rozebrałem skrzynię, wymieniłem wszystkie łożyska, uszczelniacze i synchronizatory, oraz zregenerowałem widełki przełączające.
Skrzynię zalałem dobrym olejem syntetycznym „Shell”. Skrzynia działała prawidłowo.
Pojechaliśmy do Włoch. Po jakiś 2500 kilometrów zaczęły pojawiać się kłopoty z włączaniem dwójki. Synchronizatory były oryginalne kupione w serwisie Fiata. Co do oleju to nie mam podstaw twierdzić że był podrobiony. W każdym razie w przeciągu następnych 100 km uszkodziły się wszystkie synchronizatory oprócz pierwszego.
Wróciliśmy do domu jak ‘Starem 21” z niezsynchronizowaną skrzynią biegów (starzy kierowcy to znają dwa razy sprzęgło i międzygaz).
Po przyjeździe jeszcze raz skrzynia na warsztat a ta w środku olej o konsystencji bitej śmietany i pełno opiłków. Znowu wymiana synchronizatorów i weryfikacja części.
Po złożeniu nie chciałem ryzykować kupiłem olej „Selenia” To jest firma petrochemiczna należąca do Fiata. Takim olejem zalane są oryginalnie Fiaty. Pomyślałem że takiego oleju to na pewno nikt nie podrabia bo za tani. Litrowa puszka kosztowała około 20zł a Shella 55.
Od tego czasu przejechałem około 10 tyś kilometrów i jest ok.
Przyczyną kłopotów był oczywiście zły olej ale nie wiem czy podrobiony czy nie odpowiedni.
Nie wiem jak to jest z J5 i C25 bo tam jest trochę inna skrzynia ale radził bym uważać co się leje do układu napędowego.

Paweł P. - 2007-02-09, 11:43

janusz, jak się nazywał ten olej Shell'a?
janusz - 2007-02-09, 11:45

Nie wiem to był pełny syntetyk i do skrzyń biegów.
Paweł P. - 2007-02-09, 11:55

Ja w swoim Volvo byłem przygotowany na wymianę oleju. Spuściłem stary i coś mnie tknęło żeby sprawdzić gęstość. Na skrzyni jak wół było napisane ATF a ja bym z niewiedzy nalał oleju hipoidalnego. Podejrzewam, że skrzynia wyglądała by tak jak twoja. Zaznaczam że obydwa wymienione oleje są do skrzyni i jeden i drugi shell'a, Shell Spirax i Shell Donax.
antwad - 2007-02-09, 15:10

To prawda, czasami można się nieźle zdziwić. Np do Hondy, do skrzyni powinien być używany specjalny olej dostępny tylko w serwisach Hondy. A w przypadkach awaryjnych, kiedy brak jest tegoż oleju, a do skrzyni coś trzeba nalać to co producent zaleca? Ano tylko i wyłącznie olej silnikowy 10W40, żadne tam przekładniowe.
Paweł P. - 2007-02-10, 22:40

janusz, Powinieneś nalać olej 75W/80 Znalazłem w DTRce
kaimar - 2007-02-26, 11:33

Stało się, z wyjazdu na narty wróciłem bez V biegu - momentalnie wyskakuje. Słyszałem że to częsta awaria w Ducato. Z wymianą jakich elementów skrzyni mam się liczyć? Czy tylko zespół synchronizatora czy też koło V biegu? Czy ktoś moze polecić dobry warsztat znający się na temacie na Śląsku i okolicy?
janusz - 2007-02-26, 18:54

Pewnie rozbiórka skrzyni Cię nie minie. Jest jeszcze możliwość takiej doraźnej naprawy. Przerabiałem to w swoim aucie gdy go kupiłem. Dwa lata jeszcze przejeździł na takim 5 biegu.
Niemiec wymienił sprężynę przy zatrzasku 5-tki na znaczne twardszą. Samochód jeździł tylko było trochę utrudnione wyłączanie V biegu. Do takiej naprawy nie trzeba demolować całego auta.
Myślę że warto spróbować. a w międzyczasie szukać części i warsztatu.

Paweł P. - 2007-02-26, 18:58

wczoraj było ogłoszenie w allegro- sprzedam silnik 2,5 z tutbo+skrzynia+wspomaganie+osprzęt do J5 za 1500zł Może lepiej by było poszukać skrzynki biegów i wymienić?? :?:
janusz - 2007-02-26, 19:10

Ze skrzynią z allegro to jest taki problem że nie wiesz co kupiłeś dopóki nie zamontujesz w samochodzie. Za 1500 komplet to nie musi być coś dobrego. Używana skrzynia do ducato z możliwością zwrotu gdyby była nie dobra trzeba zapłacić około 1500 zł. Za takie pieniądze da się naprawić swoją skrzynię i mieć pewność że ze 100tyś przejeździ.
kazbar - 2007-02-26, 21:23

Ja też odradzał bym taki zakup na allegro. Miałem podobny problem z silnikiem. Na allegro używany po przebiegu podobno 120.000 km kosztował 3 tys. Majster za remont kapitalny krzyknął też 3 tys. Wybrałem majstra- przynajmniej wiem, co mam pod maską.
Myślę, że z remontem skrzyni najlepiej jechać do ASO Fiata. Zedrą z ciebie na pewno ale będziesz miał fabryczne części i gwarancję, że skrzynia nie nawali po raz drugi.

Paweł P. - 2007-02-26, 21:48

Kazek Kluska napisał/a:
będziesz miał fabryczne części
Kaziu, nie wszystko złoto co się świeci. Ja pracuje w serwisie fabrycznym to więcej niż ASO... Nie bądź taki pewien tych części!
tatkog - 2007-02-27, 15:13

Trochę mnie zaniepokoiłeś.
Jacek M - 2007-02-27, 16:39

Tak, tak - "fabryczne" części idą na tej samej linii co zamienniki. Jako serwis - ja polecam pana Gienka. Gwarancja - jak u fiata, części lepsze i tańsze, no i pan Gienek się zna na samochodach, co w serwisie nie musi być oczywiste :) .
Paweł P. - 2007-02-27, 17:00

Dzisiaj byłem w serwisie mercedesa, wymieniali mi w ubiegłym tygodniu webasto(wodne). Oczywiście ubyło płynu przy wymianie-nikt nie dolal. Zapaliły sie lampki to pojechałem z reklamacja- dolali ale tyle ile sie wylało, do minimalnego poziomu, nie maksymalnego. Dołożył mechanik- lepiej że by nie lac do pełnego(czyli poziom max) bo i tak zbiornik wyrównawczy cieknie(samochód na umowie full serwis). Przyszedł mistrz i uznał ze nie cieknie tylko płynie przez odpowietrznik! A moim zdaniem to było dyskretne wypełzanie płynu na poziomie molekularnym :-? :-? :chacha2 Był to w fabrycznym warsztacie mercedesa :bajer :chacha2
Krzysztof5 - 2007-02-28, 20:01

W swoim osobowym Fiacie Stilo zrobiłem po 80 tys rozrząd w ASO, zęby w pasku i cały silnik pozypał się po przejechaniu kolejnych 20 tys. Lepszy jest dobry "Pan Gieniu".
janusz - 2007-02-28, 20:39

Tak wyglądają tryby skrzyni biegów od Zafiry, której pod Stuttgartem wysypało się łożysko w skrzyni, zostało zmielone a samochód i tak dojechał do Pajęczna, co prawda tylko z 4-tym biegiem. Było to podczas wyjazdu po przyczepę która aktualnie jest częścią mojego kampera.
Samochód miał wtedy jakieś 60 tyś przebiegu i miał dwa lata. Nie ma reguły,. czy naprawiane, czy fabryczne, usterki się zdarzają :diabelski_usmiech .

Paweł P. - 2007-02-28, 21:38

janusz, ale jak Lesiu jeździł po wielkiej wodzie do sie nie dziw, że łożyska sie sypia :mrgreen: :hello
kaimar - 2007-03-03, 23:29

Skrzynia wyjęta z samochodu. W kole zębatym V biegu wyłamane zęby współpracujące z tuleją przesuwną. Tuleja przesuwna ze śladami walki na zębach. Jako części zamienne występują:
a. koła zębate V biegu (duże i małe)
b. zespół synchronizatora (w komplecie: tuleja przesuwna, piasta i synchronizator)
Każda z tych części kosztuje ponad 600 złotych, więc koszt naprawy bez robocizny to już ponad 1200 złotych.
Oglądając dzisiaj tuleję przesuwną zauważyłem ,że jest symetryczna. Wygląda na to , że można ją założyć obróconą o 180 stopni - wtedy z kołem zębatym wspólpracować będą dziewicze zęby. Wystarczyłoby może wymienić wtedy tylko synchronizator. Ale czy pomysł jest dobry , tego nie wiem. Może ktoś coś podpowie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group