Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Prawo jazdy bezterminowe, wymiana, psychotechnika, badania

gryz3k - 2019-10-18, 20:27
Temat postu: Prawo jazdy bezterminowe, wymiana, psychotechnika, badania
yamah napisał/a:
moskit napisał/a:
lub podwyższyć DMC i prawko C .

Tylko znów rodzi się problem..przecież do prowadzenia auta powyżej 3,5t potrzebna jest Kwalifikacja Wstępna(egzamin),psychotesty i co 5 lat odnawianie :( więc jaki odsetek kamperowców zdecyduje się na takie sito :gwm


Jak czytam niektórych to faktycznie badania psychologiczne mogą być problemem :haha:

A tak serio to C mam. Problemem jest raczej konieczność viatola, zakazy pow 3.5 t itp.

daro35 - 2019-10-20, 18:24

Matheus napisał/a:
yamah napisał/a:
moskit napisał/a:
lub podwyższyć DMC i prawko C .

Tylko znów rodzi się problem..przecież do prowadzenia auta powyżej 3,5t potrzebna jest Kwalifikacja Wstępna(egzamin),psychotesty i co 5 lat odnawianie :( więc jaki odsetek kamperowców zdecyduje się na takie sito :gwm


Do kampera same gołe prawko C i badania co 5lat.



A dlaczego badania co 5 lat,bo nie kumam?

KACPERKI 2 - 2019-10-20, 18:38

yamah napisał/a:
Tylko znów rodzi się problem..przecież do prowadzenia auta powyżej 3,5t potrzebna jest Kwalifikacja Wstępna(egzamin),psychotesty i co 5 lat odnawianie :( więc jaki odsetek kamperowców zdecyduje się na takie sito



Mogę się mylić ale te kursy i egzaminy dotyczą tylko osób wykonujących zawodowo przewozy autami pow. 3,5t

gryz3k - 2019-10-20, 19:48

[quote="Agat"]
yamah napisał/a:
Tylko znów rodzi się problem..przecież do prowadzenia auta powyżej 3,5t potrzebna jest Kwalifikacja Wstępna(egzamin),psychotesty i co 5 lat odnawianie :( więc jaki odsetek kamperowców zdecyduje się na takie sito



Mogę się mylić ale te kursy i egzaminy dotyczą tylko osób wykonujących zawodowo przewozy autami pow. 3,5t[/quote/

Kwalifikacji nie trzeba. Psychotesty i badania co 5 lat mus.

KACPERKI 2 - 2019-10-20, 20:32

[quote="gryz3k"]
Agat napisał/a:
yamah napisał/a:
Tylko znów rodzi się problem..przecież do prowadzenia auta powyżej 3,5t potrzebna jest Kwalifikacja Wstępna(egzamin),psychotesty i co 5 lat odnawianie :( więc jaki odsetek kamperowców zdecyduje się na takie sito



Mogę się mylić ale te kursy i egzaminy dotyczą tylko osób wykonujących zawodowo przewozy autami pow. 3,5t[/quote/

Kwalifikacji nie trzeba. Psychotesty i badania co 5 lat mus.


Jesteś pewny że mając C i wykorzystując je do prywatnego przejazdu np. kamperem o DMC pow 3,5 musisz mieć psychotesty? Ar jó szór ? :mrgreen: :spoko 8-)

bert - 2019-10-20, 22:37

[quote="gryz3k"]
Agat napisał/a:
yamah napisał/a:
Tylko znów rodzi się problem..przecież do prowadzenia auta powyżej 3,5t potrzebna jest Kwalifikacja Wstępna(egzamin),psychotesty i co 5 lat odnawianie :( więc jaki odsetek kamperowców zdecyduje się na takie sito



Mogę się mylić ale te kursy i egzaminy dotyczą tylko osób wykonujących zawodowo przewozy autami pow. 3,5t[/quote/

Kwalifikacji nie trzeba. Psychotesty i badania co 5 lat mus.


tak? A podasz podstawę prawną?
Może czegoś nie dopełniam

kimtop - 2019-10-21, 09:05

Mam prawko od góry do dołu.Wydane bezterminowo.Nie robię żadnych psychotestow ani badań.
moskit - 2019-10-21, 09:12

Jeżeli poruszasz się pojazdem zarejestrowanym na firmę badania-tak , nie wiem jak to rozwiązują wypożyczalnie w przypadku >3500 ale penie załatwia to umowa.
Wpis do dowodu rej M1 nie zwalnia z ograniczeń prędkości dla pojazdów specjalnych o których pisał Bronek
Jeszcze raz napiszę na zmianę uprawnień dla kategorii B raczej nie ma szans ale zmiany zaszeregowania "mobilnych domów lub specjalny kempingowy" już tak

Andrzej 73 - 2019-10-21, 09:26

kimtop napisał/a:
Mam prawko od góry do dołu.Wydane bezterminowo.Nie robię żadnych psychotestow ani badań.

Nie musisz , kiedy poruszasz się własnym pojazdem.
:spoko

gryz3k - 2019-10-21, 11:07

Andrzej 73 napisał/a:
kimtop napisał/a:
Mam prawko od góry do dołu.Wydane bezterminowo.Nie robię żadnych psychotestow ani badań.

Nie musisz , kiedy poruszasz się własnym pojazdem.
:spoko


Nie. po prostu masz stare prawo jazdy wydane bezterminowo. Zmień adres lub wymień Prawo jazdy z jakiegokolwiek powodu i dostaniesz terminowe na 5 lat kategorie zawodowe i na 10 A i B. Co 5 lat psychotest, zdjęcie itp, itd, Rok temu to robiłem.

Andrzej, do jazdy własnym pojazdem, na własny użytek nie potrzebna jest kwalifikacja . Badania nic do tego nie mają.

RadekNet - 2019-10-21, 11:36

kimtop napisał/a:
Mam prawko od góry do dołu.Wydane bezterminowo.Nie robię żadnych psychotestow ani badań.


Upewnij się czy czasem nie jest i tak i tak ważne tylko do 2033 roku..

bert - 2019-10-21, 11:43

gryz3k napisał/a:
Andrzej 73 napisał/a:
kimtop napisał/a:
Mam prawko od góry do dołu.Wydane bezterminowo.Nie robię żadnych psychotestow ani badań.

Nie musisz , kiedy poruszasz się własnym pojazdem.
:spoko


Nie. po prostu masz stare prawo jazdy wydane bezterminowo. Zmień adres lub wymień Prawo jazdy z jakiegokolwiek powodu i dostaniesz terminowe na 5 lat kategorie zawodowe i na 10 A i B. Co 5 lat psychotest, zdjęcie itp, itd, Rok temu to robiłem.

Andrzej, do jazdy własnym pojazdem, na własny użytek nie potrzebna jest kwalifikacja . Badania nic do tego nie mają.


brałem nowy plastik PJ w grudniu 2017 wz z zagubieniem dokumentów, wszystko ma być tak jak było. Jak coś było bezterminowe to musi być bezterminowe. Jeżeli masz inaczej to dałeś się zrobić w konia niekompetentnemu urzędnikowi. Owszem plastik ważny jest 15 lat ale po tym czasie muszą znów prolongować na kolejne 15 znów automatycznie.
Nie ma żadnych badań co 5 lat. Nie mówimy tu o zarobkowym transporcie oczywiście.

gryz3k - 2019-10-21, 12:24

Czy masz C?
bert - 2019-10-21, 13:35

gryz3k napisał/a:
Czy masz C?


przecież o "C" mówimy.
Tak mam.

gryz3k - 2019-10-21, 14:32

bert napisał/a:
gryz3k napisał/a:
Czy masz C?


przecież o "C" mówimy.
Tak mam.


Też mam. Teraz nie ma Praw Jazdy bezterminowych. Może w jakimś Urzędzie nie wymagają badań. Ja robiłem już 2 razy.

Endi - 2019-10-21, 14:51

bert napisał/a:


brałem nowy plastik PJ w grudniu 2017 wz z zagubieniem dokumentów, wszystko ma być tak jak było. Jak coś było bezterminowe to musi być bezterminowe. Jeżeli masz inaczej to dałeś się zrobić w konia niekompetentnemu urzędnikowi. Owszem plastik ważny jest 15 lat ale po tym czasie muszą znów prolongować na kolejne 15 znów automatycznie.
Nie ma żadnych badań co 5 lat. Nie mówimy tu o zarobkowym transporcie oczywiście.


Dokładnie tak samo jest u mnie. Prawo jazdy wydane w kwietniu 2019 wz za zagubienie.
Jest tak jak było kat. AM,A1,A2,A,B1,B,C1,C wydane bezterminowo i żadnych badań.

Samo PJ do wymiany za 15 lat czyli 2034.

gryz3k - 2019-10-21, 16:06

Czyli jak to w Bulandzie. każdy urząd inaczej interpretuje przepisy.
HENRYCZEK - 2019-10-21, 16:50

Cytat:
Dokładnie tak samo jest u mnie. Prawo jazdy wydane w kwietniu 2019 wz za zagubienie.
Jest tak jak było kat. AM,A1,A2,A,B1,B,C1,C wydane bezterminowo i żadnych badań.


U nas na wsi dla Kat C, badania i nie ma zmiłuj.

Endi - 2019-10-21, 18:20

HENRYCZEK napisał/a:
U nas na wsi dla Kat C, badania i nie ma zmiłuj.


Dotyczy to "wybrańców" ? ;) ...pewnie wiedzą co robią :bigok

:spoko

bert - 2019-10-21, 19:05

gryz3k napisał/a:
Czyli jak to w Bulandzie. każdy urząd inaczej interpretuje przepisy.


trafiłeś na niedouka, moim zdaniem powinieneś coś z tym zrobić. Przepis jest jeden. Wz z tym tematem sprawdziłem dzisiaj jeszcze w moim WK czy coś się zmieniło od grudnia 2017 kiedy wymieniałem plastik na nowy. Nic. Co było bezterminowe jest bezterminowe. Wymiana plastiku na nowy nie pociąga za sobą zmian praw nabytych.
Zresztą masz tu więcej głosów osób które wymieniały plastik na nowy, tylko Ty masz ten problem. Ktoś zrobił Ciebie w trąbe.
Owszem był wcześniej taki czas kiedy tak sobie urzędy interpretowały zmiany PoRD, ale sądy je wyprostowały. To było jakieś 3-4 lata temu

bert - 2019-10-21, 19:10

gryz3k napisał/a:
bert napisał/a:
gryz3k napisał/a:
Czy masz C?


przecież o "C" mówimy.
Tak mam.


Też mam. Teraz nie ma Praw Jazdy bezterminowych. Może w jakimś Urzędzie nie wymagają badań. Ja robiłem już 2 razy.


Chwila, proszę wyjaśnij mi, co 5 lat musisz robić badania (tak napisałeś wcześniej), robiłeś już dwa razy (napisałeś teraz) czyli minęło co najmniej 10 lat. To kiedy Ty wymieniałeś to prawo jazdy? ponad 10 lat temu?
Może od początku nie miałeś bezterminowego?

Bronek - 2019-10-21, 19:11

Przypominam o podobnej sytuacji a propos przeglądów nowych kamperów.
Jedni mają za trzy lata, inni za rok. ( wersja prawidłowa).

Ale co się dziwić? Skoro sami sobie prawo interpretujemy po swojemu... :spoko

aviator - 2019-10-21, 19:52

Może okulary i dlatego terminowe... a czy mając B+E nie powinno być tez w gratisie na T?
gryz3k - 2019-10-21, 20:27

bert napisał/a:
gryz3k napisał/a:
Czyli jak to w Bulandzie. każdy urząd inaczej interpretuje przepisy.


trafiłeś na niedouka, moim zdaniem powinieneś coś z tym zrobić. Przepis jest jeden. Wz z tym tematem sprawdziłem dzisiaj jeszcze w moim WK czy coś się zmieniło od grudnia 2017 kiedy wymieniałem plastik na nowy. Nic. Co było bezterminowe jest bezterminowe. Wymiana plastiku na nowy nie pociąga za sobą zmian praw nabytych.
Zresztą masz tu więcej głosów osób które wymieniały plastik na nowy, tylko Ty masz ten problem. Ktoś zrobił Ciebie w trąbe.
Owszem był wcześniej taki czas kiedy tak sobie urzędy interpretowały zmiany PoRD, ale sądy je wyprostowały. To było jakieś 3-4 lata temu


Nie tylko ja. Henryczek napisał, że u Niego też. Przy następnym termine postaram się powalczyć.

bert - 2019-10-21, 20:47

gryz3k napisał/a:
bert napisał/a:
gryz3k napisał/a:
Czyli jak to w Bulandzie. każdy urząd inaczej interpretuje przepisy.


trafiłeś na niedouka, moim zdaniem powinieneś coś z tym zrobić. Przepis jest jeden. Wz z tym tematem sprawdziłem dzisiaj jeszcze w moim WK czy coś się zmieniło od grudnia 2017 kiedy wymieniałem plastik na nowy. Nic. Co było bezterminowe jest bezterminowe. Wymiana plastiku na nowy nie pociąga za sobą zmian praw nabytych.
Zresztą masz tu więcej głosów osób które wymieniały plastik na nowy, tylko Ty masz ten problem. Ktoś zrobił Ciebie w trąbe.
Owszem był wcześniej taki czas kiedy tak sobie urzędy interpretowały zmiany PoRD, ale sądy je wyprostowały. To było jakieś 3-4 lata temu


Nie tylko ja. Henryczek napisał, że u Niego też. Przy następnym termine postaram się powalczyć.


owszem jak wspomniałem był okres błędnej interpretacji przez WK zmian, ale to było krótko i niezgodnie z prawem niestety nie pamiętam okresu kiedy to było


raczej teraz powalcz, im dalej od błędu tym trudniej go wyprostować

MAWI - 2019-10-21, 21:17

Prawo jazdy kategorii "C" mam od połowy lat osiemdziesiątych i nikomu to nie przeszkadzało do puki na zacząłem poruszać się autem z DMC pow. 3,5 tony Zarejestrowanym na firmę ( np. kamperem) a wtedy musiałem zrobić wszystkie badania zawodowego kierowcy. czyli psychotesty, okulistę , badania słuchu .Ukończyłem kurs na przewóz osób i rzeczy. I z tymi dokumentami należy udać się do UK. Wtedy oni wydaja nowe PJ. Tak u kolegów. Ale mimo ,że tamto ważne było bezterminowo , tak to nowe ważne jest na pięć lat. I to jest prawidłowo.
Ja tego nie zrobiłem. Nie poszedłem i nie wymieniłem . Jeżdżę Ze starym prawem jazdy i ze świtkiem kwitów. Przy kontroli mogą mnie za to ukarać, ale mogą też zwrócić mi uwagę, abym tak zrobił. Mimo ,że mam kilka kontroli za sobą . I każda kntrol kończy się tak samo , ale obiecuję że wymienię. Ale nadal na plastiku mam "bezterminowo" a badania MUSZĄ być.

krimar - 2019-10-21, 21:50

HENRYCZEK napisał/a:

U nas na wsi dla Kat C, badania i nie ma zmiłuj.

bo masz symbol 95 przy pewnych kategoriach
dziwne masz niektóre daty - na motorower będzie już nie ważne, a na motor ważne

KACPERKI 2 - 2019-10-22, 20:39

Endi napisał/a:


Dokładnie tak samo jest u mnie. Prawo jazdy wydane w kwietniu 2019 wz za zagubienie.
Jest tak jak było kat. AM,A1,A2,A,B1,B,C1,C wydane bezterminowo i żadnych badań.

Samo PJ do wymiany za 15 lat czyli 2034.



Endi - mamy ten sam WK a ja wymieniałem w lipcu 2019 w związku z tym, że zrobiłem sobie E do C.
Miałem C bezterminowe a teraz mam terminowe mimo, że dodawałem tylko E do tego C. I dupa. B zostawili mi bezterminowe.

Endi - 2019-10-22, 21:21

KACPERKI 2 napisał/a:
...
Endi - mamy ten sam WK a ja wymieniałem w lipcu 2019 w związku z tym, że zrobiłem sobie E do C.
Miałem C bezterminowe a teraz mam terminowe mimo, że dodawałem tylko E do tego C. I dupa. B zostawili mi bezterminowe.


C mam od 74 roku. Nigdy na tej kategorii nie pracowałem zawodowo jako kierowca. Za 4 m-c będę kwalifikowany na emeryturę. Może w tym jest ''klucz'' ? :spoko

W Niemczech kamper do 3,5 w kat. J-M1 jest traktowany jako PKW (osobowy) z wpisem (wohnmobil) czyli (poj. mieszkalny) ale nie specjalny.

Na autostradzie do 140 km/h.

emkacar - 2019-10-29, 06:22
Temat postu: Bezterminowe prawo jazdy a dorobienie kategorii
Dla tych, którym zabrali bezterminowość starej kategorii po dorobieniu nowych uprawnień :-)
https://autokult.pl/35369,prawo-jazdy-z-data-waznosci-uprawnien-zamiast-bezterminowego-jest-wyrok-wsa

Cyryl - 2019-10-30, 07:35

tutaj mamy trzy akty prawne dotyczące tej sprawy:

1. Ustawa o Kierujących Pojazdami, która mówi, że każdy kandydat na kierowcę kat. C musi przed kursem przejść badania psychotechniczne i uzyskać dopuszczenie od lekarza uprawnionego. Art. 13.

obecnie kat. C (C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E) wydawane są na maksymalnie okres 5 lat i tu wiążące jest orzeczenie lekarskie.
o okresie ważności nie traci się uprawnień do kierowania pojazdami powyżej 3,5t DMC (nie trzeba zdawać nowego egzaminu), ale trzeba tylko wykonać nowe badania.

2. Ustawa o Transporcie drogowym, która mówi jakie warunki musi spełnić kierowca wykonujący zarobkowy przewóz osób/rzeczy. Art. 39a.

oprócz badań maksymalnie na 5 lat (po 60 roku życia co 2 lata), trzeba przedstawić zaświadczenie odbyciu Szkolenia Okresowego (35h wykładu).

jednak nie obowiązuje to: "...kierowcy pojazdu: wykorzystywanego do użytku osobistego w przewozie drogowym osób lub rzeczy".
więc nie ma znaczenia, czy pojazd jest rejestrowany na firmę czy prywatnie, ale jaki sposób transportu wykonuje.
jeżeli kupimy sobie autobus, czy ciężarówkę kolekcjonerską i jeździmy tym pojazdem na zloty czy pokazy nie musimy spełniać tych warunków.
również jeżeli nasza zabudowa kamperowa jest wykonana na naczepie i jeździmy ciągnik siodłowy/naczepa turystycznie, też nie obowiązują nas te wymagania.

3 natomiast jeżeli wykonujemy przewóz osób lub rzeczy pojazdem powyżej 9 osób lub powyżej 3,5t (DMC) obowiązuje nas również rozporządzenie 561/2006 o czasie kierowców.

nie dotyczy ono: "przewozów pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do niezarobkowego przewozu rzeczy" Art. 3.

Endi - 2019-10-30, 15:38

No i wszystko jasne ... :pifko
daro35 - 2019-11-04, 21:27

Dobra ludzie,prawo jazdy mam bezterminowo,ale badania i reszta potrzebna do jazdy kat.c skończyła mi się w 2017r.byłem w wydziale komunikacji,powiedzieli mi że jak chcę jeździć sobie czymś większym nie zarobkowo to muszę zrobić badania,psychotesty i napisać kwit że nie będę jeździł zawodowo,wtedy zostaną mi przedłużone na 5 lat i tyle i co wy na to?
amples - 2019-11-04, 21:55

daro35 napisał/a:
mam bezterminowo , ale badania i reszta potrzebna do jazdy kat.c skończyła mi się w 2017r.

W prawku przy C w pozycji-rubryce 11 co masz wpisane :?:

daro35 - 2019-11-04, 22:58

11,09,17
amples - 2019-11-04, 23:07

Kat. C nie masz bez-terminowo i by wo-gule siąść za kiere pow. 3.5 t musisz zrobić badania
rubryka 11 określa termin ważności danej kategorii
A wcześniej przed 2012 co miałeś w poz. 11

daro35 - 2019-11-04, 23:11

A co oznacza rubryka 4b
amples - 2019-11-04, 23:15

daro35 napisał/a:
co oznacza rubryka 4b
Data ważności plastyku (nowa ustawa do max 2033)
a nie poszczególnych uprawnień-kategorii
przy danej kategorii jeżeli masz w rubryce 11 kreseczki to ona jest bezterminowa .

daro35 - 2019-11-04, 23:22

To czyli muszę zrobić te wszystkie badania i psychotesty i koniec.
amples - 2019-11-04, 23:24

A wcześniej przed 2012 co miałeś w poz. 11 przy C
daro35 - 2019-11-04, 23:28

Szczerze,nie wiem,jeździłem zawodowo i wymieniałem co pięć lat,razem z kursem szkoleniowym i to rozumiem,ale jak sobie chcę pośmigać od tak to po kiego mnie to.
amples - 2019-11-04, 23:34

daro35 napisał/a:
jeździłem zawodowo i wymieniałem co pięć lat
I wszystko jasne poszedłeś raz na badania , lekarz wystawił na 5 lat (więcej nie mógł zawodowemu) i stad to.
pozostało zrobić badania :spoko

orys - 2019-11-04, 23:52

To ja jeszcze namieszam :-)

Mam bezterminowe C plus kursy CPC zrobione w Wielkiej Brytanii (które tu nie są wpisywane do prawka tylko są wydawane na osobnym dokumencie).

W UK wszystko jest legalne. Kursy są wzajemnie uznawane po całej Europie.

I teraz pytanie (czysto akademickie): czy jakbym z takim zestawem przyjechał do Polski (zakładając, że nie będzie Brexitu) i chciał pracować jako kierowca zawodowy to mogę czy nie? :-)

amples - 2019-11-04, 23:58

W Pl obowiązuje inne prawo i wątpię by to honorowali (to tylko moje zdanie)
Cyryl - 2019-11-05, 06:03

orys napisał/a:
...to mogę czy nie? :-)


namieszałeś, bo niby wiążące zdanie w tym temacie ma mieć wydział komunikacji, jednak pracownicy tamtejsi nie bardzo orientują się w Ustawie o Transporcie Drogowym, więc najważniejsze będzie zadnie kontrolującego czyli inspektora z ITD.
postaram się dowiedzieć i dam odpowiedź.
jednak aby mieć wiążącą odpowiedź możesz napisać maila do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, adres na stronie.

daro35 napisał/a:
Dobra ludzie,prawo jazdy mam bezterminowo,ale badania i reszta potrzebna do jazdy kat.c skończyła mi się w 2017r.byłem w wydziale komunikacji,powiedzieli mi że jak chcę jeździć sobie czymś większym nie zarobkowo to muszę zrobić badania,psychotesty i napisać kwit że nie będę jeździł zawodowo,wtedy zostaną mi przedłużone na 5 lat i tyle i co wy na to?


skończyły się na mocy Ustawy o Kierujących Pojazdami prawa jazdy bezterminowe.
jeżeli mamy stare bezterminowe, to w którymś momencie przyjdzie zawiadomienie, że skończyło się i aby przedłużyć trzeba wykonać i przedłożyć badania odpowiednie do kategorii jaką posiadamy (takie jakie dzisiaj niezbędne są przed kursem prawa jazdy tej kategorii), dla kat. B jest orzeczenie lekarza, dla kat. C badania psychotechniczne i orzeczenie lekarza.
przedłużenie jest wydawane na okres jaki jest na badaniach.
jeżeli nie będziesz wykonywał transportu, to nie musisz mieć Szkolenia Okresowego, wtedy w rubryce 11 - termin, będziesz miał do kiedy, ale w rubryce 12 - ograniczenia, nie musisz mieć kodu 95a, poświadczającego to szkolenie.

jeżeli masz wątpliwości, zajrzyj do Ustawy o Kierujących Pojazdami i Ustawy o Transporcie Drogowym.

amples - 2019-11-05, 10:00

Cyryl napisał/a:
skończyły się na mocy Ustawy o Kierujących Pojazdami prawa jazdy bezterminowe.
Skończyły się plastyki (obecnie ważność 15 lat)
ważność uprawnienia pozostaje , jeżeli ktoś miał przed wejściem ustawy daną kategorię bezterminowo .

RadekNet - 2019-11-05, 11:04

orys napisał/a:
To ja jeszcze namieszam :-)

Mam bezterminowe C plus kursy CPC zrobione w Wielkiej Brytanii (które tu nie są wpisywane do prawka tylko są wydawane na osobnym dokumencie).

W UK wszystko jest legalne. Kursy są wzajemnie uznawane po całej Europie.

I teraz pytanie (czysto akademickie): czy jakbym z takim zestawem przyjechał do Polski (zakładając, że nie będzie Brexitu) i chciał pracować jako kierowca zawodowy to mogę czy nie? :-)


Pracowałem z takim zestawem dokumentów w 3 polskich firmach. Kolega z takimi dokumentami pracuje w firmie swojego ojca. Wszyscy ci szefowie konsultowali to z ITD i nie było żadnych problemów.

Ahmed - 2019-11-05, 13:50

amples napisał/a:
Cyryl napisał/a:
skończyły się na mocy Ustawy o Kierujących Pojazdami prawa jazdy bezterminowe.
Skończyły się plastyki (obecnie ważność 15 lat)
ważność uprawnienia pozostaje , jeżeli ktoś miał przed wejściem ustawy daną kategorię bezterminowo .


Czyli mogę spać spokojnie ? :bajer

amples - 2019-11-05, 14:00

Ahmed napisał/a:
mogę spać spokojnie
Będziesz musiał wymienić obowiązkowo na nowy plastik pomiędzy 2028-2033 , chyba że wcześniej zmienisz np. adres , dołożysz kategorie itp.
Ahmed - 2019-11-05, 14:17

amples napisał/a:
Ahmed napisał/a:
mogę spać spokojnie
Będziesz musiał wymienić obowiązkowo na nowy plastik pomiędzy 2028-2033 , chyba że wcześniej zmienisz np. adres , dołożysz kategorie itp.


To spokojnie , raczej nie dożyję :spoko

daro35 - 2019-11-05, 18:45

Cyryl napisał/a:
orys napisał/a:
...to mogę czy nie? :-)


namieszałeś, bo niby wiążące zdanie w tym temacie ma mieć wydział komunikacji, jednak pracownicy tamtejsi nie bardzo orientują się w Ustawie o Transporcie Drogowym, więc najważniejsze będzie zadnie kontrolującego czyli inspektora z ITD.
postaram się dowiedzieć i dam odpowiedź.
jednak aby mieć wiążącą odpowiedź możesz napisać maila do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, adres na stronie.

daro35 napisał/a:
Dobra ludzie,prawo jazdy mam bezterminowo,ale badania i reszta potrzebna do jazdy kat.c skończyła mi się w 2017r.byłem w wydziale komunikacji,powiedzieli mi że jak chcę jeździć sobie czymś większym nie zarobkowo to muszę zrobić badania,psychotesty i napisać kwit że nie będę jeździł zawodowo,wtedy zostaną mi przedłużone na 5 lat i tyle i co wy na to?


skończyły się na mocy Ustawy o Kierujących Pojazdami prawa jazdy bezterminowe.
jeżeli mamy stare bezterminowe, to w którymś momencie przyjdzie zawiadomienie, że skończyło się i aby przedłużyć trzeba wykonać i przedłożyć badania odpowiednie do kategorii jaką posiadamy (takie jakie dzisiaj niezbędne są przed kursem prawa jazdy tej kategorii), dla kat. B jest orzeczenie lekarza, dla kat. C badania psychotechniczne i orzeczenie lekarza.
przedłużenie jest wydawane na okres jaki jest na badaniach.
jeżeli nie będziesz wykonywał transportu, to nie musisz mieć Szkolenia Okresowego, wtedy w rubryce 11 - termin, będziesz miał do kiedy, ale w rubryce 12 - ograniczenia, nie musisz mieć kodu 95a, poświadczającego to szkolenie.

jeżeli masz wątpliwości, zajrzyj do Ustawy o Kierujących Pojazdami i Ustawy o Transporcie Drogowym.



Krótko i zwięźle,dzięki wszystkim za pomoc,chciałem już iść z awanturą że mi prawa jazdy nie chcą przedłużyć,nie znajomość prawa może wprowadzić w zakłopotanie.

krimar - 2019-11-05, 19:17

amples napisał/a:
chyba że wcześniej zmienisz np. adres

nowe prawko jest bez adresu, starego przy zmianie adresu nie trzeba wymieniać (podobnie jak DO)
https://www.gov.pl/web/in...azdy-bez-adresu

Janusszr - 2019-11-06, 14:26

I wszystko jasne:
https://motoryzacja.interia.pl/prawo-jazdy/wiadomosci/news-masz-bezterminowe-prawo-jazdy-musisz-o-tym-wiedziec,nId,3309892
Bezterminowe prawa jazdy jednak są. Nie dla wszystkich, ale są.

bert - 2019-11-06, 16:41

to już było w tym temacie, co nie przeszkadza niektórym upierać się, że jest inaczej :mrgreen:
Mój WK na szczęście jest z prawem na bieżąco i przy wydawaniu w zeszłym roku nowego PJ wz z utratą zagubieniem dokumentów wydał mi wszystko jak było, czyli bezterminowo,
Tu też już w tym temacie było, co nie przeszkadza niektórym upierać się, że jest inaczej
:mrgreen:

orys - 2019-11-07, 21:23

amples napisał/a:
W Pl obowiązuje inne prawo i wątpię by to honorowali (to tylko moje zdanie)


w Polsce muszą honorować uprawnienia z innych krajów UE.

Cyryl napisał/a:

namieszałeś, bo niby wiążące zdanie w tym temacie ma mieć wydział komunikacji, jednak pracownicy tamtejsi nie bardzo orientują się w Ustawie o Transporcie Drogowym, więc najważniejsze będzie zadnie kontrolującego czyli inspektora z ITD.
postaram się dowiedzieć i dam odpowiedź.
jednak aby mieć wiążącą odpowiedź możesz napisać maila do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, adres na stronie.


Znalazłem coś takiego:

2. W przypadku osoby zamieszkałej na terytorium RP i wykonującej przewozy na rzecz podmiotu mającego siedzibę za granicą wymagania, o których mowa w art.39a, ust 1 p. 6, uznaje się za spełnione gdy osoba ta posiada w prawie jazdy albo w karcie kwalifikacji kierowcy aktualny wpis potwierdzający ukończenie szkolenia okresowego w innym państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA - stronie umowy o europejskim obszarze gospodarczym.
http://www.trackerinfo.eu...cy-nadal-pytaja

więc wychodzi na to, że można (o czym świadczy to, co pisze Radeknet poniżej). Do GIT raczej pisać nie będę, tak zapytałem niezobowiązująco, bo pamiętam z innego forum, że ty akurat w biurokrację transportową to umiesz, więc zakładałem, że będziesz wiedział :-)

Skorpion - 2019-11-07, 22:15


Świadectwo Kwalifikacji. Kierowcy nadal pytają

Witam serdecznie posiadam zaświadczenie, że odbyłem kurs na przewóz rzeczy a teraz muszę zrobić jeszcze jakiś kurs doszkalający może macie wiedzę, jaki jest koszt tego kursu doszkalającego? Pół roku temu robiłem, psychotesty i inne badania czy muszę je robić od nowa? No i ostatnie pytanie, jaki koszt jest wymiany prawa jazdy i jak długo to wszystko trwa?
Odpowiedz
Niestety, ale podałeś zbyt mało szczegółów (brak daty uzyskania zaświadczenia, brak daty uzyskania prawo jazdy), dlatego też przesyłamy pełny artykuł na temat Świadectwa Kwalifikacji, który został umieszczony na naszej stronie w dniu 12.11.2010 A znajduje się obecnie w archiwum działu „Temat Miesiąca” Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej. Od 10 września 2010 r., kierowca posiadający prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E jest zobowiązany do posiadania Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej. Mimo, iż od tej daty minęło już dwa miesiące dla wielu kierowców, szczególnie pracujących poza granicami kraju, kwestia ta pozostaje niejasna. Dlatego tez spróbujemy uporządkować dostępne na ten temat informacje. Podstawą prawną do przepisów dotyczących świadectwa kwalifikacji zawodowej, w każdym kraju Unii Europejskiej jest Dyrektywa 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dnia 15 lipca 2003r.
Dotychczasowy wymóg posiadania świadectwa kompetencji zawodowych, zgodnie z rozporządzeniem EWG nr 3820/85, był respektowany jedynie w kilku państwach Członkowskich natomiast większość kierowców na terenie Wspólnoty, wykonywała swój zawód jedynie na podstawie prawa jazdy.
Celem ustanowienia, więc nowych reguł wspólnotowych jest zapobieganie nierównym warunkom konkurencji a także poprawę bezpieczeństwa drogowego, bezpieczeństwa kierowcy, także podczas czynności wykonywanych przez niego w czasie postoju.
Zgodnie z Dyrektywą 2003/59/WE przepisy w niej zawarte obowiązują:
• kierowców Państw Członkowskich oraz kierowców państw trzecich (z poza UE), którzy są zatrudnieni w przedsiębiorstwach Państw Członkowskich, lub wykonują pracę na rzecz takiego przedsiębiorstwa
• kierowców pojazdów, dla których wymagane jest prawo jazdy kategorii: C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E lub prawo jazdy uznane za równoważne
Kierowca podlega obowiązkowej kwalifikacji wstępnej i obowiązkowemu szkoleniu okresowemu
1. SYSTEM KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ
Państwo Członkowskie może:
• dokonać wyboru między dwoma opcjami:
- uczestnictwo w kursie + test
- tylko testy (test teoretyczny + egzamin praktyczny)
• ustanowić system przyspieszonej kwalifikacji wstępnej
- obowiązkowe uczestnictwo w kursie + test
Zwolnieni z wymogu uzyskania kwalifikacji wstępnej są:
• kierowców posiadających prawo jazdy kategorii D1, D1+E, D, D+E lub prawo jazdy uznawane za równoważne wydane nie później niż dwa lata po ostatecznym terminie transpozycji Dyrektywy (10 wrzesień 2008 r)
• kierowców posiadających prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E lub prawo jazdy uznawane za równoważne, wydane nie później niż trzy lata po ostatecznym terminie transpozycji Dyrektywy (10 wrzesień 2009 r)
2. SYSTEM OKRESOWEGO SZKOLENIA
• obowiązkowe uczestnictwo w kursie
Szkolenie okresowe - uaktualnienie wiedzy mające szczególne znaczenie w wykonywanej przez kierowcę pracy, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo drogowe i ekonomikę jazdy. Obowiązuje kierowców, którzy:
• posiadają świadectwo kwalifikacji zawodowej, (jako poświadczenie kwalifikacji wstępnej), po 5 latach od daty jego otrzymania (od daty wpisu)
• - posiadają prawo jazdy kat. C1, C1+E, C, C+E lub uznane za równoważne, wydane nie później niż trzy lata po ostatecznym terminie transpozycji w.w. Dyrektywy (10 wrzesień 2009 r.)
- posiadają prawo jazdy kat. D1, D1+E, D, D+E lub uznane za równoważne, wydane nie później niż dwa lata po ostatecznym terminie transpozycji w.w. Dyrektywy (10 wrzesień 2008
Państwo członkowskie może ustanowić system przyspieszonej kwalifikacji wstępnej - by umożliwić kierowcy prowadzenie pojazdu.
Właściwe miejsce szkolenia
1. Kierowcy (obywatele Państwa Członkowskiego)uzyskują kwalifikację wstępną w Państwie Członkowskim będącym miejscem ich normalnego zamieszkania
2. Kierowcy (obywatele państw trzecich) uzyskują przedmiotową kwalifikację w Państwie Członkowskim, w którym znajduje się przedsiębiorstwo lub w Państwie Członkowskim, które wydało im pozwolenie na pracę
3. Kierowcy (zarówno obywatele Państwa Członkowskiego jak i obywatele państw trzecich) odbywają szkolenie okresowe w Państwie Członkowskim będącym miejscem ich stałego zamieszkania lub w Państwie Członkowskim, w którym pracują.
ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI – POLSKA
Kierowca może zostać zatrudniony, jeżeli:
• ma ukończone 21 lat (dotyczy prowadzenia pojazdów o masie całkowitej powyżej 7.5 t)
• posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania danym pojazdem
• nie ma przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy
• uzyskała kwalifikację wstępną
• ukończyła szkolenie okresowe
KWALIFIKACJA WSTĘPNA
1. Do uzyskania kwalifikacji wstępnej może przystąpić osoba, która
1.1 Na terytorium RP:
- Przebywa, co najmniej 185 dni w roku (względy osobiste lub zawodowe) lub
- Studiuje, od co najmniej 6 miesięcy (zaświadczenie)
2.1 Obywatel państwa, spoza UE, mający zamiar wykonywać przewozy na rzecz przedsiębiorstwa z siedzibą na terenie RP
2. Kierowca obowiązany jest do uzyskania kwalifikacji wstępnej w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy
A) C1, C1+E, C, C+E
B) D1, D1+E, D, D+E
W przypadku, gdy kierowca uzyskał kwalifikacje wstępną w zakresie określonego bloku programowego i zamierza wykonywać przewozy innymi pojazdami niż te, dla których wymagane jest prawo jazdy odpowiadające zakresowi uzyskanej kwalifikacji wstępnej, obowiązany jest odbyć kwalifikacje wstępną uzupełniającą
3. Kwalifikacja wstępna obejmuje zajęcia teoretyczne, praktyczne i testy w zakresie określonego przez dyrektywę unijną programu. Zajęcia te przeprowadzane są w formie:
3.1 Zajęć szkolnych dla uczniów w szkole – o ile program nauczania przewidziane jest uzyskanie kwalifikacji kierowcy wykonującego przewóz drogowy
3.2 Kursu kwalifikacyjnego – w ośrodku szkolenia
SZKOLENIE OKRESOWE
1. Do szkolenia okresowego może przystąpić osoba
1.1 Na terytorium RP:
- Przebywa, co najmniej 185 dni w roku (względy osobiste lub zawodowe) lub
- Studiuje, od co najmniej 6 miesięcy (zaświadczenie)
2.1 Wykonująca przewóz drogowy na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium RP
2. Kierowca obowiązany jest, co 5 lat (począwszy od dnia uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej poświadczającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej), ukończyć szkolenie okresowe odpowiednio do pojazdu, którym wykonuje przewóz drogowy
3. Szkolenie okresowe:
• odbywa się w jednej z następujących form:
A) kursu okresowego, b) cyklu zajęć rozłożonych w okresie pięciu lat, obejmującego program kursu okresowego
• prowadzone jest w ośrodku szkoleniowym w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy:
A) C1, C1+E, C, C+E
B) D1, D1+E, D, D+E
4. Kierowca wykonujący przewóz drogowy różnymi pojazdami, dla których wymagane jest posiadania prawa jazdy, co najmniej dwóch kategorii, (o których mowa powyżej), może ukończyć szkolenie okresowe z zakresu jednego bloku programowego.
ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI ZAWODOWEJ
1. Kierowca obowiązany jest uzyskać wpis do krajowego prawa jazdy potwierdzający spełnienie następujących wymagań:
• zaświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy
• zaświadczenie o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy
• uzyskanie kwalifikacji wstępnej
• ukończenie szkolenia okresowego
W przypadku, gdy kierowca nie posiada polskiego prawa jazdy, spełnienie powyższych wymagań potwierdza się w karcie kwalifikacji kierowcy - wydawanej na okres pięciu lat.
2. W przypadku osoby zamieszkałej na terytorium RP i wykonującej przewozy na rzecz podmiotu mającego siedzibę za granicą wymagania, o których mowa w art.39a, ust 1 p. 6, uznaje się za spełnione, gdy osoba ta posiada w prawie jazdy albo w karcie kwalifikacji kierowcy aktualny wpis potwierdzający ukończenie szkolenia okresowego w innym państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA - stronie umowy o europejskim obszarze gospodarczym.
BADANIA LEKARSKIE I PSYCHOLOGICZNE
Kierowca wykonujący przewóz drogowy podlega badaniom lekarskim i psychologicznym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
Powyższe badania są przeprowadzane:
1) do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat - co 5 lat
2) po ukończeniu przez kierowcę 60 roku życia - co 30 miesięcy
Art.39l Ustawy z dnia 17 listopada 2006 o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym, brzmi:
1. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
A) szkolenia okresowe,
B) badania lekarskie i psychologiczne;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych;
3) przechowywania przez cały okres zatrudnienia kierowcy kopii:
A) świadectw kwalifikacji zawodowej, b) orzeczeń lekarskich i psychologicznych;
4) prowadzenia dokumentacji dotyczącej badań lekarskich i psychologicznych;
5) przekazania kierowcy z chwilą rozwiązania stosunku pracy kopii orzeczeń i świadectw, o których mowa w pkt 3.
2. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może pokryć koszty szkoleń okresowych kierowcy.
3. Spełnienie przez przedsiębiorcę lub przez inny podmiot wykonujący przewóz drogowy obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit., b, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych i okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
TERMINY
(dotyczy: Ustawa z dnia 17 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym / pełny tekst ustawy dostępny w dziale 'Przepisy unijne dotyczące transportu drogowego'/)
Art. 3.
1. Wymóg określony w art. 39a ust. 1 pkt 5 ustawy, o której mowa w art. 1, nie dotyczy osób posiadających prawo jazdy:
1) kategorii D1, D1+E, D lub D+E, wydane do dnia 10 września 2008 r.;
2) kategorii C1, C1+E, C, C+E, wydane do dnia 10 września 2009 r.
2. Kierowca wykonujący przewóz drogowy, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany odbyć pierwsze szkolenie okresowe i uzyskać wymagany wpis do prawa jazdy w terminie do dnia:
1) 10 września 2009 r. - w przypadku uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy kategorii D1 lub D do dnia 31 grudnia 1980 r.;
2) 10 września 2010 r. - w przypadku uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy:
A) kategorii C1 lub C do dnia 31 grudnia 1980 r.,
B) kategorii D1 lub D w terminie od dnia 1 stycznia 1981 r. do dnia 31 grudnia 1990 r.;
3) 10 września 2011 r. - w przypadku uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy:
A) kategorii C1 lub C w terminie od dnia 1 stycznia 1981 r. do dnia 31 grudnia 1995 r.,
B) kategorii D1 lub D w terminie od dnia 1 stycznia 1991 r. do dnia 31 grudnia 2000 r.;
4) 10 września 2012 r. - w przypadku uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy:
A) kategorii C1 lub C w terminie od dnia 1 stycznia 1996 r. do dnia 31 grudnia 2000 r.,
B) kategorii D1 lub D w terminie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2005 r.;
5) 10 września 2013 r. - w przypadku uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy:
A) kategorii C1 lub C w terminie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2005 r.,
B) kategorii D1 lub D w terminie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 10 września 2008 r.;
6) 10 września 2014 r. - w przypadku uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy kategorii C1 lub C w terminie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 10 września 2009 r.
3. Kierowcy, o których mowa w ust. 1, obowiązani są po ukończeniu pierwszego szkolenia okresowego wykonać badania lekarskie i psychologiczne, o których mowa w ustawie określonej w art. 1, przed dniem uzyskania wpisu do prawa jazdy.


Ceny kursów:
Polska:
Kurs kwalifikacji wstępnej - od 5 500 pln
Kurs kwalifikacji przyspieszonej - od 3 000 pln
Szkolenie okresowe - od 500 pln
Wielka Brytania:
Szkolenie okresowe (ważne 1 rok) - około 90 £
(brak wiąże się z karą max. 1000 £ dla kierowcy oraz 1000 £ dla pracodawcy)
Irlandia:
Szkolenie okresowe (ważne 1 rok) - od 70 €
(brak wiąże się z karą 2000 € dla kierowcy oraz 5000 € dla pracodawcy)
Reasumując, bez względu na to, w którym kraju Unii Europejskiej pracujemy, od 10 września 2010 r. każdy kierowca samochodu ciężarowego jest zobowiązany do okazania podczas kontroli ważnego świadectwa kwalifikacji. Bez względu na to, którego kraju jesteś obywatelem, obowiązują Cię przepisy wewnętrzne kraju, w którym firma jest zarejestrowana - podczas kontroli organu uprawnionego, w państwie, w którym firma jest zarejestrowana - wymagane będzie potwierdzenie ukończenie kursu w tymże państwie.
Jeżeli chodzi o drugie pytanie, wszelkie badania powinny być wykonane dopiero po odbyciu kursu.
Natomiast, jeżeli chodzi o prawo jazdy ustawowy czas oczekiwania to do 30 dni od daty złożenia wszystkich załączników. Koszt wymiany prawo jazdy to, w zależności od województwa, około 100zł.

amples - 2019-11-07, 22:20

orys napisał/a:
Polsce muszą honorować uprawnienia z innych krajów UE.
W Polsce honorują jak im Trybunał UE wyrokiem nakaże :diabelski_usmiech
ZEUS - 2019-11-07, 22:36

amples napisał/a:
W Polsce honorują jak im Trybunał UE wyrokiem nakaże

niestety nie wszystko... :evil:

Skorpion - 2019-11-07, 22:57


Nowe prawo jazdy bez adresu

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej

04.03.2019

Prawa jazdy wydawane od 4 marca 2019 r. nie będą już zawierały adresu zamieszkania posiadacza.

Zniknie, więc obowiązek wymiany dokumentu w przypadku zmiany miejsca zamieszkania lub administracyjnej zmiany nazwy ulicy.

Dla kierowców oznacza to dużą oszczędność, koszt wymiany prawa jazdy to, bowiem 100 zł.

Wszystkie dotychczas wydane prawa jazdy pozostaną ważne do wskazanego na nich terminu. Dokumenty te nie podlegają obowiązkowej wymianie, nawet w przypadku zmiany umieszczonego na nich adresu zamieszkania.

Nowy wzór prawa jazdy wprowadza rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami –

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami

Data ogłoszenia: 2019- 03- 01
Nazwa dziennika: Dziennik Ustaw
Rok: 2019
Pozycja: 406


http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/406

https://www.gov.pl/web/in...azdy-bez-adresu

Ministerstwo Infrastruktury

ADRES
Ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
NIP 7010527764
Regon 363190367

KONTAKT

Infolinia Ministerstwa

Tel: +48 22 630 10 00

Czynna w dni robocze
w godzinach 8:15-16:15


Cyryl - 2019-11-08, 18:02

orys napisał/a:
...więc zakładałem, że będziesz wiedział :-)


niestety nie spotkałem się z takim przypadkiem.

w tej chwili najczęstsza jest weryfikacja uprawnień z Ukrainy.
część kierowców ma uprawnienia zdobyte legalnie, a część kupione.

mamy na doszkalaniu jednego gościa, który chce jeździć w komunikacji zbiorowej, ma uprawnienia, jednak były one kupione.

jak sam powiedział przez przypadek, bo prawo jazdy kosztowało go 400$, a prawo jazdy z wszystkimi kategoriami tyle samo, więc wziął hurtem.

na szczęście ma tyle rozumu, że płaci aby nauczyć się jeździć autobusem.

i to nie jest przypadek odosobniony.

Skorpion - 2019-11-08, 19:08


Do kiedy ważne jest twoje prawo jazdy?

Chodzi o znaczek, wpisywany w rubryce "termin ważności" prawa jazdy osób, które uzyskały je bezterminowo. Od stycznia 2015 r. takich uprawnień już się nie wydaje, nowe przepisy kreski nie przewidywały, więc gdy ktoś z "bezterminowców" był zmuszony z jakiegoś powodu ów dokument wymienić, urzędnicy odmawiali umieszczania wspomnianej, najprostszej z możliwych adnotacji. Twierdzili, że są zobowiązani do podania konkretnej daty. Ale jakiej, skoro ze względu na zasadę ochrony praw nabytych, prawo jazdy jako takie nadal pozostawało bezterminowe? Sprawa trafiła do sądu administracyjnego i Trybunału Konstytucyjnego. Nasza informacja o przyjętych przez te instytucje rozstrzygnięciach wywołała duże zainteresowanie internautów. Najżarliwsza dyskusja dotyczy oczywiście zasadności ograniczania terminu ważności uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Jedni zauważają, że idąc tokiem myślenia, który doprowadził do likwidacji bezterminowych praw jazdy, należałoby zobowiązywać ludzi do cyklicznego zdawania wszelkich egzaminów, poczynając od matury, a po 50.

Roku życia kazać im powtarzać szkołę podstawową. Inni są za okresowym weryfikowaniem uprawnień. Powołują się przy tym na przepisy, obowiązujące za granicą. "W USA prawo jazdy jest ważne 4 lata i nikt z Polaków mieszkających w USA, nie narzeka. Komputer wybiera losowo kierowców do ponownego zdanie testów (...) Wszystko zajmuje góra do godziny czasu. Badany jest tylko wzrok" - pisze "Kierowca CDL".
Znamy panią, która uzyskała prawo jazdy w połowie lat 80. Ponownie usiadła za kierownicą dopiero 30 lat później, po śmierci męża. Jako kierowca była praktycznie wtórną analfabetką. Szczęśliwie uniknęła wynikających z tego faktu niebezpieczeństw i dzisiaj radzi sobie całkiem nieźle. Czy w jej przypadku powtórne zdawanie egzaminu miałoby sens? Może tak, może nie. Zresztą ograniczenie terminu ważności prawa jazdy nie wynikało z chęci sprawdzania, co pewien czas umiejętności i wiedzy osób, posługujących się tym dokumentem, lecz z uznania potrzeby okresowego kontrolowania stanu zdrowia starszych stażem, a więc i wiekiem kierowców. I to jest rozsądne, o ile oczywiście owo kontrolowanie nie ograniczy się do zainkasowania przez lekarza 100 czy 200 zł i złożenia podpisu pod orzeczeniem "zdolny".

Warto zwrócić uwagę na jeszcze coś innego. Mianowicie na wprowadzającą zamieszanie nieprecyzyjność wielu polskich przepisów. Zarówno tych przygotowywanych na kolanie i i uchwalanych w ciągu jednej nocy, jak i tych wydawałoby się długo i starannie cyzelowanych. W opisywanej wyżej sprawie chodzi o kreskę. Niekiedy źródłem wątpliwości bywa szyk zdania lub niewłaściwie użyte słowo.

Jeden z punktów Prawa o ruchu drogowym stanowi, że "dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów". Powstał spór wokół interpretacji wyżej przytoczonego zapisu. Niektórzy, zapewne zgodnie z intencją ustawodawcy, uznali, że "elektryki" mogą jeździć po wszystkich buspasach. Inni, że tylko po tych wskazanych przez zarządcę drogi. Najgorzej, że takie rozumowanie przekładało się na działania policji. A wystarczyło przecież inaczej sformułować ów nieszczęsny przepis: "Na pasach, wyznaczonych przez zarządcę drogi dla ruchu autobusów, dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych". Albo: "Dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych po pasach ruchu, wyznaczonych przez zarządcę drogi dla autobusów". I wszystko byłoby jasne.

Skorpion - 2019-11-08, 19:10


Prawo jazdy bez adresu zamieszkania. Od marca

W dokumencie potwierdzającym uprawnienia do kierowania pojazdami nie będzie już rubryki dotyczącej adresu zamieszkania kierowcy. Dla kierowców to dobra zmiana, oznacza, bowiem, że przeprowadzka nie będzie już wymuszać zmiany dokumentu. Nowy wzór prawa jazdy zaprezentowało Ministerstwo Infrastruktury.

Trybunał Konstytucyjny uznał, że umieszczanie adresu w dokumencie potwierdzającym uprawnienia do kierowania pojazdami, to kłopot i dodatkowy koszt dla kierowcy. Wymiana prawa jazdy, przy zmianie adresu zamieszkania, nie ma, więc uzasadnienia - orzekł Trybunał.

Dokument ma potwierdzać uprawnienia kierowcy, a nie jego miejsce zamieszkania - argumentowano.

Bez adresu prawa jazdy będą wydawane od 4 marca przyszłego roku.
Nie będzie natomiast wymiany dotychczasowych dokumentów.

Od 1 października bez dowodu rejestracyjnego

Od października kierowcy nie muszą już mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego i zaświadczenia o opłaconym OC. Pozwalają na to przepisy, które weszły w życie.

Choć nie ma obowiązku noszenia przy sobie wspomnianych dokumentów, to samochód musi mieć ważne badania techniczne i ubezpieczenie OC. To wszystko nadal będzie sprawdzane przez policjantów. Ci, w trakcie kontroli, cały czas będą też mogli zatrzymać nasz dowód rejestracyjny - fizycznie nie przejmą dokumentu, ale odhaczą odpowiednią kratkę w systemie informatycznym i efekt będzie dokładnie taki sam.

Przepisy to ułatwienie, które nie zwalnia kierowców z innych obowiązków.


Skorpion - 2019-11-08, 19:12


Przed egzaminem na prawo jazdy lekcji udzielą rodzice


Decyzja zapadła! Młodzi kandydaci na kierowców - zanim zdadzą egzamin i zanim dostaną prawo jazdy - będą mogli jeździć samochodem... Pod opieką rodziców. Ministerstwo Infrastruktury przekazało do kancelarii premiera projekt zmian przepisów o kierujących pojazdami.

Jak długo młody kierowca będzie mógł jeździć z rodzicem w fotelu pasażera? Na pewno rok - a Ministerstwo Infrastruktury rozważa, że nawet przez dwa lata młody kierowca będzie mógł jeździć z rodzicem zanim podejdzie do ostatecznego egzaminu na prawo jazdy w WORD-zie.

Przyszły kierowca, by wsiąść do auta, będzie jednak musiał spełnić szereg warunków: musi mieć ukończone 17 lat, zakończone szkolenie praktyczne, zdane egzaminy wewnętrzne. Wtedy będzie mógł prowadzić samochód, o ile w fotelu pasażera zasiądzie rodzic lub opiekun prawny, który sam ma prawo jazdy, co najmniej 5 lat.

Jak ustalił reporter RMF FM Mariusz Piekarski, samochód, którym będą odbywać się takie jazdy rodzicielskie, ma być oznakowany, ale nie będzie wymogu?by był wyposażony - jak auta w szkołach jazdy - w dodatkowy pedał hamulca i dodatkowe lusterka. Będzie za to limit prędkości - 50 km/h w terenie zabudowanym i maksymalnie 80 km/h poza terenem zabudowanym. Taki samochód nie będzie mógł poruszać się po autostradach i ekspresówkach, ale po drogach krajowych już tak.

Eksperci: Skoro sprawdza się w innych państwach, dlaczego nie u nas?

Policja nie mówi "nie" pomysłowi, by młodzi kierowcy bez prawa jazdy mogli doszkalać się pod okiem rodziców. Eksperci, m.in. z Federacji Szkół Nauki Jazdy. Mówią natomiast o dużym ryzyku i niweczeniu ich pracy.

Największe obawy budzi nieprzystosowanie samochodów do takich jazd rodzicielskich. Instruktor może zareagować, rodzic na fotelu pasażera nie - mówi Jan Szumiał wiceprezes Federacji Szkół Nauki Jazdy.

Po drugie, taka jazda z rodzicem zamiast doszkalać może wyrządzić więcej szkody. Młody kierowca świeżo po kursie najlepiej zna przepisy. Jest najgrzeczniejszy na drodze - odpowiada Radosław Kobryś z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Warto dać szansę temu rozwiązaniu - dodaje. Kobryś zwraca też uwagę, że dla policji kluczowe jest oznakowanie samochodów z rodzicem w roli patrona młodego kierowcy i ograniczenie prędkości. Według drogówki należy rozważyć, czy wpuszczać takie samochody na drogi krajowe.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group