Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Remontujemy kampera - Peugeot zabudowa challenger

foox - 2017-11-25, 20:58
Temat postu: Peugeot zabudowa challenger
Witajcie, Kupiliśmy pierwszego Kampera, Świadomie z dachem w części sypialnej do remontu reszta jest w całkiem niezłej kondycji brak śladów zacieków itp.
Ogólny stan oceniam na bdb, tył juz rozebraliśmy tak jak zakładałem cały przegnity.

Teraz kilka pytań:

1. Oryginalnie dach miał kolejno od góry:
blacha alu - sklejka - kantówka steropian (lub styrodur?) - sklejka

napawać w ten sam sposób czy odrazu kantówki bez tej górnej sklejki ?

2. czym najlepiej kleić kantówki sklejkę do blachy alu ?

3. Tył kampera jest z włókna czym uszczelnić łączenie włókna i ścian bocznych oryginalnie było to uszczelnione ale juz ze starości sie kruszy. Myślałem o masie uszczelniającej Bolla która stosuje się w samochodach.

4. Kantówki oryginalne to 20x20 robić z takich samych czy lepiej z grubszego materiału np 30x30? (mam nadzieję ze dostane je w Castoramie) ;)

5. Blacha alu ma w paru miejscach wżery i dziurki niestety czym to zaklejać ? czy moze cały dach z zewnątrz pokryć jakąs matą do dachów?



Na początek tyle na pewno pytań będzie jeszcze więcej z czasem, także wasza pomoc będzie na pewno nieoceniona przy odbudowie ;)

pasza - 2017-11-25, 21:32

Dawaj foty z dewastacji nie z otomoto :)

Z otomoto fotki już widziałem wcześniej ,ładny wyprzedził swe lata, gdybym nie wiedział że to ducato 1 do bym myślał że co najmniej 2000 rok.
Zobacz czym kleiłem ja.

foox - 2017-11-25, 21:38

pasza, zona zrobiła zdjęcia na których nic nie widać :D
skrzychu - 2017-11-27, 12:45
Temat postu: Re: Peugeot zabudowa challenger
foox napisał/a:
Witajcie, Kupiliśmy pierwszego Kampera, Świadomie z dachem w części sypialnej do remontu reszta jest w całkiem niezłej kondycji brak śladów zacieków itp.
Ogólny stan oceniam na bdb, tył juz rozebraliśmy tak jak zakładałem cały przegnity.

Teraz kilka pytań:

1. Oryginalnie dach miał kolejno od góry:
blacha alu - sklejka - kantówka steropian (lub styrodur?) - sklejka

napawać w ten sam sposób czy odrazu kantówki bez tej górnej sklejki ?

2. czym najlepiej kleić kantówki sklejkę do blachy alu ?

3. Tył kampera jest z włókna czym uszczelnić łączenie włókna i ścian bocznych oryginalnie było to uszczelnione ale juz ze starości sie kruszy. Myślałem o masie uszczelniającej Bolla która stosuje się w samochodach.

4. Kantówki oryginalne to 20x20 robić z takich samych czy lepiej z grubszego materiału np 30x30? (mam nadzieję ze dostane je w Castoramie) ;)

5. Blacha alu ma w paru miejscach wżery i dziurki niestety czym to zaklejać ? czy moze cały dach z zewnątrz pokryć jakąs matą do dachów?



1. Twoja decyzja, jeśli nie zamierzasz chodzić po dachu, to chyba górna sklejka zbędna.
2. Jakieś Sikaflexy możesz sobie dobrać - poczytaj/pogadaj który będzie najlepszy do łączenia drewna z alu (221, 223).
3. Ciężko powiedzieć jak się tego nie widzi - zapewne był butyl, ale to tylko przypuszczenie.
4. 20x20 to dość delikatne, może 20x30. Jak dasz 30x30 to Ci się dach opuści a to mozę powodować kolejne problemy później...
5. To temat rzeka, opcji było tutaj przerabianych wiele, więc pozostaje Ci opcja "szukaj" - wiem że tego typu odpowiedzi są irytujące, ale sposobów na to było kilkanaście, i sam sobie musisz dobrać swój ;)

andi at - 2017-11-27, 13:01

Blacha na dach odpada jak już robisz cały dach to przyklej plastik .Musisz przesmarować dach i plastik i potem potraktować to walkiem :spoko
foox - 2017-11-27, 19:56

dach zrobię jak w oryginalne, kantówka faktycznie 20x30 + styrodur 20, i sklejka 4mm, tylko od spodu dziurki zakleję matą i żywica, a od zewnątrz położę matę bitumiczną (chyba tak to sie nazywa) taki jest wstępny plan. narazie muszę zrobić miejsce na zimowanie i na cd remontu.

Ogólnie tył dach jest już rozebrany do połowy, pojawiają sie pierwsze zdrowe elementy, chociaż podejrzewam że ta pierwsza sklejka pod blachą na całości będzie przygnita wiec możliwe ze będziemy to wymieniać na całości dla świętego spokoju...

foox - 2017-11-27, 20:04

andi at napisał/a:
Blacha na dach odpada jak już robisz cały dach to przyklej plastik .Musisz przesmarować dach i plastik i potem potraktować to walkiem


Co masz na myśli pisząc plastik ?

lwojtek - 2017-11-27, 20:58

foox napisał/a:
a od zewnątrz położę matę bitumiczną (chyba tak to sie nazywa) taki jest wstępny plan. ...


Może chodzi o 3 x papę na lepiku na gorąco.

skrzychu - 2017-11-27, 23:20

lwojtek napisał/a:
foox napisał/a:
a od zewnątrz położę matę bitumiczną (chyba tak to sie nazywa) taki jest wstępny plan. ...


Może chodzi o 3 x papę na lepiku na gorąco.


Taa, albo blachę falistą :roll: sądzę że chdzi o taśmę butylową, lub matę używaną do wygłuszeń, choć nie wiem, jak ona się zachowa pod wpływem UV. No i do najlżejszych to ona nie należy :-P

Kuba75 - 2017-11-29, 22:02

Witaj foox, w swojej odbudowie stosowałem na razie następujące kleje:

1. Do klejenia drewna do blachy używałem Carbond D 940 FC - Soudal - NIE jest odporny na UV.
2. Do klejenie drewna do drewna stosowałem klej poliuretanowy D4.

Do połączeń i uszczelnień na zewnątrz planuję (właściwie już nawet kupiłem) Sikaflex 11 FC - tym również zamierzam uzupełnić braki w połączeniu blaszanych boków i tyłu z żywicy.

Dach przesmarowałbym żywicą + matą, tylko musiało by być cieplej. żywica epoksydowa, ponieważ jest bardziej odporna na odkształcenia mechaniczne niż poliestrowa.

Styropian do blachy planuję kleić klejem budowlanym do styropianu. A sklejkę na całość przykrycia ściany tym klejem poleconym tu na forum: COSMOPUR 890/805 - dwuskładnikowy.

Powodzenia w odbudowie:)

krytom - 2017-11-30, 15:32

Witaj,
W tej robocie może przydać Ci się sposób na kapiący klej. Pamiętam do dziś, że gdy wpadłem na to rozwiązanie, moje życie stało się piękniejsze a remont budki - bardziej znośny.
Klej typu poliuretan Soudala D4 to dobry klej ale oczywiście spływa w dół i brudzi wszystko co tylko znajdzie się w jego zasięgu. Ręce, ciuchy, całkiem nową tapicerkę itd. :gwm
Moje rozwiązanie na kapiący klej to użycie kleju poliuretanowego w formie pianki poliuretanowej do systemów ociepleń styropianem. Z tego co pamiętam pianka była niebieska, kupowana w Castoramie. Różnica pomiędzy zwykłą pianką a tą niebieską jest taka, że niebieska tworzy zamknięte pory, dlatego nie nasiąka, jest bardzo mocna i oczywiście kosztuje dwa razy więcej. Zanim zacząłem używać wykonałem serię prób wytrzymałościowych. Naniesienie kleju, złączenie dwóch kawałków sklejki wodoodpornej i ściśnięcie. Po wyschnięciu - rozerwanie spoiny. Okazało się, że taka spoina jest bardziej wytrzymała od warstw kleju, którymi są łączone poszczególne warstwy sklejki. To sklejka pękała w miejscu łączenia warstw a nie spoina. Używanie tego przy pomocy pistoletu do pianki jest bardzo precyzyjne, wygodne, czyste. Umożliwia wykonanie prac, których nie można wykonać inną metodą z powodu kapiących właściwości innych klejów. Umozliwia nałożenie kleju nawet na powierzchnie skierowane w dół. Warto spróbować. Zawsze nanosiłem na obydwie powierzchnie i dociskałem praktycznie do zera. Nie pozwalałem na utworzenie się warstwy pianki. Spoina wygląda jak sklejona zwykłym klejem, tyle że jest niebieska :-P Po remoncie mój kamperek funkcjonuje 7 sezonów. Żadne wady tego rozwiązania nie objawiły się.
Powodzenia :spoko

Kuba75 - 2017-11-30, 22:13

krytom, ale to był klej w piance do styropianu? Coś takiego?

https://www.castorama.pl/...eos-750-ml.html

krytom - 2017-11-30, 22:55

Kuba75 - tak. Prawdopodobnie dokładnie ten. Do tego pistolet i płyn do czyszczenia pistoletu. Teraz widziałem też takie plastikowe pistolety jednorazowe. Jeżeli można nimi sprawnie i dokładnie dozować powinny wystarczyć. Fajne jest też to, że nawet jak wyjdzie nadmiar pianki poza klejone elementy to też nie ścieka (chyba, że wyszło bardzo dużo). U mnie też nieźle trzymało się blachy aluminiowej. Zawsze ściskałem klejone elementy. Jeszcze jedna zaleta tego kleju - szybkość klejenia. Dużo szybciej można zdjąć ściski niż przy tych płynnych poliuretanach. Proponuję wykonać próbę samodzielnie aby się przekonać o sile takiej spoiny. :spoko
pasza - 2017-12-02, 21:14

krytom napisał/a:
Proponuję wykonać próbę samodzielnie aby się przekonać o sile takiej spoiny. :spoko


Czy styropian ma być klejony do blachy alu na całej powierzchni czy punktowo?
Myślę że siła z jaką jest przyklejony tak słaby/lekki materiał jak styropian nie jest tak ważna jak elastyczność ?

Ja tam wszystko robię wutrh masa klejąco uszczelniająca mam go w dobrej cenie nie kapie jest elastyczny (nie śmierdzi) i trzyma jak diabli bez pistoletów i specjalnych rozpuszczalników, nim uszczelniałem, nim przykleję styropian jak i drewniano do aluminium ba nim też zabezpieczę alu w miejscach gdzie była wilgoć oczyszczoną blachę przesmaruję po prostu nim jak szpachlą z 2mm i będzie na wieki :)

Pianka poliuretanowa też jest super i bym jej używał do wszystkiego ale mi się wydaje że z czasem robi się krucha i brudzi jak diabli, z paznokci pianka mi zeszła dopiero po 3 tygodniach to rekord i znak że to bardzo mocna rzecz :) i trzeba jak z jajkiem.

Edit. ostatnio zrobiłem taki eksperyment: wcisnąłem go do dziur po wkrętach od blokady drzwi bo nowa blokada trzymała tak mocno że zamiast się odczepić jedna część wyłaziła wraz z śrubami, teraz trzyma jak wkręcone w drewno a nie blaszkę 1mm i tak zrobię z wszystkimi dziurami.

krytom - 2017-12-02, 23:11

Je tej pianki używałem głównie do klejenia drewna. Do styropianu oczywiście się nadaje. Blachy aluminiowej też nieźle się trzyma.
Styropian kleiłem po całości aby nie wykraplała się wilgoć, aby nic nie trzeszczało i aby zachować wytrzymałość konstrukcji typu "sandwitch". Siła klejenia styropianu do blachy raczej nie musi być dramatycznie wysoka (bo styropian jest słabszy od drewna) ale dobrze aby w przyszłości się to nie rozlazło. Ze styropianem trzeba uważać i unikać kontaktu z klejami, preparatami, które mogą doprowadzić do jego depolimeryzacji. Czyli efekt tzw. znikającego styropianu.
Pozdrawiam :spoko

pasza - 2017-12-03, 10:41

krytom napisał/a:

Styropian kleiłem po całości aby nie wykraplała się wilgoć ....


Ja przyjrzałem się budowie swego poszycia i jest to zupełnie inna bajka jak to co widziałem tu na forum.
Nie jestem tego w 100% pewien szczególnie kolejności ,sprawdzę zrobię fotki:

Adria 360 Made in Belgia choć na tabliczce z przodu pisze po Słoweńsku, wnioskuje po zachowaniu się materiałów po latach co zgniło co nie ,tam gdzie woda się wlewała i mowa jest tu o tylnym rogu tam gdzie lodówka wywietrzniki (najbardziej narażone miejsce mego kampera) być może gdzie indziej poszycie wygląda inaczej choć już na 100% wiem że na dachu pierwsza warstwa to też te oporne na wilgoć drewno ala kora/fornir.

Do blachy alu jest przyklejona :
- cienka warstwa 1mm drewna jakby kory/forniru elastycznego i bardzo odpornego na wilgoć
-następna warstwa coś jak tektura, bardzo elastyczne, izolujące, chłonące wilgoć i na nią odporne
-dopiero na to idzie styropian
-później sklejka
-znów jakaś ala tektura
- na to jeszcze coś
- i na koniec coś jak miękki chropowaty winyl a miękki bo pod nim z 2mm jakiejś pianki izolującej.

ten fornir drewniany z pierwszej warstwy miał za zadanie chłonąć wilgoć z skroplenia i zachował się nienaruszony, następna warstwa z tej niby tektury także jest jak nowa, styropian to wiadomo , sklejka trochę zgniła ale dalej sztywna.

Jedyne elementy które od wilgoci uległy rozkładowi to przede wszystkim drewniane kantówki i ostatnia warstwa ta gąbka pod winylem.

Podłoga w tym rogu jest wywinięta do góry (alu+pvc z podłogi) 15 cm od blachy tylnej tak jakby producent ewidentnie przewidział że tu będzie wilgoć i zgnije i aby to nie szło dalej.

Ja na bank tak odbudowywać nie będę bo nawet nie ma takich materiałów jak kupić i powiedzmy szczerze mam obecnie auto uszczelnione na na ~10 lat i nawet nie robiąc nic dalej nic się dziać nie będzie przez te 10lat, a jak dam nowe kantówki i sklejkę to miejsce to wytrzyma kolejne 10 czyli 20lat a tyle to ja nie mam zamiaru tym kamperem jeździć a i on sam chyba też nie :)

Najważniejsze uszczelnić z zewnątrz i pozbyć się wilgoci.

foox - 2017-12-09, 17:39

z nowości u mnie udało sie dopiero kampera schować pod dach. więć pace powinny niedługo ruszyć.
Będziemy sie decydować na wymianę całego dachu razem z blacha aluminiową ktora jest w kiepskim stanie.

Czy ktoś zamiast blachy stosował Laminat poliestrowy? ?

jest cos takiego w ofercie:
http://allegro.pl/laminat...7069365217.html

Kuba75 - 2017-12-09, 21:50

Hej foox, no nie wiem. Wymiana dachu wydaje się BARDZO pracochłonna. Jeżeli rozważasz laminat z metra, to czy nie łatwiej polaminować istniejącą blachę (żywica+mata). Uzyskasz dokładnie to co chcesz - zwiększysz wytrzymałość i zabezpieczysz przed wodą.
Przemyśl do dobrze.
Zerknij na stronę szkutnikamator.pl jak ludzie laminują łódki.

Pozdrawiam

pasza - 2017-12-09, 22:32

Kuba75 napisał/a:
czy nie łatwiej polaminować istniejącą blachę (żywica+mata)....
Zerknij ,,,,, jak ludzie laminują łódki.


Dokładnie tak

A na to jeszcze jaś np. guma w płynie i lakier, roboty 1000x mniej a wytrzymałość ta sama albo i lepsza.
To dach przykleja się do powierzchni poziomej i w dodatku płaskiej robota prosta jak sznurek w kieszeni :) , jak tapetowanie podłogi.

Oni w nowych zlewali montowali z szparami a dziś robią to jeszcze gorzej a to nie jest przecież oldtimer za 300tys eu, ja sobie nawet nie wyobrażam całej tej operacji i jej sensu, później dach pofałdowany i cały kamper.
Jak wszystko jest proste jest do czego kleić to kleić a żywicę kupić w jakimś większym opakowaniu w hurtowni bo w maleńkich drogo wychodzi.

Jednego tylko się obawiałbym, jeśli blacha mocno się wygina przy chodzeniu po dachu to aby żywica nie pękała ,ale dach nie powinien się tak aż wyginać.

Rumburak - 2017-12-09, 23:02

Gdybyś chciał laminować to przybliżę Ci ceny żywic:
1. żywica poliestrowa - 12zł/kg, do tego mata mata emulsyjna lub tkanina szklana 12zł/kg. Żywica poliestrowa zawiera styren, w postaci nieutwardzonej taka żywica "w oczach rozpuszcza styropian" Po utwardzeniu jeszcze przez jakiś czas styren odparowuje niszcząc styropian. Z tego względu na jachtach komory wypornościowe są wypełnione styropianem w szczelnie zgrzanych workach foliowych.
2. Żywica epoksydowa zdecydowanie lepiej trzyma się podłoża, nie rozpuszcza styropianu. Najtańsza plus standardowy utwardzacz 40zł/kg, zbrojenie to mata proszkowa lub tkaniny. W praktyce wybierane są częściej tkaniny. Z polskich do laminowania nadaje się epidian 6011 z utwardzaczami Z1, tff, ida w zależności w jakiej temperaturze będziesz pracować. W podobnej cenie są czeskie żywice Havla. Epidian 53 zawiera styren!

Udział zbrojenia w laminacje to 30% dla laminatów z mat i około 40 dla laminatów z tkanin. Średnio 1m kwadratowy laminatu o grubości 1mm waży 1,5kg. Teraz przelicz sobie to metry kwadratowe dachu. Do tego koniecznie farba: najpierw epoksydowa podkładowa, potem nawierzchniowa poliuretanowa.... I powiem Tobie - tanio nie będzie.

foox - 2017-12-10, 09:14

tylko jest jeden problem z obecną blachą, na całej powierzchni jest odklejona od sklejki, dlatego wydaje mi się ze szybciej będzie mi odkręcić narożniki ściągnąć blachę położyć nowe sklejki z kantówkami i na to przykleić nowe tworzywo, powinno mi to zajać tyle samo czasu co zabawa z dorabianiem od srodka kawałek po kawałku.

Co do laminowania jet to jakaś opcja, ale post wcześniej podałem linka do gotowego elementu na metry ktory tylko wystarczy przykleić na końcu.

Rumburak - 2017-12-10, 09:57

Kolega rysiol kleił takie arkusze laminatu na dach i na ściany. Opisał to tutaj:
http://www.camperteam.pl/...b6094a42c5c9e5c
Kiedyś przypadkiem trafiłem na ten temat. O błędach jakie popełnił jest na stronie 6 w dolnej części.

Kuba75 - 2017-12-10, 11:10

Czy ten styren niszczy też Styrodur? Jak długo się uwalnia z typowej żywicy samochodowej poliestrowej?
Rumburak - 2017-12-10, 12:36

Styren niszczy również styrodur (Styrodur to prawie to samo co styropian). A jak długo się uwalnia?... bladego pojęcia nie mam i chyba nikt do końca tego nie wie. Faktem jest natomiast, że komory wypornościowe w nowych jachtach są wypełniane (jeżeli w ogóle są wypełniane czymkolwiek) styropianem zamkniętych w folii.
foox - 2018-02-04, 14:16

Remont wystartował, rozebrany cały tył i dach + podłoga idziemy grubo albo wcale :D

ps. Tylna ściana z laminatu razem z oknem jest do sprzedania.

plan na najbliższe dni klejenie kantówek do bocznych ścian na końcach i zrobienie podłogi.

SZEJK - 2018-02-04, 17:20

Widzę że rozpierducha totalna, tak to mi się podoba. Robisz dobrze albo wcale.

Dawaj zdjęcia na bieżąco........

Piwko leci :pifko :pifko

foox - 2018-02-04, 19:28

ogólnie zaskoczony jestem jak cienkie są materiały wszędzie w nim...

podłoga sklejka 3mm styrodur sklejka 8mm
sciany boczne blacha alu styrodur 25 płyta 3mm
dach sklejka 3mm styrodur 20mm sklejka 3mm i blacha alu

SZEJK - 2018-02-05, 20:35

Nie bądź zdziwiony takie są ściany w kamperach, zimowe są grubsze i podłoga podwójna :) :lol: :lol:
foox - 2018-04-22, 21:06

powoi do przodu coś sie dzieje, niestety mam problem z wstawieniem zdjęc serwer nie przyjmuje.

tył jest juz ostatecznie rozebrany, podłoga położona dolna skejka i stelaż oraz wymienione wzmocnienia w bocznych ścinach.

plan na ten tydzień skończyć podłogę i kupić Płty na wewnętrzne ściany.

foox - 2018-04-22, 21:14

fotki:










pasza - 2018-04-22, 22:21

Hmm a miał być ogólnie w b.dobrym stanie?
A tu widzę budowa nowego będzie?
Przesadziłeś? bo naprawdę wyglądał świetnie na fotkach nawet meble były w b.dobrym stanie.

pasza - 2018-04-22, 22:48

Podłogę całą widzę wymieniasz z nią jest bardzo dziwna sprawa?

Mi się wydawało że będzie u mnie zgniła a ona tylko kilka centymetrów po rogach z tyłu.
W kamperze obok są mikro dziurki dziury w blasze i boki zgniłe totalnie a podłoga jest jakościowo niby nędzna 4cm z najgorszej/najtańszej sklejki topola i jest jak hmm nowa być może dlatego że jest 2x cieńsza od mojej i szybko odparowuje wilgoć,on zerwał wykładzinę a pod spodem jasne drewno jak wczoraj położone a kamPer całkiem przegniły.

foox - 2018-04-23, 19:28

Dalej podtrzymuje ze jet zdrowy, natomiast wymiana podłogi z tego wzgledu ze dolna sklejka sie rozwarstwiła. dlatego zdecydowałem ze jak juz rozbieram to wymienię to dla swietego spokoju zeby do tego nie wracać, tylna sciana zdemontowana poniewaz przerabiamy całą sypialnie pod swoje potrzeby wiec tył będzie całkiem inny.

Meble też są ok ale idą do renowacji odmładzamy cały środek ;)

foox - 2018-04-29, 07:43

Ciąg dalszy prac podłoga z tyłu skręcona na gotowo i do niej przykręcone ściany boczne.

Rozebrany środek do końca i zerwana wykładzina.

Mierzylem też wstępnie haka jak to będzie wyglądać.






Panel główny w Challenger wygląda w ten sposób moze ktos opisać jak działają przyciski górne od sprawdzania wody? który za co odpowiada



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group