Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - Agregat w skrzyni by Ola :)

ola7 - 2020-12-12, 16:30
Temat postu: Agregat w skrzyni by Ola :)
Cześć Wszystkim

Podróżuje kamperem i także z niego pracuje ( ca 30% na razie). Mam 600W solarów i dwa dodatkowe LiIon 24V ca 2kWh.
Niestety jak byłam w listopadzie na wypadzie to praktycznie ze słońca nic nie miałam. Co do zasady też nie staje na kempingach - jest zbyt głośno.
Dlatego idąc za radami z tego forum kupiłam używany agregat Honda 10i - najmniejszy i najcichszy z możliwych.
Niestety w praktyce był bezużyteczny gdyż po każdym użyciu musiałam czekać aż ostygnie by go schować do garażu. Mimo to smród resztek spalin lub benzyny był w całym kamperze.
Dlatego wzorem innych zmontowałam swoją skrzynkę - z wygłuszeniem i częściową automatyką.
Chciałam zrobić autostart - elektryczny rozrusznik - lecz poległam - w środku agregatu praktycznie nie ma miejsca. Zrobiłam więc tylko ssanie - na malutkie servo oraz zawór benzyny na większe serwo.
Użyłam gotowej płytki z ESP8266 z dwoma przekaźnikami by mieć kontrolę nad zapłonem oraz "eco mode" ESP8266 łączy się do servera MQTT w kamperze a ja np przez aplikację w telefonie mam podgląd na stan agregatu. Dodatkowo jest czujnik temperatury i informacja czy agregat zaplił - w ten sposob ssanie włącza sie wyłącza samo. Cały program w arduino to 500 linii kodu.

Skrzynię zamówiłam w firmie z pod Wrocławia - koszt 650 zł wymiary zewn 800 x 320 x 460 mm ( D x S x W) .
W środku wykleiłam warstwą bitumiczną 3-4mm a następnie coś ala filc - z bitmatu. - koszt nie pamiętam.
Przepływ powietrza to 15 W wentylator łazienkowy 12cm - 54zł , wylot jakiś komputerowy też 12cm.
Kupiłam wibroizolatory i dołożyłam je do nóżek agregatu. Wibroizolatory dobrałam do 5000 obr/min -> 83 Hz - tłumienność powyżej 95% .
Awaryjnie jest też zamontowany wyłącznik bym go mogła zgasić.
W celu maksymalnej niezawodności - gdy cała moja elektronika jest wyłączona to agregat zapali.
Zresztą jest demontowalny i można go swobodnie wyjąć.
W skrzyn jest miejsce na plastikowy kanister 10L - dorobię rurkę by Honda zasysała paliwo sama.
Waga skrzyni bez wygłuszenia to 11 kg , z wygłuszeniem pewnie 15 kg. Agregat bez paliwa 14 kg.

Całość zmontowałam do istniejących punktów mocowania bagażnika rowerowego. Początkowo chciałam robić to rurek alu 30mm , lecz w markecie budowlanym znalazłam gotowe elementy do łączenia rurek stalowych chromowanych cienkościennych fi 25. Je też wykorzystałam. W usztywnieniu konstrukcji pomógł mi sąsiad bo bez dolnych niebieskich stabilizatorów konstrukcja "latała".

Całość jest cicha - droga obok jest dużo głośniejsza - można cicho i spokojnie rozmawiać w pobliżu tej konstrukcji. W środku słychać "odległe" mruczenie.
Co do zasady na razie jestem zadowolona. W najbliższym czasie wyjadę do pracy i na narty to się przekonam jak zdaje egzamin .
Koncepcja jest taka że agregat chodzi przez 3 h co drugi dzień . Mam specjalną ładowarkę 700W wiec 3h *0.7 = 2.1kWh . Moje laptopy / monitory i elektronika do pracy zawodowej to średnio 120W*8 -> ca 0.9kWh.
Mocowania serw zaprojektowałam w Autodesk fusion 360 - darmowy dla hobbystów i wydrukowałam na taniej drukarce 3d z PTG.
Projekt jest otwarty , tj chętnie odpowiem co i jak zrobiłam.
Inna sprawa że jeszcze nie przeszedł testu życia - pochwalę się jak się sprawuje za jakiś czas.

Pozdrawiam Ola :)
Poniżej fotki :

Andrzej_Gdynia - 2020-12-12, 16:53

Jestem pod wrażeniem...
rakro1 - 2020-12-12, 17:15

Przepięknie !!! :roza:
Niby mamy to równouprawnienie ale takimi wpisami robisz cudowną robotę w tym naszym jakby męskim świecie. Super. Oby więcej kobiet potrafiło tak lekko, z taką gracją rozczesywać nasz kołtun :roza: :roza: :roza:
:pifko

Banan - 2020-12-12, 17:25

Czapki z głów panowie :bigok
Szacun Ola :spoko

LukF - 2020-12-12, 18:16

Szczęka mi opadła ... :bukiet:

I to jest odpowiedź na pytanie w sąsiednim temacie: jak solarami zasilić klimatyzację 230V ? Właśnie tak :bigok

SZEJK - 2020-12-12, 19:40

Ola chylę czoło - MISTRZOSTWO :bukiet: :bukiet:

Nie wiem czy piwo pijesz ale wino leci jak nic. :spoko

Socale - 2020-12-12, 20:06

Zuch baba :diabelski_usmiech
Normalnie zuch :bukiet: :kwiatek2 :kwiatki: :roza:
Napój dla zuchów:

Comsio - 2020-12-12, 23:02

:roza: :roza: :roza: :mikolaj

Blachę mam z rampy. :ok

Monter - 2020-12-13, 12:42

Widać dużo przemyśleń przed przystąpieniem do prac. Spoko patenty. Również jestem pod pozytywnym wrażeniem. Fajnie, że skrzynia opiera się o poziomą rurkę. Przechył skrzyni jak rozumiem niezamierzony? ;)
Niebieska skrzynka powinna być chyba zamknięta i uszczelniona przed dostępem wilgoci. Przewody idące pod podwozie warto też jakoś zabezpieczyć (peszel? listwa plastykowa? mocowanie?). Ale rozumiem, że to wersja rozwojowa i pewnie coś się jeszcze pozmienia :)
Dodaję do obserwowanych - bo jak wiadomo przy braku dobrej pogody nawet najlepsze solary i największe baterie mogą nie wystarczyć :wyszczerzony:

Nie wiem też jaki jest budżet projektu i jak Koleżanka zapatruje się na ryzyko pożarowe konstrukcji, ale jak jest miejsce w skrzyni to pokusiłbym się chyba jeszcze o gaśnicę automatyczną (butla jak zawsze, ale zamiast zaworu jest wąż który od płomienia się przepala i tak następuje gaszenie - rzecz stosowana chyba w szafach komputerowych) - jak automatyzować to po całości :mrgreen:

darek 61 - 2020-12-13, 13:19

:pifko poleciało,całość zapewne lżejsza i tańsza od solarów.
Brat - 2020-12-13, 13:26

Respect! :roza:
Pytanie: ten wentylatorek załatwia zarówno sprawę odprowadzenia spalin jak i chłodzenia agregatu? Mam też Hondę, po dłuższej pracy (w garażu) emisja ciepła b. duża ...

wlodo - 2020-12-13, 14:19

Brawo za podjęcie i zrealizowanie takiego tematu. :roza:
Małe 3 grosze... Went. nawiewu powinien mieć gdzieś wylot, chyba że pod agregatem, a wyciągowy powinien mieć otwór do ssania świeżego powietrza, chyba, że ssie to od chłodzenia. Zbiornik paliwa raczej nie obok takiej gorącej maszyny, daj go pod skrzynię na stałe, będzie bezpieczniej.

zefirwypasu - 2020-12-13, 19:58

Brawo!
marcincin - 2020-12-13, 21:50

Ja cały czas powtarzam moim córkom aby uczyły się programować - takie fajne rzeczy można sobie samemu zrobić. Brawo szczególnie za elementy sterujące.
Dodaj jeszcze mocowanie tablicy prostokątnej ostrzegawczej - jakiś nadgorliwiec może przyczepić się do nieoznaczonego ładunku wystającego poza obrys samochodu.

Ewa i Paweł - 2020-12-14, 11:15

BRAWO,BRAWO - :roza: :spoko :oops: -to mi zaimponowałaś :kwiatki: !!! POWODZENIA !!!!
daro35 - 2020-12-14, 14:18

Ja u siebie w pracy mogę coś takiego zamówić:

https://ks-power.de/en/basic-inverter-generators/ksb31ie-s/

https://allegro.pl/oferta/agregat-generator-inwertorowy-2kw-ks-2000i-s-8616030716?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_narzedzia&ev_adgr=Pozosta%C5%82e&gclid=EAIaIQobChMI0b-Z88jN7QIVgeN3Ch1Ogws_EAQYAiABEgJeavD_BwE

LukF - 2020-12-14, 15:37

No i super. 2600zł zamiast 6 paneli na dach i 2 akumulatorów lub lifepo4. Plus jeszcze przetwornica :gwm
Dla mnie same plusy. Można przenieść do każdego kolejnego kampera itp. Nie wiem czy ten agregat ma jakieś wady? Skrzynka na zewnątrz lub pod kamperem i tyle :bigok

Monter - 2020-12-14, 16:30

Pod kamperem nie bardzo, bo to urządzenie chyba musi stać pionowo.
LukF - 2020-12-14, 17:51

Monter napisał/a:
Pod kamperem nie bardzo, bo to urządzenie chyba musi stać pionowo.


Robisz dziórę w podłodze garażu i mamy pionowo :mrgreen:

Brat - 2020-12-14, 17:59

LukF napisał/a:
Monter napisał/a:
Pod kamperem nie bardzo, bo to urządzenie chyba musi stać pionowo.

Robisz dziórę w podłodze garażu i mamy pionowo :mrgreen:
Wróć do początku wątku ... Ola, i bardzo słusznie, zrezygnowała z pomysłu zainstalowania agregatu w garażu.
LukF - 2020-12-14, 18:05

To nie pisałem na poważnie . Żart :bigok
EwaMarek - 2020-12-15, 10:11

Fajny temat.

Też zrobiłem podobny patent. Zamiast rowerów daje agregat na grubej piance , kabel pod kamera i klima chodzi idealnie.

Miałem zrobić wewnętrzne podłączenie ale w tym roku odpuściłem bo ciepła było mało. Teraz planuje wyjazd na narty i ten pomysł z agregatem wrócił dzięki postowi. Trochę hałasuje w środku ale w nocy przecież nie będzie chodził.

Tylko nie rozumiem tych podłączeń... No i jak go odpalasz bez rozrusznika????

MAWI - 2020-12-15, 10:42

JOKO, wymyślił jak hondę odpalać zdalnie, nie ingerując w samo urządzenie.
joko - 2020-12-15, 12:22

Już dawno zdemontowane z kampera :spoko Zastąpiło go stado solarów i setki Ah LiFePO4.
Ale na tamte czasy wypas był . Honda 20'tka z dorobionym automatycznym rozruchem (zrobionym z mocnego silnika 12V, sprzęgła wolnobieżnego i dwóch serw modelarskich Hitec), wsadzona do obudowy z płaszczem wodnym , zamocowana na żelowych poduszkach i z wydechem z komorą rozprężną wyprowadzonym na dach , była praktycznie bezgłośna i wewnątrz i na zewnątrz. Układ sterowania był wpięty w obwód regulatora klimatyzacji, aby agregat odpalał się wtedy kiedy klima zgłaszała potrzebę wystartowania i nie robił niepotrzebnych przebiegów.
Działało fajnie i bezobsługowo , ale zajmowało trochę miejsca w garażu, sporo ważyło i potrzebowało benzyny ...... teraz funkcjonalnie mam to samo , ale bez tamtych wad.

ola7 - 2020-12-18, 17:52

Część

Dziękuje wszystkim za komplementy i miłe słowa :)

Część uwag dotycząca bezpieczeństwa była dla mnie istotna.
Szczególnie ryzyko związane z temepratura (i potencjalnym pożarem), więc dziś w końcu udało mi się przeprowadzić testy pod obciążeniem.

Czas testu: 1h 10 min
Obciążenie - na początku grzejnik olejowy 1kw - lecz się wyłączał wiec potem tylko halogen 400W
Tryb pracy : normalny - econo off.
Pomiar temperatury silnika , komory wylotu spalin , komory wlotu powietrza.

Rezultaty :
1) Temperatura silnika osiągnęła stabilne 30 C
2) Temperatura komory wlotowej( tam gdzie jest "body" agregatu) praktycznie temp otoczenia - 4-8C
3) Temperatura komory gazów - około 75 C ( mierzone pt1000)
4) obudowa generalnie była zimna - poza pokrywą i w części nad komorą wylotów gazów - tam jak się dotknęło to parzyła

Inne: wentylatorek komputerowy na wylocie "skonał" po 4 min, dałam kolejny i też nie przeżył. Dam jakiś normalny , metalowy - typu "gniotsa nie łamiotsa" by działał do 100C.

Inne2: dwa pozostałe wentylatory , jeden w agregacie drugi nadmuchowy i tak były wystarczające.

Wnioski:
1) wygląda na to że jestem po "bezpiecznej stronie". Ściana kampera była zimna , komora gdzie pracował sam agregat była wręcz zimna
2) temperatura obudowy były poniżej 80C, tym niemniej pomyślę by wygłuszenie tej części zrobić z czegoś mniej palnego niż filc - chyba wełna mineralna lub szklana , coś w ten deseń.
3) Testy należy robić szybciej - bo inaczej się trafi na jakąś kwarantannę narodową i na narty już się nie pojedzie :(

Pozdrawiam cieplutko :)

Ola

marek230482 - 2021-01-09, 22:44

Hej! Gratuluję realizacji :)
Jak sprawa z wentylatorem wyciągowym gorącego powietrza? Zastanawiam się dlaczego w ogóle tej gorącej części nie otworzyć. Z jednej strony ponoć to wylot spalin jest najgłośniejszy ale z drugiej strony nie tlumisz tego za bardzo dając duża kratkę z wentylatorem.

Bożka-Witek - 2021-01-11, 10:36

Pełny szacun jako kobieta dla kobiety w szczególności w tak trudnym temacie.
Sama robię dużo technicznych rzeczy w przyczepie a obecnie w kamperze ale jeszcze nic tak skomplikowanego i trudnego (jak dla mnie) do wykonania nie wymyśliłam.

blue60 - 2021-01-30, 10:46

Coś mi się wydaje, że to Olo a nie nie Ola.
Bożka-Witek - 2021-01-30, 12:39

Oj,nie ładnie... Czyli kobieta nie może myśleć konstruktywnie, nowatorsko i technicznie??
EwaMarek - 2021-03-15, 12:31

ola7, Jak konstrukcja sprawdza się w podróżach?
daro35 - 2021-07-08, 22:22

teraz mam coś takiego





Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group