Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Opel Movano L2H2

krystian92 - 2020-03-21, 15:22
Temat postu: Opel Movano L2H2
Witam wszystkich ;)

Rozpoczynam przygodę przebudowy opla movano l2h2 2010 r. stan licznika 230 tyś, silnik 2.5 120 km. DMC 3300

Miał być fiat ducato ale ciężko było coś znaleźć w granicach 20 tys i nie jeździć za nim
przez pół polski. Oczywiście gdybym miał pewność, że go kupie to bez problemu bym pojechał,
ale niestety stan samochodów na zdjęciach, a na miejscu czasami znacząco się różnił.
Nie chciałem już dłużej czekać więc poszerzyłem zakres poszukiwań i udało się zakupić movano. Nie jest idealny, ale ciesze się że mam już to za sobą. A czy pośpiech okaże się złym doradcą przekonamy się z czasem. Samochód jest już po wizycie u mechanika wymieniony rozrząd, filtry, oleje...

Plan zabudowy:
izolacja- styrodur 30mm i alufox.
okno dachowe i wentylator
panel solarny https://www.solarne.info/...330w-p-582.html
regulatr mppt tracer 30a
dwa akumulatory yuasa&marine 100 ah
przetwornica 1000w azo digital
sklejka topolowa na podłogę i meble 10, ściany 4, sufit boazeria
mała lodówka domowa
prysznic zewnętrzny
toaleta turystyczna
pompka wody zanurzeniowa
łóżko w poprzek 120x180
kuchenka na kartusze
brak ogrzewania, może w przyszłości webasto
będę próbował zmienić kategorię na specjalny kamperowy

Tak to zaplanowałem, nie wiem co się sprawdzi, a co nie, myślę, że dopiero w trakcie
użytkowania będę ulepszał jeśli zajdzie taka potrzeba.
Na ten moment to ma być przygoda i jestem w stanie zaakceptować pewne niedogodności.
Jestem w trakcie zamawiania materiałów i myślę że za tydzień rozpocznę budowę jak wszystko
dobrze pójdzie.

Każdy komentarz, porady i pomoc bardzo mile widziane. Dodam że nigdy wcześniej nie miałem
styczności z taką budową, spędziłem mnóstwo godzin na tym forum oraz na campermajstry i na oglądaniu różnych fimików na youtubie i na tej podstawie będę próbował wykonać tą budowę.

Na początek załączam schemat elektroniki i bardzo proszę o ocenę żeby niczego nie zawalić ;)
Oraz o opinię odnośnie solara, regulatora itd...

krystian92 - 2020-03-21, 15:28

Panel fotowoltaiczny 330W https://www.solarne.info/...330w-p-582.html

Panel podłączony przewodami 4mm2 i złączami MC4 do regulatora TRACER MPPT 30A.
Akumulatory 2x100Ah połączone równolegle podłączone do regulatora kablami 4mm2 (na plusie bezpiecznik 40A).

Do skrzynki bezpieczników przewodami 4mm2 podłączony minus i plus (miejsce na podłączenie jest na górze skrzynki oraz na dole)
Pompka wodna bezpiecznik 5A przewód 1.5mm2
Gniazdo USB bezpiecznik 15A przewód 1.5 mm2
Gniazdo zapalniczki bezpiecznik 15A przewód 1.5mm2
Wiatraki komputerowe do chłodzenia lodówki (x2) bezpiecznik 5A (jeden przewód plus 1.5mm2 podłączony do szybkozłączki WAGO 3x4 oraz jeden przewod minus do WAGO 3x4) pokazane na obrazku 2
Oświetlenie (x4 lampki) bezpiecznik 5A przewód 1.5mm2 szybkozłączki użyte aby zmniejszyć długość kabli pokazane na obrazku 3

Przetwornica podłączona do akumulatora kablami w zestawie.

daro35 - 2020-03-21, 21:03

Witaj,walcz,zdawaj relację :spoko :spoko
sienek - 2020-03-21, 21:04

Wrzuć jakieś fotki auta.
Polecam zmienić wszystkie przewody na 2.5mm2. Cena i waga praktycznie ta sama a przy większych długościach się przydadzą.
Webasta nie odpuszczaj, 500zł komplet.

Banan - 2020-03-21, 21:32

Też Cię witam

Jesteś pewien, że chcesz te dwa akumulatory połączyć równolegle?
Ten układ będzie na tyle wydajny, by je doładować?
Ja bym wystrugał układ przełączający, jeden się ładuje, drugi pracuje i po doładowaniu na maxa automatycznie się przełącza... tak by pracowały na przemian.

:spoko

MAWI - 2020-03-21, 21:36

WITAM.
amples - 2020-03-21, 21:51

Banan napisał/a:
układ przełączający, jeden się ładuje, drugi pracuje i po doładowaniu na maxa automatycznie się przełącza... tak by pracowały na przemian.
Wtedy nie wykorzystasz tego co jest w stanie dać panel .
Pojedyncza setka w końcowej fazie ładowania ograniczy stopniowo prąd do : powiedzmy 4-7 A ,
a panel może produkować np. 10-15 , no i mamy straty poprzez nie wykorzystanie jego możliwości . :spoko

Banan - 2020-03-21, 22:11

amples napisał/a:
panel może produkować np. 10-15 , no i mamy straty poprzez nie wykorzystanie jego możliwości

Tylko należy się liczyć z tym, że nie cały czas masz te 10-15, dlatego moim zdaniem lepiej jest doładować jeden akumulator na maxa i zmiana... :spoko

amples - 2020-03-21, 22:37

Banan napisał/a:
dlatego moim zdaniem lepiej jest doładować jeden akumulator na maxa

Dlaczego :?: :wyszczerzony:
Zysku żadnego , a raczej straty w postaci :
nie wykorzystania max. możliwości panela ,
skróceniu życia aku (częste rozładowywanie i ładowanie na maxa ), :spoko

Banan - 2020-03-22, 11:15

amples napisał/a:
Dlaczego
Zysku żadnego , a raczej straty w postaci :
nie wykorzystania max. możliwości panela ,
skróceniu życia aku (częste rozładowywanie i ładowanie na maxa ),

Zaczytaj może chociażby TU czym skutkuje niedoładowanie akumulatora.
O solar bym się nie martwił.
Nie zaśmiecajmy już chłopakowi wątku, sam i tak zadecyduje, a to była moja luźna propozycja do rozpatrzenia :spoko

amples - 2020-03-22, 12:07

Banan napisał/a:
chociażby TU czym skutkuje niedoładowanie akumulatora.
Nie mieszaj niedoładowania z głębokim rozładowaniem , bo to wielka różnica .
Po to są obecnie zabezpieczenia by nie rozładować nadmiernie - min. napięcie ,
jak i nie przekraczać max. napięcia przy ładowaniu baterii .

Krystian 92 .
oświetlenie i inne drobne odbiorniki (poza przetwornicą) podłącz do tracera ,
jeżeli planowany pobór jest większy od możliwości wyjścia , to zastosuj przekaźnik sterowany z tracera.
(ustawisz na nim napięcie , przy którym odetnie odbiorniki by chronić aku przed nadmiernym rozładowaniem)
Przetwornica zazwyczaj ma swoje zabezpieczenie .

Banan - 2020-03-22, 12:43

amples napisał/a:
Nie mieszaj niedoładowania z głębokim rozładowaniem , bo to wielka różnica .

Nie rozwinąłeś całego artykułu... cały czas mowa o niedoładowaniu ;)
W dalszej części jest napisane:
"Permanentne niedoładowanie - Jeśli auto jeździ wyłącznie na krótkich trasach, a jego kierowca przy okazji jeszcze intensywnie korzysta z odbiorników elektrycznych w aucie, to akumulator może być ciągle niedoładowany, a to skutkuje tym, że jego osiągi (efektywna pojemność, prąd rozruchowy) bardzo szybko spadają."
:spoko

amples - 2020-03-22, 13:07

Banan napisał/a:
W dalszej części jest napisane:
Dalszej części nie wyświetla (blokada chłamu reklamowego ) ,
pyzatym wypociny dziennikarzyny , często mają się nijak do rzeczywistości . :wyszczerzony:

A dlaczego obecnie we wszystkich nowych autach stosuje się inteligentne ładowanie
(gdzie aku nie jest w zasadzie nigdy na ful naładowany)
Ty to określasz jako niedoładowany :bajer

krystian92 - 2020-03-22, 13:08

sienek napisał/a:
Wrzuć jakieś fotki auta.
Polecam zmienić wszystkie przewody na 2.5mm2. Cena i waga praktycznie ta sama a przy większych długościach się przydadzą.
Webasta nie odpuszczaj, 500zł komplet.


Zaraz wrzucę.
Dziękuje, zrobię tak jak mówisz z tymi przewodami.

krystian92 - 2020-03-22, 13:11

amples napisał/a:

Krystian 92 .
oświetlenie i inne drobne odbiorniki (poza przetwornicą) podłącz do tracera ,
jeżeli planowany pobór jest większy od możliwości wyjścia , to zastosuj przekaźnik sterowany z tracera.
(ustawisz na nim napięcie , przy którym odetnie odbiorniki by chronić aku przed nadmiernym rozładowaniem)
Przetwornica zazwyczaj ma swoje zabezpieczenie .


Czyli podłączyć ogólnie całą skrzynkę z bezpiecznikami do tracera, a przetwornice zostawić w podłączniu do akumulatora tak?

amples - 2020-03-22, 13:15

Tak ale bezpieczniej będzie ( bardziej prądożerne odbiorniki) poprzez przekaźnik ,
bo to wyjście ma ograniczony amperaż (sprawdź , pewnie z 5 A).
Wtedy nie wypompuje ci aku do zera .

krystian92 - 2020-03-22, 13:20

Banan napisał/a:
Też Cię witam

Jesteś pewien, że chcesz te dwa akumulatory połączyć równolegle?
Ten układ będzie na tyle wydajny, by je doładować?
Ja bym wystrugał układ przełączający, jeden się ładuje, drugi pracuje i po doładowaniu na maxa automatycznie się przełącza... tak by pracowały na przemian.

:spoko


Wydaje mi się, że tak. Chcę mieć te 200Ah i 12V, wszystkie urządzenia są właśnie pod 12V.
Układ raczej tak, 330W na spokojnie je naładuje a dzięki temu, że jest mppt to nawet w te zachmurzone dni trochę prądu wpadnie, a całej pojemności akumulatora raczej nie zdąże rozładować w jeden/dwa dni :wyszczerzony: .
Jedynie lodówka będzie trochę pobierać z przetwornicą ale jest w planie zainstalowanie układu polegającego na tym, że gdy lodówka przestanie pobierać prąd to przetwornica również się wyłączy oraz gdy zacznie pobierać to przetwornica się włączy.
Dodatkowo w przyszłości zakupię separator ładowania akumulatorów.

krystian92 - 2020-03-22, 13:24

amples napisał/a:
Tak ale bezpieczniej będzie ( bardziej prądożerne odbiorniki) poprzez przekaźnik ,
bo to wyjście ma ograniczony amperaż (sprawdź , pewnie z 5 A).
Wtedy nie wypompuje ci aku do zera .

O jaki przekaźnik chodzi? Nie znam się na tym za bardzo :/.
Te bardziej prądożerne to będą gniazda 12V raczej bo tam podłączony będzie laptop.
Gniazdo USB ma mieć 4.2A więc powinno być dobre bez przekaźnika.

amples - 2020-03-22, 13:49

Skrzynkę bezpieczników zasilasz z aku , poprzez przekaźnik sterowany z wyjścia "oświetleniowego" tracera ,
(to wyjście przy zbyt niskim napięciu na aku , przestaje podawać napięcie) ,
tym samym rozłączy się przekaźnik , odłączając ci skrzynkę od aku . :spoko
wtedy odpalanie auta lub podłączanie się do sieci , albo czekanie na słońce :wyszczerzony:

krystian92 - 2020-03-22, 13:51

O dziękuję teraz rozumiem :wyszczerzony: . Tak zrobię.
krystian92 - 2020-03-22, 13:54

sienek napisał/a:
Wrzuć jakieś fotki auta.


Tutaj wyśle kilka :)

krystian92 - 2020-03-28, 18:38

Na dzisiaj było zaplanowane wstawienie okna, niestety okazało się, że dach przecieka :gwm zeszło nad tym cały dzień dodatkowo po zdjęciu uszczelek ukazała się sama rdza, wszystko odczyscilem i pomalowałem podkładem antykorozyjnym. Również w podłodze zalepiona dziura włóknem szklanym. Jutro sprawdzę czy dach szczelny i od poniedziałku będzie można zacząć działać dalej ;)
sienek - 2020-03-28, 22:55

Jakiego podkładu użyłeś? Mogę polecić Corizon.
krystian92 - 2020-03-29, 07:45

Użyłem Urekor S śnieżka i podłogę będę tym samym.
smok_wawelski - 2020-03-29, 17:38

Ranty dachów - normalnie kocham to draństwo
Przy tej Śnieżce zwróć uwagę na to co na nią pójdzie bowiem:
Cytat:
Zaleca się stosować go jako podkład pod następujące farby i emalie nawierzchniowe: ftalowe, ftalowe modyfikowane i nitrocelulozowe.
Powodzenia i obserwuje też kombinowałem w L2 ale wyszło jak wyszło :)
Makak - 2020-03-29, 18:20

No to lecimy równo ja tez wystartowałem tyle że na Masterze L2H2.
Makak - 2020-04-01, 07:48

Jak planujesz zamontować łóżko w poprzek samochodu czy po długości? I jaki ogólny rozkład wnetrza, kibelek robisz?
krystian92 - 2020-04-04, 19:24

Będę montował łóżko w poprzek i nie będę dawał w tych miejscach styroduru tylko sam alufox i sklejkę, żeby miało 180cm długości.
Będę miał toaletę turystyczną XGL 21L THETFORD.

krystian92 - 2020-04-04, 19:33

Przez słabą pogodę na początku tygodnia (popatrzcie na zdjęcie ostatnie) musiałem przesunąć pracę o kilka dni.
Od drugiej połowy tygodnia, prace przebiegły pomyślnie - zamontowałem okno dachowe MPK Vision Star 40x40 oraz wentylator Fiamma Turbo Vent CRYSTAL. Były montowane na Sikalastomer 710. Następnie umyłem cały samochód wewnątrz, odtłuściłem acetonem i podłogę pomalowałem farbą antykorozyjną. Do zabezpieczenia profili użyłem Tech-ON profile zamknięte. Dzisiaj zacząłem pracę nad izolacją, na sufit poszedł Styrodur XPS 3cm, następnie chciałem zrobić ściany nie chciał się trzymać na piance do styropianu TYTAN. Postanowiłem sprawdzić czy będzie się trzymać na kleju Mamut. Podparłem listewkami i zobaczymy, na którym będzie lepiej.

wlodo - 2020-04-04, 19:47

Cytat:
nie chciał się trzymać na piance do styropianu

XPS przed nałożeniem kleju należy przetrzeć (porysować) papierem ściernym 60, 80, jaki masz. Powstały kurz na płycie zmieć zmiotką, a blachę odtłuść i zmatuj np. drobnym papierem, włókniną, gąbką ścierną. Na takiej powierzchni nic nie powinno odpaść. No i oczywiście klej te 2 min po nałożeniu kleju :bigok

krystian92 - 2020-04-04, 20:06

Okej dzięki za wskazówki! :wyszczerzony:
krystian92 - 2020-04-19, 19:44

Aktualizacja prac po 2 tygodniach.
Dokończyłem klaść styrodur na ściany. Następnie łączenia oraz profile zakleiłem taśmą aluminiową i na to położyłem folię alufox. Rozprowadziłem również instalacje elektryczną. Na dachu wylądował panel solarny 330W.
Na nadkola nakleiłem matę bitumiczną. Na ściany sklejka topolowa 3mm a na sufit boazeria 11mm. Wymontowałem ścianę grodziową. Za tydzień aktualizacja prac.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group