Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - Roznica akumulatora Gel a AGM

stanko45 - 2018-09-24, 20:58
Temat postu: Roznica akumulatora Gel a AGM
Hey, co za roznica pomiedzy akumulatorem Gel a AGM.Czy musi byc inna ladowarka do kazdego z nich?Akumulator ma byc zamontowany w Camperze.Z gory dzieki za odpowiedz.
wirefree - 2018-09-24, 21:10

Roznica jest w budowie, AGM teoretycznie wymaga extra ladowarki ale nic sie z nim nie stanie jak podlaczysz pod ladowanie z alternatora natomiast juz zelowy wymaga extra ladowarki bez niej moze nastapic wybuch akumulatora. Ogolnie szkoda kasy, najtaniej wyjdzie zwykly kwasiak.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_kwasowo-ołowiowy

ferguson - 2018-09-25, 21:39

AGM ma dodatkowo cele w separatorach i tylko tym różni się w budowie od typowego żelowego.
Bronek - 2018-09-25, 22:00

:bylo ale np tu https://www.conrad.pl/art...ry-zelowe-i-agm

lub tu
http://machineo.pl/aktual...-agm,8,1,1,4374

nikita55 - 2018-11-07, 21:55

A kto jeszcze używa zwykłe kwasiaki w zabudowie???
Teraz to tylko agm lub gel i jak kogoś stać to LIFEPO. :szeroki_usmiech

eler1 - 2018-11-07, 22:16

Nie ma jak kwas :wpyszczerzony: wyrzuciłem agm i gel strasznie ciężkie a ich żywotność i sprawność to mity :haha: czekam LIFEPO4 jak stanieją troszkę
J.Leboski - 2018-11-08, 07:21

a ja wyrzucam już kolejny rok swój "żel", dwunasty rok mu idzie i nie chce przestać działać, co prawda ma 60% pojemności ale zipie, jak pójdzie na emeryturę to mu znajdę jeszcze jakiś zajęcie, coby sie nie nudził.
eler1 - 2018-11-08, 09:13

J.Leboski napisał/a:
a ja wyrzucam już kolejny rok swój "żel", dwunasty rok mu idzie i nie chce przestać działać, co prawda ma 60% pojemności ale zipie, jak pójdzie na emeryturę to mu znajdę jeszcze jakiś zajęcie, coby sie nie nudził.

Jak by 12 lat wytrzymały to by jeszcze siedział u mnie po 4 latach zgon Żela, a agm używka tak około 8-9 lat miał tylko 50% pojemności to więc zbędny balast . Podejrzewam że przetwornica z ekspresem do kawy go wykończyła oraz ładowanie z alternatora podczas jazdy lub w ostatnim roku solar ze zwykłym regulatorem pwm . :spoko teraz mam drugi rok 120Ah rozruchowy centry za 360zł i jest ok a lżejszy o 10kg. Za rok go wymię na taki sam lub LIFEPO4 a stary pójdzie do innego samochodu :spoko

Wojciechu - 2018-11-08, 12:32

eler1 napisał/a:
po 4 latach zgon Żela, a agm używka tak około 8-9 lat miał tylko 50% pojemności to więc zbędny balast


U mnie rozruchowy Varty 100 Ah i agm 120 Ah po trzech latach - coś lekko ponad 50%. Myślałem, że pociągną trochę więcej. :-/

J.Leboski - 2018-11-08, 21:18

No wiec skąd te rozbieżności w czasie długości użytkowania? Myślę ze największy wpływ na żywotność aku. ma sposób użytkowania i odpowiedni dobór do swoich preferencji...
Wojciechu - 2018-11-08, 21:56

U mnie problem - to prawdopodobnie zimowanie na parkingu pod chmurką. Kamper w pokrowcu i raz w tygodniu, od 30min. do pełnej godzinki rozruch. To nie są dobre warunki na akumulator. Kiedyś postawiłem kampera na kobyłki i akum. do domu - problem jednak był przy wkładaniu go do komory silnika, bo urwałem nim regulator wysokości świateł. Jednym słowem - jak nie urok to....... Nie ma wyjścia - kamperowanie to droga przyjemność - kupi się wiosną dwie sztuki nówki. ;)
J.Leboski - 2018-11-08, 22:23

Ja kupiłem kampera z oryginalnym akumulatorem, a jak poprzednik go użytkował i dlaczego tak długowieczny to niestety nie wiem :?
Socale - 2018-11-08, 22:56

prof-os napisał/a:
...
kamperowanie to droga przyjemność - kupi się wiosną dwie sztuki nówki.

Kampery nowe 2 :shock:

Wojciechu - 2018-11-09, 17:33

Socale napisał/a:
prof-os napisał/a:
...
kamperowanie to droga przyjemność - kupi się wiosną dwie sztuki nówki.

Kampery nowe 2 :shock:


Wojtek - drogi mój imienniku - niestety cały czas w temacie akumulatory.
Niemniej, chyba powolutku trzeba by było - myśleć też, o zmianie kampera, może nie na od razu na dwa. Z jednym również będzie kłopot. ;)

Rysiu78 - 2018-11-09, 18:35

prof-os napisał/a:
eler1 napisał/a:
po 4 latach zgon Żela, a agm używka tak około 8-9 lat miał tylko 50% pojemności to więc zbędny balast


U mnie rozruchowy Varty 100 Ah i agm 120 Ah po trzech latach - coś lekko ponad 50%. Myślałem, że pociągną trochę więcej. :-/


Panowie - czym Wy mierzycie te wartości ? Sam jestem ciekawy jak to u mnie wygląda.

wirefree - 2018-11-09, 18:41

nikita55 napisał/a:
A kto jeszcze używa zwykłe kwasiaki w zabudowie???
Teraz to tylko agm lub gel i jak kogoś stać to LIFEPO. :szeroki_usmiech


Np ja uzywam, mam 3 sztuki inie narzekam, jak zdechna za 2-3 lata kupie nowe.

J.Leboski - 2018-11-09, 20:54

Rysiu78 napisał/a:


Panowie - czym Wy mierzycie te wartości ? Sam jestem ciekawy jak to u mnie wygląda.


Mi mierzył pan fachowiec w specjalistycznym serwisie akumulatorów, dużym i wyglądającym na bardzo mądry, przyrządem...sam bym chciał wiedzieć co to było...

eler1 - 2018-11-09, 21:45

Rysiu78 napisał/a:
prof-os napisał/a:
eler1 napisał/a:
po 4 latach zgon Żela, a agm używka tak około 8-9 lat miał tylko 50% pojemności to więc zbędny balast


U mnie rozruchowy Varty 100 Ah i agm 120 Ah po trzech latach - coś lekko ponad 50%. Myślałem, że pociągną trochę więcej. :-/


Panowie - czym Wy mierzycie te wartości ? Sam jestem ciekawy jak to u mnie wygląda.

Rozładowujemy rezystorem np.żarówką halogenową samochodową obciążając akumulator przez kilka godzin do napięcia na akumulatrze 10,5V

rigg - 2018-11-11, 00:12

W poprzednim kamperze miałem dwie żelówki w zabudowie i po 9 latach umarły.
Auto stało pod chmurką i na dachu był solar 100W. Zero przetwornic, bo moim skromnym zdaniem to one wykańczają akumulatory.

zbyszekwoj - 2018-11-11, 08:35

rigg napisał/a:
oim skromnym zdaniem to one wykańczają akumulatory.


Zalezy co do nich podlączasz, ładowarke do laptopa czy spawarke. :diabelski_usmiech

Notker - 2019-01-04, 22:12

Akumulatory żelowe w przeciwieństwie do kwasiaków nie znoszą ciepła, tak mówi instrukcja każdego z nich. Nie znoszą dużych prądów poboru czyli np. spinania razem z rozładowanym aku silnika do jego rozruchu. Nie lubią też długiego czekania na ponowne ładowanie. O ile mamy solary to podczas nieużytkowania kampera w ciepłych miesiącach to najlepiej aku żelowe zdemontować i przechowywać w chłodnym pomieszczeniu. Tak samo należy zadbać o należytą jakość ewentualnego prądu ładowania z alternatora -ja nie rozkmininiłem tego problemu jeszcze. Ale jestem prawie pewny że prąd ten może być zbyt duży bo regulatory napięcia z alternatora projektowane są na aku kwasowe. Żelówki, szczególnie te głębokiego rozładowania są warte swojej ceny o ile właściwie o nie dbamy. Choć przy rzadkim czy krótkookresowym używaniu kampera ja bym pokusił się o tańszy aku typu AGM który możemy w razie czego wykorzystać jako zapasowy akumulator rozruchowy do innego pojazdu.

pozdrawiam

Notker - 2019-01-06, 12:31

Dzięki. Przydało by się też ograniczyć napięcie ładowania do mniejszego lub równego 13.8V.Dodatkowy regulator wbudować? Tranzystor, dioda Zenera a może dzielnik rezystancyjny?
robba - 2019-01-07, 21:12

Maciej S. napisał/a:
Prąd ładowania łatwo ograniczyć szeregowym rezystorem z aku rozruchowym. Przykładowo, jeżeli dojdzie do spięcia rozładowanego aku zabudowy, gdzie napięcie wynosi 10,5V a alternator podaje w tym momencie 14,4V to faktycznie prąd może popłynąć do wartości wydajności alternatora.
Jednak przy różnicy napięć 14,4V-10,5V = 3.9V wstawię rezystor szeregowo 0.1 Ohm to maks początkowy prąd ładowania będzie 39A itd. Łatwo to opanować i dobrać pod optymalne parametry aku.


widzę chłopaki, że na nowo świstakownicę wymyślacie... ;)
https://www.camperteam.pl...ownica&start=31

Skorpion - 2019-01-07, 22:14
Temat postu: Akumulator osobowy OPTIMA O851187000

Akumulator osobowy OPTIMA O851187000

Akumulator 75Ah/975A YELLOW
(P+ Biegun standardowy)
325x165x238 B01 - stopka o wysokości 10,5 mm (AGM/Zasilający)

Zastosowanie: Generatory elektryczne
Zastosowanie: Jachty żaglowe
Zastosowanie: Kampery
Zastosowanie Maszyny sprzątające
Zastosowanie: Osobowe
Zastosowanie: Przyczepy kempingowe
Zastosowanie: Wózki golfowe
Zastosowanie: Łodzie elektryczne
Zastosowanie: Łodzie motorowe
Pojemność akumulatora: 75 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora: 975 [A]
Typ akumulatora: AGM
Typ akumulatora: Zasilający
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: YELLOW
Obsługowość: Bezobsługowy
Producent akumulatora: OPTIMA
Długość: 325 [mm]
Szerokość: 165 [mm]
Wysokość: 238 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora:B01 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora: 26,5 [kg]
Uwagi: AGM orbitalny
Napięcie znamionowe akumulatora: 12 [V]
Kod producenta: 851187000
Kod EAN: 4016987113585
Akumulatory OPTIMA YELLOW TOP łączą funkcję akumulatora rozruchowego z trakcyjnym, przez co nadają się do wielu zastosowań profesjonalnych. Wyróżnia je bardzo duży prąd rozruchowy, krótki czas reakcji, efektywne ładowanie, odporność na duże wibracje oraz całkowita bezobsługowość. Dedykowane są do pojazdów wyposażonych w urządzenia elektryczne wymagające dużego prądu, jak np. samochody terenowe z dodatkowymi akcesoriami typu wyciągarka bądź specjalne oświetlenie, samochody wyposażone w nowoczesne systemy audio i wideo, pojazdy specjalne, jak straży pożarnej, pojazdy elektryczne oraz silniki łodzi.

Zadaniem akumulatora jest dostarczenie energii elektrycznej wymaganej przy rozruchu pojazdu oraz zasilanie odbiorników energii elektrycznej. Wraz z upływem czasu akumulator ulega zużyciu i zachodzi konieczność jego wymiany.

InterCars Cena: 1 194.15 PLN

Skorpion - 2019-01-07, 22:35
Temat postu: BOSCH AKUMULATORY 0 092 S5A 130


Akumulator osobowy BOSCH AKUMULATORY 0 092 S5A 130

Akumulator 95Ah/850A AGM

(P+ Biegun standardowy) 353x175x190 B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (AGM/Rozruchowy)

Dodatkowe informacje katalogowe
Wykonanie strefy podłogowej B13
Napięcie [V] 12
Długość [mm] 353
Prąd zimnego rozruchu wg EN [A] 850
Szerokość [mm] 175
Położenie biegunów 0
Rodzaj bieguna 1
Pojemność akumulatora [Ah] 95
Wysokość [mm] 190

Zastosowanie: Osobowe
Pojemność akumulatora: 95 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora: 850 [A]
Typ akumulatora: AGM
Typ akumulatora: Rozruchowy
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: AGM
Obsługowość: Bezobsługowy
Rodzaj: Uruchomiony
Producent akumulatora: BOSCH
Długość: 353 [mm]
Szerokość:175 [mm]
Wysokość:190 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora: B13 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora: 26,4 [kg]
Napięcie znamionowe akumulatora: 12 [V]
Kod producenta: 0 092 S5A 130
Kod EAN: 4047025244367
Akumulatory BOSCH START&STOP AGM (Absorbent Glas Mat) to najbardziej zaawansowana technologia akumulatorów samochodowych na rynku. Wysoka zdolność przyjmowania ładunku i nawet 4-krotnie większa liczba cykli ładowania/rozładowania w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi sprawiają, że akumulatory S6 AGM spełniają najwyższe wymagania użytkowników. Idealne dla pojazdów z systemem Start/Stop z odzyskiem energii hamowania, ale także dla pojazdów z bogatym wyposażeniem w elektryczne funkcje komfortu.


InerCars cena: 844,73 PLN
[b]

Skorpion - 2019-01-07, 23:03
Temat postu: VA595901085


Akumulator osobowy VARTA VA595901085

Akumulator 95Ah/850A START&STOP AGM
(P+ Biegun standardowy)
353x175x190 B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (Rozruchowy)

Dodatkowe informacje katalogowe
Wykonanie strefy podłogowej B13
Długość [mm]353
Napięcie [V]12
Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]850
Szerokość [mm]175
Położenie biegunów 0
Rodzaj bieguna1uwzględnić informację serwisową
Pojemność akumulatora [Ah]95
Wysokość [mm]190
Zastosowanie: Osobowe
Pojemność akumulatora:95 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora:850 [A]
Typ akumulatora: Rozruchowy
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: START&STOP AGM
Obsługowość: Bezobsługowy
Rodzaj: Uruchomiony
Producent akumulatora: VARTA
Długość:353 [mm]
Szerokość:175 [mm]
Wysokość:190 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora:B13 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora:26,4 [kg]
Napięcie znamionowe akumulatora:12 [V]
Kod producenta:595901085
Kod EAN:4016987141014
Akumulator jest chemicznym źródłem energii elektrycznej w samochodzie. Technologia ograniczenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla START&STOP powoduje, że wzrastają wymogi wobec akumulatora, który jest sercem układu. Poza standardową funkcją zasilania urządzeń elektrycznych w trakcie postoju, akumulator ma także za zadanie zapewnić natychmiastowy rozruch zgaszonego przez system Start&Stop silnika w chwili naciśnięcia pedału sprzęgła przez kierowcę. Warto zaznaczyć, że samochody z technologią Start&Stop wymagają dedykowanych akumulatorów. Niewłaściwy szkodzi funkcjonowaniu systemu i ulega bardzo szybkiemu rozładowaniu.

Bezobsługowe akumulatory VARTA START&STOP PLUS w technologii AGM (Absorbent Glass Mat) przeznaczone są dla samochodów wyposażonych w funkcję odzysku energii w trakcie hamowania. Są to najbardziej wydajne akumulatory o wydłużonej żywotności i dużej mocy rozruchowej, pozwalające obsłużyć dużą ilość odbiorników energii elektrycznej i zapewnić niezawodność rozruchu nawet w stanie niskiego naładowania. Elektrolit jest całkowicie zaabsorbowany przez separator i wywiera nacisk na masę czynną, redukuje to utratę masy czynnej do absolutnego minimum. Charakteryzuje je nawet 4 krotnie większa wytrzymałość cykliczna w stosunku do konwencjonalnych akumulatorów oraz jest w 100% odporny na wstrząsy i wycieki do360°.

InterCars cena: 889.14 PLN

Notker - 2019-01-12, 09:42

Dziękuję za poradę Macieju. Zabezpieczę więc rezystorem i diodą moje akumulatory.

Też nie rozumiem polecania akumulatorów AGM do wszystkich zastosowań kamperowych, oczywiście że jedynym słusznym akumulatorem przy konieczności dłuższego poboru bez doładowania jest NPCG lub LiON a więc głębokie i długotrwałe rozładowanie bez wyraznego spadku napięcia. Był tu nawet taki bajkopisarz który utrzymywał że mieszka na pełen etat z akumulatorami kwasowymi na pokładzie. Oczywiscie dyskusja z nim była bezskuteczna.
Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group