|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Zrób to sam - Wymiana wskaźników baterii i płynnych mediów.
Skwarek - 2015-02-14, 20:04 Temat postu: Wymiana wskaźników baterii i płynnych mediów. W moim starym autku postanowiłem wprowadzić trochę zmian w panelu „energobloku” a właściwie chodzi o wskaźniki.
Jak kiedyś pisałem kamperek był nadpalony, spłonęły wskaźniki i wszystkie pstryczki elektryczne. Wskaźniki napełnienia zbiorników i akumulatorów dorobiłem na diodach LED, działa doskonale ale jest trochę za kolorowo i przyszedł czas na zmiany.
Więc chyba z zimowych nudów zaplanowałem sobie wyświetlacz LCD tak by wykorzystać istniejące w zbiornikach czujniki elektrodowe, dokładność dla mnie wystarczająca i nie trzeba mierzyć ciśnień cieczy.
Przy okazji mierzy napięcie akumulatorów, temperatury w różnych interesujących mnie miejscach i % prędkości wentylatora ogrzewania. Wyniki pomiarów wyświetlane są sekwencyjnie (w kółko) co trzy sekundy.
Pozostało mi wyciąć nowy szyld z otworem na wyświetlacz i go wmontować oraz poprowadzić kabelek czujników temperatur. Tylko niech zrobi się trochę cieplej i widniej.
Wyświetlane sekwencje widać na zdjęciach
silny - 2015-02-14, 20:27
Noo , zaskakuje kolega
fan - 2015-02-14, 20:50
w którym miejscu masz zamontowany czujnik temp. zewnętrznej ?
Skwarek - 2015-02-14, 21:01
fan napisał/a: | w którym miejscu masz zamontowany czujnik temp. zewnętrznej ? |
Jeszcze nie skończyłem kabelkologii czujników temperatury ale mam wybrane miejsce, na środku pod samochodem w przewiewnym miejscu. Nic lepszego mi nie przyszło do głowy.
Wiem, że powinien być w białej, ażurowej budce meteorologicznej 2 metry nad ziemią, ale bez przesady.
Banan - 2015-02-14, 21:42
Piękna rzeźba
Bronek - 2015-02-15, 07:06
Fajne....
A propos czujnika zew. Szukałem długo miejsca by taki zamontować.
Wiem ,że to zabawa itd. Ale podczas jazdy ciepłe powietrze z silnika przekłamuje . I długo po zatrzymaniu suta..
To tak z zazdrości ,by sie przyczepić
Mnie by interesowało ,czy są ograniczenia odległości czujników od wyświetlacza, zasilanie 12v?,
I czy można by było dać przekaźnik gdy parametr Np.temp spadnie .
Tak sie zastanawiam nad rozmieszczeniem w/w czujników wzdłuż instalacji wodnej, by jak najdłużej wytrzymać w fazie gotowości. Może jakiś system antyfroze??. Włączenie ogrzewani z nafmuchem ,kabel grzewczy jak 230v?? Kwestia fantazji.
Skwarek - 2015-02-15, 10:21
Bronek napisał/a: | Tak sie zastanawiam nad rozmieszczeniem w/w czujników wzdłuż instalacji wodnej, by jak najdłużej wytrzymać w fazie gotowości. Może jakiś system antyfroze??. Włączenie ogrzewani z nafmuchem ,kabel grzewczy jak 230v?? Kwestia fantazji. |
No No to masz taką fantazję by instalacja wodna informowała, że między jednym a drugim kolankiem jest jej zimno i chciała by tam dmuchnąć czymś ciepłym.
Chyba dało by się zrobić, pomiar temperatur na takie odległości jest możliwy.
Ale to by było inne urządzenie.
Odnośnie przyczepki:
Pomiar w czasie jazdy jest mi niepotrzebny bo jest temometr w kabinie samochodu.
Na postoju nagrzne powietrze od silnika konwekcyjnie idzie w górę nagrzewając raczej maskę niż położony niżej i 2metry obok czujnik termometru.
Promieniowanie od silnika nie ma aż takiego wpływu zwłaszcza, że konwekcja powoduje ciągły napływ powietrza z otoczenia pod samochod poprzez silnik i otwory w masce i gorące idzie do góry.
trzeba kamerę termowizyjną
Jak myślisz jakie jest najlepsze miejsce w kamperze na taki czujnik?
mogę go przecież przestawić.
Bronek - 2015-02-15, 10:42
Ja mam, przy ramie za tylnym kołem. W moim Ducto nie ma czujnika, tym samym ta stacja pokazuje co na zewnątrz.
I najpierw miałem sondę przy aku. Za silnikiem. Lipa, grzało
Potem w ok zbiornika szarej na środku, lepiej ale też ciepło z silnika plus wydech.
Za tylnym kołem trytką do ramy bezprzewodowy nadajnik z Lidla OK
Konwekcja konwencją a podczerwień podczerwienią teoretycznie może, praktycznie u mnie kicha.
Grzało i tyle.
A propos kontroli instalacji wodnej, to kilka czujników w newralgicznych miejscach. Np pod brodzikiem itp. Da obraz czy włączyć podgrzewanie /nadmuch tych okolic...
Fanaberie...
koder - 2015-02-15, 10:48
Fajny projekt. Bardzo interesuje mnie, jak będzie wyglądał docelowo zamocowany ekranik - daj proszę zdjęcie, jak Ci to wyjdzie.
Mam gdzieś zrobiony kod do wyświetlania takich pasków z większą rozdzielczością na arduino (przez redefiniowane znaki), jeśli Cię to interesuje, to odkopię.
Skwarek - 2015-02-15, 11:14
Bronku, pomiar to nie problem.
Tylko jaką ustalić temperaturę krytyczną czy +1st, czy 0st C ?
No i co i jak miało by się dziać. Czy grzałka bez dozoru , czy dmuchawa, czy sms z przypomnieniem o trzeciej w nocy. czy alarm.
Koder z tym ekranikiem mam lekki problem. Chciałbym go umieścić w otworze za niebieską ciemnawą szybką tak by maskowała flaki wyświetlacza a znaki były widoczne.
I mam problem ze zdobyciem takiego tworzywa czy nawet niebieskiej transparentnej folii. Chodzi na naprawdę mały kawałeczek.
koder - 2015-02-15, 11:49
Wierzę Skwarku, moje arduino też leży w pudełku ze względu na problem z zamontowaniem tego wyświetlacza, żeby ręce i nogi miał. Najprawdopodobniej oleję go całkiem i wam monitoring po kabelku composite na radio; do aduino jest bardzo ciekawa biblioteka obsługująca TVOut. Ale jeśli uda Ci się jakoś rozsądnie ten ekranik zamocować, to jestem ciekawy metody i rezultatu.
Świstak - 2015-02-15, 13:17
Loguję się do tematu.
Na bibliotece do atmegi zrobiłem kilka projektów i bardzo fajnie to wychodzi. Są gdzieś nawet dostępne wersje zewnętrznie synchronizowane więc można zrobić OSD.
http://youtube.com/watch?v=A5H91k4mF_o
Co do montażu wyświetlacza czy całej płytki z procesorkiem i wyświetlaczem.... W ostatnim projekcie poszedłem zupełnie w inną stronę bo mechanika doprowadzał mnie już do furii dlatego poszedłem w kierunku troszkę innych obudów - montowanych na szynie DIN. Rozwiązało mi to baaaaardzo wiele różnych problemów. Do tego dowolna skrzynka bezpiecznikowa o urodzie zgodnej z wolą końcowego odbiorcy i pięknie że ..... Ach... Żeby jeszcze więcej wyjść mieć wolnych - sterowanie wyświetlaczem po I2C zamiast 4-ro bitowego.... Wyświetlacz razem ze sterownikiem ma swoje mocowanie a wymiar pasuje idealnie. Piętro niżej płytka z procesorkiem, połączenie na goldpiny lub zwyczajne.
http://youtu.be/UH7Y6mVqPd8
janusz - 2015-02-15, 14:01
Skwarek napisał/a: | Jak myślisz jakie jest najlepsze miejsce w kamperze na taki czujnik?
mogę go przecież przestawić. |
Może nie kombinować tylko zamontować tam gdzie fabryki montują w samochodach seryjnych np na dole wlotu powietrza przed chłodnicą samochodu albo jak np Peugeoty niektóre maja, w prawym lusterku wstecznym.
Bronek - 2015-02-15, 14:20
janusz napisał/a: | Skwarek napisał/a: | Jak myślisz jakie jest najlepsze miejsce w kamperze na taki czujnik?
mogę go przecież przestawić. |
Może nie kombinować tylko zamontować tam gdzie fabryki montują w samochodach seryjnych np na dole wlotu powietrza przed chłodnicą samochodu albo jak np Peugeoty niektóre maja, w prawym lusterku wstecznym. |
Dwa tematy się zrobiły
A w tym chodzi o czujnik by był tam gdzie jest cień na postoju. Pod maską po zakończonej jeździe? Oj ciepło.
W moim , niby takim niemieckim pożądnym samochdzie też babol. Czujnik w lewym reflektorze. W b słoneczny dzień przy zapalonych światłach, czego nie przewidzieli temp rośnie o kilka stopni pow. właściwej.
A propos grzania w razie mrozów, chodzi mi o podpięty kamper do 230v, i okres przejściowy. Gdy np. wczesna wiosna ptaszki śpiewają , ale przymrozek może ssię pojawić. Czyli taki np. Marzec.
Taki kabel grzewczy, na przekaźniku? Plus nadmuch by cyrkulacja była. I jakaś kontrolka, że takie załączenie miało miejsce.
W trzecim aspekcie, za wysokie dla mnie progi.
janusz - 2015-02-15, 14:33
Bronek napisał/a: | Pod maską po zakończonej jeździe? Oj ciepło. |
Pod maską to pewnie, że ciepło i nawet koty to wykorzystują i wygrzewają się na silnikach. Ale na jakimś elemencie oddzielającym silnik od zewnętrza poniżej silnika jest OK. U mnie w Transicie jest w prawym przednim nadkolu praktycznie pod zderzakiem. Jeśli nawet silnik jest rozgrzany to powietrze unosi się do góry a czujnik owiewany jest napływającym z zewnątrz powietrzem.
Skwarek - 2015-02-15, 15:36
Świstak napisał/a: | poszedłem w kierunku troszkę innych obudów - montowanych na szynie DIN. Rozwiązało mi to baaaaardzo wiele różnych problemów. |
Jak bym miał tyle miejsca to by było fajne rozwiązanie lecz u mnie elektryka jest w podwójnym dnie szafki kuchennej - bardzo płasko, praktycznie 6-7 cm. Na szynę ciasno no i jeszcze kabelki od góry lub od dołu.
Czujnik termometru jakoś zamontuję, samochodowy mam w nadkolu i świetnie pokazuje.
Przymierzam się do montażu, czekam na przesyłkę z niebieskim szkiełkiem, tymczasem powycinałem szyldzik na wyświetlacz i pstryczki. Znalazłem kawałek metalicznego w kolorze plastiku i nawet fajnie to wyszło.
Świstak - 2015-02-15, 16:44
Chyba do Ciebie na wódkę przyjadę. CNC pierwsza klasa!
A wracając do montażu wyświetlacza... Skoro już masz front panel, to tylko śrubki nierdzewne ze stożkowymi łbami i dystanse z aluminium.
My płytę czołową robimy z laminatu tyle że miedź od tyłu i lutujemy śrubki trzymające wyświetlacz. Wtedy nie widać. A gdy są plastikowe fronty - łby wpuszczamy na płasko i na to samoprzylepna folia srebrna z napisówką drukowaną na laserówce. Albo ten piękny front który już zrobiłeś.
Skwarek - 2015-02-15, 17:13
Świstak napisał/a: | Chyba do Ciebie na wódkę przyjadę. CNC pierwsza klasa!
A wracając do montażu wyświetlacza... Skoro już masz front panel, to tylko śrubki nierdzewne ze stożkowymi łbami i dystanse z aluminium.
|
Też podobnie robię te fronty, ale tym razem chciałem bez śrubek widocznych od zewnątrz, wkleję nakrętki i szpilki M3. A reszta bez napisów bo tu nie ma co opisywać. Chyba, że jakieś grawerowane?
Wódka jest, zapraszam.
Cnc też zrób to sam, opis tu http://www.elektroda.pl/r...557098#12557098
Wyświetlacz wstawiony tak na żywca nie wygląda ciekawie, jednak czekam na szybkę.
Banan - 2015-02-15, 18:16
Pełna profeska Skwarek,
Świstak mówi, że nie ma czasu na mój komputer pokładowy, ( ) to może do Ciebie się uśmiechnę
Skwarek - 2015-02-15, 18:36
Banan
To nie żadna profeska tylko amatorszczyzna dociekliwego samouka. Mój zawód nie jest nawet zbliżony do tego co dłubię. Ale dzięki.
Jeśli chodzi o komputer pokładowy to mój wskaźnik nim nie jest, on tylko udaje - i przy okazji wyświetla kilka innych parametrów oprócz wody i napięcia. Wykorzystuje tylko istniejące stare czujniki a nie nowoczesne i dokładniejsze. Na Twoim miejscu wolałbym poczekać aż Świstak znajdzie trochę czasu.
Banan - 2015-02-16, 13:52
Skwarek napisał/a: | Na Twoim miejscu wolałbym poczekać aż Świstak znajdzie trochę czasu. |
Arek się raczej boi o swoją wątrobę...
Skwarek - 2015-02-16, 18:53
koder napisał/a: | moje arduino też leży w pudełku ze względu na problem z zamontowaniem tego wyświetlacza, żeby ręce i nogi miał. .................. Ale jeśli uda Ci się jakoś rozsądnie ten ekranik zamocować, to jestem ciekawy metody i rezultatu. |
Koder na zdjęciach jest moim zdaniem rozsądna metoda zamocowania tak by nie było śrubek na wierzchu, rezultat będzie widać jak nadeślą szybkę, wystarczy ją tylko dociąć i wsunąć pod wyświetlacz.
Skwarek - 2015-03-10, 12:48
Dzisiaj skorzystałem z chwili wolnego czasu jako że jest widno i ciepło. Zamontowałem panel w samochodzie i poprzekładałem wszystkie włączniki i kable. dorobiłem w tzw. międzyczasie automatyczną regulację jasności wyświetlacza, gdy robi się ciemno wyświetlacz też ciemnieje i nie razi w nocy.
i działa
Wojciechu - 2015-03-10, 13:54
Wygląda lepiej niż niektóre markowe panele. Super
jacik - 2015-03-12, 14:41
CNC daje duże możliwości i masę frajdy
MajTeam - 2015-04-06, 13:18
A może kolega Skwarek da jakiś schemacik lub wykonana i sprzeda taki moduł ?
Jestem zainteresowany i pewnie nie tylko ja ...
Skwarek - 2015-04-06, 15:01
Schemacik - proszę bardzo, uratowany ze śmietnika jedyny istniejący schemat (prawie cały- brak tylko oczywistego zasilania) i proponowany nieudolny wzór płytki. Kto ma jakieś pojęcie dojdzie co jest co?
Z wykonaniem to już gorzej, bo brak czasu a mam inne rozgrzebane pomysły.
Ale chętnym, jak odnajdę mogę przesłać na pw wsad do procesora.
Skwarek - 2015-04-08, 17:30
Zbiorniki się napełniają, pompa włączona, wszystko działa, jutro rano start powłóczyć się po Włoszech.
MajTeam - 2015-04-09, 08:32
A kiedy powrót bo części zamówione i czekam na wsad ;-)
Skwarek - 2015-04-21, 16:52
Już wróciłem, po 4500km wskaźnik się sprawdził. Niekiedy zaraz po włączeniu dmuchawy lub spłuczki się zawieszał od zakłóceń silniczków. Muszę lepiej rozwiązać zasilanie, jakieś dławiki, kondensatorki, diody i będzie dobrze.
silny - 2015-04-21, 18:15
Podziwiam szczerze
|
|