|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FORD - Ford Transit-panel sterowania ogrzewaniem
OMEGA - 2014-06-03, 22:36 Temat postu: Ford Transit-panel sterowania ogrzewaniem Koledzy , potrzebuję informacji jak zdemontować panel ogrzewania w moim Transicie z 2010 roku. Pokrętło którym steruje się nawiewem na szyby czy nogi kręci się na swojej osi nic nie zmieniając , gdzieś się coś zacięło użyłem trochę siły i coś pękło.
Jak się zabrać do tego demontażu , gdzie są śrubki które należy odkręcić ??
na zewnątrz nic nie widać , może ktoś już to rozbierał???
Tomek 56 - 2014-06-04, 20:01
Potrzebne Ci informacje znajdziesz na forum Ford Club Polska. Warto tam pomyszkować, poruszają praktycznie wszystkie tematy nas interesujące w zakładce Ford Transit.
Tomek 56 - 2014-06-04, 20:28
Potrzebne Ci informacje znajdziesz na forum Ford Club Polska. Warto tam pomyszkować, poruszają praktycznie wszystkie tematy nas interesujące w zakładce Ford Transit.
OMEGA - 2014-06-05, 23:42
Widzę że nikt tego ustrojstwa nie demontował , internet przeszperałem ze wszystkich stron , nic nie piszą jak się do tego zabrać , chyba będę ten" pierwszy" który to zrobi.
Tomek 56 , dziękuję za doradę , od tego zacząłem Ford Klub Polska , nic na ten temat nie piszą .
Myślę że w przyszłym tygodniu się do tego zabiorę.
janusz - 2014-06-06, 10:01
Cytat: | Widzę że nikt tego ustrojstwa nie demontował |
Aż tak głęboko nie wchodziłem ale może pomocna będzie ta strona.
http://eucatparts.com/?ac...&s_id_model=117
Tu jest rysunek pokazujący z czego składa się deska.
Jak będziesz rozbierał rób dokumentacje, może przydać się.
Większość elementów deski ma takie zatrzaski jak przy panelu pod kierownicą. On łatwo zdejmuje się bo nie ma śrubek. Często oprócz tych zatrzasków są wkręty trzeba dobrze obejrzeć element przed zdjęciem żeby nie urwać czegoś.
Tu jest opis wymiany silnika dmuchawy (też pod deską)
http://www.justanswer.com...ower-motor.html
OMEGA - 2014-06-07, 14:14
Dziękuję Janusz , Twoim wpisem przyśpieszyłeś przystąpienie do naprawy , podbudowałeś mnie i już sprawa jest załatwiona pozytywnie wszystko działa prawidłowo , było trochę główkowania i rozbierania .
Powiem nieskromnie że liczyłem po cichu na Ciebie że się odezwiesz
i coś doradzisz
Zrobiłem kilka zdjęć i wstawię opis " za Twoją sugestią ", jak tylko będę miał chwilę wolnego,
może się komuś przyda.
OMEGA - 2014-06-24, 13:35
Tak jak wcześniej pisałem postaram się w miarę krótko i zwiężle opisać naprawę .
1. rozpocząłem od wyjęcia schowka , otwieramy schowek , w górnej części są po obu stronach ograniczniki , demontujemy je poprzez ściśnięcie ich do środka następnie wyjmujemy schowek z zawiasów i odkładamy.
2. Pod kierownicą jest osłona którą należy wyciągnąć z zatrzasków przez mocne szarpnięcie .
3. Wyjmujemy popielniczkę gdzie się znajdują dwa wkręty , odkręcamy.
4. Wyjmujemy osłonę lewarka .
5. Od strony schowka i od stromy kierownicy są wkręty które odkręcamy i wyjmujemy osłonę.
6. Wyjmujemy radio specjalnymi skośnymi blaszkami które je odbezpieczają ,
tam są dwa wkręty .
7. Odkręcamy osłonę licznika gdzie są kolejne wkręty .
8. W panelu gdzie było radio w górnej części są dwa zatrzaski , by je stosunkowo łatwo wyciągnąć należy wykręcić wkręty w górnych schowkach i podnieść je do góry następnie
przy pomocy płaskiego śrubokręta wypchnąć zatrzaski i panel odstawić,
9. Odkręcamy panel sterowania ogrzewaniem 4 wkręty , wymieniamy go lub naprawiamy.
W moim przypadku awaria polegała na skrzywieniu się i wyskoczeniu cięgna sterującego /na zdjęciu zaznaczone czerwoną strzałką/ co uniemożliwiło sterowanie nadmuchem, cięgno zablokowało zębatki , pokrętło stawiało wyrażny opór.
Naprawa polegała na wyprostowaniu cięgna i włożeniu w odpowiednie prowadzenie.
Do naprawy były potrzebne 4 śrubokręty , dwa płaskie i dwa krzyżakowe i szczypce
EwaMarek - 2014-08-17, 20:51
dopiero znalazłem ten temat
czeka mnie podobna robota - coś źle działa pokrętło od ciepło-zimno
czy możesz mi opisać jak działa regulacja? u mnie objaw jest taki że przy max ustawieniu na zimno czasami leci lekko ciepło.
wojtekjanus - 2014-08-18, 16:53
W Transicie z klimą pokrętło zimno-ciepło działa tylko elektrycznie (a nie przy pomocy cięgna, jak opisana wyżej regulacja kierunku nawiewu), pokrętło steruje:
- elektrosiłownikiem dźwigniowym (silnik elektryczny z przekładnia zębatą) zamontowanym na ściance nagrzewnicy po stronie kierowcy, oraz
- elektrozaworem podciśnieniowym, który połączony jest z gruchą uruchamiającą zawór wodny nagrzewnicy (najczęściej zlokalizowanym pod podszybiem w komorze silnika po stronie pasażera).
Elektrosiłownik ulega często awarii, wycierają się plastikowe zęby przekładni - najczęstsza przyczyna to przestawianie temperatury przy włączonym nawiewie na full. Wymiana jest upierdliwa ze względu na słaby dostęp, ale mechanicy znający problem robią to myk-myk. Elektrosiłownik pasuje z modeli Mk5 i Mk6. Kiedy jest uszkodzony, w charakterystyczny sposób stuka w momencie przeskakiwania uszkodzonych zębów. Często wycierają się szczotki silniczka w siłowniku - można je reanimować, ale potrzebne są zegarmistrzowskie zdolności. Awarii też ulegają układy scalone elektrosiłownika, są dostępne na Allegro. Warto go naprawiać, bo nowy to zdaje się ponad 700 zł, a używka to 350 zł...
Także podciśnieniowy zawór lubi się zepsuć - sprawdź czy dźwigienka gruchy przestawia zawór na włączonym silniku podczas przestawiania pokrętła zimno-ciepło.
Jeżeli uszkodzony jest elektrosiłownik lub elektrozawór - nie trzeba w ogóle dotykać (demontować) panelu z gałkami...
EwaMarek - 2014-08-28, 16:53
dzięki za info
a co daje objaw taki:
podczas jazdy mam na max zimno - gasze silnik, po 10 min odpalam i bez przestawiania dmuchami ciepłem, po pewnym czasie jest z powrotem zimno ale kabina sie troche nagrzeje.
upierdliwe jest to latem jak nie włączę klimy bo nie jest aż tak gorąco
wojtekjanus - 2014-08-28, 22:13
Nie ulega kwestii, że otwiera się zawór puszczający płyn na nagrzewnicę. Albo uszkodzony jest elektrozawór podciśnienia sterujący zaworem wodnym, albo coś się zwaliło na stykach pokrętła regulacji, w co jednak wątpię.
Wpierw sprawdziłbym, czy kiedy leci ciepłe powietrze, to czy zawór wodny jest otwarty (przewody wodne idące do nagrzewnicy gorące), a jeśli tak, to czy w tym czasie na stykach elektrozaworu jest napięcie.
Tak więc: jeżeli wodny zawór jest otwarty, a na elektrozaworze nie ma napięcia - zwalony jest elektrozawór podciśnienia; jeżeli jest napięcie - coś jest zwalone w sterowaniu pokrętłem.
Przyznaję, że temat jest ciężki, bo zjawisko nie jest stabilne.
mellonn - 2017-11-30, 19:22
OMEGA dzięki za posta: pięknie opisana naprawa, miałem identyczny przypadek.
Po wyprostowaniu zwiększony zakres regulacji i ustawienia na pokrętle zgadzają się z rzeczywistym nadmuchem powietrza.
Ale dalej jest problem: w skrajnym prawym położeniu - nawiew na szybę - ośka przepustnicy ustawia się tak, że mikrowyłącznik mający załączyć automatycznie wentylator jeszcze nie jest na wybrzuszeniu - brakuje kilku stopni obrotu ośki. Tak jakby cięgno było za krótkie. Reasumując ten mikrowyłącznik nigdy nie załącza się przy obrotach ośki przepustnicy.
Do tego ośka zbliża się do niego stroną ściętą wybrzuszenia, a nie łagodną: wydaje się, że gdyby ją jeszcze bardziej obrócić to to ścięcie wyłamałoby mikrowyłącznik - chyba że to tylko się tak wydaje. Może na zębatce kółko przeskoczyło?
jak demontowałeś zębatkę i listwę w regulatorze?
mellonn
OMEGA - 2017-11-30, 21:37
[quote="mellonn"]jak demontowałeś zębatkę i listwę w regulatorze?
quote]
Kolego mellonn dzisiaj już mnie nie pytaj bo nawet nie mam pojęcia to było tak dawno i szczegółów nie pamiętam , demontowałem po kolei aż doszedłem do tego o co mi chodziło .Pozdrawiam
mellonn - 2017-11-30, 21:58
OK, dzięki
i Pozdrawiam
Krzysiek
Janusszr - 2020-08-18, 22:05
Janusz,
za tego linka: http://www.justanswer.com...ower-motor.html
Qrka wodna, ile ja się naszukałem w necie na ten temat........,
a tutaj proszę. Na talerzu z porcelany podane
dymeks87 - 2024-07-23, 21:47
Witam forumowiczów!
W tym temacie znalazłem świetne rady co do diagnostyki problemów z ogrzewaniem w Transitach i jestem mega wdzięczny za Wasz wkład i całą prace.
Mam jednak kilka pytań i mam nadzieję, że tutaj również nie zawiedziecie xD
Pacjent to Ford Transit 2.2 2009 rok, zabudowa kamper.
Mój problem jest taki, że samochód grzeje na full, niezależnie od położenia pokrętła temperatury i tego czy klima jest włączona, czy też nie. Doszedłem do tego, że zawór podcisnieniowy na podszybiu jest cały czas otwarty i wszystkie wężyki dochodzące do niego są gorące. Przy odpalonym silniku i włączonej klimie, pomaga ręczna zmiana pozycji zaworu. Po kilkunastu sekundach z nawiewu dmucha zimne powietrze.
Elektrozawór podciśnieniowy zlokalizowany na lewym nadkolu nie dostaje napięcia w żadnej pozycji pokrętła zmiany temperatury, nie pomaga też włączenie klimatyzacji.
Po podaniu 12V bezpośrednio z akumulatora na styki elektrozaworu, oraz przy odpalonym silniku, elektrozawór podaje podciśnienie na zawór na podszybiu i wszystko jest ok, z wentylacji daje zimnym aż miło...
Czy tutaj winowajcą będzię elektrosiłownik czy też może pokrętło zmiany temperatury? Gdzie elektrosiłownik się dokładnie znajduje? Czy to on zasila elektrozawór czy napięcie jest podawane jakoś bezpośrednio z pokrętła? Może ma ktoś jakiś opis lub zdjęcia jak się do tego siłownika dobrać?
Pozdrawiam
Skwarek - 2024-07-23, 22:56
Mam też forda z takim silnikiem i rocznikiem lecz u mnie jak na razie ogrzewanie działa dobrze. Mam jednak wrażenie, że ten system żyje trochę swoim automatycznym życiem. Czasem gdy włączę klimatyzację to nie mogę jej wyłączyć, po pewnym czasie reaguje i nie wiem czy to jest związane jakoś z wilgotnością. Też brakuje mi takich informacji jak to naprawdę działa Chętnie dowiem się czegoś dla mnie nowego.
wojtekjanus - 2024-08-10, 22:46
dymeks87 napisał/a: | Czy tutaj winowajcą będzię elektrosiłownik czy też może pokrętło zmiany temperatury? |
Ten system ogrzewania jest nieco skomplikowany, wpierw radziłbym sprawdzić, czy prawidłowo działa układ sterowania podciśnieniem zaworu wodnego. Ten układ działa następująco:
- przy wyłączonym silniku (brak podciśnienia ) zawór wodny jest otwarty,
- po włączeniu silnika pojawia się podciśnienie na magistrali podciśnienia, która jest także podłączona do elektrozaworu podciśnienia, sterującego zaworem wodnym,
- jeżeli gałka regulacji temp. na panelu sterowania jest ustawiona całkowicie na "zimno" , wtedy w nagrzewnicy klapa poruszana elektrosiłownikiem jest ustawiona w takiej pozycji, że krzywka na tej klapie włącza obwód elektryczny zasilający elektrozawór vacu i ten zawór podaje podciśnienie na zawór wodny - zawór się zamyka; nie ma grzania.
- jeżeli podczas pracy silnika ustawimy gałkę na "ciepło", krzywka przerywa zasilanie elektrozaworu podciśnienia, zamyka on podciśnienie na zaworze wodnym, zawór się otwiera; ogrzewanie działa.
Po tym opisie pomagającym zrozumieć działanie zaworu wodnego nagrzewnicy, radziłbym:
- przy pracującym silniku i gałce ustawionej na "zimno" zdjąć przewód podciśnienia z siłownika zaworu wodnego i sprawdzić czy jest na nim podciśnienie;
- jeżeli podciśnienie jest - podłączając i odłączając kilka razy rurkę do króćca zaworu wodnego, sprawdzić czy zawór pracuje (obserwując jego dźwigienkę). Możliwe jest bowiem uszkodzenie samego siłownika zaworu wodnego (membrana).
- jeżeli podciśnienia nie ma, to trzeba sprawdzić elektrozawór, czyli czy jest na nim podciśnienie od magistrali (po prostu od rurki rozprowadzającej podciśnienie) i czy w ogóle pracuje elektrycznie.
Jeżeli jest podciśnienie na elektrozaworze, ale nie pracuje, to trzeba sprawdzić czy jest sprawny podając mu +12V, jeżeli jest sprawny - to zaczynają się większe kłopoty - trzeba szukać przyczyny braku napięcia na włączniku w nagrzewnicy (lub może wiązka jest uszkodzona) . Nawet nie chcę zaczynać pisać co to za robota.
Co do elektrosiłownika poruszającego klapy nagrzewnicy przy sterowaniu "ciepło-zimno". Zlokalizowany jest na bocznej ściance nagrzewnicy po stronie kierowcy, kolejno za dwiema osłonami. Działa on w ten sposób, że silniczek elektryczny poprzez zębatą przekładnię porusza nie tylko dźwignię uruchamiającą klapy, ale także uruchamia potencjometr. Ten potencjometr oraz potencjometr poruszany gałką w panelu sterowania tworzą tzw. mostek opornościowy składający się z czterech oporności, układ elektroniczny sterujący silniczkiem dąży do zrównoważenia mostka - czyli można powiedzieć, że potencjometr w elektrosiłowniku naśladuje położenie gałki na panelu sterowania. Jest tam kilka typowych elementów ulegających awarii, psujących całą zabawę - ale myślę, że twój problem (jak wynika z twojego postu) polega na stale otwartym zaworze wodnym nagrzewnicy.
Na wszelki wypadek załączam schemat elektryczny ogrzewania i klimy dla Mk7.
|
|