|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Padł mi akumulator i nie wiem dlaczego...
KASZUB - 2018-08-11, 12:58 Temat postu: Padł mi akumulator i nie wiem dlaczego... Cześć wszystkim.
Urodził mi się taki problem. Jak cześć z was wie mam u siebie solar 270W i regulator tracer 40A a do tego aku 180Ah kwasiak.
Podlaczylem to wszytko nic nie ustawiając parę miesięcy temu i wszystko chodziło dobrze. Jakiś tydzień temu gdy byłem w pracy zaczęła wyć przetwornica. Poprosiłem syna żeby zakryl solar i dołączył kleme aku do czasu mojego powrotu. Dzisiaj trochę poszukałem co i jak. Kolega Agat podpowiedzi żebym spróbował od wymiany aku i okazało się, że miał rację. Padło aku!
Na tracerze pokazywało mi, że solar podaję prąd ale aku było przekreslone a u gory pojawiała się zmartwiona buźka jak ta.
Zmieniłem aku na takie które miałem i wszystko wróciło do normy.
I teraz pytanie co jest grane?
Zaraz wyjazd więc kupiłem drugi aku 180Ah ale nie chce żeby się sytuacja powtórzyła...
Może aku jest przeładowane? Czy ktoś wie jak się to ustawia? Jest instrukcja ale... Słaby w tym jestem... Może jakieś podpowiedzi?
Edyta: czasami potrafił ładować powyżej 14V i nie wiem czy to nie za dużo dla aku....?
amples - 2018-08-11, 13:42
KASZUB napisał/a: | powyżej 14V i nie wiem czy to nie za dużo dla aku.. | Ładowanie do 14,4-14.6V to standard , po naładowaniu powinien przejść na podtrzymanie 13,5-13.18V KASZUB napisał/a: | I teraz pytanie co jest grane? |
Żeby coś wiedzieć ,musisz sprawdzić ten padnięty aku ,
podejrzewam że jest głęboko rozładowany
zmierz multimetrem napięcie ,
podepnij pod prostownik ale nie daj więcej jak 5-8A i kontroluj , przy takim prądzie to 40-50h
powinno go przywrócić do świata żywych , no chyba że jakieś zwarcie , przerwa czy tp.
a sprawdź elektrolit czy nie ma ubytku.
wlodo - 2018-08-11, 14:29
Ja podłączyłem bez ustawiania ??? Przecież dwa parametry należy mu podać bezwzględnie, rodzaj akumulatora i jego/ich pojemność. Jeżeli tego nie zrobiłeś, to co on właściwie ładował ? I tu możesz już mieć odpowiedź co się wydażyło.
wirefree - 2018-08-11, 14:40
Podłącz miernik do aku i jakies obciazenie , jesli napiecie na aku spadnie ponizej 10.6 V to to jest już trup.
KASZUB - 2018-08-11, 19:14
Kupiłem drugi takiej samej pojemności. Ten odwioze do reklamacji. Rozladowny jest do poziomu 11V.
Parametry jak mi powiedziano ustawione są fabrycznie a urządzenie samo je dobiera po wykryciu podłączonego rodzaju aku. Dzisiaj coś próbowałem w tym grzebać i . Nic nie kumam...
Teraz wszystko chodzi jak Bozia kazała. Ciekawe co tego zbója rozładowalo. Ładowarkę miałem podłączona ale stwierdziłem, że odda i niech fachowcy się tym zajmą... Jak się okaże, że będzie ok będę miał dwa aku. I będę mógł klime wstawić na przyszly sezon . Ale bolą wydać kolejne 630zl
robba - 2018-08-11, 20:29 Temat postu: Re: Padł mi akumulator i nie wiem dlaczego...
KASZUB napisał/a: | .... Padło aku!
Na tracerze pokazywało mi, że solar podaję prąd ale aku było przekreslone a u gory pojawiała się zmartwiona buźka jak ta.
Zmieniłem aku na takie które miałem i wszystko wróciło do normy.
....
Edyta: czasami potrafił ładować powyżej 14V i nie wiem czy to nie za dużo dla aku....? |
sprawdz czy jak już słońce nie świeci czy przypadkiem prąd nie jest z aku pobierany.
a aku miałeś żelowe? jeśli tak to przekroczenie powyżej 14V przez dłuższy czas wykończy aku.
Jeszcze mogło być że miałeś pecha i cela Tobie zdechła...
EDYTA: widzę teraz że kwaasiak, czyli do 14,5 bez problemu, ale jeśli potrafi wyżej to też uszkodzi aku
Sosna91 - 2018-08-14, 00:51
Skoro napięcie spadlo do 11v to sa 2 opcje,
pisales o wyciu przetwornicy a wiec moze dostala zwarcia badz inne urzadzenie i ssało prąd do odciecia przetwornicy 10,7v
druga opcja i najbardziej prawododpodobna jesli aku nie chce sie podniesc po wyzej 11v to poporstu zwarcie na jednej z celi i wtedy mamy takie wlasnie napiecie, aku szmelc chyba ze gwarancja ale nie przyznawaj sie ze do solarow bo zeby czepiaja sie jak w "złym" aucie zamontowany choc nie ma czegos takeigo, moge sobei wsadzic jaki chce zeby nie uznac reklamacji
KASZUB - 2018-08-14, 07:35
Aku oddane do reklamacji. A my już w trasie na południe!
Suliki - 2018-08-14, 09:37
KASZUB napisał/a: | Kupiłem drugi takiej samej pojemności. Ten odwioze do reklamacji. Rozladowny jest do poziomu 11V.
Parametry jak mi powiedziano ustawione są fabrycznie a urządzenie samo je dobiera po wykryciu podłączonego rodzaju aku. Dzisiaj coś próbowałem w tym grzebać i . Nic nie kumam...
Teraz wszystko chodzi jak Bozia kazała. Ciekawe co tego zbója rozładowalo. Ładowarkę miałem podłączona ale stwierdziłem, że odda i niech fachowcy się tym zajmą... Jak się okaże, że będzie ok będę miał dwa aku. I będę mógł klime wstawić na przyszly sezon . Ale bolą wydać kolejne 630zl |
Może jest jakiś nowy Tracer, ale rodzaj akumulatora to się zawsze ustawiało z menu, są 4 możliwości - żelowy, 'bezobsługowy', kwasowy i własne ustawienie. Złe ustawienie nie powinno rozwalić akumulatora ale znacznie skróci jego żywotność. Jak masz kwasowy to pozycja FLD ( flooded )
Operating Steps
Under Battery Voltage interface, press ENTER button and hold it for 5s to enter
into the interface of Battery type setting. After choosing the battery type by
pressing SELECT button, wait for 5 seconds or press ENTER button again to
modify successfully.
Battery Type
① Sealed (Default) ② Gel ③ Flooded ④ User
For a user-defined battery type, you will require one of the communication
methods described above, such as a remote meter MT50 or PC software “Solar
Station Monitor”
KASZUB - 2018-08-15, 07:37
Takie cos mam jak na zdjęciu. A na wyświetlaczu jego główne funkcje. Później jest dużo pod funkcji. I bladego pojęcia nie mam co jest do czego...
Suliki - 2018-08-15, 08:49
nie mam teraz czasu ale popatrz, to jest dla MT-50
NOTE: Press OK to change from reading mode to parameter setting mode. Once the parameter
is highlighted, use the UP and DOWN arrows to adjust the setting and press OK once again to
save the setting.
NOTE: To customize charge parameters, BATT must be set to USER, under 4. CONTROL
PARAMETERS
NOTE: A Control Parameters table can be found under Technical Specifications for parameter
boundary limits.
Choose Gel, Sealed, Flooded or User battery
and modify the Amp-hours(Ah) if necessary.
Choose from 1-999 Ah.
Suliki - 2018-08-15, 08:50
wieczorem mogę pomóc bardziej , masz instrukcję czy ci wysłać ?
http://www.renogy.com/tem...crMtr-MT-50.pdf
KASZUB - 2018-08-15, 08:55
Suliki, wszytsko jest ok ale ja nawet nie wiem jakie parametry mam wpisać... I gdzie... dla mnie to brzmi jak czarna magia.
Suliki - 2018-08-15, 09:27
OK, opiszę ci krok po kroku jak będę miał chwilę czasu
Suliki - 2018-08-15, 10:41
Czytając instrukcje ( ja mam bez modułu MT-50 )
Zjedź kursorem na:
Control Para
Naciśnij OK aby wejść w tryb programowania parametrów. Powinno się pojawić okienko ( może strzałkami trzeba przewinąć góra dół aby do tego okienka dojść ) :
Battery Type
Sealed
Battery AH
200A
Kliknij w Battery Type i wybierz – Flooded – ‘kwasowy’ ( będzie jeszcze : Sealed, Gel i User battery ) , zakładam naciśnij OK, potem zjedź strzałką na Battery AH i ustaw pojemność swojego akumulatora w AH – można zmieniać pomiędzy 1 a 999 AH zakładam, że zmiana jest strzałkami i jak ustawisz to OK, potem jeszcze raz OK i na okienku będzie:
Battery Type
Flooded
Battery AH
…. Tyle ile masz
OK i wychodzisz z menu
Sorry tyle wyczytałem ale bez podglądu to ciężko coś więcej wyczytać z instrukcji i doradzić.
KASZUB - 2018-08-15, 11:55
Dzięki kolego. Jak tylko wszedłem w control para wyszło, że jest tak ustawione jak piszesz. Ladowanie jest ustawione na 13.5V i tak mi pokazuje ale...
W control para jest napisane, że cyt:
Over Volt. Disc-16V a Charge Limit 15.0V.
Później
Over Volt. Rec 15.0V i Equal. Charge 14.6V
idąc dalej Boost
Charge 14.4V i Float Charge 13.8V
Przewijam dalej i jest
Boost Rec. 13.2V i Low Volt. Rect 12.6V
no i dalej
Under Volt. Rect 12.2V i Under Volt. Warn 12.0V
I dalej...
Low Volt. Disc 11.1V i Discharge Limit 10.5V
Niestety to nie koniec....
Equalize time 120min i Boost Time 120min
I to tyle. I weź tu to kurna ustaw sobie...
Nic ale to nic z tego nie kumam....
Suliki - 2018-08-15, 12:11
Cześć, pozostałe parametry Cię nie interesują, masz tylko wejść w battery type i ustawić Flooded i potem w pojemność akumulatora, to powinni być pierwsze okienko. Pozostałe okienka generalnie ustawią się automatycznie albo mogą być zmieniane dla ustawienia User Battery - co jest już wyższą szkołą jazdy dla jakiś bardzo specjalnych akumulatorów . Jak widzisz to okienko z Battery Type to kursorem podświetl Battery i kliknij OK, potem to samo z AH. Jesteś już blisko
Suliki - 2018-08-15, 12:18
podeślij fotkę pierwszego okienka po naciśnięciu OK na Control para
KASZUB - 2018-08-15, 13:29
A więc próbowalem coś zrobić ale pokazuje mi, że mam wpisać PSV kod... I tak sobie myślę, że pewnie gdzie był a ja wywaliłem opakowania
Zdjęcia poniżej.
Ad) wychodzi na to, że mam nastawione na baterie żelowa... nie wiem dlaczego wcześniej wydawało mi sie, że jest ustawiona na kwasiaka.
amples - 2018-08-15, 14:47
KASZUB napisał/a: | że mam wpisać PSV kod... | Często w nowych urządzeniach są kody
1.2...........8.9
1234
0000
lub jakaś inna prosta kombinacja , by móc sobie później ostawić swój kod .
Spax - 2018-08-15, 15:10
Cytat: | Sealed
This term can refer to a number of different constructions, including only a slight modification to the flooded style. In that case, even though the user does not have access to the cell compartments, the internal structure is still basically the same as a flooded battery. The only difference is that the manufacturer has ensured that a sufficient amount of acid is in the battery to sustain the chemical reaction under normal use throughout the battery warranty period. Other types of lead acid batteries are also sealed, as explained below. Very popular uses are engine starting and limited starting/deep cycle applications.
Typical absorption voltage range 14.2 to 14.7 volts; typical float voltage range 13.1 to 13.4 volts. |
Sealed nie jest gelowym »»» https://www.batterystuff....ed-agm-gel.html
KASZUB - 2018-08-15, 16:31
Spax ale ty mi teraz zaimponowales... Super. Tzn, że mogę używać mojego kwasiaka? Wg mnie jest spoko.
Spax - 2018-08-15, 18:04
KASZUB napisał/a: | Tzn, że mogę używać mojego kwasiaka? |
Tak. To nic innego jak kwasiak bezobsługowy.
Suliki - 2018-08-15, 20:10
Witam ponownie:
kod: w niektórych modelach występuje , należy wpisać 0 na całej długości linii i potem enter ( OK ?)
Tak Sealed jest bezobsługowym kwasiakiem więc parametry ładowania są prawie takie same jak dla flooded, nie wiem do czego system używa pojemności akumulatora i tu masz teraz 200Ah.
Moim zdaniem strzałkami podświetl napis Batt. Type i potem OK to wejdziesz w zmianę typu akumulatora i pojemności.
Jak ci się nie uda to możesz to zrobić na panelu jednostki centralnej. Naciskając Select wybierz batt ( mały napis po lewej ) , przytrzymaj enter przez 5 sec i jesteś w menu akumulatora, naciśnij select i możesz wybrać fld i potem enter.
Michał_Poznań - 2018-08-15, 20:48
Do akumulatora AGM powinienem wybrać Sealed?
KASZUB - 2018-08-15, 20:51
Dzieło chłopaki za pomoc. Nie ruszam nic narazie jak jest ok i działa. Aku mam 180Ah to chyba jest ok. Jestem na wakacjach więc nie chcę sobie komplikowac życia na obczyźnie
Zrobiliśmy trasę do chorwacji. Tutaj kilka dni i lecimy do Albanii. Tam z dzień może dwa i na lefkade. Będzie z 2500km w jedną stronę... Autko po podwyższeniu mocy leci bez jekniecia 150km/h. Spalanie skoczylo do 11.5l/100km więc nie mało ale cóż... Lubię jeździć szybko. Żona prawie wyrwała cykor łapkę
wazyli nas w Austrii! nie dowiedziałem się ile wazyllismy. Pełne zbiorniki. Skuter na tyle.
Skuterek świetnie się sprawdza. Radosc z jazdy jest
Pozdrowienia z Chorwacji!
Suliki - 2018-08-15, 21:09
dobrej zabawy!
Michał , ja bym wybrał Sealed, ale w instrukcji mojego energobloku rekomendują żelowy dla AGM...
" Move the battery selector switch (Fig. 1, Pos. 1) to the correct position
using a thin object (e.g. a ballpoint pen):
F Lead gel battery: Move the battery selector switch to ”Lead-gel”.
F Lead-acid battery: Move the battery selector switch to ”Lead-acid”.
F AGM battery: Schaudt GmbH recommends charging AGM batteries
with their chargers in switch position ”Lead-gel battery”.
J.Leboski - 2018-08-16, 07:14
KASZUB napisał/a: | wazyli nas w Austrii! nie dowiedziałem się ile wazyllismy. Pełne zbiorniki.
Pozdrowienia z Chorwacji! |
No widzisz, gdybyś przeładował miałbyś urzędowy kwit z wagą
Spax - 2018-08-16, 11:50
KASZUB napisał/a: | Pozdrowienia z Chorwacji! |
No i fajnie, że już w drodze na południe. Piknij nam jakąś relację, bo ostatnio jakoś nie ma co czytać.
KASZUB - 2018-08-16, 12:08
Kurde nie za dobry w tym jestem... Postaram się.
Andrzej 73 - 2018-08-16, 12:15
Dzisiaj dotarł do mnie regulator 30A .
Będę potrzebował wskazówek do ustawienia tego ustrojstwa poprzez panel sterowania.
Jednak to nastąpi w wątku o montażu solara w Laice.
Udanego wyjazdu KASZUB,
KASZUB - 2018-08-16, 12:36
Andrzej 73, dzięki kolego. Pamiętam, że jak to cudo kupiłem ktoś mi powiedział o samo ustawianiu. W sensie, że wykrywa jakie aku i wszystko. Ale kto jest tym winnym... nie pamiętam....
reaven22 - 2018-08-16, 15:11
Sterownik masz ustawiony prawidłowo,
Sealed - to akumulator kwasiak tzw. bezobsługowy. Pojemność 200Ah jest mocno zbliżona do rzeczywistej którą miałeś więc nie jest to powodem zabicia akumulatora.
Aku miałeś rozruchowe czy głębokiego rozładowania ?
Obstawiam wadę akumulatora, albo urwanie celi. Jak wymienią na gwarancji to akurat będziesz miał 2szt pod klimę
KASZUB - 2018-08-16, 21:48
Aku kwasiak. Niby sprawny ale poszedł na reklamację. Za jakieś 3 tyg jak wrócę będę wiedział więcej.
reaven22 - 2018-08-16, 23:58
Tak sobie patrzę na pierwsze zdjecie i w sumie widzę rozładowany akumulator i bardzo mało prądu z solara, innych problemów nie widać.
Sprawdziłem u siebie, poniżej 11,5v pojawia się taki sam znaczek jak u Ciebie. I oznacza on rozładowany a nie uszkodzony aku.
|
|